Posts Tagged ‘Bias’

May Massively Defeated in Commons Vote to Pause Universal Credit

October 19, 2017

Another video from RT, which as all good, patriotic, freedom-loving Brits and Americans know, is a terrible, Russian-owned plot to allow Putin to overturn western democracy and turn us into satellites of Russia.

This covers the massive defeat May suffered in the Commons vote, when Labour proposed that the roll-out of Universal Credit should be paused. And it was massive: 299 votes for Corbyn’s motion, zero against. One of the government’s spokesmen tried to put a positive spin on their defeat by claiming that as the government hadn’t voted, they couldn’t be said to have lost the debate.

John Bercow put them right on that one, stating that as MPs, they were elected to the chamber to debate and vote. It was all right not to vote, to abstain, but what they could not do is claim that they hadn’t lost because they hadn’t voted. They manifestly had.

One of RT’s reporters then gives a short explanation of the reasons why people are demanding a pause and opposing Universal Credit. He states that critics of the system are afraid that the long waiting times for claims to be processed will mean that people are left with no money, and so exposed to ‘predatory so-called ‘pay-day lenders”. He also states that the food banks are so worried about the increase in poverty and starvation caused by the implementation of the system, that they are appealing for 15 more tons of food.

The only Tory to break ranks and vote with Labour was Jo Wollaston, the MP for Totnes, who made a speech explaining her decision. She stated that it was difficult for her, as she supported the basic principle of Universal Credit. However, its problems meant that she could not go back to her constituents in Totnes having voted for it.

As for May, one of the female Labour MPs states very clearly that the extent of her defeat on this issue means that she’s effectively lost control, and is a government without majority support.

I’m left wondering how the Beeb and the lamestream media will try to spin this. It seems the only news they really want to cover is that which they can spin to smear and cast doubt on Labour and Corbyn’s ability to form a government. As this vote shows that we have a government in profound crisis, when a few more votes like this could hopefully bring it all crashing down, you wonder how Laura ‘Arnalda Mussolini’ Kuenssberg and Nick ‘Macclesfield Goebbels’ Robinson will try to spin it. Or perhaps, like the news of the big demonstrations against austerity that took place outside the Beeb’s gates, they’ll all but ignore it, consigning it to a small piece on the Net.

Advertisements

More Fearmongering from the Murdoch Press: Times Names British Politicians Appearing on RT as ‘Helpers of Putin’

October 12, 2017

You can really feel the fear coming off the mainstream press in waves now, and with this story Murdoch appears to be the most frightened and desperate. This short clip from RT reports and comments on two pieces in the Times today, which named the British politicians, who had appeared on RT. Most of these were from the Labour party, but there were also a select number of Conservatives. One of the pieces was entitled ‘Helping Putin’, and claimed that the politicos going on the Russian-owned station were guilty of helping the Russian president interfere in British politics. Not only did the Times name the individual politicians, it also gave details of how many times they had appeared on RT, and the amounts they’d been paid. Among those outed are the Shadow Energy Secretary, Barry Gardiner, the Shadow Chancellor John McDonnell, the Welsh MP David Davies, the MP Nigel Evans, and the Shadow Lord Chancellor Richard Burgon.

The RT’s own Polly Boiko remarks that traditionally in Britain, speaking to the media was seen one of our democratic freedoms. She then walks into the studio of RT’s ‘Going Underground’ to talk to the programme’s host, Afshin Rattansi. Rattansi remarks that the story’s ‘pretty shoddy stuff’, and the Times has not come to RT for their comment on this story. He also says that they’ve had not just Labour politicians on the programme, but also Tories as well as those from other parties. They come on the programme as they know they will be listened to. As for ‘helping Putin’, this is an attempt to scare people off the broadcaster by connecting them to Jeremy Corbyn. Boiko asks him if he believes that this will make it difficult for RT to get politicians on to his show. Rattansi states that it was initially difficult, but it has now become much easier as they’ve become established and known for listening to their speakers.

The Russian embassy have also given their response to the accusation, asking if that means that the Russian politicos, who have appeared on the BBC, have been helping the British government.

This looks to me like the Murdoch press doing what it has so often done in the past: kick up a ‘Red Scare’ in order to stop people voting Labour. The Times is copying the attacks on RT America over the other side of the Pond by the Republicans and Corporatist Democrats, who are terrified because increasingly more severely normal Americans are preferring to get their news from alternative media outlets, like RT, rather than believe anything from the biased and compromised mainstream broadcasters. Like Fox News, which is solidly Republican to the core, and whose main host, Bill O’Reilly, and one of its chief executives, Roger Ailes, were both sacked as serial sexual harassers. Obama’s election victory in 2008 was credited to a campaign for him on social media, and it has been social media that’s played a very large part in the massive growth in popularity for Jeremy Corbyn and the Labour party, in opposition to a barrage of lies and smears from the mainstream press and broadcasters.

And Murdoch in particular is threatened by this. Fox News audience is very largely in their late 60s. I think the average age is 68, which means that it is signally failing to attract and influence the younger folks, who are turning instead to Bernie Sanders over in America and Corbyn in Britain. As for the Times, the paper is actually losing money hand over fist, to the point where Private Eye remarked that it would have been closed down long ago if it were not the British ‘paper of record’. Murdoch keeps it propped up so that he has a place at the table influencing our politicians.

Lobster and other commenters have observed that over the past decades, Murdoch has used his power in the British press to make deals with various governments. His papers support them and give them popularity as an a kind of unofficial official press, while in return they give in to Murdoch’s own agenda. This means that they grant him important business concessions, such as purchasing rival satellite and cable networks and generally expanding his squalid little empire. At the same time, they also listen very carefully to his wider political agenda, which has always consisted of smashing workers’ rights, and deregulating and privatising the economy. And that includes the NHS.

Clearly, with this story, Murdoch’s starting to become afraid that time’s running out for this scam. People are turning away from the mainstream media, including and particularly the Murdoch press, which has always had a reputation for sensationalist trash and gross rightwing political bias. And if nobody reads his papers, or watches Sky News, not only is Murdoch’s empire failing in itself, but so is his power to influence British and American politics.

He’s panicking, and it’s clear he’s panicking.

Of course, this isn’t the first time he’s attempted to smear respectable politicos as traitors and agents of Moscow. He’s done that many times before. Way back in the 1990s or early part of this century, the Times under its editor, David Leppard, printed a completely bogus story that Michael Foot, the former Labour leader, had been a KGB agent codenamed ‘Comrade Boot’. This was a highly credible story, as shown by the way Private Eye sent it up on their front page. This showed Foot walking his dog, which was cocking its leg on a tree. The tree, in turn, was attempting to contact Foot in code. Not surprisingly, Foot sued for libel and won.

Then there was the Scum’s attempt to smear various Labour politicians as Commies in the 1987 general election. Among those targeted were Labour politicians, who had spoken to or written for the Marxist press. Shock! Horror! Except that the politicos they tried to smear in this way weren’t actually Communists, nor even necessarily Marxists. They were largely mainstream Labour politicians, who had just written for the Marxist press on a particular issue. They also smeared Red Ken as a Marxist, when those, who knew him, said he wasn’t, though he wasn’t averse to using them and sounding like them on occasion. They also claimed that Peter Tatchell was a member of the Trotskyite entryist group, Militant Tendency, when he was no such thing. As well as making other spurious claims based on his homosexuality.

This is all the kind of stuff the right-wing British press has been doing since the infamous ‘Zinoviev Letter’ of the 1920s. This was an attempt by one of the newspapers to scare people away from voting Labour by publishing a letter from the head of the Comintern, Zionviev, to the Labour party, which purported to show that they were going to collaborate with Russia and turn the country into a Communist dictatorship. Except that the letter was a fake, a forgery, probably cooked up by MI5.

I’ve reposted a number of stories from RT, simply because the broadcaster is doing an excellent job of covering stories that the mainstream British media, including the Beeb, aren’t. This doesn’t mean I support Putin. I don’t. He’s an extremely authoritarian thug, and I don’t doubt that the stories of his own massive corruption are true. But that doesn’t mean that the stories reported by RT are false, or that RT isn’t doing proper journalism when it reveals them. In fact, it seems to me that RT is very much doing this, and it is precisely this that has got Murdoch and the Republicans and Clintonite Democrats in America running scared.

The Russian word for newspaper is ‘Gazeta’. The Russian word for the type of journalism practised by the Murdoch empire is ‘govno’. Which is Russian for ‘Sh*t’.

Thousands Protest Tory Conference in Manchester

October 2, 2017

This is another really great clip from RT. It shows the mass protests that have taken place outside the Tory conference in one of the great, historic centres of British working class radicalism. One building flies a red banner proclaiming, ‘Ohhh, Jeremy Corbyn’. A speaker declares ‘They say Labour is a government in waiting. I agree with that, except for one thing. I am not waiting’. Another speaker states that ‘they have slayed men, women and children as they slept in their beds’, presumably referring to Cameron and May’s escalation of the illegal wars in the Middle East. One elderly lady states that we’ve had eight years of austerity, pay caps and poverty, and we’re not taking it any more. A crowd from Unison march with a banner, ‘Taxi for Theresa’. A group of girls march past, smiling for the camera, while at the end there’s a couple pushing a skeleton in a wheelchair underneath the banner ‘Found Fit for Work’, in protest at the government’s murderous Work Capability Tests. The crowd seem good natured, and drawn from across Britain. I noticed one banner, which seemed to be a group from my hometown, Bristol.

This shows some of the extent of the deep dissatisfaction with the Tories, their lies and the deaths they’re causing in Britain and particularly in the Middle East through policies designed to drive the poor at home to starvation and suicide, and murder innocents abroad under the guise of combating terrorism, when the intent is simply to seize their oil reserves and state industries. Same as it was in the imperialism of the 19th century.

I’m left with only one question after watching this: has any of it been broadcast by the Beeb? Somehow, given the Beeb’s flagrant right-wing bias, I doubt it was. Or if it was, much time was spent on it.

RTUK on the True Scale of Hidden and Rural Homelessness in the UK

September 30, 2017

This is another excellent piece from RTUK. And it shows why we’re better off looking at alternative sources of news on the Net than relying on flagrantly biased BBC. Even when those alternative sources are owned by Putin’s Russia.

This report discusses the true scale of hidden and rural homelessness in the UK, which is much bigger than previously considered. Among the chilling statistics, it reports that 1 in 10 people experience homelessness every year, and that homelessness has increased 50 per cent since the Tories took power in 2010. In London, 12,500 people are forced to sleep on sofas or the Tube every night. Nationally, 70,000 people were sofa surfing, 20,000 people sleep in unsuitable accommodation, 12,500 living in squats, 9,000 living in tents. A spokesman for Centrepoint states that the statistics are patchy and unclear, and that homelessness is often unreported by the general public, because they don’t know the homeless people they see sleeping rough. This prevents it from gaining the attention it needs to attract proper political action.

Not all towns deal with the problem in the same way. While most councils try to get the homeless into a hostel or similar, Carlisle is trying to solve the problem by giving the homeless tents, toiletries and other things they need, a policy which is praised by one homeless man, a Mr. Dubka, interviewed on the programme. The programme does report the government’s response, which says that it is committed to tackling homelessness and has devoted £550 million to this goal by 2020. The government is also about to pass the Homelessness Reduction Bill intended to force council to act in cases where people are about to become homeless.

But councils are still finding it difficult to cope, as budgets have been slashed by 70 per cent from 2014, councils are forced to concentrate on the urban centres, a point supported by a spokesman for another charity, Porchlight. The programme also cites statistics collected by Herriott Watts University. It concludes that on the one hand, it’s good that the figures for rural homelessness are finally being included and pressure is being placed on the government to include them in its Homelessness Reduction Act, but on the other funding is still being reduced.

I am not surprised that there are a high number of ‘hidden homeless’ in London and around the country. A little while ago I found a study of homelessness in New York, written by an American social scientist and based on his doctoral research in the 1980s and 1990s, when it was briefly a major issue in American politics. It’s actually more difficult to define the scale of the homelessness problem in New York, because many of the homeless aren’t living on the streets. They are sleeping on friends’ couches, or in basements or closets or other areas given to them to sleep in by kindly janitors. And although the problem is much bigger in the 21st century than it was twenty or so years ago, it has practically disappeared as a political issue.

Many of those homeless in New York are graduates. I wonder how many are also people with university degrees in this country, who can’t find accommodation in the cities in which they moved to attend uni, because of a shortage of affordable housing.

The report also makes another excellent point, though one by tacit demonstration rather than open statement. The government has said that it’s devoting £550 million to the problem by 2020. This looks impressive, but as the programme shows, this is actually a cut of 70 per cent. It shows why you should be always very careful about accepting the government’s stats when they are given in isolation without corresponding data to compare it with.

Also, whatever they say, this government will do the barest minimum to tackle homelessness. Due to Tory policies, the wider British economy depends on house prices remaining high. And they can only remain high if there’s a demand for them.

From RT: ‘The Sun Won’t Be Able to Boast They Won It Ever Again

September 29, 2017

Yesterday Mike over at Vox Political put up a brilliant piece reporting how the media, and particularly the Beeb, got very defensive after Jeremy Corbyn remarked at the Labour Conference on the attacks against them from the press and media. He particularly mentioned the Daily Mail, and went further to praise the way social media had worked to provide a more balanced, objective coverage of the Labour party and its leadership.

This was cheered by many people on Twitter, who were really impressed by the way Corbyn had shown he was strong enough to criticize the Heil, which is the second largest selling newspaper in the country. The Beeb and the rest of the media also responded by getting very huffy about the criticism directed at them. In the case of the Beeb this was the old nonsense that they are utterly impartial, and only fools believe otherwise, while the social media in highly unreliable and just retails falsehoods.

It’s a flat-out lie. Since the Beeb began to try to tear down Jeremy Corbyn, the BBC has received any number of angry letters criticizing their flagrant bias, with Nick Robinson and Laura Kuenssberg specifically criticized. Robinson is, of course, the ‘Macclesfield Goebbels’, who was head of the branch at the Tory party when he was at university there, and who then went on to have a very long career in the party. Apart from his clear bias against Labour, he was responsible for an appalling piece of doctored news worthy of Soviet Russia or Nazi Germany during the debate about the Scots Referendum. He asked the-then leader of the SNP Alex Salmond about what would happen to the Scots financial houses in Edinburgh if Scotland voted for independence. Salmond supplied him with a full answer. This was then heavily edited in subsequent reports so that it appeared first that Salmond fudged the answer, and then Robinson claimed he hadn’t answered at all.

As for Kuenssberg, who has also shown herself to be so biased against Labour, I’m considering calling her Arnalda Mussolini, after Arnaldo Mussolini, the brother of the Italian dictator, who produced propaganda for his sibling’s dictatorship. Arnalda was declared to be completely unbiased, despite the fact that she spoke at a fringe meeting at the Tory conference.

And it is by no means fools or the uninformed, who seriously doubt the Beeb’s objectivity. Experts at the universities of Glasgow, Edinburgh and Cardiff, and the authors of books like The BBC: The Myth of a Public Service have also produced ample proof of the corporation’s bias against Labour and the left.

After Corbyn took a well-aimed pot shot at the Heil, McDonnell dared to criticize the Scum. In this clip from RT, he states that the Sun under Rupert Murdoch was extremely biased against Labour, and that people have realized it and seen through them. This is shown by the results of the last election. And people’s skepticism towards the Scum and the other established media is now so strong, that the Scum will never again be able to claim that it was ‘the Sun Wot Won It’, as that newspaper did after yet another victory for Thatcher in the 1980s.

It looks to me we’re going to get more angry denunciations of the entirely justified criticism of their bias by the Beeb and the rest of the press and mainstream media, and more frightened ranting about how pernicious and unreliable social media is. In fact, McDonnell is absolutely right. People are turning more to social media and the internet for their views. It was the internet that was partly responsible for the rise of Barak Obama. It is social media and the internet that’s driving much of the support for Corbyn and the return of socialism in the Labour party.

And Corbyn’s and McDonnell’s gibes about the Heil and Scum show that the Labour leadership now has a confidence and combativeness that it lacked under Blair. Blair accepted totally the idea that you couldn’t possibly act against the wishes of a hostile press. Hence he was keen to get the support of the Murdoch press, including the Scum, and wanted desperately to get the Heil over on his side. He succeeded with Murdoch, but was disappointed, though still hopeful, with Vere Harmsworth’s mighty organ.

In fact, the circulation of all the papers is falling, including that of the Scum. The Times’ circulation is now so low that, were it not the British paper of record, it would have been closed down long ago. The Scum has shown in the past that it has the ability to swing elections, but even so there is massive public cynicism and dissatisfaction with the Murdoch press and its extreme right-wing bias. The impression I had is that while Murdoch can influence elections, and curry influence with mercenary politicos like Blair by offering them good publicity in exchange for business favours, the Murdoch empire’s readership is contracting so that it may never be able to do this again in the future.

Let’s hope that’s the case, and that a Labour victory will show how utterly petty and insignificant the Scum now really is.

Book on Conservative, Anti-Left Bias at the BBC

August 24, 2017

The BBC: The Myth of a Public Service, Tom Mills (London: Verso 2016).

I managed to pick up a copy of this book, which came out last year, yesterday while poking around one of the secondhand book shops in Cheltenham. The BBC has become increasingly very blatantly biased against the Labour party, trade unions and the left in general. The Corporation has huffily denied this, but it’s been the subject of academic critiques by Edinburgh, Glasgow and Cardiff academics, who have concluded that there is a very real bias towards the Tories and business leaders, and against Labour MPs and trade unionists. According to the back flap of the dust jacket, Tom Mills is another academic – a lecturer in sociology and policy at Aston University, and a former co-editor of the New Left Project.

The blurb on the front flap states

The BBC is one of the most important institutions in Britain; it is also one of the most misunderstood. Despite its claim to be independent and impartial, and the constant accusations of a liberal bias, the BBC has always sided with the elite. As Tom Mills demonstrates, we are only getting the news that the Establishment wants aired in public.

Throughout its existence, the BBC has been in thrall to those in power. This was true in 1926 when it stood against the workers during the General Strike, and since then the Corporation has continued to mute the voices of those who oppose the status quo: miners in 1984; anti-war protesters in 2003; those who offer alternatives to austerity economics since 2008. From the outset much of its activity has been scrutinized by the secret services at the invitation of those in charge. Since the 1990s the BBC has been integrated into the market, while its independence from the government and big business has been steadily eroded. The BBC is an important and timely examination of a crucial public institution that is constantly under threat.

Barry and Saville Kushner have also pointed out how the Beeb and its journos unquestioningly accept the necessity of austerity, rarely inviting on their programmes anyone dares say otherwise. When they do, the interviewer promptly throws a fit and shouts them down. They heard one instance of this while listening to a radio interview on Radio 4 with a leading trade unionist, who was very abruptly stopped when he tried explaining that there was absolutely no need for it. See their book, Who Needs the Cuts.

The anti-Labour bias is acutely obvious in Laura Kuenssberg’s treatment of the Labour leader, Jeremy Corbyn. It was also very evident with the reports on the Six O’clock news by John Pienaar and George Alagiah. Any number of people have complained about Kuenssberg’s flagrant bias, and got the same shirty treatment from the people in the media bubble. Those, who dare to complain, like Guy Debord’s Cat, get a haughty letter from one of its apparatchiks pompously informing them how the Corporations journalists are all scrupulously impartial, and they are mistaken. And the hackettes in the Groaniad immediately got on their high horses to claim that those criticizing la Kuenssberg were just doing it because they were sexist chauvinists, like the Bernie Bros in America. Which also didn’t exist, but were made up by Killary and her minions as a way of explaining why few people, including women, actually like this highly entitled, neoliberal, establishment figure, who befriends blood-soaked war criminals like Henry Kissinger.

And despite the Beeb’s protestations, several of their own journos don’t buy this rubbish either. Robert Peston, now the Beeb’s economics editor, was asked three years ago what he thought about the claims that it had a liberal bias. Peston replied that, on the contrary, the Corporation was ‘completely obsessed with the agenda set by newspapers’, naming the Heil and Torygraph. He added that it ‘quite often veers in what you might call a very pro-establishment, rather right-wing direction’. He forthrightly said that the claims that the Beeb is left-wing is ‘bollocks’. (p. 106).

But such claims have been around since the BBC was formally incorporated as a nationalized industry. When it was just a cartel of radio manufacturers and broadcasters, the Conservatives were accusing it of a Socialist bias. Glancing through the book reveals that there have been repeated attempts by the Tories to make it reflect their views. In 1947 Churchill launched one of these. Some of the most significant occurred in the 1970s with Keith Joseph and the other neoliberals around Maggie Thatcher. They got very upset in 1974 when the respected American economist, J.K. Galbraith, presented a series critiquing corporate power and the rise and crisis of industrial society, including Marxist and Keynsian perspectives, The Age of Uncertainty. This was too much for Joseph and the rest of the frothing mad Tory right. Galbraith was no liberal. He identified as Conservative, but had said the unsayable. Galbraith stated in the introduction to the ninth episode of that, ‘The Big Corporation’, that it was a myth that the consumer is sovereign and the corporation respond to their preferences, efficiently allocating society’s resources. The reality was that ‘corporations influence government, influence the consumer. Only the textbooks say otherwise.’ Joseph and Geoffrey Howe then organized a campaign to have another series set up, examination the question from a pro-Hayekian, free market perspective, presented by Milton Friedman. This was the Milton Friedman, who enthusiastically rejected democracy after realizing that his Chicago School would always been a minority. He therefore championed General Pinochet, who was also an enthusiastic Monetarist, when he overthrew the Marxist president of Chile, Salvador Allende, in a Fascist coup.

One of the most revealing sections is the chapter discussing how the Beeb’s massive pro-business bias was established about nine or so years ago, way back at the start of century around the year 2000. It was set up, and the treatment of business affairs expanded, by Greg Dyke. Dyke was a member of the Labour party, and a crony of Tony Blair. This explains why the Tories were constantly howling about how he was a dangerous Socialist, and there was a left-wing bias at the Beeb. In fact, Dyke had imbibed the same Thatcherite, neoliberal views as Blair, despite the continued whines that the Beeb had an ‘anti-industry culture’. It’s another example of how politicians on the nominal left, like Blair, took over and expanded the Conservatives’ neoliberal programme.

As for pro-Fascist bias, this even afflicted that great founder of the Beeb, Lord Reith. In 1933 Reith made a speech declaring that it was possible for someone to spread democratic values without being a democrat. Two years later, in 1935, he made a speech praising Mussolini. He personally believed the country needed a dictatorship. Fortunately, the rest of the Beeb’s governors and controllers didn’t, and forced him out.

This is interesting, as it’s an aspect of Reith’s life I hadn’t heard about before. There have been biographies of him – one of which was published in the 1990s, and, I think, reviewed by the Financial Times. However, from what I can remember, what was said about Reith’s personal failings was about his own puritanism, repressed homosexuality, and guilty infatuation with another man. I can’t recall any mention of Reith being a supporter of Fascist style dictatorship, although it should also be said that he despised the Fascists’ thuggery.

It would be too much to say that the corporation is pro-Fascist. They’re very proud of a quote made during the crisis of 1974, when one of the journos announced that the Beeb isn’t impartial – it’s strongly pro-democratic, and passionately feels this needs to be cherished. On the other hand, broadcasters tend to be Conservatives. And one aspect of the Conservative mindset is authoritarianism. See some of the pieces on YouTube discussing this by left-wing news sites like Democracy Now and so on. This would explain why they give more respect than they should to extreme right-wing movements like the BNP and UKIP. Guy Debord’s Cat has written about this over on his blog, if you want further information.

The book also places Mary Whitehouse, the moral crusader, who became the scourge of broadcasters from the 1960s onwards. Whitehouse is still a notorious figure today for her campaign against all manner of smut and filth on television with her group, the Viewers’ and Listeners’ Association. A year or so ago there was a book about her and her correspondence with the Corporation, Ban This Filth. Mills states that she is looked upon as an eccentric figure. Misguided, but essentially harmless. This isn’t quite the case.

Whitehouse was linked the Tories, and a friend of Maggie Thatcher. She and they thought that there was a plot by a left-wing elite to foist all this degeneracy and moral chaos on the British public. It’s a view that’s now become firmly established within the Right. And there was a very strong political dimension to her campaign. She believed that the liberal elite wanted to create sexual permissiveness and anarchy in preparation for a state of political anarchy, in which the fundamental institutions of British society would be torn down. And like many a bonkers conspiracy theorist, she was convinced that this was all being coordinated by Moscow. These days she’d probably be on Infowars with Alex Jones, along with nutters frothing about imaginary satanic paedophile rings operating out of Boston pizza parlours by Hillary Clinton, and those who think that the government is run by a secret cabal of aliens from Zeta Reticuli.

As for her views about political anarchism, this was also held by MI5, much to the amusement of the real anarchists in the Anarchist Federation. See one of the pieces on modern anarchism in the anthology of anarchist literature, Anarchism, edited by George Woodcock.

The book concludes that Reith’s vision of the Beeb’s role was the same as that as Matthew Arnold, the headmaster of Rugby, in his book Culture and Anarchy. The alienated laboring poor were to be incorporated into the culture and political structure of British society, but firmly under the leadership of the upper classes. The brief period when British society and the BBC had become more egalitarian due to rising affluence and the economic and social changes of the 1960s, has disappeared. This is partly due to the collapse of Communism. There is now no longer an exterior threat demanding that certain concessions be made to the working and lower middle classes, so that they don’t become too radicalized. Neoliberalism has increased poverty and jobs are precarious. At the same time, power has become more distanced and centralized amongst a powerful coterie of Oxbridge-educated managers. And just as this has occurred in industry and wider British society, so it as has also occurred in the Beeb.

This is an important study of the Beeb’s institutional right-wing, pro-Establishment bias. It’s another refutation of the Beeb’s repeated, and increasingly spurious claims of impartiality. Since Corbyn became leader, more people have become aware of how hypocritical and specious these claims are. It’s why more people are getting their news and information from the internet, and sites you can really trust. Sites like Vox Political, Tom Pride, Johnny Void, Another Angry Voice, DPAC, Kitty S. Jones, the Canary, the Squawkbox, Guy Debord’s Cat, Tony Greenstein and others too numerous to mention.

These people convey real news, and their under threat from the big corporations Google and Facebook, who only want you to view and read approved corporate, neoliberal propaganda. It’s why they’re demonetizing left-wing news shows like Democracy Now, The Young Turks, the David Pakman Show, Secular Talk and Sam Seder’s Majority Report, and changing the rules on Facebook to make it difficult for people to access the left-wing blogs.

Don’t let them get away with this. Support your favourite left-wing blogs and news shows.

‘1990’ – The BBC’s anti-Socialist 1970s SF Drama

July 27, 2017

Looking through the chapter on British television in John Clute’s Science Fiction: The Illustrated Encyclopedia (London: Dorling Kindersley 1995), I found this entry for the forgotten SF drama 1990. Produced by Prudence Fitzgerald, with scripts mainly written by Wilfred Greatorex, this ran for 16 episodes from 1977 to 1978. Clute writes

In 1990s totalitarian Britain the welfare state is all-powerful. A maverick journalist helps infiltrators from the freedom-loving United States, and assists British rebels in fleeing there. Intended as a dire warning of trade-union socialism, the series’ caricatures in fact make the venture risible. (P. 101).

The Wikipedia entry for the series also adds the following details along with other information on its plot, characters, cast and crew:

The series is set in a dystopian future in which Britain is under the grip of the Home Office’s Public Control Department (PCD), a tyrannically oppressive bureaucracy riding roughshod over the population’s civil liberties.

Dubbed “Nineteen Eighty-Four plus six” by its creator, Wilfred Greatorex, 1990 stars Edward Woodward as journalist Jim Kyle, Robert Lang as the powerful PCD Controller Herbert Skardon, Barbara Kellerman as Deputy PCD Controller Delly Lomas, John Savident, Yvonne Mitchell (in her last role), Lisa Harrow, Tony Doyle, Michael Napier Brown and Clive Swift.Two series, of eight episodes each, were produced and broadcast on BBC2 in 1977 and 1978. The series was never repeated but was released on DVD in 2017. Two novelisations based on the scripts were released in paperback by the publisher Sphere; Wilfred Greatorex’s 1990, and Wilfred Greatorex’s 1990 Book Two.

and includes this description of the show’s fictional background to its vision of a totalitarian Britain:

Exposition in this series was mainly performed by facts occasionally dropped into dialogue requiring the viewer to piece together the basic scenario.

This state of affairs was precipitated by an irrecoverable national bankruptcy in 1981, triggering martial law. In the general election, only 2% voted. The economy (and imports) drastically contracted forcing stringent rationing of housing, goods and services. These are distributed according to a person’s LifeScore as determined (and constantly reviewed) by the PCD on behalf of the union-dominated socialist government. As a consequence, the higher-status individuals appear to be civil servants and union leaders. An exception to this are import/export agents, which appear to be immune to state control due to their importance to the remnants of the economy. The House of Lords has been abolished and turned into an exclusive dining club. State ownership of businesses appears to be near-total and prohibition of wealth and income appears to be very high. The reigning monarch is male due to the unfortunate death of the previous monarch (queen Elizabeth the 2nd) but his identity is never made clear. The currency is the Anglodollar (replaced the pound sterling in 1982 due to economic collapse) which appears to have little value overseas due to the international boycott of British exports. The armed forces have been run down to the extent that they are little more than an internal security force. This is made clear in one episode where the RAF is depicted as consisting of little more than a handful of Harrier Jump Jets and a few dozen counter-insurgency helicopters. Despite this National Service has been re-introduced (via the Youth Behaviour Control Act 1984 which enforces conscription and Genetic Crimes Act 1985, which makes sexual offences punishable by hanging). It is said that in 1986 two Army Generals and a retired Air Chief Marshal attempted a coup against the government, but it failed.

See: https://en.wikipedia.org/wiki/1990_(TV_series)

There’s also a Wikipedia entry for Greatorex, the show’s creator, which states

Wilfred Greatorex (27 May 1921–14 October 2002)[1] was an English television and film writer, script editor and producer. He was creator of such series as Secret Army, 1990, Plane Makers and its sequel The Power Game, Hine, Brett, Man At The Top, Man From Haven and The Inheritors.[2] He also wrote the screenplay for the 1969 film Battle of Britain.[1] He was described by The Guardian newspaper as “one of the most prolific and assured of television script-writers and editors from the 1960s into the 1980s”.[3] Starting off as a journalist, he got his big break as a TV writer on Lew Grade’s ATV service writing dramas about journalism, such as Deadline Midnight and Front Page Story.[3]

As a TV script editor he also worked on series such as Danger Man[1] and was also creator/producer of The Inheritors, Hine and The Power Game.[1] Papers discovered at a Norfolk auction house in 2011 reveal that ‘Hine’ had a budget of £84,000, the equivalent of close to £1m some forty years later.

In 1977, he came up with the dystopian drama series 1990 for BBC2, starring Edward Woodward. Greatorex dubbed the series “Nineteen Eighty-Four plus six”.[4] Over its two series it portrayed “a Britain in which the rights of the individual had been replaced by the concept of the common good – or, as I put it more brutally, a consensus tyranny.”[3] The same year he also devised (with Gerard Glaister) the BBC1 wartime drama Secret Army. The show later inspired the sitcom parody ‘Allo ‘Allo!.[5]

https://en.wikipedia.org/wiki/Wilfred_Greatorex

The show’s clearly a product of the extreme paranoia that gripped the Tories in Britain during the mid-1970s. The total collapse of the economy seems to have been inspired by the country’s bankruptcy in the mid to late 1970s, when the country was forced to go to the IMF. It also shows the fears that the Labour party was planning some kind of extreme left-wing coup. This was the decade when the Times was urging the formation of a national government, and various figures in intelligence and politics were considering organizing a military coup against the minority Labour government. Ken Livingstone also states in his 1987 book, Livingstone’s Labour, that MI5 had also compiled a list of subversives, including journalists, politicians and trade unionists, who were to be rounded up and interned in a camp somewhere in the Hebrides. Behind much of this paranoia was the belief, held by James Jesus Angleton, the head of the CIA, and many others in the Tory party, including Maggie Thatcher, that Harold Wilson was a KGB spy.

The series has long been forgotten. I can’t remember ever hearing or reading about it, apart from the entry in Clute’s Encyclopedia and the Wikipedia pages. The show was clearly quite successful at the time, as it lasted two seasons, but I can’t remember anyone I knew having watched it, or even mentioning it in the school playground.

Nevertheless, this is interesting, as the series was clearly written from an extreme right-wing stance, albeit one of that was shared by much of the Tory media during the 1970s. It definitely shows the alarm the Tories and a large section of the middle class clearly felt at trade union militancy and the Labour left’s desire to extend nationalization, as well as the experiments with worker’s control under Tony Benn. In fact, despite the accusation often heard during the ’70s and ’80s that Labour wanted to nationalize everything, the party only wished to take into public ownership 25 more companies. This is far from complete nationalization. As for worker’s control, this was confined to three firms, which were failing anyway. These eventually collapsed, but many of the workers involved in these projects felt that the experiments had been worthwhile and had shown that workers could run businesses.

And it also shows how blatantly biased the BBC could be against the Left.

There’s been considerable discussion on blog’s like mine and Mike’s about the Beeb’s bias against the Labour party and especially Jeremy Corbyn. Mike’s put a number of articles commenting on this bias. The BBC claims it is impartial, and whenever anybody complains about the bias in its programmes, as Guy Debord’s Cat did recently, they receive a bland, and slightly pompous reply telling them that they’re wrong. Researchers at Cardiff, Edinburgh and Glasgow universities have found, however, that the Corporation is far more likely to interview, and treat respectfully the opinions offered by Conservative MPs and experts from the financial sector, than trade unionists and members of the Labour party. Barry and Saville Kushner have commented on how the Beeb uncritically accepts and promotes the idea of austerity in their book, Who Needs the Cuts, to the point of shouting down anyone, who dares to disagree. There’s even been a book published exposing the Corporation’s bias, The BBC and the Myth of Public Service Broadcasting.

The existence of this explicitly anti-Socialist SF drama shows how far back this bias goes. In many ways, I’m not surprised. The corporation is largely staffed by members of the upper middle class. It’s one of the country’s central institutions, and so reflects the views of the established political, business and media elites. Hence it shared the British right’s groundless fears of some kind of radical socialist takeover in the 1970s, and their bitter hatred the Labour party and Jeremy Corbyn today.

BBC Claims of Impartiality Shattered as Another Newsman Joins May’s Campaign Team

July 8, 2017

The Beeb constantly answers any criticism that it is biased towards the Tories by repeating its claim that it’s impartial, bound by its official charter and so on. Anyone writing to the Corporation to complain about its egregious bias, such as against Jeremy Corbyn and the Labour, as shown in its coverage of the last general election and the barrage of lies and sneers long before by Laura Kuenssberg, John Pienaar et al are given this standard reply. The Beeb, you are sanctimoniously and haughtily told, is above suspicion, so you should go away and mind your own business.

Mike, as he reminds us, received one of these letters when he complained about the Beeb’s bias. So have many of his commenters, after they complained. Buddy Hell, over at Guy Debord’s Cat, got a similarly sniff missive from the Corporation when he did.

But the bias is real. Researchers at the media units at Edinburgh, Cardiff and Glasgow universities concluded that the Beeb was far more likely to interview Tory MPs and financial experts, and accept their comments, than talk to Labour MPs and trade unionists. Barry and Saville Kushner, in their book, Who Needs the Cuts, described how they were moved to campaign about austerity partly by the way the Corporation uncritically accepted the need for its savage cuts against the poor and working class. They cited one example where a leading trade unionist was effectively shouted down by a BBC presenter on the radio when he dared to say that they were unnecessary and the arguments for them didn’t hold water. The proles were getting uppity and questioning the impeccable logic of their lords and masters, and so had to be shut down.

You can hear the same claim of impartiality repeated ad nauseam on the Beeb’s own public relations programme, Points of View, where the Beeb takes a look at the letters its received about its programmes. Private Eye has criticised this many times over the years as simply an exercise for allowing the BBC to answer its critics while playing very fast loose and with the actual evidence. For example, if one programme comes under fire from a section of the public, the Beeb will cites correspondence it has received in support of the programme. However, it won’t mention the actual volume of correspondence it has received on the issue. So if it receives, say, 30 letters of complaint about a programme, and only two or three letters of support, those two or three letters will still be trotted out, along with a few remarks from the show’s producers, to give the impression that opinion was equally divided when it was anything but.

As for political bias, when this is raised the BBC will trot out the remark that all administrations have felt that the BBC was biased against them. This is probably true. Way back in the 1990s under John Major the Tories were constantly screaming how the ‘left-wing BBC’ were biased against them. They do the same today, on website like Biased BBC, where right-winger – and often extreme Rightists – whine about how the Corporation is pro-Islam and full of ‘cultural Marxists’.

These claims of impeccable impartiality were seen to be increasingly threadbare this week, as two more of the Beeb’s news managers vied with each other to join Theresa May’s team. The two candidates for the post of head of May’s communications team were Robbie Gibb, the head of the BBC news team at Westminster, and editor of the Daily and Sunday Politics, and John Landale, the deputy political editor at the Corporation. Landale, it seems almost needless to say, is another Old Etonian. One of the previous heads of communications for the Tories was Craig Oliver, another newsman from the Beeb. Oliver was responsible for revamping the News at 10 at organising the coverage for the 2010 Election.

See: http://voxpoliticalonline.com/2017/07/05/pro-tory-bias-confirmed-as-bbc-news-men-vie-to-be-theresa-mays-comms-chief/

In the end, Gibb got the job. Well, he is the brother of Tory politico Nicolas Gibb, the former chief of staff for Tory Francis Maude, and was best man for another Tory candidate, Mark MacGregor. He was also the vice-chair of the Federation of Conservative students.

Other Tories, who have found agreeable posts at the Corporation include James Harding, who is head of news and current affairs across the Corporation. He’s another Murdoch employee and a friend of George Osborne. Then there’s Andrew Neil, who was editor of the Sunset Times under Murdoch, a chairman of Sky TV, and chairman of the Press Holdings Group, which own the Spectator. Among the commenters on Twitter, who remarked on this latest blatant link between the Beeb and the Tories was Owen Jones, who reminded his readers that Cameron, Boris Johnson and George Osborne all took their spin doctors from the Beeb. Another commenter, Will Black, said that with the numbers of Tories at the Beeb, the news should be written off as a Tory election expense, rather than be paid for by the licence fee.

http://voxpoliticalonline.com/2017/07/07/proof-of-dodgy-link-between-bbc-and-tories-robbie-gibb-is-theresa-mays-new-communications-chief/

This latest move of a high-ranking newsman at the Beeb makes it even more difficult for the Corporation to deny that it has a right-wing bias. Although I have no doubt that they won’t stop trying. Expect more guff about how the corporation is utterly impartial and above reproach, even when the careers of editors and presenters and the content of the news itself screams otherwise.

Ismahil Blagrove Criticises Mainstream Media

June 17, 2017

This is another short video showing the sheer anger of the community affected by the Grenfell Tower fire. It’s a short clip of Ismahil Blagrove telling the mainstream media exactly what he thinks of them for constructing the narrative that Jeremy Corbyn was ‘unelectable’. He states very clearly that he wants a revolution, and believes that one would break out if this horror occurred in any other country.

Warning: Contains very strong language.

I don’t believe we should have a revolution, as revolutions with very few exceptions result in mass bloodshed. And more often than not, they result in oppressive dictatorships which rule through terror and mass death. Think of the French Revolution, which promised liberte, egalite and fraternite, and which ended with the despotism of Robespierre and the Committee of Public Safety, and the reactionary monarchy of Napoleon. Or the Russian Revolution, which swiftly degenerated into the autocratic rule of Lenin, and the brutal, genocidal dictatorship of Stalin, under which 30 million + soviet citizens ended their lives in forced labour camps.

But Blagrove is right to criticise the mass media. They did everything they could to smear and demonise Corbyn. And they’ve started demonising and smearing the crowds of people, who have spontaneously gathered to protest against the way people’s lives and property have been destroyed by Kensington council and the Tory government.

Mike in one of his posts yesterday reported that the Beeb has been describing the protesting crowds as ‘a mob’. They also falsely claimed that they were ‘rioting’. Mike reports that the opposite is true. You can see from footage taken by ordinary people, who were actually there, that no rioting is going on. They’ve also been claiming that the crowds are demanding money – they aren’t. And one of Mike’s commenters, NMac has also posted that the Torygraph claimed the protests had been taken over by ‘extremists’.

This is going to be absolute rubbish. It’s possible that the Socialist Workers Party are there, along with other far left groups. They’re there trying to pick up recruits wherever there’s even a vaguely left-wing issue. But they’ve always been a minority, and I’ve no doubt they’re a minority here.

http://voxpoliticalonline.com/2017/06/16/vox-political-was-wrong-britain-didnt-need-an-ignorant-toffs-comment-to-rise-against-the-tories-over-grenfelltower/

And the Beeb are the broadcasting establishment, a department of the British state. They’ve been cowed into line by threats of privatisation by the Tories and New Labour. But there’s also always been a right-wing bias in the domestic news. Academics at Edinburgh, Glasgow and Cardiff universities have found that the Beeb is more likely to interview businessmen and Conservatives over the state of the economy than trade unionists and Labour politicians. The authors Saville and Barry Kushner also made the point in their anti-Austerity book, Who Needs the Cuts, that the Beeb also swallowed and promoted absolutely uncritically the garbage that the slashing cuts made by the Tory party were necessary. Those who tried to refute this were simply not allowed on air. If, by some mischance, they did appear, they were cut off or sharply contradicted.

And the establishment has always feared the masses, and especially large public protests, as sources of disorder. You can see it in the legislation passed by monarchs and parliament down the ages. It started to change about the time of the Great Exhibition, when the respectable middle classes were surprised to find that the working class visitors to the displays, although poor, were not fanatics intent on overthrowing the established order.

But that suspicion and fear obviously hasn’t gone away. And so the Beeb and the Torygraph are busy spouting the propaganda that their very middle class masters, and in the case of the Torygraph, readers and advertisers, want to hear: that the crowds of people, who burst in on Kensington council to demand answers were the Great Unwashed of angry, criminal oiks and plebs, a threat to morality and public order.

They aren’t. They are angry, frightened and bewildered people, whose lives have been devastated by a terrible tragedy and who have every right to feel that way. And the media that smears them is a total disgrace.

Vox Political on the Rage against the Tory Press

June 8, 2017

In the last two videos from the Jimmy Dore Show I’ve put up, the American comedian has ripped into the British media for its bias against Jeremy Corbyn. He notes that this bias is backfiring, as the more the press has smeared Corbyn, the more people are seeing through their lies, and the more popular he’s become.

And the Tory press has become increasingly hated.

Mike over at Vox Political has this story reporting how people are buying up multiple copies of the Scum, Depress and Torygraph from newsagents, and burning or binning them.

See: http://voxpoliticalonline.com/2017/06/08/sick-of-the-sun-voters-burn-tory-papers-on-rainy-polling-day/

I’ve seen just how much people hate the Daily Mail through looking at the stats for individual articles I’ve written on my blog.

Two of the most popular articles over the last few days – one by a massive margin – are about the Daily Mail and its own, Vere Harmsworth, or Lord Rothermere to us proles, dodging tax.

At a time when ordinary people are finding it difficult to make ends meet, thanks to Tory polices, the hypocrisy of the British press in attacking Jeremy Corbyn, while they and their owners pay little or no tax in this country, is fuelling rage against them.

I think, however, it’s wrong for people to buy these newspapers in order to destroy them, as this is only putting their money into these rags hands.

I think there are better ways for people to show their displeasure – like putting up anti-right wing press posters around the place, or go on social media to rip into them. Even burn them in effigy.

But even if it is, unfortunately, giving the press barons money, this still shows the growing hatred people have for a hostile media that has nothing but contempt for ordinary people and their needs.

And please, if you haven’t already, vote Labour!