Posts Tagged ‘Intelligence Agencies’

From 25 years Ago #2: Tory Welsh Minister Suppresses Report on Poverty in Wales

January 26, 2020

Here’s another very revealing piece from the same Private Eye issue, 16 June 1995, that reported that John Birt had been seen in the company of Tory MPs touring the west Highlands of Scotland. The piece ‘For Richards or poorer’ in the ‘footnotes’ section of the satirical magazine described how the-then junior Welsh Minister for John Major’s Tory government, Rod Richard, had suppressed an official report into conditions in Wales because it showed that 30 per cent of the people in the rural parts of the principality were living in poverty. The article ran

When civil servants in Wales heard that a survey on English rural life was being carried out by a team headed by Professor Paul Cloke of University College, Lampeter, Wales, they decided to ask the professor is he would do a similar job for rural Wales.

The professor obliged. He and his team sent out 1,000 questionnaires with exactly the same questions they had sent to 3,000 people in England. The answers were analyzed and the report compiled in exactly the same way. The three sponsoring bodies – the Welsh Office, the Welsh Development Agency and the Development Board for Rural Wales – worked closely with Cloke’s team, and when the report was produced last year the Welsh office indicated that it would soon be published by the government, as the English report had been.

They reckoned without Rod “The Rod” Richards MP, the eccentric junior Welsh minister who learned his politics in the intelligence services. Richard was outraged when he read the report’s very mild conclusion that 30 per cent of the people of rural Wales are living in poverty.

The report wasn’t published and the Welsh office politely says: “We weren’t happy with the research.” Officials there are embarrassed by the truth – that Rod Richards regarded the whole exercise as communist propaganda.

The Tories have been suppressing official government reports revealing the poverty they’ve caused for a very long time. And this is having lethal consequences, as Mike has shown when he tried to get them to release the figures for the number of disabled people, who died having been declared fit for work. They stonewalled, appealed against his Freedom of Information Act request, and when they finally did release the figures, they were not quite those Mike had requested.

And they’re still withholding information. Or refusing to collect it. In a piece today, Mike talks about the statement by Tory Employment Minister Mims Davies that no impact assessments had been made into the effect of benefit sanctions on claimants. This is despite studies by Salford City Council, the Money and Mental Health Policy Institute and statements by charity officers, like Manzoor Ali, the director of Barakah Food Aid, that benefit sanctions are devastating and leaving claimants suicidal.

Ministers STILL won’t assess impact of benefit sanctions – in case it PROVES a link to suicide?

Their economic and welfare policies are creating mass poverty and driving people to suicide. But their only response is to continue lying and suppressing the truth.

Desperate, Paranoid ‘Sun’ Puts Up Conspiracy Map

December 8, 2019

This shows how weird and desperate Tom Newton-Dunn, the Scum’s political editor, is to smear Jeremy Corbyn. Zelo Street yesterday put up an article revealing that Newton-Dunn had written an article declaring that former members of British intelligence had revealed that Jeremy Corbyn was at the centre of a network of ‘hard-left’ extremists. The article carried a chart, known apparently as the ‘Traitors Chart’, which purports to reveal the connections between such subversive groups as ‘International Marxism’, the People’s Assembly, Stand Up To Racism, Stop the War Coalition and ‘Left-wing media’.

It’s classic far-right conspiracy stuff. It’s the kind of chart that the far-right uses to prove that the supposed subversive groups are all ultimately controlled by the Illuminati or the Jews. Zelo Street states that anyone looking for subversion and treachery, whether from the right or the left, isn’t going to find it at the Beeb, the Guardian, the NEC or People’s Assembly. The fact that these organisations were on this map should have been enough to have it pulled. But it wasn’t. And one of those organisations threatened to complain to IPSO. Peter Geoghegan of Open Democracy declared it was ‘pitiful shite’ and threatened to complain, because his organisation was on there despite winning numerous press awards. But they were a subversive organisation because they had received funding from George Soros. Yep, the George Soros, the infamous Jewish banker at the heart of so many real anti-Semitic conspiracy theories. Zelo Street was also flattered because the chart included it, even though the connection with Guardian is utterly erroneous. But that’s only because the paper once ran a feature on the site and its author. Apart from that, there’s absolutely no connection. He’s never written for them or done anything else for the newspaper.

Andrew Bartlett commented

Tom Newton Dunn sharing fascist conspiracy theories should be the end of his career. But it won’t be. So feel free to laugh in the face of any journo moralising about fake news or extremism when that beetle is still invited on Newsnight and so on.

To which Zelo Street adds that Newton-Dunn regularly appears on Andrew Marr’s show, who also appears on the chart. Which should make for some interesting explanations the next Newton-Dunn turns up in that studio.

The article has, however, now been taken down. The text explaining this and redirecting those looking for it says ‘legal removal’, which suggests that m’learned friends might have had something to do with it.

Zelo Street concludes

‘Publishing drivel like this in a mainstream newspaper is going to get someone hurt or even killed. Newton Dunn should have been sacked for going anywhere near it.

But as it’s the Murdoch press, he’ll probably get a promotion instead. Same old, same old.’

https://zelo-street.blogspot.com/2019/12/sun-conspiracy-map-busted.html

There are several things to be said about this farce. Firstly, the Scum and the Tories are trying to run another version of the ‘Zinoviev letter’, trying to link Corbyn to evil left-wing subversives. The Scum ran a version of this in the 1987 when it printed pictures of Labour MPs with quotations showing how far-left they were and so a threat to British society. I also would not be surprised if former members of the intelligence services were also trying to discredit Corbyn with this smear. In the 1960s and ’70s MI5 was running the smear that the-then Labour leader, Harold Wilson, was a KGB agent. IRD, that branch of the intelligence services supposedly tasked with combating Communism, ran disinformation linking Labour MPs with the Communists, Soviet Union and the IRA. And the Integrity Initiative, another intelligence outfit, which although private has extensive links with British intelligence and the cyberwarfare branch of the SAS, has lost its charitable status, at least in Scotland. Instead of countering Russian propaganda, it chose to smear Jeremy Corbyn and other left-wing political figures, both here and on the continent instead.

The use of the chart also clearly shows the Tories’ desperation to smear Corbyn, because a casual glance at it would show to most people that it was ludicrously wrong. Unfortunately, there really are loonies out there on the far right, who do seem to think that the Beeb is an extremist organisation. Because the Corporation promotes multiculturalism in its programming, as well as defends Muslims from the charge that they are all terrorists. The kind of people, who would agree with this map that the BBC is full of left-wing subversives, would probably be the same rabid islamophobes and racists, who think that there is a Jewish plot to encourage non-White immigration in order to destroy the purity of the White race.

Which raises real questions about racism at the Scum.

The Scum has a history of racism stretching right back almost to its appearance in the late 1960s, and was fined several times for its bias by the press complaints authority. In the early part of this century Private Eye revealed that there had been 19 such judgments against the wretched paper. The use of this chart therefore suggests that there is real, very deep-seated racism at this paper and it verges on the anti-Semitic extreme right.

And it also makes me wonder if Newton-Dunn and co. aren’t heading towards the same kind of sheer paranoid lunacy that has got hold of Rachel Riley and Tracy Ann Oberman. They seem to believe that not only is the Labour leader a real threat to Jewish life and safety in the UK, but that he’s also persecuting them personally. Like when Oberman declared on Twitter that she was being stalked by him, because he happened to turn up at the Manchester theatre in which she was performing, to see a play. Which he was entirely entitled to do, as he was one of the theatre’s founders and patrons.

I’ve written a couple of pieces about how Oberman reminds me of some of the more notorious paranoiacs on the American conspiracy fringe. Like Steve Renstrom, the artist who believes that Senator Alan Cranston is at the centre of a global conspiracy that has killed millions, including the actors Natalie Wood and Jim Belushi. Or Dr. Francis E. Dec, who believed that there was a Jewish-Communist-CIA conspiracy to reduce the world’s peoples into FRANKENSTEIN COMPUTER GOD TV EYESIGHT SLAVES. This was the same conspiracy which had forced him into a run-down neighbourhood with ‘apoidal Nigers’. He obviously means ‘Blacks’ here, but the misspelling of the racial smear shows how far gone Dec’s mind is. Niger, as any fule kno, is a country in Africa, and one of that continent’s great rivers.

How long will it be, we wonder, until Newton-Dunn similarly goes bonkers, and starts writing completely insane pieces like this before they finally put him away.

By the evidence of that conspiracy chart, not long at all!

Lobster on the Economic Damage Caused by the Financial Sector

November 22, 2019

Lobster over the years has criticised the dominance of the financial sector over the British economy, and attacked the way this has actively harmed other sectors, particularly manufacturing industry. Thatcher, Major and then Tony Blair favoured banking and financial services over the industries, partly from economic illiteracy and partly from the conviction that Britain’s manufacturing sector was doomed. Thatcher believed very much in a strong pound and didn’t think it would harm the manufacturing industries. One of the few businessmen from that sector in Thatcher’s government tried to tell her otherwise, and show her that it would damage our exports by making them too expensive over our competitors. But Thatcher wouldn’t hear of it. She was convinced that it wouldn’t have any effect on manufacturing because the Germans had a strong manufacturing base, and they had a strong Deutschmark. The businessman tried to explain to her that the Mark was strong because they had a strong manufacturing base, not the other way around. But it was too much for the Leaderene’s brain and she refused to listen.

Thatcher also made it very clear that she was not going to help failing industries. What help there was, was supposed to come from the privatisation of state utilities and the operation of market forces. This was supposed to open up new forms of private investment. If they didn’t, then that company or industry was uncompetitive and doomed to fail. Meanwhile, the thinking went that the financial sector would take over from the failing manufacturing industries as a new source of wealth and employment. Thus Blair, Brown and the late Mo Mowlam opened up the ‘prawn cocktail’ campaign to win over the City of London, promising light regulation. One of the chief executives at the Bank of England, imported from America, was Deanne Julius, who said that Britain should abandon its manufacturing industries and allow them to be replaced by America’s. Instead, Britain should concentrate on the service industries.

This is another load of neoliberal economic rubbish that has been conclusively proved wrong. The Oxford economics professor, Ha-Joon Chang, in his book 23 Things They Don’t Tell You About Capitalism shows that despite Thatcherite dogma, manufacturing is still crucially important for the British economy. It only looks weaker than the other sectors, because it has grown at a slower rate.

Now Robin Ramsay in the latest update to his ‘News from the Bridge’ column in Lobster 78 has published a piece actually describing the active harm the privileged position of the financial sector has done the British economy as a whole. It’s in a piece ‘The Future of Britain’s Crisis’, which begins with a few sharp observations about the impotence of the House of Commons Security and Intelligence Committee. This is supposed to supervise Britain’s intelligence services, but its lack of effective power is demonstrated by Johnson’s suppression of the report into Russian influence in UK politics. From leaks to CNN and others, it shows that rich Russians have purchased UK citizenship and poured money into Tory coffers. He states that this is just part of the price Britain has to pay for Britain being one of the leading centres of money laundering. He continues

The idea that there is a structural conflict between the interests of the manufacturing economy and that of the City has been around since the late 1970s in my experience, and probably much longer. The conflict was rarely articulated by public figures beyond the British left but in 1980, with Bank of England base rates lifted to 14% ‘to control inflation’, Sir Terence Beckett, director-general of the Confederation of British Industry (CBI), told its annual conference that they had to ‘to take the gloves off and have a bare-knuckle fight’ with the Thatcher government. But no such fight ensued, Beckett resigned and in the following decade while the City boomed, British manufacturing shrank by about 20%.

The focus these days is less on structural conflict than on what is known as ‘over-financialisation’: roughly, that the financial sector gets to be too big for the rest of the economy. Recently a trio of economists/econometricians (from the Sheffield Political Economy Research Institute at the University of Sheffield) have tried to quantify the cost of UK over-financialisation and have concluded:

‘Our calculations suggest that the total cost of lost growth potential for the UK caused by “too much finance” between 1995 and 2015 is in the region of £4,500 billion. This total figure amounts to roughly 2.5 years of the average GDP across the period.

The data suggests that the UK economy, may have performed much better in overall growth terms if: (a) its financial sector was smaller; (b) if finance was more focused on supporting other areas of the economy, rather than trying to act as a source of wealth generation (extraction) in its own right.

This evidence also provides support for the idea that the UK suffers from a form of “finance curse”: a development trajectory of financial overdependence involving a crowding out of other sectors and a skewing of social relations, geography and politics.’ [Emphases in the original.] 

On similar lines, Grace Blakeley writes in her On Borrowed Time: Finance and
the UK’s current account deficit, that

‘Rebalancing the UK’s international position requires moderating the significance of finance within the UK economy and bringing asset price volatility under control, while nurturing non-financial exporting sectors.’

Ramsay concludes the article by remarking that it would be a difficult job convincing the political establishment of this, never mind the electorate. The failure of people working within London to understand that the capital’s influence and share of the country’s wealth is harming the rest of the country has helped the rise of the Scots and Welsh Nationalists, along with less significant movements like the Yorkshire Party, the Campaign for the North and Mebyon Kernow.

See: https://www.lobster-magazine.co.uk/free/lobster78/lob78-view-from-the-bridge.pdf

£4,500 billion lost to the British economy between 1995 and 2015! 

And never mind the millions of jobs lost, the destruction of working class communities right across the country from Cornwall to Scotland and Northern Ireland, lost skills and damaged lives!

All that simply so that Thatcher’s, Blair’s, and now Boris and Rees-Mogg and their chums in the City of London could make a tidy profit.

This is proof that we need a Corbyn government that will do something for public services and manufacturing industry, rather than more of the self-serving Tory economic policies that benefits only the City.

Lobster on the Media’s Failure to Report Truth about Labour Anti-Semitism Smears

November 21, 2019

Robin Ramsay, the editor of the online parapolitics/conspiracies magazine, Lobster, has added a few new articles in his ‘View from the Bridge’ section for issue 78. One of these is about the media’s colossal, odious failure to present the real truth about the anti-Semitism smears against the Labour party. Which is, basically, that the conspiracy theorists are exactly right and the whole thing is a disinformation campaign run from the Israeli embassy in London.

He begins by reporting the recent attacks on Labour for being anti-Semitic by Stephen Daisley in the Spectator, Philip Collins in the Times, and then the claim by James Cleverly, the Tory chairman, that British Jews are about to flee the UK in case Corbyn gets in. Because some Jewish friends of his told him so.

He then states that these are symptomatic of the failure of the media as a whole to tackle the real truth about these smears, and suggests why this might be so. He writes

These comments (and there were many similar in the first week of the election campaign) illustrate again the complete failure of the mainstream media to handle the Labour–is–anti-semitic operation run by the Israeli embassy in London and its assets. Why has the MSM failed so completely at this? Maybe one day some of those involved at editorial level will explain their thinking; but until then we can only speculate. Among the factors are:

* The story is too complex for the rolling 24 hour news culture and there
are few journalists left in the MSM with the time to research complex stories.

* Anyone pursuing the story is going to be accused of anti-semitism or
conspiracy theorising or both.

* To acknowledge the existence of the Israeli operations revealed by Al Jazeera’s covert filming, means acknowledging that the version of political reality offered by the MSM is partial at best, and false at worst. This also implies that British political journalists either don’t know what is going on or are too career-minded to stray beyond the carefully delineated boundaries of ‘serious’ or ‘respectable’ journalism.

He concludes by comparing the al-Jazeera documentary, The Lobby, with the Zapruder film in the way this has the potential to alter research into the real conspiracy behind the Corbyn smears. This would be similar to the way the Zapruder film of the Kennedy assassination has provided evidence supporting the idea that there was another shooter beside Lee Harvey Oswald.

The Al Jazeera films on ‘the lobby’ may eventually be a game-changer in the way that the 1975 showing of the Zapruder film on US TV was: after the Z film the official version that all the shots came from behind Kennedy became an absurdity. After ‘the lobby’ films no-one can seriously deny the existence of the Israel lobby.

See: https://www.lobster-magazine.co.uk/free/lobster78/lob78-view-from-the-bridge.pdf

For many people outside the milieu, the Kennedy assassination really is the archetypal modern conspiracy theory with various obsessives convinced that Oswald didn’t do it, and that it was all down to the CIA and American intelligence establishment instead. While I believe that there probably was another shooter and that the question of whether there was a wider conspiracy to kill Kennedy is a good one, Ramsey’s comparison may not be so convincing to others.

But he’s right about the conspiracy to remove Corbyn and the Israelis. The Israeli government does have an office that deals with attacking and smearing critics of the Israeli state for their brutal policies towards the Palestinians. Al-Jazeera did catch Shai Masot at the Israeli embassy trying to get a Tory minister removed from the government and replaced with Boris Johnson, because the minister, Alan Duncan, was too pro-Palestinian. And one of the Labour supporters smeared as an anti-Semite is Cyril Chilson, the son of a Holocaust survivor and Soviet airman, an Israeli, who worked in the IDF’s propaganda department. He was smeared because he recognised the libels as hasbara – the Israeli term for civilian propaganda, and called it as such.

As for the reasons the media isn’t calling it out, I think it’s probably a mixture of all three. Peter Oborne’s documentary for Channel 4’s Dispatches showed eleven years ago how the Israel lobby in this country would stop at nothing to destroy and smear critics of Israel. Independent Jewish monitoring groups were put under pressure to merge their magazines with Israeli state periodicals. Newspapers like the Guardian and its editor were accused by the Board of Deputies of anti-Semitism for accurately reporting atrocities committed by Israel and its allies, the Christian Phalange, in Lebanon. As was the Beeb and highly respected journalists like Orla Guerin when they did the same. They even tried to smear David Attenborough when he defended the Beeb’s Middle East correspondents.

The media are pushing lies by repeating these smears against Jeremy Corbyn, lies which have their origin in attempts by the Israeli state and its supporters to prevent the rise of a Labour government which genuinely wants a just peace between Israel and its indigenous Arab peoples.

Private Eye on the Real Reason the Americans Don’t Want Anne Sacoolas Investigated: RAF Croughton is a Spy Base

November 13, 2019

This fortnight’s edition of Private Eye, for 15th – 28th November 2019, has a very interesting article in its ‘In the Back’ pages. Titled ‘RAF Croughton – Base Motives’, this alleges that the real reason Trump and the Americans have been so reluctant to see Anne Sacoolas, the women, who allegedly killed Harry Dunn in a road accident, is married to an American intelligence officer and the base on which they lived was a communications intelligence base run by the CIA and the NSA, with links to Britain GCHQ. The article is worth quoting in full

It is hardly surprising the US is reluctant to see Anne Sacoolas put on trial in a UK court over the death of 19-year-old Harry Dunn in a crash outside “RAF” Croughton given what goes on inside the Northamptonshire base.

Sacoolas left the UK shortly after the August crash, initially claiming “diplomatic immunity” because her husband works at Croughton, described as housing an “annexe of the US embassy”. But that is not the full picture. The base is a major CIA/Pentagon communications centre. It is not staffed by diplomats; Sacoolas’ husband is an intelligence officer. It has satellite and fibre-optic links to US bases around the world and to the UK’s own signals intelligence-gathering and eavesdropping headquarters, GCHQ, in Cheltenham.

From Croughton, with British contrivance, more than 200 US personnel control and monitor US air strikes by drones based in Djibouti on the Red Sea, including attacks on targets in Yemen and Somalia. The base is also the hub of a CIA/ American National Security Agency (NSA) surveillance network, intercepting communications throughout Europe, the Middle East and North Africa. It was from there, for example, that the Americans were found to have tapped into the mobile phones of prominent politicians, including German chancellor Angela Merkel.

The US also describes “RAF” Croughton (under the purely nominal command of a British officer) as the home of its 422nd Air Base Group. But that too, is just another cover, designed to hide its CIA/NSA activities. However, under the 1952 Visiting Forces Act, which covers US bases in Britain, military personnel come under the jurisdiction of the British police and Crown Prosecution Service (CPS) for any action outside their bases.

After Donald Trump’s botched attempt last month to broker a resolution, when Harry Dunn’s family visited Washington seeking justice for their son, it seems the US has now dropped all pretence at “immunity”. The fact that the UK police have been to the US to interview Sacoolas and submitted a file to the CPS would suggest that they may also drop any argument that the 1952 act does not apply to civilian operatives.

Reports in both the UK and US suggest those representing Sacoolas might now be looking to negotiate some kind of plea deal – which might prevent scrutiny in court of what staff do at Croughton. It’s clear that neither the US nor British intelligence agencies would welcome such attention. Not least because the US hopes to expand Croughton and set up a “joint intelligence analysis centre”, a headquarters for all American intelligence communications in Europe and Africa.

Frustration and Dismay at Private Eye Pushing the Anti-Semitism Smears

October 19, 2019

This kind of follows on from the post I put up on Thursday, criticising a piece in Private Eye by their correspondent ‘Ratbiter’ celebrating Stop Funding Fake News and its attempts to cut off funding from what it considers to be extremist websites. Stop Funding Fake News has been the subject of a series of posts by Zelo Street, which has shown how the organisation is itself deeply suspect. For all its avowed concern to stop fake news, SFFN itself is less than transparent. It won’t tell you who its members are for one thing. And while it has attacked right-wing sites, like Breitbart and Tommy Robinson’s wretched website, as described in Ratbiter’s article, it’s also gone after those on the Left, like the Canary.  They’re also supposed to be extremists sites peddling fake news, but as I pointed out, the Canary’s politics are those of the old social democratic consensus. The consensus that Corbyn wishes to bring back, of a mixed economy, strong welfare state, proper, effective trade unions, a nationalised and properly funded NHS, and proper rights for working people. You know, proper, constructive policies that will save this country and its people from poverty, starvation and exploitation. But Thatcherites, whether in the Tory party, or the Lib Dems and Blairites in Labour, can’t stand any of this. They can’t bear the thought that Thatcher is a goddess who failed, and that neoliberalism has run its course and been found threadbare. So Corbyn and his supporters have been accused of being Trots, Commies, Stalinists and other epithets by the papers and right-wing Labour MPs like Jess Philips.

Israel Lobby Using Anti-Semitism Smears to Suppress Criticism

But these policies are actually popular with the British public, and so the Right has taken to trying to discredit Corbyn and his followers, and more broadly the Labour party, with accusations of anti-Semitism. As I’ve blogged about endlessly, the actual incidence of genuine anti-Semitism in the Labour party is low. Very low. What riles the witch hunters is that Corbyn and his supporters are critics of Israel’s policy of oppression, apartheid and the ethnic cleansing of the Palestinians. The Israel lobby’s only defence against these entirely justifiable criticisms is to scream ‘anti-Semitism!’ and demand that their critics should be removed from office, silenced and even prosecuted for hate crimes. And ‘Ratbiter’ and Private Eye itself has been pushing this as strenuously as the rest of the media. In his article about Stop Funding Fake News, ‘Ratbiter’s’ praise for SFFN’s attack on the Canary claimed that not only was the Canary pushing fake news, but it was also anti-Semitic and pushing conspiracy theories about Jews. None of which is true. There is a concerted campaign by the Conservative Jewish establishment in this country to close down debate about Israel in line with the demands of the Israeli government. The Israeli state even as a special government office for promoting this hasbara. This is substantiated fact. But it’s suppressed by the British establishment and media, which wants you to believe that when the Board of Deputies of British Jews and the Jewish Leadership Council scream at Corbyn for supporting speeches by Holocaust survivors and anti-Nazi activists, like Hajo Meyer, attacking the maltreatment of the Palestinians, these right-wing organisations speak for all British Jews. They don’t, as is very clear by the number of Jews involved in the Palestinian rights movement, the BDS campaign and who support Corbyn in the Labour party. Still, why bother about awkward facts when you’re the media, eh?

Private Eye Part of Press Smears of Anti-Semitism

I’m particular dismayed and frustrated that Private Eye has joined in with this vilification and smearing. I’m not surprised by the right-wing press – the Fail, Scum, Depress, Times and Sunset Times, as they’ve always lied about and slandered the Labour party and left-wing activists. You only have to go back two years to when the Sunset Times smeared Mike as an anti-Semite and Holocaust denier. Or how it tried to tell the world that Michael Foot was a KGB agent, against all evidence. I’m disappointed that the Absurder, Groaniad and the Mirror have joined in with these accusation. But the Groan is in dire financial straits and has supported the Liberals in several elections. Kath Viner, the new editor, would like to make it a general political newspaper, not tied to the Left. And the Absurder and Mirror look like they’re run by Blairites.

Private Eye’s Liberal Stance and Challenge to Authority

But Private Eye’s support for the smears I find more puzzling and exasperating. OK, I realise that despite its attacks on NHS privatisation, Tory housing policy, the attacks on the disabled, the failings of the privatised water companies, probation service, and outsourcing companies like Capita and Serco, the magazine’s not actually left-wing. Its founders – Peter Cook, Richard Ingrams, Willie Rushton and Auberon Waugh were all thoroughly middle class public school boys. John Wells was the headmaster at Eton. But the magazine does have a proud tradition of standing up for those wrongly accused and questioning the actions of the security services. Paul Foot was a staunch advocate for people he believed were wrongly accused of murder. The magazine is still covering the Deepcut scandal, and what looks very much like an attempt to hide the evidence and protect the guilty by the army and the police. They’ve also covered deaths in police custody and other cases of official incompetence, corruption and wrongdoing. They even published several pieces and then a final report in the mid-90s questioning the official assertion that the Libyans were responsible for the Lockerbie bombing. They believed instead that Syria was responsible, and that blame was placed on the Libyans for political reasons: Major and George Bush senior needed Syria to join their coalition against Saddam Hussein’s invasion of Kuwait. It has also defended asylum seekers, both collectively and individually, from racist discrimination, incarceration, beatings and abuse, and the threat of deportation. It is because the magazine has this proud tradition of questioning authority that I find its current support for the anti-Semitism smears infuriating.

Private Eye also Repeating British Intelligence Propaganda?

I am also aware that, as well as probing some of the actions of the British intelligence agencies, like when they have leaned on journalists to reveal their sources, they’ve also acted to promote them. There is ample evidence that the Maidan Revolution in Ukraine in 2012, which overthrew the pro-Russian president, was anything but popular. It was instead a staged coup overseen by the US statement and the National Endowment for Democracy. But from reading the ‘Letter from…’ column in Private Eye dealing with events in that country, you are told that it is all the fault of the Russians and their supporters. It also appears that the magazine does, or at least, did, have connections to MI5. Auberon Waugh was related to one of its directors or senior officials, and Lobster a decade or so ago ran a piece, ‘5 at Eye’, speculating the magazine and particularly Waugh were responsible for running the smear stories about Harold Wilson being a KGB spy. I am also aware that as a magazine that is unaligned to any political party, and which criticises and satirises all of them, it’s going to attack Labour. Corbyn, as head of the party, is fair game. And those attacks are going to come from his opponents. Which include ‘Ratbiter’, real name Nick Cohen, and whichever Blairites used to run the ‘Focus on Fact’ cartoon attacking the Labour leader.

Private Eye Shares Journalists with Other Papers

But nevertheless, I am extremely annoyed at the way it has joined in with the smearing of decent, anti-racist, Jewish and gentile people as anti-Semites. Like the rest of the press and media, they largely haven’t contacted them for their opinion, or given them space to explain how they were smeared. When a letter has been published in Private Eye rebutting their claim that anti-Semitism is rife in Labour, they’ve replied by quoting Jon Lansman, the founder of Momentum, who believes it is. And who has been roundly criticised for this by Tony Greenstein. Part of this might just be standard press groupthink. Private Eye, for all its attacks on the press and media in its ‘Street of Shame’ and television columns, is part of it, and some of its anonymous correspondents are no doubt journalists working for other papers. Nick ‘Ratbiter’ Cohen is a hack for the Graon and Absurder, while one of the editors and probably a reviewer for their books page was Francis Wheen, another Guardian journo. The press seem to have decided en masse that Corbyn is an anti-Semite, and for all its professed independence and criticism of the fourth estate, the Eye really doesn’t seem to want to break ranks with them in that regard.

And I also suspect that they don’t want to counter that narrative for geopolitical reasons. Israel’s one of the pillars of our foreign policy in the Middle East, and although the paper has criticised it for its treatment of the Palestinians, its attack on Corbyn and his supporters as anti-Semites show that there are limits to how far the magazine will go in challenging foreign policy.

Private Eye also Afraid of Being Smeared as Anti-Semitic?

I also wonder if there are more selfish reasons. As Peter Oborne showed in his documentary on the Israel Lobby for Channel 4’s Despatches eleven years ago, the Conservative Jewish establishment and the Israel lobby will smear any and all newspapers and media organisations as anti-Semitic if they criticise Israel. Even, and perhaps especially, when that criticism is justified, as when the Guardian and BBC reported on the massacre of Palestinians in the Sabra and Shatila refugee camps in Lebanon by the Christian Phalange, who were allied to Israel. The Groan’s former editor, Alan Rusbridger, described how the president of the Board used to troop into his office, with his pet lawyer, demanding the withdrawal of articles critical of Israel on the grounds that they would incite the general public to hate Jews.

The Beeb’s respected Middle East correspondents Jeremy Bowen and Orla Guerin were also accused of anti-Semitism when they covered the above massacres. When senior Beeb officials like Sir David Attenborough defended them, they too were ridiculously accused. That should have destroyed the Board’s credibility. Instead it seems to have succeeded in emboldening the Israel lobby. Since then Israel has also denounced and lied about the Beeb’s coverage of the blockade of Gaza and the bombing campaign against Palestinians, claiming that journalists were anti-Semitic and expelling them. This does seem to have had a chilling effect at the Beeb. And not just at the Beeb – the Groan and the Absurder have also fallen in line. And I think Private Eye’s determined promotion of the anti-Semitism smears may also be part of this. They’re also, I suspect, afraid of the Board turning up in their offices to accuse them of anti-Semitism. Back in the ’60s and ’70s when the magazine appeared more louche and subversive than it is now, some newsagents refused to stock it. In the 1990s WH Smith withdrew one edition from its shelves because of a joke on the cover about the prurient public interest in the death of Princess Di. I think the magazine is still terrified of some kind of boycott by distributors, which may well be the result if the Board did decide to start accusations of anti-Semitism against them.

What Can Be Done?

So there are a variety of reasons why Private Eye is pushing the anti-Semitism smears. But speculating on their motives doesn’t make it any less infuriating that they’re doing it. I’ve thought in the past of writing letters of complaint to the Eye, explaining that the accused aren’t anti-Semites, and asking for an explanation. But what’s the point? The letter would either be ignored, or a short, edited version would appear in the magazine, which would allow them to reply quoting Lansman or someone else that anti-Semitism is rife, etc. And I might be unfair here to the magazine, but I don’t want to find myself smeared as an anti-Semite in turn and have my name or address passed onto the trolls that appear online to howl abuse at Mike, Jackie Walker and Tony Greenstein.

And so there doesn’t seem to be much hope of challenging the Eye in its pages. The only option left is to carry on critiquing its lies and those of the rest of the media in the hope that more and more people will realise that it and they are smearing decent people simply for political advantage and to keep a vicious, corrupt government installed.

Private Eye Cheers Defunding Campaign Against the Canary

October 17, 2019

I’ve blogged many times before about Private Eye’s hatred of Jeremy Corbyn and their poisonous support for the anti-Semitism smear campaign against Labour. One of those pushing it in the Eye is ‘Ratbiter’, revealed by Tony Greenstein a little while ago to be the pseudonym of Groaniad/Absurder hack Nick Cohen. Cohen, who isn’t actually Jewish despite his name, is clearly one of those miffed that Labour has elected someone who’s actually going to do something for Britain’s working people, and isn’t prepare to ignore or support crimes committed by the British establishment’s favourite colonialist state in the Middle East. He’s the author of a piece, ‘Faking Hell…’ in this fortnight’s issue of the satirical rag for 18th-31st October 2019, praising the Stop Funding Fake News organisation for their campaign to stop advertisers using those social media sites they consider to be outlets for fake news. Cohen’s article starts by praising the site for doing what he believes Google should be doing in preventing firms advertising with extremist web sites. He starts off by describing how those on the extreme right have had their advertising revenues hit, as firms like Sky, Macmillan Cancer Care, Which?, the World Wide Fund for Nature, Manchester United, Chelsea, Ted Baker, Experian and Ebay have requested Google to take down their advertising on Breitbart, Westmonster, and TR, the site of the notorious islamophobe and jailbird Tommy Robinson. Thanks to their campaign, Robinson’s site has lost 70 per cent of its income. Which might stop some of his jaunts abroad for a little while. But almost inevitable, the article goes on to attack The Canary. This has been a particular bete noir of the Eye for some time. They really don’t seem able to stand the idea that there are any social media sites supporting Corbyn, not least because they’re also a rival to the lamestream media. Which also includes Private Eye. Describing SFFN’s attacks on The Canary and its effects, Cohen says

While far-right sites target Muslim immigrants, far-left sites target Jews. “The Canary”, the campaign tells its followers and advertisers, “regularly publishes fake news and attempts to justify anti-Semitism”. it also feeds the conspiracy theories of the far left. One hideous example came when the campaign discovered that Unicef, which tends to the victims of the Syrian and Venezuelan regimes, was advertising on the Canary, which has denied the humanitarian crisis in Venezuela and pretended that Syrian president Bashar al-Assad did not use chemical weapons against Syrian civilians in Douma. In August, the Canary cut its staff from 25 to seven. Perhaps inevitably, it blamed “political Zionists” targeting advertisers.

The toppling of the Canary is “the strongest evidence yet that the clickbait business model can be defeated”, the campaign said. Combine it with changes to Facebook’s algorithms to reduce the prominence of media businesses, and fake news in the UK is taking a hit.

Let’s go through and critique this pile of driveling hogwash. 

Firstly, the Canary isn’t a ‘far left’ site. As I understand it, it supports Jeremy Corbyn. Corbyn’s programme of nationalisation, the restoration of the NHS, welfare state, worker’s rights and trade unions, isn’t extreme left, except in the addled brains of convinced Thatcherites. It’s actually a return to the social democratic consensus, which was actually the centre left before the appearance of Thatcher and her campaign of privatisation, deregulation and the destruction of the welfare state and the decimation of working class organisations.

Secondly, it doesn’t promote anti-Semitism. What it has done is attack, rebut and refute the anti-Semitism smears against the Labour party and specifically Corbyn’s and his supporters. And these are very much politically motivated. It comes from the Blairites, who are determined to cling to power whatever the cost, the British political and media establishment, which is simply terrified of anyone giving back any power to working people, and the Israel lobby. And a large part of it comes from the Israel lobby. Tony Greenstein, Jackie Walker, Asa Winstanley of the Electronic Intifada, and the Jewish American academic and critic of Israel, Norman Finkelstein,  have described at length how Israel and its supporters have been smearing any and all critics of Israel as anti-Semites since the 1980s, even when they are anything but Jew-haters, as in the case of those above. It’s their only defence against the justifiable criticism and condemnation of Israel’s government for its crimes against the Palestinians. It’s hasbara, the Hebrew term for Israeli civilian propaganda. The campaign against Israel’s critics, including Corbyn, is run by a special department of the Israeli state. This is why one of those smeared as an anti-Semite is Cyril Chilson. Mr Chilson is the son of a Russian Red Army pilot and a holocaust survivor.  He’s Israeli, and served in the IDF and then an intelligence unit producing such propaganda. It’s because of his work for the Israeli military that he recognised the attacks on Corbyn and his supporters for what it was, and denounced it. And as result, this man, the son of people whose resistance and survival of Nazism was truly heroic, has been smeared as a Jew-hater. Disgusting.

Thirdly, the Anglo-American media have been producing fake news about Venezuela and Syria. Some of the footage of refugees supposedly fleeing persecution by Maduro’s regime was faked. Independent experts analysing the footage and evidence of the chemical weapons attack at Douma have come to the conclusion that this was also faked. Assad is a monster, who has killed and tortured in order to maintain power, and he does oppress his country’s Sunni Muslim population. But it doesn’t look like he was responsible for that atrocity. That lies instead with the ‘freedom fighters’ – ahem- which we’re supporting. You know, groups connected with ISIS and what evolved from the Syrian branch of al-Qaeda. But the neocons have been pushing for the overthrow of the Syrian regime since the 1990s, because Assad is a Shi’a, like the Iranian regime, although of a much more radical branch of that faith. He’s therefore allied to Iran, which the Americans also want to overthrow. See the pieces produced by the Jimmy Dore Show about this.

Cohen in his attack on the Canary for rightly rejecting the received view of these events is therefore parroting Neocon propaganda.

Zelo Street has written extensively about Stop Funding Fake News, exposing how it attacks decent left-wing social media sites, while at the same time remaining very shadowy itself. No-one knows who runs it, as their identities and connections are very much hidden. The Sage of Crewe has therefore advised companies not to be influenced by their misinformation and pronouncements, until they themselves become much more transparent.

And then there’s Private Eye’s hypocrisy for printing this drivel.

Ian Hislop, the magazine’s editor, appeared on Radio 4 a few years ago in a piece about satire down the centuries, explaining that what his magazine attacked was humbug, double standards. Private Eye is one of the few mainstream magazines that tries to bring the public the news behind the news, exposing double-dealing, lies and hypocrisy in the press, the government and industry. But publishing this attack on the Canary is very hypocritical, consisting as it does of nothing but lies and propaganda.

The Defunding of Arab Satirists Al-Hudood

And it’s especially hypocritical as a few pages before Cohen’s wretched piece, there’s a little article in the magazine’s ‘Street of Shame’ column, ‘Joke Now, Pay Later’, about how the Arabic satirical website, Al-Hudood, was experiencing a funding crisis. Metro Bank has told them it will no longer act as their bank, and they have not been able to find anyone else to do so. There has been no explanation from the banks for this refusal to deal with them.

This seems to be the same tactics Stop Funding Fake News are taking with the Canary and other left-wing bloggers and vloggers: try to take them down through preventing people from supporting them financially. Perhaps whichever oppressive regime or organisation has leant on the banks to withdraw their support for al-Hudood also considers that they’re ‘fake news’ and a dangerous, extremist organisation.

Private Eye does much good in its exposure of some of the underhand dealings in Britain and around the world. But this attack on the Canary is, like their attacks on Corbyn and his supporters, just pure hypocritical establishment lies.

The Nazis and Post-War German Conservatism, The CDU

October 9, 2019

That determined opponent of all forms of racism and Fascism, and their Jewish version, Zionism, Tony Greenstein, has written a passionate open letter to the mayor of the German city of Aachen, Marcel Philipp. His letter is a protest against Philipp’s decision to withdraw an artistic prize from Raad, a Lebanese-American artist, because Raad supports the Boycott, Divestment and Sanction movement against Israeli goods and businesses operating in the Occupied Territories. In his letter, Greenstein shows how the BDS campaign is actually an anti-racist movement, despite the official condemnation of it as anti-Semitic by the Bundestag, the German parliament. Boycotts are the weapon of the oppressed. He notes that it was used against slave-produced sugar from the West Indies, and takes his name from Colonel Boycott, an Irish landlord shunned by his tenants in County Mayo in 19th Ireland. He also points out that the anti-BDS legislation is supported by outright racists and genuine anti-Semites like the Alternative fur Deutschland in Germany and Trump in the US. They do so not because they are friends of Jews, but because they believe that Israel is their real home, and would like the Jewish people in their countries to move there.

Philipp is a member of the CDU, the Christian Democratic Union. This is the German equivalent of our Conservative party, and was formed after the war from the merger of the Catholic Centre Party and a few other parties. Greenstein accuses Philipp himself of racism, due to the presence of former Nazis in the party after the War. He points out that the closest adviser of Conrad Adenauer, Germany’s first post-War Chancellor, was Hans Josef Globke, the legal expert, who drew up the infamous Nuremberg Laws for the Nazis. This was the legislation that put the Nazi social policy of racism, anti-Semitism and vicious discrimination and persecution into official state action. After the War, 77 per cent of legal staff in the German department of justice were former Nazis. At the Eichmann trial, Adenauer was determined to stop any mention of Globke and his role in the Holocaust. And so he sent Israel military aid, including submarines, and assistance with David Ben Gurion’s nuclear programme. 

Greenstein ends his letter

It is perfectly understandable that racists and white supremacists the world over should oppose the Boycott of Israel.  Racists have always opposed the use of BDS.  It is therefore no surprise that as a member of a racist German party should oppose Boycott.

My only message to you Mr Philipp is not to expiate your guilt over the Holocaust at the expense of the Palestinians. It was people like you who were responsible for Auschwitz and Treblinka, not the Arabs of Palestine.

The annihilation of the Jews in the Holocaust is no justification for the racial oppression and genocidal murder of the Palestinians today. Your party was once full of Nazis.  It would seem that old habits die hard.

http://azvsas.blogspot.com/2019/10/open-letter-to-aachens-racist-mayor.html

The letter’s interesting, not just for Tony’s protest about the withdrawal of the prize and efforts by German, American and European Fascists – he also mentions Italy’s Matteo Salvemini, amongst others – supporting and calling for a ban on the BDS movement, but also for the light it sheds on the Nazi past of many members of the CDU. The Baader-Meinhof gang in the 1970s arose because of scandals like this. They were furious that former Nazis like Globke were continuing their lives and careers, untroubled by proper punishment for their horrendous crimes. And as Ken Livingstone pointed out in his 1987 book, Livingstone’s Labour, NATO and the various western intelligence agencies actively recruited them during the Cold War as part of their campaign against Communism.

In fact, the party that consistently fought against the Nazis and their persecution was the SDP and later the KPD, the German Socialists and Communists. These formed resistance cells even after they were formerly banned. Not that German Conservatives were alone in possessing extreme right-wing sympathies. Our own Conservative party and its press, like the Daily Mail, also had Fascist sympathisers before the War, and a Fascist fringe afterwards.

Forget the lies about Jeremy Corbyn and his supporters in the British Labour Party, anti-Semitism is and has always been far more prevalent on the right. Which is why we need to have decent, left-wing parties presenting an alternative to poverty, austerity and neoliberalism in government all over Europe. And to fight all forms of Fascism, even when it tries to present itself as friendly towards Jews, like Zionist imperialism.

Ian Hislop Tackles Fake News with Reassurances about Lamestream Media

October 8, 2019

I watched Ian Hislop’s Fake News: A True Story last night. I blogged about it a few days ago after reading the blurbs for it in the Radio Times. It seemed to me that part of the reason for the programme’s production was the Beeb, and by extension, the mainstream media as a whole, trying to reassure the public that they were truthful and reliable by tackling what is a genuine problem. I don’t think I was wrong. Hislop is a good presenter, and the programme was well-done, with eye-catching graphics. As you might expect from Hislop’s previous programmes on British heroes and the the British education system, it was strong on history. He pointed out that while Donald Trump used it to described factual news that he didn’t like, because it criticised him, the term actually predated Trump all the way back into the 19th century. He illustrated this with quotes and contemporary cartoons. But it was also a very much an establishment view. The last piece of fake news created by the British state it mentioned was a story concocted during the First World War that the Germans were boiling down human bodies for their fat and other chemicals. It presented the main threat to truthful reporting as coming from the internet, specifically software that allows the mapping of a public figure’s face onto the body of another to create fake footage of them, Alex Jones and Infowars, and, of course, the Russians and their adverts and propaganda for the American election. We were assured that the British state no longer interfered in the politics of other countries. A former BBC official, now running the New York Times, appeared to talk to Hislop about how papers like his now spend their time diligently fact checking stories. He also talked to the MP, who called for an inquiry into fake news in parliament. All very reassuring, and very misleading.

The New York Sun Moon Hoax and the Spanish-American War

The programme began with the 1836 Moon hoax story run by the New York Sun. The Sun was one of the first tabloid newspapers, aimed at a working class audience with the low price of only a cent, a price a sixth that of its competitors. It published a series of articles claiming that an obscure British astronomer had discovered man-bats, unicorns and bison on the Moon. The story ran for six days until it was exposed as a hoax by a rival newspaper. The next item in this list of journalistic infamy was about the attempts by Pulitzer and William Randolph Hearst to start a war with Spain in support of Cuban rebels at the end of the 19th century. There wasn’t much fighting going on, and there weren’t any available reports of Spanish atrocities to inflame the patriotic, moral sentiments of the American public. So they made them up. The papers first claimed that a young American woman had been brutally strip-searched by suspicious Spanish male officials. Well, not quite. She had been searched, but privately by a respectable older Spanish woman. When that didn’t work, they seized on an explosion that destroyed an American ship in harbour. In all likelihood, the ship was destroyed by an accident. The papers claimed, however, that it had been destroyed by the Spanish, while issuing a small caveat stating that the cause had yet to be determined. And so the papers got the war they wanted.

The programme then moved on to the American Civil War, and the exploits of one of the world’s first photojournalists. This gentleman used photography to bring home with hitherto unknown realism the horrors of that conflict. But he was not above faking some of the photographs. One of these was of a young Confederate soldier lying dead in a trench. In fact, the photographer had dragged the corpse into the trench from elsewhere, move the head so that it faced the camera to make it even more poignant, and added a rifle that the photographer himself always carried. This little episode was then followed by the story of William Mumler and his faked spirit photographs. Mumler ended up being prosecuted for fraud by one of the papers. However, while the judge sympathised with the papers, the prosecution hadn’t proved how he had faked it. They merely showed he could have done it in nine different ways. And so the case was dismissed, Mumler went back to faking his photos for a satisfied, grieving clientele, one of whom was the widow of Abraham Lincoln.

Deepfake and the Falsification on Online Images

This brought Hislop on to the Deepfake software, used by pornographers for adding the features of respectable actors and actresses onto porn stars. This was used to map Hislop’s own features onto the mug of a dancer, so that he could be shown doing the high kicks and athletic moves. He also interviewed a man, who had used it to parody Barack Obama. Obama’s face was mapped onto a Black actor, who mimicked the former president’s voice. This produced fake footage in which Obama said, with statesman like grace and precision, that Donald Trump was a complete dipsh*t. He also interviewed another young man, who was producing fake stories on the internet, which were nevertheless clearly labeled satire, intended to rile the Alt-Right by feeding their hate and paranoia. Hislop asked him if he wasn’t actually encouraging them. The man stated that he wasn’t converting anyone to the Alt-Right. They were already angry, and stupid if they didn’t read the statements that what they were reacting to was fake. He was just showing up their stupidity.

The Protocols of the Elders of Zion

The programme then moved on to the noxious Tsarist forgery, the Protocols of the Elders of Zion, which is one of the main sources for the bogus conspiracy theories about the Jews running everything. He pointed out that it was first run in Russian newspaper, which blamed them for introducing capitalism and democracy into Russia. Then in 1917, they were updated to claim that the Jews once again were responsible for the Bolshevik Revolution. Hislop said very clearly, waving a copy of the infamous book he’d managed to get hold of, that it was long and contradictory. It had also been disproved as long ago as the 1920s, when the Times in a series of articles showed that it was based on an 18th century novel that had nothing to do with Jews. This showed how the press could correct fake news. He himself said that, whereas when he started out as journalist, he spent move of his time trying to get new stories, now he spent most of his time checking them. Despite its falsehood, the Protocols were seized on by Goebbels, who insisted that it was spiritually true, if not literally, and had it taught in German schools. This was a different approach to Hitler, who had argued in Mein Kampf that it’s very suppression by the authorities showed that it was true. Nevertheless, the wretched book was still available all over the world, illustrating this with Arabic versions on sale in Cairo bookshop.

Infowars and Pizzagate

The programme also showed a contemporary conspiracy theory. This was the tale spun by Alex Jones on Infowars that the Comet pizza parlour was supplying children to be abused and sacrificed by the evil Democrats. Talking to the parlour’s owner, Hislop heard from the man himself how he and his business still suffer horrendous abuse because of this fake story. But it got worse. One day a few years ago a young man, incensed by what he had heard online, came into the story with a high-powered rifle, wishing to free the children. The conspiracy theory about the place claimed that there was a basement and tunnels running to the White House. The proprietor tried explaining to the man that there was no basement and no tunnels. The gunman went through the building until he found a locked door. He fired a few rounds into it, destroying the store’s computer. Hislop found this ironic, considering computers were the medium that spread it in the first place. The man then lay his gun down, put his arms up and let himself be arrested. It was a peaceful end to a situation which could have resulted in many people dead. But even this horrible incident hadn’t silenced the conspiracy theorists. They still believed that the stories were true, and that the incident had been faked with an actor as a false flag.

Russian Interference

The programme then went on to talk about Russian interference in American politics, and how they had set up a bot army to spread adverts aimed at influencing the result of the American election. RT was deeply involved in this, as the Russian state-owned news service was defending the country and its leader, Putin, from allegations that this had been done. It had also spread lies denying that Russia was responsible for the Skripal poisoning.

British Propaganda and the First World War

Had the British state done anything similar? Yes, in 1917. This was when the War Office, tired of the First World War dragging on, had seized on the news that the Germans were boiling down animal carcasses for their fat, and elaborated it, changing the corpses into human. Some might say, Hislop opined, that this was justified, especially as the German had committed real atrocities. But if we told lies like that, that meant we were no better than they. Stafford Cripps, who served in Churchill’s cabinet during the War, said that if winning it meant using such tactics, he’d rather lose. The fake story about human carcasses also had an unforeseen, and deeply unpleasant aftereffect. Following the realisation that it was fake, the first news of what the Nazis were doing in the concentration camps was also initially disbelieved. We don’t do things like that now, he said. And in a side-swipe at the ‘Dodgy Dossier’ and Saddam Hussein, he said, that no-one would believe stories about a mad dictator possessing weapons of mass destruction.

The Message: Trust the Mainstream Media

Hislop and his interlocutors, like the MP, who’d called for an inquiry into fake news, agreed that it was a real problem, especially as over half of people now got their news from online media. But the problem wasn’t to regard it all with cynicism. That is what the retailers of fake news, like Putin and RT want you to do. They want people to think that it is all lies. No, concluded Hislop, you should treat online information with the same scepticism that should apply to the mainstream media. Because there was such a thing as objective truth.

The Mainstream Media and Its Lies: What the Programme Didn’t Say

Which is absolutely right. There is an awful lot of fake news online. There’s also an awful lot of fake news being retailed, without any objection or scepticism by the lamestream media. And the only people tackling this fake news are the online blogs, vlogs and news sites. I’ve mentioned often before the anti-Semitism smears against Jackie Walker, Marc Wadsworth, Ken Livingstone, Mike, Martin Odoni, Tony Greenstein, Chris Williamson, and too many others. It’s all fake news, but there is not a word against it in the lamestream press, including the Eye. I’ve also mentioned how the British state during the Cold War had its own disinformation department pushing fake news, the IRD. This also turned to smearing the domestic, democratic Left in the shape of the Labour party and CND by claiming that they had connections to the Communist bloc. And in the case of Labour, that they supported the IRA. This is documented fact. Is it mentioned by the Beeb and the rest of the lamestream media? Don’t be daft! Is it still going on today? Yes, definitely – in the shape of the Democracy Institute and the Institute for Statecraft, which have connections to British intelligence and the cyberwarfare section of the SAS. And they are smearing Corbyn as too close to Putin, along with other European dignitaries, officials and high ranking soldiers. And we might not seek to overthrow government, but the Americans certainly do. The CIA has a long history of this, now given over to the National Endowment for Democracy, which kindly arranged the 2012 Maidan Revolution in Kiev, which threw out the pro-Russian president and installed a pro-Russian one. As for the New York Times, the editors of Counterpunch showed in their book on official propaganda in the American media, End Times: The Death of the Fourth Estate, how the Grey Lady ran a series of articles of fake news to support George Dubya’s invasion of Iraq. The Beeb has also done its fair share of broadcasting fake news. It’s supported the bogus allegations of anti-Semitism against Corbyn and his supporters. It altered the footage of the fighting between police and miners at the Orgreave colliery during the miners’ strike to show falsely the miners attacking the police. In reality, it was the other way round. And then there was the way they edited Alex Salmond in a press conference during the Scottish Referendum. The Macclesfield Goebbels, Nick Robinson, had asked Salmond a question about whether the Edinburgh banking and big financial houses would move south if Scotland gained its independence. Salmond replied with a full answer, explaining that they wouldn’t. This was too much for the Beeb, which edited the footage, subsequently claiming that Salmond hadn’t answered fully, and then denying that he had answered the question at all. It was fake news, courtesy of the Beeb.

Mike and the Sunday Times’ Smears

None of this was mentioned, unsurprisingly. The result is a cosy, reassuring view of the mainstream media. Yes, fake news is out there, but it’s being done by internet loons and nasty foreigners like the Russians. But never fear, all is well. The mainstream media can be trusted to check the facts, and give you the truth. Except that they don’t check the facts, or when they do, immediately ignore them. As Gabriel Pogrund and the editor of the Sunday Times did when they wrote their nasty hit piece on Mike. Pogrund rang Mike up, Mike explained very clearly that he certainly was no kind of Jew-hater and certainly did not deny the Holocaust. Pogrund and his editor ignored that, and published their piece anyway. Complaints to IPSO then followed. Mike won, but some people still continue to believe the lies.

You can’t trust the lamestream media. Instead, I thoroughly recommend you go for corrections and alternative views to the left-wing blogs, vlogs and news sites like Mike’s, Vox Political, Another Angry Voice, Zelo Street, the Skwawkbox, Gordon Dimmack and the American sites, Sam Seder’s Majority Report, The Michael Brooks’ Show, the David Pakman Show, Democracy Now! and the work of Abbie Martin attacking the American Empire and Israeli apartheid and ethnic cleansing. Those sites provide an important corrective to the lies and falsehood being daily fed to us by the lamestream media. Including the Beeb.

 

 

Ian Hislop Presents Beeb Programme on Fake News

October 6, 2019

According to this week’s Radio Times, Private Eye’s editor, Ian Hislop, is going to present a programme tomorrow at 9.00 pm on BBC 4 on fake news. The programme’s titled ‘Ian Hislop’s Fake News: A True Story’. The blurb for it on page 75 of the Radio Times runs

The concept of “fake news” may seem like a recent, politically motivated invention, but Ian Hislop takes a long view and finds that fake news was found to be profitable long before the uncertain times of internet trolls and echo chambers. He recounts the story of the 1835 New York Sun “scoops”, which told its readers there was evidence of flying man-bats on the Moon. He also learns how fake news caused a real war between America and Spain.

An additional article about the programme, written by the Radio Times’ editor, Alison Graham, on page 73, runs

Ian Hislop looks sceptically at Christopher Blair, an unapologetic purveyor of fake news, or rather, made-up nonsense that’s simply designed,  claims Blair, to provoke the American alt-right into a frothing frenzy. It’s all done,m he says, in the name of satire.

Of course, Hislop knows a thing or two about satire, and he is unconvinced, worrying that sending such pap into the universe means even sensible people doubt the truth of real and actual news stories.

In a jolly, occasionally serious history of fake news, which of course didn’t begin with Donald Trump, Hislop goes back to 1835 and an American newspaper’s pile of piffle about telescopes trained on the Moon spotting herds of bison and “flying man-bats”. It was a sensation as crowds thronged the street outside the paper’s offices, demanding more. Thus an important lesson was learnt: fake news sells.

The Origin of the Press in 17th Century Wars of Religion

The 1835 Moon hoax is notorious. It was based on Britain sending a real astronomer to oversee the construction of a telescope and astronomical observations in South Africa. The editor of the New York Sun used this as the occasion to run a spectacular story about this astronomer having discovered, through his telescope, life on the Moon. But fake news also long predates that incident as well. The ultimate origin of the news media lies in the 17th century and the 30 Years’ War in Germany and British Civil War. The first newspapers were written to inform merchants around Europe about evens in Germany, during a conflict which ended with 1/5 of the population dead of starvation. During the British Civil War supporters of both sides wrote news sheets not just to inform people of events, but also as propaganda. And some of it was very definitely fake news. This was a deeply religious age, and the wars were religious conflicts between Roman Catholics and Protestants in Germany, and the monarchy and Anglican church on one side against parliament and the Puritans and other, more radical Protestant groups on the other. Visions, omens and miracles were widely publicised, as it was believed that these showed God’s anger or favour towards the different factions. And some of these look very, very much like fake news. Such as the supposed encounter by a British ship out in the English channel with a merman, bearing a scroll in his hand. This fishy fellow told the astonished sailors that he was heading up the Thames to present the scroll to Crown and parliament in order to get them to desist. Or something like it. Whatever happened, it all seems very dubious to me, and looks very much as though the story ultimately had its origins in a tavern somewhere, written by the kind of hack, who used to write for the Scum and the Sport. Back in 1983 the Scum ran a story in which a medium supposedly contacted the spirits of dead British heroes and heroines to see which politicians they backed. Boadicea, apparently, gave her support to Maggie Thatcher and the warriors of Goose Green. While the Sport told us all how a B52 bomber had supposedly been found on the Moon.

The Sport and the Weekly World News

The Sport always struck me as an attempt to imitate the American Weekly World News and other tabloid newspapers. It was the Weekly World News that gave the world very obviously fake stories about aliens giving their vote to Bill Clinton and interviews with a man, who claimed his mother was the yeti. Quite. This all looked like harmless fun, a bit of sensationalism that despite academic fears, no-one ever really believed. But there are allegations that there was a much more serious, even sinister side to this. According to former tabloid reporter in his book about this side of the press, Grossed-Out Surgeon Vomits Inside Patient, the American intelligence agencies were planting false stories in them as deliberate disinformation.

The British State and Official Fake News

And it isn’t just the tabloid press that published disinformation and black propaganda on behalf of the government. Over here, the IRD – a department of the British secret state – used to plant fake stories in the newspapers as part of a propaganda battle with the Communist bloc. They also concocted fake stories to destabilise the IRA and other Republican groups in Northern Ireland, and to smear the Labour party as having connections with Communism or Irish nationalist terrorism. Indeed the amount of lies put out by the IRA and other terror groups and the British government was so bad, that academics trying to make sense of what was going on in Ulster stated that they had no idea what was going on. And we’ve seen a resurgence of the British government’s black propaganda against Corbyn and the Labour party with the tweets and fake news sent out across social media by the Institute for Statecraft, which has extensive links with British intelligence and the cyberwarfare section of the SAS.

BBC’s and Private Eye’s Lies about Labour Anti-Semitism

It is also richly hypocritical of the Beeb, and Ian Hislop, to produce a programme on fake news too, because of the role they have both played in promoting fake news against the Labour party. The BBC news team are incapable of opening their mouths about the Labour party without lying. This has become so bad and egregious that there is now a group appealing for funding to produce their own film refuting the lies about anti-Semitism in the Labour party put out in a recent, much criticised edition of Panorama. see, for example, Mike’s article at https://voxpoliticalonline.com/2019/10/03/leading-labour-figure-joins-documentary-to-counter-biased-bbc-panorama/

And Private Eye have been exactly the same in this regard. There is much excellent material in it, but it has shown itself as frantic as the rest of the lamestream press in denouncing Jeremy Corbyn and his supporters as anti-Semites, simply because they are critical of Israel, or have pointed out that those who are, are historically correct. As Mike did when he wrote a piece stating that Ken Livingstone was right about Hitler initially supporting Zionism. That was the piece that got Mike attacked as an anti-Semite, and libeled as such in a series of articles in the press. These also claimed that he was a Holocaust denier. They were all flat-out lies, and the newspapers retracted them after Mike complained to IPSO. Nevertheless, Private Eye and the rest of the press are still pushing their lies about Corbyn and the Labour party, just as Mike, and others like him, like Jackie Walker, are still receiving foul abuse from ignorant fanatics.

And the Beeb’s history of right-wing lies doesn’t stop there. There’s also the infamous case where they put the footage of the police attack on the Miners during the Miners’ Strike the wrong was round. It was reversed, so it appeared to show the miners attacking the police. And I’ve no doubt there are many, many other incidents like this.

BBC Trying to Regain Loss Credibility with this Programme?

It’ll be interesting to see if the programme has anything to say about these incidents. But I’m not holding my breath. This looks very much like the Beeb tackling this subject partly as a way of trying to burnish its own squalid image. The BBC and the rest of the lamestream media are rapidly losing credibility in a digital age, when you can go on the Net and find out what’s really been said and done. Along with real fake news, it has to be said. This is frightening them, as the younger generation are turning away from the Beeb’s news output altogether. The Beeb is also frightened by the fact that they are increasingly unable to shape consensus opinion, and express this in statements that claim that as a society we are in danger of becoming more fragmented as people stick to the media niches they like, which may be very different from everyone else’s. Cut through this verbiage about fears about a more ideological fragmented society, and the real fear is that of the Beeb’s management and news hierarchy that they are no longer as credible or as influential as they were, and thus are increasingly irrelevant. As shown by the fact that BoJob has tried to make the internet work for him by circumventing the Beeb and holding some kind of ‘people’s Prime Minister’s Questions’ on the Net.

The Beeb has rightly become notorious for its fake news against the left, and this programme looks like an attempt by the Corporation to try to reclaim some of its loss credibility. By presenting a programme on fake news, it tries to show that it doesn’t do anything of the sort itself. And you can trust it, because the editor of Private Eye, which did prick the establishment, is presenting it. But Private Eye was set up by people, who were very much part of the establishment. John Wells was the headmaster at Eton, for example. And Ian Hislop is very much part of the same, privately educated, Oxbridge set.

It will therefore be very interesting to see if the programme has anything to say about the Corporation’s role in peddling fake news. But I very much doubt it will.