Posts Tagged ‘Libel’

Karin Smyth Pushing Right-Wing Candidates in Bristol South Labour NEC Elections

September 23, 2020

Tomorrow Bristol South Labour Party is holding its elections for the party’s NEC. If you are a member of that constituency Labour party, please go ahead and register to vote before the meeting begins on Zoom. Registration stops at 6.45 when you should start signing on. It’s a closed meeting, and so people won’t be admitted after it begins at 7.00 pm.

Yesterday evening I and the other constituency party members got an email from our local MP Karin Smyth outlining what she’d been doing in parliament. She’s due to give her report at the meeting. She also told us who she hopes will win our votes for the NEC. And it looks like a pack of Blairites.

‘There are many excellent candidates and I am hoping Paula Sheriff, Theresa Griffin, Liz McInnes, Johanna Baxter, Ann Black, Terry Paul, Luke Akehurst, Gurinder Singh Josan and Shama Tatler will be successful.’

Now I’ll admit my ignorance. I don’t know most of these people, but one name stands out: Luke Akehurst. If you’ve been following Tony Greenstein’s excellent blog, you’ll know that he’s one of the true-Blue Blairites, and a fanatical Zionist. He’s one who has smeared and tried to purge party members as anti-Semites if they supported Jeremy Corbyn or dared to offer the mildest criticisms of Israel. I’m guessing that the others she’s promoting have similar views.

My was one of those smeared and expelled from the party by the NEC, simply because he had the temerity to show that Ken Livingstone was historically correct when he said that Hitler supported Zionism. The Nazi leader signed a short-lived pact with the Zionist organisations in Germany to smuggle German Jewish settlers to Palestine. This was the Ha’avara Agreement, which is recognised history and documented as such in the Holocaust Museum in Jerusalem. 85 per cent of the initial founding capital for the Jewish state also came from Nazi Germany.

Mike was suspended from the party without being told on the evening before he was due to stand as a councillor in the local elections in his part of Wales. The NEC also went behind his back and told the press before they told him. This included Gabriel Pogrund, a hack with the Sunset Times, who then rang him up for an interview. The Sunset Times then showed its complete absence of any concern for truth by libeling him as an anti-Semite and Holocaust denier. Which he is certainly not, and has never been. These lies were repeated by other newspapers, including the Jewish Chronicle.

Before his expulsion, Mike, like so many other decent, left-wing, genuinely anti-racist members of the Labour party, was subject to a kangaroo court hearing. This was supposed to let him challenge the NEC’s decision, but is really just window dressing designed to put a veneer of justice on what is a flagrantly unjust procedure. The Party then released a statement which again totally ignored and misrepresented what Mike said in his defence. To show how completely uninterested they were in any kind of real justice, one of the members of the hearing said, when asked by Mike if he’d read the parts of his defence in which he showed that he wasn’t an anti-Semite, admitted he hadn’t. He’d been told by someone unnamed not to. And the head of the tribunal wanted to finish early because she needed to catch the train home to Scotland.

Mike is currently suing the Labour Party for breach of contract over his shabby treatment. The hearing is next months, and he’s invited the press. I hope he wins.

Smyth’s support of these scumbags disappoints and infuriates me, but I’m not surprised. She has struck me as something of a Blairite. She was one of those who stayed away when Jeremy Corbyn visited Bristol on the campaign trail next year.

I fully intend to vote for their candidates from the Labour Left if there are any put forward, and I strongly advise others to do the same.

That is if you want a Labour Party that really stands for working people, rather than a nest of Blairite intriguers determined to enforce Tory policies and expel on fake, trumped up charges anyone who opposes them.

PBS America Programme This Friday on Conspiracy Theories

September 19, 2020

According to this week’s Radio Times, the satellite/cable channel PBS America begins a new series this Friday, 25th September 2020, on conspiracy theories over on that side of the Atlantic. The programme’s entitled ‘United States of Conspiracy’, and begins with Alex Jones, the weird Texan internet radio and TV pundit. The piece about it by David Seale on page 106 of the RT reads

Contributing to this profile of the American broadcaster Alex Jones, British author Jon Ronson describes him as “the most… spiralling person I’ve ever met”.

Jones was a fringe figure until the confluence of 9/11 and the internet’s new power to build communities meant conspiracy theorists could band together and wield influence. Having turned fear and hatred into a lucrative commodity, Jones saw his tactic of repeatedly making wild statements with no supporting evidence enter the political mainstream.

Then in 2016, Donald Trump was elected President of the US and things really got weird.

Ronson was the director and presenter of two documentary series on Channel 4 about conspiracy theories and secret American military projects to develop psychic powers, The Secret Rulers of the World and Crazy Rulers of the World. He also wrote two books to accompany his series, Them: Adventures with Extremists, and The Men Who Stare At Goats. This last was made into a film a few years ago with Euan McGregor. It took its name from an American psychic warfare experiment, in which American squaddies tried to kill goats using only the power of their minds. I have no idea if they were ever successful, and did anything more than puzzle the goats, who may well have wondered why these men were staring at them.

I might be wrong, but I think Jones made his first appearance on British TV with Jonson on Secret Rulers of the World. He and Ronson sneaked into Bohemian Grove, the location of an annual gathering of America’s elite men that’s been held since the 19th century. As it’s an all-male party, you probably won’t be surprised that there have been allegations of sexual assault and harassment by some of these immensely rich geezers against the serving staff. It’s supposed to be a chance for the superrich running the country to network and let off steam during the summer. The culmination of the event is a piece of playacting called ‘The Sacrifice of Dull Care’. Or something like that. This involves an effigy representing Dull Care being ritually killed or burnt or otherwise sacrificed. There’s a widespread conspiracy theory, not just confined to America, that the world is run by a small cabal of immensely wealthy Satanists. Jones and others like him believe that this playlet is really a Satanic ceremony involving human sacrifice. Ronson and Jones filmed the ceremony, and it looked to me very much like it was only a effigy that was being ritually killed. But it was small, about the size of a child, and so to Jones and the others it really was a child, that was sacrificed to Satan by the elite men secretly ruling America. Jones was shown broadcasting this on his show, and then ranting to the camera about how Americans would never be forelock-tugging serfs and give up their guns.

Jones does a lot of ranting. And making bizarre, obviously fake smears against largely left-wing politicos and ordinary people. In one of his shows, he claimed that NASA had a secret base on Mars run by child slave labour. Which they obviously don’t, but the agency nevertheless felt that they had to issue an official denial. He also claimed that Barack Obama was the antichrist, ’cause he’s supposed to have smelt and had flies about him. Hillary Clinton was having a lesbian affair with one of her close political allies and is a witch practising black magic using human blood. She’s also either possessed by demons, or aliens, or is a robot from at least the waist down, because Jones reckons he saw something metal fall out of her trouser leg while she was out meeting the American public.

More seriously, Jones has made extremely dangerous, libelous claims that have caused innocent people great distress and nearly resulted in a shooting. He got sued a while ago by a Turkish businessman, who runs a yogurt factory in America. The man makes a point of employing immigrants and asylum seekers. The city where his business is located was hit by a series of rapes. Jones claimed they’d been committed by the Turkish bloke’s employees. They hadn’t, the man sued and won.

Then there was the Sandy Hook massacre, another school shooting. It’s a terrible tragedy, made worse by Jones’ paranoia. He’s convinced, or appears convinced, that such shootings are being deliberately staged to provide a pretext for the American government to pass legislation outlawing guns. From which the government will establish a dictatorship, forcing the American people into refugee and concentration camps. One of Jones’ nonsensical claims was that Barack Obama was going to declare a state of emergency and then have the American public rounded up into FEMA camps. Of course, no such thing has happened.

Jones claimed the Sandy Hook school shooting had similarly been staged, and that the parents shown grieving over the loss of their children were really ‘crisis actors’. It’s nonsense, and offensive nonsense, but that has stopped those who believe it pestering the parents to come clean and confess that it’s all fake.

And then there’s the incident when a gunman walked into a Boston pizza parlour looking for the kids that were allegedly being kept there ready to be abused by Democratic politicos. This was the rumour going round, according to which the abused kids were to be ordered up by their abusers with the pizza toppings used as a kind of code for what type of child the politicos wanted. In the meantime, the kids themselves were kept in an underground dungeon. A few years ago a bloke walked into the parlour off the street with a rifle demanding to be shown the dungeon so he could free the children. The parlour staff showed him that they didn’t have a dungeon, but only the cabinet where the business’ junction boxes were located, and a backroom which had their computer and lots of pizza boxes. All normal, no kids waiting for abuse. The gunman was satisfied with this, and gave himself up to the cops. It was a dangerous incident that very nearly could have ended in bloodshed. Even today, apparently, the parlour boss and his staff still get people demanding where they’re keeping the kids for abuse.

Jones has also appeared on British television. He turned up a little while ago on Andrew Neil’s show, where he started ranting about how Americans wouldn’t give up their guns, and 1776 would happen again if we tried to make them, before screaming nonsense like ‘metal shark!’ while the camera panned away to show Neil making the circling gesture around his temple with his finger showing precisely what he thought of Jones’ mental health.

No-one quite knows whether Jones believes the rubbish he spouts or not. Some people, who have met him personally say that behind the scenes he can be quite calm and rational. He has also formally deposed to the American courts that he doesn’t believe in what he broadcasts. His wife divorced him a few years ago, and sued for custody of their children. She was afraid for their mental health because Johnson’s TV studio was in their home. She was afraid that the children would come into it and hear all the terrifying, absurd gibberish that Jones and his guests and co-workers were broadcasting around America. Jones replied that he should retain custody of the kids, because he didn’t believe what he said. He was, he claimed, like a rodeo clown entertaining people.

I don’t know if Jones still is, but he was a staunch supporter of Donald Trump and several times had him as a guest on his show when he was campaigning for the presidency. It may therefore partly be thanks to the publicity Jones gave him that the Orange Generalissimo is in the White House.

Jones has more or less vanished from the airwaves in recent years. I think the bereaved parents of Sandy Hook took out a lawsuit against him, and as a result YouTube and other internet platforms decided he was too toxic and threw him off.

Jones is bizarre, and his antics entertaining if you’re not the one being libeled and smeared. But there’s a serious aspect to programmes like this, one which is not commented on by the mainstream media. There really are conspiracies and covert plots by the world’s governments, intelligence agencies and factions of businessmen. For example, there’s considerable evidence for the British state using loyalist paramilitaries to assassinate Republicans in Northern Ireland. One branch of the British secret services, the IRD, also forged material smearing Labour party politicos like Tony Benn as supporters of the IRA. Indeed, the entirely respectable academic historian Rory Cormac wrote a book about these very real conspiracies, Disrupt and Deny: Spies, Special Forces, and the Secret Pursuit of British Foreign Policy (Oxford: OUP 2018). But these aren’t covered when the media starts talking about conspiracies and conspiracy theories. Historians and researchers like Lobster’s Robin Ramsay aren’t invited onto any programmes. Instead, you get people like David Aaronovich, who blithely informs us all that there are no secret government conspiracies to deceive us going on, and we should all carry on trusting our rulers and betters.

The PBS America programme looks interesting, and these bogus conspiracies are interesting and important. While they aren’t real, they have real power because of the sheer number of people, who believe in them.

But there are also very real plots and conspiracies, like that al-Jazeera UK uncovered with Shai Masot at the Israeli embassy colluding with senior British civil servants over who should be in the cabinet. And the smears by the Integrity Initiative against Jeremy Corbyn, claiming that he was a Communist secret agent or collaborator with Putin. It’s these conspiracies that really do need careful analysis, dissection and exposure.

But that is precisely what the establishment does not want. And so for the moment conspiracy theories, as far as mainstream broadcasting goes, means the bizarre fantasies of people like Alex Jones.

Private Eye on Successful Campaign against Blairite Hospital Privatisation by Pro-NHS Group

July 24, 2020

One of the political developments prompted by New Labour’s wholesale adoption of the Tory programme of the destruction of the welfare state and privatisation, including that of the NHS, is that opposition to these policies moved away from the party to popular organisations set up by concerned professionals, activists and members of the public. This was particularly true of organised opposition to the privatisation of the NHS, which led to the formation of the NHS Action Party. In the same issue of Private Eye which revealed how Blair and his cronies in private industry wished to force through even more privatisation, 15-28 June 2001) the very first article was about how a New Labour politico had suffered a series of humiliating defeats at the hands of opponents of plans for the closure of beds at Kidderminster Hospital and the transfer of services to a new, PFI-funded hospital at Worcester. The article, ‘Wyre, Oh Wyre’, ran

The best election result by far was at Wyre Forest, where the ambitious junior minister at the lord chancellor’s department, barrister David Lock (10,857 votes) was hammered out of sight by the Health Concern candidate, Richard Taylor (28,487 votes).

The Eye was one of the first to appreciate the challenge from Health Concern. Under the heading Wyres Crossed way back in June last year, we traced the the circuitous record of David Lock over the key local issue of the proposed closure of all acute services at Kidderminster Hospital (Eye 1007). Lock was against the proposals when he stood for the seat and won it unexpectedly in 1997. But his enthusiasm for the campaign against closure waned as he climbed into the government.

His ire was directed against those who opposed plans for the new hospital, especially professor Allyson Pollock of the University College of London’s school of public policy. Mr Lock complained not to Prof Pollock herself but to the chairman of the University College council, Lord Young of Graffham.

The Eye article drew a mocking reply from the MP who proclaimed himself a regular Eye reader and bitterly attacked Prof Pollock, who, he wrote, “didn’t bother to check her facts with the health authority before going to print”. This letter drew a furious and devastating response from Richard Taylor, a retired consultant, whose letter (Eye 1007) exposed Mr Lock as, well, having been economical with the truth.

This was followed the following issue (1008) by a letter from Allyson Pollock pointing out that her facts about the hospital were quite correct. The cost of new PFI facility at Worcester replacing the services at Kidderminster had risen from £49m to £108m, all to provide 44 percent fewer acute beds for more patients.

So besieged was Mr Lock by the campaigner for the hospital that he resorted to his lawyers. Eye 1023 reported that he had threatened to sue Frank Baillie, a vice-chairman of Health Concern, for telling the left-wing weekly Tribune that Lock “had gone for promotion instead of standing side by side with the people of Wyre Forest”. Lawyers for the local authority (where Health Concern was and is the largest party) told Mr Baillie that they would not meet the costs of a libel action, and Baillie was forced to issue a grovelling and humiliating apology to Lock for saying something that was demonstrably true.

Mr Lock had not finished yet and his next assault on his critics won him the much-coveted spot of Man In The Eye (1026). He had rung a small publisher of a local magazine called For You who had had the nerve to reprint the Eye’s reports of the above events and as usual threatened them with a libel writ and demanded and an apology and substantial damages. He objected in particular to the observation: “It is a racing certainty that an Independent MP who will truly represent the wishes of the people will be elected.” Somehow the litigious MP did not get his apology or his damages before the election, when the magazine’s prediction came so handsomely true.

There is talk up in Kidderminster of a amss phone-in to the former MP demanding an apology and even substantial damages for contest the now rather obvious fact that enormous majority of his constituents did not agree with him.

Professor Pollock is the author of a series of works attacking the privatisation of the NHS, and I think she’s also a contributor to Jacky Davis and Raymond Tallis superb NHS -SOS, which minutely describes and exposes it. I think Health Concerns victory at Wyre Forest may be exceptional, because of the difficulties in getting a small, independent party or organisation off the ground and gathering enough votes to challenge the big parties.

But unfortunately, as Starmer shows himself keen to push through the Blairite agenda of the early 21st century, this may be the only tactic available to people who really want to preserve the NHS, and the health, prosperity and welfare of their fellow citizens.

 

Hurrah! Katie Hopkins Evicted from Twitter

June 24, 2020

Earlier this week anti-racism activists finally succeeded in having hatey Katie Hopkins banned from Twitter. Hopkins started her notorious career as one of the contestants in the British version of The Apprentice. She was one of the runners-up, but her noxious right-wing beliefs nevertheless got her taken on as a columnist for the Scum and the Heil. She lost these thanks to her very outspoken racism.

In this clip from Novara Media’s Tysky Sour, Michael Walker and Aaron Bastani discuss her noxious career. This included such lows as her infamous description of immigrants and asylum seekers as ‘cockroaches’ for whom she had absolutely no love. This made that last sentiment very clear in a Tweet aimed at Philip Schofield after the sinking of a migrant ship and its human cargo in the Med. The newspapers covered this with a picture of a grieving father, who had stopped at Turkey, looking at the body of his infant son, which had just been washed up on the beach. Hopkins went on to say that illegal immigrants should be gunned down if they tried to cross into Britain. But perhaps the nadir came in a Tweet she made after the Manchester bombing in which she called for a ‘final solution’. This was too much even for whatever paper was then employing her, and she was given the heave-ho. But she was still free to spew her hate on Twitter. And now she’s lost even that.

Bastani and Walker agree that her banning is an open and shut case. She deserved it. But they also point out that the people who enabled her by giving her platforms and newspaper columns are still around. Stig Abell was the editor of the Scum who took her on. He hasn’t been damaged, and is now at the Times, where he’s pretending to be the voice of moderation. Well, I’ve absolutely no respect for the Times and its sister paper, the Sunday Times, because of their repeated smears and libels against the left, and particularly of Jeremy Corbyn and his supporters, including Mike. While they use a much more extensive vocabulary and are aimed at a far better educated readership than the Scum, those two rags are still utter, disgraceful trash. The time’s long past when all of the mendacious Tory press should have been cleaned out of his liars, propagandists and smear merchants.

I’ve no doubt that there are complaints against Hopkin’s ban as well as accusations of censorship, but I don’t think her defenders really have a case. There have been cases like Hopkins’ before, in which a right-winger with very racist or intolerant views has been banned from a social media platform like Twitter or YouTube. Their supporters have always tried to defend them on the grounds of free speech. But in America, this clause of the Constitution only applies to the government. They can’t imprison or persecute citizens for expressing their beliefs. But it doesn’t apply to private corporations.

Twitter is a private company. According to Conservatives and Libertarians, private industry should be left to do whatever it likes within reason in the pursuit of profit. Government should respect the rule of laissez faire economics and not interfere. But Twitter is a private company, and so it can, by the same reasoning, decide who or what it wants on its platform. And if it decides that hatey Katie has violated its terms and conditions, it has every right to throw her off. Also, Britain and other European countries don’t quite have free speech. A wide variety of opinions are permitted, but nevertheless it is an offence under British law to incite racial hatred. I’m not sure if someone has ever tried to prosecute her under the terms of the act, but she has certainly sailed close to the wind.

Hopkins has moved to Parler, which according to Zelo Street is rapidly becoming a cesspool full of racists like her and other extreme right-wingers, like the vile Toby Young. This is bad news for Hopkins as it means that she will probably never recover her popularity or audience. One of her fellows down there is Milo Yiannopolis, formerly of Breitbart. Yiannopolis is gay, half-Jewish and married to a Black man. But he’s another extreme right-wing propagandist, who made his name with attacks on ethnic minorities and feminism. All was going well for him. He had a speaking tour of American universities and a book deal with Simon & Schuster’s right-wing imprint. Then he appeared on the Joe Rogan Show and made comments suggesting he approved of paedophilia. At this point, it all vanished, including Yiannopolis’ invitation to CPAC or some other Conservative event. Yiannopolis tearfully retracted his comments, apologised and said that he now recognised that he also was a victim of child abuse. But it was to no avail. He was also turfed off Twitter, and has no joined in his fellow rightists in Parler.

Yiannopolis was also a massive grifter. He was also begging for money. One of his money-making schemes was appealing for donations for a bursary he was setting up so young White men could afford to go to college. He received plenty of money, but it all went straight into Yiannopolis’ own bank account. There was no bursary, and he never paid any aspiring underprivileged White male student anything. When last I took notice of him, Yiannopolis was claiming that he debts of £4 million. His chances of paying this off are slim. According to Zelo Street, his messages on Parler have included whinges that he now only has 1001 followers, who never go to anything he does, or buy anything from him. Well hard cheese. If only the same thing happened to others like him, who preached race hate and exploited the gullible. Now Hopkins is in the same boat, and likely to have the same difficulty recovering anything like her former success.

The only pity is that Abell and the rest of the ‘respectable’ Tory horrors that facilitated her haven’t also suffered the same treatment.

See also: https://zelo-street.blogspot.com/2020/06/parler-vous-racist-sewer.html

https://zelo-street.blogspot.com/2020/06/so-farewell-then-katie-hopkins.html

 

Hooray! Murdoch Papers Too Ashamed to Publish Pathetic Circulation Figures

May 22, 2020

Ho ho! Zelo Street yesterday published a very interesting and amusing article about the continuing decline of the lamestream press. Jim Waterson, a hack at the Guardian, posted a series of tweets about the latest circulation figures for British newspapers. And they aren’t encouraging. Zelo Street has said for the past couple of months that the press has been badly hit by the lockdown. People simply aren’t buying papers. It’s why the Murdoch rags, inter alia, have been pushing for the lockdown to be lifted and actually took to implore their readers and internet followers to #buyapaper. They’re not remotely interested in the welfare of the great British public. But they are worried about falling sales and what Murdoch and the other chief inmates of News International will do about them – like start laying people off.

Waterson tweeted that, although the newspaper sales figures were supposed to be out that day, the industry had insisted that they should no longer be published. The monthly ABC sales charts have also been permanently stopped because they give a ‘stimulus to write a negative narrative of circulation decline.’ Which in English, rather than the garbled version spouted Newslink’s yuppie manager in the comedy series Drop the Dead Donkey, means that it encourages people to write about how the press is in trouble. Nevertheless, most of the papers did publish their figures. The exceptions were the Times, Sunday Times, Torygraph and the Scum. And the paper with the highest circulation was the Daily Heil, with 944,981 copies sold.

Well, as the character, Gus, once said, I’ll just throw that into your intellectual wok and see if it stir fries.

Zelo Street points out that this is the first time no newspaper has sold less than a million a copies. It also suggests that this has happened to the Sun, which is why the super, soaraway Current Bun is not publishing its figures. It’s possibly been supplanted by the Heil for the first time in 40+ yearsThe Street also argues quite reasonably that both the Heil’s and Scum’s Sunday editions will have worse sales than the dailies. This means that the press is in terminal decline and we’re entering the endgame.

Novara Media’s excellent Aaron Bastiani put an additional boot into the Murdoch title’s shame. If newspapers won’t publish their sales figures, then the Beeb shouldn’t review their front pages every morning. Unless we know these papers’ reach, it’s just giving them free advertising.

Good point.

Zelo Street also states that the press is probably going to lose even more readers when they work out that the papers they support wanted the lockdown lifted for the sake of their own profits, not out of concern for the public’s wellbeing. A number of may well die from Coronavirus infections picked up when the papers told them that the disease was nothing to worry about. And their survivors will put two and two together and decide not to continue supporting them. Or even bringing a class lawsuit against them.

See: https://zelo-street.blogspot.com/2020/05/press-heading-for-early-oblivion.html

My guess is that the reason the Torygraph and the Murdoch rags aren’t publishing their sales figures is partly economic. Apart from being embarrassed at how pathetically their mighty organs are doing, they’re also afraid of repercussions from advertisers. If they find out how low the newspapers are selling, they may well want the advertising rates reduced. This will mean a further drop in these newspaper’s income. Which means greater losses, and the threat of even more redundancies.

To many people it will come as absolutely no surprise that the Times and the Torygraph are in such a mess. Private Eye have covered many times their problems and falling circulation in its ‘Street of Shame’ column. In the case of the Torygraph, it’s problems are due to bad corporate management, including a devotion to internet gimmicks rather than solid news reporting and deliberately altering news content in their interests of the advertisers. This last policy so infuriated Peter Oborne that he left the paper and went instead to the Heil, making his own criticisms of it very public. There have already been redundancies and cutbacks, but these have failed to halt the paper’s continuing decline. The Eye has also said that the Times’ sales are now so low, that if it were any other paper it would either have been folded or put up for sale by its management years ago. But it’s the British paper of record, and so allows Murdoch to grab a place at the government table because of its prestige. Which means that if its circulation is so low that there’s no reason the Beeb, or anyone else, should take any notice of it, Murdoch’s ability to influence government decisions, even to act as kingmaker in his decision which party to support, is severely damaged.

Ditto with the Scum. It certainly didn’t have the Times‘ prestige or even its journalistic standards – indeed, it’s a matter of debate whether the scabrous rag had any standards at all. But it was Britain’s leading newspaper with a huge circulation, and more visibly influenced British politics through its shrill trumpeting of everything Thatcher and the Tories ever did, until Murdoch decided to flirt with New Labour. Now that’s also been seriously damaged.

Zelo Street is right in that these newspapers still have an influence beyond their print sales through their online presence, but there are problems here as well. Many of their articles are behind paywalls, which means that many casual readers won’t read them because they won’t want to pay or subscribe to the wretched rags. And if they are free, then it comes from money made from print sales. Which mean that when those go down, the paper’s ability to put up their articles free on the net also declines. The situation does not look good.

I’ve no sympathy for any of these foul rags. I suppose it’ll be a shame if the Times folds, after lasting for nearly 300 or so years. But as it, its Sunday counterpart and the Scum are just rightwing, Tory propaganda rags that lies, smear and libel decent people with absolutely no compunction, as far as I’m concerned it deserves to go under. Britain will be better off without them.

And while we’re on the subject, what about the sales figures for Private Eye? I know it’s a magazine rather than a newspaper, but much of it is news. My guess is that it’s circulation is also falling in line with the rest of the press. It’s hostility and snide remarks about left-wing news sites and internet organisations like The Canary and The Skwawkbox also seem to suggest that it’s afraid of their competition. Private Eye does publish some very good stuff, but it has also promoted the Blairites and the anti-Semitism smears against Corbyn’s Labour party, as well as other material which is utterly wrong. So I have very mixed feelings about it.

As for the rest of the press, their mostly right-wing propaganda rags, and so absolutely nothing worthwhile will be lost if they go under as well.

 

 

Private Eye Sides with the Witch Hunters, Smear Merchants and Plotters in Article about Leaked Labour Document

May 9, 2020

I should have realised it wouldn’t last. Last fortnight’s Private Eye carried an article about the leaked Labour party document revealing the antics and intrigues of Blairite party bureaucrats to prevent the party winning the 2017 general election. Although the article accepted uncritically the leaked document’s false assumption that Labour was a hotbed of vicious anti-Jewish hatred, it nevertheless seemed to take seriously the document’s allegations that a series of highly placed Labour apparatchiks had been doing everything they could to sabotage its election chances in order to get rid of Corbyn. Now that attitude has been completely reversed.

In this fortnight’s Private Eye, for 8th – 21st May 2020, there’s another article about the document. Titled ‘Party Poopers’, this has returned to the magazine’s old line of pushing the anti-Semitism smears along with the rest of the lamestream media. The article views the leaked document as a series of terrible libels against people, who were genuinely exposing massive anti-Semitism. These people were also being victimised for their participation in the Panorama programme, ‘Is Labour Anti-Semitic?’, were suffering vicious personal abuse, including being targeted by an online Nazi group. Fortunately they’re being defended by defamation and privacy specialist (sic) Mark Lewis.

The article runs

Like a retreating army planting booby traps, Labour’s routed Corbynistas have left Keir Starmer some unexploded bombs: most notably the 860-page report on the supposed complicity of anti-Corbyn officials in hindering investigations into anti-Semitism.

They have left the party open to investigations by the information commissioner and Inspector Knacker – and multiple actions for libel and breach of privacy. Not content with electing one lawyer as leader, Labour may soon be enriching more of them.

The report, commissioned by general secretary Jennie Formby, created a stab-in-the-back narrative by alleging that Labour lost the 2017 general election because, in the words of John McDonnell, staff undermined the leader in a “shocking act of treachery”. It implied that anti-Corbyn officials sat on complaints of racism to make him look bad. Criticising “whistleblowers” who appeared in a Panorama film about Labour and anti-Semitism, it said the Equalities and Human Rights Commission (EHRC) should “question the validity of the personal testimonies”.

Party lawyers advised Formby she couldn’t submit the report to the EHRC, let alone publish it. After an unknown Corbyn supporter leaked it over the Easter weekend, however, online activists were quick to share unredacted copies – including much confidential personal information.

A shower of writs is now about to descend on the party. At least 30 former Labour officials have contacted defamation and privacy specialist Mark Lewis – so many that Lewis has signed up other lawyers who are twiddling their thumbs in lockdown to deal with the backlog. Labour will ahve to deal with the fallout without Formby, who announced on Monday she was stepping down as general secretary.

The leaked report was based on 10,000 emails and private WhatsApp messages in which Labour employees bitched about their bosses, as employees tend to do. The information commissioner, who has the power to set multi-million-pound fines, is said to be taking the data breach seriously – all the more so because Labour has still not met its legal obligation to contact all the victims of the data breach to warn them that information they had the right to expect would remain private was in the public domain.

Equally angry are members of the public who are identified in the report as reporting incidents of anti-Jewish hatred – and whose names are now in the possession of neo-Nazi groups. The far-right website Unz Review used Formby’s dossier to name Labour members who complained and to denounce them as agents of “Jewish control” behind “the conspiracy to undermine and destroy Corbyn”. The group Labour Against Anti-Semitism has asked the police to investigate. Its lawyers have also hired private detectives to find who leaked the report.

One lawyer involved expects about 40 privacy and libel actions, estimating that even if Labour settles them at once, the cost to the party will be £2.5m. But Corbyn supporters on Labour’s national executive committee could try to block retractions and apologies. If so, the costs will explode.

Let’s deal with a few irritating little details Private Eye doesn’t mention. It claims that the plotters’ emails were leaked. They weren’t. The plotters did the intriguing using Labour’s computers, and duly handed them over when they were asked as part of the inquiry. They surrendered that information themselves. If they had wanted to keep it all private, they should have used their own machines.

They also went much, much further than bitching about their bosses. Their anti-Corbyn scams included mocking up fake videos to mislead Corbyn that the anti-Semitism allegations were being effectively handled, when they were allowing those same allegations to pile up. They ran two sets of campaigns in London with the intention of ensuring election victories solely for members of the Blairite right. They also suspended constituency Labour parties that were on the verge of deselecting the sitting MP, like Angela Eagle’s in Liverpool. Leading conspirators also acted as members and moderators on Tory online groups, and openly wished for Conservative and Lib Dem victories. This is against party rules, and the same conspirators had also thrown out other members of the party for doing the same, such as one individual who made the mistake of liking an internet comment by a Green politico.

The Panorama programme ‘Is Labour Anti-Semitic?’ was a farrago from start to finish. It’s producers were already biased against Corbyn, and it allowed members of the anti-Corbyn groups to make their allegations of anti-Semitism without revealing their membership of the same groups. Mike, Zelo Street and any number of other left-wing news sites and blogs have torn it to shreds.

Now look at the way it deliberately connects the leaked report with Nazism. The allegations of intrigue and plotting are described as a ‘stab-in-the-back- narrative. This is the same language historians use to describe the anti-Semitic conspiracy theory that propelled Hitler to power: that Germany had been ‘stabbed in the back’ by the Jews so that the country lost World War I. Then it brings in the real Nazis, Unz Review.

If innocent people are being target for anti-Semitic abuse and attack by real Nazis, then it is absolutely disgusting.

But the Eye is also hypocritical in not mentioning the abuse and intimidation heaped upon their victims by the anti-Semitism smear merchants. People like Jackie Walker, Tony Greenstein and Mike, who is still accused of being an anti-Semite and a Holocaust denier, even though he won his IPSO complaint against the newspapers who so libelled him. Mike, and other victims of the anti-Semitism smears, also had their private information leaked to the press. Mike has also complained to the Information Commissioner about it, but so far the Commissioner has done nothing. This awkward fact also isn’t mentioned by the Eye, because Hislop’s mighty organ has also done everything it can to push the anti-Semitism smears. And some of the witch-hunters’ victims have suffered far worse than abuse and death threats. One commenter on Mike’s blog posted that he had also been smeared as an anti-Semite by David Collier, part of the GnasherJew troll farm. Not only did Collier smear him, but he also doxed him as well, putting his personal details up on his wretched website and then camping outside his door. Collier has so far not taken the information down.

No mention of any of this from Private Eye!

On then, to Mark Lewis. The Eye’s description of him as specialising in defamation and privacy issues is one way of viewing him. In fact, he’s Rachel Riley’s pet lawyer, and the one she uses whenever someone criticises her for smearing and bullying decent people as anti-Semites and Nazis simply because they support Corbyn.

And finally, there’s the whole issue of ‘Jewish control’ in the Labour party. In fact, a large number of the victims of the anti-Semitism smears are themselves Jewish, because the ultra-Zionists of the Israel lobby cannot tolerate the idea that any Jew does not support Israel and regards its ethnic cleansing of the indigenous Palestinians as abhorrent. Yet there are any number who do, from the Haredi who believe Jews must continue to live in galut – exile – until Israel is truly restored by the Messiah, to politically liberal Jews, who believe that Israel’s maltreatment of the Arabs violates the liberal principles they view as being intrinsic to Judaism. As the saying goes, ‘to be a Jew is always to identify with the oppressed, never the oppressor’. It violates the commandment in Deuteronomy that the Jews are not to maltreat the ‘stranger in the land, for you were strangers in the land of Egypt’. These entirely decent, self-respecting people are smeared, insulted and sometimes physically attacked, like the non-Jews the witch-hunters have also targeted. Some of them have even been the victims of real anti-Semitic assault themselves, or, if non-Jewish, they’ve been attacked because they’ve dared to defend Jews or have Jewish friends, partners and relatives.

But no-one from the press, including Private Eye, has ever asked them about their experience.

And the talk about ‘Jewish control’ is designed to stop any objection to the Board of Deputies of British Jews’ demand for the right to interfere in the Labour party. By demanding that the Labour leadership contenders, including Starmer, sign up to their wretched 10 Pledges against anti-Semitism, the Board of Deputies of British Jews now exercises a very high level of control over the party. They want the right to decide who should be allowed membership, including seeing confidential personal information. They have also demanded that members should not be allowed to share platforms with those expelled for anti-Semitism.

These demands are unreasonable, dictatorial and one-sided. No such demands have been made of the Tory party, Lib Dems or anyone else. 

By talking about Nazis and their denunciation of the Blairites’ intrigues and plotting as ‘Jewish control’, the article is clearly intended to make any objection to the Board’s demands seem anti-Semitic. But the Board has overstepped the boundaries of reasonable criticism into comprehensive involvement with these demands. And there are party political motives at work here. Not only does the Board uncritically support Israel and its atrocities, but it is also partisan in its political support here. The Board’s president, Marie van der Zyl, has sent messages of support and congratulations to Tweezer when she took office as Prime Minister. It’s possible that individual members of the Board may not be Tories, but to me it looks extremely likely that Zyl and the Board will use the anti-Semitism smears to demand the expulsion of anyone, who either criticises Israel or seems serious about returning the party to its socialist roots.

I’ve said many times that Eye publishes some excellent stuff, but I am exasperated by its complicity in the anti-Semitism smears. I despise the way it, and the rest of the media, has steadfastly refused to cover the people, who have been unfairly defamed and threatened by the witch-hunters simply because they criticise Israel and its treatment of the Palestinians. And this article is another example of the same. I notice that the article is also unsigned. It is not credited to ‘Ratbiter’, perhaps because ‘Ratbiter’s’ real identity as Nick Cohen of the Guardian and Absurder is too well-known.

But like Cohen’s articles, this is yet another disgraceful smear and another vile attempt to keep the witch-hunt going and the witch-hunters safe from retribution for their foul activities.

Riley’s Mates Oberman and Barber Smear Rachael of Swindon because She’s RT’d by Lineker

May 7, 2020

More anti-Semitism smearing and scumbaggery from Rachel Riley, Tracey Ann Oberman and Frances Barber. The internet commenter ‘Rachael Swindon’, or @rachael_swindon, her Twitter monicker, is Rachael Cousins, a firm supporter of Jeremy Corbyn. Her internet handle comes from the fact that she’s from the railway town in Wiltshire. According to a Buzzfeed article last year by disgraced FT hack Mark di Stefano, she and her husband are both currently unable to work due to their disabilities. Her husband has fibromyalgia, the same debilitating disease that afflicts Mrs Mike, and which can cause severe pain and fatigue. Swindon herself suffers from osteoarthritis in her legs. As well as supporting Corbyn, she also shares the former Labour leader’s support for the Palestinians. However, this does not mean that she is anti-Semite. She isn’t. It’s perfectly possible to support the country’s indigenous people – the Arabs – without hating Jews. Indeed, the pro-Palestinian organisation to which Tony Greenstein, a self-respecting secular Jew belongs, won’t accept real anti-Semites.

Unfortunately, this fact isn’t reported by the lamestream media, and for fanatical the fanatical supporters of Israel, any sympathy for the Palestinians means that someone must be a vicious anti-Semite. This even extends to left-wing Zionists. When a group of liberal Israelis said the Jewish prayer for the dead, the Kaddish, over dying civilians shot by the IDF last year after they broke out from Gaza, they were subjected to a hail of abuse from the ultra-Zionist right. And yesterday, Rachael Swindon was subjected to the same smearing for her support for the Palestinians by Riley, Oberman and Barber.

This was sparked off by a Tweet she’d put up about another 100 year old man, who like Captain Tom Moore, was also doing laps of his garden for charity. Unlike Captain Moore, he wasn’t White, and wasn’t getting the same amount of attention. Gary Lineker noticed this and retweeted it. And Riley’s mates, Barber and Oberman erupted into frothing ire. They called her Rachel Swindler, claimed that she led a Corbynite troll army to post anti-Semitic hate and abuse against Oberman, and compared her to David Icke.

Zelo Street in his article about this sordid piece of smearing and abuse states that it’s another example of the rich trying to silence the poor. He concludes

‘Rachael Cousins is political, opinionated, insistent, and yes, persistent. But she is not a “swindler”, she doesn’t have a “troll army”, she’s not racist, and not a hate merchant. Yet there are the well off, trying to have her erased from Twitter conversations.

She knew that when she gave BuzzFeed that interview. “I am a woman who has got a voice … They are trying to take that away from me”. Free speech is for everyone, whether you agree with their politics or not. Maybe Ms Cousins’ detractors should remember that.’

See: https://zelo-street.blogspot.com/2020/05/the-erasing-of-rachael-cousins.html

One of the ways Rachel Riley tries to silence her critics is by suing them for libel. At the moment she is pursuing Mike and two other people through the courts after they blogged and criticised her for the abuse she has poured on her critics, including calling them anti-Semites simply because they supported Jeremy Corbyn.

This nasty bit of jealousy and smearing by Riley’s friends coincidentally occurred at the same time I was reading Bernard Shaw’s The Intelligent Woman’s Guide to Socialism, Capitalism, Sovietism and Fascism. First published in 1928, this the great Fabian playwright’s savage indictment of capitalism. It was written at the request of his sister-in-law, and obviously aimed at a female audience. It is directly addressed at the reader – he constantly refers to her using the second person, and the examples used to illustrate his argument are, as far as possible, female. I found it in one of the second hand book companies’ catalogues, and ordered it. Although it was written nearly a century ago – he first began it in 1924 – his arguments still have bite. And one of the many all-too relevant points he makes is how the rich use the law to their advantage against the poor simply because their wealth allows them to engage expensive lawyers that are well beyond the ability of the poor to afford. Shaw writes

The civil law by which contracts are enforced, and redress given for slanders and injuries that are not dealt with by the police, requires so much legal knowledge and artistic eloquence to set it in motion that an ordinary woman with no legal knowledge or eloquence can get the benefit of it only by employing lawyers whom she has to pay very highly, which means, of course, that the rich woman can afford to go to law and the poor woman cannot. The rich woman can terrorize the poor woman by threatening to go to law with her if her demands are not complied with. She can disregard the poor woman’s rights, and tell her that if she is satisfied she can take her complaint into court, knowing very well that her victim’s poverty and ignorance will prevent her from obtaining proper legal advice and protection. (p. 61).

This, in my opinion, exactly describes the behaviour of Riley and her besties Oberman and Barber. She has, however, got a surprise with Mike, as he has been able to crowdfund a defence against her suing him for libel. Mike had simply described how she had abused a sixteen year old school girl with anxiety as an anti-Semite, who then suffered a torrent of similar bullying from her followers and supporters. Riley doesn’t dispute the facts of this case, but nevertheless has accused Mike of libel. It’s important that Mike, and the others defending themselves against her, win in order to stop her abusing the law to silence reasonable criticism of her shabby, unreasonable behaviour.

If you are therefore willing and can afford it, you may wish therefore to make a donation to Mike’s crowdfunding campaign. Details are over at this website.

https://voxpoliticalonline.com/

Boris Johnson’s Culpable Idleness in the Coronavirus Crisis

April 19, 2020

The Sunday Times seems to have caused a massive ruckus today in its piece about Boris Johnson’s abject failure to tackle the Coronavirus when it first emerged. He didn’t take it seriously, and delayed taking any action at all for too long. Two weeks were wasted by his refusal to impose a lockdown until the very last minute. He also wasted five weeks in which he simply didn’t turn up at the Cobra meetings about the emergency. As Zelo Street remarks in his piece about the scandal, this means that during the time he wasted, Johnson ‘went on a killing spree, as sure as if he’d emptied an Uzi into all those poor souls.’

This material isn’t anything new. Mike points out in a couple of his articles today that he had put up posts detailing Johnson’s catastrophic lack of action about the virus on several of the pieces he put up on his personal blog.

See: https://voxpoliticalonline.com/2020/04/19/if-you-want-to-survive-coronavirus-its-time-to-use-your-intelligence-and-stop-reading-the-sunday-times/

The Sunday Times’ article was hidden behind a paywall and Murdoch’s goons are angry that Owen Jones copied the article’s salient points and issued them as a series of Tweets, so that people don’t have pay to see it. A series of hacks consisting of Oliver Kamm, Polly Vernon, Caitlin Moran and Hadley Freeman have moaned about the newspaper not getting its money for the article. They complain that it’s not about giving Murdoch a profit, but allowing the newspaper to continue publishing more quality articles like it. Quality journalism in Murdoch rags is, as Spock’s father says of Klingon justice in the conclusion to the Star Trek film, The Search for Spock, ‘an interesting point of view’. The Sunday Times is the newspaper that libeled Mike as an anti-Semite and Holocaust denier, and has libeled so many others from the left over the years. It was the Sunday Times, back in the 90s, that was successfully sued by former Labour leader Michael Foot after it wrongfully claimed that he was a KGB spy codenamed ‘Comrade Boot’. Mike has pointed out that all the information was already available on the net long before, and all he needed to do to produce his articles was to collect it and write it up. Zelo Street has also made the point that the Guardian and FT also put out free articles on line. The Sunset Times was also edited by years by John Witherow, who is notorious for using illegal information gathering. And asking people to provide their personal information to Murdoch’s crew to read the articles and others like it is just too much. He acidly comments that ‘they sup some strong stuff in that media bubble.’

See: https://zelo-street.blogspot.com/2020/04/murdoch-paywall-pleading-pathetic.html

Nevertheless there was one aspect about Johnson’s conduct discussed in the Sunset Times article that I found particularly shocking. This was BoJob’s own immense laziness. It appears that Johnson didn’t attend crucial meetings about the virus and dithered because, quite simply, he couldn’t be bothered to get off his well-fed, Eton-educated rear end. The paper quotes one government adviser as saying

what you learn about Boris was he didn’t chair any meetings. He liked his country breaks. He didn’t work weekends. It was like working for an old-fashioned chief executive in a local authority 20 years ago. There was a real sense that he didn’t do urgent crisis planning. It was exactly like people feared he would be”.

As Zelo Street points out, the explodes the well-crafted Tory spin that Johnson has been working so hard, that he became exhausted and thus came down with the virus. The Street also says that the article has upset the government, and they’ve already set the spin machine going, with Michael Gove appearing on the Andrew Marr Show this morning to rebut it. The delays in tackling the virus mean that many more people have contracted it than would otherwise have done, and many of these have died, or soon will. And the Tory press is again lying to us about how hard Johnson is working. But the real reason Johnson was taken ill is that he was overweight and unhealthy.

The government’s reputation will take a hit from these revelations, but the real damage will be done to that of the press. ‘It is’ Zelo Street says, ‘the craven, courtier, client stenographers of our free and fearless press who will be exposed as preening, shameless, selfish and unprincipled propagandists.’

As for Johnson, he concludes ‘Some of us knew he was worse than useless. This knowledge is slowly, but surely, spreading to others. If only it was as contagious as the Coronavirus.’

See: https://zelo-street.blogspot.com/2020/04/boris-and-five-week-killing-spree.html

Alternative news sites like Mike’s have been telling you this for months, if not years. But now some people have only woken up to how bone idle, incompetent and utterly, utterly unfit to run our great country because, after months of inaction, the Sunset Times has come out and said it.

I’ve blogged many times about how Mike, Zelo Street and other left-wing news sites have got the story before the lamestream media. This is another example. If you want reliable news and informed comment, go to them. Murdoch simply gives you right-wing propaganda and all too often, along with the rest of the press, simply follows them.

Jewish Chronicle Folds – Real Fighters Against Racism and Anti-Semitism Not At All Bothered

April 9, 2020

Here’s a rather positive story from yesterday. According to Mike, the Jewish Chronicle and the Jewish News have been forced to close. They’re blaming the lockdown, which has also damaged News Corporation profits so much that Murdoch’s minions wrote pieces in his wretched rags begging the public to buy newspapers. Which is something else that is highly amusing. Critics of the Chronicle and its foul editor, Stephen Pollard, suggested that the real reason might be all the money it’s being forced to pay in damages to all the people it’s libeled. 

The Chronicle was a right-wing, Tory rag. Its editor, Pollard, has written various pieces across the years claiming that the left, trade unions and Muslims are serious threats to western civilisation. It’s a list that once a time included Jews. That’s changed, because British Jews, by and large, are very assimilated and generally, but not uniformly, prosperous. Sixty per cent of the Jewish population is middle and upper middle class. It’s that wealthy, Tory voting section of the British Jewish population that the Jewish Chronicle spoke for.

It was also fanatically pro-Israel, and so was one of the worst in libeling and smearing the country’s critics, pro-Palestinian activists and over the last few years, Jeremy Corbyn, his supporters and the Labour Party as a whole. This included Mike of Vox Political, who the Chronicle and a number of other papers, including the equally repulsive and loathsome Sunset Times, smeared as an anti-Semite and Holocaust denier. Mike isn’t, never was, and never will be. Mike launched a successful appeal with IPSO, the press regulator, against those rags, and they were forced to print retractions. But this didn’t stop them continuing with their campaign of lies and smears against Labour.  Pollard’s spite wasn’t just reserved for those outside his newspaper’s staff. A few weeks ago he sacked long-time Chronicle contributor Prof. Geoffrey Alderman, an expert in British Jewish history. He gave no reason in his letter to Alderman telling him his services were no longer required, but many observers were in no doubt of the real reason. Alderman had committed the terrible crime of penning a piece in the Spectator stating that Corbyn wasn’t an anti-Semite but a friend to Jews. Pollard couldn’t tolerate the spectacle of the truth contradicting his smears. Alderman’s certainly no man of the left, and I think he’s a convinced Zionist. But this didn’t save him from Pollard’s wrath. Pollard himself isn’t Jewish, which led to the Chronicle’s  Jewish critics calling his thunderous exhortations to their community to support Israel ‘goysplaining’. In fact, critics of the smear campaign against critics of Israel, and Jeremy Corbyn and his supporters, like Tony Greenstein have repeatedly pointed out that the Israel lobby is especially venomous towards Jews, who refuse to give their wholehearted and absolute support to a nation to which they do not belong, nor in many cases have ever been to.

Mike in his article reproduced the comments on Twitter from various people and organisations about the Chronicle’s collapse. And they had absolutely no regrets about the rag’s demise whatsoever because of its role in pushing the smears. In fact, they welcomed it. They included  organisations like the Jewish human rights group, Jews Sans Frontieres, Socialist Voice, and the newspaper/ site Dorset Eye. One commenter, John O’Connell, summed up the situation and said ‘What was once a proud and worthy voice for Jewish communities has in recent years become a Tories and Right Wing mouthpiece for Anti Myths and Rhetoric’.  Two of the people, Neil Clark and Andrew Feinstein, had been personally attacked and vilified by the Chronicle, and so weren’t sorry to see it go at all.

The people the Chronicle and the Jewish News smeared in their campaign of hate against Corbyn, the Labour Party and pro-Palestinian activists were decent, genuinely anti-racist people and opponents of anti-Semitism. The quality of British print journalism has been raised by their closure. Unfortunately, the rest of the scummy Tory press still seems to be going, though hopefully it won’t be too long before the Sunset Times and the Torygraph go the same way. It’s sad that some of the people being laid off will be ordinary, decent peeps, but the rag itself won’t be missed. However, as Nathaniel Gibbons pointed out, Pollard is now reduced to spouting his defamatory, racist bile in the Heil, Torygraph and Scum.

And Britain would only gain if those despicable rags followed the Chronicle into closure and liquidation.

See: https://voxpoliticalonline.com/2020/04/08/jewish-chronicle-to-close-with-staff-redundancies-the-quality-of-uk-media-has-improved/

Murdoch Hacks Now Begging People to Buy Papers

April 7, 2020

Okay, no sooner had I put up my piece earlier today arguing that the reason the Scum’s journo, Trevor Kavanagh, wanted the lockdown lifted was because it was causing Murdoch’s papers to lose money, then confirmation of a sort came. Zelo Street had put up a piece reporting that various hacks from the Scum and the Times had written pieces begging people to #buyapaper. They included the Scum’s political editor, Tom Newton Dunn, Jack Blackburn of the Thunderer, Mark Lawton, another Times hack, the Scum on Sunday’s political editor, David Wooding, Sathnam Sangera, Matt Chorley, Martyn Ziegler, all of the Times, and the Scum’s Ryan Sabey and Dan Wootton. They said that the press was in trouble, but journalists, production staff, printers and distributors were all working hard during the crisis to bring us all trusted information, not myths. We would all miss the papers if they vanished. That included the local papers, whom they condescended to mention were also experiencing problems.

Zelo Street commented at the end of this litany that in times like these, people realised what was essential and what was not. ‘A daily paper is rapidly falling into the latter category, especially when, unlike the claims of the Murdoch goons, it is bringing not trusted stories, but an incessant diet of bigotry, hatred, political propaganda, and worthless and uninformed punditry.

Our free and fearless press is bottom of the European trust league. The Murdoch titles play their full part in that ranking. Karma can be a beast sometimes.’

See: https://zelo-street.blogspot.com/2020/04/murdoch-goons-pass-begging-bowl.html

This is correct. I think Zelo Street, or perhaps one of the other left-wing blogs, has put up the stats for the most trusted, and trustworthy, papers in Europe. And they don’t include Britain’s. Murdoch’s own papers have been leading the decline in quality in the British press since he acquired the Herald in 1969 or thereabouts, and turned it from a quality socialist paper into a Tory propaganda rag. Murdoch’s journalistic standards were so low that his staff in New York and Australia went on strike against the way his direction for their journals had turned them into a laughing stock. But Murdoch ploughed on, and the malign influence he exerted through his press and media empire has contributed to Britain becoming a spiteful, hateful place for ethnic minorities, the disabled, and the unemployed, low paid and other folks on welfare. Murdoch’s not alone by any means. The Heil, Depress, and Torygraph have all played their part. But the Scum has become proverbial for its gutter journalism.

This country does have some very good journalists – Mike is one, obviously. But its newspapers are disgusting. Many of them are effectively kept running by unpaid interns and freelance staff, whom they try to find every means they can not to pay. According to the Eye, the worst newspaper for using interns was the Groaniad. Meanwhile, the name hacks get salaries in the tens of thousands, and the proprietors and board all give themselves very handsome salaries and bonuses. As for content, it’s almost entirely shameless Tory propaganda. That, in my view, reached a new nadir last year in the massive smear campaign against Jeremy Corbyn and his supporters, in which Mike and very many others were libelled and smeared as anti-Semites and Nazis. This included decent, self-respected Jews like Jackie Walker. This all comes from Murdoch himself, although I very much doubt he personally ordered any of it. It’s just the direction he’s taken these papers from the start. He is reported to have a very cavalier attitude to libel. Apparently he isn’t deterred from publishing a libelous story by the mere fact that it is libelous, only by whether the fine from a successful prosecution would be more than the sales gained through publishing it. If the number of copies sold wouldn’t be worth more than the fine, the story’s spiked. If the sales and the profits from them are more, then he goes ahead. And heaven help the poor soul at the other end.

According to the Eye, the Times is losing money hand over fist. So much so, that if it were any other paper it would have been axed or sold years ago. But it’s Britain’s paper of record, and so gives Murdoch a place at the political table. Murdoch’s empire as a whole is also in dire financial trouble. Zelo Street a little while ago put up a piece about what News International’s published accounts showed, and instead of a tidy profit they showed a massive, staggering loss. Some of that is due to the fines and out of court settlements Murdoch has had to make for the phone hacking scandal. I’ve forgotten the precise figures, but it’s tens of millions – a truly eye-watering amount.

The Murdoch press’ concern for local papers is also, as you might guess, hypocritical. Going back to Private Eye again, that paper reported in its ‘Street Of Shame’ column that in terms of sales, local papers are actually doing rather well. They’re bucking the decline in newspaper sales. However, they’re under immense financial pressure to the point where many are folding because they’re owned by the same corporations who own the big national papers, and their profits are being used to keep the national papers going.

Now many businesses are suffering because of the crisis and the necessary lockdown, especially small businesses like local shops and the self-employed. Many of these are seriously worried, because they don’t qualify for the government’s promised payment of 80 per cent of their income. Or if they do, it’ll come too late, as the first payment will come in June. But I have little sympathy for the Tory press because of their role in cheering on and propagandising for 40 years of Thatcherism and the poverty, unemployment, and now starvation they’ve caused. All for the profit of the rich few.

If Murdoch’s squalid empire went under tomorrow, it would just be too bad. Except that the people who’d suffer would be the junior writers, the production staff, printers and distributors. The big, star writers, editors and management, including Murdoch himself and his family, would all get generous payouts for their part in degrading British culture and its working paper for all these decades.