Posts Tagged ‘IRD’

Lobster: Integrity Initiative Working to Privatise NHS

June 30, 2020

Remember the Integrity Initiative? That was the subsidiary of the Institute for Statecraft that was found to be a private enterprise propaganda outfit working with the cyberwarfare section of the SAS. It was set up after former New Labour PM Gordon Brown read a piece about the IRD’s activities during the Cold War and thought it was a good idea. IRD was the branch of the British secret services that was supposed to counter Soviet propaganda. It did this, but also branched out into smearing Labour MPs like the late Tony Benn as Communist agents and IRA sympathizers. The Integrity Initiative was caught doing the same, spreading lies about Jeremy Corbyn and a host of European politicos, officials and senior military staff because it and its network of hacks decided they were too close to Putin.

Robin Ramsay has more to say about the II in his ‘View from the Bridge’ column in the recent edition of Lobster, issue 80. He makes the point that superficially the II would be acceptable if all it did was counter Russian propaganda. He argues that few on the left seem to accept that the country really is a kleptocracy that murders its opponents at home and abroad, and reminds his readers that one of the watchwords of the old left was ‘Neither Washington nor Moscow’. This is right, but history and the career of the II itself has shown to date that British counterpropaganda goes well beyond this into operations that seriously compromise democratic politics at home, and frequently overthrow it abroad. Like the coup where British intelligence worked with the CIA to overthrow Iran’s last democratically elected prime minister, Mohammed Mossadeq.

But II isn’t just working to smear decent, respectable left-wing politicos like Corbyn. It’s now attacking one of the fundamental modern British institutions: the NHS. Among the hacks recruited by the II is the American journo, Anne Applebaum, who has written for the Economist and the Spectator, amongst other rags. But the II also includes a subgroup on NHS reform, which has nothing to do with Russian propaganda. Ramsay instead argues that its purpose is instead to counter opponents of NHS reform. In other words, it’s been set up to promote NHS privatisation. Which means it has a neoliberal agenda.

See his section ‘Ah yes, the USA as moral leader’ at

Click to access lob80-view-from-the-bridge.pdf

Given the extreme right-wing politics of British counterpropaganda operations, this is almost certainly right.

Which means that at least part of the British secret state is lying to us to support the Tories’ and New Labour privatisation of the NHS.

 

Lobster on the Prosecution of Craig Murray and Mountbatten, Mosley and the Abortive 1968 Coup Against Wilson

May 10, 2020

Robin Ramsay, the head honcho of the parapolitics site Lobster, has just updated the ‘News from the Bridge’ section of the current issue, no. 79, with some very interesting little snippets. One of these is about the current prosecution by the Scots authorities of Craig Murray for contempt of court.

Craig Murray and the Possible Framing of Alex Salmond

Murray’s crime is that he commented online about Alex Salmond’s trial while it was happening, stating that he believes that Salmond was framed by the Scottish state. Murray also knows four other people, also supporters of Scots independence, who have similarly been visited by the cops from the ‘Alex Salmond’ team, because they also blogged or posted about the case. Murray says, as quoted by Lobster,

The purpose of this operation against free speech is a desperate attempt to keep the lid on the nature of the state conspiracy to fit up Alex Salmond. Once the parliamentary inquiry starts, a huge amount of evidence of conspiracy which the court did not allow the defence to introduce in evidence during the criminal trial, will be released. The persecution of myself is an attempt to intimidate independent figures into not publishing anything about it.The lickspittle media of course do not have to be intimidated. To this end, I am charged specifically with saying that the Alex Salmond case was a fitup and a conspiracy in which the Crown Office was implicated. So I thought I would say it again now:

The Alex Salmond case was a fit-up and a conspiracy in which the Crown Office was implicated, foiled by the jury. If Scotland is the kind of country where you go to jail for saying that, let me get my toothbrush.’ (emphasis in the original)

I honestly don’t know how credible this allegation is. Unfortunately, powerful men do take sexual advantage of the women around them, as the Harvey Weinstein scandal has glaringly showed. But Salmond was acquitted because he was able to show that he was not where he was alleged and with the women he was accused of assaulting at the time the attacks were supposed to have been committed. The suggestion that Salmond was framed by the Scots state, presumably to prevent Scotland gaining independence, does seem to pass beyond the limits of credibility. It looks like a conspiracy theory in the pejorative sense of the term.

Unfortunately, the British state does smear opposition politicians. IRD did it in the 1970s when they falsified all manner of documents and manufactured fake reports, published in various newspapers and magazines, that Labour politicians like Tony Benn were IRA or Communist sympathisers and agents of the Soviet Union when they definitely weren’t. We’ve seen the same tactics revived just last year, when they were used by the Democracy Initiative and its parent body, the Institute for Statecraft, against Jeremy Corbyn and other European politicos and public figures, who were deemed too close to Putin. And far from being a private company, the Democracy Initiative had links to MI5 and the cyberwarfare branch of the SAS.

The Beeb also played its part in broadcasting disinformation about Salmond and Scots independence. Remember the way the Corporation successively edited the answer Salmond gave Nick Robinson to a question about how it would affect the Edinburgh financial sector. Robinson asked him if he was worried that the big financial houses in the Scots capital would move south if Scotland ever became independent. Salmond gave a full reply, stating that this would not be the case. This was edited down during the day so that first it appeared that Salmond didn’t give a proper reply, before it was finally edited out altogether. Nick Robinson then claimed in the final report about it that Salmond hadn’t answered the question.

Britain has also intervened in other countries to remove politicians that were deemed an obstacle or a threat to British interests. These were mostly interference in the elections and politics of former colonies and independent states in the Developing World, like the coup that overthrew Iran’s Prime Minister Mohammed Mossadeq in 1953. But the British governor of Australia was also persuaded by the Tories to remove Gough Whitlam from office in the 1970s in an overt display of British power.

Scottish independence is a threat to the continued existence of Great Britain as a state. It also has powerful implications for Britain as a global power. Mike or one of the great left-wing bloggers has stated that if Scotland did become independent, Britain would no longer be large or populous enough to hold a position on the UN security council. While a covert campaign to frame and discredit Salmond seems incredible to me, I honestly don’t think it can be fairly discounted.

Mountbatten and Mosley as Figureheads for an Anti-Wilson Coup

The other snippet that I found particularly interesting ultimately comes from Andrew Lounie’s new e-book The Mountbattens. The books follows a number of others in stating that in 1968 the former viceroy of India was approached by the chairman of the Mirror group, Cecil King, to help overthrow Harold Wilson and form a government of national unity. This is similar to the proposals for other coups against Wilson made in the middle of the next decade, the ’70s. See Francis Wheen’s book, Strange Days Indeed. What boggles my mind, however, is that before King approached Mountbatten, he’d gone to Paris to ask Oswald Mosley if he’d be interested. How anyone could ever believe that a Fascist storm trooper like Mosley could ever be an acceptable leader of any kind of British regime, or that a country that had interned him and fought against the political order he represented during the War would ever accept him, is frankly incredible. Mountbatten had met King with the government’s scientific adviser, Solly Zuckerman. When King mentioned that he’d met Mosley, Zuckerman walked out followed by Mountbatten. This is the standard version of the event. Lounie’s book differs from this by claiming that Mountbatten didn’t particularly object to becoming the head of such a junta, and was even taken with the idea.

The book also claims that Mountbatten was bisexual, and recklessly pursued younger men. He was also, it is alleged, supplied with boys from the Kincora Boys’ Home.

I hadn’t read before that King had tried to interest Oswald Mosley in leading a British government after a military coup. This is significant in that it shows that some elements of the British media establishment were more than willing to install a real Fascist as leader rather than tolerate a democratically elected socialist government under a leader they despised, like Wilson. 

See:https://www.lobster-magazine.co.uk/free/lobster79/lob79-view-from-the-bridge.pdf

and scroll down to find the snippets ‘Craig Murray under attack’, and ‘The Mountbattens’.

 

Tony Benn on the Security Service’s Hostility to the Labour Movement

February 28, 2020

The revelation last year that Tweezer’s government was funding the Democracy Initiative and its parent organisation, the Institute for Statecraft, revealed that the British secret state was still hostile to the Labour movement and determined to attack and disrupt any political figure standing for radical change. The Initiative was supposed to combat pro-Russian propaganda on the Net, but instead focused on smearing and trying to discredit British and foreign political leaders, of whom it disapproved. One of them was, surprise, surprise!, Jeremy Corbyn. Although supposedly a private company, the Democracy Initiative had extensive links to the British secret state and the cyberwarfare section of the SAS. As the election rolled on, we also saw various army chiefs and spokespeople for the intelligence agencies tell the Tory papers that they regarded Corbyn as a threat to national security.

In fact the British secret services were always suspicious of the Labour Party. They’re part of the establishment, and so regarded the Labour movement as a whole as subversive. There is considerable evidence that MI5 was behind the rumours in the 1970s smearing the Labour premier Harold Wilson as a KGB spy. Lobster has published a series of articles about British intelligence’s campaign of disinformation against Labour, including how the IRD – a now defunct intelligence department – published fake documents and news during the 1970s to smear Labour politicos like Tony Benn as IRA sympathisers and Communists.

Benn was very much aware of this, and discusses it and the establishment’s general animosity towards the Labour movement in many of his books, including the volume: Tony Benn: Arguments for Democracy, edited by Chris Mullin. Benn wrote

The security services, or at least an element within them, regard those who work within the Labour movement, especially its socialist activists, as being a security risk for that reason alone. Conservatives would not be so classified.

This interpretation of a security risk has never been publicly discussed by ministers, although, if it is as widespread as I believe it to be, it raises major issues of public policy and civil liberties. For it means that the security services, far from being limited in their work to the discovery of direct external and internal threats to our democracy, are also active indirectly as the upholders of the status quo in our society and are treating socialists who wish to change that status quo by democratic means as potential enemies of that democracy.

In the long run this is the biggest threat to political freedom from the state. In the short run it is used to justify a degree of surveillance of certain organisations and individuals in Britain which goes far beyond what is publicly admitted.

The methods used include the widespread interception of communications, the extensive tapping of telephones, and the maintenance of a bar upon employment for people in both government and sensitive industrial work against whom no conceivable charge of treason or subversion would stand up for one moment in any court of law, nor would it command public support if it had to be justified publicly. Hence the secrecy.

The trade unions are of course a special target for surveillance by the security services. The evidence recently published by the Post Office Engineering Union must be taken seriously in this context. There is no room for doubt that active trade unionists do have their telephone calls regularly intercepted,. and this surveillance is redoubled during industrial disputes, as in the miners’ strikes in 1972 and 1974. I was present on one social occasion when a former Labour prime minister indicated this quite clearly.

Twide, as a minister, I was told categorically that the candidates I had proposed for major public appointments were not acceptable on security grounds. The two men concerned were senior members of the General Council of the TUC, active in the Labour Party, and each was then playing a key role in supporting the policies of the then Labour Government. In each case it took a letter from me to the prime minister personally, and in one case a request for a meeting with him, to discuss the matter, to have these objections overruled. Had I not done so, the men would have remained disqualified from public service on security grounds.

Ministers who have direct responsibility for the work of the security services, if asked about the way they exercise their responsibilities, always insist that their control is direct, personal and complete. I very much doubt whether this is the case. If it is so, the Labour ministers must have authorised the incidents of which I have personal knowledge, and this they certainly should not have done. But in my view it is much more likely that the security services do not inform the ministers of what is going on, or cover up their activities in phrases designed to secure acquiescence. (pp. 75-6).

He adds further details to this description of the activities of the British secret state in note 5 to that chapter, ‘Civil Liberties and the Security Services’ on pp. 241-2. This states

According to Mr Chapman Pincher in his book Inside Story, Sidgwick and Jackson 1978, MI5 have files on more than two million people and our security services apparently believe that 59 Labour MPs in the 1974-9 Parliament had ‘current or recent connections with Communist, Trotskyite and other Marxist organisations’. The Special Branch also appear to take a close interest in politics and trade union affairs. For example, during an occupation to prevent closure of a British Steel subsidiary in Greenwich, workers came across Special Branch reports on two of their colleagues. For details of this and other cases see Crispin Aubrey, Who’s Watching You, Pelican, 1981, pp. 36-7.

Benn produced a list of his own suggestions for combating the threat to British democracy from the security services, the civil service establishment and new technology. These were

  1. An analysis of the dangers to the security of the state, external and internal.
  2. A study of the technology now available and the use to which it is being put by other comparable countries.
  3. To consider the case for publishing every year all information that could be published without endangering security, including: i, The budget and staffing of the security services. ii. The names of those in charge of them, as in the USA. iii The guidelines issued to those services relating to their objectives and methods. iv The numbers of dossiers in existence relating to political activities. v A report on the reasons for collecting these dossiers and an account of what happens to the information acquired for inclusion in them. vi An annual report on the total number of interceptions of communications by telephone or mail. vii The full list of foreign security services with which UK security services have arrangements for reciprocal exchange of information, or with which they work.
  4. To argue the case for a special House of Commons select committee, meeting, when necessary, in secret, composed exclusively of privy councillors empowered to question both the responsible ministers and security chiefs on the whole range of their policy and activities – to report annually to Parliament in a form which can be published.
  5. To press for an appeals procedure for citizens reporting to the select committee on matters concerning their own records only.
  6. To have the same rights to information for citizens about records and files kept on them as are enjoyed by US citizens under contemporary US legislation.
  7. To secure the introduction of a ‘Security Services Annual Act’ under which, as with the Army and the Airforce Acts of earlier years, Parliament gains the ultimate control of the security services. (p. 89).

These are all excellent suggestions, but there is absolutely no chance that they’ll ever get passed in the foreseeable future. Boris has an overwhelming majority, which means that he will have no trouble blocking any attempt to reel in the security services. There would also be strong opposition from the Blairites in the Labour Party. When Blair got into power, he and his cabinet were not at all interested in making the security services more accountable. This was so even when MI5 had kept many of them under surveillance as potential subversives. It is symptomatic of this attitude that although Jack Straw was offered the chance of looking at his MI5 file, he didn’t.

And so unfortunately the security services will continue to work against Labour activists, viewing them as subversives, even when they are no such thing.

Desperate, Paranoid ‘Sun’ Puts Up Conspiracy Map

December 8, 2019

This shows how weird and desperate Tom Newton-Dunn, the Scum’s political editor, is to smear Jeremy Corbyn. Zelo Street yesterday put up an article revealing that Newton-Dunn had written an article declaring that former members of British intelligence had revealed that Jeremy Corbyn was at the centre of a network of ‘hard-left’ extremists. The article carried a chart, known apparently as the ‘Traitors Chart’, which purports to reveal the connections between such subversive groups as ‘International Marxism’, the People’s Assembly, Stand Up To Racism, Stop the War Coalition and ‘Left-wing media’.

It’s classic far-right conspiracy stuff. It’s the kind of chart that the far-right uses to prove that the supposed subversive groups are all ultimately controlled by the Illuminati or the Jews. Zelo Street states that anyone looking for subversion and treachery, whether from the right or the left, isn’t going to find it at the Beeb, the Guardian, the NEC or People’s Assembly. The fact that these organisations were on this map should have been enough to have it pulled. But it wasn’t. And one of those organisations threatened to complain to IPSO. Peter Geoghegan of Open Democracy declared it was ‘pitiful shite’ and threatened to complain, because his organisation was on there despite winning numerous press awards. But they were a subversive organisation because they had received funding from George Soros. Yep, the George Soros, the infamous Jewish banker at the heart of so many real anti-Semitic conspiracy theories. Zelo Street was also flattered because the chart included it, even though the connection with Guardian is utterly erroneous. But that’s only because the paper once ran a feature on the site and its author. Apart from that, there’s absolutely no connection. He’s never written for them or done anything else for the newspaper.

Andrew Bartlett commented

Tom Newton Dunn sharing fascist conspiracy theories should be the end of his career. But it won’t be. So feel free to laugh in the face of any journo moralising about fake news or extremism when that beetle is still invited on Newsnight and so on.

To which Zelo Street adds that Newton-Dunn regularly appears on Andrew Marr’s show, who also appears on the chart. Which should make for some interesting explanations the next Newton-Dunn turns up in that studio.

The article has, however, now been taken down. The text explaining this and redirecting those looking for it says ‘legal removal’, which suggests that m’learned friends might have had something to do with it.

Zelo Street concludes

‘Publishing drivel like this in a mainstream newspaper is going to get someone hurt or even killed. Newton Dunn should have been sacked for going anywhere near it.

But as it’s the Murdoch press, he’ll probably get a promotion instead. Same old, same old.’

https://zelo-street.blogspot.com/2019/12/sun-conspiracy-map-busted.html

There are several things to be said about this farce. Firstly, the Scum and the Tories are trying to run another version of the ‘Zinoviev letter’, trying to link Corbyn to evil left-wing subversives. The Scum ran a version of this in the 1987 when it printed pictures of Labour MPs with quotations showing how far-left they were and so a threat to British society. I also would not be surprised if former members of the intelligence services were also trying to discredit Corbyn with this smear. In the 1960s and ’70s MI5 was running the smear that the-then Labour leader, Harold Wilson, was a KGB agent. IRD, that branch of the intelligence services supposedly tasked with combating Communism, ran disinformation linking Labour MPs with the Communists, Soviet Union and the IRA. And the Integrity Initiative, another intelligence outfit, which although private has extensive links with British intelligence and the cyberwarfare branch of the SAS, has lost its charitable status, at least in Scotland. Instead of countering Russian propaganda, it chose to smear Jeremy Corbyn and other left-wing political figures, both here and on the continent instead.

The use of the chart also clearly shows the Tories’ desperation to smear Corbyn, because a casual glance at it would show to most people that it was ludicrously wrong. Unfortunately, there really are loonies out there on the far right, who do seem to think that the Beeb is an extremist organisation. Because the Corporation promotes multiculturalism in its programming, as well as defends Muslims from the charge that they are all terrorists. The kind of people, who would agree with this map that the BBC is full of left-wing subversives, would probably be the same rabid islamophobes and racists, who think that there is a Jewish plot to encourage non-White immigration in order to destroy the purity of the White race.

Which raises real questions about racism at the Scum.

The Scum has a history of racism stretching right back almost to its appearance in the late 1960s, and was fined several times for its bias by the press complaints authority. In the early part of this century Private Eye revealed that there had been 19 such judgments against the wretched paper. The use of this chart therefore suggests that there is real, very deep-seated racism at this paper and it verges on the anti-Semitic extreme right.

And it also makes me wonder if Newton-Dunn and co. aren’t heading towards the same kind of sheer paranoid lunacy that has got hold of Rachel Riley and Tracy Ann Oberman. They seem to believe that not only is the Labour leader a real threat to Jewish life and safety in the UK, but that he’s also persecuting them personally. Like when Oberman declared on Twitter that she was being stalked by him, because he happened to turn up at the Manchester theatre in which she was performing, to see a play. Which he was entirely entitled to do, as he was one of the theatre’s founders and patrons.

I’ve written a couple of pieces about how Oberman reminds me of some of the more notorious paranoiacs on the American conspiracy fringe. Like Steve Renstrom, the artist who believes that Senator Alan Cranston is at the centre of a global conspiracy that has killed millions, including the actors Natalie Wood and Jim Belushi. Or Dr. Francis E. Dec, who believed that there was a Jewish-Communist-CIA conspiracy to reduce the world’s peoples into FRANKENSTEIN COMPUTER GOD TV EYESIGHT SLAVES. This was the same conspiracy which had forced him into a run-down neighbourhood with ‘apoidal Nigers’. He obviously means ‘Blacks’ here, but the misspelling of the racial smear shows how far gone Dec’s mind is. Niger, as any fule kno, is a country in Africa, and one of that continent’s great rivers.

How long will it be, we wonder, until Newton-Dunn similarly goes bonkers, and starts writing completely insane pieces like this before they finally put him away.

By the evidence of that conspiracy chart, not long at all!

Ian Hislop Tackles Fake News with Reassurances about Lamestream Media

October 8, 2019

I watched Ian Hislop’s Fake News: A True Story last night. I blogged about it a few days ago after reading the blurbs for it in the Radio Times. It seemed to me that part of the reason for the programme’s production was the Beeb, and by extension, the mainstream media as a whole, trying to reassure the public that they were truthful and reliable by tackling what is a genuine problem. I don’t think I was wrong. Hislop is a good presenter, and the programme was well-done, with eye-catching graphics. As you might expect from Hislop’s previous programmes on British heroes and the the British education system, it was strong on history. He pointed out that while Donald Trump used it to described factual news that he didn’t like, because it criticised him, the term actually predated Trump all the way back into the 19th century. He illustrated this with quotes and contemporary cartoons. But it was also a very much an establishment view. The last piece of fake news created by the British state it mentioned was a story concocted during the First World War that the Germans were boiling down human bodies for their fat and other chemicals. It presented the main threat to truthful reporting as coming from the internet, specifically software that allows the mapping of a public figure’s face onto the body of another to create fake footage of them, Alex Jones and Infowars, and, of course, the Russians and their adverts and propaganda for the American election. We were assured that the British state no longer interfered in the politics of other countries. A former BBC official, now running the New York Times, appeared to talk to Hislop about how papers like his now spend their time diligently fact checking stories. He also talked to the MP, who called for an inquiry into fake news in parliament. All very reassuring, and very misleading.

The New York Sun Moon Hoax and the Spanish-American War

The programme began with the 1836 Moon hoax story run by the New York Sun. The Sun was one of the first tabloid newspapers, aimed at a working class audience with the low price of only a cent, a price a sixth that of its competitors. It published a series of articles claiming that an obscure British astronomer had discovered man-bats, unicorns and bison on the Moon. The story ran for six days until it was exposed as a hoax by a rival newspaper. The next item in this list of journalistic infamy was about the attempts by Pulitzer and William Randolph Hearst to start a war with Spain in support of Cuban rebels at the end of the 19th century. There wasn’t much fighting going on, and there weren’t any available reports of Spanish atrocities to inflame the patriotic, moral sentiments of the American public. So they made them up. The papers first claimed that a young American woman had been brutally strip-searched by suspicious Spanish male officials. Well, not quite. She had been searched, but privately by a respectable older Spanish woman. When that didn’t work, they seized on an explosion that destroyed an American ship in harbour. In all likelihood, the ship was destroyed by an accident. The papers claimed, however, that it had been destroyed by the Spanish, while issuing a small caveat stating that the cause had yet to be determined. And so the papers got the war they wanted.

The programme then moved on to the American Civil War, and the exploits of one of the world’s first photojournalists. This gentleman used photography to bring home with hitherto unknown realism the horrors of that conflict. But he was not above faking some of the photographs. One of these was of a young Confederate soldier lying dead in a trench. In fact, the photographer had dragged the corpse into the trench from elsewhere, move the head so that it faced the camera to make it even more poignant, and added a rifle that the photographer himself always carried. This little episode was then followed by the story of William Mumler and his faked spirit photographs. Mumler ended up being prosecuted for fraud by one of the papers. However, while the judge sympathised with the papers, the prosecution hadn’t proved how he had faked it. They merely showed he could have done it in nine different ways. And so the case was dismissed, Mumler went back to faking his photos for a satisfied, grieving clientele, one of whom was the widow of Abraham Lincoln.

Deepfake and the Falsification on Online Images

This brought Hislop on to the Deepfake software, used by pornographers for adding the features of respectable actors and actresses onto porn stars. This was used to map Hislop’s own features onto the mug of a dancer, so that he could be shown doing the high kicks and athletic moves. He also interviewed a man, who had used it to parody Barack Obama. Obama’s face was mapped onto a Black actor, who mimicked the former president’s voice. This produced fake footage in which Obama said, with statesman like grace and precision, that Donald Trump was a complete dipsh*t. He also interviewed another young man, who was producing fake stories on the internet, which were nevertheless clearly labeled satire, intended to rile the Alt-Right by feeding their hate and paranoia. Hislop asked him if he wasn’t actually encouraging them. The man stated that he wasn’t converting anyone to the Alt-Right. They were already angry, and stupid if they didn’t read the statements that what they were reacting to was fake. He was just showing up their stupidity.

The Protocols of the Elders of Zion

The programme then moved on to the noxious Tsarist forgery, the Protocols of the Elders of Zion, which is one of the main sources for the bogus conspiracy theories about the Jews running everything. He pointed out that it was first run in Russian newspaper, which blamed them for introducing capitalism and democracy into Russia. Then in 1917, they were updated to claim that the Jews once again were responsible for the Bolshevik Revolution. Hislop said very clearly, waving a copy of the infamous book he’d managed to get hold of, that it was long and contradictory. It had also been disproved as long ago as the 1920s, when the Times in a series of articles showed that it was based on an 18th century novel that had nothing to do with Jews. This showed how the press could correct fake news. He himself said that, whereas when he started out as journalist, he spent move of his time trying to get new stories, now he spent most of his time checking them. Despite its falsehood, the Protocols were seized on by Goebbels, who insisted that it was spiritually true, if not literally, and had it taught in German schools. This was a different approach to Hitler, who had argued in Mein Kampf that it’s very suppression by the authorities showed that it was true. Nevertheless, the wretched book was still available all over the world, illustrating this with Arabic versions on sale in Cairo bookshop.

Infowars and Pizzagate

The programme also showed a contemporary conspiracy theory. This was the tale spun by Alex Jones on Infowars that the Comet pizza parlour was supplying children to be abused and sacrificed by the evil Democrats. Talking to the parlour’s owner, Hislop heard from the man himself how he and his business still suffer horrendous abuse because of this fake story. But it got worse. One day a few years ago a young man, incensed by what he had heard online, came into the story with a high-powered rifle, wishing to free the children. The conspiracy theory about the place claimed that there was a basement and tunnels running to the White House. The proprietor tried explaining to the man that there was no basement and no tunnels. The gunman went through the building until he found a locked door. He fired a few rounds into it, destroying the store’s computer. Hislop found this ironic, considering computers were the medium that spread it in the first place. The man then lay his gun down, put his arms up and let himself be arrested. It was a peaceful end to a situation which could have resulted in many people dead. But even this horrible incident hadn’t silenced the conspiracy theorists. They still believed that the stories were true, and that the incident had been faked with an actor as a false flag.

Russian Interference

The programme then went on to talk about Russian interference in American politics, and how they had set up a bot army to spread adverts aimed at influencing the result of the American election. RT was deeply involved in this, as the Russian state-owned news service was defending the country and its leader, Putin, from allegations that this had been done. It had also spread lies denying that Russia was responsible for the Skripal poisoning.

British Propaganda and the First World War

Had the British state done anything similar? Yes, in 1917. This was when the War Office, tired of the First World War dragging on, had seized on the news that the Germans were boiling down animal carcasses for their fat, and elaborated it, changing the corpses into human. Some might say, Hislop opined, that this was justified, especially as the German had committed real atrocities. But if we told lies like that, that meant we were no better than they. Stafford Cripps, who served in Churchill’s cabinet during the War, said that if winning it meant using such tactics, he’d rather lose. The fake story about human carcasses also had an unforeseen, and deeply unpleasant aftereffect. Following the realisation that it was fake, the first news of what the Nazis were doing in the concentration camps was also initially disbelieved. We don’t do things like that now, he said. And in a side-swipe at the ‘Dodgy Dossier’ and Saddam Hussein, he said, that no-one would believe stories about a mad dictator possessing weapons of mass destruction.

The Message: Trust the Mainstream Media

Hislop and his interlocutors, like the MP, who’d called for an inquiry into fake news, agreed that it was a real problem, especially as over half of people now got their news from online media. But the problem wasn’t to regard it all with cynicism. That is what the retailers of fake news, like Putin and RT want you to do. They want people to think that it is all lies. No, concluded Hislop, you should treat online information with the same scepticism that should apply to the mainstream media. Because there was such a thing as objective truth.

The Mainstream Media and Its Lies: What the Programme Didn’t Say

Which is absolutely right. There is an awful lot of fake news online. There’s also an awful lot of fake news being retailed, without any objection or scepticism by the lamestream media. And the only people tackling this fake news are the online blogs, vlogs and news sites. I’ve mentioned often before the anti-Semitism smears against Jackie Walker, Marc Wadsworth, Ken Livingstone, Mike, Martin Odoni, Tony Greenstein, Chris Williamson, and too many others. It’s all fake news, but there is not a word against it in the lamestream press, including the Eye. I’ve also mentioned how the British state during the Cold War had its own disinformation department pushing fake news, the IRD. This also turned to smearing the domestic, democratic Left in the shape of the Labour party and CND by claiming that they had connections to the Communist bloc. And in the case of Labour, that they supported the IRA. This is documented fact. Is it mentioned by the Beeb and the rest of the lamestream media? Don’t be daft! Is it still going on today? Yes, definitely – in the shape of the Democracy Institute and the Institute for Statecraft, which have connections to British intelligence and the cyberwarfare section of the SAS. And they are smearing Corbyn as too close to Putin, along with other European dignitaries, officials and high ranking soldiers. And we might not seek to overthrow government, but the Americans certainly do. The CIA has a long history of this, now given over to the National Endowment for Democracy, which kindly arranged the 2012 Maidan Revolution in Kiev, which threw out the pro-Russian president and installed a pro-Russian one. As for the New York Times, the editors of Counterpunch showed in their book on official propaganda in the American media, End Times: The Death of the Fourth Estate, how the Grey Lady ran a series of articles of fake news to support George Dubya’s invasion of Iraq. The Beeb has also done its fair share of broadcasting fake news. It’s supported the bogus allegations of anti-Semitism against Corbyn and his supporters. It altered the footage of the fighting between police and miners at the Orgreave colliery during the miners’ strike to show falsely the miners attacking the police. In reality, it was the other way round. And then there was the way they edited Alex Salmond in a press conference during the Scottish Referendum. The Macclesfield Goebbels, Nick Robinson, had asked Salmond a question about whether the Edinburgh banking and big financial houses would move south if Scotland gained its independence. Salmond replied with a full answer, explaining that they wouldn’t. This was too much for the Beeb, which edited the footage, subsequently claiming that Salmond hadn’t answered fully, and then denying that he had answered the question at all. It was fake news, courtesy of the Beeb.

Mike and the Sunday Times’ Smears

None of this was mentioned, unsurprisingly. The result is a cosy, reassuring view of the mainstream media. Yes, fake news is out there, but it’s being done by internet loons and nasty foreigners like the Russians. But never fear, all is well. The mainstream media can be trusted to check the facts, and give you the truth. Except that they don’t check the facts, or when they do, immediately ignore them. As Gabriel Pogrund and the editor of the Sunday Times did when they wrote their nasty hit piece on Mike. Pogrund rang Mike up, Mike explained very clearly that he certainly was no kind of Jew-hater and certainly did not deny the Holocaust. Pogrund and his editor ignored that, and published their piece anyway. Complaints to IPSO then followed. Mike won, but some people still continue to believe the lies.

You can’t trust the lamestream media. Instead, I thoroughly recommend you go for corrections and alternative views to the left-wing blogs, vlogs and news sites like Mike’s, Vox Political, Another Angry Voice, Zelo Street, the Skwawkbox, Gordon Dimmack and the American sites, Sam Seder’s Majority Report, The Michael Brooks’ Show, the David Pakman Show, Democracy Now! and the work of Abbie Martin attacking the American Empire and Israeli apartheid and ethnic cleansing. Those sites provide an important corrective to the lies and falsehood being daily fed to us by the lamestream media. Including the Beeb.

 

 

Ian Hislop Presents Beeb Programme on Fake News

October 6, 2019

According to this week’s Radio Times, Private Eye’s editor, Ian Hislop, is going to present a programme tomorrow at 9.00 pm on BBC 4 on fake news. The programme’s titled ‘Ian Hislop’s Fake News: A True Story’. The blurb for it on page 75 of the Radio Times runs

The concept of “fake news” may seem like a recent, politically motivated invention, but Ian Hislop takes a long view and finds that fake news was found to be profitable long before the uncertain times of internet trolls and echo chambers. He recounts the story of the 1835 New York Sun “scoops”, which told its readers there was evidence of flying man-bats on the Moon. He also learns how fake news caused a real war between America and Spain.

An additional article about the programme, written by the Radio Times’ editor, Alison Graham, on page 73, runs

Ian Hislop looks sceptically at Christopher Blair, an unapologetic purveyor of fake news, or rather, made-up nonsense that’s simply designed,  claims Blair, to provoke the American alt-right into a frothing frenzy. It’s all done,m he says, in the name of satire.

Of course, Hislop knows a thing or two about satire, and he is unconvinced, worrying that sending such pap into the universe means even sensible people doubt the truth of real and actual news stories.

In a jolly, occasionally serious history of fake news, which of course didn’t begin with Donald Trump, Hislop goes back to 1835 and an American newspaper’s pile of piffle about telescopes trained on the Moon spotting herds of bison and “flying man-bats”. It was a sensation as crowds thronged the street outside the paper’s offices, demanding more. Thus an important lesson was learnt: fake news sells.

The Origin of the Press in 17th Century Wars of Religion

The 1835 Moon hoax is notorious. It was based on Britain sending a real astronomer to oversee the construction of a telescope and astronomical observations in South Africa. The editor of the New York Sun used this as the occasion to run a spectacular story about this astronomer having discovered, through his telescope, life on the Moon. But fake news also long predates that incident as well. The ultimate origin of the news media lies in the 17th century and the 30 Years’ War in Germany and British Civil War. The first newspapers were written to inform merchants around Europe about evens in Germany, during a conflict which ended with 1/5 of the population dead of starvation. During the British Civil War supporters of both sides wrote news sheets not just to inform people of events, but also as propaganda. And some of it was very definitely fake news. This was a deeply religious age, and the wars were religious conflicts between Roman Catholics and Protestants in Germany, and the monarchy and Anglican church on one side against parliament and the Puritans and other, more radical Protestant groups on the other. Visions, omens and miracles were widely publicised, as it was believed that these showed God’s anger or favour towards the different factions. And some of these look very, very much like fake news. Such as the supposed encounter by a British ship out in the English channel with a merman, bearing a scroll in his hand. This fishy fellow told the astonished sailors that he was heading up the Thames to present the scroll to Crown and parliament in order to get them to desist. Or something like it. Whatever happened, it all seems very dubious to me, and looks very much as though the story ultimately had its origins in a tavern somewhere, written by the kind of hack, who used to write for the Scum and the Sport. Back in 1983 the Scum ran a story in which a medium supposedly contacted the spirits of dead British heroes and heroines to see which politicians they backed. Boadicea, apparently, gave her support to Maggie Thatcher and the warriors of Goose Green. While the Sport told us all how a B52 bomber had supposedly been found on the Moon.

The Sport and the Weekly World News

The Sport always struck me as an attempt to imitate the American Weekly World News and other tabloid newspapers. It was the Weekly World News that gave the world very obviously fake stories about aliens giving their vote to Bill Clinton and interviews with a man, who claimed his mother was the yeti. Quite. This all looked like harmless fun, a bit of sensationalism that despite academic fears, no-one ever really believed. But there are allegations that there was a much more serious, even sinister side to this. According to former tabloid reporter in his book about this side of the press, Grossed-Out Surgeon Vomits Inside Patient, the American intelligence agencies were planting false stories in them as deliberate disinformation.

The British State and Official Fake News

And it isn’t just the tabloid press that published disinformation and black propaganda on behalf of the government. Over here, the IRD – a department of the British secret state – used to plant fake stories in the newspapers as part of a propaganda battle with the Communist bloc. They also concocted fake stories to destabilise the IRA and other Republican groups in Northern Ireland, and to smear the Labour party as having connections with Communism or Irish nationalist terrorism. Indeed the amount of lies put out by the IRA and other terror groups and the British government was so bad, that academics trying to make sense of what was going on in Ulster stated that they had no idea what was going on. And we’ve seen a resurgence of the British government’s black propaganda against Corbyn and the Labour party with the tweets and fake news sent out across social media by the Institute for Statecraft, which has extensive links with British intelligence and the cyberwarfare section of the SAS.

BBC’s and Private Eye’s Lies about Labour Anti-Semitism

It is also richly hypocritical of the Beeb, and Ian Hislop, to produce a programme on fake news too, because of the role they have both played in promoting fake news against the Labour party. The BBC news team are incapable of opening their mouths about the Labour party without lying. This has become so bad and egregious that there is now a group appealing for funding to produce their own film refuting the lies about anti-Semitism in the Labour party put out in a recent, much criticised edition of Panorama. see, for example, Mike’s article at https://voxpoliticalonline.com/2019/10/03/leading-labour-figure-joins-documentary-to-counter-biased-bbc-panorama/

And Private Eye have been exactly the same in this regard. There is much excellent material in it, but it has shown itself as frantic as the rest of the lamestream press in denouncing Jeremy Corbyn and his supporters as anti-Semites, simply because they are critical of Israel, or have pointed out that those who are, are historically correct. As Mike did when he wrote a piece stating that Ken Livingstone was right about Hitler initially supporting Zionism. That was the piece that got Mike attacked as an anti-Semite, and libeled as such in a series of articles in the press. These also claimed that he was a Holocaust denier. They were all flat-out lies, and the newspapers retracted them after Mike complained to IPSO. Nevertheless, Private Eye and the rest of the press are still pushing their lies about Corbyn and the Labour party, just as Mike, and others like him, like Jackie Walker, are still receiving foul abuse from ignorant fanatics.

And the Beeb’s history of right-wing lies doesn’t stop there. There’s also the infamous case where they put the footage of the police attack on the Miners during the Miners’ Strike the wrong was round. It was reversed, so it appeared to show the miners attacking the police. And I’ve no doubt there are many, many other incidents like this.

BBC Trying to Regain Loss Credibility with this Programme?

It’ll be interesting to see if the programme has anything to say about these incidents. But I’m not holding my breath. This looks very much like the Beeb tackling this subject partly as a way of trying to burnish its own squalid image. The BBC and the rest of the lamestream media are rapidly losing credibility in a digital age, when you can go on the Net and find out what’s really been said and done. Along with real fake news, it has to be said. This is frightening them, as the younger generation are turning away from the Beeb’s news output altogether. The Beeb is also frightened by the fact that they are increasingly unable to shape consensus opinion, and express this in statements that claim that as a society we are in danger of becoming more fragmented as people stick to the media niches they like, which may be very different from everyone else’s. Cut through this verbiage about fears about a more ideological fragmented society, and the real fear is that of the Beeb’s management and news hierarchy that they are no longer as credible or as influential as they were, and thus are increasingly irrelevant. As shown by the fact that BoJob has tried to make the internet work for him by circumventing the Beeb and holding some kind of ‘people’s Prime Minister’s Questions’ on the Net.

The Beeb has rightly become notorious for its fake news against the left, and this programme looks like an attempt by the Corporation to try to reclaim some of its loss credibility. By presenting a programme on fake news, it tries to show that it doesn’t do anything of the sort itself. And you can trust it, because the editor of Private Eye, which did prick the establishment, is presenting it. But Private Eye was set up by people, who were very much part of the establishment. John Wells was the headmaster at Eton, for example. And Ian Hislop is very much part of the same, privately educated, Oxbridge set.

It will therefore be very interesting to see if the programme has anything to say about the Corporation’s role in peddling fake news. But I very much doubt it will.

Hunt Wrong, Corbyn Right Not to Trust Intelligence Services on Iran

June 18, 2019

Yesterday I put up a piece stating that the Labour leader, Jeremy Corbyn, was quite right to demand evidence that Iran was responsible for the explosions that have destroyed several tankers in the Persian Gulf. This is against the accusations that Trump and the Tory government have hurled against the Iranians, who protest their innocence.

Iran is a very authoritarian theocracy with an abysmal record of human rights abuses. The Iranian secret services are capable of organising terror attacks. In the 1980s they bombed a cafe in Berlin used by Kurdish separatists. More recently they sent out naval vessels to seize the crew of a British warship in the Gulf, whom they eventually released. And there are hardliners in the Iranian government, theocracy and military who would wish to start a war with the West.

The False Claims about Iraq and 9/11

But against this, there is the long history of the American Neocons manufacturing pretexts for attacks on and invasions of countries for no other reason than that they are obstacles to American and Western geopolitical and commercial imperialism. The Iraq invasion is a case in point. George W. Bush and Blair accused Saddam Hussein of supporting Osama Bin Laden 9/11 attack. The Blair creature, as Peter Hitchens calls him, told us all that we had to go and support the American-led invasion of Iraq, because the Iraqi dictator could launch weapons of mass destruction within 45 minutes. It was a lie. All of it. Saddam Hussein had zilch to do with 9/11, and there were no weapons of mass destruction. 17 of the 19 attackers in 9/11 were Saudis. None were Iraqis. The American intelligence agencies were aware that the Saudi spy agencies were involved with the attack, and the evidence pointed that involvement in it went all the way to the top, though direct evidence was lacking as the threads petered out. The American intelligence services were also acutely aware that after their invasion of Iraq, Saudi intelligence was supplying arms and collaborating with al-Qaeda and ISIS in their attacks in Iraq and Syria. Since then, records have been discovered that show that the Iraqis were interested in working with bin Laden against the West. But al-Qaeda overwhelmingly hated and despised Hussein and the Ba’athists because they were secular Arab socialists.

Real Reasons for Iraq Invasion

The real reason the Neocons wanted to oust Hussein was entirely down to western imperial ambitions. The Americans and the Saudis wanted the Iraqi oil industry and its reserves, as the latter is the largest outside Saudi Arabia. American multinationals also wanted to take over Iraqi state enterprises. And the Neocons also hoped to turn the country into the low-tax, free trade economy that they’d like to foist on America itself. And they and the Israelis also wanted Hussein overthrown because he supported the Palestinians.

Neocon and Multinationals’ Motives for Possible Invasion of Iran

I have no doubt that similar reasons are behind the latest accusations against Iran by Trump. I don’t think the American right has quite recovered from the Islamic Revolution of 1979 and the overthrow of the Shah, one of America’s and Israel’s allies in the region. After the Revolution, the Iranians nationalised the oil industry, taking it out of the hands of private, foreign companies. This was exactly like Mohammed Mossadeq, the country’s democratically elected prime minister, had done in the 1950s. The Iranian oil industry at the time was controlled by Anglo-Persian Oil, the British company that became BP. We joined the Americans in a CIA operation which overthrew Mossadeq, a coup which eventually led to the Shah assuming absolute power as a ruthless autocrat. I don’t doubt that American and British oil interests dearly want to grab the Iranian oil industry back. I also don’t doubt that American and western multinationals would also like to get their corporate mitts on the 51 per cent or so of the Iranian economy dominated by the state enterprises and the bonyads, the Islamic charitable foundations also managed by the state theocracy. The Neocons also want the current theocracy overthrown, not because they are genuinely interested in the wellbeing of the average Iranian, but because Iran is a fierce opponent of Israel. The dominant religion of Iran is Twelver Shi’ism, and since the overthrow of Hussein Iran has become increasingly influential amongst Iraqi Shi’a. The Saudis and other Gulf states are Sunni Muslims, who fear and oppress their own Shi’a population. A few years ago one of the leading Saudi clerics declared that the Shi’a were ‘enemies of the faith’ and ‘worthy of death’. They would like to see Iran conquered, I don’t doubt, as part of their religious campaign against Shi’a Islam.

Jeremy Hunt was in the news today as it’s reported he’s trying to calm the situation down and de-escalate tensions before it does come to violence. But he’s still criticising Corbyn for not automatically accepting Iranian responsibility for the attacks. Corbyn has committed the unforgivable sin of demanding evidence. And so he’s been grossly misrepresented as siding with the Iranians against Britain. Hunt has also attacked the Labour leader for not automatically accepting the word of the British intelligence agencies that Iran’s responsible.

But Corbyn’s quite right, and the British spy agencies can’t be trusted. 

There’s ample evidence of this. Let’s go back to the Iraq invasion. Hussein didn’t have weapons of mass destruction, but Blair insisted that they did so he could have an excuse for joining George Dubya’s invasion. And so, under government pressure, the ‘dodgy dossier’ was concocted by the spy agencies, which purported to show that Hussein did.

And British Intelligence has a very long record of publishing disinformation, propaganda and sheer lies against the British Left.

There’s the case of the Zinoviev letter in the 1920s. This was supposedly a letter written by the Russian head of the Comintern to the Labour party encouraging them to start a revolution and turn Britain into a Communist satellite, and it was published by the British press just before a general election. It’s believed that the letter was a major cause of Labour losing it to the Tories. The letter was an utter fabrication, created by MI 5 to discredit Labour. And British intelligence have kept doing it. In the 1970s MI 5 was behind various rumours and attempts to overthrow the Labour leader and Prime Minister, Harold Wilson, because he was a KGB spy. This was part of a wider campaign of disinformation during the Cold War, designed to combat the spread of Communism. The agency responsible for this, the Information Research Department, and the other agencies also manufactured stories claiming that the IRA were collaborating with the Soviet Union, and that high profile members of the Labour left were also either Communist agents or sympathisers or members of the IRA. This has continued to today. Just a year or so ago, the Institute for Statecraft, a propaganda outfit churning out online pieces attacking politicians and other public figures, whom they thought were too close to Putin, was revealed as being funded by the British government. And although it’s a private organisation, it has links to the British intelligence agencies and the section of the SAS responsible for cyberwarfare. It’s no surprise that Jeremy Corbyn was one of those smeared as a supporter or agent of Putin.

And this is quite apart from the agencies’ grubby record rigging elections and doing other dirty tricks in Britain’s former colonies, in order to make sure that they remained loyal to Britain. This is extensively described in a recent book published by a mainstream historian.

And aside from producing propaganda, disinformation and outright lies, British intelligence at one time was also notorious for its incompetence.

Apparently Margaret Thatcher was the only Prime Minister, so it was claimed in the 1990s, who regularly read their reports. Other Prime Ministers didn’t bother for the simple reason that they were rubbish. Among the failures of the western intelligence agencies was the fact that they didn’t predict the Islamic Revolution in 1979. The only organisation that knew that a revolution was coming were the Tudeh, the Iranian Communist party. And they made the mistake of assuming it would be a Communist uprising. The CIA also thought that the Ayatollah Khomeini would be a leader in the mould of Gandhi, preaching non-violent opposition, instead of the radical firebrand he actually was.

Now British intelligence might be right about Iranian responsibility for these bombings, but they need to offer evidence. Evidence that can be subjected to proper scrutiny and independent analysis. If that is not forthcoming, then the long history of the British intelligence agencies in publishing lies and propaganda, including against the Labour party and other elements of the domestic Left, means that their word cannot be trusted.

Corbyn is quite right not to trust the word of the spy agencies automatically, and demand proper evidence. Until that is produced, it seems clear to me that the British and American right-wing political and media elite, and their secret states, are merely producing more smears to prepare for Iran’s invasion. And this is being driven not by anything the Iranians are doing, but simply for the same geopolitical and corporate imperialism behind the invasion of Iraq.

Lobster on Secret State Anti-Labour Smears in National Archives

April 5, 2019

Editor Robin Ramsay has added another update to the ‘View from the Bridge’ section of the conspiracy/parapolitics magazine Lobster, for issue 77, Summer 2019. Amongst the other news and comments is a piece ‘IRD and Fake News’, about the the depositing of 2,000 IRD files in the National Archives. The Beeb’s correspondent, Sanchia Berg, covered it in an article, ‘”Fake News” – sent out by government department’ on the BBC News website.

The IRD – Information Research Department – was a section of the British secret services set up during the Cold War to produce disinformation, black propaganda and psy-ops against the Russians and any other enemies of Britain, real or perceived. Berg in her article states this is the first time the IRD’s own forgeries have been revealed. Ramsay doubts that’s the case, as there were other forgeries in the possession of Colin Wallace, a whistleblower on the government’s dirty tricks during the war against the IRA in Northern Ireland. Others were also sent to Ramsay himself. He states that it was unclear, who concocted them, IRD or MI5. Most seemed to be aimed at foreign journos, who wouldn’t be able to tell if they were authentic or not. He also states that most of them were intended to portray the IRA as a front for the Soviets.

Ramsay gives an example of this black propaganda in his piece, though he acknowledges that it’s a poor copy. It’s a poster for a vigil to commemorate the victims of Bloody Sunday in Derry. The poster is real, but has been altered to include the names of the Labour MPs Merlyn Rees, Stan Orme, David Owen,  Tony Benn and Paul Rose.

See: https://www.lobster-magazine.co.uk/free/lobster77/lob77-view-from-the-bridge.pdf

This just adds more information that the secret state has been smearing the Labour left, with the connivance of the British media, for a very long time. In the case of MI5, such smears go back to the Zinoviev letter in the 1920s. It’s very clear that you cannot believe anything the papers or the British state says about Jeremy Corbyn and the Labour party.

Other items of interest in the recent update include Ramsay’s own comments attacking Boris Johnson’s criticism of the Bloody Sunday inquiry, and evidence that the Americans knew Iran, rather than Libya, was responsible for the Lockerbie bombing. Oh yes, and there is also evidence that they also knew that the Red Army, rather than being a ruthlessly efficient machine ready to roll over the West, was a drunken shambles. But that was suppressed because it didn’t fit the established narrative of the Soviet threat.

Gordon Dimmack on Government Funded Disinformation House, the Integrity Initiative

December 30, 2018

A week or so I ago I put up an article looking at a piece by Mike about the Integrity Initiative. This is a government-funded disinformation programme run by the Institute for Statecraft, a private company whose funding also comes from the government and various right-wing think tanks, and whose staff appears to be drawn from the British military intelligence establishment.

The Integrity Initiative has caused a scandal because it claims that it was set up to combat Russian propaganda on the Net. It has expanded this, however, to include running smears against Jeremy Corbyn and Brexit. The company was first exposed when Labour MP Chris Williamson asked a question about it in parliament. The revelations about the organization’s political interference, both here and abroad, were truly shocking, but Duncan refused to say anything more about it, pleading that further information would reduce its effectiveness. One of those outraged at the Integrity Initiative and its malign activities was left-wing vlogger Gordon Dimmack, who states that this story is bigger than Brexit.

Dimmack has run a series of video about Integrity Initiative and its parent body, the Institute for Statecraft. In this one, he reveals the identities of three British journalists, who have worked for the organization in spreading disinformation and fake news. They are Ben Nimmo, and the Guardian’s Nick Cohen and Carole Cadwalladr.

Dimmack begins his discussion by running with Labour MP Chris Williamson’s own video about how his question about the government’s funding for the Institute revealed its dirty tricks campaign. It was revealed that last year it received 2.2 million pounds of government money, and was responsible for running political campaigns against various politicians and public figures across Europe. It and its pet journos put out disinformation to stop the attempts to by the Spanish Socialist party to get one of their country’s senior army officer, Pedro Banos, made its security leader. This was even before the Institute’s Spanish cluster got involved. One of the Initiative’s hacks is Ben Nimmo of DFR Labs, the DFR standing for ‘Digital, Foreign and Research’. Nimmo and his employers are funded by the Foreign and Commonwealth Office and the Atlantic Council. Nimmo wrote a piece in the Scum claiming that Russia supported Corbyn, and then used his own piece as evidence to argue that Russia was not only promoting Corbyn as part of a disinformation campaign to sow division across the UK. Alan Duncan, the minister who answered Williams’ questions, then refused to reveal any more information. Dimmack comments on his excuse that it would damage the programme’s effectiveness, stating this means they’re frightened because they’ve been caught out. Williamson states that this is a threat democracy, and wants a public inquiry.

Dimmack himself notes that there have been four Labour MPs in parliament calling for an official investigation into the Initiative and its shady activities, including Jeremy Corbyn. But the media’s response has been to give it no coverage at all. The BBC wrote one article about it, which could have come from the Foreign Office. He states that the Guardian, or as he calls it, GCHQ’s propaganda rag, is very heavily implicated. Two of its journos, Carol Cadwalladr and James Ball, have attended Integrity Initiative sponsored events. They’ve also defended the Institute in the media and helped to cover this scandal up. They show that the media is not the ‘fourth estate’ holding government to account, but, in Dimmack’s phrase, ‘a fifth column’. Another Groaniad hack, Nick Cohen, has also attended events sponsored by the Initiative. Dimmack states that 90 per cent of Cohen’s articles are either attacks on Corbyn or Brexit.

He then moves on to an article by Craig Murray revealing the true location of the Institute for Statecraft’s headquarters. The lamestream media tracked it down to a disused timber mill in Auchtermuchtie, Fife, Scotland, owned by Daniel Lafeedney. Lafeedney, born with the more prosaic surname Daniel Edney, was formerly of D Squadron in the SAS and Military Intelligence. But Murray said that a quick search through relevant documents and a few phone calls revealed that the Institute’s real headquarters is in the basement of 2 Temple Place, London. This is definitely not a barn – it’s truly palatial, and was the London mansion of the millionaire William Waldorf Astor. The building has a website advertising itself as available for special functions, and showing off its opulent construction and decoration. It also invites people to donate to its maintenance. The Institute claims that it has no permanent staff, and shows nothing for rent, utilities or office expenses. In fact, the rent is paid by the Ministry of Defence. All of this is funded through MOD and the Foreign Office. Dimmack is naturally outraged, as the Ministry of Defence, as its name states, should be defending us rather than interfering in domestic politics or the affairs of foreign, allied states.

Lobster have also run a piece on the Initiative and its wretched parent, discussing government funding and its links to British intelligence, including MI6 and the cyberwarfare section of the SAS. It was set up apparently by Gordon Brown after he read a book on CIA’s sponsorship of the arts during the Cold War by an American academic. The book was actually a condemnation of the agency, but Brown missed the point and thought getting the intelligence services to launch propaganda campaign through the arts and media was a good idea.

As for the attacks on Corbyn, this seems very much like a return to hackneyed form by the British secret state. During the Cold War the IRD, the intelligence services’ propaganda department, ran fake stories attacking the Nationalists in Ireland and the British left. One of the most infamous examples of this was the smears made by MI5 against ’70’s Labour Prime Minister Harold Wilson as a KGB spy. The media’s silence on this issue is easily explained: very many newspapers were complicit in running government disinformation. According to Lobster, the Sunday Times under Andrew Neil ran stories for MI5 in the 1970s, while Tony Greenstein did a piece a little while ago about Cohen and the fake news the Guardian was printing to smear Julian Assange of Wikileaks.

Chris Williamson is right. We need a genuine investigation into the Institute for Statecraft and the Integrity Initiative. But this is just the tip of the iceberg. Lobster has been arguing for years that the British intelligence establishment is corrupt and out of control. And New Labour when they were in power aided this by showing a complete lack of interest in investigating or controlling it and its surveillance and smears of decent people to support the Tory establishment. There not only needs to be an investigation into the Integrity Initiative and the Institute for Statecraft, but tough questions need to be asked of the British intelligence esta

Tories Fund ‘Fake News’ Think Tank to Smear Corbyn

December 10, 2018

Mike this morning also put up a very importance piece about how Tweezer’s party has also been seeking to undermine British democracy by providing 2.25 million pounds to a think tank, the Institute of Statecraft, to spread smears against Jeremy Corbyn, the Labour party, and individual Labour politicos.

The Institute is based in an old mill in Fife, and runs a programme, the Integrity Initiative, to counter Russian propaganda. This is supposed to be done through a collection of friendly journos and ‘influencers’ throughout Europe, who will go online and attack Russian propaganda on the Net. Instead, it appears that the think tank has been using the money given it by the Foreign Office to smear Corbyn as an instrument of Moscow on Twitter. One Tweet included an extract from a newspaper article denouncing Corbyn as a ‘useful idiot’, a phrase Lenin used to describe sympathetic individuals in the West, who could be manipulated by the Bolsheviks. The Tweet then said

His open visceral anti-Westernism helped the Kremlin cause, as surely as if he had been secretly peddling Westminster tittle-tattle for money.

Another Tweet ran

It’s time for the Corbyn left to confront its Putin problem.’ A further message refers to an ‘alleged British Corbyn supporter’ who ‘wants to vote for Putin.

Emily Thornberry, Labour’s Shadow Foreign Secretary, stated it was outrageous and said that one of the cardinal rules of British politics was that government funds should not be used for party purposes. She made the point that the smears weren’t outside the government’s control, as it said in its funding agreement with the company that the money would be used in party to expand the Integrity Initiative as well as Twitter and social media accounts. She concluded

So the Government must now answer the following questions: Why did the Foreign Office allow public money to be spent on attempting to discredit Her Majesty’s Opposition? Did they know this was happening? If not, why not? And if they did, how on earth can they justify it?

According to RT, the revelations follow the leak of classified documents to the Sunday Mail.

Chris Williamson commented

What the hell is going on? I tabled a parliamentary question recently and discovered the Foreign Office has given 2 million of public money to a shady organization that’s indulging in black propaganda against Jeremy Corbyn and the Labour party.

Another Labour MP, Jon Trickett, said

If it is true that there is a deep state, taxpayer funded operation against our party it is totally unacceptable and explanation and an enquiry must be conducted immediately.

RT reported that the Foreign Office has now launched an investigation stating that any involvement in domestic politics would be condemned. Alan Duncan, the minister of state for Europe and the Americas, said

I don’t know the facts, but if there is any kind of organization for which we are paying, which is involved in domestic politics in that way, I would totally condemn it.

Here’s RT’s report on the scandal.

Mike in his article about the think tank and its smears also quotes Duncan, who said that

The Institute for Statecraft is an independent, Scottish, charitable body whose work seeks to improve governance and enhance national security. They launched the Integrity Initiative in 2015 to defend democracy against disinformation.

In financial year 2017/18, the FCO funded the Institute for Statecraft’s Integrity Initiative £296,500. This financial year, the FCO is funding a further £1,961,000. Both have been funded through grant agreements.

Mike comments that the statement that Institute for Statecraft was defending democracy was simply untrue, as they should not be posting disinformation on social media. And nobody else should be doing so either.

He also reminded us that less than a year ago, Gollum, I mean, Tweezer, had announced that she was launching a rapid reaction force based in the cabinet office to rebut fake news. Mike had said then that

This is not an attempt to ensure a ‘fact-based public debate’. It is a bid to hijack the news and turn it into Tory propaganda.

He adds in his article that he was right. It’s just that the government has outsourced its propaganda.

Mike’s article also gives the responses of a number of Labour supporters and MPs condemning the Institute’s smears. One of them, Aaron Bastani, states that if the Institute has a list of journos and influencers smearing the leader of the opposition, then it has to be made public immediately. And Dan Carden MP remarked on how, with the exception of the Scottish Daily Record and the Sunday Mail, this was being ignored by the mainstream media. He stated that these were strange times, but we still expected democracy to be defended.

Mike replies

Yes, we should expect democracy to be defended.

Just not by right-wingers like those running the BBC and most of the print news media – or by our democratically-elected government.

Yet this is the government that wants to push us all through Brexit, in the name of democracy.

It doesn’t stack up. We need an election to get the Tories out of office, and then a police investigation to find out who authorised the Foreign Office to fund this offence.

See: https://voxpoliticalonline.com/2018/12/10/to-blazes-with-brexit-its-being-handled-by-a-government-that-used-public-money-to-undermine-the-opposition/

I wondered if the reason the lamestream media have so far ignored the story is because so many of those newspapers and organisations might have been involved in it. Several journos have been named as the conduits for government propaganda in the press. One of these was Andrew Neil, when he was the editor of the Sunday Times.

Actually, the Tories and the British secret state have a long history of smearing the Labour party and its leaders as agents of the Russians. Back in the 1920s there was the notorious Zinoviev Letter, forged by MI5, which purported to come from the head of the Comintern in the Soviet Union, Zinoviev, instructing the Labour party to get ready to stage a revolution and turn the country into a Communist satellite state.

Then in the 1970s the CIA and MI5 smeared Harold Wilson as a Russian spy. This has been extensively discussed by the conspiracy/parapolitics magazine, Lobster. One of those, who believed this tripe was Maggie Thatcher.

Robin Ramsay, in his recent additions to the ‘News from the Bridge’ section of Lobster, has also posted up a piece ‘IRD Reborn’, commenting on a report by Iain Cobain in the Groaniad that the British government has the army’s 77th Brigade conducting ‘information operations’. There’s also the Research, Information and Communications Unit (RICU) in the Home Office. According to Cobaine, the department, founded in 2007

says privately that it aims to “effect attitudinal and behavioural change” through methods including the dissemination of messages on social media, leafleting homes and feeding stories to newspapers, was modelled on a secretive anti-communist body called the Information Research Department (IRD), set up in Britain in 1948.’

Apparently, RICU was set up by Gordon Brown, who read Frances Stonor Saunders’ Who Paid the Piper: The CIA and the Cultural Cold War, and instead of taking the book and its revelations as a condemnation, actually thought it would be a good idea.

Ramsay comments

I think it may be safe to say that Brown knew nothing about the IRD’s activities, especially their role in the British state’s disinformation operations – a.k.a. the ‘Lisburn lie machine’ – in Northern Ireland in the 1970s. This pioneered the business of putting out so much disinformation – fake news – that no-one knows what to believe.

The rest of that section discusses whether or not anyone really believes the kind of fake news spouted by people like Alex Jones and InfoWars. Ramsay concludes that it’s probably very few.

The current issue of Lobster, 76, is at: https://www.lobster-magazine.co.uk/issue76.php
To see the piece, download the ‘View from the Bridge’ by clicking on it, and then scroll down the piece until you get to the right section. There’s also an awful lot of other very important pieces in that section, including government data-gathering on private citizens and implantable bio chips to keep track of us.