Posts Tagged ‘Institute for Statecraft’

Ian Hislop Tackles Fake News with Reassurances about Lamestream Media

October 8, 2019

I watched Ian Hislop’s Fake News: A True Story last night. I blogged about it a few days ago after reading the blurbs for it in the Radio Times. It seemed to me that part of the reason for the programme’s production was the Beeb, and by extension, the mainstream media as a whole, trying to reassure the public that they were truthful and reliable by tackling what is a genuine problem. I don’t think I was wrong. Hislop is a good presenter, and the programme was well-done, with eye-catching graphics. As you might expect from Hislop’s previous programmes on British heroes and the the British education system, it was strong on history. He pointed out that while Donald Trump used it to described factual news that he didn’t like, because it criticised him, the term actually predated Trump all the way back into the 19th century. He illustrated this with quotes and contemporary cartoons. But it was also a very much an establishment view. The last piece of fake news created by the British state it mentioned was a story concocted during the First World War that the Germans were boiling down human bodies for their fat and other chemicals. It presented the main threat to truthful reporting as coming from the internet, specifically software that allows the mapping of a public figure’s face onto the body of another to create fake footage of them, Alex Jones and Infowars, and, of course, the Russians and their adverts and propaganda for the American election. We were assured that the British state no longer interfered in the politics of other countries. A former BBC official, now running the New York Times, appeared to talk to Hislop about how papers like his now spend their time diligently fact checking stories. He also talked to the MP, who called for an inquiry into fake news in parliament. All very reassuring, and very misleading.

The New York Sun Moon Hoax and the Spanish-American War

The programme began with the 1836 Moon hoax story run by the New York Sun. The Sun was one of the first tabloid newspapers, aimed at a working class audience with the low price of only a cent, a price a sixth that of its competitors. It published a series of articles claiming that an obscure British astronomer had discovered man-bats, unicorns and bison on the Moon. The story ran for six days until it was exposed as a hoax by a rival newspaper. The next item in this list of journalistic infamy was about the attempts by Pulitzer and William Randolph Hearst to start a war with Spain in support of Cuban rebels at the end of the 19th century. There wasn’t much fighting going on, and there weren’t any available reports of Spanish atrocities to inflame the patriotic, moral sentiments of the American public. So they made them up. The papers first claimed that a young American woman had been brutally strip-searched by suspicious Spanish male officials. Well, not quite. She had been searched, but privately by a respectable older Spanish woman. When that didn’t work, they seized on an explosion that destroyed an American ship in harbour. In all likelihood, the ship was destroyed by an accident. The papers claimed, however, that it had been destroyed by the Spanish, while issuing a small caveat stating that the cause had yet to be determined. And so the papers got the war they wanted.

The programme then moved on to the American Civil War, and the exploits of one of the world’s first photojournalists. This gentleman used photography to bring home with hitherto unknown realism the horrors of that conflict. But he was not above faking some of the photographs. One of these was of a young Confederate soldier lying dead in a trench. In fact, the photographer had dragged the corpse into the trench from elsewhere, move the head so that it faced the camera to make it even more poignant, and added a rifle that the photographer himself always carried. This little episode was then followed by the story of William Mumler and his faked spirit photographs. Mumler ended up being prosecuted for fraud by one of the papers. However, while the judge sympathised with the papers, the prosecution hadn’t proved how he had faked it. They merely showed he could have done it in nine different ways. And so the case was dismissed, Mumler went back to faking his photos for a satisfied, grieving clientele, one of whom was the widow of Abraham Lincoln.

Deepfake and the Falsification on Online Images

This brought Hislop on to the Deepfake software, used by pornographers for adding the features of respectable actors and actresses onto porn stars. This was used to map Hislop’s own features onto the mug of a dancer, so that he could be shown doing the high kicks and athletic moves. He also interviewed a man, who had used it to parody Barack Obama. Obama’s face was mapped onto a Black actor, who mimicked the former president’s voice. This produced fake footage in which Obama said, with statesman like grace and precision, that Donald Trump was a complete dipsh*t. He also interviewed another young man, who was producing fake stories on the internet, which were nevertheless clearly labeled satire, intended to rile the Alt-Right by feeding their hate and paranoia. Hislop asked him if he wasn’t actually encouraging them. The man stated that he wasn’t converting anyone to the Alt-Right. They were already angry, and stupid if they didn’t read the statements that what they were reacting to was fake. He was just showing up their stupidity.

The Protocols of the Elders of Zion

The programme then moved on to the noxious Tsarist forgery, the Protocols of the Elders of Zion, which is one of the main sources for the bogus conspiracy theories about the Jews running everything. He pointed out that it was first run in Russian newspaper, which blamed them for introducing capitalism and democracy into Russia. Then in 1917, they were updated to claim that the Jews once again were responsible for the Bolshevik Revolution. Hislop said very clearly, waving a copy of the infamous book he’d managed to get hold of, that it was long and contradictory. It had also been disproved as long ago as the 1920s, when the Times in a series of articles showed that it was based on an 18th century novel that had nothing to do with Jews. This showed how the press could correct fake news. He himself said that, whereas when he started out as journalist, he spent move of his time trying to get new stories, now he spent most of his time checking them. Despite its falsehood, the Protocols were seized on by Goebbels, who insisted that it was spiritually true, if not literally, and had it taught in German schools. This was a different approach to Hitler, who had argued in Mein Kampf that it’s very suppression by the authorities showed that it was true. Nevertheless, the wretched book was still available all over the world, illustrating this with Arabic versions on sale in Cairo bookshop.

Infowars and Pizzagate

The programme also showed a contemporary conspiracy theory. This was the tale spun by Alex Jones on Infowars that the Comet pizza parlour was supplying children to be abused and sacrificed by the evil Democrats. Talking to the parlour’s owner, Hislop heard from the man himself how he and his business still suffer horrendous abuse because of this fake story. But it got worse. One day a few years ago a young man, incensed by what he had heard online, came into the story with a high-powered rifle, wishing to free the children. The conspiracy theory about the place claimed that there was a basement and tunnels running to the White House. The proprietor tried explaining to the man that there was no basement and no tunnels. The gunman went through the building until he found a locked door. He fired a few rounds into it, destroying the store’s computer. Hislop found this ironic, considering computers were the medium that spread it in the first place. The man then lay his gun down, put his arms up and let himself be arrested. It was a peaceful end to a situation which could have resulted in many people dead. But even this horrible incident hadn’t silenced the conspiracy theorists. They still believed that the stories were true, and that the incident had been faked with an actor as a false flag.

Russian Interference

The programme then went on to talk about Russian interference in American politics, and how they had set up a bot army to spread adverts aimed at influencing the result of the American election. RT was deeply involved in this, as the Russian state-owned news service was defending the country and its leader, Putin, from allegations that this had been done. It had also spread lies denying that Russia was responsible for the Skripal poisoning.

British Propaganda and the First World War

Had the British state done anything similar? Yes, in 1917. This was when the War Office, tired of the First World War dragging on, had seized on the news that the Germans were boiling down animal carcasses for their fat, and elaborated it, changing the corpses into human. Some might say, Hislop opined, that this was justified, especially as the German had committed real atrocities. But if we told lies like that, that meant we were no better than they. Stafford Cripps, who served in Churchill’s cabinet during the War, said that if winning it meant using such tactics, he’d rather lose. The fake story about human carcasses also had an unforeseen, and deeply unpleasant aftereffect. Following the realisation that it was fake, the first news of what the Nazis were doing in the concentration camps was also initially disbelieved. We don’t do things like that now, he said. And in a side-swipe at the ‘Dodgy Dossier’ and Saddam Hussein, he said, that no-one would believe stories about a mad dictator possessing weapons of mass destruction.

The Message: Trust the Mainstream Media

Hislop and his interlocutors, like the MP, who’d called for an inquiry into fake news, agreed that it was a real problem, especially as over half of people now got their news from online media. But the problem wasn’t to regard it all with cynicism. That is what the retailers of fake news, like Putin and RT want you to do. They want people to think that it is all lies. No, concluded Hislop, you should treat online information with the same scepticism that should apply to the mainstream media. Because there was such a thing as objective truth.

The Mainstream Media and Its Lies: What the Programme Didn’t Say

Which is absolutely right. There is an awful lot of fake news online. There’s also an awful lot of fake news being retailed, without any objection or scepticism by the lamestream media. And the only people tackling this fake news are the online blogs, vlogs and news sites. I’ve mentioned often before the anti-Semitism smears against Jackie Walker, Marc Wadsworth, Ken Livingstone, Mike, Martin Odoni, Tony Greenstein, Chris Williamson, and too many others. It’s all fake news, but there is not a word against it in the lamestream press, including the Eye. I’ve also mentioned how the British state during the Cold War had its own disinformation department pushing fake news, the IRD. This also turned to smearing the domestic, democratic Left in the shape of the Labour party and CND by claiming that they had connections to the Communist bloc. And in the case of Labour, that they supported the IRA. This is documented fact. Is it mentioned by the Beeb and the rest of the lamestream media? Don’t be daft! Is it still going on today? Yes, definitely – in the shape of the Democracy Institute and the Institute for Statecraft, which have connections to British intelligence and the cyberwarfare section of the SAS. And they are smearing Corbyn as too close to Putin, along with other European dignitaries, officials and high ranking soldiers. And we might not seek to overthrow government, but the Americans certainly do. The CIA has a long history of this, now given over to the National Endowment for Democracy, which kindly arranged the 2012 Maidan Revolution in Kiev, which threw out the pro-Russian president and installed a pro-Russian one. As for the New York Times, the editors of Counterpunch showed in their book on official propaganda in the American media, End Times: The Death of the Fourth Estate, how the Grey Lady ran a series of articles of fake news to support George Dubya’s invasion of Iraq. The Beeb has also done its fair share of broadcasting fake news. It’s supported the bogus allegations of anti-Semitism against Corbyn and his supporters. It altered the footage of the fighting between police and miners at the Orgreave colliery during the miners’ strike to show falsely the miners attacking the police. In reality, it was the other way round. And then there was the way they edited Alex Salmond in a press conference during the Scottish Referendum. The Macclesfield Goebbels, Nick Robinson, had asked Salmond a question about whether the Edinburgh banking and big financial houses would move south if Scotland gained its independence. Salmond replied with a full answer, explaining that they wouldn’t. This was too much for the Beeb, which edited the footage, subsequently claiming that Salmond hadn’t answered fully, and then denying that he had answered the question at all. It was fake news, courtesy of the Beeb.

Mike and the Sunday Times’ Smears

None of this was mentioned, unsurprisingly. The result is a cosy, reassuring view of the mainstream media. Yes, fake news is out there, but it’s being done by internet loons and nasty foreigners like the Russians. But never fear, all is well. The mainstream media can be trusted to check the facts, and give you the truth. Except that they don’t check the facts, or when they do, immediately ignore them. As Gabriel Pogrund and the editor of the Sunday Times did when they wrote their nasty hit piece on Mike. Pogrund rang Mike up, Mike explained very clearly that he certainly was no kind of Jew-hater and certainly did not deny the Holocaust. Pogrund and his editor ignored that, and published their piece anyway. Complaints to IPSO then followed. Mike won, but some people still continue to believe the lies.

You can’t trust the lamestream media. Instead, I thoroughly recommend you go for corrections and alternative views to the left-wing blogs, vlogs and news sites like Mike’s, Vox Political, Another Angry Voice, Zelo Street, the Skwawkbox, Gordon Dimmack and the American sites, Sam Seder’s Majority Report, The Michael Brooks’ Show, the David Pakman Show, Democracy Now! and the work of Abbie Martin attacking the American Empire and Israeli apartheid and ethnic cleansing. Those sites provide an important corrective to the lies and falsehood being daily fed to us by the lamestream media. Including the Beeb.

 

 

Advertisements

Ian Hislop Presents Beeb Programme on Fake News

October 6, 2019

According to this week’s Radio Times, Private Eye’s editor, Ian Hislop, is going to present a programme tomorrow at 9.00 pm on BBC 4 on fake news. The programme’s titled ‘Ian Hislop’s Fake News: A True Story’. The blurb for it on page 75 of the Radio Times runs

The concept of “fake news” may seem like a recent, politically motivated invention, but Ian Hislop takes a long view and finds that fake news was found to be profitable long before the uncertain times of internet trolls and echo chambers. He recounts the story of the 1835 New York Sun “scoops”, which told its readers there was evidence of flying man-bats on the Moon. He also learns how fake news caused a real war between America and Spain.

An additional article about the programme, written by the Radio Times’ editor, Alison Graham, on page 73, runs

Ian Hislop looks sceptically at Christopher Blair, an unapologetic purveyor of fake news, or rather, made-up nonsense that’s simply designed,  claims Blair, to provoke the American alt-right into a frothing frenzy. It’s all done,m he says, in the name of satire.

Of course, Hislop knows a thing or two about satire, and he is unconvinced, worrying that sending such pap into the universe means even sensible people doubt the truth of real and actual news stories.

In a jolly, occasionally serious history of fake news, which of course didn’t begin with Donald Trump, Hislop goes back to 1835 and an American newspaper’s pile of piffle about telescopes trained on the Moon spotting herds of bison and “flying man-bats”. It was a sensation as crowds thronged the street outside the paper’s offices, demanding more. Thus an important lesson was learnt: fake news sells.

The Origin of the Press in 17th Century Wars of Religion

The 1835 Moon hoax is notorious. It was based on Britain sending a real astronomer to oversee the construction of a telescope and astronomical observations in South Africa. The editor of the New York Sun used this as the occasion to run a spectacular story about this astronomer having discovered, through his telescope, life on the Moon. But fake news also long predates that incident as well. The ultimate origin of the news media lies in the 17th century and the 30 Years’ War in Germany and British Civil War. The first newspapers were written to inform merchants around Europe about evens in Germany, during a conflict which ended with 1/5 of the population dead of starvation. During the British Civil War supporters of both sides wrote news sheets not just to inform people of events, but also as propaganda. And some of it was very definitely fake news. This was a deeply religious age, and the wars were religious conflicts between Roman Catholics and Protestants in Germany, and the monarchy and Anglican church on one side against parliament and the Puritans and other, more radical Protestant groups on the other. Visions, omens and miracles were widely publicised, as it was believed that these showed God’s anger or favour towards the different factions. And some of these look very, very much like fake news. Such as the supposed encounter by a British ship out in the English channel with a merman, bearing a scroll in his hand. This fishy fellow told the astonished sailors that he was heading up the Thames to present the scroll to Crown and parliament in order to get them to desist. Or something like it. Whatever happened, it all seems very dubious to me, and looks very much as though the story ultimately had its origins in a tavern somewhere, written by the kind of hack, who used to write for the Scum and the Sport. Back in 1983 the Scum ran a story in which a medium supposedly contacted the spirits of dead British heroes and heroines to see which politicians they backed. Boadicea, apparently, gave her support to Maggie Thatcher and the warriors of Goose Green. While the Sport told us all how a B52 bomber had supposedly been found on the Moon.

The Sport and the Weekly World News

The Sport always struck me as an attempt to imitate the American Weekly World News and other tabloid newspapers. It was the Weekly World News that gave the world very obviously fake stories about aliens giving their vote to Bill Clinton and interviews with a man, who claimed his mother was the yeti. Quite. This all looked like harmless fun, a bit of sensationalism that despite academic fears, no-one ever really believed. But there are allegations that there was a much more serious, even sinister side to this. According to former tabloid reporter in his book about this side of the press, Grossed-Out Surgeon Vomits Inside Patient, the American intelligence agencies were planting false stories in them as deliberate disinformation.

The British State and Official Fake News

And it isn’t just the tabloid press that published disinformation and black propaganda on behalf of the government. Over here, the IRD – a department of the British secret state – used to plant fake stories in the newspapers as part of a propaganda battle with the Communist bloc. They also concocted fake stories to destabilise the IRA and other Republican groups in Northern Ireland, and to smear the Labour party as having connections with Communism or Irish nationalist terrorism. Indeed the amount of lies put out by the IRA and other terror groups and the British government was so bad, that academics trying to make sense of what was going on in Ulster stated that they had no idea what was going on. And we’ve seen a resurgence of the British government’s black propaganda against Corbyn and the Labour party with the tweets and fake news sent out across social media by the Institute for Statecraft, which has extensive links with British intelligence and the cyberwarfare section of the SAS.

BBC’s and Private Eye’s Lies about Labour Anti-Semitism

It is also richly hypocritical of the Beeb, and Ian Hislop, to produce a programme on fake news too, because of the role they have both played in promoting fake news against the Labour party. The BBC news team are incapable of opening their mouths about the Labour party without lying. This has become so bad and egregious that there is now a group appealing for funding to produce their own film refuting the lies about anti-Semitism in the Labour party put out in a recent, much criticised edition of Panorama. see, for example, Mike’s article at https://voxpoliticalonline.com/2019/10/03/leading-labour-figure-joins-documentary-to-counter-biased-bbc-panorama/

And Private Eye have been exactly the same in this regard. There is much excellent material in it, but it has shown itself as frantic as the rest of the lamestream press in denouncing Jeremy Corbyn and his supporters as anti-Semites, simply because they are critical of Israel, or have pointed out that those who are, are historically correct. As Mike did when he wrote a piece stating that Ken Livingstone was right about Hitler initially supporting Zionism. That was the piece that got Mike attacked as an anti-Semite, and libeled as such in a series of articles in the press. These also claimed that he was a Holocaust denier. They were all flat-out lies, and the newspapers retracted them after Mike complained to IPSO. Nevertheless, Private Eye and the rest of the press are still pushing their lies about Corbyn and the Labour party, just as Mike, and others like him, like Jackie Walker, are still receiving foul abuse from ignorant fanatics.

And the Beeb’s history of right-wing lies doesn’t stop there. There’s also the infamous case where they put the footage of the police attack on the Miners during the Miners’ Strike the wrong was round. It was reversed, so it appeared to show the miners attacking the police. And I’ve no doubt there are many, many other incidents like this.

BBC Trying to Regain Loss Credibility with this Programme?

It’ll be interesting to see if the programme has anything to say about these incidents. But I’m not holding my breath. This looks very much like the Beeb tackling this subject partly as a way of trying to burnish its own squalid image. The BBC and the rest of the lamestream media are rapidly losing credibility in a digital age, when you can go on the Net and find out what’s really been said and done. Along with real fake news, it has to be said. This is frightening them, as the younger generation are turning away from the Beeb’s news output altogether. The Beeb is also frightened by the fact that they are increasingly unable to shape consensus opinion, and express this in statements that claim that as a society we are in danger of becoming more fragmented as people stick to the media niches they like, which may be very different from everyone else’s. Cut through this verbiage about fears about a more ideological fragmented society, and the real fear is that of the Beeb’s management and news hierarchy that they are no longer as credible or as influential as they were, and thus are increasingly irrelevant. As shown by the fact that BoJob has tried to make the internet work for him by circumventing the Beeb and holding some kind of ‘people’s Prime Minister’s Questions’ on the Net.

The Beeb has rightly become notorious for its fake news against the left, and this programme looks like an attempt by the Corporation to try to reclaim some of its loss credibility. By presenting a programme on fake news, it tries to show that it doesn’t do anything of the sort itself. And you can trust it, because the editor of Private Eye, which did prick the establishment, is presenting it. But Private Eye was set up by people, who were very much part of the establishment. John Wells was the headmaster at Eton, for example. And Ian Hislop is very much part of the same, privately educated, Oxbridge set.

It will therefore be very interesting to see if the programme has anything to say about the Corporation’s role in peddling fake news. But I very much doubt it will.

Lobster on Telegraph Hack’s Connection to British Intelligence and Islamophobic Organisation

September 12, 2019

Robin Ramsay, the editor of Lobster, has updated his ‘View from the Bridge’ column for issue 78 for winter 2019. Among the other interesting snippets are his revelations about former Torygraph hack, Con Coughlin. Apparently, Coughlin was the conduit for MI6 black propaganda in the rag. Ramsay notes now that Coughlin, apart from his post as the Torygraph’s senior defence editor, is also a senior fellow at the Gatestone Institute. Ramsay comments

Gatestone is the leading source of intellectually semi- respectable scare stories about Islam in Europe. It is possible that ‘Distinguished Senior Fellow’ means as little as ‘contributing editor’ does in an American media context. Nonetheless this is rather striking.

See: https://www.lobster-magazine.co.uk/free/lobster78/lob78-view-from-the-bridge.pdf and scroll down to the paragraph marked ‘A New Con’.

Yet more information on how corrupt and mendacious the Tory press. Ramsay’s also said that the Sunday Times under Andrew Neil was another conduit for propaganda from British Intelligence. And we’ve seen how the Tory government was funding the Institute for Statecraft and the Democracy Initiative, which had very strong connections to British intelligence, and was running lies and smears on the Net accusing them of being in league with Putin. And that included Jeremy Corbyn.

You really can’t trust the British press. Full stop. 

Hunt Wrong, Corbyn Right Not to Trust Intelligence Services on Iran

June 18, 2019

Yesterday I put up a piece stating that the Labour leader, Jeremy Corbyn, was quite right to demand evidence that Iran was responsible for the explosions that have destroyed several tankers in the Persian Gulf. This is against the accusations that Trump and the Tory government have hurled against the Iranians, who protest their innocence.

Iran is a very authoritarian theocracy with an abysmal record of human rights abuses. The Iranian secret services are capable of organising terror attacks. In the 1980s they bombed a cafe in Berlin used by Kurdish separatists. More recently they sent out naval vessels to seize the crew of a British warship in the Gulf, whom they eventually released. And there are hardliners in the Iranian government, theocracy and military who would wish to start a war with the West.

The False Claims about Iraq and 9/11

But against this, there is the long history of the American Neocons manufacturing pretexts for attacks on and invasions of countries for no other reason than that they are obstacles to American and Western geopolitical and commercial imperialism. The Iraq invasion is a case in point. George W. Bush and Blair accused Saddam Hussein of supporting Osama Bin Laden 9/11 attack. The Blair creature, as Peter Hitchens calls him, told us all that we had to go and support the American-led invasion of Iraq, because the Iraqi dictator could launch weapons of mass destruction within 45 minutes. It was a lie. All of it. Saddam Hussein had zilch to do with 9/11, and there were no weapons of mass destruction. 17 of the 19 attackers in 9/11 were Saudis. None were Iraqis. The American intelligence agencies were aware that the Saudi spy agencies were involved with the attack, and the evidence pointed that involvement in it went all the way to the top, though direct evidence was lacking as the threads petered out. The American intelligence services were also acutely aware that after their invasion of Iraq, Saudi intelligence was supplying arms and collaborating with al-Qaeda and ISIS in their attacks in Iraq and Syria. Since then, records have been discovered that show that the Iraqis were interested in working with bin Laden against the West. But al-Qaeda overwhelmingly hated and despised Hussein and the Ba’athists because they were secular Arab socialists.

Real Reasons for Iraq Invasion

The real reason the Neocons wanted to oust Hussein was entirely down to western imperial ambitions. The Americans and the Saudis wanted the Iraqi oil industry and its reserves, as the latter is the largest outside Saudi Arabia. American multinationals also wanted to take over Iraqi state enterprises. And the Neocons also hoped to turn the country into the low-tax, free trade economy that they’d like to foist on America itself. And they and the Israelis also wanted Hussein overthrown because he supported the Palestinians.

Neocon and Multinationals’ Motives for Possible Invasion of Iran

I have no doubt that similar reasons are behind the latest accusations against Iran by Trump. I don’t think the American right has quite recovered from the Islamic Revolution of 1979 and the overthrow of the Shah, one of America’s and Israel’s allies in the region. After the Revolution, the Iranians nationalised the oil industry, taking it out of the hands of private, foreign companies. This was exactly like Mohammed Mossadeq, the country’s democratically elected prime minister, had done in the 1950s. The Iranian oil industry at the time was controlled by Anglo-Persian Oil, the British company that became BP. We joined the Americans in a CIA operation which overthrew Mossadeq, a coup which eventually led to the Shah assuming absolute power as a ruthless autocrat. I don’t doubt that American and British oil interests dearly want to grab the Iranian oil industry back. I also don’t doubt that American and western multinationals would also like to get their corporate mitts on the 51 per cent or so of the Iranian economy dominated by the state enterprises and the bonyads, the Islamic charitable foundations also managed by the state theocracy. The Neocons also want the current theocracy overthrown, not because they are genuinely interested in the wellbeing of the average Iranian, but because Iran is a fierce opponent of Israel. The dominant religion of Iran is Twelver Shi’ism, and since the overthrow of Hussein Iran has become increasingly influential amongst Iraqi Shi’a. The Saudis and other Gulf states are Sunni Muslims, who fear and oppress their own Shi’a population. A few years ago one of the leading Saudi clerics declared that the Shi’a were ‘enemies of the faith’ and ‘worthy of death’. They would like to see Iran conquered, I don’t doubt, as part of their religious campaign against Shi’a Islam.

Jeremy Hunt was in the news today as it’s reported he’s trying to calm the situation down and de-escalate tensions before it does come to violence. But he’s still criticising Corbyn for not automatically accepting Iranian responsibility for the attacks. Corbyn has committed the unforgivable sin of demanding evidence. And so he’s been grossly misrepresented as siding with the Iranians against Britain. Hunt has also attacked the Labour leader for not automatically accepting the word of the British intelligence agencies that Iran’s responsible.

But Corbyn’s quite right, and the British spy agencies can’t be trusted. 

There’s ample evidence of this. Let’s go back to the Iraq invasion. Hussein didn’t have weapons of mass destruction, but Blair insisted that they did so he could have an excuse for joining George Dubya’s invasion. And so, under government pressure, the ‘dodgy dossier’ was concocted by the spy agencies, which purported to show that Hussein did.

And British Intelligence has a very long record of publishing disinformation, propaganda and sheer lies against the British Left.

There’s the case of the Zinoviev letter in the 1920s. This was supposedly a letter written by the Russian head of the Comintern to the Labour party encouraging them to start a revolution and turn Britain into a Communist satellite, and it was published by the British press just before a general election. It’s believed that the letter was a major cause of Labour losing it to the Tories. The letter was an utter fabrication, created by MI 5 to discredit Labour. And British intelligence have kept doing it. In the 1970s MI 5 was behind various rumours and attempts to overthrow the Labour leader and Prime Minister, Harold Wilson, because he was a KGB spy. This was part of a wider campaign of disinformation during the Cold War, designed to combat the spread of Communism. The agency responsible for this, the Information Research Department, and the other agencies also manufactured stories claiming that the IRA were collaborating with the Soviet Union, and that high profile members of the Labour left were also either Communist agents or sympathisers or members of the IRA. This has continued to today. Just a year or so ago, the Institute for Statecraft, a propaganda outfit churning out online pieces attacking politicians and other public figures, whom they thought were too close to Putin, was revealed as being funded by the British government. And although it’s a private organisation, it has links to the British intelligence agencies and the section of the SAS responsible for cyberwarfare. It’s no surprise that Jeremy Corbyn was one of those smeared as a supporter or agent of Putin.

And this is quite apart from the agencies’ grubby record rigging elections and doing other dirty tricks in Britain’s former colonies, in order to make sure that they remained loyal to Britain. This is extensively described in a recent book published by a mainstream historian.

And aside from producing propaganda, disinformation and outright lies, British intelligence at one time was also notorious for its incompetence.

Apparently Margaret Thatcher was the only Prime Minister, so it was claimed in the 1990s, who regularly read their reports. Other Prime Ministers didn’t bother for the simple reason that they were rubbish. Among the failures of the western intelligence agencies was the fact that they didn’t predict the Islamic Revolution in 1979. The only organisation that knew that a revolution was coming were the Tudeh, the Iranian Communist party. And they made the mistake of assuming it would be a Communist uprising. The CIA also thought that the Ayatollah Khomeini would be a leader in the mould of Gandhi, preaching non-violent opposition, instead of the radical firebrand he actually was.

Now British intelligence might be right about Iranian responsibility for these bombings, but they need to offer evidence. Evidence that can be subjected to proper scrutiny and independent analysis. If that is not forthcoming, then the long history of the British intelligence agencies in publishing lies and propaganda, including against the Labour party and other elements of the domestic Left, means that their word cannot be trusted.

Corbyn is quite right not to trust the word of the spy agencies automatically, and demand proper evidence. Until that is produced, it seems clear to me that the British and American right-wing political and media elite, and their secret states, are merely producing more smears to prepare for Iran’s invasion. And this is being driven not by anything the Iranians are doing, but simply for the same geopolitical and corporate imperialism behind the invasion of Iraq.

Tony Benn on ‘Spycatcher’ and the Wilson Smears

January 8, 2019

Tony Benn was a passionate defender of civil liberties and an advocate of expanding democracy further against the attempts of the establishment to limit it. He was therefore a critic of Britain’s intelligence agencies and their repeated attempts to destabilise and undermine the left. The publication of Peter Wright’s Spycatcher in the ’80s caused massive controversy, because of its description of the activities by them. Thatcher invoked the Official Secrets Act to suppress its publication in Britain, but it was freely available elsewhere in the world. In his 1988 book, Fighting Back, Benn discusses the book and its revelations about just what the CIA and MI5 were up to, including their smears against the former Labour prime minister, Harold Wilson.

Among the pieces Benn quotes and discusses was Wright’s statement that MI5 bugged and burgled their way across London on behalf of the state, while civil servants looked the other way;

that during the Suez crisis, MI6 planned to assassinate Nasser using nerve gas;

that James Angleton, the head of the CIA, wanted to expand their London station and infiltrate and absorb MI5 completely;

that the intelligence agencies had always taken information from peoples’ national insurance files, and were setting up a computer link to do the same;

and that Angleton believed that Wilson was a Soviet agent, based on an anonymous Soviet source. (Benn, Fighting Back, pp. 237-8).

He then goes on to quote Wright on how MI5 was plotting to smear Wilson from the end of the Heath government. Wright wrote

As events moved to their political climax in early 1974, with the election of the minority Labour Government, MI5 was sitting on information, which, if leaked, would undoubtedly have caused a political scandal of incalculable consequences. The news that the Prime Minister himself was being investigated would at the least have led to his resignation. The point was not lost on some MI5 officers.

Wright continued on page 369 of his wretched book

The plan was simple. In the run-up to the election which, given the level of instability in Parliament, must be due within a matter of months, MI5 would arrange for selective details of the intelligence about leading Labour Party figures, but especially Wilson, to be leaked to sympathetic pressmen. Using our contacts in the press and among union officials, word of the material contained in MI5 files, and the fact that Wilson was considered a security risk would be passed around. Soundings had already been taken, and up to thirty officers had given their approval to the scheme. Facsimile copies of some files were to be made and distributed to overseas newspapers, and the matter was to be raised in Parliament for maximum effect. It was a carbon copy of the Zinoviev letter, which had done so much to destroy the first Ramsay MacDonald Government in 1928. [sic] ‘We’ll have him out’ said one of them. ‘this time we’ll have him out.’ Shortly afterwards Wilson resigned. As we always used to say in the office ‘Politicians may come and go, but the security service goes on forever. (Both quotations in Benn, p. 238).

Benn then went on to say about these revelations that

If any of them are true MI5 officers were incited to break the law, have broken the law, did attempt, with CIA help, to destroy an elected government, and any responsible Prime Minister should have instructed the police to investigate, with a view to prosecution, and the Courts should have convicted and sentenced those found guilty. The charge which the Prime Minister, the Lord Chancellor, the Law Officers, the Police, have to face is that they have all betrayed their public trust, and the judges who have upheld them are in clear breach of the Bill of Rights of 1689. For if ministers can arbitrarily suspend the law, and claim that issues of confidentiality, or national security, justify a ban on publication; and if the judges issue an injunction, there could be no limit to the suppression of any information which might embarrass any government. (Benn, p. 239).

The Wilson smears have again become relevant after the recent revelations from the Anonymous hacking group, which the government admitted following a question by Labour minister Chris Williamson, that the Tory government was funding a private company, the Institute for Statecraft, to publish anti-Putin propaganda on the internet as part of its programme, the Integrity Initiative. This propaganda included smearing European and American politicians and officials, who were held to be to close to Putin. And so they smeared Jeremy Corbyn, just as the press a little while ago also tried smearing him as a Czech spy. Investigation has shown that the Institute for Statecraft and the Integrity Initiative uses staff from MI5 and the army’s internet counterintelligence units, to the point where journalists investigating it have described it as a British intelligence cut-out.

It is over forty years since Harold Wilson left office, but the British intelligence services are back up to their old tricks of smearing Labour leaders as Russian agents. Benn wanted legislation put in place to make the British secret state fully accountable to parliament. The British conspiracy magazine, Lobster, has making the same argument since its foundation in the 1980s.

Benn and Lobster are right. Our intelligence agencies are out of control, and a danger to democracy.

Poverty and the Insensitivity of the Queen’s Speech

December 30, 2018

A few days ago Mike put up an article reporting the backlash against the monarchy that had occurred as a result of the Queen’s speech. I never saw it as I find the speech horrendously boring, but I gather that Her Maj had sat in a wonderful gilded room, complete with a priceless gold Erard piano, and urged us all to be tolerant of each other at this time. People were naturally more than a bit annoyed to hear someone, surrounded with the kind of wealth most people can only dream about, telling the rest of the country in effect that they had better respect their superiors when poverty is massively increasing and people are fearing for their jobs, their homes and whether they’ll be able to put food on the table for their children tomorrow.

They also resented the fact that the royal family, as rich as they are, are subsidized by the rest of us through our taxes. Mike in his article reproduced a number of tweets critical of the monarchy, pointing out that the Queen’s comments that we should put aside our differences in the national interest was the type of slogan the Tories come out with.

One of the tweets by Mark Adkins went further, and said that it wasn’t just the monarchy itself that was the problem, but what they represented: the British class system that made breeding more important than anything else, and which concluded ‘This world view helps justify racism, snobbery and the demonisation of the poor. A Republic is long overdue!’

See: https://voxpoliticalonline.com/2018/12/26/insensitivity-of-queens-speech-prompts-backlash-against-the-monarchy/

I’m not a republican, but this did show that the Queen was seriously out of touch. She could have made her speech in more sombre settings or even actually on the front line, as it were, at a food bank to show that she was at least aware how much some people were suffering. It all reminded me of the comments the 19th century German socialist writer Adolf Glasbrenner made about the Prussian monarchy of his day in his piece Konschtitution. The piece is supposed to be an explanation of the German constitution by a father to his son, Willem. It’s written in the Berlin dialect, and is written from the perspective of someone, who really doesn’t know what he’s talking about. It’s like some of Tony Hancock’s speeches, when he started talking about aspects of British constitutional history, that he obviously didn’t know anything about. Like his remarks in the episode ‘Twelve Angry Men’ about Magna Carta being a poor Hungarian peasant girl, who was burned at the stake in order to get King John to close the boozers at half past ten. Or like some of the rants by Alf Garnett about how great Britain is, but without the racism.

Amongst Glasbrenner’s skewed explanation of the Prussian constitution are his remarks on the monarchy. These include:

‘The King does, what he wants; and against that, the people do, what the kind wants. The ministers are therefore responsible for nothing happening. The king rules quite irresponsibly… Should the people come to penury or starvation, so is the king bound, to say he’s sorry.’ He also declares that the form of the state is ‘monarchical-pulcinelle’, the latter word a character from the Italian Commedia dell’arte. The commedia dell’arte was one of the sources of the modern British pantomime as well as Mr. Punch in the Punch and Judy show, so you could possibly translate the phrase into a British context by saying it was ‘monarchical-Mr. Punch’ The piece also has a line that ‘without Junkers (Prussian aristocracy), police and cannon freedom isn’t possible’.

Although it’s a spoof on the Prussian constitution and the classical liberal conception of the state, which was that it should simply guard against crime without interfering directly in society or the economy, it obviously has some relevance to the Tory conception of politics. This also stresses the monarchy, strongly rejects any kind of state interference, and also believes that freedom is only possible through the aristocracy, the armed forces and the police. Although the police aren’t being supported so much these days, as the Tories want to save money by cutting their numbers so that they protect the rich, while the rest of society are left to defend themselves from crime. Perhaps they still think we’ll all hire the private security guards like the Libertarians and Virginia Bottomley were so keen on as replacements.

More ominously, in the present situation over Brexit it also reminded me of a poem by the Liberal Serbian poet Zmaj Jovanovic, ‘The National Anthem of the State of Jutunin’ I found quoted in Vladimir Dedijer’s Tito Speaks (London: Weidenfeld and Nicolson 1953). This is a memoir of the former Yugoslav dictator’s life and his break with Stalin and the Soviet bloc. It was printed in the last issue of Borba, a Communist magazine, when the Yugoslav king, Alexander, seized dictatorial power, dissolving parliament and banning political parties.

O thou, Holy God, keep our King alive
In good health, strong, proud and glorious,
Since this earth has never seen, nor shall
Ever see a king equal to him.
Give him, O Lord, the holiest gifts from heaven:
Police, gendarmeries and spies:
If he doesn’t fight the foe,
Let him keep his own people under his heel.
(p. 69).

I’m not accusing the Queen, nor the Duke of Edinburgh or anyone else in the royal family of planning to seize power and rule like an absolute monarch. But I am worried about Tweezer’s plan to put 3,500 troops on the streets in case of a ‘No Deal’ Brexit. Under the Conservatives and New Labour Britain has become a very authoritarian society, including through the establishment of secret courts, where you can be tried in camera without knowing the identity of your accuser and with evidence withheld from your lawyers, all in the interests of national security. We now have a private company, the Institute for Statecraft, publishing smears in the media against Jeremy Corbyn and other politicians and public figures in Europe and America for the British and American secret state. And Mike reports that Tories are now requiring EU citizens or the children of EU citizens resident in England sign up to a central registry, which may make their information available to other public or private bodies without telling anyone which. This is another very disturbing development, as it seems that the British state is determined to leave them open to official persecution. And I’ve said in a previous blog post that a priest at my church, who ministered in Australia, is worried that if Corbyn gets into power, the Tories will try to get the Queen to dismiss him, just as they had her to do Gough ‘Wocker’ Whitlam in the 1970s.

I support the monarchy, but it needs reform and the Queen’s lack of tact in showing off her wealth at a time of great hardship has only made matters worse. And I’m afraid the increasing authoritarianism of the Tory and New Labour governments could discredit the monarchy if and when there’s a backlash.

Private Eye on the Integrity Initiative and Its Links to American Intelligence

December 30, 2018

I’ve just put up a piece by left-wing British vlogger Gordon Dimmack on the Integrity Initiative and its parent organization, the Institute for Statecraft, which have been revealed as British intelligence operations running smears against Jeremy Corbyn, claiming that he’s supported by the Russians. It’s pretty standard British establishment disinformation. In the 1970s MI5 ran a similar campaign against Harold Wilson, claiming that he was a KGB spy. The Sunday Times smeared the former Labour leader, Michael Foot, the same way in the 1990s, and have repeated the same libels recently. And then there are all the absurd attacks on Jeremy Corbyn in the press that he’s a Communist, Trotskyite or Stalinist.

Private Eye also ran a piece about the Integrity Initiative in this fortnight’s Christmas issue, for 22nd December 2018-10th January 2019. The article, entitled ‘Hot News, Cold War’, runs

The Integrity Initiative, ostensibly a campaign against “Russian disinformation”, faced Labour Party anger and a Foreign Office (FCO) inquiry when it emerged recently that the supposedly “independent” initiative was backed by 2m pounds of government money and had been circulating anti-Jeremy Corbyn articles.

Private Eye can now reveal that the project to “defend democracy against disinformation” has also relied on help from one John Rendon, the US political PR supremo dubbed “the man who sold the Iraq war” after his company, Rendon Group, was paid millions by the US government to build the Iraqi National Congress, the supposed “dissident” group behind fake tales about weapons of mass destruction that helped launch the Iraq war.

The Integrity Initiative was launched in 2016 by the Institute for Statecraft, a charity that claims to be “totally independent and impartial, not dependent on funding from political or government agencies”. However, documents released by hacktivist group Anonymous in November revealed that it got nearly 2m pounds from the Foreign Office in 2017/18 specifically to run the Integrity Initiative-figures subsequently confirmed by an embarrassed Sir Alan Duncan, Foreign Office minister, in a written parliamentary answer.

The Anonymous documents included detailed FCO plans to build up secretive “clusters” of friendly journalists and academics to spread their messages, with monthly reports back to government.

Integrity Initiative staff have intelligence links. The documents name as part of the team one Harold Elletson, a former Tory MP identified by the Observer in 1996 to have been an MI6 agent (see Eye 916). Another team member, Chris Donnelly, is a reserve officer in the British Army Intelligence Corps.

Integrity Initiative “clusters” across Europe push articles “written by independent journalists in newspapers” which were “based on material provided anonymously by the cluster”. The documents show the FCO-funded “clusters” were not just aiming at “Russian disinformation”. Instead the attacked European politicians they believed were too “pro-Putin”.

The papers show how John Rendon helped shape this FCO-funded campaign. He was a top speaker at a 45,000 pound programme of Integrity Initiative seminars to “educate core team and clusters”, and his firm helped write Integrity Initiative dossiers.

The Rendon Group works extensively for the CIA, Pentagon and other US agencies. Famously, it was paid nearly $100m to help shape the Iraqi National Congress (INC) from the 1990s onwards. The INC built its western media contacts to pump out fake stories about WMDs. After Saddam’s fall, the INC proved to have little support in Iraq itself. Rendon’s experience shows the danger of secretive government PR supposedly aimed at foreign opponents distorting domestic politics.

The FCO says the Integrity Initiative documents were exposed by a Kremlin hack and “amplified” by “Russian disinformation”. Russian media are certainly delighted by the news, and Russia may well have hacked the press, but they are real. (p. 11).

The people thus smearing Jeremy Corbyn and the Labour left as Russian stooges are aided by an outfit that the helped to cause the illegal invasion of Iraq, an outfit that works for the American intelligence establishment. This makes sense. The Boston-based alternative news network, The Real News, have also put up a video about Initiative revealing that it doesn’t just smear British politicians and activists, but also American. This is a real scandal, and there needs to be a proper exposure of this organization and inquiry. And especially of the hacks, who are putting the organization’s lies into print to undermine real democracy across Europe and America.

Gordon Dimmack on Government Funded Disinformation House, the Integrity Initiative

December 30, 2018

A week or so I ago I put up an article looking at a piece by Mike about the Integrity Initiative. This is a government-funded disinformation programme run by the Institute for Statecraft, a private company whose funding also comes from the government and various right-wing think tanks, and whose staff appears to be drawn from the British military intelligence establishment.

The Integrity Initiative has caused a scandal because it claims that it was set up to combat Russian propaganda on the Net. It has expanded this, however, to include running smears against Jeremy Corbyn and Brexit. The company was first exposed when Labour MP Chris Williamson asked a question about it in parliament. The revelations about the organization’s political interference, both here and abroad, were truly shocking, but Duncan refused to say anything more about it, pleading that further information would reduce its effectiveness. One of those outraged at the Integrity Initiative and its malign activities was left-wing vlogger Gordon Dimmack, who states that this story is bigger than Brexit.

Dimmack has run a series of video about Integrity Initiative and its parent body, the Institute for Statecraft. In this one, he reveals the identities of three British journalists, who have worked for the organization in spreading disinformation and fake news. They are Ben Nimmo, and the Guardian’s Nick Cohen and Carole Cadwalladr.

Dimmack begins his discussion by running with Labour MP Chris Williamson’s own video about how his question about the government’s funding for the Institute revealed its dirty tricks campaign. It was revealed that last year it received 2.2 million pounds of government money, and was responsible for running political campaigns against various politicians and public figures across Europe. It and its pet journos put out disinformation to stop the attempts to by the Spanish Socialist party to get one of their country’s senior army officer, Pedro Banos, made its security leader. This was even before the Institute’s Spanish cluster got involved. One of the Initiative’s hacks is Ben Nimmo of DFR Labs, the DFR standing for ‘Digital, Foreign and Research’. Nimmo and his employers are funded by the Foreign and Commonwealth Office and the Atlantic Council. Nimmo wrote a piece in the Scum claiming that Russia supported Corbyn, and then used his own piece as evidence to argue that Russia was not only promoting Corbyn as part of a disinformation campaign to sow division across the UK. Alan Duncan, the minister who answered Williams’ questions, then refused to reveal any more information. Dimmack comments on his excuse that it would damage the programme’s effectiveness, stating this means they’re frightened because they’ve been caught out. Williamson states that this is a threat democracy, and wants a public inquiry.

Dimmack himself notes that there have been four Labour MPs in parliament calling for an official investigation into the Initiative and its shady activities, including Jeremy Corbyn. But the media’s response has been to give it no coverage at all. The BBC wrote one article about it, which could have come from the Foreign Office. He states that the Guardian, or as he calls it, GCHQ’s propaganda rag, is very heavily implicated. Two of its journos, Carol Cadwalladr and James Ball, have attended Integrity Initiative sponsored events. They’ve also defended the Institute in the media and helped to cover this scandal up. They show that the media is not the ‘fourth estate’ holding government to account, but, in Dimmack’s phrase, ‘a fifth column’. Another Groaniad hack, Nick Cohen, has also attended events sponsored by the Initiative. Dimmack states that 90 per cent of Cohen’s articles are either attacks on Corbyn or Brexit.

He then moves on to an article by Craig Murray revealing the true location of the Institute for Statecraft’s headquarters. The lamestream media tracked it down to a disused timber mill in Auchtermuchtie, Fife, Scotland, owned by Daniel Lafeedney. Lafeedney, born with the more prosaic surname Daniel Edney, was formerly of D Squadron in the SAS and Military Intelligence. But Murray said that a quick search through relevant documents and a few phone calls revealed that the Institute’s real headquarters is in the basement of 2 Temple Place, London. This is definitely not a barn – it’s truly palatial, and was the London mansion of the millionaire William Waldorf Astor. The building has a website advertising itself as available for special functions, and showing off its opulent construction and decoration. It also invites people to donate to its maintenance. The Institute claims that it has no permanent staff, and shows nothing for rent, utilities or office expenses. In fact, the rent is paid by the Ministry of Defence. All of this is funded through MOD and the Foreign Office. Dimmack is naturally outraged, as the Ministry of Defence, as its name states, should be defending us rather than interfering in domestic politics or the affairs of foreign, allied states.

Lobster have also run a piece on the Initiative and its wretched parent, discussing government funding and its links to British intelligence, including MI6 and the cyberwarfare section of the SAS. It was set up apparently by Gordon Brown after he read a book on CIA’s sponsorship of the arts during the Cold War by an American academic. The book was actually a condemnation of the agency, but Brown missed the point and thought getting the intelligence services to launch propaganda campaign through the arts and media was a good idea.

As for the attacks on Corbyn, this seems very much like a return to hackneyed form by the British secret state. During the Cold War the IRD, the intelligence services’ propaganda department, ran fake stories attacking the Nationalists in Ireland and the British left. One of the most infamous examples of this was the smears made by MI5 against ’70’s Labour Prime Minister Harold Wilson as a KGB spy. The media’s silence on this issue is easily explained: very many newspapers were complicit in running government disinformation. According to Lobster, the Sunday Times under Andrew Neil ran stories for MI5 in the 1970s, while Tony Greenstein did a piece a little while ago about Cohen and the fake news the Guardian was printing to smear Julian Assange of Wikileaks.

Chris Williamson is right. We need a genuine investigation into the Institute for Statecraft and the Integrity Initiative. But this is just the tip of the iceberg. Lobster has been arguing for years that the British intelligence establishment is corrupt and out of control. And New Labour when they were in power aided this by showing a complete lack of interest in investigating or controlling it and its surveillance and smears of decent people to support the Tory establishment. There not only needs to be an investigation into the Integrity Initiative and the Institute for Statecraft, but tough questions need to be asked of the British intelligence esta