Posts Tagged ‘Sunday Times’

Andrew Neil Goes Gammon As Owen Jones Brings Up Spectator’s Support for Greek Fascists

January 13, 2019

Oh ho! This is hilarious, so kudos and respect to Owen Jones for reminding everyone just what disgusting opinions some of the Spectator’s contributors have. As well as seriously embarrassing the man Private Eye jocularly refers to as ‘Brillo Pad’. I found this video, posted on YouTube by Evolve Politics, of Jones’ appearance on one of Neil’s politics shows accusing him and his magazine, the Spectator, of supporting the Greek neo-Nazis Golden Dawn.

Jones was a guest on Neil’s show This Week, opposite Michael Portillo and a woman I’m afraid I don’t recognize. They had been discussing the recent chanting and insults hurled at Anna Soubry and Jones himself by James Goddard and his stormtroopers. Jones said that he and Soubry were both called ‘traitors’ by Goddard, just as the man, who murdered Jo Cox had called her. He also mentioned the way the press had also accused other individuals and public figures of being traitors and enemies of the people as well, insults and accusations which are then regurgitated by Far Right fanatics. At this point Neil starts getting uncomfortable and tries changing the subject, but Jones keeps talking, telling him that they’re nearly out of time, so he wants to ask another question. Neil states ‘I am many things, but I’m not naive’. To which Jones simply replies, ‘You are.’ Neil obvious knew what was going to come next, but that still didn’t stop it happening. Jones then continues ‘The Spectator is a classic example.’ At which point Neil replies that he knew this was coming and wasn’t going to let Jones hijack his programme. He said that Jones’ lies and smears about him were not going to be dealt with that evening, and told him to move off it.

But Jones continued, despite Brill Pad changing the subject. Why was it, mused the former editor of the Sunday Times and the Economist, that when the Far Right behaves appallingly, it’s thuggery, but when the Left does it, it’s activism? Undeterred, Jones carries on stating that he would continue with what he was saying, and talked about how the Spectator had defended Greek neo-Nazis. Neil, having tried to talk over him and get him to shut up, then automatically denied that the Speccie had done any such thing. He then starts saying that the editor was responsible, before Jones asked him if he was the chairman of the Spectator. ‘I’m not responsible for content’, said Brillo. Jones then remarked that there was enough islamophobia in the Tory party, just as there was in the Spectator and other newspapers. At which point Brillo cries ‘Enough!’ Jones then begins to answer the question on left-wing activism, saying that he will answer it. ‘No, you won’t!’ declares Neil, ‘You’ve run out of time.’ If this is intended to stop Jones, it fails miserably, as he prompts goes back to talking about the Spectator and its support for the Greek neo-Nazis. The Spectator has incited support for neo-Nazis, and racism against Muslims and immigrants. Brillo tries to regain control of the situation by declaring that it’s an subject for another time, but another forum. ‘Tonight is not the night’, Brillo stated, ‘for your lies and smears against me’. He then ends by thanking Jones for appearing on his show. The clip ends with Brillo staring into the camera with the haunted look of the man staring at the train coming down the tracks at him.

It’s clear from this that there is some kind personal feud between Jones and Brillo. Not that this should be any surprise. Brillo seems to have offended many people wish his various utterances on Twitter. But Neil was himself wrong when he said that the Spectator did not support neo-Nazis. It may not now, but five years ago in 2013 it caused massive outrage when it published a piece by Greek playboy and convicted coke fiend, Taki, defending the Golden Dawn. The Golden Dawn are genuine neo-Nazi thugs, responsible for attacks on immigrants, particularly Muslims, and left-wingers. Their flag is one of the angular ancient Greek geometrical designs, which isn’t too far from the swastika. Their ideal of ancient Greek civilization isn’t the sublime culture of Athens, but Sparta, the militarized Greek society in which the soldier citizens ruled over the Helots, the conquered slaves, and where deformed and sickly babies were examined and murdered in a chilling system that prefigured the Nazis and their eugenic murder of the disabled.

Taki had written in his article that the Golden Dawn were not Nazis, but were simply ‘rough boys’ who were good, patriotic Greeks. They were saving their people from the political correctness which had left many Greeks living on less than what was given to illegal African immigrants, and were similarly protecting ordinary Greeks from Albanian criminals, and supporting poorer Greeks who had suffered from disastrous bank withdrawals.

Taki’s comments caused massive outrage. The Huffington Post ran a piece about his article, pointing out that the group uses racist and anti-Semitic language, and that their leader had admitted that they’d adopted the Nazi salute, as well as the fact that one of them had slapped a female Greek politico live on TV. The magazine carried photographs of the squadristi in their black shirts holding a torchlight procession and waving Greek flags.

See: https://www.huffingtonpost.co.uk/2013/07/23/taki-theodoracopulos-golden-dawn-spectator-_n_3640139.html?guccounter=1&guce_referrer_us=aHR0cHM6Ly9yLnNlYXJjaC55YWhvby5jb20vX3lsdD1Bd3JKSWt2TWxUdGNMZ2dBajh0M0J3eC47X3lsdT1YM29ETVRCeU1uRTFNek13QkdOdmJHOERhWEl5QkhCdmN3TXpCSFowYVdRREJITmxZd056Y2ctLS9SVj0yL1JFPTE1NDc0Mzc2NDUvUk89MTAvUlU9aHR0cHMlM2ElMmYlMmZ3d3cuaHVmZmluZ3RvbnBvc3QuY28udWslMmYyMDEzJTJmMDclMmYyMyUyZnRha2ktdGhlb2RvcmFjb3B1bG9zLWdvbGRlbi1kYXduLXNwZWN0YXRvci1fbl8zNjQwMTM5Lmh0bWwvUks9Mi9SUz1SR1dBTmJkYkxwcTI1YTZ0WWRsTFZUUjVaQ3Mt&guce_referrer_cs=rEmNidnfvK3FO95uaiAoOA

The Liberal Conspiracy site in their piece went further, and quoted the convicted felon, who compared the Golden Dawn to other left-wing activists, claiming that their behaviour would have been completely acceptable if it came from the left.

But if they were lefties and railed against capitalism they would be treated like heroes, the way Bono, Bianca Jagger and other such untalented rappers and phonies are. Golden Dawn members might need some lessons in social etiquette, but what the bien pensant need much more is to get off the pot and their double standards. Golden Dawn members are mostly labourers, martial artists, cops, security personnel and good old-fashioned patriotic Greeks.

Which is what Neil was trying to say in his last question to Jones.

What astonished the Liberal Conspiracy author was the fact that the Speccie’s editor, Fraser Nelson, appeared to believe that the piece was absolutely acceptable, saying that it did not have a party line and published well-written pieces that their members enjoyed while disagreeing with.

See: http://liberalconspiracy.org/2013/07/23/spectator-mag-neo-nazi-golden-dawn-just-good-patriotic-greeks/

Hardly. The Spectator is a high Tory magazine, and so very definitely has a party line. And Taki has plenty of previous when it comes to anti-Semitism, as reported and commented on many times by Private Eye.

I dare say Neil wasn’t responsible for Taki’s vile piece being published by the magazine. But it is true that he did support the Golden Dawn, and that this has rightly tarnished the magazine’s reputation. And the media must share some responsibility for the rise of Fascism by promoting the fears that Fascists exploit – about immigration, Islam, ethnic minorities and violent crime. And they have vilified perfectly decent people as traitors. When a group judge ruled in favour of moving the Brexit issue to parliament, the Mail put them on the front page and hysterically denounced them as ‘enemies of the people’. Just like the Nazis attacked the opponents of their regime.

The Conservative media have therefore aided the rise of the Far Right, and the Spectator did publish an article supporting Greek Nazis. And despite Neil’s protests, Jones was right to tackle him on it.

Advertisements

Congrats to Mike as Sunday Times Finally Retracts Anti-Semitism Smears

January 13, 2019

Very many congratulations to Mike, who has finally won his battle with the newspaper Private Eye refers to as the Sunset Times. Today Mike put up a piece over at his blog reporting that after over a year the rag has finally published a retraction stating that their accusations that he was an anti-Semite and a holocaust denier are false, and explaining what Mike really said and meant in his interview with them.

The Sunday Times is the last of the newspapers, which libeled Mike, to admit that it was wrong and smeared him. The other newspapers, which already made retractions and clarifications following the press regulator, IPSOS, ruling against them, were the Mail, the Sun, the Jewish Chronicle and the Express. Mike’s piece reporting this not only includes the text of the ST’s article admitting their piece on him was wrong, but also the relevant parts of the IPSOS ruling, as well as his own further remarks and clarifications.

This is excellent news, as it’s long past time that these newspapers finally told the truth and made it clear that they were wrong and that Mike is by no means any kind of Jew-hater or denies the terrible reality of the Nazi’s appalling murder of the Jews, along with millions of other victims. Mike states that ‘This is a huge victory for the fight against false allegations of anti-Semitism.‘ But the struggle against these malign accusations and the people who made and are still making them continues.

He explains that the Sunset Times smeared him after someone in the Labour Party leaked a confidential report about him to the Murdoch rag. The newspaper printed what they thought were the strongest parts of this vile document, parts which have now been disproven as lies and smears. This did not prevent Mike from being expelled from the Labour party at a kangaroo court last November, all because someone said that they were ‘upset’ by the articles he’d published. Mike states that the original accusations were made by the fringe extremist group masquerading as a charity, the Campaign Against Anti-Semitism. The CAA made their false allegations just before Mike was due to stand as a candidate in his local council elections, and which Mike believes was a corrupt attempt to prevent him being elected.

He concludes his article

This is what we must resist – false claims against innocent people, made to create political advantage. That is what this is about – not anti-Semitism, but power.

See: https://voxpoliticalonline.com/2019/01/13/at-last-the-sunday-times-admits-anti-semitism-allegations-against-vox-political-writer-were-false/

Mike’s entirely correct about this. The Campaign Against Anti-Semitism is seriously and deceptively misnamed. It isn’t remotely interested in tackling genuine anti-Semitism, but instead is part of the Zionists’ attempt to close down criticism of the Israeli government and military for the appalling barbarism inflicted on the Palestinians by smearing those, who protest against it and their defenders as anti-Semites. The CAA and the other people and organisations in this malign campaign have smeared genuinely decent, anti-racist women and men, who have frequently themselves suffered for their determination to combat racism and real, genuine anti-Semitism. These have included proud, self-respecting Jews, like Jackie Walker, Tony Greenstein and Martin Odoni, as well as passionate non-Jewish anti-Fascists like Ken Livingstone and Mark Wadsworth.

And just as decent anti-Nazis have been smeared, the Israel lobby has lent its support to real Fascists, like the Law and Justice Party in Poland, Viktor Orban and Fidesz in Hungary, and feted real Fascists like Richard Spencer of the Alt Right, Steve Bannon and Sebastian Gorka in Israel itself, to the horror of many thousands of decent Israelis.

Mike has won a profound victory, but the people, newspapers and organisations behind this campaign of lies and vilification are still continuing with their malign falsehoods, including the Zionist organization, the Jewish Labour Movement, previously Paole Zion, and the Blairites in the Labour party. It’s high time this smear campaign was utterly and totally discredited, and the decent people they have hounded out of the Labour party given a proper apology and had their membership restored.

Throughout his battle with the press, Mike has enjoyed the support of the very great people, who comment and enjoy his blog. Some of whom have posted their congratulations to him in the comments section of his article. One of the most interesting of these was from Alas Poor Uric, who remarked

Excellent news Mike, and well done! You have actually made a significant contribution to those of Jewish background (like myself) who have been disturbed by the misuse of anti-semitism for political reasons. The media Reform Group:

‘The Media Reform Coalition has conducted in-depth research on the controversy surrounding antisemitism in the Labour Party, focusing on media coverage of the crisis during the summer of 2018. Following extensive case study research, we identified myriad inaccuracies and distortions in online and television news including marked skews in sourcing, omission of essential context or right of reply, misquotation, and false assertions made either by journalists themselves or sources whose contentious claims were neither challenged nor countered. Overall, our findings were consistent with a disinformation paradigm. ‘

You have shown more discernment on this issue than some in the Jewish community itself.

This is interesting, as it confirms what many other people have been saying: that this is a deliberate campaign of misinformation. There have been articles elsewhere that have claimed that this is all being run by a section of the Israeli Foreign Ministry as part of their hasbara campaign of civilian propaganda.

And there are a very large number of people, not just Jews, who are like Uric in being concerned at the political misuse of accusations of anti-Semitism. It cheapens the term, so that it loses its power to warn and defend Jews against the threat of real anti-Semites and Nazis.

So congratulations to Mike, and thanks to everyone, who has supported him in his fight. And I wish it will not be long before everyone, who’s been smeared receives similar retractions and apologies from the liars, who maligned them.

Private Eye on the Integrity Initiative and Its Links to American Intelligence

December 30, 2018

I’ve just put up a piece by left-wing British vlogger Gordon Dimmack on the Integrity Initiative and its parent organization, the Institute for Statecraft, which have been revealed as British intelligence operations running smears against Jeremy Corbyn, claiming that he’s supported by the Russians. It’s pretty standard British establishment disinformation. In the 1970s MI5 ran a similar campaign against Harold Wilson, claiming that he was a KGB spy. The Sunday Times smeared the former Labour leader, Michael Foot, the same way in the 1990s, and have repeated the same libels recently. And then there are all the absurd attacks on Jeremy Corbyn in the press that he’s a Communist, Trotskyite or Stalinist.

Private Eye also ran a piece about the Integrity Initiative in this fortnight’s Christmas issue, for 22nd December 2018-10th January 2019. The article, entitled ‘Hot News, Cold War’, runs

The Integrity Initiative, ostensibly a campaign against “Russian disinformation”, faced Labour Party anger and a Foreign Office (FCO) inquiry when it emerged recently that the supposedly “independent” initiative was backed by 2m pounds of government money and had been circulating anti-Jeremy Corbyn articles.

Private Eye can now reveal that the project to “defend democracy against disinformation” has also relied on help from one John Rendon, the US political PR supremo dubbed “the man who sold the Iraq war” after his company, Rendon Group, was paid millions by the US government to build the Iraqi National Congress, the supposed “dissident” group behind fake tales about weapons of mass destruction that helped launch the Iraq war.

The Integrity Initiative was launched in 2016 by the Institute for Statecraft, a charity that claims to be “totally independent and impartial, not dependent on funding from political or government agencies”. However, documents released by hacktivist group Anonymous in November revealed that it got nearly 2m pounds from the Foreign Office in 2017/18 specifically to run the Integrity Initiative-figures subsequently confirmed by an embarrassed Sir Alan Duncan, Foreign Office minister, in a written parliamentary answer.

The Anonymous documents included detailed FCO plans to build up secretive “clusters” of friendly journalists and academics to spread their messages, with monthly reports back to government.

Integrity Initiative staff have intelligence links. The documents name as part of the team one Harold Elletson, a former Tory MP identified by the Observer in 1996 to have been an MI6 agent (see Eye 916). Another team member, Chris Donnelly, is a reserve officer in the British Army Intelligence Corps.

Integrity Initiative “clusters” across Europe push articles “written by independent journalists in newspapers” which were “based on material provided anonymously by the cluster”. The documents show the FCO-funded “clusters” were not just aiming at “Russian disinformation”. Instead the attacked European politicians they believed were too “pro-Putin”.

The papers show how John Rendon helped shape this FCO-funded campaign. He was a top speaker at a 45,000 pound programme of Integrity Initiative seminars to “educate core team and clusters”, and his firm helped write Integrity Initiative dossiers.

The Rendon Group works extensively for the CIA, Pentagon and other US agencies. Famously, it was paid nearly $100m to help shape the Iraqi National Congress (INC) from the 1990s onwards. The INC built its western media contacts to pump out fake stories about WMDs. After Saddam’s fall, the INC proved to have little support in Iraq itself. Rendon’s experience shows the danger of secretive government PR supposedly aimed at foreign opponents distorting domestic politics.

The FCO says the Integrity Initiative documents were exposed by a Kremlin hack and “amplified” by “Russian disinformation”. Russian media are certainly delighted by the news, and Russia may well have hacked the press, but they are real. (p. 11).

The people thus smearing Jeremy Corbyn and the Labour left as Russian stooges are aided by an outfit that the helped to cause the illegal invasion of Iraq, an outfit that works for the American intelligence establishment. This makes sense. The Boston-based alternative news network, The Real News, have also put up a video about Initiative revealing that it doesn’t just smear British politicians and activists, but also American. This is a real scandal, and there needs to be a proper exposure of this organization and inquiry. And especially of the hacks, who are putting the organization’s lies into print to undermine real democracy across Europe and America.

Gordon Dimmack on Government Funded Disinformation House, the Integrity Initiative

December 30, 2018

A week or so I ago I put up an article looking at a piece by Mike about the Integrity Initiative. This is a government-funded disinformation programme run by the Institute for Statecraft, a private company whose funding also comes from the government and various right-wing think tanks, and whose staff appears to be drawn from the British military intelligence establishment.

The Integrity Initiative has caused a scandal because it claims that it was set up to combat Russian propaganda on the Net. It has expanded this, however, to include running smears against Jeremy Corbyn and Brexit. The company was first exposed when Labour MP Chris Williamson asked a question about it in parliament. The revelations about the organization’s political interference, both here and abroad, were truly shocking, but Duncan refused to say anything more about it, pleading that further information would reduce its effectiveness. One of those outraged at the Integrity Initiative and its malign activities was left-wing vlogger Gordon Dimmack, who states that this story is bigger than Brexit.

Dimmack has run a series of video about Integrity Initiative and its parent body, the Institute for Statecraft. In this one, he reveals the identities of three British journalists, who have worked for the organization in spreading disinformation and fake news. They are Ben Nimmo, and the Guardian’s Nick Cohen and Carole Cadwalladr.

Dimmack begins his discussion by running with Labour MP Chris Williamson’s own video about how his question about the government’s funding for the Institute revealed its dirty tricks campaign. It was revealed that last year it received 2.2 million pounds of government money, and was responsible for running political campaigns against various politicians and public figures across Europe. It and its pet journos put out disinformation to stop the attempts to by the Spanish Socialist party to get one of their country’s senior army officer, Pedro Banos, made its security leader. This was even before the Institute’s Spanish cluster got involved. One of the Initiative’s hacks is Ben Nimmo of DFR Labs, the DFR standing for ‘Digital, Foreign and Research’. Nimmo and his employers are funded by the Foreign and Commonwealth Office and the Atlantic Council. Nimmo wrote a piece in the Scum claiming that Russia supported Corbyn, and then used his own piece as evidence to argue that Russia was not only promoting Corbyn as part of a disinformation campaign to sow division across the UK. Alan Duncan, the minister who answered Williams’ questions, then refused to reveal any more information. Dimmack comments on his excuse that it would damage the programme’s effectiveness, stating this means they’re frightened because they’ve been caught out. Williamson states that this is a threat democracy, and wants a public inquiry.

Dimmack himself notes that there have been four Labour MPs in parliament calling for an official investigation into the Initiative and its shady activities, including Jeremy Corbyn. But the media’s response has been to give it no coverage at all. The BBC wrote one article about it, which could have come from the Foreign Office. He states that the Guardian, or as he calls it, GCHQ’s propaganda rag, is very heavily implicated. Two of its journos, Carol Cadwalladr and James Ball, have attended Integrity Initiative sponsored events. They’ve also defended the Institute in the media and helped to cover this scandal up. They show that the media is not the ‘fourth estate’ holding government to account, but, in Dimmack’s phrase, ‘a fifth column’. Another Groaniad hack, Nick Cohen, has also attended events sponsored by the Initiative. Dimmack states that 90 per cent of Cohen’s articles are either attacks on Corbyn or Brexit.

He then moves on to an article by Craig Murray revealing the true location of the Institute for Statecraft’s headquarters. The lamestream media tracked it down to a disused timber mill in Auchtermuchtie, Fife, Scotland, owned by Daniel Lafeedney. Lafeedney, born with the more prosaic surname Daniel Edney, was formerly of D Squadron in the SAS and Military Intelligence. But Murray said that a quick search through relevant documents and a few phone calls revealed that the Institute’s real headquarters is in the basement of 2 Temple Place, London. This is definitely not a barn – it’s truly palatial, and was the London mansion of the millionaire William Waldorf Astor. The building has a website advertising itself as available for special functions, and showing off its opulent construction and decoration. It also invites people to donate to its maintenance. The Institute claims that it has no permanent staff, and shows nothing for rent, utilities or office expenses. In fact, the rent is paid by the Ministry of Defence. All of this is funded through MOD and the Foreign Office. Dimmack is naturally outraged, as the Ministry of Defence, as its name states, should be defending us rather than interfering in domestic politics or the affairs of foreign, allied states.

Lobster have also run a piece on the Initiative and its wretched parent, discussing government funding and its links to British intelligence, including MI6 and the cyberwarfare section of the SAS. It was set up apparently by Gordon Brown after he read a book on CIA’s sponsorship of the arts during the Cold War by an American academic. The book was actually a condemnation of the agency, but Brown missed the point and thought getting the intelligence services to launch propaganda campaign through the arts and media was a good idea.

As for the attacks on Corbyn, this seems very much like a return to hackneyed form by the British secret state. During the Cold War the IRD, the intelligence services’ propaganda department, ran fake stories attacking the Nationalists in Ireland and the British left. One of the most infamous examples of this was the smears made by MI5 against ’70’s Labour Prime Minister Harold Wilson as a KGB spy. The media’s silence on this issue is easily explained: very many newspapers were complicit in running government disinformation. According to Lobster, the Sunday Times under Andrew Neil ran stories for MI5 in the 1970s, while Tony Greenstein did a piece a little while ago about Cohen and the fake news the Guardian was printing to smear Julian Assange of Wikileaks.

Chris Williamson is right. We need a genuine investigation into the Institute for Statecraft and the Integrity Initiative. But this is just the tip of the iceberg. Lobster has been arguing for years that the British intelligence establishment is corrupt and out of control. And New Labour when they were in power aided this by showing a complete lack of interest in investigating or controlling it and its surveillance and smears of decent people to support the Tory establishment. There not only needs to be an investigation into the Integrity Initiative and the Institute for Statecraft, but tough questions need to be asked of the British intelligence esta

Tories Fund ‘Fake News’ Think Tank to Smear Corbyn

December 10, 2018

Mike this morning also put up a very importance piece about how Tweezer’s party has also been seeking to undermine British democracy by providing 2.25 million pounds to a think tank, the Institute of Statecraft, to spread smears against Jeremy Corbyn, the Labour party, and individual Labour politicos.

The Institute is based in an old mill in Fife, and runs a programme, the Integrity Initiative, to counter Russian propaganda. This is supposed to be done through a collection of friendly journos and ‘influencers’ throughout Europe, who will go online and attack Russian propaganda on the Net. Instead, it appears that the think tank has been using the money given it by the Foreign Office to smear Corbyn as an instrument of Moscow on Twitter. One Tweet included an extract from a newspaper article denouncing Corbyn as a ‘useful idiot’, a phrase Lenin used to describe sympathetic individuals in the West, who could be manipulated by the Bolsheviks. The Tweet then said

His open visceral anti-Westernism helped the Kremlin cause, as surely as if he had been secretly peddling Westminster tittle-tattle for money.

Another Tweet ran

It’s time for the Corbyn left to confront its Putin problem.’ A further message refers to an ‘alleged British Corbyn supporter’ who ‘wants to vote for Putin.

Emily Thornberry, Labour’s Shadow Foreign Secretary, stated it was outrageous and said that one of the cardinal rules of British politics was that government funds should not be used for party purposes. She made the point that the smears weren’t outside the government’s control, as it said in its funding agreement with the company that the money would be used in party to expand the Integrity Initiative as well as Twitter and social media accounts. She concluded

So the Government must now answer the following questions: Why did the Foreign Office allow public money to be spent on attempting to discredit Her Majesty’s Opposition? Did they know this was happening? If not, why not? And if they did, how on earth can they justify it?

According to RT, the revelations follow the leak of classified documents to the Sunday Mail.

Chris Williamson commented

What the hell is going on? I tabled a parliamentary question recently and discovered the Foreign Office has given 2 million of public money to a shady organization that’s indulging in black propaganda against Jeremy Corbyn and the Labour party.

Another Labour MP, Jon Trickett, said

If it is true that there is a deep state, taxpayer funded operation against our party it is totally unacceptable and explanation and an enquiry must be conducted immediately.

RT reported that the Foreign Office has now launched an investigation stating that any involvement in domestic politics would be condemned. Alan Duncan, the minister of state for Europe and the Americas, said

I don’t know the facts, but if there is any kind of organization for which we are paying, which is involved in domestic politics in that way, I would totally condemn it.

Here’s RT’s report on the scandal.

Mike in his article about the think tank and its smears also quotes Duncan, who said that

The Institute for Statecraft is an independent, Scottish, charitable body whose work seeks to improve governance and enhance national security. They launched the Integrity Initiative in 2015 to defend democracy against disinformation.

In financial year 2017/18, the FCO funded the Institute for Statecraft’s Integrity Initiative £296,500. This financial year, the FCO is funding a further £1,961,000. Both have been funded through grant agreements.

Mike comments that the statement that Institute for Statecraft was defending democracy was simply untrue, as they should not be posting disinformation on social media. And nobody else should be doing so either.

He also reminded us that less than a year ago, Gollum, I mean, Tweezer, had announced that she was launching a rapid reaction force based in the cabinet office to rebut fake news. Mike had said then that

This is not an attempt to ensure a ‘fact-based public debate’. It is a bid to hijack the news and turn it into Tory propaganda.

He adds in his article that he was right. It’s just that the government has outsourced its propaganda.

Mike’s article also gives the responses of a number of Labour supporters and MPs condemning the Institute’s smears. One of them, Aaron Bastani, states that if the Institute has a list of journos and influencers smearing the leader of the opposition, then it has to be made public immediately. And Dan Carden MP remarked on how, with the exception of the Scottish Daily Record and the Sunday Mail, this was being ignored by the mainstream media. He stated that these were strange times, but we still expected democracy to be defended.

Mike replies

Yes, we should expect democracy to be defended.

Just not by right-wingers like those running the BBC and most of the print news media – or by our democratically-elected government.

Yet this is the government that wants to push us all through Brexit, in the name of democracy.

It doesn’t stack up. We need an election to get the Tories out of office, and then a police investigation to find out who authorised the Foreign Office to fund this offence.

See: https://voxpoliticalonline.com/2018/12/10/to-blazes-with-brexit-its-being-handled-by-a-government-that-used-public-money-to-undermine-the-opposition/

I wondered if the reason the lamestream media have so far ignored the story is because so many of those newspapers and organisations might have been involved in it. Several journos have been named as the conduits for government propaganda in the press. One of these was Andrew Neil, when he was the editor of the Sunday Times.

Actually, the Tories and the British secret state have a long history of smearing the Labour party and its leaders as agents of the Russians. Back in the 1920s there was the notorious Zinoviev Letter, forged by MI5, which purported to come from the head of the Comintern in the Soviet Union, Zinoviev, instructing the Labour party to get ready to stage a revolution and turn the country into a Communist satellite state.

Then in the 1970s the CIA and MI5 smeared Harold Wilson as a Russian spy. This has been extensively discussed by the conspiracy/parapolitics magazine, Lobster. One of those, who believed this tripe was Maggie Thatcher.

Robin Ramsay, in his recent additions to the ‘News from the Bridge’ section of Lobster, has also posted up a piece ‘IRD Reborn’, commenting on a report by Iain Cobain in the Groaniad that the British government has the army’s 77th Brigade conducting ‘information operations’. There’s also the Research, Information and Communications Unit (RICU) in the Home Office. According to Cobaine, the department, founded in 2007

says privately that it aims to “effect attitudinal and behavioural change” through methods including the dissemination of messages on social media, leafleting homes and feeding stories to newspapers, was modelled on a secretive anti-communist body called the Information Research Department (IRD), set up in Britain in 1948.’

Apparently, RICU was set up by Gordon Brown, who read Frances Stonor Saunders’ Who Paid the Piper: The CIA and the Cultural Cold War, and instead of taking the book and its revelations as a condemnation, actually thought it would be a good idea.

Ramsay comments

I think it may be safe to say that Brown knew nothing about the IRD’s activities, especially their role in the British state’s disinformation operations – a.k.a. the ‘Lisburn lie machine’ – in Northern Ireland in the 1970s. This pioneered the business of putting out so much disinformation – fake news – that no-one knows what to believe.

The rest of that section discusses whether or not anyone really believes the kind of fake news spouted by people like Alex Jones and InfoWars. Ramsay concludes that it’s probably very few.

The current issue of Lobster, 76, is at: https://www.lobster-magazine.co.uk/issue76.php
To see the piece, download the ‘View from the Bridge’ by clicking on it, and then scroll down the piece until you get to the right section. There’s also an awful lot of other very important pieces in that section, including government data-gathering on private citizens and implantable bio chips to keep track of us.

May Runs Away from Debating Corbyn as ITV Withdraws Offer to Host It

December 8, 2018

Once again it appears that Tweezer has run away from a debate with Jeremy Corbyn. At the 2017 election last year, she challenged the Labour leader to a debate, then sent Amber Rudd instead when Corbyn took her up on it. Now it appears that she’s legged it away from debating Corbyn once again after ITV withdrew their offer to host the debate between the two.

May wanted the debate to be hosted by the Beeb, which wanted to include a panel of people with different opinions on Brexit and have an opening and closing statement. Labour saw too much opportunity for the Beeb to bias this against Corbyn, and refused to agree to it. Quite right. It seems that the Tories had been negotiation with the Beeb for a couple of weeks before Tweezer issued her challenge. The Maybot’s spin doctor, Robbie, is an ex-Beeb journo, as have been so many of the staff of the Tories’ PR department. The Beeb’s own reporting has always been heavily biased against Corbyn, which again is no surprise considering the number of Tories amongst the Beeb’s newsroom staff. Andrew Neil and Nick Robinson were former chairs of the Confederation of Conservative Students and the Young Tories. Neil edited The Economist and the Sunday Times, both right-wing rags. Sarah Sands, another Beeb journo, used to edit the Torygraph.

Labour preferred ITV’s format, which was simply for a plain, head-to-head debate between the two party leaders. Two days ago, the Beeb withdrew its offer to host the debate, leaving only ITV. Which yesterday also withdrew its offer, saying it was up to the two party leaders to comes to an agreement about the debate. A Labour spokesman then issued a comment stating that the commercial channel had withdrawn their offer because Tweezer was running scared. He explained why Corbyn and Labour had preferred the ITV format, and concluded

The Prime Minister has refused to join Jeremy in a head-to-head debate. Her team tried to confuse people with a convoluted format. But the British public will see this for what it is – Theresa May unable to face real scrutiny over her crumbling deal.

Absolutely. May can’t deal with any kind of debate or real interaction with a genuinely skeptical or inquiring British public. When she went to meet supposedly ordinary people during the election campaign last year, her audiences were always very carefully selected, and were composed of Tory activists and others the Tories considered reliable. Everything was minutely stage-managed. And it’s clear that May and her handlers clearly believe that she has absolutely no chance in an unbiased, straightforward forum.

And so, once again, she’s put her tail between her legs and run as far and as fast as she could!

So much for ‘strong and stable’.

Mike put up a piece about it yesterday, including comments from the Twitterati, who were quick to call May out on this. Devutopia in their tweet said ‘We have a scared coward running the country. She needs to be kicked out of No.10.’ While Chunky Mark, the Artist Taxi Driver, said in his, ‘The Prime Minister couldn’t even negotiate a TV debate let alone Brexit!!! Put that in your fckn headline’. So Mike did in his article about it.

See: https://voxpoliticalonline.com/2018/12/07/coward-theresa-may-couldnt-even-negotiate-a-tv-debate-how-can-we-believe-she-could-negotiate-brexit/

And May hasn’t been able to negotiate a good Brexit deal for Britain. Despite her hyping herself as a ‘bloody awkward woman’ who would get one for Britain, the opposite was true. According to EU officials, she was reduced to running around pleading with them to give her something, and refused to accept that they didn’t have to give her anything.

May can’t debate Corbyn, and she couldn’t debate Brexit. But it’s the British people that are suffering.

May’s Brexit deal looks like comprehensively wrecking our economy, as well as contributing to the further fragmentation of the United Kingdom. All because Cameron believed he could win the referendum against the ‘Leave’ faction in the Tories.

Get Tweezer out now, and put a proper Labour government in power, one that will look after Britain and its people, and get a proper Brexit deal.

More Problems for Tweezer and Biased Beeb as Corporation Withdraws Offer to Host Debate

December 6, 2018

Last week Mike also put up a series of articles discussing the Beeb’s proposal to host the debate over Brexit between Corbyn and Tweezer, and showed why Corbyn should choose ITV instead. It seems the Corporation had been in negotiations with May to host the debate through Robbie, one of Tweezer’s spin doctors, who used to work at the Corporation. This had been done weeks before May issued her challenge to Corbyn, which suggested that Tweezer was hoping for some help from the ever biased BBC.

The Beeb didn’t just want a straightforward, head-to-head debate between the two party leaders. They also wanted this to be

followed by a discussion between eight panellists, including politicians, with a wide range of views on Brexit, and ending with further head-to-head debate and closing statements.

This was in contrast to ITV’s offer, which was just for a straight head-to-head debate between May and Corbyn. As Mike points out on his blog, the Beeb had no right to change the format of the debate, and suggested that their doing so may have been part of their negotiations with Tweezer. The inclusion of a panel, with members that included other politicians, also gave the Corporation too much freedom to pack the show with pro-Tory viewpoints. Like the Corporation has been doing every Thursday evening on Question Time, and on just about every news programme. If they can get in an attack against Corbyn, they will.

On Tuesday Mike put up a piece reporting that the Beeb had withdrawn their offer, and published their official reply. Which he also critiqued. Apart from the above comments about possible bias in the format, and its origins with Tweezer, Mike also commented that the Beeb’s disappointment at being unable to bring the British people this programme and its wide variety of views, shows why the Corporation still deserves its nickname of ‘Auntie’. It’s still trying to tell the British public what to think.

The Corporation did, however, say that it would have a Brexit edition of the One Show, which was apparently broadcast yesterday, and would show a programme completely devoted to Brexit on Monday, 10th December.

Mike concluded his article on this by saying that the Beeb’s withdrawal puts May into a quandary. He writes

It seems clear she has been trying to manoeuvre Mr Corbyn into a position where she can accuse him – of not understanding her Brexit plan; of trying to sabotage Brexit; or even of running away from a TV debate.

But now, with her BBC set-up scotched and all the smart money saying she won’t agree to the ITV plan, it seems that – once again – Mrs May will be the one accused of “running away”.

In fact, the Labour Party has done that already.

https://voxpoliticalonline.com/2018/12/04/rumbled-agony-for-auntie-as-bbc-bid-to-host-brexit-debate-is-canned/

In fact many people said on Twitter that Corbyn would be far better off going to ITV, Channel 4 or Sky for the debate, rather than the Beeb. Because the Beeb simply can’t be trusted. Lord Adonis, one of Blair’s former cabinet ministers said it. And Tom Pride gave four good reasons in one of his tweets. These were about Andrew Neil, the host of the Daily Politics, Nick ‘Macclesfield Goebbels’ Robinson, Sarah Sands, a Beeb politics editor, and Lynn Hayter, the fake vicar.

Neil before he joined the Beeb was a former chair of the Confederation of Conservative Students, Robinson was also a chair of the Young Tories, Sands was a former editor at the Mail and Torygraph, while Hayter is an actor the Beeb dragged on claiming she was a proper, accredited member of the clergy. Instead of a self-appointed pastor of an internet church flogging the Prosperity Gospel heresy.

He also commented on how May threw a strop at the Philip Schofield for asking her an awkward question over on ITV’s This Morning. Schofield’s a good professional interviewer, but This Morning is very definitely not the Spanish Inquisition. Which May definitely didn’t expect, and couldn’t handle the torment of the comfy chair (gratuitous Monty Python reference). So Mike went on to argue that, from past evidence of May running away from a debate with Corbyn at the last election, if anyone’s going to do a runner, it’s her.

See: https://voxpoliticalonline.com/2018/12/04/if-anyones-running-scared-of-a-tv-debate-on-brexit-it-isnt-jeremy-corbyn/

As for the Neil and Robinson, they’re only two of a newsroom packed with Tories. Mike and the other left-wing bloggers have discussed many other Tory spin doctors, who used to work at the Corporation before deciding that even trying to put up a pretence of being impartial was too much for them, and went off to join Cameron and Tweezer. Neil was also the editor of the Neoliberal The Economist, and then the Sunday Times, where, according to Lobster, he ran fake stories and disinformation for MI5. And Robinson showed how massively biased he was in his editing of an exchange between him and former SNP leader Alex Salmond during the Scots Referendum debate the other year. Goebbels Nick asked Salmond whether he was afraid that the big financial houses in Edinburgh would flee south if the Scots gained independence. Salmond gave him a full answer, denying that this would happen. Confronted by awkward facts, Robinson and his team went off and edited the exchange. First of all they made it appear as if Salmond hadn’t really answered the question, then they removed his response completely and claimed that he ignored the question.

It was one of the most blatant falsification of news that I’ve seen.

And the Beeb has a long history of this, which they’re desperately trying to deny. They’ve launched a campaign against ‘fake news’, which is risible, considering they and the lamestream media are responsible for a fair number of fake and spurious news stories. And in next week’s Radio Times, there’s a feature praising Question Time to the roof, complete with a piccie of Dimblebore with a quizzical smile on his mug.

But older readers remember how the Beeb faked footage of the police attacking the miners at the Orgreave colliery during the 1980s miners’ strike, to make it look like the miners were attacking the rozzers. And too many people have now woken up to how Question Time is consistently biased against the Left. Quite apart from the systemic bias against Corbyn on nearly every Beeb news show.

The Beeb’s withdrawal of their offer to host the Brexit debate seems to confirm just how deeply the British public are suspicious about the Beeb and its Tory bias. They don’t trust it, and will continue turning away from it until it does something to correct its bias. But this may be far too much for a state broadcaster, that automatically follows the Tory, establishment line.

Private Eye Criticizes Israel, But Continues Smearing Labour as Anti-Semitic

November 28, 2018

Here’s another example of Fleet Street’s double standards over Israel and the Labour party. In last fortnight’s Private Eye for 16th to 29th November 2018, there was an article in the ‘Street of Shame’ column attacking Israel and its attempts to censor criticism. But the magazine continues to spread the smear that Jeremy Corbyn and the Labour party are anti-Semites, as shown very clearly in a review of Jonathan Coe’s Middle England.

The article, ‘Value Judgment’, was about the Israelis’ refusal to let British journalist Sarah Helm, the author of an article on suicide amongst young people in Gaza, enter the country. It ran

Foreign secretary Jeremy Hunt announced this month that media freedom is at the heart of his new “values-based” foreign policy. “Democracy, the rule of law, and freedom of expression mean nothing unless independent journalists are able to hold the powerful to account,” he declared, “however inconvenient this might be for those who find themselves on the receiving end.”

Hunt’s promise is being put to the test at once by the Israeli government’s refusal to give veteran British correspondent Sarah Helm a press pass to enter Gaza.

In the 1990s Helm covered the first Gulf War and the Oslo accords as diplomatic editor of the Independent, and later served as its Jerusalem correspondent. She has reported on the Middle East regularly ever since. But her latest application produced this reply from Ron Paz of Israel’s Government Press Office (GPO): “It has not been proven to the satisfaction of the GPO that your primary occupation is News Media. Therefore the GPO is unable to issue a GPO card for you.”

Shome mishtake, shurely? In the past four years Helm had applied seven times to enter Gaza through the Erez checkpoint, and had never been turned down before. She reported on these visits for the Observer, Sunday Times, Guardian and Indy as well as Newsweek, New York Review of Books and New Statesman – all of which look remarkably like “News Media” to anyone except Mr Paz.

Last month Hunt said he was “very concerned” by the Hong Kong authorities’ rejection of a visa for Victor Mallet, Asia editor of the Financial Times. “in the absence of an explanation from the authorities,” he said, “we can only conclude that this move is politically motivated.” The same applies to the banning of Helm, since the official reason is so patently absurd. Was it something she wrote? Such as, perhaps, a harrowing 5,500-word long read for the Guardian in May this year on the rising number of suicides inside Gaza, particularly among the young and bright?

Helm has hired the Israeli human rights lawyer Michael Sfard to challenge the ban. Following Hunt’s announcement that he is now a global champion of press freedom, the Eye asked the Foreign Office if he would be taking up Helm’s case with the Israelis. At the time of going to press there was no answer. (p. 8).

All good stuff, showing the Israeli state’s determination to silence foreign reporting of its gross maltreatment of the Palestinians, and the double-standards over this by Jeremy Hunt at the Foreign Office. And the paper has many times in the past satirized the Israelis over this. But like Yasmin Alibhai-Brown, they too have joined the rest of the press in attacking Jeremy Corbyn and the Labour party as anti-Semites, simply because Corbyn does stick up for the Palestinians.

The Eye’s ‘Literary Review’ in that same issue carried a very critical review of Jonathan Coe’s Middle England, ‘Remoans of the Day’. The novel, one gathers, is a fictional description of the state of modern Britain in the run-up to Brexit. The Eye’s anonymous reviewer attacked it for its pro-Remain bias, in which all the Leave characters are described as racists and no discussion is made of those who voted Leave on the issue of sovereignty, rather than immigration. It also criticizes the book for its sympathetic portrayal of a female supporter of Jeremy Corbyn, despite her anti-Semitism. The review states

Coe’s sole attempt at balance appears to be a portrait of Doug’s daughter, a vindictive Corbynista. His heart isn’t in it. Coe explains away her “knee-jerk antisemitism: as the product of “passionate support for the Palestinian cause” rather than, say, two millennia of racial prejudice. He forgives her and reflects that the young were right to be angry “at the world his generation had bequeathed”. Nowhere, of course, does Coe explain away knee-jerk Islamophobia among Leave voters as the result of “passionate opposition” to the oppression of women or righteous anger at being bequeathed a world where Islamists murder schoolgirls at Arianna Grande concerts. (p. 34).

But as the Eye should know, Corbyn never has been an anti-Semite, and nor are his supporters. Corbyn has always stood up for people of all races and religions against persecution, as Mike has shown on his blog, where he listed the number of times Corbyn supported Jews against what he perceived as prejudice and intolerance. And Corbyn’s supporters not only include decent, anti-racist non-Jews, but also entirely self-respecting Jews, who are far from being ‘self-hating’, as they are smeared by the Israel lobby. But the Eye’s determined to maintain the lie that they are.

Coe also seems to believe this lie, despite his apparent sympathies with the character. Which suggests that Coe, despite his liberalism, appears to have swallowed all this bilge about anti-Semitism absolutely uncritically. Unless he, and his agent and editor were also afraid of the Israel lobby and what might happen to his literary career and their book sales if he really told it as it is and also got accused of anti-Semitism.

And it’s more than possible that the Eye is also afraid to debunk the anti-Semitism smears, because they fear being smeared as anti-Semites in turn. The Eye has frequently been hit with libel suits, the most notorious being Cap’n Bob Maxwell’s attempts to shut them down in the 1980s. All of the pieces in the Eye are anonymous, and while the magazine has attacked Israel and the British secret state in the past, there appears to be lines that the magazine definitely isn’t prepared to cross. Perhaps there also afraid that if they reveal that, er, Corbyn and his supporters ain’t anti-Semites, a similar smear against them will close the magazine down. Quite apart from the issue of the magazine’s own political bias. Even before the anti-Semitism smears erupted, the Eye was attacking Corbyn for being ‘far left’, especially in its ‘Focus on Fact’ cartoon.

It also casts doubt on the political convictions of the Eye’s deputy editor, Francis Wheen. Wheen, like Hislop, is another public schoolboy, but appears to be firmly left. He’s written biographies of both Karl Marx and Friedrich Engels, as well as publishing a collection of the Eye’s literary reviews in the 1990s as Lord Gnome’s Literary Companion. But his magazine’s determination to smear Corbyn and prevent a future Labour government on the basis of accusations of political extremism and anti-Semitism suggests that his heart is very much with the Neoliberal Thatcherite wing of the so-called ‘Moderates’.

Spice Girls Call on People to Support May in Brexit Negotiations

November 13, 2018

Here’s another story from the I, simply reporting a piece that was in another newspaper. Yesterday, the I was repeating a piece from the Sunday Times that David Miliband might come back to England to lead the new ‘centrist’ Blairite party that’s been debated for months now. Today, 13th November 2018, the I ran a piece about an article in the Scum, in which the Spice Girls called upon the people of Britain to support Tweezer in her Brexit negotiations with Brussels.

The article on page 7 of newspaper ran

The Spice Girls have called on Britons to back up Theresa May in her Brexit negotiations.

The band were known for their girl power message during the 1990s, but Emma Bunton, aka Baby Spice, told The Sun of a change in message more than 20 years on. She said, “It’s people power. We’re about equality and bringing everyone together.”

Bandmate Geri Horner also backed Mrs May, saying the Prime Minister did not have an “easy position”.

She said: “We don’t have to agree on politics, it’s bigger than that. You can just support a woman doing the best she can and that’s it.”

Er, no, you don’t have to support May. She might be doing the best she can, but she’s the head of a party that has single-handedly done its absolute and level best to reduce ordinary working people, the sick, the disabled and the unemployed to grinding poverty. While at the same time depriving them of employment rights, privatizing the health service and stripping back the welfare state to make benefits as difficult and as humiliating to obtain as possible. As a result, something like 14 million are in poverty, a quarter of a million at least are using food banks, and homelessness has shot up. And there is an ongoing genocide of the disabled which is largely ignored by the mass media. Her predecessor, David Cameron, by calling the referendum did more to split the UK than Sinn Fein and the Scots Nats, because everyone in Northern Ireland and Scotland wishes to remain in Europe. It’s only we English, who swallowed the xenophobic rubbish and outright lies of the Leave campaign.

And whatever Tweezer says, any deal she makes will not benefit the vast majority of this country’s people. Despite her party’s rhetoric, there have no interest in doing anything to improve conditions for the rest of us. Quite the opposite. The Tory party is the party of the rich and affluent, the aristocracy and the business classes. Thanks to austerity, their wealth has massively increased while Britain’s working people have become much poorer. Any deal May will want to make with Brussels will be intended to benefit them, not us.

The best thing in the circumstances will be for Tweezer’s negotiations to fail, an election called and the Tories kicked out and replaced with a proper, Labour government that can actually do the job of rebuilding our economy, welfare state, NHS and relationship with Europe.

As for the Spice Girls themselves, I don’t hate them, but I was never a fan. They always struck me as Conservatives, and a number of my friends didn’t think much of them, regarding them as a manufactured band. As for their slogan ‘Girl Power’, the Science Fiction, Fantasy and Horror film website, Moria, in its review of their film, Spice World, said it was meaningless. It was a kind of ‘post-feminist feminism’, and so was essentially as meaningless and empty as their music. The video for ‘Spice Up Your Life’, in which the girls fly through a dark, twilight city of towering skyscrapers, drenched in rain and given occasional illumination by a distant searchlight on high-tech surf boards seems so much based on Los Angeles of the SF film Blade Runner that I’m surprised Ridley Scott didn’t sue them for copyright. Blade Runner is one of the great classics of SF cinema, not least for its striking cityscape and Vangelis’ synthesizer score. It’s a downbeat, depressing movie, in sharp contrast to ‘Spice Up Your Life’, which is just a piece of inconsequential fun. But the movie had something deep to say about humanity and our assumptions of moral superiority over the biological machines we may create to serve us. Plus the fact that it had that awesome speech by Rutger Hauer as the Replicant leader, Roy Batty, to Harrison Ford’s Rik Deckard at the end: ‘Now you know what it’s like to be a slave. To live in fear. I’ve seen things you people wouldn’t believe, seen ships on fire off the shores of Orion…’ etc. Seeing the Spice Girls’ video of ‘Spice Up Your Life’ the other day on YouTube reminded of just how great a piece of cinematic art Blade Runner was.

As for ‘people power’ and the rhetoric about equality and bringing everyone together, that’s very rich coming from the Scum. The Scum’s the mouthpiece of the Tory party, which has done everything it can since it was founded by Murdoch to divide Britain, not least through its strident, persistent racism. It’s thanks to the Tory party and their imitators, New Labour, that there is now a yawning chasm between rich and poor, while the Tories have exacerbated and created further racial divisions by whipping up hatred and fear against immigrants and asylum seekers. Quite apart from the general hatred and fear the Tory press incites against the unemployed and disabled, whom they despise and denigrate as ‘scroungers’.

The Spice Girls are planning a comeback, and if people like their music, that’s fine. They gave people a lot of pleasure back in the 1990s. But this time, their message in the Scum is definitely best ignored.

‘I’ Newspaper and Sunday Times Claim David Miliband May Lead Blairite ‘Centrist’ Party

November 12, 2018

Today’s I newspaper for the 12th November 2018 also ran an article following a piece in yesterday’s Sunday Times, which suggested that the launch of the new, Blairite ‘centrist’ party is coming nearer, and that David Miliband, the brother of the former Labour leader Ed, may return to Britain to head it. The article by Richard Vaughan stated

David Miliband is mulling a return to frontline politics as head of a new centrist party, it has emerged.

Plans are under way to launch a fresh political party, with speculation mounting it could be just months away.

Labour MPs, unhappy with the direction of the party under Jeremy Corbyn, are believed to be in talks about forging a breakaway party from the centre ground and looking at Mr. Miliband to lead it.

According to the Sunday Times, the former foreign secretary is eyeing a return to London, having spent the last four years running the aid charity, the International Rescue Committee in New York.

The newspaper also reported that Mr. Miliband met prominent Labour donors Sir Trevor Chinn and Jonathan Goldstein.

His decision to leave UK politics followed his unexpected defeat to his brother Ed for the Labour leadership in 2010. Mr. Miliband sparked rumours of a return in the summer wyhen he said in an interview that he brought PG Tips and Marmite back to his home in the US, adding: “Of course I’ll come back. It’s my home. I’m British.”

Centrist Labour backbenchers still view Mr. Miliband as the “king over the water”, harbouring hopes that he will step back into the political limelight under a new party.

It comes amid persistent reports that Tony Blair is in discussions to create a new party, with suggestions that his one-time political apprentice could take on the job of leading it. Another favourite to lead such a party is the former business secretary Chuka Umunna, who has been one of the most vocal critics of the Labour leadership.

Should there be any chance of a new centrist party being established in time for a general election before Britain leaves the EU, then it would have to be launched before the end of January.

Under parliamentary procedure, 28 January is the latest possible date that an election can be called before Brexit day on 29 March. (p. 15).

Okay, there’s a lot to unpack here. Let’s get started. Firstly, the source of this bit of speculation – and speculation is all it is, rather than news – is the Sunday Times. This is the entirely trustworthy establishment paper, owned by the honest, deeply moral newspaper magnate, Rupert Murdoch, that libeled Mike as an anti-Semite last year. And it is this paper, which is repeating the nonsensical smear that the former Labour leader, Michael Foot, was a KGB spy. Despite the fact that when they ran this story 20 or so years ago, Foot defended his name in the courts, sued ’em for libel, and won. One of the reasons the rag is repeating the smear is because Foot’s dead, and the dead can’t sue for libel. But there is no further corroborating evidence, the charge is still malicious nonsense, and the editor publishing this is still a complete slimeball. In my opinion, of course.

Now let’s attack the claims about the proposed ‘centrist’ party, which might have members from ‘centrist’ Labour MPs. Firstly, there is nothing centrist about the Labour right. They are Thatcherite infiltrators, who follow their former leader Tony Blair, in rejecting socialism and embracing Thatcherite neoliberalism. Thatcher hailed Blair as her greatest achievement. The Blairites thus stand for more privatization, including that of the NHS, and a similar attack on the welfare state and workers’ rights. Blair and his cronies continued Thatcher’s policy of ‘less eligibility’, taken over from the workhouses, to make applying for benefits as difficult and humiliating as possible in order to deter people from claiming them. And I personally know people who didn’t sign on when they unemployed, because of the degrading way they were treated. It was the Blairites too, who introduced the work capability tests for those applying for disability benefit. This was on the advice of the American insurance fraudsters, Unum, based on spurious medical research, which has been criticized as scientific nonsense. Again, this was following the Tories. Unum had been advising Peter Lilley, when he was their health secretary in the 1990s. Lilley introduced the Private Finance Initiative as a deliberate policy to open up the health service to private enterprise. And this was following Thatcher, who would have liked to privatise the NHS wholesale, but was only prevented by a cabinet revolt. As for the unemployed, the Blairites’ contempt for the jobless was clearly shown more recently when one of them – can’t remember whether it was Rachel Phillips or Reed, said a few years ago that if Labour got into power, they would be even harder on the unemployed than the Tories. Which is a very good argument for making reselection of MPs in the party mandatory.

The Labour centrists are nothing of the kind. They are actually extreme right. The real moderates are Jeremy Corbyn and the Labour left, who are a return to the Social Democratic politics of the traditional Labour party. They are definitely not ‘Communists’, ‘Trotskyites’, ‘Stalinists’ or whatever other insults Joan Ryan and the press hurl at them.

Now let’s analyze this ‘centrist’ party that the press have been speculating about for nearly a year. At the moment, it has zero policies and precious few members. One of those, who was part of the project, fell out with the others and left. The early newspaper reports stated that it was being launched with the aid of donors. This should ring warning bells with everyone concerned with the corruption of today’s corporate state. Blair’s Labour party was a part of the corporate takeover of politics. They took funds from corporate donors, like David Sainsbury, and put them into government posts, where they influenced government policy to their benefit. George Monbiot describes the way this corrupted the Labour government and its policies in his book, Captive State. It looks like the centrist party, if it is ever launched, will be intended to maintain the dominance of corporate power over the political parties, against Jeremy Corbyn’s leadership of the Labour party, which has actually expanded its membership to become the largest socialist party in Europe and which actually represents the wishes of grassroots members. Its other policy seems to be that Britain should remain in the EU. I believe this, but the party otherwise represents too much of a threat to ordinary people’s lives, health and livelihoods to ever be worth voting for.

The party’s Blairite foundations also mean it is going to be Atlanticist in geopolitical orientation. That is, it will support America and American policies. Blair and the other architects of New Labour were members of BAP, or the British-American Project for the Successor Generation. This was a Reaganite project to recruit future political and media leaders, give them sponsored study trips to America, so that they would return staunch supporters of the Atlantic alliance. Blair’s pro-American stance could clearly be seen by the way many of the companies lining up to run Britain’s privatized industries or manage what was left of the state sector, including the NHS, were American. Miliband is part of this. I really don’t think it’s any accident that he scarpered off to America after he lost the leadership contest to his brother. And Blair’s own extreme right-wing views is shown by the fact that he accepted an invitation to attend an American Conservative convention at the request of former president George Bush.

The other policy is likely to be staunch support for Israel and its continuing ethnic cleansing of the Palestinians. I don’t know who Jonathan Goldstein is, but one of the possible funders of the new party, Trevor Chinn, was revealed a few months ago as one of the big donors to the Israeli lobby in the Labour party, giving money to Labour Friends of Israel. He’s one of the people behind the Israel lobbyists and their smears of anyone standing up for the Palestinians as anti-Semites. These smears are vile, libelous and deeply offensive. Those smeared as anti-Semites include not just non-Jewish anti-racists, like Mike, but also self-respecting secular and Torah-observant Jews, like Jackie Walker, Martin Odoni, Tony Greenstein and so on. Some of those they’ve smeared are the children of Holocaust survivors, and people, who’ve suffered real racist and anti-Semitic attacks.

If launched, this supposedly centrist party will represent nothing but corporate greed, especially of transatlantic multinationals. Oh yes, and support for the Likudniks and other members of Benjamin Netanyahu’s increasingly Fascistic government coalition, and their persecution of Israel’s indigenous Arabs. It will not support the welfare state, the NHS or the rights of British working people to decent jobs, working conditions, dignity and pay.

That’s if this wretch party ever gets launched at all. It’s been debated for about year now, and the Labour right have been threatening to desert the party and found a new one for even longer. So far, fortunately, they haven’t done so. And it’s possible they never will. Mike over at Vox Political published a piece a little while ago pointing out that new parties find it very difficult to establish themselves as major forces in politics. UKIP was founded in the 1990s, and despite decades of hard campaigning, it’s still -fortunately – pretty much a fringe party. And some of us can remember the Labour party split in the 1980s, when the right-wing rebels left to form the SDP. There was much noise then about them ‘breaking the mould’ of British politics. The result was that they had no more than a handful of MPs, and after forming an alliance with the Liberals then merged with them to become the Lib Dems. Which remains smaller than either Labour or the Tories.

As for right-wing Labour MPs splitting off on their own, Mike showed very clearly why they wouldn’t really want to do that, either. Independents also struggle to get themselves elected. If they ever left the party to run as independents, they’d almost certainly lose their seats at the next election.

The centrist party will thus very likely be a complete non-starter, funded by businessmen to maintain their power over British politics at the expense of the NHS, the welfare state and working people, and preserve British alliance with right-wing parties and business elites in America and Israel. But it is being touted by the newspapers like the Sunday Times and the I, because they fear and hate Jeremy Corbyn’s Labour party, and see it as a way of destroying it and the chance of real change for working people in this country.