Posts Tagged ‘IPSO’

Private Eye Sides with the Witch Hunters, Smear Merchants and Plotters in Article about Leaked Labour Document

May 9, 2020

I should have realised it wouldn’t last. Last fortnight’s Private Eye carried an article about the leaked Labour party document revealing the antics and intrigues of Blairite party bureaucrats to prevent the party winning the 2017 general election. Although the article accepted uncritically the leaked document’s false assumption that Labour was a hotbed of vicious anti-Jewish hatred, it nevertheless seemed to take seriously the document’s allegations that a series of highly placed Labour apparatchiks had been doing everything they could to sabotage its election chances in order to get rid of Corbyn. Now that attitude has been completely reversed.

In this fortnight’s Private Eye, for 8th – 21st May 2020, there’s another article about the document. Titled ‘Party Poopers’, this has returned to the magazine’s old line of pushing the anti-Semitism smears along with the rest of the lamestream media. The article views the leaked document as a series of terrible libels against people, who were genuinely exposing massive anti-Semitism. These people were also being victimised for their participation in the Panorama programme, ‘Is Labour Anti-Semitic?’, were suffering vicious personal abuse, including being targeted by an online Nazi group. Fortunately they’re being defended by defamation and privacy specialist (sic) Mark Lewis.

The article runs

Like a retreating army planting booby traps, Labour’s routed Corbynistas have left Keir Starmer some unexploded bombs: most notably the 860-page report on the supposed complicity of anti-Corbyn officials in hindering investigations into anti-Semitism.

They have left the party open to investigations by the information commissioner and Inspector Knacker – and multiple actions for libel and breach of privacy. Not content with electing one lawyer as leader, Labour may soon be enriching more of them.

The report, commissioned by general secretary Jennie Formby, created a stab-in-the-back narrative by alleging that Labour lost the 2017 general election because, in the words of John McDonnell, staff undermined the leader in a “shocking act of treachery”. It implied that anti-Corbyn officials sat on complaints of racism to make him look bad. Criticising “whistleblowers” who appeared in a Panorama film about Labour and anti-Semitism, it said the Equalities and Human Rights Commission (EHRC) should “question the validity of the personal testimonies”.

Party lawyers advised Formby she couldn’t submit the report to the EHRC, let alone publish it. After an unknown Corbyn supporter leaked it over the Easter weekend, however, online activists were quick to share unredacted copies – including much confidential personal information.

A shower of writs is now about to descend on the party. At least 30 former Labour officials have contacted defamation and privacy specialist Mark Lewis – so many that Lewis has signed up other lawyers who are twiddling their thumbs in lockdown to deal with the backlog. Labour will ahve to deal with the fallout without Formby, who announced on Monday she was stepping down as general secretary.

The leaked report was based on 10,000 emails and private WhatsApp messages in which Labour employees bitched about their bosses, as employees tend to do. The information commissioner, who has the power to set multi-million-pound fines, is said to be taking the data breach seriously – all the more so because Labour has still not met its legal obligation to contact all the victims of the data breach to warn them that information they had the right to expect would remain private was in the public domain.

Equally angry are members of the public who are identified in the report as reporting incidents of anti-Jewish hatred – and whose names are now in the possession of neo-Nazi groups. The far-right website Unz Review used Formby’s dossier to name Labour members who complained and to denounce them as agents of “Jewish control” behind “the conspiracy to undermine and destroy Corbyn”. The group Labour Against Anti-Semitism has asked the police to investigate. Its lawyers have also hired private detectives to find who leaked the report.

One lawyer involved expects about 40 privacy and libel actions, estimating that even if Labour settles them at once, the cost to the party will be £2.5m. But Corbyn supporters on Labour’s national executive committee could try to block retractions and apologies. If so, the costs will explode.

Let’s deal with a few irritating little details Private Eye doesn’t mention. It claims that the plotters’ emails were leaked. They weren’t. The plotters did the intriguing using Labour’s computers, and duly handed them over when they were asked as part of the inquiry. They surrendered that information themselves. If they had wanted to keep it all private, they should have used their own machines.

They also went much, much further than bitching about their bosses. Their anti-Corbyn scams included mocking up fake videos to mislead Corbyn that the anti-Semitism allegations were being effectively handled, when they were allowing those same allegations to pile up. They ran two sets of campaigns in London with the intention of ensuring election victories solely for members of the Blairite right. They also suspended constituency Labour parties that were on the verge of deselecting the sitting MP, like Angela Eagle’s in Liverpool. Leading conspirators also acted as members and moderators on Tory online groups, and openly wished for Conservative and Lib Dem victories. This is against party rules, and the same conspirators had also thrown out other members of the party for doing the same, such as one individual who made the mistake of liking an internet comment by a Green politico.

The Panorama programme ‘Is Labour Anti-Semitic?’ was a farrago from start to finish. It’s producers were already biased against Corbyn, and it allowed members of the anti-Corbyn groups to make their allegations of anti-Semitism without revealing their membership of the same groups. Mike, Zelo Street and any number of other left-wing news sites and blogs have torn it to shreds.

Now look at the way it deliberately connects the leaked report with Nazism. The allegations of intrigue and plotting are described as a ‘stab-in-the-back- narrative. This is the same language historians use to describe the anti-Semitic conspiracy theory that propelled Hitler to power: that Germany had been ‘stabbed in the back’ by the Jews so that the country lost World War I. Then it brings in the real Nazis, Unz Review.

If innocent people are being target for anti-Semitic abuse and attack by real Nazis, then it is absolutely disgusting.

But the Eye is also hypocritical in not mentioning the abuse and intimidation heaped upon their victims by the anti-Semitism smear merchants. People like Jackie Walker, Tony Greenstein and Mike, who is still accused of being an anti-Semite and a Holocaust denier, even though he won his IPSO complaint against the newspapers who so libelled him. Mike, and other victims of the anti-Semitism smears, also had their private information leaked to the press. Mike has also complained to the Information Commissioner about it, but so far the Commissioner has done nothing. This awkward fact also isn’t mentioned by the Eye, because Hislop’s mighty organ has also done everything it can to push the anti-Semitism smears. And some of the witch-hunters’ victims have suffered far worse than abuse and death threats. One commenter on Mike’s blog posted that he had also been smeared as an anti-Semite by David Collier, part of the GnasherJew troll farm. Not only did Collier smear him, but he also doxed him as well, putting his personal details up on his wretched website and then camping outside his door. Collier has so far not taken the information down.

No mention of any of this from Private Eye!

On then, to Mark Lewis. The Eye’s description of him as specialising in defamation and privacy issues is one way of viewing him. In fact, he’s Rachel Riley’s pet lawyer, and the one she uses whenever someone criticises her for smearing and bullying decent people as anti-Semites and Nazis simply because they support Corbyn.

And finally, there’s the whole issue of ‘Jewish control’ in the Labour party. In fact, a large number of the victims of the anti-Semitism smears are themselves Jewish, because the ultra-Zionists of the Israel lobby cannot tolerate the idea that any Jew does not support Israel and regards its ethnic cleansing of the indigenous Palestinians as abhorrent. Yet there are any number who do, from the Haredi who believe Jews must continue to live in galut – exile – until Israel is truly restored by the Messiah, to politically liberal Jews, who believe that Israel’s maltreatment of the Arabs violates the liberal principles they view as being intrinsic to Judaism. As the saying goes, ‘to be a Jew is always to identify with the oppressed, never the oppressor’. It violates the commandment in Deuteronomy that the Jews are not to maltreat the ‘stranger in the land, for you were strangers in the land of Egypt’. These entirely decent, self-respecting people are smeared, insulted and sometimes physically attacked, like the non-Jews the witch-hunters have also targeted. Some of them have even been the victims of real anti-Semitic assault themselves, or, if non-Jewish, they’ve been attacked because they’ve dared to defend Jews or have Jewish friends, partners and relatives.

But no-one from the press, including Private Eye, has ever asked them about their experience.

And the talk about ‘Jewish control’ is designed to stop any objection to the Board of Deputies of British Jews’ demand for the right to interfere in the Labour party. By demanding that the Labour leadership contenders, including Starmer, sign up to their wretched 10 Pledges against anti-Semitism, the Board of Deputies of British Jews now exercises a very high level of control over the party. They want the right to decide who should be allowed membership, including seeing confidential personal information. They have also demanded that members should not be allowed to share platforms with those expelled for anti-Semitism.

These demands are unreasonable, dictatorial and one-sided. No such demands have been made of the Tory party, Lib Dems or anyone else. 

By talking about Nazis and their denunciation of the Blairites’ intrigues and plotting as ‘Jewish control’, the article is clearly intended to make any objection to the Board’s demands seem anti-Semitic. But the Board has overstepped the boundaries of reasonable criticism into comprehensive involvement with these demands. And there are party political motives at work here. Not only does the Board uncritically support Israel and its atrocities, but it is also partisan in its political support here. The Board’s president, Marie van der Zyl, has sent messages of support and congratulations to Tweezer when she took office as Prime Minister. It’s possible that individual members of the Board may not be Tories, but to me it looks extremely likely that Zyl and the Board will use the anti-Semitism smears to demand the expulsion of anyone, who either criticises Israel or seems serious about returning the party to its socialist roots.

I’ve said many times that Eye publishes some excellent stuff, but I am exasperated by its complicity in the anti-Semitism smears. I despise the way it, and the rest of the media, has steadfastly refused to cover the people, who have been unfairly defamed and threatened by the witch-hunters simply because they criticise Israel and its treatment of the Palestinians. And this article is another example of the same. I notice that the article is also unsigned. It is not credited to ‘Ratbiter’, perhaps because ‘Ratbiter’s’ real identity as Nick Cohen of the Guardian and Absurder is too well-known.

But like Cohen’s articles, this is yet another disgraceful smear and another vile attempt to keep the witch-hunt going and the witch-hunters safe from retribution for their foul activities.

Jewish Chronicle Folds – Real Fighters Against Racism and Anti-Semitism Not At All Bothered

April 9, 2020

Here’s a rather positive story from yesterday. According to Mike, the Jewish Chronicle and the Jewish News have been forced to close. They’re blaming the lockdown, which has also damaged News Corporation profits so much that Murdoch’s minions wrote pieces in his wretched rags begging the public to buy newspapers. Which is something else that is highly amusing. Critics of the Chronicle and its foul editor, Stephen Pollard, suggested that the real reason might be all the money it’s being forced to pay in damages to all the people it’s libeled. 

The Chronicle was a right-wing, Tory rag. Its editor, Pollard, has written various pieces across the years claiming that the left, trade unions and Muslims are serious threats to western civilisation. It’s a list that once a time included Jews. That’s changed, because British Jews, by and large, are very assimilated and generally, but not uniformly, prosperous. Sixty per cent of the Jewish population is middle and upper middle class. It’s that wealthy, Tory voting section of the British Jewish population that the Jewish Chronicle spoke for.

It was also fanatically pro-Israel, and so was one of the worst in libeling and smearing the country’s critics, pro-Palestinian activists and over the last few years, Jeremy Corbyn, his supporters and the Labour Party as a whole. This included Mike of Vox Political, who the Chronicle and a number of other papers, including the equally repulsive and loathsome Sunset Times, smeared as an anti-Semite and Holocaust denier. Mike isn’t, never was, and never will be. Mike launched a successful appeal with IPSO, the press regulator, against those rags, and they were forced to print retractions. But this didn’t stop them continuing with their campaign of lies and smears against Labour.  Pollard’s spite wasn’t just reserved for those outside his newspaper’s staff. A few weeks ago he sacked long-time Chronicle contributor Prof. Geoffrey Alderman, an expert in British Jewish history. He gave no reason in his letter to Alderman telling him his services were no longer required, but many observers were in no doubt of the real reason. Alderman had committed the terrible crime of penning a piece in the Spectator stating that Corbyn wasn’t an anti-Semite but a friend to Jews. Pollard couldn’t tolerate the spectacle of the truth contradicting his smears. Alderman’s certainly no man of the left, and I think he’s a convinced Zionist. But this didn’t save him from Pollard’s wrath. Pollard himself isn’t Jewish, which led to the Chronicle’s  Jewish critics calling his thunderous exhortations to their community to support Israel ‘goysplaining’. In fact, critics of the smear campaign against critics of Israel, and Jeremy Corbyn and his supporters, like Tony Greenstein have repeatedly pointed out that the Israel lobby is especially venomous towards Jews, who refuse to give their wholehearted and absolute support to a nation to which they do not belong, nor in many cases have ever been to.

Mike in his article reproduced the comments on Twitter from various people and organisations about the Chronicle’s collapse. And they had absolutely no regrets about the rag’s demise whatsoever because of its role in pushing the smears. In fact, they welcomed it. They included  organisations like the Jewish human rights group, Jews Sans Frontieres, Socialist Voice, and the newspaper/ site Dorset Eye. One commenter, John O’Connell, summed up the situation and said ‘What was once a proud and worthy voice for Jewish communities has in recent years become a Tories and Right Wing mouthpiece for Anti Myths and Rhetoric’.  Two of the people, Neil Clark and Andrew Feinstein, had been personally attacked and vilified by the Chronicle, and so weren’t sorry to see it go at all.

The people the Chronicle and the Jewish News smeared in their campaign of hate against Corbyn, the Labour Party and pro-Palestinian activists were decent, genuinely anti-racist people and opponents of anti-Semitism. The quality of British print journalism has been raised by their closure. Unfortunately, the rest of the scummy Tory press still seems to be going, though hopefully it won’t be too long before the Sunset Times and the Torygraph go the same way. It’s sad that some of the people being laid off will be ordinary, decent peeps, but the rag itself won’t be missed. However, as Nathaniel Gibbons pointed out, Pollard is now reduced to spouting his defamatory, racist bile in the Heil, Torygraph and Scum.

And Britain would only gain if those despicable rags followed the Chronicle into closure and liquidation.

See: https://voxpoliticalonline.com/2020/04/08/jewish-chronicle-to-close-with-staff-redundancies-the-quality-of-uk-media-has-improved/

Private Eye on Audrey White’s Libel Victory over the Jewish Chronicle

March 5, 2020

A week or so ago, Zelo Street put up a piece reporting that Audrey White, a Labour activist from Liverpool, had successfully sued the Jewish Chronicle for libel. The paper had smeared her as an anti-Semite, and accused her of a number of things, none of which were true, such as undermining the Jewish Labour MP Louise Ellman. Private Eye have also covered the case in their latest issue, for 6th to 19th March 2020. And that’s interesting, not just for what it says about the case itself, but about the Eye’s own attitude to the anti-Semitism witch hunt, in which the Eye has itself been an enthusiastic participant. The item, in the magazine’s ‘Street of Shame’ column, reads

Whatever the true level of anti-Semitism within the Labour party, there has been no shortage of media interest in the subject. Foremost among publications to have taken up the cudgels against labour over the issue has been the Jewish Chronicle (JC).

Curiously, though, the media appear to have ignored the recent settlement of a libel case involving the JC and Audrey White, a Labour party activist in Liverpool. White successfully complained to the Independent Press Standards Organisation (IPSO) that the JC had breached the editors’ code of practice in four articles it published in February and March last year.

The JC alleged that White had actively undermined Louise Ellman, the former Labour MP for Liverpool Riverside, who quit the party in October last year. Finding in favour of White, the IPSO ruled the JC articles to be “significantly misleading” and castigated the paper for having resorted to “unacceptable” obstruction during IPSO’s investigation. The JC agreed to apologise to White, and pay her substantial libel damages and costs. 

What is a mystery is why the JC didn’t realise its treatment of White, which could be construed as a witch-hunt, was akin to the very type of behaviour in the Labour Party it would rightly condemn.

Firstly, while it’s great the Eye is reporting this when the rest of the media isn’t, it isn’t innocent of pushing the anti-Semitism smears itself. Like the rest of the press and broadcasting, it accepted uncritically the claims of the Zionist Jewish establishment and the Blairites in the Labour party that Labour was a seething cauldron of Jew hatred. In fact, while anti-Semitism unfortunately does exist, it’s at a much lower level than in the parties further to the right. And as left-wing bloggers and Israel-critical Jewish bloggers and activists have pointed out, the vast majority of anti-Semitism comes from the far right. People have written letters to the Eye trying to point this out, but the smears continued. And the Eye’s response to one such letter was to cite Jon Lansman, the founder of Momentum, who certainly believed the allegations. The article begins with a note of doubt about the true extent of anti-Semitism in Labour – you’ll note the phrase ‘Whatever the true level of anti-Semitism within the Labour Party’ – but at the time the magazine made it clear that it had no doubt that the claims were true. This seems more than a bit contradictory, even hypocritical. But then, the election has come and gone, and Boris is in with a huge majority, Corbyn is stepping down as leader and all the candidates for the leadership have signed the Board of Deputies wretched pledges. So the smears aren’t needed any more. But don’t worry, I’m sure that they’ll be revived the moment the Tory establishment gets frightened and the Israel lobby finds it expedient.

And Audrey White isn’t the only person by any means the Jewish Chronicle and others have libeled as anti-Semites. It did it to Mike, along with the Sunset Times, the Depress and the Scum, if I remember correctly, when these rags told the world Mike was an anti-Semite and a Holocaust denier. Mike complained to IPSO, and the rags were forced to issue retractions. It was settled before Mike could begin libel proceedings, and so these, ahem, alleged newspapers, were spared the humiliation of a court judgement.

I’ve blogged several times complaining that, while the Eye and the rest of the press must know that the majority of anti-Semitism accusations are false – one Labour insider recently told the Canary or Novara Media that a third of them all came from the same person – the press, including the Eye, has resolutely refused to interview or profile any of the victims. It’s been a true witch hunt in that, like Arthur Miller’s The Crucible, the mere accusation is taken as proof, an assumption that the Board of Deputies has malignly incorporated into their wretched pledges. No-one in the establishment media has interviewed or defended victims like Ken Livingstone, Jackie Walker, Marc Wadsworth, Tony Greenstein, Cyril Chilson, Martin Odoni, Mike, Asa Winstanley or any of the others. That would be going too far, as it would effectively disprove the anti-Semitism smears. And as the left-wing critics of Israel like Greenstein, Odoni, Walker and Winstanley are well able to show that is the Israeli state that is profoundly and aggressively racist, any interview or defence of them would also not only undermine the position of the Israel lobby and the Zionist Jewish establishment, it could also embarrass Britain’s own foreign policy in the Middle East. Greenstein and historians like Ilan Pappe and John Newsinger have shown just how deeply entwined Zionism and Israel have been with British colonial goals since the British Mandate.

As for the Eye’s statement at the end that the Jewish Chronicle would otherwise be against any form of witch hunt, this is the complete opposite of the truth. The Jewish Chronicle has been one of the main instigators of the witch hunt in and against the Labour Party. Possibly the Eye means that it would be against any anti-Semitic witch-hunt, but even this is highly doubtful. Many of the victims – Tony, Jackie, Cyril, Martin and others – are self-respecting, decent Jews. But they’re vilified and smeared as anti-Semitic and self-hating simply because they’re anti-Zionist, or have otherwise criticised Israel. And the abuse they have consequently suffered would be unequivocally condemned as anti-Semitic if it came from gentiles.

And the Jewish Chronicle gives every sign or wishing to continue its persecution. A week or so ago, Tony Greenstein on his blog reported that the Chronicle’s gentile editor, goysplainer Stephen Pollard, had sent one of its contributors, Geoffrey Alderman, a letter giving him the heave-ho. Alderman’s a very respected historian of the British Jewish community, and a true-blue Tory. The letter didn’t explain why Pollard was letting him go, but the reason seems obvious: Alderman committed the unforgivable sin of writing a piece in the Spectator declaring that Corbyn wasn’t an anti-Semite. And this show of integrity against lies and smears couldn’t be tolerated.

It’s very welcome that the Eye has finally decided to report White’s victory against the lies and smears of the Israel lobby. But this is just one incident a long line which the magazine, like the rest of the media, has very conveniently chose to ignore.

But this may well change. Mike is taking the Labour Party to court for breach of contract over the wrongful decision to expel and smear him as an anti-Semite. His case is solid. When I went to court to support him the other month, the judge express surprise that, given the importance of the case, the press wasn’t present.

I don’t doubt it will be there next time. And that will be very embarrassing for those responsible for the smears.

 

Ian Hislop Tackles Fake News with Reassurances about Lamestream Media

October 8, 2019

I watched Ian Hislop’s Fake News: A True Story last night. I blogged about it a few days ago after reading the blurbs for it in the Radio Times. It seemed to me that part of the reason for the programme’s production was the Beeb, and by extension, the mainstream media as a whole, trying to reassure the public that they were truthful and reliable by tackling what is a genuine problem. I don’t think I was wrong. Hislop is a good presenter, and the programme was well-done, with eye-catching graphics. As you might expect from Hislop’s previous programmes on British heroes and the the British education system, it was strong on history. He pointed out that while Donald Trump used it to described factual news that he didn’t like, because it criticised him, the term actually predated Trump all the way back into the 19th century. He illustrated this with quotes and contemporary cartoons. But it was also a very much an establishment view. The last piece of fake news created by the British state it mentioned was a story concocted during the First World War that the Germans were boiling down human bodies for their fat and other chemicals. It presented the main threat to truthful reporting as coming from the internet, specifically software that allows the mapping of a public figure’s face onto the body of another to create fake footage of them, Alex Jones and Infowars, and, of course, the Russians and their adverts and propaganda for the American election. We were assured that the British state no longer interfered in the politics of other countries. A former BBC official, now running the New York Times, appeared to talk to Hislop about how papers like his now spend their time diligently fact checking stories. He also talked to the MP, who called for an inquiry into fake news in parliament. All very reassuring, and very misleading.

The New York Sun Moon Hoax and the Spanish-American War

The programme began with the 1836 Moon hoax story run by the New York Sun. The Sun was one of the first tabloid newspapers, aimed at a working class audience with the low price of only a cent, a price a sixth that of its competitors. It published a series of articles claiming that an obscure British astronomer had discovered man-bats, unicorns and bison on the Moon. The story ran for six days until it was exposed as a hoax by a rival newspaper. The next item in this list of journalistic infamy was about the attempts by Pulitzer and William Randolph Hearst to start a war with Spain in support of Cuban rebels at the end of the 19th century. There wasn’t much fighting going on, and there weren’t any available reports of Spanish atrocities to inflame the patriotic, moral sentiments of the American public. So they made them up. The papers first claimed that a young American woman had been brutally strip-searched by suspicious Spanish male officials. Well, not quite. She had been searched, but privately by a respectable older Spanish woman. When that didn’t work, they seized on an explosion that destroyed an American ship in harbour. In all likelihood, the ship was destroyed by an accident. The papers claimed, however, that it had been destroyed by the Spanish, while issuing a small caveat stating that the cause had yet to be determined. And so the papers got the war they wanted.

The programme then moved on to the American Civil War, and the exploits of one of the world’s first photojournalists. This gentleman used photography to bring home with hitherto unknown realism the horrors of that conflict. But he was not above faking some of the photographs. One of these was of a young Confederate soldier lying dead in a trench. In fact, the photographer had dragged the corpse into the trench from elsewhere, move the head so that it faced the camera to make it even more poignant, and added a rifle that the photographer himself always carried. This little episode was then followed by the story of William Mumler and his faked spirit photographs. Mumler ended up being prosecuted for fraud by one of the papers. However, while the judge sympathised with the papers, the prosecution hadn’t proved how he had faked it. They merely showed he could have done it in nine different ways. And so the case was dismissed, Mumler went back to faking his photos for a satisfied, grieving clientele, one of whom was the widow of Abraham Lincoln.

Deepfake and the Falsification on Online Images

This brought Hislop on to the Deepfake software, used by pornographers for adding the features of respectable actors and actresses onto porn stars. This was used to map Hislop’s own features onto the mug of a dancer, so that he could be shown doing the high kicks and athletic moves. He also interviewed a man, who had used it to parody Barack Obama. Obama’s face was mapped onto a Black actor, who mimicked the former president’s voice. This produced fake footage in which Obama said, with statesman like grace and precision, that Donald Trump was a complete dipsh*t. He also interviewed another young man, who was producing fake stories on the internet, which were nevertheless clearly labeled satire, intended to rile the Alt-Right by feeding their hate and paranoia. Hislop asked him if he wasn’t actually encouraging them. The man stated that he wasn’t converting anyone to the Alt-Right. They were already angry, and stupid if they didn’t read the statements that what they were reacting to was fake. He was just showing up their stupidity.

The Protocols of the Elders of Zion

The programme then moved on to the noxious Tsarist forgery, the Protocols of the Elders of Zion, which is one of the main sources for the bogus conspiracy theories about the Jews running everything. He pointed out that it was first run in Russian newspaper, which blamed them for introducing capitalism and democracy into Russia. Then in 1917, they were updated to claim that the Jews once again were responsible for the Bolshevik Revolution. Hislop said very clearly, waving a copy of the infamous book he’d managed to get hold of, that it was long and contradictory. It had also been disproved as long ago as the 1920s, when the Times in a series of articles showed that it was based on an 18th century novel that had nothing to do with Jews. This showed how the press could correct fake news. He himself said that, whereas when he started out as journalist, he spent move of his time trying to get new stories, now he spent most of his time checking them. Despite its falsehood, the Protocols were seized on by Goebbels, who insisted that it was spiritually true, if not literally, and had it taught in German schools. This was a different approach to Hitler, who had argued in Mein Kampf that it’s very suppression by the authorities showed that it was true. Nevertheless, the wretched book was still available all over the world, illustrating this with Arabic versions on sale in Cairo bookshop.

Infowars and Pizzagate

The programme also showed a contemporary conspiracy theory. This was the tale spun by Alex Jones on Infowars that the Comet pizza parlour was supplying children to be abused and sacrificed by the evil Democrats. Talking to the parlour’s owner, Hislop heard from the man himself how he and his business still suffer horrendous abuse because of this fake story. But it got worse. One day a few years ago a young man, incensed by what he had heard online, came into the story with a high-powered rifle, wishing to free the children. The conspiracy theory about the place claimed that there was a basement and tunnels running to the White House. The proprietor tried explaining to the man that there was no basement and no tunnels. The gunman went through the building until he found a locked door. He fired a few rounds into it, destroying the store’s computer. Hislop found this ironic, considering computers were the medium that spread it in the first place. The man then lay his gun down, put his arms up and let himself be arrested. It was a peaceful end to a situation which could have resulted in many people dead. But even this horrible incident hadn’t silenced the conspiracy theorists. They still believed that the stories were true, and that the incident had been faked with an actor as a false flag.

Russian Interference

The programme then went on to talk about Russian interference in American politics, and how they had set up a bot army to spread adverts aimed at influencing the result of the American election. RT was deeply involved in this, as the Russian state-owned news service was defending the country and its leader, Putin, from allegations that this had been done. It had also spread lies denying that Russia was responsible for the Skripal poisoning.

British Propaganda and the First World War

Had the British state done anything similar? Yes, in 1917. This was when the War Office, tired of the First World War dragging on, had seized on the news that the Germans were boiling down animal carcasses for their fat, and elaborated it, changing the corpses into human. Some might say, Hislop opined, that this was justified, especially as the German had committed real atrocities. But if we told lies like that, that meant we were no better than they. Stafford Cripps, who served in Churchill’s cabinet during the War, said that if winning it meant using such tactics, he’d rather lose. The fake story about human carcasses also had an unforeseen, and deeply unpleasant aftereffect. Following the realisation that it was fake, the first news of what the Nazis were doing in the concentration camps was also initially disbelieved. We don’t do things like that now, he said. And in a side-swipe at the ‘Dodgy Dossier’ and Saddam Hussein, he said, that no-one would believe stories about a mad dictator possessing weapons of mass destruction.

The Message: Trust the Mainstream Media

Hislop and his interlocutors, like the MP, who’d called for an inquiry into fake news, agreed that it was a real problem, especially as over half of people now got their news from online media. But the problem wasn’t to regard it all with cynicism. That is what the retailers of fake news, like Putin and RT want you to do. They want people to think that it is all lies. No, concluded Hislop, you should treat online information with the same scepticism that should apply to the mainstream media. Because there was such a thing as objective truth.

The Mainstream Media and Its Lies: What the Programme Didn’t Say

Which is absolutely right. There is an awful lot of fake news online. There’s also an awful lot of fake news being retailed, without any objection or scepticism by the lamestream media. And the only people tackling this fake news are the online blogs, vlogs and news sites. I’ve mentioned often before the anti-Semitism smears against Jackie Walker, Marc Wadsworth, Ken Livingstone, Mike, Martin Odoni, Tony Greenstein, Chris Williamson, and too many others. It’s all fake news, but there is not a word against it in the lamestream press, including the Eye. I’ve also mentioned how the British state during the Cold War had its own disinformation department pushing fake news, the IRD. This also turned to smearing the domestic, democratic Left in the shape of the Labour party and CND by claiming that they had connections to the Communist bloc. And in the case of Labour, that they supported the IRA. This is documented fact. Is it mentioned by the Beeb and the rest of the lamestream media? Don’t be daft! Is it still going on today? Yes, definitely – in the shape of the Democracy Institute and the Institute for Statecraft, which have connections to British intelligence and the cyberwarfare section of the SAS. And they are smearing Corbyn as too close to Putin, along with other European dignitaries, officials and high ranking soldiers. And we might not seek to overthrow government, but the Americans certainly do. The CIA has a long history of this, now given over to the National Endowment for Democracy, which kindly arranged the 2012 Maidan Revolution in Kiev, which threw out the pro-Russian president and installed a pro-Russian one. As for the New York Times, the editors of Counterpunch showed in their book on official propaganda in the American media, End Times: The Death of the Fourth Estate, how the Grey Lady ran a series of articles of fake news to support George Dubya’s invasion of Iraq. The Beeb has also done its fair share of broadcasting fake news. It’s supported the bogus allegations of anti-Semitism against Corbyn and his supporters. It altered the footage of the fighting between police and miners at the Orgreave colliery during the miners’ strike to show falsely the miners attacking the police. In reality, it was the other way round. And then there was the way they edited Alex Salmond in a press conference during the Scottish Referendum. The Macclesfield Goebbels, Nick Robinson, had asked Salmond a question about whether the Edinburgh banking and big financial houses would move south if Scotland gained its independence. Salmond replied with a full answer, explaining that they wouldn’t. This was too much for the Beeb, which edited the footage, subsequently claiming that Salmond hadn’t answered fully, and then denying that he had answered the question at all. It was fake news, courtesy of the Beeb.

Mike and the Sunday Times’ Smears

None of this was mentioned, unsurprisingly. The result is a cosy, reassuring view of the mainstream media. Yes, fake news is out there, but it’s being done by internet loons and nasty foreigners like the Russians. But never fear, all is well. The mainstream media can be trusted to check the facts, and give you the truth. Except that they don’t check the facts, or when they do, immediately ignore them. As Gabriel Pogrund and the editor of the Sunday Times did when they wrote their nasty hit piece on Mike. Pogrund rang Mike up, Mike explained very clearly that he certainly was no kind of Jew-hater and certainly did not deny the Holocaust. Pogrund and his editor ignored that, and published their piece anyway. Complaints to IPSO then followed. Mike won, but some people still continue to believe the lies.

You can’t trust the lamestream media. Instead, I thoroughly recommend you go for corrections and alternative views to the left-wing blogs, vlogs and news sites like Mike’s, Vox Political, Another Angry Voice, Zelo Street, the Skwawkbox, Gordon Dimmack and the American sites, Sam Seder’s Majority Report, The Michael Brooks’ Show, the David Pakman Show, Democracy Now! and the work of Abbie Martin attacking the American Empire and Israeli apartheid and ethnic cleansing. Those sites provide an important corrective to the lies and falsehood being daily fed to us by the lamestream media. Including the Beeb.

 

 

IPSO and the Press Story about Princess Di’s Warning to Meghan Markle from beyond the Grave

October 6, 2019

I found another interesting snippet from Private Eye while I was looking through a pile of old copies last night, which adds a slightly different perspective Prince Harry’s decision to prosecute the press.  Harry is rightly angered at the way his and other’s phones were hacked, and it appears that one of the other victims was his mother, Princess Diana. It looks like one of those bearing responsibility for that was Piers Morgan, who was editor of the Mirror and then News of the World when it happened.

https://zelo-street.blogspot.com/2019/10/prince-harry-says-they-hacked-diana.html

I’m afraid I’ve misplaced the snippet, but if anyone’s really interested, I’ll try to find it again. But it was a report on a later sent to a complainant by IPSO about an article published in one of the newspapers. This claimed that a pair of ‘psychic twins’ had been contacted by the late Lady Di, who had given them warning from her to be given to Meghan Markle. If the Eye’s account is correct, it was deeply tasteless story. I’m not a sceptic regarding life after death and the possibility of the dead contacting the living, but this is right up there with some of the nonsense spread by mediums like the late Doris Stokes in her prime. And the various celebrity mediums, who’ve come out with messages from everybody from Henry VIII, Julius Caesar and Queen Victoria. It’s nonsense. The person, who complained to IPSO about it apparently objected to it because these claims were being reported as fact. IPSO stated that they decided that it had not. The article had included plenty of terms indicating neutrality towards the truth of the twins’ claim, like ‘perhaps’, and indicated that they were only reporting what they claimed through statements like ‘they said’. And so IPSO turned the complaint down.

The article didn’t say, who had complained to IPSO, carefully preserving their anonymity. And it could have been anyone. Princess Di may be over twenty years’ dead, but she still has her fans. Just as Meghan Markle and Harry also have their admirers amongst the general public, quite apart from their personal friends.

I was never a fan of Princess Diana. She did some good as Prince Charles’ consort, notably in her campaign against landmines. But she was also adept at manipulating the press, and her spat with Charles did diminish the general esteem of the monarchy, even if Charles was the adulterer. Nevertheless, she was killed with Dodi Fayed trying to escape the paparazzi press that followed and exploited her.

This story reminds me of comments Robbie Williams made a few years ago on a programme hosted by Jon Ronson on Radio 4. Ronson and Williams were going to a UFO and alien abductions convention in the US. When asked how he got interested in ufology, the 90s singing sensation replied that it was partly due to the rubbish he had suffered from the press about his mother. She was a medium, and so the papers had run endless stories about Williams, his mother and spooks until he was so sick and tired of it that he couldn’t read the papers. It was then that he started getting into UFOs, as something of a diversion. And on the subject of UFOs, Williams sounded remarkably sensible and grounded. When asked about some of the absurdities of the alien abduction phenomenon and Indigo Children – supposedly aliens incarnated as children to guide us here on Earth – he simply replied that he didn’t believe it or disbelieve it.

You can well understand why Williams would be upset with the press stories about himself and his mother. Just as it would be no mystery to anyone if Harry was upset about similar stories about his own mother and wife. Lady Di was certainly no angel, but she was hounded to her death by the papers. And the papers have been attacking Meghan Markle, with more than an undercurrent of racism beneath. How dare this American woman of colour marry a royal! And anyone would be annoyed at the press for hacking their and their family’s phones.

I therefore have every sympathy for Prince Harry’s decision, and wish him the very best in his suit against the press, particularly Rupert Murdoch and Piers Morgan. I’m sure that many Conservatives will too. I know one, who hated the Sun despite its right-wing bias, because it had taken every opportunity to exploit and run down the monarchy. It looks like now one of the royals is biting back. 

 

 

Ian Hislop Presents Beeb Programme on Fake News

October 6, 2019

According to this week’s Radio Times, Private Eye’s editor, Ian Hislop, is going to present a programme tomorrow at 9.00 pm on BBC 4 on fake news. The programme’s titled ‘Ian Hislop’s Fake News: A True Story’. The blurb for it on page 75 of the Radio Times runs

The concept of “fake news” may seem like a recent, politically motivated invention, but Ian Hislop takes a long view and finds that fake news was found to be profitable long before the uncertain times of internet trolls and echo chambers. He recounts the story of the 1835 New York Sun “scoops”, which told its readers there was evidence of flying man-bats on the Moon. He also learns how fake news caused a real war between America and Spain.

An additional article about the programme, written by the Radio Times’ editor, Alison Graham, on page 73, runs

Ian Hislop looks sceptically at Christopher Blair, an unapologetic purveyor of fake news, or rather, made-up nonsense that’s simply designed,  claims Blair, to provoke the American alt-right into a frothing frenzy. It’s all done,m he says, in the name of satire.

Of course, Hislop knows a thing or two about satire, and he is unconvinced, worrying that sending such pap into the universe means even sensible people doubt the truth of real and actual news stories.

In a jolly, occasionally serious history of fake news, which of course didn’t begin with Donald Trump, Hislop goes back to 1835 and an American newspaper’s pile of piffle about telescopes trained on the Moon spotting herds of bison and “flying man-bats”. It was a sensation as crowds thronged the street outside the paper’s offices, demanding more. Thus an important lesson was learnt: fake news sells.

The Origin of the Press in 17th Century Wars of Religion

The 1835 Moon hoax is notorious. It was based on Britain sending a real astronomer to oversee the construction of a telescope and astronomical observations in South Africa. The editor of the New York Sun used this as the occasion to run a spectacular story about this astronomer having discovered, through his telescope, life on the Moon. But fake news also long predates that incident as well. The ultimate origin of the news media lies in the 17th century and the 30 Years’ War in Germany and British Civil War. The first newspapers were written to inform merchants around Europe about evens in Germany, during a conflict which ended with 1/5 of the population dead of starvation. During the British Civil War supporters of both sides wrote news sheets not just to inform people of events, but also as propaganda. And some of it was very definitely fake news. This was a deeply religious age, and the wars were religious conflicts between Roman Catholics and Protestants in Germany, and the monarchy and Anglican church on one side against parliament and the Puritans and other, more radical Protestant groups on the other. Visions, omens and miracles were widely publicised, as it was believed that these showed God’s anger or favour towards the different factions. And some of these look very, very much like fake news. Such as the supposed encounter by a British ship out in the English channel with a merman, bearing a scroll in his hand. This fishy fellow told the astonished sailors that he was heading up the Thames to present the scroll to Crown and parliament in order to get them to desist. Or something like it. Whatever happened, it all seems very dubious to me, and looks very much as though the story ultimately had its origins in a tavern somewhere, written by the kind of hack, who used to write for the Scum and the Sport. Back in 1983 the Scum ran a story in which a medium supposedly contacted the spirits of dead British heroes and heroines to see which politicians they backed. Boadicea, apparently, gave her support to Maggie Thatcher and the warriors of Goose Green. While the Sport told us all how a B52 bomber had supposedly been found on the Moon.

The Sport and the Weekly World News

The Sport always struck me as an attempt to imitate the American Weekly World News and other tabloid newspapers. It was the Weekly World News that gave the world very obviously fake stories about aliens giving their vote to Bill Clinton and interviews with a man, who claimed his mother was the yeti. Quite. This all looked like harmless fun, a bit of sensationalism that despite academic fears, no-one ever really believed. But there are allegations that there was a much more serious, even sinister side to this. According to former tabloid reporter in his book about this side of the press, Grossed-Out Surgeon Vomits Inside Patient, the American intelligence agencies were planting false stories in them as deliberate disinformation.

The British State and Official Fake News

And it isn’t just the tabloid press that published disinformation and black propaganda on behalf of the government. Over here, the IRD – a department of the British secret state – used to plant fake stories in the newspapers as part of a propaganda battle with the Communist bloc. They also concocted fake stories to destabilise the IRA and other Republican groups in Northern Ireland, and to smear the Labour party as having connections with Communism or Irish nationalist terrorism. Indeed the amount of lies put out by the IRA and other terror groups and the British government was so bad, that academics trying to make sense of what was going on in Ulster stated that they had no idea what was going on. And we’ve seen a resurgence of the British government’s black propaganda against Corbyn and the Labour party with the tweets and fake news sent out across social media by the Institute for Statecraft, which has extensive links with British intelligence and the cyberwarfare section of the SAS.

BBC’s and Private Eye’s Lies about Labour Anti-Semitism

It is also richly hypocritical of the Beeb, and Ian Hislop, to produce a programme on fake news too, because of the role they have both played in promoting fake news against the Labour party. The BBC news team are incapable of opening their mouths about the Labour party without lying. This has become so bad and egregious that there is now a group appealing for funding to produce their own film refuting the lies about anti-Semitism in the Labour party put out in a recent, much criticised edition of Panorama. see, for example, Mike’s article at https://voxpoliticalonline.com/2019/10/03/leading-labour-figure-joins-documentary-to-counter-biased-bbc-panorama/

And Private Eye have been exactly the same in this regard. There is much excellent material in it, but it has shown itself as frantic as the rest of the lamestream press in denouncing Jeremy Corbyn and his supporters as anti-Semites, simply because they are critical of Israel, or have pointed out that those who are, are historically correct. As Mike did when he wrote a piece stating that Ken Livingstone was right about Hitler initially supporting Zionism. That was the piece that got Mike attacked as an anti-Semite, and libeled as such in a series of articles in the press. These also claimed that he was a Holocaust denier. They were all flat-out lies, and the newspapers retracted them after Mike complained to IPSO. Nevertheless, Private Eye and the rest of the press are still pushing their lies about Corbyn and the Labour party, just as Mike, and others like him, like Jackie Walker, are still receiving foul abuse from ignorant fanatics.

And the Beeb’s history of right-wing lies doesn’t stop there. There’s also the infamous case where they put the footage of the police attack on the Miners during the Miners’ Strike the wrong was round. It was reversed, so it appeared to show the miners attacking the police. And I’ve no doubt there are many, many other incidents like this.

BBC Trying to Regain Loss Credibility with this Programme?

It’ll be interesting to see if the programme has anything to say about these incidents. But I’m not holding my breath. This looks very much like the Beeb tackling this subject partly as a way of trying to burnish its own squalid image. The BBC and the rest of the lamestream media are rapidly losing credibility in a digital age, when you can go on the Net and find out what’s really been said and done. Along with real fake news, it has to be said. This is frightening them, as the younger generation are turning away from the Beeb’s news output altogether. The Beeb is also frightened by the fact that they are increasingly unable to shape consensus opinion, and express this in statements that claim that as a society we are in danger of becoming more fragmented as people stick to the media niches they like, which may be very different from everyone else’s. Cut through this verbiage about fears about a more ideological fragmented society, and the real fear is that of the Beeb’s management and news hierarchy that they are no longer as credible or as influential as they were, and thus are increasingly irrelevant. As shown by the fact that BoJob has tried to make the internet work for him by circumventing the Beeb and holding some kind of ‘people’s Prime Minister’s Questions’ on the Net.

The Beeb has rightly become notorious for its fake news against the left, and this programme looks like an attempt by the Corporation to try to reclaim some of its loss credibility. By presenting a programme on fake news, it tries to show that it doesn’t do anything of the sort itself. And you can trust it, because the editor of Private Eye, which did prick the establishment, is presenting it. But Private Eye was set up by people, who were very much part of the establishment. John Wells was the headmaster at Eton, for example. And Ian Hislop is very much part of the same, privately educated, Oxbridge set.

It will therefore be very interesting to see if the programme has anything to say about the Corporation’s role in peddling fake news. But I very much doubt it will.

Zelo Street Publishes Piece Supporting Mike Against Anti-Semitism Smear Merchants

May 5, 2019

Thanks to everyone, who’ve sent donations to Mike to help him fight the libel threats brought against him by rich, bullying z-list celebs Rachel Riley and Tracey-Ann Oberman. They’re threatening anyone and everyone, who says anything about them they don’t like, with writs, and alleging that because they’re Jewish, their detractors must be anti-Semites. Mike’s one of those they’ve tried to bully into silence, because he, like so many others, blogged about how the gruesome twosome had ganged up and bullied a vulnerable sixteen year old schoolgirl. A young woman with anxiety, whom they smeared as an anti-Semite.

As Mike points out, his article was a perfectly valid opinion piece. Mike is a trained journo, and they have to know the law. Mike has also sought counsel from m’learned him friends, who have told him that Riley and Oberman don’t have a case. But he needs money just in case they try to bring it anyway. It’s a nasty piece of legal strategy called lawfare, where an individual or group tries to silence their critics using the law, even when they know they don’t have a case. They bring the actions knowing that fighting them and employing lawyers will cost tens of thousands of pounds, and hope that the legal costs alone will frighten their critics into silence. It’s the action of bullying scoundrels. Riley and Oberman also have the advantage over ordinary schmucks like Mike, in that, as celebrities, they can also count of the support of their legions of fans and their fellow ‘slebs. Riley was on the Jonathan Ross show a couple of months ago, for example, where she thanked all the people supporting her in her spurious campaign against anti-Semitism.

But Mike also has his supporters, who know perfectly well that he’s very, very far from any kind of anti-Semite, and appreciate all the work he’s done on behalf of the disabled and vulnerable. The great folks who sent in £5,000 worth of donations in a single day last week were some of these people, as were the peeps, who defend him online, unasked, against the anti-Semitism trolls.

And one of Mike’s defenders is the good fellow in Crewe, who puts up the Zelo Street blog. Yesterday he put up a piece defending Mike against the anti-Semitism smears of Riley and Oberman, ‘The Shameful Silencing of Mike Sivier’. After explaining who Mike is, and his work attacking the DWP and discussing issues like climate change, health, the Labour party, Brexit and the colossal ineptitude of the Tory party, he tells how Mike has been accused of anti-Semitism by Riley and Oberman. He states that Mike isn’t, and those papers that tried to smear him as one have been forced to retract their allegations by IPSO. He also describes how Mike’s target of £5,000 to help him fight the terrible twosome’s threats was raised in one day, though leaves it an open question whether this is a measure of Mike’s popularity or a sign of displeasure at the behaviour of Princess Countdown and her mate, Tracey-Anne Cyberman. He makes the point that their threat to Mike came after they had similarly threatened other people on social media for supporting an article against them written by Shaun Lawson. Who, for some reason, they haven’t threatened. Zelo Street then asks

Why should this be? Perhaps Ms Riley and Ms Oberman would care, in the fullness of time, to impart that information to the world. Perhaps they would also like to tell Mike Sivier, or his legal team, what specifically he has said in regard to either or both of them which they consider libellous. Because Sivier does not appear fazed by the claim, and nor do his lawyers, which suggests they are confident of having the action struck out.

He then provides a couple of quotations from Mike, which might have provoked the ‘orrible pair into threatening him, pointing out that one is no more than a statement of opinion. The second is one, where Mike describes how the two try to justify their bullying behaviour by claiming it is part of their campaign against anti-Semitism. Zelo Street attacks this by asking

How can anyone be combating anti-Semitism by threatening someone who concludes that you’ve been indulging in bullying? Is bullying an anti-Semitic code-word?

He states that Countdown and Cyberwoman have a problem in that it looks very much like their word against Mike’s, and that as Mike’s comments are like those of Lawson’s, who hasn’t been threatened, Lawson’s comments are the key to this case. He concludes

Attacking those who campaign for the weak against the strong in an attempt to silence them inevitably leaves a bad taste in the mouth. I’ll just leave that one there.
See: https://zelo-street.blogspot.com/2019/05/the-shameful-silencing-of-mike-sivier.html
As for Jonathan Ross, I stopped watching his show years ago, mostly because I simply don’t find it interesting. He is a very clever man, and I share some of his taste in trash and popular culture. But Wossy also wants to be a bit edgy himself, and so indulges in puerile jokes, like the phone call to Andrew Sachs with Russell Brand that got him into so much trouble.
And when he was on the radio I think he was trying to be as close as he could to an American-style ‘shock jock’ within the limits of the Beeb and the broadcasting regulations. So he couldn’t be as openly politically biased nor as racist as some of them are. Nor can he be as sexually explicit. Howard Stern had on his Christmas show, for example, a gay choir singing ‘I’m dreaming of a little light torture’, but Wossy on his show for years had a gay singing group ‘Four Poofs and a Piano’. I’ve absolutely no objection to them appearing on his show, but it does seem to be an example of Wossy following the Americans’ taste, which he genuinely shares, for the transgressive and camp.
But I do wonder how he gets away with some of it. A few years ago while looking for something else on lunchtime radio, I accidentally got his lunchtime programme. Wossy was talking to the late, great Dale Winton. On finding out that Winton was Jewish, Wossy announced that he himself was half-Jewish, and then asked him if he was circumcised.
Eh? What has that got to do with anything? That’s a personal question, which is between a bloke and his rabbi. It’s not a question you ask, and certainly not on the radio at a Saturday lunchtime.
A more reasonable question might be how his Jewish background has influenced him as a person or a performer. Many performers come from a religious background, and various Christian actors and musicians took their first step in showbusiness in the church choir. I don’t know if something similar has inspired Jewish showbusiness peeps through membership of their synagogue. In traditional Judaism, for example, the readings from the Hebrew Bible were chanted by the cantor. This chant, cantillation, was often sung very beautifully, and in the 19th century the best cantors in European Jewry enjoyed a celebrity status like that of opera singers in mainstream society. It seems to me that asking whether the Jewish musical tradition, whether religious or secular, would be a far better and fairer question than making such a personal inquiry.
But Wossy had to ask him, no doubting counting that as someone, who was part Jewish, he wouldn’t be accused of anti-Semitism for it, which he certainly would if he was a gentile. It’s stupid, puerile antics that like that which rightly stop people wanting to watch his show or listen to him on the radio.

Marc Wadsworth Speaking at LAW’s ‘Justice4Marc’ Event

March 2, 2019

This is another great video from Labour Against the Witchhunt, a group formed to defend decent Labour party members, who have been suspended, expelled and smeared as anti-Semites, amongst other lies. It was filmed on 15th May 2018. Marc Wadsworth is the Black Labour party anti-racist activist, who was smeared as a Jew-hater by the vile Ruth Smeeth, because he embarrassed her by commenting on her passing information to a journo from the Torygraph at a press event. He was prevented from getting a fair hearing partly because a group of White Labour MPs and Zionist smear merchants descended on the tribunal to pressure them into giving a ‘guilty verdict’.

Hew begins by thanking the audience for turning up, and the people who organised the event, Tina Workman, Tony Greenstein, Jackie Walker, Moshe Machover, and others. He states that they have been ratcheting up the party passing reinstatement motions. This is going really well. Ealing North and Luton South have passed resolutions, as well as places he hasn’t even heard of, like Stroud in Gloucestershire. All around the country there is a great upsurge of anger, of rage, at an injustice. And it isn’t about him, as Alexei [Sayle] has said. It’s about an attack and turning back the tide of having a socialist for the first time as leader of the Labour party, and all his allies, like myself, Tony [Greenstein] and Jackie [Walker] are collateral damage because they’ve dared to defend him and, in a sense, take a bullet for him. That’s what he was doing when he spoke out at the Shami Chakrabarti report on the 30th June 2016. He says that they will remember the fraught political atmosphere that surrounded that meeting with people, who the organisation he then belonged to, Momentum Black Connections, described as ‘traitors’, the 172 who signed a motion of ‘No confidence’ in Corbyn. They included an individual he personally got into trouble for. He’s not going to big them up any more, and give them fame from his name, but his audience knows who they are. This is a battle that has been lost. But they are fighting a war, and they will win, but they will throw everything at them.

He then say what a spectacle it was when the 18,19,20 – they say 40 or 50, but he can count, and it wasn’t that many – of white MPs, led by Wes Streeting – and they have to think of a nickname for him – marching on his hearing, against one Black man, to influence the outcome of that NCC kangaroo court. He’s free to call it that now, as that’s what it was. He faced a panel of that famous left-wing from the GMB, Maggie Cousin, and the wingman, Douglas Fairbairn, from the steelworkers’ union – never says a word, just nods every time Maggie says something. And he’s says he’ll leave the name of the Unite member out of it for now, as he’s a member of Unite and a very loyal person, but he can’t help what others may find out as a result of doing due diligence. He quotes Chris Williamson, who said it was a perverse decision. The hearing took two days. People like Graham Batch put in a witness statement, Mike Kushman, David Rosenberg, Naomi Winborne-Idrissi. Fantastic Jewish support. This is not Black people versus Jewish people. This is Jewish people and Black people fighting side by side for justice on a cause. And let them never divide us, for that is what they seek to do! He says that he’s not an anti-Semite, his audience knows he’s not an anti-Semite, and the MP who accused him knows he’s not an anti-Semite. In fact when she went out of the room and put that statement out attacking Corbyn, he was just collateral damage. She didn’t have a clue who he was. He was just some Black awkward bugger, who’d called her out doing something she didn’t ought to with the Daily Telegraph, another Labour supporting paper.

It’s interesting, he says. You can judge people from the company they keep. On the one side you have Kevin Schofield, the former Sun journalist, who’s now running PoliticsHome. You’ve got Richard Angel, director of Progress, I can’t remember whether he was on the left or the right, but it doesn’t matter as he’s very much on the right, Jennifer Gerber, director of Labour Friends of Israel. That was the little crew that was out that day to get Corbyn. And don’t forget that the Chakrabarti report was against anti-Semitism and all forms of racism. So he had every right, didn’t he? – to talk about the underrepresentation of African, Caribbean and Asian people in that room, and among the staff and the journalists? All of that was lost as the journalists, who turned on him as one of their number, had no interest in the report and its issues. They were out to get Corbyn that day. They were like a pack of wolves, and he has never seen anything like it in forty years of journalism. They were rabid. He then mentions that Tina Godshaw, from the press office of the National Union of Journalists was present, and that they’ve worked very closely together at Lambeth Momentum. And so they were on a mission.

But he’s slowly rowing back. He’s got a rebuttal strategy. He’s taken on the Jewish Chronicle. It’s been settled by IPSO and 14 stories have been corrected. They had to take the word ‘abuse’ out of those stories, as he did not abuse that MP. He says he was heckled in the meeting ‘How dare you! How dare you! How absolutely dare you!’ A Black man daring to speak up at a nearly all White meeting about Black representation. ‘How dare I!’ Perhaps, he muses, that’s the slogan for a future T-shirt.

But they’ve made progress. A poll of nearly 3,000 people, ordinary members of the public, came out more than 94 per cent against his expulsion. Expulsion revulsion! There’s been an outcry. The Black community is stirring. He was on a radio station. He was supposed to be on for half an hour, they wouldn’t let him go after an hour. He identifies the station as Genesis Radio, and points out Jennifer Lee, who was the programme’s presenter that night, and who would be speaking later. Nana Asante of the Black Labour Movement has run a fantastic petition campaign, which is on Change.org. Sometimes as Black people, they’re slow to stir – a sleeping giant – but when they get on the move, you saw the Civil Rights movement, the anti-apartheid movement, the Panthers and the Black Power movement. They are mighty. Small but tallowa, as they say in Jamaica. Small but mighty. And they’re beginning to stir. The Voice newspaper carried a story supporting the campaign. Last week it was the story that had the most views. It’s beating stories about Black American celebrities, like Megan Markle in terms of hits.

How do they go forward? London is just the beginning. This is just a springboard to a national tour, where he will be able to talk directly to the public, as some people have raised questions. Like after watching a fifty-five second video clip that’s online of him talking at the Chakrabarti meeting, they ask ‘Surely he can’t have been chucked out of the party at that meeting because of what he said? There must be more.’ Well, there is no more. In the hearing over two days they played that clip about 15 times and dissected it, every bit of it. And there is no more. There were two charges of which he was found guilty. One is the incident in the video, and the second charge was that he dared defend himself in an article in The Voice and on his own website, The Latest.com, and retweeted a few of Tony Greenstein’s sage offerings online and some others. And so he is guilty in some way of exacerbating the original charge. So it’s just nonsense. He has a brilliant team of lawyers, about four of them at the last count, and they’re putting together a case, on Monday the Labour party will get a very heavy-duty letter from his lawyers, who have said that he has substantial grounds for the Labour Party having breached its own rules on contract, on human rights, and there’s a small issue of defamation. There are a few individuals he may have to go after.

‘Let me,’ he says, ‘leave you with this insight into the hearing’. When his fantastic barrister Althea Brown of Doughty Street, a great Black woman, challenged the Party to give a definitive definition of what it had adopted as its version on anti-Semitism, they couldn’t answer. They had to call an adjournment. And they accused Walker of daring to say in that private JLM meeting, which she thought was a safe space to have a debate about all matters Jewish and anti-Semitism, when she asked for a good working definition of anti-Semitism. The party themselves couldn’t come up with that definition. They couldn’t. Was it the I.H.R.A.? Was it the I.H.R.A. couple of sentences? Was it the I.H.R.A. couple of sentences plus examples, seven of which are about Israel? They didn’t know. They had to call an adjournment, and they came back into the room with four lawyers, all disagreeing with each other and saying well, maybe they can take into account the examples. But that’s not party policy, is it? That’s making it up as you go along.

So we’ve got a problem. And the problem isn’t pockets of anti-Semitism in the party, it’s the fact that certain unscrupulous right-wing individuals have weaponised false accusations of anti-Semitism and that must be fought against. ‘I am totally and utterly opposed to anti-Semitism,’ he concludes, ‘and all forms of racism, bigotry and prejudice, and I’ve fought them all my life, and I will continue to fight them side by side with Jewish sisters and brothers. Thank you for coming today. Thank you very much indeed.’ 

Daily Mail Labeled ‘Fake News’ by Microsoft News Software

January 23, 2019

Ho ho! Another fascinating story Mike put up today is a piece reporting that Microsoft Newsguard, a piece of plug-in software designed to warn users if the news website they’re looking at is unreliable, has flagged up the Daily Mail’s Mail Online as fake news. If you onto the Daily Mail while using the software, you get a message telling you that

“this website generally fails to maintain basic standards of accuracy and accountability” and “has been forced to pay damages in numerous high-profile cases”.

Mike quotes the Guardian on the software, which says that it is run by veterans of the news industry, who are trying to establish industry-standard benchmarks for judging how trustworthy news sites are. It employs experts to analyse sites to see if they meet certain journalistic standards. It makes all its judgments public and invites news outlets to respond to criticism and improve their standards.

So how bad is the Fail? Well, according to the site Tabloid Corrections, it’s pretty terrible. In fact, it’s worse even than the Scum. It was sanctioned 28 times by the press regulator, IPSO, last year, 2018. The Times was second with 18 sanctions. Behind the Times came the Scum, with 16, the Mirror with 10, the Express and Torygraph with 7, and the Star with 4. Still, the Fail has improved. In 2017 it violated journalistic rules 50 times.

Mike comments that this probably won’t affect the Daily Mail, as most people regard it more as a comic. They only read it to laugh at the nonsense inside. And, sadly, some probably read it only to ogle the scantily clad women in the very sexist newsroll on the right of its webpage. I’m not so sure about this. Years ago a friend of mine said that he thought the Mail was more dangerous than the Scum, because while the people who read the Scum treated it as a joke, those who read the Heil take it seriously. I think he’s partly right, but even this is far too optimistic. Yes, the Scum and the Mail are viewed with contempt by very many people, with more sophisticated tastes and attitudes to the news and journalism, at the same time I’m sure that their readers do take them absolutely seriously.

Mike also states that the Beeb’s Politics Live has also been discussing fake news, but hasn’t mentioned the Mail, concentrating instead on a piece about the UK parliament but which confuses it with the American political system.

Mike concludes

The issue is one that This Site has highlighted recently – that anyone claiming to quote facts about political issues must provide proof, usually in the form of references to their sources. Then readers can check those sources.

If there aren’t any references then you assume the claim isn’t true – and draw your own conclusions about the person or organisation making it.

See: https://voxpoliticalonline.com/2019/01/23/daily-mail-website-flagged-as-fake-news-by-microsoft-mobile-web-browser/

Mike’s piece is interesting not just because of what it says about the Heil, but about the rest of the UK media. The Heil is Britain’s worse paper for misreporting, but the second and third worse are the Murdoch papers the Times and the Scum. The Scum will be no surprise to anyone. But the Times prides itself on being Britain’s paper of record. This shows how vacuous and spurious that claim is. And I don’t regard its sister paper, the Sunday Times, as any better. Not after the repeated way it has libeled Labour party leaders and members, like Michael Foot and Mike himself. It’s not up there on the list, but it still slanders and smears decent people simply for the benefit of the Tories, big business, and in Mike’s case, for New Labour and the Israel lobby.

It will also be interesting to see if Private Eye reports this in their ‘Street of Shame’ column. It’s always reported the findings of press regulators, particularly when one of the most notorious rags has been claiming that it is the paragon of journalistic standards and has never made anything up or libeled anyone ever. And Private Eye is now casting its critical gaze over the alternative news sites. Last issue, for the 11-24 January 2019, it carried the article ‘Skwawk-boxed’, reporting that ‘Britain’s sole state-approved press regulator’, Impress, had made its eighth ruling against the Skwawkbox because it misrepresents or distorts the facts, and confuses fact with comment. It claims the regulator oversees 111 titles, but over the past two years has been called in to deal with 15 complaints. More than half of these have been against the same publication, and at least five have been upheld. This is against the Skwawkbox, which it describes as

‘the ultra-partisan Corbynite website run by Labour activist Steve Walker, which specializes in paranoid conspiracy theorizing and simultaneous attacks on the “MSM” for fake news.’

I dare say that this piece is correct, as far as it goes, and its criticism of the failure of journalistic standards in the Skwawkbox is probably correct. But I trust the Skwawkbox far more than I trust mainstream news. The MSM does present appallingly slanted news, including the Beeb, which it hypocritically maintains is objective, trustworthy fact. The massively biased coverage of Corbyn and the Labour party is a case in point. The media has smeared him and his supporters as Trotskyites, misogynists and anti-Semites, when the opposite is true. And there are organisations with very hidden agendas manipulating both the news and government policy. These are the various intelligence agencies, right-wing thinktanks, and industry groups trying to manipulate official policy to promote the neoliberal agenda of privatization, poor wages, destruction of the welfare state and workers’ rights and the invasion and exploitation of the Middle East under the pretense of combating terrorism. You can read about this over at Lobster, Counterpunch, and in the books of and website of Greg Palast and the now sadly departed William Blum and his Anti-Empire Report. Walker might have to tighten up his journalistic performance, but I don’t doubt that there’s more truth in what he writes than in the Fail or the rest of the mainstream media.

And he and the other left-wing news sites supporting Corbyn and genuine socialism in the Labour party clearly are frightening Private Eye along with the rest of the old media. Otherwise the Eye wouldn’t have published this, and another story attacking the excellent the Canary. The genuine left-wing news sites are catching up on the old media very quickly. It’ll be interesting to see if next fortnight’s Eye includes this story, as it did the piece on the Skwawkbox.

Congrats to Mike as Sunday Times Finally Retracts Anti-Semitism Smears

January 13, 2019

Very many congratulations to Mike, who has finally won his battle with the newspaper Private Eye refers to as the Sunset Times. Today Mike put up a piece over at his blog reporting that after over a year the rag has finally published a retraction stating that their accusations that he was an anti-Semite and a holocaust denier are false, and explaining what Mike really said and meant in his interview with them.

The Sunday Times is the last of the newspapers, which libeled Mike, to admit that it was wrong and smeared him. The other newspapers, which already made retractions and clarifications following the press regulator, IPSOS, ruling against them, were the Mail, the Sun, the Jewish Chronicle and the Express. Mike’s piece reporting this not only includes the text of the ST’s article admitting their piece on him was wrong, but also the relevant parts of the IPSOS ruling, as well as his own further remarks and clarifications.

This is excellent news, as it’s long past time that these newspapers finally told the truth and made it clear that they were wrong and that Mike is by no means any kind of Jew-hater or denies the terrible reality of the Nazi’s appalling murder of the Jews, along with millions of other victims. Mike states that ‘This is a huge victory for the fight against false allegations of anti-Semitism.‘ But the struggle against these malign accusations and the people who made and are still making them continues.

He explains that the Sunset Times smeared him after someone in the Labour Party leaked a confidential report about him to the Murdoch rag. The newspaper printed what they thought were the strongest parts of this vile document, parts which have now been disproven as lies and smears. This did not prevent Mike from being expelled from the Labour party at a kangaroo court last November, all because someone said that they were ‘upset’ by the articles he’d published. Mike states that the original accusations were made by the fringe extremist group masquerading as a charity, the Campaign Against Anti-Semitism. The CAA made their false allegations just before Mike was due to stand as a candidate in his local council elections, and which Mike believes was a corrupt attempt to prevent him being elected.

He concludes his article

This is what we must resist – false claims against innocent people, made to create political advantage. That is what this is about – not anti-Semitism, but power.

See: https://voxpoliticalonline.com/2019/01/13/at-last-the-sunday-times-admits-anti-semitism-allegations-against-vox-political-writer-were-false/

Mike’s entirely correct about this. The Campaign Against Anti-Semitism is seriously and deceptively misnamed. It isn’t remotely interested in tackling genuine anti-Semitism, but instead is part of the Zionists’ attempt to close down criticism of the Israeli government and military for the appalling barbarism inflicted on the Palestinians by smearing those, who protest against it and their defenders as anti-Semites. The CAA and the other people and organisations in this malign campaign have smeared genuinely decent, anti-racist women and men, who have frequently themselves suffered for their determination to combat racism and real, genuine anti-Semitism. These have included proud, self-respecting Jews, like Jackie Walker, Tony Greenstein and Martin Odoni, as well as passionate non-Jewish anti-Fascists like Ken Livingstone and Mark Wadsworth.

And just as decent anti-Nazis have been smeared, the Israel lobby has lent its support to real Fascists, like the Law and Justice Party in Poland, Viktor Orban and Fidesz in Hungary, and feted real Fascists like Richard Spencer of the Alt Right, Steve Bannon and Sebastian Gorka in Israel itself, to the horror of many thousands of decent Israelis.

Mike has won a profound victory, but the people, newspapers and organisations behind this campaign of lies and vilification are still continuing with their malign falsehoods, including the Zionist organization, the Jewish Labour Movement, previously Paole Zion, and the Blairites in the Labour party. It’s high time this smear campaign was utterly and totally discredited, and the decent people they have hounded out of the Labour party given a proper apology and had their membership restored.

Throughout his battle with the press, Mike has enjoyed the support of the very great people, who comment and enjoy his blog. Some of whom have posted their congratulations to him in the comments section of his article. One of the most interesting of these was from Alas Poor Uric, who remarked

Excellent news Mike, and well done! You have actually made a significant contribution to those of Jewish background (like myself) who have been disturbed by the misuse of anti-semitism for political reasons. The media Reform Group:

‘The Media Reform Coalition has conducted in-depth research on the controversy surrounding antisemitism in the Labour Party, focusing on media coverage of the crisis during the summer of 2018. Following extensive case study research, we identified myriad inaccuracies and distortions in online and television news including marked skews in sourcing, omission of essential context or right of reply, misquotation, and false assertions made either by journalists themselves or sources whose contentious claims were neither challenged nor countered. Overall, our findings were consistent with a disinformation paradigm. ‘

You have shown more discernment on this issue than some in the Jewish community itself.

This is interesting, as it confirms what many other people have been saying: that this is a deliberate campaign of misinformation. There have been articles elsewhere that have claimed that this is all being run by a section of the Israeli Foreign Ministry as part of their hasbara campaign of civilian propaganda.

And there are a very large number of people, not just Jews, who are like Uric in being concerned at the political misuse of accusations of anti-Semitism. It cheapens the term, so that it loses its power to warn and defend Jews against the threat of real anti-Semites and Nazis.

So congratulations to Mike, and thanks to everyone, who has supported him in his fight. And I wish it will not be long before everyone, who’s been smeared receives similar retractions and apologies from the liars, who maligned them.