Posts Tagged ‘BBC’

Question Time Makes Tory Bias Official Policy

January 18, 2020

Yesterday, Tracy Keeling over at The Canary posted up a piece reporting that the Beeb had finally come out and made a public statement about the way they were selecting the audience for Question Time, as revealed on the show the night before. Apparently, they aren’t going to choose audiences to represent the broad views of society as a whole. No! They’ve decided that audiences members will be selected according to ‘the current political picture’ in the country in which it is held. This means that, following the Tory election victory, the audience in Liverpool Thursday night was mostly composed of Tories. Even though the city had returned only Labour MPs.

Fiona Bruce, the show’s nauseatingly biased presenter, tried to pass this off as normal, stating

As usual, our audience has been selected to reflect the current political picture, depending where we are. So here in England that means there are more Conservative than Labour supporters plus a smaller number from other parties.

Keeling points out that this is very definitely not ‘as usual’, as the Beeb’s own webpage on Frequently Asked Questions stated

Question Time selects local audiences which reflect a broad range of political views. … This is to ensure a range of views are represented in the audience. …

As with the make-up of the panels, Question Time is aiming to achieve due impartiality in the membership of the audience across the series as a whole, rather than being confined to an exact mathematical formula for each programme.

The article then goes on to discuss a number of instances where the audience seemed to be mostly Tory plants. One such case was a show in Scotland, where only 7 members of the audience out of 80 in shot raised their hands to show they were supporters of the SNP. At the time the SNP had 40 per cent support up there.

Then there was the Youth Question Time for the under-30s, which made the split between Remainers and Leavers 50-50. But 70 per cent of people under 30 voted Remain. Admittedly this was at the time of an election, so there were laws dictating their treatment of the issue. But even so, it delivered a Tory win. Femi Oluwole was so outraged that he complained about these instances social media, and told the Beeb it would be simpler if they just confessed to being a Tory propaganda machine. Rho, another poster, asked where all the Scousers were last Thursday’s edition, and wondered if they’d had to bus the Tories in from outside.

Keeling says in her article that the Tories have little regard for the Beeb, just as the Beeb has little regard for the Left and Labour, and it seems that the Corporation is running scared of them. This new policy on Question Time was announced after Johnson declared that his government would consider scrapping the license fee. She also pointed out that the programme had already been subject to complaints of pro-Tory bias. However, this policy on audience selection is new, whatever Bruce and the Corporation claim to the contrary.

The outrageous new audience selection policy BBC Question Time revealed last night

I put up a piece the other day from Lobster about the way the Tories had turned the corporation into a channel for the propaganda. The Corporation’s anti-Labour bias has been acutely obviously for years, particularly in its vilification of Jeremy Corbyn. Now it’s become overt and undenied, at least on Question Time, and at least as regards the audience. I’ve no doubt that the Corporation will continue to huff and puff about how its political broadcasting and reportage is impartial, and try to wave away allegations of bias as simple mistakes. But they aren’t mistakes, and the bias will become even more extreme and acute.

At the moment, only 44 per cent of people trust the Beeb’s news according to a recent poll. If the Beeb carries on like this, that’s going to be a lot less. And the left-wingers they used to rely on to defend them from privatisation will be well and truly alienated and sick of them by the end of it.

I’m heartily fed up with the Beeb’s newsroom. There’s hardly one of them now that I trust with truthfully reporting the news. There should be a mass sacking, beginning with Fiona Bruce.

If the Press Can Publish Harry and Megan’s Correspondence, then We Should See Murdoch and Co’s

January 15, 2020

Harry and Meghan and suing the Mail on Sunday for publishing a letter from Megan to her father. And today, that bastion on the British press – and as the late Terry Wogan used to say of the Beeb, ‘there are many basty ‘uns in there’  – the MoS set out its defence. It’s the old ‘public interest’ argument. They’re going to argue that Meghan and Harry don’t have the same right to privacy as the rest of us, because they’re private correspondence and activities are of interest to the public. Zelo Street has put up a piece demolishing it by showing how circular the argument is. The letter, and anything else the royal couple writes or does, is of interest to the public because the press tells them it is. Zelo Street states

What the MoS is setting out in its defence is that what it did is OK, because that is what the paper expects to be able to get away with. Hal and Meg should not expect to have any privacy because that would impact on the MoS’ business. Hence that paper and all the others kicking off like so many spoilt children at the prospect of the couple being out of reach very soon. How dare they stop the press scoring copy off of them?

In mounting this defence, then, the MoS has proved the Duchess’ point for her. But she and her family are not there merely to provide cheap copy. The press just doesn’t get it.’

See: https://zelo-street.blogspot.com/2020/01/mail-on-sunday-proves-meghans-point.htm

The public interest argument does, however, also justify the publication of the private correspondent of the newspaper magnates, who make their bloated fortunes exploiting the private correspondence not just of Harry and Meghan, but of anyone else in the public eye. Murdoch, Geordie Grieg, the weirdo Barclay twins and the rest of the whole unsavoury crew play a powerful role in modern politics. They have intimate connections to the Tory government, and not only shape public opinion in its favour, they also arrogantly assume that they have a right to dictate the political direction not just of the government but also of the opposition. Former cabinet members have reported that Rupert Murdoch was always an invisible presence at the meetings of Blair’s government, and the former Labour Prime Minister worried how his policies would go down with the owner of the Scum and the Times. That’s why the Mail, the Times and the Scum have been running pieces telling the Labour party what it should do to become electable – unsurprisingly this the expulsion of the Corbynites and the return to Blairism – and viciously attacking left-wing candidates for the Labour leadership, like Rebecca Long-Bailey.

The press barons are unelected, massively powerful, and have what amounts to a monopoly on news in this country. Murdoch’s empire should have been broken up under the Monopolies and Mergers’ Commission years ago, but it wasn’t because he was a supporter of the Tories. They also have huge business interests, that also dictate the views their papers take on various stories. Way back in the 1980s, for example, Tiny Rowlands, the owner the Absurder, wouldn’t publish pieces critical of Zimbabwe because he had interests in a mining corporation working there. But these same press magnates are absolutely unaccountable. Yet they arrogantly assume they have the right to dictate governmental policy, while zealously keeping their own affairs private. 

But if the Royals have no reasonable right to privacy, neither do Grieg, Murdoch et al. If they are shaping policy and public opinion, we should know their private business to judge for ourselves whether they are correct and acting in our interest. It’s only fair. And as they acted as the unofficial Tory propaganda office at the last election, it should all be accessible under the Freedom of Information Act.

How’s that for governmental transparency, Rupert?

Lobster on How the Beeb Became Tory Propaganda Outlet

January 13, 2020

Robin Ramsay has begun putting up articles on the latest issue of Lobster, no. 79, for summer 2020. In his ‘View from the Bridge’ section he has posted this piece, which was written  posted on Facebook by the former Beeb journalist, Marcus Moore, on how the Tories turned the Beeb into their own pet propaganda mouthpiece.

‘A number of changes made during the last seven years or so, spearheaded by David Cameron, have led to the corporation’s news and politics departments becoming little more than ventriloquists’ dummies. Of particular note are the following:

a) important posts at the BBC being filled by pro-government figures from the private sector (Rona Fairhead, David Clementi, James Harding,Robbie Gibb etc)

b) direct links with the manipulative tabloid press being strengthened by Downing Street giving important positions to dubious characters like Andy Coulson and Craig Oliver

c) the subsequent recruitment of people like Alison Fuller Pedley (of Mentorn Media), who is responsible for choosing who gets to be in the Question Time audience, and Sarah Sands (formerly of the Telegraph, Mail and Evening Standard) who now edits Radio 4’s Today programme

d) all of the above follows Cameron’s appointment, in June 2010, of John Browne (Baron Browne of Madingley) to the post of ‘Lead NonExecutive Director’ for Downing Street, his role being that of ‘recruiting business leaders to reformed departmental boards’ – Browne’s questionable history at BP notwithstanding (remember Deep Horizon!)

e) how all of this quiet, underhand activity has been largely unreported,but has given the current Conservative government immense power within fashionable and influential circles.’

See: https://www.lobster-magazine.co.uk/free/lobster79/lob79-view-from-the-bridge.pdf

All of which means that the Beeb isn’t remotely an impartial broadcaster, as it purports to be and should be by law. I’ve said that the Beeb makes some excellent programmes. It does, and this season’s Dr. Who has been a case in point. But its news reporting is irredeemable.

As far as I’m concerned, everyone in it should be sacked, and especially Laura Kuenssberg and Nick Robinson.

Private Eye on Anti-Semitism Smear Merchants Suing their Accusers

January 9, 2020

Although the Eye has published a number of letters defending the Labour Party and Jeremy Corbyn in this fortnight’s issue, it’s still pushing the anti-Semitism smears. And the magazine’s journo who’s done most of this, ‘Ratbiter’ in reality Absurder hack Nick Cohen – has published another piece doing just this. Titled ‘Tribal-Libel News’, it runs

Leftists surveying five more years of Tory rule and a Labour party reduced to an embittered rump can console themselves with the thought that Jeremy Corbyn may not have been good for much, but at least he enriched lawyers.

Labour’s favourite solicitors, Howe & Co, and barrister, Anthony Hudson QC, have already made an estimated £500,000 from Unite’s disastrous decision to waste members’ money fighting a libel action from former Labour MP Anna Turley. There’s plenty more where that came from, as the viciousness of Labour politics sends writs flying.

John Ware, who presented a Panorama investigation into Labour’s cover-up of anti-Semitism, is suing after a Labour spokesman alleged in July that he was “engaged in deliberate and malicious representations designed to mislead the public”. Howe & Co is mounting Labour’s defence.

Panorama featured Sam Matthews, Labour’s former head of disputes, who said he had been pushed close to suicide by the tactics of Corbyn’s supporters, and Louise Withers Green, a disputes officer, who described how party officials minimised anti-Jewish racism. Labour accused them of having “personal and political axes to grind”. They are suing, and once again Labour has hired Howe & Co.

Meanwhile, in 2018, a video emerged of Corbyn sneering at “Zionists” who have “lived in this country for a very long time, probably all their … [but] don’t understand English irony.” Corbyn wasn’t talking of Zionists or Jews in general, he told the BBC’s Andrew Marr, just two “incredibly disruptive” Jewish activists.

Richard Millett, one of them, is suing. His claim to the court says Corbyn accused him of so disrupting meetings that Police wanted to arrest him, and of abusing the Palestinian ambassador. Howe & Co are Corbyn’s solicitors. Anthony Hudson is his QC.

To add to the fee fest, Countdown host and campaigner against Anti-Semitism Rachel Riley is suing Corbynista official Laura Murray after Murray accused her in March 2019 that Corbyn deserved “to be violently attacked” and adding that Riley was “as dangerous as she is stupid”. Howe & Co are representing Murray too.

Murray is from the Eye’s favourite dynasty of Marxist-Leninist aristos. Related to the earls of Perth, dukes of Norfolk and the royal house of Navarre, the family is so grand it could hire every libel lawyer in London. But others aren’t as loaded. Last month, when Turley successfully sued Unite and the “independent” left-wing news site Skwawkbox for claiming she had made a “false declaration” to join the union “on the cheap”, Skwawkbox’s editor admitted that Len McCluskey’s put-upon members were funding his defence. If an appeal next month fails, they must pay £75,000 in damages to Turley and mind-boggling costs of up to £2m.

A Unite spokesman told the Eye it wasn’t backing Corbyn or the Labour party in court, so it looks as if Labour members will take the hit if they lose. They should note that the judge in the Turley case, Mr Justice Nicklin, deplored the aggressive tactics of Labour lawyers. Their attack on Turley culminated in Hudson declaring she “was not fit to be an MP”. Nicklin upped the damages he awarded her, saying that “the defendants’ conduct during the trial has seriously aggravated the harm to [Turley’s] reputation and her distress.

Now that Hudson and Howe & Co. are taking on more of the left’s battles, socialists can be sure that, whatever happens, wealth will be redistributed in their direction.

A casual glance shows Ratbiter’s overt bias. Corbyn’s supporters are the villains here, smearing virtuous, anti-racists and Jews. And they are rich, as shown by Laura Murray’s aristocratic family. The reality is rather different.

The article does not, of course, mention the ordinary people in the Labour, including and especially Jews, who were smeared as anti-Semites for criticising Israel and supporting Corbyn. They were hauled up before kangaroo courts, denied proper representation and natural justice, and expelled. They have found it impossible to sue the party for a variety of reasons. But this is ignored by the mass media, including the Eye and Cohen.

Ware, Matthews and Green’s cases against the Labour party is probably not unconnected to the complaint against the Panorama programme for its massive bias and the film that has just been made about this. But there is no mention of that in the Eye’s article either. Mike and other left-wing bloggers and activists have published pieces detailing the inaccuracies, and it’s a list as long as your arm. It looks like those two are going on the offensive as a way of defending themselves against some very credible allegations.

This also seems to be the case with Millett. I can’t comment in his particular case, but Corbyn’s description of his demeanour is very credible. It’s clear from reading accounts of the behaviour of Zionist activists at pro-Palestinian meetings from bloggers like Martin Odoni and Tony Greenstein, that the Zionists are extremely disruptive. They do march around, scream and hurl abuse. One group had to be turfed out of a meeting by the police. One of the chief Zionist activists, Jonathan Hoffman, a former head of the Zionist Federation, was even given a court sentence for his weird behaviour. It might be that Millett is innocent, but there is certainly reason to doubt this.

As for Rachel Riley, she’s been so often mentioned for her litigiousness that her decision to sue Murray will come as no surprise. She’s a very rich media celeb, who comes across very much as a bully, using the threat of legal action to shut down any criticism of her beloved Israel.

In short, these cases seem to be just the Israel lobby and its supporters using lawfare to try and consolidate their hold on their Labour party and victory over the departing Corbyn. They are the real libellers and smear merchants, whatever the Eye claims.

But the Eye’s sympathy is definitely with them, not their victims.

The Beeb’s Reward for the Election: Tory Poll Pushes Its Privatisation

January 5, 2020

Mike put this story up yesterday, and it shows how the Conservatives view their allies at the Beeb. The Corporation played a vital role in their re-election. It’s coverage of Jeremy Corbyn and the Labour has, for the last four years or so, been unrelentingly hostile. The Beeb’s reporters did everything they could to promote the Blairite faction and their plots and rebellions, including the resignation of one of Corbyn’s shadow cabinet live on the Andrew Marr show. And they, like the rest of the media, denounced Corbyn and his supporters, who were the most anti-racist of politicians, as inveterate anti-Semites, who were a real threat to Jewish Brits. And no argument was allowed to the contrary. This hate campaign kicked into overdrive at the election, with outright lies – that Labour’s manifesto promises were as deceitful as the Tories, when all the lies noted came from the Conservatives – and with Kuenssberg’s flagrant breach of electoral law. This forbids anybody divulging the progress of the postal votes before the results as a whole are declared. Nevertheless, Kuenssberg blithely announced that she’d heard the results from the postal votes as they were coming in, and it didn’t look good for Labour. This should have got her sacked, but the Beeb has just waved it off as ‘a mistake’. The trouble, is there are far too many of such ‘mistakes’ for that to be anywhere near convincing.

Boris Johnson has declared that he wants non-payment of the BBC license fee to be decriminalised. And yesterday the Daily Mail Online reported that a YouGov poll found that 50 per cent of people would like the Beeb privatised.  YouGov was set up by Nadhim Zahawi and a fellow leading Tory, and as Mike says, its polling always seems to follow the results demanded by the its proprietors. Polls don’t report how people intend to vote, as how the polling organisations want them to vote. And the Tories are obviously softening the public up for its eventual privatisation.

Of course, the Tories have hated the BBC for years. Way back when I was at school forty years ago I can remember Thatcher’s government suggesting that the license fee should be scrapped and the Beeb funded through advertising. Or privatised altogether. Most people at that time were very firmly against it, so that disappeared. Only to reappear a few years later under John Major, when the Tories were accusing the Beeb once again of being biased against them (What?) Instead of outright privatisation, they simply passed legislation demanding that the corporation have a certain amount of its programmes produced by private production companies. Which is why, if you watch some of these programmes, you’ll find the logo of a private company like Mentorn at the end of their credits.

The Tories are the company of private industry, so they hate state industries as a matter of course. But there’s also the selfish interest of their corporate masters. The Murdoch papers – the Scum and the Times – have been attacking the Beeb for decades because Murdoch loathes it as a rival to his own Sky network. And the Americans have been buying up British broadcasters for several years now. The Tory ideal is to have it funded either through subscriptions or advertising. The result would be something like the American PBS, which shares the Corporation’s ethos of public service broadcasting, but is hardly a major broadcaster. The Beeb does make some excellent programmes, but it only does this because of the license fee. The commercial broadcasters have found it difficult to make quality, expensive programmes because there isn’t enough revenue from advertising.

And as loathsome as the Beeb’s newsroom is, privatisation would make the situation worse. Fox News has a right-wing bias so blatant and overt it can be seen from space. And it peddles so much fake news that one monitoring organisation found that you would be less informed after watching it than if you took no news at all. Which is an achievement, of sorts. It’s a network that’s exerting a positive drag effect on American collective intelligence. For some reason, my YouTube page came up with videos from Australian Sky TV. And that seemed to be as bad or worse.

I can’t say I’m totally happy with the Beeb. Looking through the Radio Times I get irritated, as I feel quite often that I’m being condescended to. But I think that comes from the British media class generally, and the way it sees itself as the gatekeepers and opinon makers of British culture. I don’t want the Beeb privatised. But I do want the newsroom reformed and purged of its bias.

But I don’t think that’s going to happen. Not when so many of the Beeb’s journos come from the Tory papers, like Andrew Neil, or from the Conservative party itself, like Nick Robinson, or show their real political allegiances by departing to join their propaganda unit.

I dare say that if the Beeb is privatised, the likes of Robinson, Kuenssberg, Pinaar and the rest will get a very cosy reward on one of the private broadcasters.

But we would lose out, as the Beeb’s public service mission to inform, educate and entertain would be scrapped in favour of highly commercialised, partisan rubbish.

See: https://voxpoliticalonline.com/2020/01/04/job-done-bbc-got-the-tories-re-elected-and-now-tory-pollster-is-softening-us-up-for-privatisation/

The Beeb’s Biased Reporting of NHS Privatisation

January 2, 2020

The Corporation’s General Right-wing Bias

The BBC is infamous for its flagrant right-wing bias. Writers and experts like Barry and Savile Kushner in their Who Needs the Cuts, academics at the media research centres of Glasgow, Edinburgh and Cardiff Universities, and ordinary left-wing bloggers like Mike and Zelo Street have pointed out time and again that the corporation massively prefers to have as commenters and guests on its show Conservative MPs and spokespeople for the financial sector on its news and political comment programmes, rather than Labour MPs and activists and trade unionists. The Corporation relentless pushed the anti-Semitism smears against Jeremy Corbyn and the Labour party. But it has also promoted the privatisation of the NHS too through its biased reporting.

Biased Towards NHS Privatisation

Jacky Davis and Raymond Tallis’ book on the privatisation of the NHS, NHS – SOS, has a chapter by Oliver Huitson, ‘Hidden in Plain Sight’, discussing the biased reporting of the NHS’s privatisation by the media in general. Here, however, I will just confine myself to describing the Corporation’s role. The Beeb was frequently silent and did not report vital pieces of information about successive privatisations, such as the involvement of private healthcare companies in demanding them and conflicts of interest. On occasion, this bias was actually worse than right-wing rags like the Daily Mail. Although these ardently supported the NHS’ privatisation, they frequently reported these cases while the Beeb did not. When the moves towards privatisation were reported, they were often given a positive spin. For example, the establishment of the Community Care Groups, groups of doctors who are supposed to commission medical services from the private sector as well as from within the NHS, and which are legally allowed to raise money from the private sector, were positively described by the Corporation as ‘giving doctors more control’.

Lack of Coverage of Private Healthcare Companies Role in Privatisation

David Cameron and Andrew Lansley did not include Lansley’s Health and Social Care Bill in the Tories’ 2010 manifesto, because they didn’t believe they’d win the election if they did. But in all the two years of debate about the bill, the Beeb only twice reported doubts about the bill’s democratic mandate. (p.152). In October 2010, Mark Britnell was invited to join Cameron’s ‘kitchen cabinet’. Britnell had worked with the Labour government and was a former head of commissioning for the NHS. But he was also former head of health for the accountancy firm, KPMG, which profits greatly from government privatisation and outsourcing. He declared that the NHS would be shown ‘no mercy’ and would become a ‘state insurance provider, not a state deliverer’. But the BBC decided not to report all this until four days after others had broken the story. And when they did, it was only to explain a comment by Nick Clegg about how people are confused when they hear politicians stating how much they love the NHS while at the same time demanding its privatisation. (pp.153-4).

On 21 November 2011 Channel 4 News reported that they had obtained a document which showed clearly that GP commissioning was intended to create a market for private corporations to come in and take over NHS services. But This was only reported by the Groaniad and the Torygraph. The rest of the media, including the Beeb, ignored it. (pp. 156-7).

Lansley was also revealed to have received donations from Andrew Nash, chairman of Care UK, another private healthcare firm hoping to profit from NHS privatisation. But this also was not reported by the Corporation. (pp. 157-8).

In January 2011 the Mirror reported that the Tories had been given over £750,000 from donors with major connections to private healthcare  interests since David Cameron had become their chief in 2005. But this was also not mentioned by the Beeb. (pp. 158).

The Mirror also found that 40 members of the House of Lords had interests in NHS privatisation, while the Social Investigations blog suggested that it might be as high as 142. The BBC, along with several papers, did not mention this. (pp. 158-9).

Sonia Poulton, a writer for the Heil, stated on her blog that 31 Lords and 18 MPs have very lucrative interests in the health industry. But this was also ignored by the Beeb, along with the rest of the media with the exception of the Guardian. (p. 159).

The Tory MP, Nick de Bois, was a fervent support of the Tories’ NHS privatisation. He is a majority shareholder in Rapier Design Group, which purchased Hampton Medical Conferences, a number of whose clients were ‘partners’ in the National Association of Primary Care, another group lobbying the Tories for NHS privatisation. This was also not reported by the Beeb. (pp. 159-60).

The Beeb also chose not to report how Lord Carter of Coles, the chair of the Co-operation and Competition Panel charged with ensuring fair access to the NHS for private healthcare companies, was also receiving £799,000 per year as chairman of McKesson Information Solutions, part of the massive American McKesson healthcare company. (p. 160).

There were other links between politicos, think tanks, lobby groups and private healthcare companies. The health regulator, Monitor, is dominated by staff from McKinsey and KPMG. But this also isn’t mentioned by the press. (pp. 160-1).

Beeb Falsely Presents Pro-Privatisation Think Tanks as ‘Independent

The BBC, along with much of the rest of the media, have also been responsible for misrepresenting spokespeople for pro-privatisation lobby groups as disinterested experts, and the organisations for which they speak as just independent think tanks. This was how the Beeb described 2020health.org, whose chief executive, Julia Manning, was twice invited onto the air to discuss the NHS, and an entire article was given over to one of her wretched organisation’s reports. However, SpinWatch reported that its chairman, former Tory minister Tom Sackville, was also CEO of the International Federation of Health Plans, representing of 100 private health insurance companies. Its advisory council includes representatives of AstraZeneca, NM Rothschild, the National Pharmaceutical Association, Nuffield private hospital group, and the Independent Healthcare Advisory Services. (p. 162).

Another lobby group whose deputy director, Nick Seddon, and other employees were invited onto the Beeb to discuss the proposals was Reform. Seddon was head of communications at Circle, the first private healthcare company to take over an NHS hospital. Seddon’s replacement at Circle was Christina Lineen, a former aide to Andrew Lansley. None of this was reported by the Beeb. Their corporate partners included companies like Citigroup, KPMG, GlaxoSmithKline and Serco. Huitson states ‘Through Seddon’s and other Reform Staffs’ appearances, the BBC may have facilitated private sector lobbying on a publicly funded platform without making relevant interests known’. (163).

Beeb Did Not Cover Protests and Opposition to Bill

Pages 164-5 also discusses the Beeb’s refusal, with few exceptions, to interview critics of Lansley’s Health and Social Care Bill, the rightwing bias of panels discussing it and how the Beeb did not cover protests against it or its discussion in parliament. Huitson writes

At the BBC opportunities were frequently missed to provide expert opposition to the bill on a consistent basis. the RCGP’s Clare Gerada was largely the exception to this rule. Many of the most well-known and authoritative critics of the bill – the likes of professors Allyson Pollock or Colin Leys, doctors Jacky Davis and Wendy Savage from Keep Our NHS Public – never appeared on the BBC to discuss the plans. Davis recalls being invited to appear on the BBC a number of times but the item was cancelled on every occasion. ‘Balance’ is supposedly one of the BBC’s primary objectives yet appearing on the Today programme of 1 February 2012 to discuss the bill, for instance, were Shirley Williams (who voted in favour of the bill, however reluctantly), Nick Seddon of ‘independent’ Reform (pro-Bill), Steve Field (pro-Bill) and Chris Ham (pro-Bill). It’s difficult to see how that is not a breach of BBC guidelines and a disservice to the public. One of the fundamental duties of an open media is to ensure that coverage is not skewed towards those with the deepest pockets. And on that issue the media often performed poorly.

Further criticism of the BBC stems from its curious lack of NHS coverage during the climactic final month before the bill was passed in the House of Lords on 19 March. One such complaint came from blogger and Oxford Professor of Developmental Neuropsychology Dorothy Bishop, who wrote to the BBC to ask why it had failed to cover a number of NHS stories in March, including an anti-bill petition that had been brought to the House by Lord Owen, carrying 486,000 signatures of support. In reply, the BBC confirmed that the bill had been mentioned on the Today programme in March prior to the bill’s passing, though just once. Bishop replied:’So, if I have understood this right, during March, the Today programme covered the story once, in an early two-minute slot, before the bill was passed. Other items that morning included four minutes on a French theme park based on Napoleon, six minutes on international bagpipe day and eight minutes on Jubilee celebrations.’

Other BBC omissions include Andrew Lansley being heckled by angry medical staff at a hospital in Hampstead, as reported by both the Mail and Sky News. On 17 March a peaceful anti-bill march took place in central London. Those out protesting for their national health service found themselves kettled by riot police despite being one of the most harmless-looking crowds you’re ever likely to see. The protest and the shameful police response were completely ignored by the media, except for a brief mention on a Guardian blog. On social media numerous examples have been reported of protests and actions opposing the bill that were entirely absent from national coverage.

Then, on 19 March, the day of the final vote on the bill, the BBC ran not a single article on the event, despite this being one of the most bitterly opposed pieces of legislation in recent history – it was as if the vote was not taking place. The next day, with the bill passed, they ran a full seven articles on the story. Three days after the bill passed, Radio 4 broadcast The Report: ‘Simon Cox asks: why is NHS reform mired in controversy?’ Why this was not broadcast before the Lords’ vote is a mystery. 

When the Bill was passed, the bill scrolling across the BBC News’ screen ran ‘Bill which gives power to GPs passes’. (166). Huitson remarks that when the Beeb and the other news networks reported that the Bill gave power to GPs and allowed a greater role for the private sector, it was little more than regurgitating government press releases. (p. 168).

Beeb Bias Problem Due to Corporation’s Importance and Domination of Broadcast News

Huitson also comments on the specific failure of the Beeb to provide adequate coverage of NHS privatisation in its role as one of the great British public institutions, the dominant role it has in British news reporting. On pages 169-70 he writes

Campaigners may not expect more from the Sun but they certainly do from the BBC, given its status as an impartial public service broadcaster whose news gathering is supported directly by licence fee payers. The BBC accounts for 70 per cent of news consumption on television. Further, the BBC accounts for 40 per cent of online news read by the public, three times that of its closes competitor, the Mail. Quite simply, the BBC dominates UK news. The weight given to the BBC here is not purely down to its dominance, however, but also because, along with the NHS, the BBC remains one of our great public institutions, an entity that is supposedly above commercial pressures. Many of the stories ignored by the BBC were covered by the for-profit, right-wing press, as well as the Guardian and Channel 4, so the concern is not that the organisation failed to ‘campaign’ for the NHS, but that it failed to report facts that other outlets found newsworthy.

The BBC’#s archive of TV and radio coverage is neither available for the public to research nor technically practical to research, but there are a number of reasons for confidence that their online content is highly indicative of their broader output. First, BBC online is a fully integrated part of the main newsroom rather than a separate operation. Consequently, TV and radio coverage that can be examined is largely indistinguishable from the related online content, as demonstrated in the examples given above. During the debate of Lansley’s bill, the BBC TV and radio were both subject to multiple complaints, the figures for which the BBC has declined to release.

Beeb’s Reporting of NHS Privatisation as Biased as Coverage of Miners’ Strike

He also compares the Beeb’s coverage of the bill, along with that of the rest of the media, to its similarly biased reporting of the miners’ strike.

The overall media coverage of the health bill brings to mind a quote from BBC radio correspondent Nicholas Jones, on the BBC’s coverage of the miners’ strike: ‘stories that gave prominence to the position of the National Union of Miners could simply be omitted, shortened or submerged into another report.’ (pp. 172-3).

Conclusion

The Beeb does produce some excellent programmes. I really enjoyed last night’s Dr. Who, for example. But the right-wing bias of its news reporting is now so extreme that in many cases it is fair to say that it is now a propaganda outlet for the Tory party and big business. It’s utterly indefensible, and in my view it will only be reformed if and when the newsroom and its managers are sacked in its entirety. In the meantime, Boris and the rest of the Tories are clamouring for its privatisation. Godfrey Bloom, one of the more prominent Kippers, has also put up a post or two in the past couple of days demanding precisely that.

If the Beeb was genuinely impartial, it would have defenders on the Left. But it is rapidly losing them thanks to its bias. And to the Tories, that’s also going to be a plus.

Thanks to the Beeb’s own Tory bias, it’s going to find it very hard to combat their privatisation.

And in the meantime they will have helped destroy the most valued of British institutions, the NHS, and free, universal healthcare to Britain’s citizens.

Charlie Brooker Latest Celeb To Push Anti-Semitism Smears on Have I Got News For You

December 23, 2019

Well, the election’s over and Boris in power with a massive majority. John McDonnell has resigned and Jeremy Corbyn is hanging on to oversee things until the party elects a new leader. But the Beeb still knows where its priorities lie: pushing the anti-Semitism smears against Corbyn and his party as hard as they can. And once again the vehicle for it was former satirical news quiz, Have I Got News For You.

This time the mugs making the smears were the guest host, Charlie Brooker, and comedian Phil Wang. Reading off an autocue, Brooker made a joke about Labour denying the Holocaust. He quoted someone saying the party was ‘in denial’ before quipping, ‘Well, at least it wasn’t about the Holocaust!’ Laugh? I thought I’d never start. Later on Wang made a joke about Jeremy Corbyn defending Nazis. Which isn’t funny either. The Beeb can’t claim the jokes are satirical, because they don’t parody reality. Corbyn isn’t an anti-Semite and has never defended Nazis. Quite the opposite. Nazis don’t get themselves arrested protesting against apartheid in South Africa. They supported White rule there. They also don’t protest against the lack of content for Jews on television, or the redevelopment of Jewish cemeteries. Nor do they attend meetings addressed by Holocaust survivors. This last point was lost when the Conservative press and Jewish establishment collectively lost their minds at Corbyn nodding in agreement when a Holocaust survivor said that the Israelis were treating the Palestinians like the Nazis had treated him. How dare he! Anti-Semite! But Nazis don’t give any attention to Holocaust survivors, because they try to pretend it either didn’t happen or was far smaller than claimed.

Novara Media’s Aaron Bastani tweeted footage of Brooker’s joke, commenting

As minorities face rising abuse and violence every day the BBC producing this stuff is deeply disturbing. Perhaps the licence fee isn’t worth it after all.

Very true. Boris’ victory has emboldened racists, and the media seems to be joining in with ITV misrepresenting Stormzy’s remark about racism in Britain.

Simon Maginn commented

Imagine being Charlie Brooker.
Successful, feted, admired as a fierce and uncompromising critic of lies and bullshit.
Then he goes on some crappy BBC ‘comedy’ show and delivers a Labour Holocaust-denial ‘gag’ and BOOM! he’s just another dumbo cog in the dumbo BBC smear machine.

Brooker is popular and has received massive critical acclaim. This is for his harsh, scathing attack on poor television in books like Dawn of the Dumb, and for Screenwipe. This last was his TV series in which he made vicious comments about various programmes while screaming at the screen and miming masturbation. He then moved to creating thought-provoking Science Fiction television with his series, Black Mirror. This was a series of tales showing the chilling possibilities in computer technology and our media saturated culture. It was greeted with critical acclaim. But Brooker seems to have thrown that away by making a stupid joke about Corbyn and anti-Semitism. But as Mike says, perhaps that’s a contractual obligation of people fronting the show by the Beeb.

Tom London also criticised it, making the point that he was Jewish and that these jokes are damaging Britain’s Jews

I am Jewish
There is NO proper evidence that Corbyn is an antisemite because he is not one
The people who pushed the incessant, relentless propaganda that he is have
Undermined democracy
Done huge damage to relations between minorities
Harmed Jewish community.

Ah, but that doesn’t matter to the Beeb. They’re the establishment, and all they care about is protecting the existing neoliberal order from attack from people like Corbyn’s Labour party. Left-wing Jews like Tom don’t count. Because they’re the wrong kind of Jews.

Mike also makes the point that while some may like the right-wing propaganda HIGNFY is spewing forth, others don’t, and it may not be long before the programme’s axed. Artdecolady tweeted

HIGNFY is really unfunny now, and I think it might be because I always thought they were on my side, but it’s now clear they’re not. Charlie Brooker made a really pathetic joke about the Holocaust and the Labour Party. To think I used to like him.

Sometimes it’s funny, but I’ve also gone off it. It used to be hilarious when it started back in the 1990s. Perhaps it’s simply because the novelty’s worn off. But there’s something more to it. I gave up watching it completely a few years ago because of the constant propaganda. The attacks on Corbyn are just part of this, but it was also pushing the lie that the Maidan Revolution that ushered in pro-Western government in Ukraine was a popular uprising, rather than a coup backed by America and the country’s own domestic Nazis. It was organised by Victoria Nuland of the US state department and the National Endowment for Democracy, which is the independent organisation to which the American state has outsourced this kind of operations after the CIA caused too many scandals with their activities. But ordinary peeps in the West can’t know this, and you’re an evil conspiracy theorist if you do.

The Scots comedian Frankie Boyle was very critical of Have I Got News For You. He saw it very much as part of the political establishment akin to similar shows in some of corrupt Balkan states. In an interview with Richard Osman at the Edinburgh television festival the other year, Boyle recalled how he had been in Romania watching a show like HIGNFY on TV. Politics there, at least at the time, was very corrupt and the media and television programmes rigged to present a pro-government line. The supposedly satirical show was no different. A government minister was in the front row as the comedian went along, and there was a piece of banter between the two. Everything was very chummy, and showed that the show wasn’t in the least opposed to the government. Rather the opposite, in fact. When Boyle remarked on this, he guide and translator said, ‘But it’s like programmes in your country!’

‘No, it isn’t!’ replied Boyle. Which was answered by

‘Yes, it is! Have I Got News For You!’

The show’s been running for nearly 30 years. Perhaps it’s had its day and should be cancelled before it outstays its welcome.

But Mike concludes that if it is, then this will only provide Boris with a pretext to privatise and abolish the Beeb.

Worst of all is the probability that Boris Johnson will use this as part of his excuse to axe the BBC’s status as the UK’s public service broadcaster and remove the requirement to pay the licence fee.

Still, the BBC did its best to ensure the Tories won the general election, knowing that this would be on the cards.

The Corporation’s bosses really are like turkeys voting for Christmas.

Charlie Brooker becomes next celeb to end his career with a ‘joke’ about Labour and anti-Semitism

They did, but my guess is that they won’t care, because the top managers and the people in the news department responsible for this are no doubt counting on getting new jobs with the private broadcasters that will replace it. 

ITV Misrepresents Stormzy Racism Comment

December 23, 2019

Yesterday Mike put up a piece reporting that the Grime artist, Stormzy, had been misrepresent by ITV as claiming that Britain was totally racist. One of the broadcaster’s hacks had asked him if he thought Britain was racist. ‘Yes,’ he replied, ‘100 per cent’. Now it should be obvious even to the meanest intelligence that what he meant was that he believed 100 per cent that Britain was racist, not that Britain is 100 per cent racist. But we live in a ‘post-truth’ age, where the media is feeding us all kinds of lies, half-truths and distortions. Stormzy was pro-Labour and pro-Corbyn, and after the Beeb and its lead smear merchant, Laura Kuenssberg, had spent the election belittling Labour and promoting the Tories, it seems that ITV had decided it was their turn. There was an immediate backlash which resulted in the broadcaster releasing a statement retracting their claims about Stormzy, but which significantly did not include an apology.

The peeps on Twitter were not impressed. Mike has put up a number of tweets attacking ITV for this from people like Another Angry Voice, Laura Murray, the comedian and I journo Shappi Khorsandi, and Novara Media’s Ash Sarkar. Murray and Sarkar both noted that Stormzy was being smeared after Britain had elected Boris Johnson as Prime Minister. A racist, who talked about ‘picanninies with watermelon smiles’. Sarkar noted that Johnson also says he runs away from Black boys, Nigerians are obsessed with money and uses the N- and C- word for Blacks. Oh yes, and Britain is a country that illegal deported Black British citizens. But Britain isn’t racist, and it’s extraordinarily offensive to say that it does.

And after the Tory election victory that put Johnson into No. 10, I really wouldn’t have blamed Stormzy if he did believe that Britain was totally racist. Because as Murray and Sarkar note, 14 million people elected one. And it also looks like the broadcaster was using the same trick on Stormzy that the Sun in 1987 used to try to put the public off voting for Diane Abbott. They put a picture of her up in a feature on Labour MPs with left-wing or otherwise dangerous or offensive opinions, at least according to the Scum, claiming that she had said, ‘All White people are racist’. And now they misrepresented Stormzy to make it look like he had said something similar. The right-wing media in 1987 as part of their campaign against the Labour party deliberately misrepresented Black discontent not as resistance to racism, but as Black racism. And this looks very much the same tactic. Stormzy’s political views could be discounted, because he was yet another Black anti-White racist. That was the impression given.

Stormzy himself issued a very forthright attack on the smear. He declared, in language that in Star Trek IV: the Voyage Home is described as ‘colourful metaphors’, that all the publications and media outlets distorting his words could perform oral sex for him, and should not bother asking for anything from him in the future.

Mike comments on this affair

The mainstream – Tory – media will take every opportunity to mislead the public about the opinions, actions and philosophy of those of us who want a better deal for everybody, rather than a bigger slice of pie for the few who are already grossly obese while everybody else is starving.

They’ll do it in the knowledge that most of the people they are misrepresenting do not have the means to challenge them.

And when they are exposed, they’ll simply change their headlines, happy in the knowledge that the damage is done.

See: https://voxpoliticalonline.com/2019/12/22/fake-news-row-as-itv-misrepresents-stormzy-comment/

And now today Carl ‘Sargon of Akkad’ Benjamin is chuckling over a hashtag campaign calling Stormzy a ‘bellend’. Sargon is, of course, the man, who killed UKIP along with Mark ‘Count Dankula’ Meechan and Paul Joseph Watson. A man so right-wing, racist and sexist that the UKIP branch in Swindon asked him to be deselected as one of their candidates for the south-west in this year’s Euro election. Gloucestershire UKIP disbanded when they heard he’d been selected, and he was greeted with anti-racism demonstrations when he turned up in Bristol as part of his election tour, and had milkshakes and fish thrown at him Truro and other places. Sargon’s support of this hashtag campaign tells you all you need to know about the racists supporting ITV’s smear. It comes after a similar hashtag campaign against Owen Jones yesterday by supporters of Rachel Riley and the Alt Right. Which reveals exactly who some of her supporters are.

And with this latest attack on Stormzy, it shows how Johnson’s victory has emboldened the real racists in this country.

Trust in Beeb Falls Below 50 Per Cent

December 19, 2019

A few days ago Zelo Street put up an article commenting on a letter Joel Benjamin sent to the Beeb’s Director-General complaining about the corporation’s massive pro-Tory, anti-Labour, anti-working class bias. Benjamin had taken the step of writing to Tony Hall directly because he didn’t trust the Corporation’s complaints service. He stated that it was

a private contract administered by criminally negligent outsourcing company CAPITA. Experts in dull, pro-forma response letters, which fail to address the complainants concerns and a symbol of much that has gone awry at the BBC and in neoliberal, corporatist Britain. 

He also listed the following specific examples of the Beeb’s bias towards the Tories.

To which Zelo Street added a few more of their own.

‘(a) the use of newspaper columnists, editors and press hangers-on in paper reviews, allowing the press to mark their own homework and therefore perpetuate right-wing bias,(b) the blatant use of the BBC’s Sunday Politics by veteran presenter Andrew Neil to push climate change denial, and (c) Neil and political editor Laura Kuenssberg, along with Robbie Gibb, orchestrating a resignation from the shadow cabinet live on the Daily Politics just before PMQs to the benefit of the Tories…(d) Ms Kuenssberg effectively taking dictation from Vote Leave’s Matthew Elliott over the campaign breaking electoral law, (e) Refusal to discuss the misbehaviour of Cambridge Analytica, to the extent of having Carole Cadwalladr shouted down during a paper review on The Andy Marr Show™, (f) a whole string of instances where the Question Time audience has been infiltrated by Tory plants, and (g) loading panel shows with right-wing pundits and other hangers-on.’

Benjamin particularly resented the Beeb’s dismissive attitude towards criticism. He wrote

Instead of BBC management being responsive to public criticism this election, licence fee payers were subject to Francesca Unsworth, the BBC’s Director of News and Current Affairs – publishing a letter in the Guardian – framing complainants as peddlers of “conspiracy theories” in the wake of a highly visible series of self-ascribed “mistakes,” each, coincidentally, benefitting Boris Johnson and the Conservatives, whilst harming the Labour opposition. Despite the pushback to Unsworth’s article, you then chose to to double down, blame licence fee payers, and cry conspiracy

He also remarked that the Corporation’s bias was

clearly unacceptable, yet a natural consequence of a broadcaster answerable not to the public, but directly to an increasingly brutalising, fact free, and tone deaf Government, that ultimately wants the BBC abolished. In this context, your servile, pro-establishment political coverage looks to fee payers like feeding Conservative crocodiles, in the vain hope the BBC get eaten last.

See: https://docs.google.com/document/d/1T55oQGHV1bJUzljHSE3akPlguzrmZCYcTDZ53WBGdGs/edit

But what is also remarkable is the extent to which people share this dissatisfaction with the Beeb. Zelo Street reported that a poll by YouGov at the start of this month – December 2019 – had found that trust in the BBC had fallen to 44 per cent. 48 per cent, on the other hand, distrusted the Corporation. This was a marked drop from October, when 51 per cent of respondents to the survey trusted the Corporation, and 41 per cent didn’t.

The Street remarks that not everyone will share Benjamin’s views and his wider analysis, but they may understand his frustration, particularly at the Corporation’s refusal to listen to the people that actually support it by paying the licence fee.

He also warns that the Tories are determined to inflict further damage on the Beeb in order to create an utterly compliant media landscape. And if that happens, Hall and the rest of them may find themselves out of a job. Unless they actually start listening to their critics, and realise that there is a problem.

https://zelo-street.blogspot.com/2019/12/bbc-charge-sheet-looks-grim.html

Now I dare say that many of those, who distrust the Beeb come from the Right. People who think that the Beeb really is biased against the Conservatives, because Johnson tells them it is while running away from interviews, his comments echoed and supported by the right-wing press. I’ve come across complaints from those on the extreme Right, who despise the Corporation because it generally supports multiculturalism, feminism and gay rights. Which in their view makes it anti-White and anti-British.

But the Left have every reason not to trust the Beeb. Joel Benjamin and Zelo Street are right: the Corporation has been massively biased. And not just in this election either. One commenter to Zelo Street’s post reminded readers how the Corporation was also biased in the referendum on Scots independence.  They were. I remember how Nick Robinson was so dissatisfied with Alex Salmond’s very full answer to a question on the effect independence would have on the Scottish financial sector, that it was progressively cut down during subsequent news bulletins with Robinson claiming that Salmond had made an unsatisfactory answer. Finally it disappeared altogether, and Robinson claimed the-then leader of the SNP hadn’t answered it. Which is a piece of newspeak worthy of Orwell.

I despise the corporation’s political bias and its knee-jerk contempt for its critics. Any and all criticism of the Corporation is met with the same response: that the Beeb is criticised for bias by both Left and Right, with the implication that the Beeb isn’t biased and it’s all somehow in the critics’ imagination. But studies cited by Benjamin in his letter show that isn’t the case. And in some of the recent instances of glaring bias, the Beeb tries to excuse them by claiming that it was all a mistake.

This won’t wash. Not any more.

The Beeb does make some excellent programmes. But I’m sick and tired of its massive political bias to the point where I’d happily see nearly all their newsroom sacked. Johnson has said that he’s considering decriminalising nonpayment of the licence fee. And the Tories and their donors, particularly Rupert Murdoch, have been clamouring for the Beeb’s privatisation for nearly four decades.

The Beeb may soon find it needs all the help it can get. But it’s rapidly losing them on the Left, and may well end up regretting this.

 

 

Johnson Turns on BBC Complaining of Bias

December 17, 2019

Despite the Beeb’s massive pro-Tory bias – all those stories it ran pushing the anti-Semitism smears, the packed, right-wing panels and audiences of Question Time and Fiona Bruce favouring the Tories, gaslighting Diane Abbott, and Laura Kuenssberg’s breach of electoral law about the postal vote, BoJo still isn’t satisfied with the Corporation. He announced yesterday that he was boycotting Radio 4’s Today programme, claiming it was biased. An article about this in yesterday’s Metro, ‘Johnson boycott of BBC Today ‘Bubble”, ran

Boris Johnson has turned up his attack on the BBC and ‘withdrawn engagement’ from its Radio 4 Today programme.

A No. 10 source accused the corporation of speaking to a ‘pro-Remain  metropolitan bubble in Islington yesterday’.

No minister were put up for interview on the programme in the 48 hours after the election, following a campaign in which the PM was criticised for refusing interviews to the Today programme and Andrew Neil.

Dominic Cummings – the PM’s chief adviser – told colleagues he ‘never listens’ to the programme, which has lost 1 million listeners since 2017. 

It also emerged the PM has asked aides to explore whether non-payment of the TV licence fee should be decriminalised.

He threw doubt over the future of the £154.50 annual charge during the campaign.

A BBC spokesman defended its election coverage and said it was ‘fair and proportional’. 

Zelo Street comments on the twitter debate about this, beginning with former Guardian editor Alan Rusbridger’s tweet

A clever moment for Dominic Cummings {if it’s him} to pick off the BBC [and thereby delight Murdoch and many others]. If my timeline is representative, many of the Beeb’s natural defenders are shrugging and/or too cross to protest.

Even if they think the BBC had a poor election, that’s like abandoning the NHS because it struggled over one winter. By all means call for improvement/reform. Privatisation will lead to a form of UK Fox News. And then how we’ll miss it.

The Tories have been steadily running down the BBC for years. They resent it because it’s a state industry. Hence the legislation passed under Major’s government demanding that more programmes should be made outside the Beeb by private production companies. Boris’ attack will also please Murdoch and the Americans. Murdoch has been attacking the Beeb for years in order to promote his wretched Sky channel, and the Americans are buying up British broadcasters. Nothing would please Murdoch and the Americans more than to have the Beeb abolished or privatised.

As for Fox News, it’s dire. Its slogan, ‘Fair and balanced news’ is an outright lie. It has a colossal right-wing bias to the point that one media investigation found that people would be far better informed if they didn’t watch it because of the massive falsehoods and lies peddled by the channel. It also has a very restricted audience. Its demographics show that most of its viewers are over 70, so much so that it has been described as a television retirement home. Yet I can remember an article by one of the hacks in the Radio Times pondering if the BBC shouldn’t emulate it.

Zelo Street also shows a number of other tweets by people, who do feel betrayed by the corporation. While they don’t support its privatisation, they feel that their criticisms aren’t taken seriously. This feeling is summed up in a tweet from Matt Prescott:

I used to love the BBC and would have died on the barricades to defend it. Now I feel utterly betrayed by the daily failures to ask hard questions and call out lies.

Tim concludes

‘The Tories have played the BBC like an obedient fool. And in pandering to them, the Corporation has left itself fatally vulnerable.’

See: https://zelo-street.blogspot.com/2019/12/tories-turn-on-bbc.html

Yes, they have. If the Corporation thought that a pro-Tory bias would stave off further attacks, they have been gravely mistaken. The Tories won’t be satisfied until they are privatised, just as they want the media in general to capitulate to them and their wishes utterly. As history has shown, those broadcasters that anger them in power have their stories spiked or their broadcasting licences withdrawn.

The Beeb does make good programmes, which is partly why the Tories hate it. As an institution, it’s genuinely popular and so prevents private broadcasters completely taking over British television and radio. But through its pro-Tory bias it has alienated many on the left, who would otherwise be its most staunch defenders.

But Johnson’s attack on the Beeb is only going to be the beginning. He wants the other broadcasters to submit. The attack on the Beeb is also a veiled threat to them.

The Tories are directly attacking freedom of speech and opinion on the airwaves. This looks very much like the beginning of massive state control of public broadcasting, in which the only voices permitted will be pro-Tory.