Archive for the ‘Ukraine’ Category

The Origins of the Anti-Semitic Khazar Smear against the Jews

May 8, 2017

One of the smears against Jews is the accusation that they aren’t really descended from the ancient Israelites, but are really descended from the Khazars, a Turkish tribe in what is now southern Russia, who converted to Judaism in the early Middle Ages.

It’s an obscure, fringe theory, which very few people have probably heard about. It seems to have emerged as a particularly nasty offshoot of British Israelitism in the 1920s and ’30s. Donna Kossy devotes a few pages to it in her chapter on the Anglo-Israelites in her book, Kooks: A Guide to the Outer Limits of Human Belief (Portland, Oregon: Feral House 1994) 12-20.

Anglo-Israelitism, or British Israelitism, is the belief that the British peoples, and those descended from them in the Commonwealth and United States are the true descendants of the ancient Israelites of the Bible. The movement was started by John Wilson, who published Our Israelitish Origin in 1840. The idea was then taken up and publicised by Edward Hine. Wilson and Hine weren’t anti-Semites. They believed that the British were descended from the ten lost tribes of Israel, and that the Jews were therefore their brethren. Hine hoped that when the British realised their true descent from the lost tribes, they would join the Jews, who he believed were descended from Judah and Levi, in the Holy Land. The 12 tribes of Israel would be reunited, leading to Christ’s return in the Second Coming.

Kossy notes, however, that this theory was later used by anti-Semites and other racists to justify their hatred of other groups. Hine despised the various indigenous peoples, whose lands were invaded and conquered by the British, and felt they were on their way to extinction. These included Aboriginal Australians, the Maoris, and also the Irish, whom he identified with the Canaanites.

The foremost leader of British Israelitism in America was Howard B. Rand, who had been variously a lawyer, inventor and small businessman in Haverhill, Massachusetts. In 1928 he founded the Anglo-Saxon Federation of America, declaring himself to be its National Commissioner. Nine years later, in 1937, he founded Destiny Publications, to publish his writings about the movement. After the War he also tried to get himself elected as the Prohibition candidate for the office of Attorney General in Massachusetts.

Rand decided that the Jews were only descended from the southern kingdom of Judah, and stated that the Jewish exiles who returned from Babylon intermarried with Hittites and other gentile races. After the destruction of the Temple in Jerusalem in 70 AD the Jewish nation, he believed, ceased to exist. Individual Jews, however, moved north and intermarried with the Khazars. Meanwhile, the Jews captured by the Assyrians moved west, becoming the Goths, and then the Germanic peoples of Britain, Scandinavia and Germany. (Pp. 14-15). Another writer who claimed that the Jews were really descended from the Khazars was Lothrop Stoddard, in his 1926 book, The Pedigree of Judah.

These ideas have since become a part of the various extreme right-wing movements that came to prominence in the 1990s through their confrontations with the federal authorities. Randy Weaver, who fought off the FBI for a week after they sought to arrest him on firearms charges, was a British Israelite, who believed that America was under the secret domination of the Jews, who formed the Zionist Occupation Government.

This bizarre anti-Semitic conspiracy theory comes from the view of the British Israelites that the Jews were pretending to be the true descendants of ancient Israel as part of their schemes for world domination. This is stated by one ‘Wm. Norman Saxon’, in his book, The Mask of Edom, published by Howard Rand’s Destiny Publications in 1985. (See Kossy, p. 16).

The idea that the Jews aren’t truly descended from ancient Israel, but are impostors descended from Khazars, and are plotting world domination is dangerous, ahistorical nonsense. And back in the 1990s there was real concern about the threat posed by the Militia movement in America, many of whose members believed strongly that the Zionist Occupation Government was a reality, and was determined to enslave and destroy the White race.

There is a people, the Karaim, whose name comes from the Hebrew word for ‘Readers’, living in the Crimea, Southern Ukraine and Lithuania, whose religion is Judaism, and who speak a Turkic language, that is, their language is related to Turkish and other, similar languages. As Jews, their language contains a large number of loans words from Hebrew, such as Adonai, ‘God’, sem, ‘name’, and guf, ‘body’. See Bernard Comrie, The Languages of the Soviet Union (Cambridge: Cambridge University Press 1981) 49. They are believed to be ‘a unique survival of Judaism as the official religion of the Khazar empire’. (Comrie, p. 47). Recognising their ethnic origins as remnants of the Khazar state certainly does not give any support whatsoever to the accusation that this applies to the Jewish people as a whole.

Despite the Jokes, HIGNFY Is Fake News

April 20, 2017

Okay, the BBC have started running trailers for the new series of Have I Got News For You that’s due to begin on Friday. The trailer jokes about how the programme won’t be dominated by fake news, before going into a series of clips in which the panellists are dubbed over by a voice with a Russian accent, going on about how wonderful Putin’s Russia is.

Ho ho! We all know how corrupt the Russian media is, ever since the days of the Soviet Union, if not the Tsar. So all good fun and fair comment, eh?

Well, no. I stopped watching the show last year, because I got sick and tired of the way it retailed fake news, cleverly masked as fair comment on the news stories of the week, and wrote a post about it. Jokes like that are dangerous, because they promote a very false image of what Russia is doing in Ukraine, as well as ramping up international tensions, which could all too easily lead to war. Remember, last year a NATO general wrote a whole book about how, by next month, we would be at war with Russia. Considering the stupid actions of Trump and the American military-industrial complex and its poodles in the media, I don’t know if that was a genuine prediction or a prepared script that has been laid down for NATO to follow.

But let’s take the connection between Russia and ‘fake news’. This has been heavily promoted by the Democrats to excuse their defeat in the American presidential elections. They lost, not because they had no policies that would really benefit the poor, not because Hillary Clinton is a corporatist hawk, who has been paid obscene amounts by the Wall Street banks for making sure they can get away with wrecking the economy and impoverishing the country’s working people. Or the way she sneered at implementing single-payer healthcare, and has worked for companies like Wallmart, which stamped on trade unions. No! It was all because the Russians hacked into the Democrats’ computer and handed all the incriminating evidence of their crooked deals with industry and to rig the nominations to keep Bernie Sanders out, and then gave it to WikiLeaks. Except that there’s no evidence of this, and WikiLeaks itself has denied this, saying instead that they were given the material in a Chicago park by a Democratic insider, who was annoyed at the way the party was being run.

And there’s more, much more. Since then the Democrats and their corporate shills, like Rachel Maddow, have been not only banging on about this, but also about how they supposedly hacked into Trump, and have some kind of hold over him, blackmailing him to support their interests. There’s no evidence for that, but nevertheless, that’s what’s being sold the American public. There are two videos from the Jimmy Dore show where he reports on the finding by an American media monitoring organisation that stories about Russian hacking now comprise over 50 per cent of the stories covered by Maddow on her show. Despite the fact that figures from the FBI and CIA have said that it’s all rubbish.

Dore points out how McCarthyite this all is, and how it is dangerously ratcheting up tensions with Putin in a new ‘Red Scare’.

Added to this already volatile situation is the current war in Ukraine. If you believe the media, including Private Eye, Putin doing the same thing as Hitler did to Czechoslovakia. He using the supposed persecution of his people in that country to invade and overthrow its democratically elected government and annex the entire nation.

Except that Putin isn’t. He is in Ukraine to protect the ethnic Russian and Russian-speaking Ukrainian population, who are genuinely being persecuted by the Ukrainian government. However, Crimea was never historically part of Ukraine, is overwhelmingly Russian, and was only given to Ukraine in 1950 or so. And its people voted, perfectly constitutionally, to leave Ukraine and join the Russian Federation.

As for the current Ukrainian government, they are anything but nice, western-style democrats. The Orange Revolution was not a spontaneous revolution at all, but a carefully funded astroturf coup staged by George Soros and the National Endowment for Democracy, which is the American government’s quango in charge of fomenting coups against governments the American state doesn’t like. Which means, in practice, those countries that try to stop American corporations exploiting them and treating their people as slaves.

The Ukrainian government also contains genuine Nazis from the Pravy – ‘Right’ – Sektor. These organisations dress in the costume and use the regalia – the flags, signs and insignia – of the Ukrainian SS auxiliaries during the Second World War. These organisations, and the leaders they revere, where responsible for some of the pogroms and actively aided the Holocaust during the Nazi invasion. And they are still bitterly anti-Semitic today.

But from Reagan onwards, the American government has supported elements of the Ukrainian far right, and its leaders, like Vladimir Stetso, as freedom fighters.

None of this is being reported in Private Eye, or mentioned on the BBC, not even on Have I Got News For You. Indeed, Private Eye, in their ‘Letter from Ukraine’, actively retailed the narrative that democratic Ukraine is under attack from Putin’s Russia. This is all to serve British, and indeed, western, corporate and military interests.

And so Have I Got News For You, and its hosts, are actively feeding us fake news, all the while pretending to be acting as a kind of humorous check, holding politicians accountable through satire and humour. But there are limits to the joking, beyond which they clearly don’t want to go. And the jolly irreverence then becomes actively dangerous, as it adds an entirely spurious verisimilitude to the lies they are telling about Russia, Ukraine and the former eastern bloc.

I had enough of this a couple of years ago, and have stopped watching it. I am not saying it doesn’t do some good, and that the team and panellists don’t genuinely hold some politicos to account. I’m just saying that it’s also peddling fake news, and that, if you watch it, you need to be very careful about what Hislop, Merton and the guest presenter for that week say.

Jewish Labour Party Members Attack the Suspension of Ken Livingstone

April 5, 2017

Mike has put up several articles today about the suspension of Ken Livingstone from the Labour party for bringing the party into disrepute with his remarks stating that Hitler initially collaborated with the Zionists in order to send Jews out of Germany and into Palestine. This has been viciously denounced as anti-Semitic by the Chief Rabbi of the British Empire and a range of other Jewish leaders.

It is rubbish. As I have said on this blog time and again, Livingstone for all his faults is not remotely anti-Semitic. He has always stood up for persecuted minorities against racism and Fascism, whether those picked on are Blacks, Asians, Jews or Irish. His book, Livingstone’s Labour, published in 1987 makes this very clear, and he devotes several chapters to revealing Britain’s shameful actions in recruiting Nazi thugs and collaborators to assist the British intelligence services in the war against Communism.

A letter criticising the old Leninist newt-fancier’s suspension, signed by 30 Jewish members of the Labour party has been sent to the NCC in advance of Livingstone’s hearing. Mike has also posted up on his blog not only the collective statement of the Jewish Labour members against this injustice. He has also put up statements from five Jewish Labour members, who personally appeared to present their views. They are Walter Wolfgang, Jonathan Rosenhead, Noami Wimborne-Idrissi, Diana Neslen and Jenny Manson. Several of these have personal and family experiences of real, genuine anti-Semitism. Mr Wolfgang, 93, was one of those, who found sanctuary in this country from persecution from the Nazis. Jenny Manson’s mother was forced to leave Ukraine in 1919 because of the pogroms there. (You can find a description of the outbreak of violent anti-Semitic persecution and the lynching of Jews simply for being Jews during the Russian Civil War, in Bulgakov’s novel The White Guard.) Jonathan Rosenhead and Jenny Manson also come from very Zionist backgrounds. Manson’s mother lived for ten years in Palestine, and her father’s mother was also active in Zionism in Britain. One other lady, Diana Neslen, is a Labour councillor and an active anti-racism campaigner. She has been chair of the Redbridge Race Equality and Community Council. Her family has also suffered anti-Semitic abuse, but in this country. Her son was beaten up by one of the British Nazi groups. After this vile individual was jailed, her family suffered a torrent of anti-Semitic phone calls.

The five have been members of the party for a very long time. They are not complacent about anti-Semitism. Indeed, it is because they take it so seriously, that they make it very clear that accusations of it should not be devalued simply to make a political point. They state very clearly that Livingstone was historically correct about the Transfer Agreement between the Nazis and the Zionists in Palestine. They point out that the definition of anti-Semitism that has been used against Livingstone is one that specifically equates includes criticism of Israel. This definition is discredited. The real definition of anti-Semitism is hatred of Jews for simply being Jews. This is the definition Marr, the founder of the League of Anti-Semites used for his organisation in the 19th century. They make the point that Ken Livingstone’s defence of Naz Shah was not anti-Semitic, nor were his historically accurate comments about the Transfer Agreement. They also state very clearly that these accusations come from Zionist organisations. However, not all Jews are Zionists, and those that are include many, who believe that the movement should be open to historical criticism.

Diana Neslen also points out that when, four years ago, the Daily Mail used dog whistle anti-Semitic insinuations against Ed Miliband – stating that his father ‘hated Britain’ and was a ‘Marxist’ – standard accusations from the Nazi playbook, the Board of Deputies of British Jews kept their mouths firmly shut. She also asks the Labour party to pay no heed to organisations that have been openly hostile to the Labour party, pointing out that the President of the Board of Deputies of British Jews called on the Jewish community to vote Tory in the 2015 election.

Their testimony is powerful, and their knowledge of the subject is clearly very extensive. Please read it. It’s on Mike’s blog at: http://voxpoliticalonline.com/2017/04/05/jewish-labour-party-members-slam-decision-to-suspend-ken-livingstone/

Go there, and follow the links to more material from the people at their own websites.

Incidentally, I think Walter Wolfgang may have been the elderly gentleman, who was forcibly bundled out of a Labour conference by two goons simply for making a statement from the floor that embarrassed Blair. Mr Wolfgang was entirely correct, and it shows the authoritarianism and bullying contempt for grassroots democracy at the heart of the New Labour project. Just as this shabby pronouncement against Ken Livingstone does.

Article on the Guardian’s Bias against Jeremy Corbyn

March 22, 2017

Michelle, one of the many great commenters on this blog, sent me the link to this article by Novara Media’s Alex Nunns, ‘How the Guardian Changed Tack on Corbyn, Despite Its Readers’. This describes the way the Guardian initially supported Corbyn, but only when it thought that he was an outside candidate, who was unlikely to win the Labour leadership election. When Corbyn did indeed win, the Guardian’s furious reaction was to publish a series of articles attacking the Labour leader for being too left-wing. The Groaniad’s companion paper, the Observer, also reacted with the same outrage. And despite the Groan’s claim to be an impartial observer in the Labour leadership contest, it ran articles strongly backing the contenders Andy Burnham, Liz Kendall and Yvette Cooper.

The piece also discusses some of the individual hacks at the Groan attacking and sniping at Corbyn. These are Polly Toynbee, Michael White, Andrew Rawnsley and Jonathan Jones. It points out that Rawnsley had a personal interest in making sure the Blairites stayed in power: he had written several books on them, and they had given him privileged access and information. By challenging them, Corbyn was threatening to cut of his access to people at the centre of power. One of the other columnists, Patrick Wintour, may have had an even more personal reason for attacking Corbyn. Many on the Left believe that ‘Wintour’ is the nom de plume of Peter Mandelson. As for Jones, his article was almost bug-eyed with hysteria. He described how he joined the Communist party when he was a student, but abandoned it when he saw the reality of life in the Soviet Union for himself, noting that the Soviet regime killed 6m under Stalin. Corbyn, he decided, represented this kind of totalitarian government. He then started trying to defend the free market by saying that ‘markets are human’. Well, so are many things. But they are also subject to manipulation, and do not necessarily bring wealth to the majority of the population. Thatcherite trickle-down economics don’t work in practice. As for Corbyn himself, this is the standard Red scare the Right has been running against Socialism and the Left since the days of the Zionviev Letter. They ran it again under Thatcher against Tony Benn, Ken Livingstone and about 30 other Left Labour MPs in the 1980s. I’ve seen absolutely no evidence that Corbyn is a Marxist, or that he wanted absolute nationalisation. But it just shows how far the Labour right has been infected with the Neoliberal virus.

Jones is also guilty of a bit of holocaust minimalisation in his article as well. The Soviet Union under Stalin didn’t kill 6m Soviet citizens. It murdered about 30 million, at least 8m in Ukraine alone during the manufactured famine in the collectivisation of agriculture.

The article notes that Guardian is convinced Labour needs to keep to the centre-ground, but doesn’t understand how this has changed and will change in the future. It also acknowledges that there are many left-wing columnists on the Groan. However, their presence ironically supports the dominant bias against Corbyn, as it allows the newspaper to present their opinions as views, which have been heard and then discarded. It makes the point that the newspaper has absolutely no understanding why people support Corbyn, including 78 per cent of its own readers, nor the way the media itself shapes public opinion. Nunns states that the best comment on this came from Frankie Boyle, who observed

“It’s worth remembering that in the press, public opinion is often used interchangeably with media opinion, as if the public was somehow much the same as a group of radically right wing billionaire sociopaths.”

http://novaramedia.com/2017/01/08/how-the-guardian-changed-tack-on-corbyn-despite-its-readers/

Sebastian Gorka – Another Fascist in Trump’s Cabinet

March 1, 2017

Trump’s cabinet is notorious for the number of anti-Semites, Fascists and Nazis in it, like Steve Bannon, the head of Breitbart, and Richard Spencer, the founder of the Alt Right. And now here’s another one, Sebastian Gorka. Gorka’s Trump’s Deputy Assistant. In this video from the David Pakman show, Pakman and his producer, Louis, talk about the links between Gorka and the Hungarian ant-Semitic extreme right, and how he worn in public the medallions and decorations of Hungary’s anti-Semitic dictators and extreme nationalist parties. He has, for example, worn a pin associated with Admiral Horthy’s regime. Horthy was the dictator of Hungary from 1922 onwards, who was officially listed as a collaborator with the Nazis by the US government. He also defended the use of the Arpad Flag, the emblem of the Arrow Cross Party, the anti-Semitic extreme nationalist party that governed Hungary during the period of the Third Reich. From 2002 to 2007 Gorka was active in Hungarian extreme rightwing politics. He appeared and collaborated with anti-Semites, neo-Nazis and Holocaust deniers, and was part of the movement to organise another extreme Right-wing party, which has the goal of putting Christianity back into Hungary’s constitution. He also wrote for an extreme rightwing newspaper, Magyar Demokrita, which the US government has officially listed as anti-Semitic and Holocaust-denying. He also worked for the Hungarian National Committee, whose 2004 yearbook contained the following call to purge Hungary of its Jews:

We need to get the Jews out. In fact, we need to take back our country from them. We need to take back our stolen fortunes. After all, these upstarts are sucking on our blood and are getting rich off our blood. This is vile, obscene stuff, which could easily have come from Goebbels himself or Julius Streicher’s Der Sturmer. Gorka has also said that it’s right that foreign leaders should be afraid of Trump.

Pakman and Louis remark on how it is strange that Trump denies being an anti-Semite, has a Jewish son-in-law and a daughter who converted to Judaism to marry her husband, but nevertheless surrounds himself with these Fascists. Pakman states that it’s probably because Trump holds many anti-Semitic images and stereotypes about Jews, but doesn’t think that he actually hates them. These beliefs still enable him to stand next to one on a political platform. Pakman and Louis also consider that Trump’s slogan, ‘American first’, also may play a part in making him comfortable with the presence and cooperation of anti-Semites and Nazis. The slogan ‘America first’ comes from the country’s isolationist stance between the First and Second World Wars, when the country did not want to enter the war against Fascism in Europe or allow in European refugees.

Pakman finally concludes this piece by observing that, despite announcing that he is a ‘proud American’, Gorka’s another one of the pesky immigrants to the US. He was born in London of Hungarian parentage. But as he’s White, Trump’s administration likes him.

In actual fact, there’s been a section of the Republican party that has included racists and outright Nazis for a very long time. They’ve been around ever since the US – and Britain – recruited former Nazis, included members of the SS and Gestapo – to use against the spread of Communism during the Cold War. ‘Red Ken’ Livingstone has a couple of chapters on this in his 1987 book, Livingstone’s Labour, which should show very strongly that the old newt fancier is no kind of anti-Semite. America has supported a long, bloody list of Fascist dictators abroad since the Second World War, such as General Pinochet in Chile, and the various Fascist regimes and death squads in Guatemala, Panama and Nicaragua. The World Anti-Communist League includes American ultra-Conservatives as well as Fascists and Nazis from across the world. And in the 1980s Reagan also supported Ukrainian nationalists and Nazi collaborators in his campaign against the USSR.

Links between the Republican party and international Fascism are therefore nothing new. What is new here is that they’re now obvious and blatant, whereas before they were all hidden from the voting public to a greater or lesser extent. It was monstrous that these thugs and torturers should ever have been a part of American politics or supported by US foreign policy. But their appearance as a formal part of Trump’s cabinet is deeply ominous, as it shows the normalisation of such Fascism as part of American politics. If this continues, and openly Fascist politicians and aides are given posts and public offices, you have to wonder how long it will be before American democracy itself is undermined and replaced by a racist, right-wing dictatorship.

Putin and Trump, and Bill Clinton’s Interference in Russian Elections for Yeltsin

February 14, 2017

There’s increasing concern and speculation that Putin really does have some kind of ‘dirty’ dossier on Trump, featuring some rather unsavory things that the Orange Generalissimo may have done with prostitutes during business trips there.

But America also has a very long and deeply unpleasant history of interfering in the elections of independent states around the world. At its most extreme this takes the form of coups, but the US has also exerted its influence through more subtle means, like the financing of opposition candidates and parties, covert propaganda, threats to withhold aid and so on.

William Blum has a entire chapter on the US ‘Perverting Democracy’ in his book, Rogue State: A Guide to the World’s Only Superpower. And it includes a very, very long list of mostly developing nations, whose democratic processes the US government has attempted to suborn.

But one of the nations whose elections the Americans tried to influence was rather more important on the world state. In 1996 Bill Clinton and his team intervened in the Russian elections to secure the victory of neoliberal privatisers and booze-sozzled corrupt drunk, Boris Yeltsin. Blum writes

For four months (March-June), a group of veteran American political consultants worked secretly in Moscow in support of Boris Yeltsin’s presidential campaign. Although the Americans were working independently, President Clinton’s political guru, Dick Morris, acted as their middleman to the administration, and Clinton himself told Yeltsin in May that he wanted to “make sure everything the United States did would have a positive impact” on the Russians electoral campaign. Boris Yeltsin was being counted on to run with the globalized-free market ball and it was imperative that he cross the final goal line. The American’s scripted a Clinton-Yeltsin summit meeting in April to allow the Russian to “stand up to the West”, to match what the Russian Communist party-Yeltsin’s main opponent-was insisting they would do if they won.

The Americans emphasized sophisticated methods of message development, polling, focus groups, crowd staging, direct-mailing etc., urged more systematic domination of the state-owned media, and advised against public debates with the Communists. Most of all they encouraged the Yeltsin campaign to “go negative” against the Communists, painting frightening pictures of what the Communists would do if they took power, including much civic upheaval and violence, and, of course, a return to the worst of Stalinism. With a virtual media blackout against them, the Communists were extremely hard pressed to respond to the attacks or to shout the Russian equivalent of “It’s the economy, stupid.”

It is impossible to measure the value of the American consultants’ contribution to the Yeltsin campaign, for there’s no knowing which of their tactics the Russians would have employed anyhow if left to their own devices, how well they would have applied them, or how things would have turned out. But we do know that before the Americans came on board, Yeltsin was favoured by only six percent of the electorate. In the first round of voting, he edged the Communists 35 percent to 32, and was victorious in the second round 54 to 40 percent. “Democracy” declared Time magazine, “triumphed”. (pp. 230-1).

Putin is a murderous thug, who has had journalists and members of the opposition beaten and killed. And the Communist party was responsible for horrific repression. Gorbachev’s reforms, if allowed to continue, may have created something positive, and established Communist Russia as a true ‘workers’ state’, where working people had real power, both in elections and over their boss and his decisions at work. But he was overthrown by the hardliners before he could complete it.

As for Yeltsin, his rushed privatisation of anything that wasn’t nailed down resulted in economic meltdown. Millions of ordinary Russians found themselves thrown out of work, in a country that did not have any unemployment benefit schemes, because the state had always provided work. So too did massive inflation wipe out ordinary Russians’ pensions and savings. It’s partly as a reaction to that chaos that Putin was elected. He’s a thug and a strongman, but he offers his people stability and prosperity.

It’s grossly hypocritical for American politicos to whine about Putin interfering in their democratic process, when America has been doing just that all over the world, including Russia, since World War Two. The latest victim of American interference was Ukraine, where the Orange Revolution, far from being a spontaneous display of democracy, was carefully orchestrated by various American state NGOs, including the National Endowment for Democracy.

So as far as this issue is concerned, I’m sure that there are now many people in Russia and abroad who feel this way: ‘Payback’s a b*tch’.

Daily Mail: Democrat Party WikiLeaks Information Was Not Hacked by Russians

December 17, 2016

Now this is a very strange story, as it seems the Daily Mail may just about have done some independent reporting, rather than just following the anti-Russian line the Clintonite Democrats and their allies in the media have been trying to whip up.

Strange days, indeed.

In this video from The Jimmy Dore Show, Dore and his guests discuss an article in the Daily Mail, which reports that Craig Murray, a former British ambassador closely involved with WikiLeaks, has come forward to claim that the material published by the organisation came from an insider from within the party, and not from Russian hackers. Mr Murray is the former British ambassador to Uzbekistan, who was relieved of his post and then charged with misconduct, of which he was cleared. He is a close associate of Julian Assange. He stated that he was handed the material published by WikiLeaks in a wooded area of a park in Washington D.C. by a member of the Democrat Party, who was disgusted with the corruption of the Clinton team and the Party’s bias against Bernie Sanders.

This contradicts Killary herself, and the CIA, who have claimed that the material was obtained by Russian hackers. Murray states that the Russians may have hacked the Democrat Party, but they weren’t the source of the information published by WikiLeaks.

Dore and his production team discuss how the Democrats have tried to blame everybody except themselves for the leak, and for losing the election to Trump. The latest excuse is that the material was obtained after John Podesta, one of Killary’s aides, fell for a Nigerian phishing scam. You know, the type where a Nigerian prince or somebody claims that he has all this money lying around, which he would like to put into your account for safekeeping, if only you would give him the details. Dore makes the point that if the story was true, then it would raise the question of what a grown man, who was taken in by such a blatant piece of fraud, was doing holding a position so far up in the party. He also notes Podesta also lost of his mobile phone in a taxi, and it took a day for that to be returned.

Dore makes the point that all these comments and accusations about Russian hackers were an attempt by the Clinton team to deflect attention away from the embarrassing content of the leaked material itself. He concludes this piece by wondering if anyone in the media will now go to Murray himself for this side of the story. He bets they won’t.

Dore doesn’t mention it in the video, but Murray is a rare example of a high level civil servant with an independent conscience. He was relieved of his ambassadorial post as he spoke out about the brutal, corrupt nature of the Uzbek regime and made it very clear that he did not think her majesty’s government should be supporting such a despotism. This was at the precisely the time when the British government was very keen to support the regime, especially through trade deals, which I think were to secure oil contracts. Murray also has his own website, giving his profound and controversial views on international politics and its corruption. I also think he’s contributed at least one article to Counterpunch.

This article should also embarrass Killary and her team, as well as the CIA, as Hillary has been using the accusations of Russian hacking not only to attack Trump, but also to whip up hatred against the Russians and the independent media. She was so incensed about being hacked by the Russians – despite the fact that there was no evidence – that she wanted a military response. And last week the Washington Post ran a piece by Craig Timberg which seems to have drawn on material from the Democrat Party, Ukrainian Fascists and a pseudo-scientific eugenicist and biological racist think tank listing 200 different alternative news organisations and journalists. These were smeared as the promoters of Russian propaganda. Just as the Ukrainian Ministry of Truth has smeared independent journalists there.

Now Mr Murray has shown that this is based on another lie. It’s a lie intended to stop serious discussion about what is wrong with the Democrat Party, the corruption and mendacity of the Clintons, and which is adding to the plethora of other lies, bringing us dangerously close to war with Russia.

As I said, it’s a bizarre thing to say, but this time the Daily Mail may have done the right thing and the world a service.

Have I Got News For You and the Bias in BBC News Satire

December 17, 2016

As I said in the previous blog post, I’ve stopped watching Have I Got News For You, because I’m sick of its bias. This is partly because I’m fed up with the show constantly repeating the anti-Corbyn, anti-Labour line of the mainstream newspapers. I also think its because, after having read some of the alternative news outlets and organisations about various issues, like Counterpunch, Lobster and seen Abby Martin and Amy Goodson on RT and Democracy Now, as well as The Young Turks, Secular Talk, the Jimmy Dore Show and Sam Seder’s Majority Report, I’ve become acutely aware of how far the reporting of the corporate media, including the mendacious BBC, is from the real situation in Britain and other nations around the world.

I was particularly struck by it during an edition of Have I Got News For You a month or so ago. One of the guests that week is the new head of the Conservative part in Scotland. I can’t remember her name. I did, however, find her very smug, self-satisfied and sneering, as you’d expect from a Tory official. She was also introduced as being ‘openly gay’, as if it were part of the changes the Tories had made to make themselves more electable to the guid people north of the Border. The Tories have been fielding many openly gay candidates around the country for several years now, ever since Dave Cameron took over the party and very ostentatiously set about his modernisation policy. This was about trying to make the Conservatives look more left-wing than the Labour party, then under Tony Blair and Gordon Brown, which wasn’t exactly the most difficult task. Part of this involved them trying to break the image of the ‘nasty party’ by endorsing more female and minority candidates. This is presumably calculated to impress that part of the liberal middle class, who are worried about the lack of representation of women, ethnic minorities and gays in parliament, but only if they come from respectable upper and middle class backgrounds like themselves. If they’re working or lower middle class, then they had better know their place along with the rest of the proles, and not threaten the wonderful Thatcherite utopia the Tories and Blairites have created.

At one point, the Tory went off on a rant about how the Ukraine was under threat from Putin, as part of his campaign to annexe the whole country, beginning with the eastern part of the country and the Crimea, before taking over the Sudetenland and invading Poland. The view pushed very much by her was that the Russians are the aggressor, who need to be stopped at all costs from victimising the innocent Ukrainian regime.

It’s a tissue of lies. The Ukrainian regime is hardly innocent. It is stuffed full of Nazis from the Pravy Sektor, individuals and organisations that have adopted the full regalia and rituals of the SS auxiliaries that fought for the Nazis during the Second World War. These Ukrainians Nazis fully participated in the Holocaust and were responsible for some of the most horrific pogroms against Jews in the occupied Soviet territories during the War. These groups have shot at and savagely beaten left-wingers, including trade unionists. Just as the regime is intent on clamping down on independent journalists, who do not follow Kyiv’s ultranationalist line. This has included compiling and publishing a black list online of several hundred offending journalist, who have subsequently received death threats.

It is also a lie that the current regime is the product of spontaneous democratic demonstrations, like that of the Maidan Revolution. It isn’t. It is essentially the creation of a clique of very corrupt oligarchs, backed by quangos from America and the EU. The orange uniforms the protestors wore were handed out to them at a tent run by these semi-official US organisations.

And instead of being the aggressors, it is the Russians and Russian-speaking Ukrainians, who are the victims. Simply looking online, you can find reports of these people being beaten and murdered by the Ukrainian army, and of the Ukrainian government sending troops in to prevent them from reaching polling stations. This is to stop them putting in their votes for the opposition. I realise that some of this is going to be Russian propaganda, but not all.

But this is very much not the image presented by the corporate media and the Beeb. Including Private Eye’s editor, Ian Hislop. Hislop cut into the woman’s spiel. However, instead of challenging her about the real situation in Ukraine, he instead decided to ask her questions about whether or not she had contradicted Boris Johnson.

This is an issue, especially if you like to see the Tories tear themselves apart. But it’s not the most important issue here.

Which is that the British people are being fed lies by their media, and the British, American and EU authorities to whip up hatred of the Russians and strengthen ties with a brutally intolerant and persecutory Nazi regime. There’s obviously a very good reason why the Beeb and the corporate media want to silence any mention of Nazism in Ukraine. Despite the vile antics of National Action, the sight of a real Nazi politico, like those in the Ukrainian rada, in full SS gear, giving the Nazi salute would appal the vast majority of people in this country, regardless of whichever side of the political spectrum they came from. Except, perhaps, the Tory right and parts of UKIP.

And so in the interests of furthering this international, corporatist agenda of incorporating the Ukraine into the web of western-orientated, free-trade governed countries, any reporting and discussion of just how murderous and undemocratic the Ukrainian regime is, is rigorously censored.

And this incident also showed how the Beeb’s political bias works, even in a show which proclaims itself as ‘irreverent’. In an interview a while ago at the Edinburgh television festival, the genuinely irreverent – amongst many other things – Scots comedian Frankie Boyle discussed political bias at the Beeb. Boyle, you will remember, had been a regular guest on Mock The Week, another news comedy show. This was more like What’s My Line, in that the guests were given subjects to joke about by the question master, Dara O’Brien. Boyle disappeared as some of his jokes were too extreme and dark for the Beeb, even if the show was broadcast after nine O’clock. Boyle commented that the Beeb’s idea of remaining impartial is simply to lampoon all of the parties. It does not, however, like criticism or jokes about particular issues. And so Boyle’s humour was too edgy for the Corporation.

He was also critical of Have I Got News For You and the cosy relationship the show has with the politicians it lambasts and lampoons. Boyle had been to Romania. While he was there, he watched a Romanian comedian on television, who was making jokes about the country’s government, members of which were in the audience. The comedian pointed them out, and the politicos and comedian exchanged quips and greetings. Boyle found it all far too cosy and complacent, and said so to his Romanian guide. The man defended the show, saying that Boyle had it in his own country. How so, asked the Scots comedian. ‘I’ve seen it. Have I Got News For You‘, replied his Romanian friend, who stated it was just like that.

And Boyle concurs that it is. He stated that if the show rips into a politico one week, the next week they’ll have him on the panel, laughing and joking with them. He gave the example of Boris Johnson, who was a regular guest on the show. He could have mentioned many others. Such as Cecil Parkinson, who father a love child with his secretary, Sarah Keays, and then did his best to prevent the story getting out and imposing legal restrictions on Keays and her disabled daughter that led to great hardship. I have to say, I don’t know many women, who find Parkinson at all attractive. Far from it. I think most women find him smarmy. And my mother and her friends described him as ‘the type of man you would not like to be caught behind the filing cabinet with’. But Parkinson’s charm certainly worked on Hislop. After he appeared on Have I Got News For You, the editor of Private Eye talked about he charmed all of them on the programme. Perhaps you have to meet him in person to feel it.

I’m very much aware that Frankie Boyle is very much a controversial figure. Some of his jokes are too dark and tasteless for most people. But in this case, he’s absolutely right. The BBC has a very pronounced bias, even on ‘satirical’ shows such as Have I Got News For You, where the presenters and guests very definitely keep away from certain topics, and keep their criticisms within the very narrow compass prescribed by the official media.

Vox Political on Ian Hislop and the Beeb’s Anti-Corbyn Bias

December 17, 2016

Mike early today put up a post commenting on another example of the Beeb’s bias against Jeremy Corbyn, this time on last night’s Have I Got News For You. Hislop had made the comment, When you find yourself agreeing with Jeremy Corbyn, you know the country is in a mess.’

Mike states

If the BBC had any real interest in its stated commitment to political impartiality, one of the other panel members, or guest host Gary Lineker, would have jumped in to say that agreeing with Theresa May and the Tories is what put the country in a mess in the first place. But that didn’t happen.

And concludes

This man is the editor of Private Eye. Do you think he bothers to keep his political bias out of the magazine? Neither do I.

See http://voxpoliticalonline.com/2016/12/17/hislops-jeremy-corbyn-jibe-what-happened-to-bbc-impartiality/

I don’t have to speculate if Hislop is keeping his own personal political bias out of Private Eye. I’ve stopped reading it because he blatantly hasn’t. There are plenty of stories attacking Corbyn and the ‘click-bait’ web site that supports him, The Canary, but absolutely none supporting the Labour leader. The satirical magazine has been running a feature, Focus on Fact, which is devoted to attacking him. This seems to come from embittered Blairites, as many of the stories in there seem to be about internal party disputes from the 1980s.

I’ve blogged before about how I’ve stopped reading the Eye because of this consistent bias against Corbyn, despite the excellent work the magazine has also done attacking privatisation, including that of the NHS. But it needs to remembered that Private Eye and its founders were very much part of the establishment. Richard Ingrams, Willie Rushton, Auberon Waugh, Peter Cook and Ian Hislop himself are all very middle class, ex-public schoolboys. Auberon Waugh was notorious for his own extremely Tory and reactionary views, writing columns for the Torygraph sneering at the Greenham women and teachers, for example. His family were also connected to MI5, and he may have been one of the conduits for the intelligence agency’s attempt to smear Harold Wilson as a KGB agent in the 1970s, according to Lobster.

The Eye is not just biased about domestic politics. It has frequently run pieces about the Ukraine in its Letter from… column, which has unwaveringly presented the line that the current vile regime in Kyiv is entirely democratic and is under threat from Putin, the new Grand Duke of Moscow, who is trying to set himself up as the next Tsar of all the Russias and the true heir to Ivan the Terrible. There is no mention that the current Ukrainian regime includes neo-Nazis, determined to persecute genuinely independent journalists, and who have beaten and brutalised members of the Ukrainian left, just as the regime is genuinely responsible for persecuting ethnic Russians and Russian-speaking Ukrainians.

As for the BBC, I recently posted a piece about a book I found in Waterstones, The BBC and the Myth of Public Broadcasting, which makes the case that the BBC is extremely biased towards the corporate establishment and the Conservatives. This should surprise no-one on the left. Mike and several other left-wing blogs have published articles about the finding by academics at Glasgow, Edinburgh and Cardiff Universities that the Beeb is more likely to favour Conservative MPs and managing directors and spokespeople for the stock exchange over Labour MPs and trade unionists. And the Corporation is also very culpably silent about the privatisation of the NHS.

Hislop’s comment last night is another example of this bias. It’s also the reason why I don’t buy Private Eye, and indeed, can no longer stand watching Have I Got News For You.

Counterpoint on the Washington Post’s Journalist Blacklist and the CIA, Eugenicist Nazis and Ukrainian Fascists

December 12, 2016

Last week the American radical news magazine, Counterpunch, carried a report analysing a piece by Craig Timberg in the Washington Post, falsely accusing about 200 journalists, websites and news organisations of being disseminators of Russian propaganda. This followed Hillary Clinton’s accusations that her defeat by Trump at the presidential elections was due to Russian hacking. There’s no evidence for this, and Clinton’s accusation and the smears in the Washington Post suggest that the blacklist was compiled and published as an attempt by the corporate mainstream media to close down its rivals, and by the Democratic Party as part of Killery’s campaign to blame anyone and everyone except her for her failure, and to force some kind of confrontation with Russia. Craig Timberg, the author of the piece, was a national security editor at the Post, and was unusually deferential to Eric Schmidt, the head of the world’s largest spying organisation. The Washington Post is closely involved with the American deep state. It’s proprietor, Jeff Bezos, is one of the three richest people in America. His main firm, Amazon, is a contractor to the CIA.

Last weekend Counterpunch also published a story tracing the apparent connections between the authors of the blacklist, a shadowy group calling itself PropOrNot – as in ‘Propaganda or Not’, and the CIA, Ukrainian Fascists, including their sympathisers in the Democrat Party, and the Foreign Policy Research Institute, a far right think tank, which specialised in defending colonialism, advocated eugenics and thought that America could win a nuclear war with the former Soviet Union.

The article’s author was Mark Ames, owned a satirical newspaper in Russia, which was closed down by the Kremlin on charges of ‘extremism’. Which in the modern Russian context means basically criticising or making fun of Tsar Putin. Ames took the hint, and returned to America. So whatever Timberg or PropOrNot may claim, Ames himself is not a supporter of Putin or traitor to his country.

Ames reveals that one of the news sites smeared was Truthdig, one of whose founders is the veteran newspaperman Robert Scheer. In the mid and late ’60s Scheer was an editor and journalist for Ramparts, a news magazine respected for its investigative journalism. Scheer and Ramparts drew the ire of the CIA when they exposed the agency’s funding of the National Student Association. The CIA then began an illegal campaign of spying on Scheer and his magazine, as they were convinced they were Soviet spies. They weren’t, and the CIA’s intense efforts failed to turn up anything on them. This was, however, just the beginning. The programme was expanded into MK-CHAOS, the CIA operation under which hundreds of thousands of Americans were under the agency’s surveillance. The programme lasted until 1974, when it was exposed by Seymour Hersh.

PropOrNot is anonymous, but there are some clues to the identities of the people behind it. One of its contributors on Twitter goes by the monicker “Ukrainian-American”. Even before PropOrNot was known, this user had revealed their ethnic identity in Tweets in Ukrainian, repeating Ukrainian far right slogans. A PropOrNot Tweet of November 17th, 2016, saluted the efforts of Ukrainian hackers in combating the Russians with the phrase “Heroiam Slavam” – ‘Glory to the Heroes’. This salute was adopted by the Organisation of Ukrainian Nationalists at their congress in Nazi-occupied Cracow in 1941. The OUN was a Fascist organisation, which fought for the Nazis as auxiliary SS regiments during Hitler’s invasion of the Soviet Union. Two months after the adoption of the slogan, the Nazis allowed the OUN to control Lvov for a brief period. This resulted a horrific pogrom in which thousands of Jews were tortured, raped and murdered.

The article then goes on to describe how the present Ukrainian regime, installed in the 2014 Maidan Revolution, has rehabilited the wartime Fascist and Nazi collaborators as national heroes, and the links many members of the Rada, the Ukrainian parliament, have with Fascist organisations. Ames writes

Since the 2014 Maidan Revolution brought Ukrainian neo-fascists back into the highest rungs of power, Ukraine’s Nazi collaborators and wartime fascists have been rehabilitated as heroes, with major highways and roads named after them, and public commemorations. The speaker of Ukraine’s parliament, Andriy Parubiy, founded Ukraine’s neo-Nazi “Social-National Party of Ukraine” and published a white supremacist manifesto, “View From the Right” featuring the parliament speaker in full neo-Nazi uniform in front of fascist flags with the Nazi Wolfsangel symbol. Ukraine’s powerful Interior Minister, Arsen Avakov, sponsors several ultranationalist and neo-Nazi militia groups like the Azov Battalion, and last month he helped appoint another neo-Nazi, Vadym Troyan, as head of Ukraine’s National Police. (Earlier this year, when Troyan was still police chief of the capital Kiev, he was widely accused of having ordered an illegal surveillance operation on investigative journalist Pavel Sheremet just before his assassination by car bomb.)

Ames also argues that the Washington Post’s wretched article is modelled on a similar blacklist compiled by the Ukrainian secret state and associated hackers. The regime has been attempting to silence and intimidate independent and dissenting journos. It has set up a ‘Ministry of Truth’, which sounds straight out of Orwell, as well as a website, Myrotvorets, which means ‘Peacemaker’. This has the backing of the Ukrainian answer to the KGB, the SBU, Avakov, the head of the Interior Ministry, and his Nazi deputy, Anton Geraschenko. The website publishes the names and personal information of 4,500 journalists, including westerners and Ukrainians working for western media companies. Those so doxed for not obeying the government’s demands to publish only articles from the required ultra-nationalist viewpoint have suffered death threat, many of which ended with ‘Ukraini Slavam!’ ‘Glory to Ukraine’, the other Fascist salute adopted by the OUN at its 1941 congress.

One of the lobbyists working for the Democratic National Committee is Alexandra Chalupa, who is the head of the Democratic National Committee’s opposition research on Russia and on Trump, and founder and president of the Ukrainian lobby group “US United With Ukraine Coalition”. In October 2016, Yahoo named her one of the 16 most important people, who shaped this year’s election. It was Chalupa, who blamed Shrillary’s defeat on Russian hackers, and that Trump’s campaign was aided by the Kremlin. This was because Trump had appointed Paul Manafort as his campaign manager, who had ties to Putin. Chalupa worked with Michael Isikoff, a journalist with Yahoo News, to publicise her views on Russian influence on the election campaign. She has also hysterically accused Trump of treason, even requesting the Department of Justice and other official government departments to investigate Trump for this alleged crime.

Ames is very careful, however, to state that he is not arguing that Chalupa is one of those behind PropOrNot. Rather, he is using her to show how PropOrNot is part of a wider, venomously anti-Russian movement within the Democrat party. He states that in his opinion, it is a classic case of blowback. After the Second World War, the US supported Ukrainian Fascists, despite their collaboration with the Holocaust and the massacre of the country’s ethnic Polish population, because they were seen as useful agents and allies against the Russians. Now that policy is beginning to blow back into domestic American politics.

Timberg’s other source for his blacklist was the Foreign Policy Research Institute, citing its ‘fellow’, Clint Watts, and a report Watts wrote on how Russia was trying to destroy America’s democracy. The Institute was founded on the campus of the University of Pennsylvania by Robert Strausz-Hupe, who had fled Austria in the 1920s. It was funded by the Vick’s chemical company, which sponsored a large number of initiatives devoted to rolling back the New Deal. It was also clandestinely funded by the CIA. Strausz-Hupe’s collaborator was another Austrian émigré, Stefan Possony. Possony had been a member of the Fascist governments of Dollfuss and Schuschnigg, but fled in 1938 after the Nazi annexation. Possony was the co-author of nearly all of the institute’s publications until he moved to the Hoover Institute at Stanford in 1961. He also continued publishing in the FPRI’s Orbis magazine, and was one of the contributors to Mankind Quarterly. This was one of the leading proponents of pseudoscientific racism and eugenics. Possony also wrote books advocating the same vile policy with another White supremacist, Nathaniel Weyl.

Possony claimed that Black Africans, along with the peoples of the Middle East, Latin America and Southeast Asia, were mentally inferior to Whites. He stated that giving them independence was high dangerous. Instead, they benefited from White rule, which was gradually improving them. Whites dedicated to overthrowing colonialism were derided as ‘fashionable dupes’ who would be responsible for a ‘White genocide’. Possony defended William Shockley’s theories on racial eugenics, which argued that spending money on welfare was wasteful, because non-White races were too inferior to improve their conditions. Possony also supported Reagan’s Star Wars programme, as he believed it gave America first strike capability, and thus would allow it to win a nuclear war with Russia.

Strausz-Hupe believed that America was losing the propaganda war with the Soviet Union, and demanded a series of reforms to strengthen the American propaganda machine and close the gap between Soviet and American propaganda. And when Kubrick’s Cold War black comedy, Doctor Strangelove, came out, he accused the great cineaste of either being a conscious Soviet propaganda agent, or a willing dupe.

Ames’ article concludes

Today, the Foreign Policy Research Institute proudly honors its founder Strausz-Hupe, and honors his legacy with blacklists of allegedly treasonous journalists and allegedly all-powerful Russian propaganda threatening our freedoms.

This is the world the Washington Post is bringing back to its front pages. And the timing is incredible—as if Bezos’ rag has taken upon itself to soften up the American media before Trump moves in for the kill. And it’s all being done in the name of fighting “fake news” …and fascism.

See: http://www.counterpunch.org/2016/12/09/the-anonymous-blacklist-promoted-by-the-washington-post-has-apparent-ties-to-ukrainian-fascism-and-cia-spying/

These are very disturbing and dangerous times for western democracy. Not only is it under threat from Trump and the Nazis and White Supremacists in his supporters, but it’s also under attack from the corporatist Democrats, the Clintonite wing, desperate to expand American military and industrial power throughout the world, and using Cold War-era McCarthyite rantings and persecution to stifle dissent at home. If we are to enjoy peace and genuine democracy, it means effectively combatting both of these threats.