Posts Tagged ‘Weekly World News’

Ian Hislop Presents Beeb Programme on Fake News

October 6, 2019

According to this week’s Radio Times, Private Eye’s editor, Ian Hislop, is going to present a programme tomorrow at 9.00 pm on BBC 4 on fake news. The programme’s titled ‘Ian Hislop’s Fake News: A True Story’. The blurb for it on page 75 of the Radio Times runs

The concept of “fake news” may seem like a recent, politically motivated invention, but Ian Hislop takes a long view and finds that fake news was found to be profitable long before the uncertain times of internet trolls and echo chambers. He recounts the story of the 1835 New York Sun “scoops”, which told its readers there was evidence of flying man-bats on the Moon. He also learns how fake news caused a real war between America and Spain.

An additional article about the programme, written by the Radio Times’ editor, Alison Graham, on page 73, runs

Ian Hislop looks sceptically at Christopher Blair, an unapologetic purveyor of fake news, or rather, made-up nonsense that’s simply designed,  claims Blair, to provoke the American alt-right into a frothing frenzy. It’s all done,m he says, in the name of satire.

Of course, Hislop knows a thing or two about satire, and he is unconvinced, worrying that sending such pap into the universe means even sensible people doubt the truth of real and actual news stories.

In a jolly, occasionally serious history of fake news, which of course didn’t begin with Donald Trump, Hislop goes back to 1835 and an American newspaper’s pile of piffle about telescopes trained on the Moon spotting herds of bison and “flying man-bats”. It was a sensation as crowds thronged the street outside the paper’s offices, demanding more. Thus an important lesson was learnt: fake news sells.

The Origin of the Press in 17th Century Wars of Religion

The 1835 Moon hoax is notorious. It was based on Britain sending a real astronomer to oversee the construction of a telescope and astronomical observations in South Africa. The editor of the New York Sun used this as the occasion to run a spectacular story about this astronomer having discovered, through his telescope, life on the Moon. But fake news also long predates that incident as well. The ultimate origin of the news media lies in the 17th century and the 30 Years’ War in Germany and British Civil War. The first newspapers were written to inform merchants around Europe about evens in Germany, during a conflict which ended with 1/5 of the population dead of starvation. During the British Civil War supporters of both sides wrote news sheets not just to inform people of events, but also as propaganda. And some of it was very definitely fake news. This was a deeply religious age, and the wars were religious conflicts between Roman Catholics and Protestants in Germany, and the monarchy and Anglican church on one side against parliament and the Puritans and other, more radical Protestant groups on the other. Visions, omens and miracles were widely publicised, as it was believed that these showed God’s anger or favour towards the different factions. And some of these look very, very much like fake news. Such as the supposed encounter by a British ship out in the English channel with a merman, bearing a scroll in his hand. This fishy fellow told the astonished sailors that he was heading up the Thames to present the scroll to Crown and parliament in order to get them to desist. Or something like it. Whatever happened, it all seems very dubious to me, and looks very much as though the story ultimately had its origins in a tavern somewhere, written by the kind of hack, who used to write for the Scum and the Sport. Back in 1983 the Scum ran a story in which a medium supposedly contacted the spirits of dead British heroes and heroines to see which politicians they backed. Boadicea, apparently, gave her support to Maggie Thatcher and the warriors of Goose Green. While the Sport told us all how a B52 bomber had supposedly been found on the Moon.

The Sport and the Weekly World News

The Sport always struck me as an attempt to imitate the American Weekly World News and other tabloid newspapers. It was the Weekly World News that gave the world very obviously fake stories about aliens giving their vote to Bill Clinton and interviews with a man, who claimed his mother was the yeti. Quite. This all looked like harmless fun, a bit of sensationalism that despite academic fears, no-one ever really believed. But there are allegations that there was a much more serious, even sinister side to this. According to former tabloid reporter in his book about this side of the press, Grossed-Out Surgeon Vomits Inside Patient, the American intelligence agencies were planting false stories in them as deliberate disinformation.

The British State and Official Fake News

And it isn’t just the tabloid press that published disinformation and black propaganda on behalf of the government. Over here, the IRD – a department of the British secret state – used to plant fake stories in the newspapers as part of a propaganda battle with the Communist bloc. They also concocted fake stories to destabilise the IRA and other Republican groups in Northern Ireland, and to smear the Labour party as having connections with Communism or Irish nationalist terrorism. Indeed the amount of lies put out by the IRA and other terror groups and the British government was so bad, that academics trying to make sense of what was going on in Ulster stated that they had no idea what was going on. And we’ve seen a resurgence of the British government’s black propaganda against Corbyn and the Labour party with the tweets and fake news sent out across social media by the Institute for Statecraft, which has extensive links with British intelligence and the cyberwarfare section of the SAS.

BBC’s and Private Eye’s Lies about Labour Anti-Semitism

It is also richly hypocritical of the Beeb, and Ian Hislop, to produce a programme on fake news too, because of the role they have both played in promoting fake news against the Labour party. The BBC news team are incapable of opening their mouths about the Labour party without lying. This has become so bad and egregious that there is now a group appealing for funding to produce their own film refuting the lies about anti-Semitism in the Labour party put out in a recent, much criticised edition of Panorama. see, for example, Mike’s article at https://voxpoliticalonline.com/2019/10/03/leading-labour-figure-joins-documentary-to-counter-biased-bbc-panorama/

And Private Eye have been exactly the same in this regard. There is much excellent material in it, but it has shown itself as frantic as the rest of the lamestream press in denouncing Jeremy Corbyn and his supporters as anti-Semites, simply because they are critical of Israel, or have pointed out that those who are, are historically correct. As Mike did when he wrote a piece stating that Ken Livingstone was right about Hitler initially supporting Zionism. That was the piece that got Mike attacked as an anti-Semite, and libeled as such in a series of articles in the press. These also claimed that he was a Holocaust denier. They were all flat-out lies, and the newspapers retracted them after Mike complained to IPSO. Nevertheless, Private Eye and the rest of the press are still pushing their lies about Corbyn and the Labour party, just as Mike, and others like him, like Jackie Walker, are still receiving foul abuse from ignorant fanatics.

And the Beeb’s history of right-wing lies doesn’t stop there. There’s also the infamous case where they put the footage of the police attack on the Miners during the Miners’ Strike the wrong was round. It was reversed, so it appeared to show the miners attacking the police. And I’ve no doubt there are many, many other incidents like this.

BBC Trying to Regain Loss Credibility with this Programme?

It’ll be interesting to see if the programme has anything to say about these incidents. But I’m not holding my breath. This looks very much like the Beeb tackling this subject partly as a way of trying to burnish its own squalid image. The BBC and the rest of the lamestream media are rapidly losing credibility in a digital age, when you can go on the Net and find out what’s really been said and done. Along with real fake news, it has to be said. This is frightening them, as the younger generation are turning away from the Beeb’s news output altogether. The Beeb is also frightened by the fact that they are increasingly unable to shape consensus opinion, and express this in statements that claim that as a society we are in danger of becoming more fragmented as people stick to the media niches they like, which may be very different from everyone else’s. Cut through this verbiage about fears about a more ideological fragmented society, and the real fear is that of the Beeb’s management and news hierarchy that they are no longer as credible or as influential as they were, and thus are increasingly irrelevant. As shown by the fact that BoJob has tried to make the internet work for him by circumventing the Beeb and holding some kind of ‘people’s Prime Minister’s Questions’ on the Net.

The Beeb has rightly become notorious for its fake news against the left, and this programme looks like an attempt by the Corporation to try to reclaim some of its loss credibility. By presenting a programme on fake news, it tries to show that it doesn’t do anything of the sort itself. And you can trust it, because the editor of Private Eye, which did prick the establishment, is presenting it. But Private Eye was set up by people, who were very much part of the establishment. John Wells was the headmaster at Eton, for example. And Ian Hislop is very much part of the same, privately educated, Oxbridge set.

It will therefore be very interesting to see if the programme has anything to say about the Corporation’s role in peddling fake news. But I very much doubt it will.

Advertisements

More Lies and Disinformation about Roswell: Crash Hoaxed with Victims of Nazi and Japanese Human Experiments

September 15, 2019

There’s some very nasty lies – at least, I sincerely hope they’re lies – being put about by someone about the notorious Roswell UFO crash. This was the incident in 1947 when a UFO supposedly crashed on Mac Brazell’s ranch in Roswell, New Mexico. The US army came to investigate and collect the debris. The USAF then released a statement by Major Quantanilla that they had recovered a ‘flying disc’. This story was then changed the next day, or a few days later, to a tale that they had in fact recovered a weather balloon, with Quantanilla shown holding up its foil remains. That, more or less, is what is known for sure. However, local people continued to believe very strongly that an alien space vehicle had crashed near their town. In 1980 Charles Berlitz and another researcher published a book claiming that this was the true. This was followed by even more books claiming that not only had a UFO crashed, but alien bodies had been recovered and removed to Wright-Patterson AFB for analysis and dissection. There was also one alien survivor, who was also taken by the Air Force. This in turn spawned the infamous Alien autopsy hoax video created by pop producer Ray Santilli and shown around the world. Which in turn inspired the British SF comedy, Alien Autopsy, starring those lovable funsters Ant and Dec, now appearing on Britain’s Got Talent.

Since then there have been a number of theories and highly dubious claims about what really happened at Roswell. And one of these stories is extremely nasty, and, in my view, grossly offensive. It’s that the crash was a deliberate fake, using children or handicapped adults, who had been experimented upon by Nazi, Japanese, Russian and American scientists, as part of a Cold War plot.

Annie Jacobsen and the Joe Rogan Experience

A few days ago I discovered this video from the Joe Rogan Experience, put up on YouTube on 18th May 2019. In it, Rogan, the host, talks to the journo Annie Jacobsen, about the claims in her new book that American scientists working for the military surgically altered children to look like aliens as part of a Cold War campaign of disinformation against the Soviets. The Russians had supposedly tried to fake a UFO encounter using children mutilated by the Nazis, and the Americans were experimenting to see how the Russians did it.

Rogan’s sceptical about the whole tale. He states that he knows people in the armed forces, and they will spin stories to get people going. And I share Rogan’s scepticism. This seems to be simply the latest version of a series of claims that the crash was faked using children operated upon by the Nazis, Japanese and Russians.

Redfern’s Account of the Russian Hoax Landing

A few days ago the Magonia website published my review of Nick Redfern’s Flying Saucers from the Kremlin: UFOs, Russian Meddling, Soviet Spies & Cold War Secrets. In it, Redfern discusses similar claims made by Jacobsen in an earlier book, published in 2011, Area 51. Based on information supplied by an anonymous informant, she claims that the Roswell Crash was a failed attempt to fake a UFO landing by the-then dictator of the USSR, Joe Stalin. The flying saucer was based on the tailless aircraft designed by the Nazi aeroengineers, the Horten brothers. The aliens were really children surgically altered by the Nazi doctor and war criminal, Josef Mengele. The mysterious hieroglyphs seen on some of the saucer remains was really Cyrillic, the Russian alphabet. Jacobsen doesn’t name her source, but another investigator, Tony Bragaglia, claims that he was Alfred O’Donnell, an elite engineer from EG&G, the leading designer and contractor of federal classified facilities in the US. Redfern then states that he was told practically the same story from a former employee of Area 51, which he published in his 2010 book, The NASA Conspiracies. This source claimed that physically altered people had been flown from Russia to the US aboard a bizarre-looking aircraft in order to convince Americans that their country was being invaded by aliens.

Redfern and Japanese Human Experiments at Roswell

In an earlier version of this tale, also published by Redfern five years earlier, the object that crashed at Roswell was a massive balloon based on Japanese technology, which carried a manned glider. This contained a pilot, and a group of handicapped Japanese. Suffering from diseases such as dwarfism and progeria – rapid aging – they had been brought to the US from the Japanese Unit 731, the infamous Japanese military unit responsible for experiments on humans. These experiments were every bit as sick and horrific as Mengele’s and the Nazis’. A little while ago one of the Horror blogs reviewed a film someone had made about the Unit’s atrocities in Japanese-occupied China and Mongolia during the Second World War. The film claimed to be recreations of real experiments. From reading the review, I decided it was definitely one to miss. Apparently the victims of the Roswell and similar crashes were being used as guinea pigs to assess the effects of exposure to high altitude and radiation.

Redfern’s book, Body Snatchers in the Desert: the Horrible Truth at the Heart of the Roswell Story (Paraview Pocket Books 2005), was reviewed by Magonia in issue 89, August 2005. Their review concluded that it wasn’t a story that should be accepted or rejected out of hand, but was worth the attention of properly qualified reporters and investigators, and would gain in stature if someone, particularly outside Ufology, would come forward to corroborate it. Or if a whistleblower also came forward, and they brought with them evidence and documentation.

The Magonia article notes that there were unethical experiments conducted by the American state, like the MKUltra drug experiments and the infamous Tuskeegee syphilis experiments on Black sharecroppers. They also mention here the scandal of the British state sending ‘orphaned’ children to be used as slave labour in Canada and Australia. However these conspiracies are backed up by genuine evidence and documentation. But there’s none here. Only people walking up to Redfern at UFO conferences. Magonia says of this

Assuming that these people exist and are who they say they are, then the fact the people on two continents approach Redfern with more or less similar stories suggests either that rumours along these lines have been around for some time and are being ussed as the basis of stories, that the stories are to some degree at least true, or that Redfern is being set up by someone or other. 

My guess is that they’re either just rumours, which people are turning into stories, or that Redfern and Jacobsen have been set up.

The Problem of Age and Memory

In the above interview, Rogan does ask Jacobsen if the people telling her these tales weren’t lying. She replies that her informant was a 95 year-old man, who broke down crying in front of his wife of 65 years, because he was so ridden with guilt at his complicity in the atrocity. She asks him in turn how this could happen if the story wasn’t true.

The problem with this is the same that Magonia also pointed out affected the testimony of other witnesses to the supposed Roswell crash, people who believed they’d seen alien bodies. They were very elderly, sometimes quite frail, and the family of one man said that his mind and memory were prone to deceive him. It’s quite possible that this has happened here and that the whole story is a confabulation by a man, who is clearly upset and disturbed about something in his career, but whose mind has constructed a false story about why. On the other hand, it could also very well be that this entire story is simply malign twaddle dreamed up by someone. It could be the government trying to hide a genuine mystery, or it could simply be private citizens laughing at the gullibility of the public, who have somehow pulled this bloke into their fantasies.

The Weekly World News and the Nazi Saucer Myth

These tales also seem to resemble and draw on a version of the Nazi saucer myth published in the Weekly World News on 27th January 1981. The Weekly World News was an American supermarket tabloid newspaper, and gave us such brilliant investigative reports such as ‘Mom was bigfoot, says beastie man’. This reported the claim of Olav Meyer, a German geologist living in Seville, Spain, that the UFOs were developed by the Nazis, but not actually used because Hitler preferred the V2. The article claimed that this had been corroborated by another journalist and investigator, Christof Friedrich, of Toronto. According to Friedrich, the Germans were working on flying saucers, but were unable to develop them because of a shortage of raw materials. Friedrich also said that he had learned from Major Donald Keyhoe that the Americans had seen troops into Germany to recover the saucer scientists, but that they had escaped to Russia instead. Both Meyer and Friedrich cited a book, published in the 1950s by Rudolph Lazar, which supposedly showed the Nazis were developing flying saucers.

https://books.google.co.uk/books?id=1O8DAAAAMBAJ&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Lazar’s book is notorious. Although the WWN article claims that Lazar was a scientist, he was really a former German army officer. His book was about supposed German super weapons developed during the War, which included flying saucers. It’s one of the major sources for the Nazi saucer myth, which returned once again to haunt Ufology back in the 1990s. Apart from ordinary people, who have been taken by this rubbish, the myth seems to be pushed by Nazis trying to create some kind of spurious glamour about the Third Reich. As it developed, the Nazi saucer squadron was supposed to have escaped the allies, establishing a secret base out in the Canadian arctic. They then moved down to Antarctica, which is why the Americans also have a base down there. The video UFO Secrets of the Third Reich, produced by Royal Atlantis Films in the 1990s, also claimed that they were built following instructions channelled through a medium from an alien civilisation around the star Aldebaran. The Nazi saucer myth also formed the basis for the SF comedy, The Iron Sky, in which a female American president, who resembles Sarah Palin, starts a war with a Nazi colony on the Moon. Magonia published a series of articles attacking the Nazi saucer myth. Kevin McClure, a long-time investigator of the paranormal, also published a very well researched piece very effectively demolishing it.

I find the Nazi saucer myth vile and distasteful, if not dangerous for the way it seeks to promote and glamorize the Nazis. And the stories of maimed and disfigured people used to impersonate aliens seems to me to be a kind of blasphemy against the real victims of Nazi and Japanese experimentation.

I have no idea whether these stories are some kind of government/ state disinformation campaign, or simply private hoaxers. But I don’t doubt for a single minute that they’re lies that should be discarded. Until someone involved comes forward bringing real evidence and supporting documents, at least.

Alex Jones Cries and Rants about British Mutant Gill Babies

July 26, 2017

More sheer, howling madness from Alex Jones of Infowars, the man for whom the term ‘fake news’ could have been coined. As I’ve mentioned before, Jones is a notorious conspiracy theorist, who hosts his own internet TV show where he claims that the people of America and the world are under attack from their own governments, determined to impoverish and enslave them. Those responsible for this nefarious project are the ‘globalists’, by which he means the elite 1 per cent, the major industrialists, politicians and world leaders. According to him, they are determined to create something very much like the one-world Satanic superstate of Christian Fundamentalist end-times demonology. The leaders of this conspiracy are involved in every kind of depravity imaginable, including child sacrifice and paedophilia. He appeared on Jon Ronson’s Channel 4 documentary Them: Adventures with Extremists, where he and Ronson sneaked into the annual meeting of America’s political and business elites at Bohemian Grove in California. Witnessing a bizarre playlet in which the participants burn an effigy of ‘Dull Care’, Jones and his followers immediately decided that the figure was a child being ritually sacrificed to Satan.

Jone’s has said a number of times that he doesn’t know if the ultimate forces behind the conspiracy to enslave humanity are demons or malign, extradimensional aliens. But he believes they really exist, whatever they are. Thus he accused Barak Obama and Hillary Clinton of being demonically possessed, and that Clinton was a participant in Satanic rituals involving eating human blood and other body fluids. He also had to make an apology and a very public retraction on air after he claimed that there was a paedophile ring supplying children to Democratic party politicos operating out of a pizza parlour in Boston. Of course there wasn’t. But that didn’t stop someone with a gun going into the place looking for the underground basement where they kept the kids prisoner. Fortunately, the owners were able to show him that no such dungeon existed, and no-one was shot. But it could very easily have gone the other way.

He also had to retract similar allegations made against the Turkish owner of a yoghurt factory. This company had a policy of hiring immigrants, including those from the Middle East. So Jones alleged that the firm’s boss was another paedophile, and that workers from his company were responsible for a spate of rapes in the area. No, the boss wasn’t, and his workers weren’t either. And after the factory boss consulted m’learned friends, as Private Eye calls them, Jones had to appear on air to state that, once again, he’d made a mistake.

As a member of the American Right, he’s firmly against gun control. He’s also against fluoride in the water, and seems to believe that there is some kind of UN plan to have their doctors castrate the male population. Quite apart from putting chemicals in the water to turn the frogs gay.

As well as enslaving us in refugee camps for the victims of natural disasters, Jones also believes, or claims to believe, that the globalists are trying to deprive us of our basic humanity. He denounced the gay rights movement as a ‘transhumanist space cult’ intending to create a genderless human being. Which really isn’t how the vast majority of gays and their supporters in their movement for equality see it at all. Away from sexual politics, Jones has frequently ranted about how the globalists plan to turn everyone into some kind of genetically engineered cyborg.

In this short clip, under a minute, Jones cries about how, when he was in Britain, he saw tanks full of babies and small children, who’ve been genetically engineered into fish people. They all had gills, and were swimming around, breathing under water.

I’ve put this up partly because it involves my home country, obviously. Jones has been to England. He appeared briefly on the Daily Politics with Andrew Neil, where he started yelling about the evils of gun control and how we would never crush good Americans and take their guns away. Or something like that. It ended with the camera pulling away from Jones to focus instead on Neil making the circular ‘nutter’ gesture by the side of his head.

I don’t know whether Jones has been to Blighty again or not. I’m absolutely sure, however, that he has not seen gilled, gene-engineered sprogs in tanks. I think there was a project to develop artificial gills in the 1907s – Duncan Lunan mentions it in his book, Man and the Planets – but that seems to have died the death of all scientific dead-ends. And a few years ago the BBC science documentary programme, Horizon, did cover experiments where animals were shown breathing in liquid. It wasn’t water, however. It was a special, oxygenated liquid, and the creatures didn’t have gills.

It also seems to me that he’s watched too much X-Files on DVD. The show’s central story arc was that there was a secret project to create human-alien hybrids in preparation for a final, alien invasion in which the normal human majority would be completely exterminated. The aliens and the hybrids were, of course, green blooded. As well as being extremely difficult to kill, the human-alien hybrids could also breathe under water. There’s a scene in one episode where Mulder and Scully look around a secret lab in an old warehouse, full of humans sleeping underwater in their tanks.

It’s a good question whether Jones actually believes any of the stuff he spouts. A few months ago his ex-wife sued for custody of their children. They were then living with Jones, who also his studio in his home. His former wife claimed that Jones was insane, and that watching their father rant about these bizarre and terrifying conspiracies, which existed only in his head, was damaging to their children’s mental health. Jones’ lawyer responded that he didn’t believe any of this nonsense, and that it was an act, or performance art. Which is sort of a confession that he’s a fraud.

My guess is that a fair number of Jones’ viewers don’t believe any of the stuff he comes out with, and watch Infowars in the same way people used to read the Weekly World News and its daft stories. Such as, ”Dad Was Bigfoot’, Says Beastie Man’, and a headline news story about a Grey alien giving his vote to Bill Clinton. Jones also probably realizes this, and doesn’t care. If you look on YouTube, there are number of videos explicitly labelled ‘Alex Jones Rants’, which seem to come from Jones or Infowars themselves.

And at least one British tabloid has run bogus stories on the same theme of secret genetic experimentation. Two decades ago, a couple of British newspapers also tried to go for the same market as the Weekly World News in the states. There was the Sunday Sport, now The Sport, and its story about a B-52 bomber being found on the Moon. The Daily Star also tried to plumb those depths. At the time, the Science Fiction chiller, Chimaera, was running on British television. This was a series about a journalist and female genetics engineer, who had uncovered a terrible secret plot to breed a human-chimpanzee hybrid to act as a new slave class. Although SF, the series is not as incredible as it seems. At one point Stalin was interested in creating such a ‘Humanzee’ hybrid to serve as soldiers in the Soviet Union.

While the series was running, the Star, if I remember correctly, carried a story, which claimed that similar genetic experiments were being carried out by the British government, and that their journalists had found laboratories containing elephants the size of rabbits. Well, they clearly hadn’t, although there certainly had been genetic experiments of a sort. This was the time of Dolly, the cloned sheep, and attempts to create a sheep-goat hybrid, experiments which made Chimaera and its plot all too plausible. However, the Star’s attempts to become even more stupid and bonkers than the Sport failed, according to Private Eye, and the wretched rag lost rapidly lost readers. They then had to make a complete volte-face, and go back to something resembling normal journalism. Jones’ tale of secret human experiments in British labs also hark back, consciously or not, to Chimaera and the daft story in the Star which it inspired.

While some people do see Jones as a joke, there is a very serious aspect to him and Infowars. Many people do take it seriously, as was shown by the incident at the Boston pizza parlour. And Jones was one of those backing Trump’s campaign for the presidency. He had the orange buffoon on his show several times, lauding him as the man, who would finally lead the revolt against the globalists. Which is quite ironic, if we’re talking about human-animal hybrids. Trump got very annoyed last year when the American comedian, Bill Maher, declared on his show that Trump was so orange, he must be half orangutan. Trump took the joke so seriously, he began waving his birth certificate around to show that both his parents were human, and threatened to sue for libel. Of course, in practice Trump has shown himself every bit as globalist as all the other politicians and businessmen, moving factories and parts of his business empire abroad to where he can exploit the cheap labour of workers in the Developing World.

As with the Star’s bogus stories about genetically engineered dwarf animals, I doubt anyone has been taken in by Jones’ nonsense about genetically engineered fish babies. But that doesn’t mean people don’t believe some of his nonsense, and he is having a destabilizing effect on American democracy through his promotion of the extreme right. However risible his stories are, Jones and his power to influence part of the American electorate have gone far beyond a joke.