Posts Tagged ‘The Express’

Another Lesson from France: How to Maintain a Diverse, Pluralist Press

October 10, 2020

There’s a very interesting passage in Denis MacShane’s 1986 Fabian Society pamphlet, French Lessons for Labour, where he describes how the French have been able to create a diverse and pluralistic press. Apparently it’s the most diverse in Europe with the exception of Sweden. This has been achieved partly through legislation drafted at the country’s liberation during World War II, but which was never enforced, which would have removed newspapers from the ownership of Nazi supporters and collaborators, the nationalisation of the distributors and state subsidization.

In fact, France, partly by design, partly by chance, has the most pluralist press in Europe outside Sweden. The design lies in the laws passed at the liberation in 1944/45 which dispossessed the owners of the right-wing papers which had supported Hitler before 1939 and the Vichy regime after 1940. A right of reply law and, more important, one that nationalised the press distribution agency were also passed. The latter means that left-wing newspapers and magazines are on sale in the most remote parts of France and the distribution censorship which is exercised in Britain by the two main wholesale/retail companies does not exist in France. In addition, the Government subsidises the press with cheap postal tariffs, zero VAT rating and, on occasion, direct subsidy.

The chance lies in the willingness of businessmen or corporations to put up money on left-of-centre newspapers and to support them during periods of low or zero profits. Le Matin, Liberation and the left-wing weekly Le Nouvel Observateur (circulation 400,000) all provide a width of reporting and comments In addition, Le Monde, whose independence is assured by the right of journalists to elect its editor, maintains an objectivity and authority, and an influence because of those two values, which are not automatically hostile to a socialist government. (P. 17).

However, attempts to pass similar legislation to the 1944/5 laws in order to stop the Vichy collaborator Robert Hersant from owning 19 national and provincial papers in 1984 and 1986 was a failure, partly due to a press freedom campaign from the right.

This issue of media ownership and bias is acutely relevant on this side of the Channel as well. Since the 1980s, the press and media in Britain has been owned by a decreasing number of powerful individuals, who may also have other business interests. These individuals, like Rupert Murdoch, have been able to exert oligarchical control of the media, maintaining a strong Tory bias. Media and press bias against Labour was particularly acute during Thatcher’s administration and was certainly a factor in the 1987 general election. It has also been very much in evidence over the past five years, when even supposedly left-wing newspapers like the Mirror, the Guardian and the Observer, ran stories attacking Labour and its leader, Jeremy Corbyn, as well as the radio and television networks.

Media bias has also partly been responsible for the right-ward movement of the Labour party itself under Tony Blair. Blair was backed by the Murdoch press, and former ministers have said that Murdoch was an invisible presence at every cabinet meeting as Blair worried how his policies would be viewed by the press magnate. He was also able to gain the support of other papers with the exception of the Heil, but continued to hope that he would eventually win over that rag. I think it’s likely that press ownership will become even more restricted if some papers go under due to the Coronavirus lockdown. Even before the lockdown, the Express changed owners as its former proprietor, the pornography Richard Desmond, sold it to the Mirror group.

The willingness of businessmen to support left-wing newspapers is a crucial factor. When the Daily Herald went bust in the 1960s, to be bought by Murdoch and relauched as the Scum, it actually had a higher circulation that many of the other papers. What brought it down was the fact that it was unable to attract advertising. And I’ve encountered censorship by the distributors myself. Way back in the 1980s during the period of glasnost and perestroika introduced by Gorbachev, an English edition of Pravda was briefly available in some British newsagents. This was an exciting time as Gorbachev signed arms limitation treaties with Reagan ending the Cold War, and introduced reforms in the Soviet Union intended to turn the country into a multi-party democracy. I tried ordering it from my local newsagent in Bristol, but was told it was impossible. It was only being carried by one of the two national distributors. The one that served my area simply wouldn’t carry it.

And the newsagent chains can also exercise their own censorship. When it started out, Private Eye was seen as very subversive and viewed with distaste by many people. Many newsagents wouldn’t stock it. And at least one of the newsagents in the ‘ 90s refused to put its edition satirising the public attitude at Princess Di’s funeral on their shelves. When I asked what had happened to it when it wasn’t on sale in my local newsagents, I was told that it hadn’t come in yet. Well, there seemed to be many other newsagents, who hadn’t had it delivered either. After it returned to the shelves a fortnight later, the Eye published a series of pieces, including letters from readers, who’d had similar problems finding a copy, revealing what had actually gone on. One of the newsagents, John Menzies, had objected to the issue and its cover, and so refused to sell it.

Britain would definitely benefit considerably from similar policies towards the press as that of our friends across Le Manche. But I think getting such legislation through would be almost impossible. There were demands for workers’ control of the press in the 1980s, partly as a reaction by journalists on papers bought by Murdoch as he expanded his noxious empire. They were also concerned about editorial control and bias as the press passed into the hands of fewer and fewer owners. Those demands were obviously unsuccessful. Any attempt to pass legislation providing for state subsidisation of left-wing papers would be howled down by the Tory press as interference in press freedom and the state bailing out failing companies in contravention of the Thatcherite doctrine that market forces should be allowed full reign and failing companies and industries should be allowed to go under.

And I can’t imagine any law to deprive former collaborators or supporters of Hitler of ownership of their papers going down at all well with the Daily Mail, which is notorious for its support of Oswald Mosley and the British Union of Fascists and articles praising Hitler before the outbreak of the War. John Major in the last days of his administration wanted to pass legislation breaking up Murdoch’s empire, but by that time it was too late – Murdoch had already switched to Tony Blair and the Labour party and Major’s government was in no position to do anything about Murdoch’s pernicious control of the press.

This problem is likely to become more acute if some newspapers fold due to lack of sales during the lockdown and the impact of the internet. Media ownership is restricted enough as it is, without Murdoch trying to destroy the Beeb so that Sky and the other cable/satellite stations can take its place. It may not be too long before Murdoch’s hold on the media becomes a true monopoly. In that event, government action to break it up will become a necessity. But given the uniform opposition it would face from the press, it’s questionable if it would be successful.

Or as governments increasingly ingratiate themselves with the Murdoch press in return for its support, even be considered as an option.

Murdoch Hacks Now Begging People to Buy Papers

April 7, 2020

Okay, no sooner had I put up my piece earlier today arguing that the reason the Scum’s journo, Trevor Kavanagh, wanted the lockdown lifted was because it was causing Murdoch’s papers to lose money, then confirmation of a sort came. Zelo Street had put up a piece reporting that various hacks from the Scum and the Times had written pieces begging people to #buyapaper. They included the Scum’s political editor, Tom Newton Dunn, Jack Blackburn of the Thunderer, Mark Lawton, another Times hack, the Scum on Sunday’s political editor, David Wooding, Sathnam Sangera, Matt Chorley, Martyn Ziegler, all of the Times, and the Scum’s Ryan Sabey and Dan Wootton. They said that the press was in trouble, but journalists, production staff, printers and distributors were all working hard during the crisis to bring us all trusted information, not myths. We would all miss the papers if they vanished. That included the local papers, whom they condescended to mention were also experiencing problems.

Zelo Street commented at the end of this litany that in times like these, people realised what was essential and what was not. ‘A daily paper is rapidly falling into the latter category, especially when, unlike the claims of the Murdoch goons, it is bringing not trusted stories, but an incessant diet of bigotry, hatred, political propaganda, and worthless and uninformed punditry.

Our free and fearless press is bottom of the European trust league. The Murdoch titles play their full part in that ranking. Karma can be a beast sometimes.’

See: https://zelo-street.blogspot.com/2020/04/murdoch-goons-pass-begging-bowl.html

This is correct. I think Zelo Street, or perhaps one of the other left-wing blogs, has put up the stats for the most trusted, and trustworthy, papers in Europe. And they don’t include Britain’s. Murdoch’s own papers have been leading the decline in quality in the British press since he acquired the Herald in 1969 or thereabouts, and turned it from a quality socialist paper into a Tory propaganda rag. Murdoch’s journalistic standards were so low that his staff in New York and Australia went on strike against the way his direction for their journals had turned them into a laughing stock. But Murdoch ploughed on, and the malign influence he exerted through his press and media empire has contributed to Britain becoming a spiteful, hateful place for ethnic minorities, the disabled, and the unemployed, low paid and other folks on welfare. Murdoch’s not alone by any means. The Heil, Depress, and Torygraph have all played their part. But the Scum has become proverbial for its gutter journalism.

This country does have some very good journalists – Mike is one, obviously. But its newspapers are disgusting. Many of them are effectively kept running by unpaid interns and freelance staff, whom they try to find every means they can not to pay. According to the Eye, the worst newspaper for using interns was the Groaniad. Meanwhile, the name hacks get salaries in the tens of thousands, and the proprietors and board all give themselves very handsome salaries and bonuses. As for content, it’s almost entirely shameless Tory propaganda. That, in my view, reached a new nadir last year in the massive smear campaign against Jeremy Corbyn and his supporters, in which Mike and very many others were libelled and smeared as anti-Semites and Nazis. This included decent, self-respected Jews like Jackie Walker. This all comes from Murdoch himself, although I very much doubt he personally ordered any of it. It’s just the direction he’s taken these papers from the start. He is reported to have a very cavalier attitude to libel. Apparently he isn’t deterred from publishing a libelous story by the mere fact that it is libelous, only by whether the fine from a successful prosecution would be more than the sales gained through publishing it. If the number of copies sold wouldn’t be worth more than the fine, the story’s spiked. If the sales and the profits from them are more, then he goes ahead. And heaven help the poor soul at the other end.

According to the Eye, the Times is losing money hand over fist. So much so, that if it were any other paper it would have been axed or sold years ago. But it’s Britain’s paper of record, and so gives Murdoch a place at the political table. Murdoch’s empire as a whole is also in dire financial trouble. Zelo Street a little while ago put up a piece about what News International’s published accounts showed, and instead of a tidy profit they showed a massive, staggering loss. Some of that is due to the fines and out of court settlements Murdoch has had to make for the phone hacking scandal. I’ve forgotten the precise figures, but it’s tens of millions – a truly eye-watering amount.

The Murdoch press’ concern for local papers is also, as you might guess, hypocritical. Going back to Private Eye again, that paper reported in its ‘Street Of Shame’ column that in terms of sales, local papers are actually doing rather well. They’re bucking the decline in newspaper sales. However, they’re under immense financial pressure to the point where many are folding because they’re owned by the same corporations who own the big national papers, and their profits are being used to keep the national papers going.

Now many businesses are suffering because of the crisis and the necessary lockdown, especially small businesses like local shops and the self-employed. Many of these are seriously worried, because they don’t qualify for the government’s promised payment of 80 per cent of their income. Or if they do, it’ll come too late, as the first payment will come in June. But I have little sympathy for the Tory press because of their role in cheering on and propagandising for 40 years of Thatcherism and the poverty, unemployment, and now starvation they’ve caused. All for the profit of the rich few.

If Murdoch’s squalid empire went under tomorrow, it would just be too bad. Except that the people who’d suffer would be the junior writers, the production staff, printers and distributors. The big, star writers, editors and management, including Murdoch himself and his family, would all get generous payouts for their part in degrading British culture and its working paper for all these decades.

 

Private Eye on Audrey White’s Libel Victory over the Jewish Chronicle

March 5, 2020

A week or so ago, Zelo Street put up a piece reporting that Audrey White, a Labour activist from Liverpool, had successfully sued the Jewish Chronicle for libel. The paper had smeared her as an anti-Semite, and accused her of a number of things, none of which were true, such as undermining the Jewish Labour MP Louise Ellman. Private Eye have also covered the case in their latest issue, for 6th to 19th March 2020. And that’s interesting, not just for what it says about the case itself, but about the Eye’s own attitude to the anti-Semitism witch hunt, in which the Eye has itself been an enthusiastic participant. The item, in the magazine’s ‘Street of Shame’ column, reads

Whatever the true level of anti-Semitism within the Labour party, there has been no shortage of media interest in the subject. Foremost among publications to have taken up the cudgels against labour over the issue has been the Jewish Chronicle (JC).

Curiously, though, the media appear to have ignored the recent settlement of a libel case involving the JC and Audrey White, a Labour party activist in Liverpool. White successfully complained to the Independent Press Standards Organisation (IPSO) that the JC had breached the editors’ code of practice in four articles it published in February and March last year.

The JC alleged that White had actively undermined Louise Ellman, the former Labour MP for Liverpool Riverside, who quit the party in October last year. Finding in favour of White, the IPSO ruled the JC articles to be “significantly misleading” and castigated the paper for having resorted to “unacceptable” obstruction during IPSO’s investigation. The JC agreed to apologise to White, and pay her substantial libel damages and costs. 

What is a mystery is why the JC didn’t realise its treatment of White, which could be construed as a witch-hunt, was akin to the very type of behaviour in the Labour Party it would rightly condemn.

Firstly, while it’s great the Eye is reporting this when the rest of the media isn’t, it isn’t innocent of pushing the anti-Semitism smears itself. Like the rest of the press and broadcasting, it accepted uncritically the claims of the Zionist Jewish establishment and the Blairites in the Labour party that Labour was a seething cauldron of Jew hatred. In fact, while anti-Semitism unfortunately does exist, it’s at a much lower level than in the parties further to the right. And as left-wing bloggers and Israel-critical Jewish bloggers and activists have pointed out, the vast majority of anti-Semitism comes from the far right. People have written letters to the Eye trying to point this out, but the smears continued. And the Eye’s response to one such letter was to cite Jon Lansman, the founder of Momentum, who certainly believed the allegations. The article begins with a note of doubt about the true extent of anti-Semitism in Labour – you’ll note the phrase ‘Whatever the true level of anti-Semitism within the Labour Party’ – but at the time the magazine made it clear that it had no doubt that the claims were true. This seems more than a bit contradictory, even hypocritical. But then, the election has come and gone, and Boris is in with a huge majority, Corbyn is stepping down as leader and all the candidates for the leadership have signed the Board of Deputies wretched pledges. So the smears aren’t needed any more. But don’t worry, I’m sure that they’ll be revived the moment the Tory establishment gets frightened and the Israel lobby finds it expedient.

And Audrey White isn’t the only person by any means the Jewish Chronicle and others have libeled as anti-Semites. It did it to Mike, along with the Sunset Times, the Depress and the Scum, if I remember correctly, when these rags told the world Mike was an anti-Semite and a Holocaust denier. Mike complained to IPSO, and the rags were forced to issue retractions. It was settled before Mike could begin libel proceedings, and so these, ahem, alleged newspapers, were spared the humiliation of a court judgement.

I’ve blogged several times complaining that, while the Eye and the rest of the press must know that the majority of anti-Semitism accusations are false – one Labour insider recently told the Canary or Novara Media that a third of them all came from the same person – the press, including the Eye, has resolutely refused to interview or profile any of the victims. It’s been a true witch hunt in that, like Arthur Miller’s The Crucible, the mere accusation is taken as proof, an assumption that the Board of Deputies has malignly incorporated into their wretched pledges. No-one in the establishment media has interviewed or defended victims like Ken Livingstone, Jackie Walker, Marc Wadsworth, Tony Greenstein, Cyril Chilson, Martin Odoni, Mike, Asa Winstanley or any of the others. That would be going too far, as it would effectively disprove the anti-Semitism smears. And as the left-wing critics of Israel like Greenstein, Odoni, Walker and Winstanley are well able to show that is the Israeli state that is profoundly and aggressively racist, any interview or defence of them would also not only undermine the position of the Israel lobby and the Zionist Jewish establishment, it could also embarrass Britain’s own foreign policy in the Middle East. Greenstein and historians like Ilan Pappe and John Newsinger have shown just how deeply entwined Zionism and Israel have been with British colonial goals since the British Mandate.

As for the Eye’s statement at the end that the Jewish Chronicle would otherwise be against any form of witch hunt, this is the complete opposite of the truth. The Jewish Chronicle has been one of the main instigators of the witch hunt in and against the Labour Party. Possibly the Eye means that it would be against any anti-Semitic witch-hunt, but even this is highly doubtful. Many of the victims – Tony, Jackie, Cyril, Martin and others – are self-respecting, decent Jews. But they’re vilified and smeared as anti-Semitic and self-hating simply because they’re anti-Zionist, or have otherwise criticised Israel. And the abuse they have consequently suffered would be unequivocally condemned as anti-Semitic if it came from gentiles.

And the Jewish Chronicle gives every sign or wishing to continue its persecution. A week or so ago, Tony Greenstein on his blog reported that the Chronicle’s gentile editor, goysplainer Stephen Pollard, had sent one of its contributors, Geoffrey Alderman, a letter giving him the heave-ho. Alderman’s a very respected historian of the British Jewish community, and a true-blue Tory. The letter didn’t explain why Pollard was letting him go, but the reason seems obvious: Alderman committed the unforgivable sin of writing a piece in the Spectator declaring that Corbyn wasn’t an anti-Semite. And this show of integrity against lies and smears couldn’t be tolerated.

It’s very welcome that the Eye has finally decided to report White’s victory against the lies and smears of the Israel lobby. But this is just one incident a long line which the magazine, like the rest of the media, has very conveniently chose to ignore.

But this may well change. Mike is taking the Labour Party to court for breach of contract over the wrongful decision to expel and smear him as an anti-Semite. His case is solid. When I went to court to support him the other month, the judge express surprise that, given the importance of the case, the press wasn’t present.

I don’t doubt it will be there next time. And that will be very embarrassing for those responsible for the smears.

 

The Tory Attacks on Health and Safety Legislation Is Causing Carnage

January 21, 2020

Since almost as long as I can remember, the Tories and their lackeys in the press have been attacking health and safety legislation. The common reasons trotted out are that it is an unnecessary burden to employers, binding them with complicated red tape and costs. More recently the authors of Britannia Unchained and similar works have demanded that such legislation protecting people at work should be rolled back in order to make Britain more competitive against countries in the Developing World, whose workers don’t benefit by such protection. The Tories have tried to make this assault popular by making health and safety legislation seem not only cumbrous, interfering and bureaucratic, but also massively overprotective and silly. Remember all those stories from the Heil years ago claiming that, thanks to the ‘Nanny state’, schools were having to make children wear goggles before playing conkers?

The truth is that when health and safety legislation was introduced in the ’70s, it massively cut down on deaths and injuries among working people – and that’s basically why the Tories would like to get rid of it. They want labour to be cheap and easily disposable, and health and safety laws are an obstacle to that. And the chapter by Hilda Palmer and David Whyte in The Violence of Austerity by Whyte and Vickie Cooper shows exactly how devastating in terms of lives and injuries their attacks on the legislation has been. The government watchdog in charge of overseeing the implementation of the legislation, the Health and Safety Executive, has had its funding cut by 47 per cent. The Tories have also threatened to close it down altogether. In 2013 the government launched a review in order to see whether there was still a need for its functions and if it complied with good governance. The number of staff employed at the executive fell from 3,702 in April 2010 to 2,706 in December 2013. Since the Tories came to power, the number of inspections by the Executive has fallen by a third.

These cuts have resulted in an increase in work-related accidents and injuries, although the authors warn that the government’s figures are almost certainly too low. The real figures are almost certainly higher. They write

Typically, the official ‘headline figure’ published by the HSE records between 140 and 240 deaths per year resulting from sudden injury and 13,000 deaths caused by occupational diseases and illnesses. Those figures, however, only reflect a small proportion of total deaths caused by work. The first figure does not include key categories of deaths cause by work. The Hazards Campaign estimates that seven times more deaths are caused by work incidents than the figure official cited by the HSE. HSE figures exclude work-related road traffic deaths, the workplace deaths recorded in other industries that the HSE does not have formal responsibility for, like the maritime and civil aviation industries, or deaths to members of the public killed by a work activity, such as scaffold collapses or train crashes. A more complete estimate would also include suicides attributed to work related stress. There are approximately 6,000 suicides involving working-age people in the UK each year, and a number of those involve workers driven to despair by work-related stress. In Japan, where work-related suicides are officially recognised and compensated, it is estimated that 5 per cent of suicides are work-related. This estimate, if applied to the UK, would amount to roughly 300 people killed through work related strees.

In sum, a more complete figure of workplace deaths caused by sudden injury, which takes into account all of the above exclusions, would amount to between 1,000 and 1,400 deaths every year, or 3-4 deaths per day. (p. 142).

They also argue that the estimated number of deaths from occupational diseases are also probably grossly underestimated once recent academic studies are taken into account. For example, a 2005 study of the causes of occupational and environmental cancer by Richard Clapp estimated that about 8-16 per cent of all cancer deaths came from occupational cancer. If the mid-range figure of 12 per cent is taken as the number of occupational deaths from cancer, the number of people dying through work-related cancer is 18,000 per year.

A 2005 paper in the journal Occupational and Environmental Medicine estimated tath 15-20 per cent of all cases of COPD – chronic obstructive pulmonary disease – could be work related. Which means 6,000 deaths per year. There is also evidence that up to 20 per cent of all deaths from heart disease are related to conditions at work. This figure adds up to 20,000 deaths per year.

A further conservative estimate that diseases in which work can be a contributory cause, such as Parkinson’s, Alzheimer’s, rheumatoid arthritis and so on comprise a further 6,000 deaths per annum.

They state

All of this adds up to an overall estimate by the Hazards Campaign of up to 50,000 deaths from work-related illness every year – four times the typical HSE estimate of around 13,000 per year. Our contention then, is that the HSE figures grossly underestimate the number of workers whose current working conditions expose them to both the well-known and the newer risk factors, that will produce the workers deaths of the future. (p. 143).

They also make the point that the death toll is still rising, because of toxins to which people may have been exposed to as much as 40 years previously, such as some carcinogens. The EU has estimated that in the 1990s five million workers, or 22 per cent of the working population, were exposed to cancer-causing substances.

They also argue that, thanks to austerity, more workers are suffering under poor working conditions that are damaging their health. These include bullying and harassment, long hours, and the zero hours contracts imposed on 5.5 million workers. The insecurity these contracts cause are linked to stress, heart and circulatory diseases. Workers are also still exposed to dusts and chemicals that cause or contribute to respiratory and heart diseases. They also point to the connection between low paid work and poor safety standards

Low paid work guarantees more than hardship: low pay goes hand in hand with low safety standards. Occupational injuries and diseases such as diabetes and cancer are directly linked to low paid jobs. (p. 144).

They also make the point that the ‘compensation culture’ the Tories have claimed exists is actually a myth. In fact, many workers don’t receive the compensation to which they’re entitled. They write

One of the first moves of the Coalition government, in October 2010, was to appoint Lord Young, a former Cabinet minister under Margaret Thatcher, to deliver ‘a Whitehall-wide review of the operation of health and safety laws and the growth of the compensation culture.’ He found absolutely no evidence of this ‘compensation culture’, citing figures which actually showed a downward trend to legal claims, but still demanded action to deal with ‘red tape’. Indeed, figures obtained by Hazards Magazine show that fewer than one in seven people suffering an occupational injury or disease ever receive compensation. For occupational diseases alone, this drops to just one in twenty-six. For most occupational cancers, there is barely any prospect of compensation at all.  (p. 145).

They also show that the government’s division of work into high and low risk is also highly dubious and has resulted in an increase in deaths at work. It was done by Cameron’s government in order to restrict HSE inspections to those jobs considered high risk. But the low risk category is wide, and includes textiles, clothing, footwear, light engineering, road and air transport and docks, electricity generation and the postal and courier services. Hazards Magazine found that 53 per cent of all deaths at work caused by sudden injury were in the low risk sector. Palmer and Whyte state ‘In other words, the government’s fiscal purge of health and safety enforcement has meant abandoning scrutiny of the workplaces where the majority of deaths occur’. (p. 145).

Palmer and Whyte state that this death toll should be a ‘call to arms. to any government, regardless of its political stance. But instead, despite the ‘glaring’ evidence that the red tape is good for workers, employers and the economy, governments have doubled down and insisted that such legislation is an intolerable nuisance. This has reached the point where the HSE doesn’t even both to ask ‘what’s so wrong with red tape anyway?’ The government’s ideological obsession with red tape means that ‘there is no room for argument or evidence that health and safety legislation doesn’t burden business, while its absence carries a high cost to business, workers and the public purse.’

This means that when some rag like the Heil, the Depress, or the Scum claims that health and safety legislation is unnecessary, costly and stifling business, they are lying. And lying to defend an attitude to workplace safety that is murderously dangerous to working people.

But then, as the disabled have found, Tory responsibility for mass injury and death is nothing new.

 

 

Tories’ and UKIP’s Nazi Anti-Immigration Imagery

December 31, 2019

Remember how UKIP and its head honcho, Nigel Farage, got into trouble a few years ago for their anti-immigration poster? This showed a long line of middle eastern immigrants stretching across the landscape trying to get into Europe and Britain. It was based on the Syrian and North African refugees that had made their way to the West up through the Balkans, a million of whom had been promised asylum by German chancellor Angela Merkel. It was another piece of Farage’s anti-immigration propaganda. The argument runs that unless we get out of Europe, EU law will force us to take in more extra-European immigrants. And particularly Muslims, who are now the specific object of right-wing suspicion and hatred.

As Mike’s shown, the argument’s nonsense. Britain’s not part of the Schengen immigration area, and so doesn’t have to take in immigrants from outside Europe, who have sought refuge in one of these countries. The laws demanding Britain take in asylum seekers are UN treaties governing the rights of refugees, which obviously have nothing to do with the EU and will still be in place when we leave.

But Farage also got into serious trouble with the post because it was almost exactly like one put up by the Nazis protesting against Jewish refugees from eastern Europe trying to enter Germany. And there are more recent images from British neo-Nazi rags which also express the same type of bitter anti-immigrant sentiments.

I found this piccie of the cover of the British Nazi rag, The White Dragon, in Nicholas Goodrick-Clarke’s book on modern Nazi paganism, Black Sun. It seems to be of Hindu worshippers in the Ganges, but has been taken out of context and captioned ‘Welcome to Dover’. It’s from 1999, but could have come from any time up to the present.

Farage’s poster caused a storm of controversy, but the recent Tory victory and their promises of getting Brexit done have emboldened the islamophobes and racists. So can we expect more anti-immigration posters like UKIP’s? And will the Scum, the Depress or the Heil put a photo like this on their front pages when they issue another rant about non-White immigration?

Mates Jacob Publishes His Dossier of Tory Islamophobia

November 22, 2019

Last Friday, Zelo Street put up a very informative piece about Mates Jacob’s decision to publish his dossier about the rampant islamophobia in the Tory party. Mates Jacob is the internet personality, who published details of the racism, anti-Semitism and islamophobia he found on Twitter and other internet groups for supporters of Boris Johnson and Jacob Rees-Mogg. And it was a very nasty, seething mass of bigotry and hate he uncovered. They demanded the usual stop to immigration before moving on to deportation and even assault and murder against Blacks and Asians, and particularly against Muslim politicians like Sadiq Khan.

Zelo Street reports that Mates Jacob had refrained from publishing his dossier on islamophobia in the wider Tory party in the hope that chairman James Cleverly would do something about it. Well, Cleverly and they had their chance, and they blew it. This is going to be another inquiry the Tories will hold after the election. So Mates Jacob has published it. And Zelo Street has in its turn blogged about a selection of Tory politicos in the dossier, and their vile views. They are:

Councillor Roger Taylor of Calderdale council,

Councillor Beverley Dunlop of Bournemouth, Christchurch and Poole council,

Councillor Christopher Newbury of Wiltshire council,

Councillor Danny Scott of Blackpool council,

Councillor Vera Walters of Walsall council,

Councillor Duane Farr of Bournemouth Council,

Councillor Alistair Redman of Argyle and Brute council,

Councillor Malcolm Griffiths of Redcar and Cleve Council,

Councillor Paul Marks of Kettering council,

Councillor Nick Colbert of South Somerset council.

They have been caught expressing such delightful opinions, like wondering why the anti-racist journalist Yasmin Alibhai-Brown is still in Britain, demanding an inquiry into Muslim rape gangs targeting White girls; worrying about Marseilles becoming Europe’s first Muslim majority city, describing Muslims as ‘barbarians’ and wondering why anyone has a problem with PEGIDA; stating that Muslims have been terrorising and seeking to dominate everyone who isn’t of their faith for over a thousand years through imperialist, colonialist wars; demanding a halt to immigration from Africa and describing famine as a natural method of depopulation; admiring the way the BNP doesn’t shy away from tackling issues others wouldn’t due to political correctness;  promoting a video from Paul Joseph Watson entitled ‘The Islamic State of Sweden’; describing the Afghan boy who attacked and injured four people on a train in Germany as ‘chopping them up’ and remarking sarcastically that it must have something to do with Brexit; and claiming that voter fraud was massive, when it’s so small it’s insignificant, and that it’s all down to women in hijabs handing over ballot papers to imams.

Now it’s true that Islam has expanded through imperialist wars, as has Christianity. But this is only part of the religion’s history, just as it is only part of Christianity’s.  And it doesn’t reflect the attitudes of all Muslims, many of whom are the victims of horrendous persecution, like the Rohingya in Burma and the Uyghurs in China.

The sage of Crewe concludes his piece by pointing out that these are only ten of many more in the Tory party, who hold similar views, and that Cleverly hasn’t done anything about them. He states

‘There is only one major political party that is institutionally racist. And it is the Conservative Party.’

See: https://zelo-street.blogspot.com/2019/11/tory-islamophobia-laid-bare.html

Well, there’s also the Brexit party and the remnants of what used to be UKIP, but it’s a fair point. The Tories have no business smearing Corbyn and Labour as anti-Semites, when there is so much more hatred and bigotry in their ranks. And they aren’t going to do anything about it, because as we’ve seen from the Hostile Environment policy and the Windrush deportations, and indeed from the contents of papers like the Mail and Depress, they use racism to promote themselves.

 

Frustration and Dismay at Private Eye Pushing the Anti-Semitism Smears

October 19, 2019

This kind of follows on from the post I put up on Thursday, criticising a piece in Private Eye by their correspondent ‘Ratbiter’ celebrating Stop Funding Fake News and its attempts to cut off funding from what it considers to be extremist websites. Stop Funding Fake News has been the subject of a series of posts by Zelo Street, which has shown how the organisation is itself deeply suspect. For all its avowed concern to stop fake news, SFFN itself is less than transparent. It won’t tell you who its members are for one thing. And while it has attacked right-wing sites, like Breitbart and Tommy Robinson’s wretched website, as described in Ratbiter’s article, it’s also gone after those on the Left, like the Canary.  They’re also supposed to be extremists sites peddling fake news, but as I pointed out, the Canary’s politics are those of the old social democratic consensus. The consensus that Corbyn wishes to bring back, of a mixed economy, strong welfare state, proper, effective trade unions, a nationalised and properly funded NHS, and proper rights for working people. You know, proper, constructive policies that will save this country and its people from poverty, starvation and exploitation. But Thatcherites, whether in the Tory party, or the Lib Dems and Blairites in Labour, can’t stand any of this. They can’t bear the thought that Thatcher is a goddess who failed, and that neoliberalism has run its course and been found threadbare. So Corbyn and his supporters have been accused of being Trots, Commies, Stalinists and other epithets by the papers and right-wing Labour MPs like Jess Philips.

Israel Lobby Using Anti-Semitism Smears to Suppress Criticism

But these policies are actually popular with the British public, and so the Right has taken to trying to discredit Corbyn and his followers, and more broadly the Labour party, with accusations of anti-Semitism. As I’ve blogged about endlessly, the actual incidence of genuine anti-Semitism in the Labour party is low. Very low. What riles the witch hunters is that Corbyn and his supporters are critics of Israel’s policy of oppression, apartheid and the ethnic cleansing of the Palestinians. The Israel lobby’s only defence against these entirely justifiable criticisms is to scream ‘anti-Semitism!’ and demand that their critics should be removed from office, silenced and even prosecuted for hate crimes. And ‘Ratbiter’ and Private Eye itself has been pushing this as strenuously as the rest of the media. In his article about Stop Funding Fake News, ‘Ratbiter’s’ praise for SFFN’s attack on the Canary claimed that not only was the Canary pushing fake news, but it was also anti-Semitic and pushing conspiracy theories about Jews. None of which is true. There is a concerted campaign by the Conservative Jewish establishment in this country to close down debate about Israel in line with the demands of the Israeli government. The Israeli state even as a special government office for promoting this hasbara. This is substantiated fact. But it’s suppressed by the British establishment and media, which wants you to believe that when the Board of Deputies of British Jews and the Jewish Leadership Council scream at Corbyn for supporting speeches by Holocaust survivors and anti-Nazi activists, like Hajo Meyer, attacking the maltreatment of the Palestinians, these right-wing organisations speak for all British Jews. They don’t, as is very clear by the number of Jews involved in the Palestinian rights movement, the BDS campaign and who support Corbyn in the Labour party. Still, why bother about awkward facts when you’re the media, eh?

Private Eye Part of Press Smears of Anti-Semitism

I’m particular dismayed and frustrated that Private Eye has joined in with this vilification and smearing. I’m not surprised by the right-wing press – the Fail, Scum, Depress, Times and Sunset Times, as they’ve always lied about and slandered the Labour party and left-wing activists. You only have to go back two years to when the Sunset Times smeared Mike as an anti-Semite and Holocaust denier. Or how it tried to tell the world that Michael Foot was a KGB agent, against all evidence. I’m disappointed that the Absurder, Groaniad and the Mirror have joined in with these accusation. But the Groan is in dire financial straits and has supported the Liberals in several elections. Kath Viner, the new editor, would like to make it a general political newspaper, not tied to the Left. And the Absurder and Mirror look like they’re run by Blairites.

Private Eye’s Liberal Stance and Challenge to Authority

But Private Eye’s support for the smears I find more puzzling and exasperating. OK, I realise that despite its attacks on NHS privatisation, Tory housing policy, the attacks on the disabled, the failings of the privatised water companies, probation service, and outsourcing companies like Capita and Serco, the magazine’s not actually left-wing. Its founders – Peter Cook, Richard Ingrams, Willie Rushton and Auberon Waugh were all thoroughly middle class public school boys. John Wells was the headmaster at Eton. But the magazine does have a proud tradition of standing up for those wrongly accused and questioning the actions of the security services. Paul Foot was a staunch advocate for people he believed were wrongly accused of murder. The magazine is still covering the Deepcut scandal, and what looks very much like an attempt to hide the evidence and protect the guilty by the army and the police. They’ve also covered deaths in police custody and other cases of official incompetence, corruption and wrongdoing. They even published several pieces and then a final report in the mid-90s questioning the official assertion that the Libyans were responsible for the Lockerbie bombing. They believed instead that Syria was responsible, and that blame was placed on the Libyans for political reasons: Major and George Bush senior needed Syria to join their coalition against Saddam Hussein’s invasion of Kuwait. It has also defended asylum seekers, both collectively and individually, from racist discrimination, incarceration, beatings and abuse, and the threat of deportation. It is because the magazine has this proud tradition of questioning authority that I find its current support for the anti-Semitism smears infuriating.

Private Eye also Repeating British Intelligence Propaganda?

I am also aware that, as well as probing some of the actions of the British intelligence agencies, like when they have leaned on journalists to reveal their sources, they’ve also acted to promote them. There is ample evidence that the Maidan Revolution in Ukraine in 2012, which overthrew the pro-Russian president, was anything but popular. It was instead a staged coup overseen by the US statement and the National Endowment for Democracy. But from reading the ‘Letter from…’ column in Private Eye dealing with events in that country, you are told that it is all the fault of the Russians and their supporters. It also appears that the magazine does, or at least, did, have connections to MI5. Auberon Waugh was related to one of its directors or senior officials, and Lobster a decade or so ago ran a piece, ‘5 at Eye’, speculating the magazine and particularly Waugh were responsible for running the smear stories about Harold Wilson being a KGB spy. I am also aware that as a magazine that is unaligned to any political party, and which criticises and satirises all of them, it’s going to attack Labour. Corbyn, as head of the party, is fair game. And those attacks are going to come from his opponents. Which include ‘Ratbiter’, real name Nick Cohen, and whichever Blairites used to run the ‘Focus on Fact’ cartoon attacking the Labour leader.

Private Eye Shares Journalists with Other Papers

But nevertheless, I am extremely annoyed at the way it has joined in with the smearing of decent, anti-racist, Jewish and gentile people as anti-Semites. Like the rest of the press and media, they largely haven’t contacted them for their opinion, or given them space to explain how they were smeared. When a letter has been published in Private Eye rebutting their claim that anti-Semitism is rife in Labour, they’ve replied by quoting Jon Lansman, the founder of Momentum, who believes it is. And who has been roundly criticised for this by Tony Greenstein. Part of this might just be standard press groupthink. Private Eye, for all its attacks on the press and media in its ‘Street of Shame’ and television columns, is part of it, and some of its anonymous correspondents are no doubt journalists working for other papers. Nick ‘Ratbiter’ Cohen is a hack for the Graon and Absurder, while one of the editors and probably a reviewer for their books page was Francis Wheen, another Guardian journo. The press seem to have decided en masse that Corbyn is an anti-Semite, and for all its professed independence and criticism of the fourth estate, the Eye really doesn’t seem to want to break ranks with them in that regard.

And I also suspect that they don’t want to counter that narrative for geopolitical reasons. Israel’s one of the pillars of our foreign policy in the Middle East, and although the paper has criticised it for its treatment of the Palestinians, its attack on Corbyn and his supporters as anti-Semites show that there are limits to how far the magazine will go in challenging foreign policy.

Private Eye also Afraid of Being Smeared as Anti-Semitic?

I also wonder if there are more selfish reasons. As Peter Oborne showed in his documentary on the Israel Lobby for Channel 4’s Despatches eleven years ago, the Conservative Jewish establishment and the Israel lobby will smear any and all newspapers and media organisations as anti-Semitic if they criticise Israel. Even, and perhaps especially, when that criticism is justified, as when the Guardian and BBC reported on the massacre of Palestinians in the Sabra and Shatila refugee camps in Lebanon by the Christian Phalange, who were allied to Israel. The Groan’s former editor, Alan Rusbridger, described how the president of the Board used to troop into his office, with his pet lawyer, demanding the withdrawal of articles critical of Israel on the grounds that they would incite the general public to hate Jews.

The Beeb’s respected Middle East correspondents Jeremy Bowen and Orla Guerin were also accused of anti-Semitism when they covered the above massacres. When senior Beeb officials like Sir David Attenborough defended them, they too were ridiculously accused. That should have destroyed the Board’s credibility. Instead it seems to have succeeded in emboldening the Israel lobby. Since then Israel has also denounced and lied about the Beeb’s coverage of the blockade of Gaza and the bombing campaign against Palestinians, claiming that journalists were anti-Semitic and expelling them. This does seem to have had a chilling effect at the Beeb. And not just at the Beeb – the Groan and the Absurder have also fallen in line. And I think Private Eye’s determined promotion of the anti-Semitism smears may also be part of this. They’re also, I suspect, afraid of the Board turning up in their offices to accuse them of anti-Semitism. Back in the ’60s and ’70s when the magazine appeared more louche and subversive than it is now, some newsagents refused to stock it. In the 1990s WH Smith withdrew one edition from its shelves because of a joke on the cover about the prurient public interest in the death of Princess Di. I think the magazine is still terrified of some kind of boycott by distributors, which may well be the result if the Board did decide to start accusations of anti-Semitism against them.

What Can Be Done?

So there are a variety of reasons why Private Eye is pushing the anti-Semitism smears. But speculating on their motives doesn’t make it any less infuriating that they’re doing it. I’ve thought in the past of writing letters of complaint to the Eye, explaining that the accused aren’t anti-Semites, and asking for an explanation. But what’s the point? The letter would either be ignored, or a short, edited version would appear in the magazine, which would allow them to reply quoting Lansman or someone else that anti-Semitism is rife, etc. And I might be unfair here to the magazine, but I don’t want to find myself smeared as an anti-Semite in turn and have my name or address passed onto the trolls that appear online to howl abuse at Mike, Jackie Walker and Tony Greenstein.

And so there doesn’t seem to be much hope of challenging the Eye in its pages. The only option left is to carry on critiquing its lies and those of the rest of the media in the hope that more and more people will realise that it and they are smearing decent people simply for political advantage and to keep a vicious, corrupt government installed.

No, Yasmin Alibhai-Brown, You and the Press Are also Guilty for Enabling Johnson’s Dictatorship

August 29, 2019

Yesterday the I’s columnist, Yasmin Alibhai-Brown took it upon herself to identify the ‘guilty men’ responsible for enabling Johnson’s seizure of dictatorial power yesterday. This followed an anonymous piece by someone calling themselves ‘Cato the Younger’, with the title of ‘The Guilty Men’. ‘Cato’ blames thirteen western leaders, two of whom are women. Alibhai-Brown, however, put up her own, shorter list of six men. They are George Osborne, Nigel Farage, David Cameron, Nick Clegg, Jeremy Corbyn and Boris Johnson. Now I agree with her identification of all the above as causes of the crisis, with the exception of Jeremy Corbyn. She includes him because he

has been another unknowing collaborator. He still can’t find the voice or moral clarity to oppose Brextremism, and is worryingly beholden to his close, maniacally anti-capitalist advisers. He could come out for Remain and let, say, Caroline Lucas lead a temporary government of unity. It won’t happen. Not even in our dreams.

This is utter balderdash, just Centrist, anti-Corbyn propaganda. Corbyn has made his views on Brexit very clear. He was going to get Britain the best deal he could. If he couldn’t, he would hold a general election and/or second referendum. This, however, has not been reported in the press and media, which still continues to trot out the pat lie that he never campaigned properly for Remain. Swinson, the leader of the Lib Dems, was asserting this outright lie again the other day, claiming that Corbyn was ‘nowhere to be seen’ at the Referendum campaign. He certainly was. Matt Thomas posted a tweet declaring that Corbyn made 123 media appearances, attended 15 rallies and posted 118 pro-Remain tweets. Swinson herself posted only a couple of tweets for Remain.

And Tory Fibs also tweeted

That is a provable lie. During the EU Referendum Campaign 7 May-22 June 2016, Corbyn, over 46 days, campaigned as follows:

• Traveled 5851km
• Spoke at 15 rallies
• Sent 100 Remain Tweets
• Achieved 33,760 retweets
• Received media exposure 120 times

and contrasted this with Swinson’s own lamentable performance. While Professor Andrew Russell pointed out that the Lib Dems, by contrast, were ‘conspicuous by their absence’.

Academic exposes ‘invisible’ LibDem’s Brexit hypocrisy. Swinson pushing UK toward no-deal Brexit

As for Corbyn being ‘worryingly beholden’ to ‘maniacally anti-capitalist advisers’, this is just a bit of doubletalk trying to stir up the Red Scare about Corbyn and the Labour party a little more. One of Corbyn’s advisors is hard Left. Seumas Milne is, I believe, a real Stalinist. But Corbyn isn’t, neither is he a Trotskyite, or any other kind of Communist. And the Labour party’s programme is simply a return to the mixed-economy, strong welfare state with strong unions that gave Britain three to four decades of prosperity and economic growth after the War.

And then there’s Alibhai-Brown’s whinge that he didn’t make way for Caroline Lucas’ female-only unity government. But this was never a realistic proposal. It was profoundly sexist, and ignored the profound differences between all of the women Lucas invited to join her. It looks to me far more like an attention-grabbing stunt than a serious proposal. It also belies Alibhai-Brown’s claim to be concerned about the poor. Earlier in her article, attacking George Osborne, she states quite correctly that he

punished the neediest, weakened the welfare state and rewarded the richest. Those “left behinds” who voted for Brexit were deliberately left behind by this coldly ideology, small-state Tory.

All of which is correct. And it also describes precisely many of the women Lucas invited to join her unity government. They were also ideological Thatcherites, determined to punish the poor, reward the rich, and destroy the welfare state. And it’s remarkable that Alibhai-Brown, who has spent her journalistic career fighting racing, hasn’t pointed out that not one BAME woman was included on Lucas’ list.

Of course, the real reason Alibhai-Brown is trying to dump on Corbyn yet again, is because she shares her masters’ fears about a Corbyn government that would really empower working people and bring the profiteering super-rich to heel. And so a fair amount of the blame for BoJob’s seizure of power should go to the men and women of the Fourth Estate. 

Murdoch’s papers naturally share a very large part of the blame, because they have relentless hyped and promoted the Tories and particularly Boris Johnson. So have the Torygraph, owned by the weirdo Barclay twins, while the Heil and Depress have also pushed the same extreme right-wing views.

But the nominally left-press should also shoulder their fare share of the blame. The Groaniad, Absurder and the I followed the Tory press in lying about, vilifying and smearing Jeremy Corbyn and his supporters, for exactly the same reasons as the Tory papers: they are afraid of anything that really empowers the working class. The only difference is that they have tried to dress up their Thatcherism with some shreds of progressive ideology. The I, for example, tried promoting Sandi Toksvig Women’s Equality Party. That feminist organisation’s credentials went out the window when Toksvig declared her backing for Hillary Clinton in the American presidential election. Clinton shared her husband’s attack on the American welfare state, such as it was, passed racist legislation designed to come down hardest on Blacks supposedly to tackle the ‘war on drugs’, and presided over an aggressive programme of regime change every bit as militaristic as George Bush’s. Clinton was very much a member of the American establishment, but she tried telling everyone she wasn’t, ’cause of her gender. Now we have Alibhai-Brown trying out the same tactics in promoting Lucas against Corbyn. And in doing so Alibhai-Brown shows what a hypocrite she is.

She, and the rest of the press, have also contributed to Johnson’s resistible rise. All of them have supported the neoliberal economics that have empowered the Tory Brexiteers, even when, like Swinson, they claimed otherwise. The left-wing press could have got behind Corbyn. They didn’t. And so they deserve their share of the blame, along with the Tory rags, for keeping the Tories in power, and allowing Johnson to elevate himself to virtual dictator. 

US Police Arrest Owner of Meth-Addict ‘Attack Squirrel’

June 30, 2019

Before the really serious stuff, I though I’d start with a funny story from yesterday’s I, for 29th June 2019. This reported that cops in Limestone, Alabama, had finally arrested a man, who owned a vicious squirrel. This was no ordinary fluffy-tailed denizen of the trees, but an attack squirrel kept on methamphetamine. The article, ‘Owner of meth-fuelled ‘attack squirrel’ arrested’, by Francis Blagburn, ran

An Alabama man who allegedly kept a so-called ‘attack squirrel’, fired up by giving it methamphetamine, has been arrested on new charges.

Limestone County Sheriff’s Office in Alabama tweeted that 35-year-old Mickey Paulk was apprehended following a chase in which he rammed an investigator’s vehicle.

Authorities had been seeking Mr Paulk on multiple warrants unconnected to the squirrel he named Deeznutz, which was made infamous after police said they were warned about a meth-fuelled squirrel that had been trained to attack. Earlier this week, Mr Paulk posted a video to Facebook of himself with Deeznutz, which he considers a pet, in which he denied accusations that the squirrel represented a danger to the public, or that it had been given drugs.

“You can’t give squirrels meth; it would kill ’em”, he said in the video.

In a phone interview with Associated Press, Mr Paulk said he had “a few loose ends to tie up” before he surrendered himself to authorities, including sorting out alternative accommodation for the squirrel.

The sheriff’s office said narcotics investigators spotted Mr Paul leaving a motel on a stolen motorcycle and chased him. He has been booked into Lauderdale County Jail on charges of attempting to elude, criminal mischief, receiving stolen property and felon in possession of a pistol after it was discovered he had a handgun in his waitband.

As for Deeznutz, authorities say he could not be tested for meth and has been released. (p. 27).

Okay, it’s clear from the article that, squirrel aside, Paulk himself was a crim, and the cops were right to arrest him.

But it also made me wonder what the press and various politicos on both sides of the Atlantic would do, if they thought they could get votes out of this.

Donald Trump would probably start claiming that it was all down to Mexicans. They were not giving the US their best squirrels, and instead Mexican drug gangs were smuggling meth, cocaine and crack-fuelled squirrels into the country, to embark on a reign of crime. It would be categorically proven that most rapists and murderers were Mexican squirrels, and that was why America needs that wall.

Hillary Clinton would claim, regardless that Paulk’s colour isn’t mentioned in the article, that a new breed of superpredator was breeding these vicious, meth-addicted squirrels. She would then demand harsher legislation against Black men feeding squirrels in inner-city America.

And the corporate Dems as a whole would claim that this was all part of a plot by Putin. The Russian spy services, in collaboration with RT America, had infiltrated the American eco-system, radicalising squirrels and turning them away from true, patriotic American values. At a secret signal from Moscow, the squirrels would all leap into decent Americans’ homes, grab the TV remote control and occupy the computers, and change them over to Russian fake news promoting Donald Trump.

Over here, the Scum and the Times would declared that it was Corbyn and his supporters, who had radicalised the animals, brainwashing them with the works of Trotsky and Stalin. They were being trained to jump on people and start indoctrinating them with socialism. Momentum had already sneaked thousands of these squirrels into the Labour party as part of a far-left take-over, and it was well-known that Corbyn himself and other members of his group had squirrelist tendencies.

And the Scum, Heil, Depress and Sunday Times would also claim that the squirrels were anti-Semitic, Corbynist squirrels. The animals were known to believe in and promote evil, anti-Semitic conspiracy theories about Israeli interference in British politics. Corbyn had several times in the past attended conferences held by squirrels, attacking Israel. And it was well known that leading squirrels were also Holocaust deniers. The CAA would declare that the typical anti-Semite was a young Muslim male who kept a squirrel as a pet. Squirrels were also being recruited by ISIS as suicide bombers, and it was well-known that there were already no-go areas up and down the country, which non-Muslims couldn’t enter, patrolled by squirrels trained in sharia law.

And all the right-wing newspapers would fall in, saying that only a strong Tory party under Boris Johnson could deliver Brexit. This would be good for Britain, and allow us to take control of sovereignty and immigration, and allow us to combat squirrelist subversion.

All right, so the papers aren’t that bonkers yet. But all the racism, bigotry and prejudice is there, as well as the sheer desperation to smear Corbyn with whatever they can. And the latest attack on him by the Times, claiming he’s too elderly, smells to me of very rank desperation. So perhaps it won’t be long at all before they sink to trying to run stories about him and Labour, smearing him as the leader of vicious, subversive squirrels.

Hope Not Hate Poll Shows Tories Really Are Institutionally Islamophobic

June 27, 2019

After the Tweeter Jacobsmates suggested that a poll really should be held of Tory members, to see if the party really is as horrifically islamophobic as Sayeeda Warsi and many others have claimed, someone has indeed done just that. That someone was the anti-racist, anti-religious extremism organisation, Hope Not Hate. And the results are, to quote Star Trek’s Ferengi, ‘Ugly. Very ugleeee!’ It shows that the Tories really are institutionally islamophobic, and far more prejudiced towards Muslims than the rest of great British society. Hope Not Hate Found that

67% believe that there are areas in Britain that operate under sharia law, as opposed to only 18% who don’t.

43% say that they would prefer the country not to be led by a Muslim, as opposed to only 8% who say they would be proud if this was the case.

79% of members don’t think that there’s a problem with islamophobia or racism towards Muslims in the Tory party, as opposed to just 8% who believe that there is a problem.

45% believe that there are areas in the country in which non-Muslims may not enter.

39% believe that Islamist terrorists represent a widespread hostility to Britain among the Muslim community.

And 40% of members wanted limits on the numbers of Muslims entering the country, as opposed to 5%, who wanted fewer Christians or Jews entering Britain.

Reporting the poll’s results, as revealed by Peter Bienkov in Business Insider, Zelo Street remarked on the long list of racist comments by Tory leadership front runner Boris Johnson, saying that this revealed a very large streak unreconstructed bigotry in the party. And not just towards Muslims. The Sage of Crewe concluded

So now MatesJacob has an answer. It is an answer that blows away the pretence of Brandon Lewis and every other Tory talking head, the suggestion that Islamophobia is some kind of minor problem for the party, a mere little local difficulty.
The Blue Team has a racism problem. But many out there knew that anyway.

See: https://zelo-street.blogspot.com/2019/06/tory-members-admit-they-are-racist.html

This not only shows just how racist the Tories are, it also reveals their hypocrisy in making spurious attacks on Labour for its supposed anti-Semitism, when the actual levels of anti-Semitism in the party are low. Very likely, their probably much lower than the Tory party. If I remember correctly, MatesJacob also found not just a violent hostility to Muslims in the members of social media groups for supporters of Jacob Rees-Mogg and Boris Johnson, but also anti-Semitism as well. But a friend of mine, who used to belong to the Tories, once came out with the old quote: The Tory party is an organised hypocrisy.

The accusation that there are parts of Britain under sharia law seems to come partly from the existence of various Islamic bodies set up to deal with marital reconciliation and the like. They’re controversial, but as has been pointed out ad nauseam, they’re voluntary and have no official legal powers. And we can all remember the great hilarity that erupted a few years ago when Fox News declared that there were Muslim-only  ‘no go’ areas in the UK which non-Muslims could not enter. These included Birmingham. All of it. Needless to say, Birmingham’s mayor set them right about this. And this shabby episode shows that it’s not for nothing that Fox has earned it’s nickname ‘Faux News’. Indeed, an academic analysis a few years ago into the quality of the station’s reporting revealed that you’d be far better informed if you didn’t watch any news at all, than if you got your information from them. But this seems to be the kind of journalism the Tories believe, or prefer to believe. Which also shows a related danger the Murdoch empire poses to British news and politics. Tim Fenton has also suggested that Murdoch and his goons would like to turn Sky News, which is already right-leaning, into something like Fox News UK. And they’re backing Boris because they’ve got some kind of dirt on him which means that, once he becomes Prime Minister, he’ll let them. The only consolation is that, if Fox News’ audience is anything to go by, the revamped Sky News would have a limited, elderly audience. The American station has been described as ‘an online retirement community’, because the average age of their viewers is 74. So much for hip and happening Republican new media!

But Zelo Streetss article yesterday about Andy Norfolk’s highly prejudiced reporting about Muslims, which is substantially factually incorrect, or, less politely, a pack of lies, show that this venomous prejudice is also shared by Times, supposedly Britain’s paper of record.

See: https://zelo-street.blogspot.com/2019/06/muslim-fostering-row-truth.html

https://zelo-street.blogspot.com/2019/06/times-islamophobia-not-waving-but.html

It isn’t just the Scum, Mail, Depress and the rest of the right-wing tabloids which are pushing virulent racism and Islamophobia.

The Tories are thus a viciously Islamophobic, racist party, supported by a racist, Islamophobic press, much of it owned by Murdoch, and seemingly about to elect a loudmouthed racist as their leader.