Posts Tagged ‘Private Eye’

Private Eye on the Real Reason the Americans Don’t Want Anne Sacoolas Investigated: RAF Croughton is a Spy Base

November 13, 2019

This fortnight’s edition of Private Eye, for 15th – 28th November 2019, has a very interesting article in its ‘In the Back’ pages. Titled ‘RAF Croughton – Base Motives’, this alleges that the real reason Trump and the Americans have been so reluctant to see Anne Sacoolas, the women, who allegedly killed Harry Dunn in a road accident, is married to an American intelligence officer and the base on which they lived was a communications intelligence base run by the CIA and the NSA, with links to Britain GCHQ. The article is worth quoting in full

It is hardly surprising the US is reluctant to see Anne Sacoolas put on trial in a UK court over the death of 19-year-old Harry Dunn in a crash outside “RAF” Croughton given what goes on inside the Northamptonshire base.

Sacoolas left the UK shortly after the August crash, initially claiming “diplomatic immunity” because her husband works at Croughton, described as housing an “annexe of the US embassy”. But that is not the full picture. The base is a major CIA/Pentagon communications centre. It is not staffed by diplomats; Sacoolas’ husband is an intelligence officer. It has satellite and fibre-optic links to US bases around the world and to the UK’s own signals intelligence-gathering and eavesdropping headquarters, GCHQ, in Cheltenham.

From Croughton, with British contrivance, more than 200 US personnel control and monitor US air strikes by drones based in Djibouti on the Red Sea, including attacks on targets in Yemen and Somalia. The base is also the hub of a CIA/ American National Security Agency (NSA) surveillance network, intercepting communications throughout Europe, the Middle East and North Africa. It was from there, for example, that the Americans were found to have tapped into the mobile phones of prominent politicians, including German chancellor Angela Merkel.

The US also describes “RAF” Croughton (under the purely nominal command of a British officer) as the home of its 422nd Air Base Group. But that too, is just another cover, designed to hide its CIA/NSA activities. However, under the 1952 Visiting Forces Act, which covers US bases in Britain, military personnel come under the jurisdiction of the British police and Crown Prosecution Service (CPS) for any action outside their bases.

After Donald Trump’s botched attempt last month to broker a resolution, when Harry Dunn’s family visited Washington seeking justice for their son, it seems the US has now dropped all pretence at “immunity”. The fact that the UK police have been to the US to interview Sacoolas and submitted a file to the CPS would suggest that they may also drop any argument that the 1952 act does not apply to civilian operatives.

Reports in both the UK and US suggest those representing Sacoolas might now be looking to negotiate some kind of plea deal – which might prevent scrutiny in court of what staff do at Croughton. It’s clear that neither the US nor British intelligence agencies would welcome such attention. Not least because the US hopes to expand Croughton and set up a “joint intelligence analysis centre”, a headquarters for all American intelligence communications in Europe and Africa.

Ordinary Jews Speak Out for Labour

November 10, 2019

This morning Mike’s posted an excellent piece about how the Tories’ latest set of anti-Semitism smears have provably zero credibility and are actually scoring own goals against the real party of anti-Semitism, islamophobia, hate and bigotry. Like the Jewish Chronicle’s latest smear was reported to the Sussex police by Simon Maginn, because it contravenes electoral law. As does the claim by Alex Wickham, a former member of the suppurating Guido Fawkes massive, that Labour MP Dan Cardan sang the Beatles’ ‘Hey, Jude’, but made it ‘Hey, Jews’, instead. Cardan didn’t, the story’s two years old, and other hacks, who were on the same coach and heard Cardan singing, deny it ever happened. Even the Tories.

But ordinary people are also taking to the Net to refute the allegations. There’s this tweet from Tory Fibs, for example.

View image on Twitter

Tom London also put a tweet from Ian Fraser, containing a short video from JustJews, in which the very respected Jewish academic and journalist, Geoffrey Alderman responds to the Jewish Chronicle’s allegations. He states that he wishes to allay such fears that voting for Corbyn would be a catastrophe for the Jewish community, and says that he has found that Corbyn has always supported them. He also says that the fact of the matter is that anti-Semitism is found throughout society, and to concentrate only on Labour is to present a very skewed perspective on it.

The video ends with a statement from JustJews themselves stating that they are an alternative to the lamestream media, and asking for support.

Tom London comments

Please retweet this

As a Jew who supports Corbyn, I have felt great anguish and anger at the weaponising of the deeply serious issue of antisemitism by Corbyns political opponents

Corbyn is NOT an antisemite

He is tackling the AS that exists in Labour Party in all good faith.

Jewish Voice for Labour also refuted the allegations

Labour Is A Safe Space For Jews. The proposition that the election of a Corbyn government would result in a widespread exodus of Jews is as risible as it is hyperbolic https://www.jewishvoiceforlabour.org.uk/article/labour-is-a-safe-space-for-jews/ 

And then there’s the massive libel Guardian hack Jonathan Freedland committed when he claimed that Labour was fielding as their candidate for a Birmingham constituency an Asian lawyer, Majid Mahmood, who had been fined £25,000 for anti-Semitic comments. Except that, oops! They weren’t. Freedland had confused the good lawyer with someone of the same name. Both the Groan and Freedland then distanced themselves from the remarks, with Freedland publicly retracting them and taking down the tweet. But the excellent Kerry-Ann Mendoza of The Canary commented.

Jonathan Freedland casually confusing two brown men in efforts to slander a policial opponent as an antisemite.

I won’t be taking lectures on racism *or* responsible journalism from this hate merchant. Neither should you.

This is from the head of the online magazine, that is being targeted by Stop Funding Fake News and Private Eye for supposedly telling everyone fake news. Except they don’t, but SFFN want you to believe they do in order to destroy a Corbyn-led Labour government.

But one person who spread the libel was ultra-pro-Israel rentagob Rachel Riley, who was also forced to retract it and apologise. Shaun Lawson commented

She’s apologised. 😮😮😮

She’s also said – and I AM NOT MAKING THIS UP – “it’s not my intention to spread untruths”. 😂😂😂

I thought they said irony died when Kissinger got the Nobel Peace Prize? It’s still alive and well on Channel 4 game shows.

And A red sheep made this comment about the panic Dawn Butler apparently caused when she denied the allegations on TV.

Been watching @DawnButlerBrent asked about allegations of antisemitism against Labour on @SkyNews and @BBCNews.
Dawn sets the record straight but when she points out there’s a genuine racist in Number 10 the interviewers go into a panic and talk over her.

Wonder why that is? 🤔

Could be something to do with the way the media – all the media – have been determined to push the anti-Semitism smears, even though some at least must know it’s a lie. And the Beeb’s newsroom is packed with Tories.

But all this shows how desperate the Tories and other smear merchants, like Rachel Riley, are to be pushing stories that are demonstrably wrong, and potentially libelous or which possibly contravene electoral law.

Just as it also shows that ordinary Brits, including Jews, are getting fed up with these lies and are finding new ways and new platforms to refute them.

For more info, see

The wheels have come off the anti-Labour smear machine

https://zelo-street.blogspot.com/2019/11/tory-teaboy-sleeper-cell-activates-dead.html

https://zelo-street.blogspot.com/2019/11/rachel-riley-libels-lawyer.html

https://zelo-street.blogspot.com/2019/11/jewish-chronicle-labour-own-goal.html

Frustration and Dismay at Private Eye Pushing the Anti-Semitism Smears

October 19, 2019

This kind of follows on from the post I put up on Thursday, criticising a piece in Private Eye by their correspondent ‘Ratbiter’ celebrating Stop Funding Fake News and its attempts to cut off funding from what it considers to be extremist websites. Stop Funding Fake News has been the subject of a series of posts by Zelo Street, which has shown how the organisation is itself deeply suspect. For all its avowed concern to stop fake news, SFFN itself is less than transparent. It won’t tell you who its members are for one thing. And while it has attacked right-wing sites, like Breitbart and Tommy Robinson’s wretched website, as described in Ratbiter’s article, it’s also gone after those on the Left, like the Canary.  They’re also supposed to be extremists sites peddling fake news, but as I pointed out, the Canary’s politics are those of the old social democratic consensus. The consensus that Corbyn wishes to bring back, of a mixed economy, strong welfare state, proper, effective trade unions, a nationalised and properly funded NHS, and proper rights for working people. You know, proper, constructive policies that will save this country and its people from poverty, starvation and exploitation. But Thatcherites, whether in the Tory party, or the Lib Dems and Blairites in Labour, can’t stand any of this. They can’t bear the thought that Thatcher is a goddess who failed, and that neoliberalism has run its course and been found threadbare. So Corbyn and his supporters have been accused of being Trots, Commies, Stalinists and other epithets by the papers and right-wing Labour MPs like Jess Philips.

Israel Lobby Using Anti-Semitism Smears to Suppress Criticism

But these policies are actually popular with the British public, and so the Right has taken to trying to discredit Corbyn and his followers, and more broadly the Labour party, with accusations of anti-Semitism. As I’ve blogged about endlessly, the actual incidence of genuine anti-Semitism in the Labour party is low. Very low. What riles the witch hunters is that Corbyn and his supporters are critics of Israel’s policy of oppression, apartheid and the ethnic cleansing of the Palestinians. The Israel lobby’s only defence against these entirely justifiable criticisms is to scream ‘anti-Semitism!’ and demand that their critics should be removed from office, silenced and even prosecuted for hate crimes. And ‘Ratbiter’ and Private Eye itself has been pushing this as strenuously as the rest of the media. In his article about Stop Funding Fake News, ‘Ratbiter’s’ praise for SFFN’s attack on the Canary claimed that not only was the Canary pushing fake news, but it was also anti-Semitic and pushing conspiracy theories about Jews. None of which is true. There is a concerted campaign by the Conservative Jewish establishment in this country to close down debate about Israel in line with the demands of the Israeli government. The Israeli state even as a special government office for promoting this hasbara. This is substantiated fact. But it’s suppressed by the British establishment and media, which wants you to believe that when the Board of Deputies of British Jews and the Jewish Leadership Council scream at Corbyn for supporting speeches by Holocaust survivors and anti-Nazi activists, like Hajo Meyer, attacking the maltreatment of the Palestinians, these right-wing organisations speak for all British Jews. They don’t, as is very clear by the number of Jews involved in the Palestinian rights movement, the BDS campaign and who support Corbyn in the Labour party. Still, why bother about awkward facts when you’re the media, eh?

Private Eye Part of Press Smears of Anti-Semitism

I’m particular dismayed and frustrated that Private Eye has joined in with this vilification and smearing. I’m not surprised by the right-wing press – the Fail, Scum, Depress, Times and Sunset Times, as they’ve always lied about and slandered the Labour party and left-wing activists. You only have to go back two years to when the Sunset Times smeared Mike as an anti-Semite and Holocaust denier. Or how it tried to tell the world that Michael Foot was a KGB agent, against all evidence. I’m disappointed that the Absurder, Groaniad and the Mirror have joined in with these accusation. But the Groan is in dire financial straits and has supported the Liberals in several elections. Kath Viner, the new editor, would like to make it a general political newspaper, not tied to the Left. And the Absurder and Mirror look like they’re run by Blairites.

Private Eye’s Liberal Stance and Challenge to Authority

But Private Eye’s support for the smears I find more puzzling and exasperating. OK, I realise that despite its attacks on NHS privatisation, Tory housing policy, the attacks on the disabled, the failings of the privatised water companies, probation service, and outsourcing companies like Capita and Serco, the magazine’s not actually left-wing. Its founders – Peter Cook, Richard Ingrams, Willie Rushton and Auberon Waugh were all thoroughly middle class public school boys. John Wells was the headmaster at Eton. But the magazine does have a proud tradition of standing up for those wrongly accused and questioning the actions of the security services. Paul Foot was a staunch advocate for people he believed were wrongly accused of murder. The magazine is still covering the Deepcut scandal, and what looks very much like an attempt to hide the evidence and protect the guilty by the army and the police. They’ve also covered deaths in police custody and other cases of official incompetence, corruption and wrongdoing. They even published several pieces and then a final report in the mid-90s questioning the official assertion that the Libyans were responsible for the Lockerbie bombing. They believed instead that Syria was responsible, and that blame was placed on the Libyans for political reasons: Major and George Bush senior needed Syria to join their coalition against Saddam Hussein’s invasion of Kuwait. It has also defended asylum seekers, both collectively and individually, from racist discrimination, incarceration, beatings and abuse, and the threat of deportation. It is because the magazine has this proud tradition of questioning authority that I find its current support for the anti-Semitism smears infuriating.

Private Eye also Repeating British Intelligence Propaganda?

I am also aware that, as well as probing some of the actions of the British intelligence agencies, like when they have leaned on journalists to reveal their sources, they’ve also acted to promote them. There is ample evidence that the Maidan Revolution in Ukraine in 2012, which overthrew the pro-Russian president, was anything but popular. It was instead a staged coup overseen by the US statement and the National Endowment for Democracy. But from reading the ‘Letter from…’ column in Private Eye dealing with events in that country, you are told that it is all the fault of the Russians and their supporters. It also appears that the magazine does, or at least, did, have connections to MI5. Auberon Waugh was related to one of its directors or senior officials, and Lobster a decade or so ago ran a piece, ‘5 at Eye’, speculating the magazine and particularly Waugh were responsible for running the smear stories about Harold Wilson being a KGB spy. I am also aware that as a magazine that is unaligned to any political party, and which criticises and satirises all of them, it’s going to attack Labour. Corbyn, as head of the party, is fair game. And those attacks are going to come from his opponents. Which include ‘Ratbiter’, real name Nick Cohen, and whichever Blairites used to run the ‘Focus on Fact’ cartoon attacking the Labour leader.

Private Eye Shares Journalists with Other Papers

But nevertheless, I am extremely annoyed at the way it has joined in with the smearing of decent, anti-racist, Jewish and gentile people as anti-Semites. Like the rest of the press and media, they largely haven’t contacted them for their opinion, or given them space to explain how they were smeared. When a letter has been published in Private Eye rebutting their claim that anti-Semitism is rife in Labour, they’ve replied by quoting Jon Lansman, the founder of Momentum, who believes it is. And who has been roundly criticised for this by Tony Greenstein. Part of this might just be standard press groupthink. Private Eye, for all its attacks on the press and media in its ‘Street of Shame’ and television columns, is part of it, and some of its anonymous correspondents are no doubt journalists working for other papers. Nick ‘Ratbiter’ Cohen is a hack for the Graon and Absurder, while one of the editors and probably a reviewer for their books page was Francis Wheen, another Guardian journo. The press seem to have decided en masse that Corbyn is an anti-Semite, and for all its professed independence and criticism of the fourth estate, the Eye really doesn’t seem to want to break ranks with them in that regard.

And I also suspect that they don’t want to counter that narrative for geopolitical reasons. Israel’s one of the pillars of our foreign policy in the Middle East, and although the paper has criticised it for its treatment of the Palestinians, its attack on Corbyn and his supporters as anti-Semites show that there are limits to how far the magazine will go in challenging foreign policy.

Private Eye also Afraid of Being Smeared as Anti-Semitic?

I also wonder if there are more selfish reasons. As Peter Oborne showed in his documentary on the Israel Lobby for Channel 4’s Despatches eleven years ago, the Conservative Jewish establishment and the Israel lobby will smear any and all newspapers and media organisations as anti-Semitic if they criticise Israel. Even, and perhaps especially, when that criticism is justified, as when the Guardian and BBC reported on the massacre of Palestinians in the Sabra and Shatila refugee camps in Lebanon by the Christian Phalange, who were allied to Israel. The Groan’s former editor, Alan Rusbridger, described how the president of the Board used to troop into his office, with his pet lawyer, demanding the withdrawal of articles critical of Israel on the grounds that they would incite the general public to hate Jews.

The Beeb’s respected Middle East correspondents Jeremy Bowen and Orla Guerin were also accused of anti-Semitism when they covered the above massacres. When senior Beeb officials like Sir David Attenborough defended them, they too were ridiculously accused. That should have destroyed the Board’s credibility. Instead it seems to have succeeded in emboldening the Israel lobby. Since then Israel has also denounced and lied about the Beeb’s coverage of the blockade of Gaza and the bombing campaign against Palestinians, claiming that journalists were anti-Semitic and expelling them. This does seem to have had a chilling effect at the Beeb. And not just at the Beeb – the Groan and the Absurder have also fallen in line. And I think Private Eye’s determined promotion of the anti-Semitism smears may also be part of this. They’re also, I suspect, afraid of the Board turning up in their offices to accuse them of anti-Semitism. Back in the ’60s and ’70s when the magazine appeared more louche and subversive than it is now, some newsagents refused to stock it. In the 1990s WH Smith withdrew one edition from its shelves because of a joke on the cover about the prurient public interest in the death of Princess Di. I think the magazine is still terrified of some kind of boycott by distributors, which may well be the result if the Board did decide to start accusations of anti-Semitism against them.

What Can Be Done?

So there are a variety of reasons why Private Eye is pushing the anti-Semitism smears. But speculating on their motives doesn’t make it any less infuriating that they’re doing it. I’ve thought in the past of writing letters of complaint to the Eye, explaining that the accused aren’t anti-Semites, and asking for an explanation. But what’s the point? The letter would either be ignored, or a short, edited version would appear in the magazine, which would allow them to reply quoting Lansman or someone else that anti-Semitism is rife, etc. And I might be unfair here to the magazine, but I don’t want to find myself smeared as an anti-Semite in turn and have my name or address passed onto the trolls that appear online to howl abuse at Mike, Jackie Walker and Tony Greenstein.

And so there doesn’t seem to be much hope of challenging the Eye in its pages. The only option left is to carry on critiquing its lies and those of the rest of the media in the hope that more and more people will realise that it and they are smearing decent people simply for political advantage and to keep a vicious, corrupt government installed.

Private Eye Cheers Defunding Campaign Against the Canary

October 17, 2019

I’ve blogged many times before about Private Eye’s hatred of Jeremy Corbyn and their poisonous support for the anti-Semitism smear campaign against Labour. One of those pushing it in the Eye is ‘Ratbiter’, revealed by Tony Greenstein a little while ago to be the pseudonym of Groaniad/Absurder hack Nick Cohen. Cohen, who isn’t actually Jewish despite his name, is clearly one of those miffed that Labour has elected someone who’s actually going to do something for Britain’s working people, and isn’t prepare to ignore or support crimes committed by the British establishment’s favourite colonialist state in the Middle East. He’s the author of a piece, ‘Faking Hell…’ in this fortnight’s issue of the satirical rag for 18th-31st October 2019, praising the Stop Funding Fake News organisation for their campaign to stop advertisers using those social media sites they consider to be outlets for fake news. Cohen’s article starts by praising the site for doing what he believes Google should be doing in preventing firms advertising with extremist web sites. He starts off by describing how those on the extreme right have had their advertising revenues hit, as firms like Sky, Macmillan Cancer Care, Which?, the World Wide Fund for Nature, Manchester United, Chelsea, Ted Baker, Experian and Ebay have requested Google to take down their advertising on Breitbart, Westmonster, and TR, the site of the notorious islamophobe and jailbird Tommy Robinson. Thanks to their campaign, Robinson’s site has lost 70 per cent of its income. Which might stop some of his jaunts abroad for a little while. But almost inevitable, the article goes on to attack The Canary. This has been a particular bete noir of the Eye for some time. They really don’t seem able to stand the idea that there are any social media sites supporting Corbyn, not least because they’re also a rival to the lamestream media. Which also includes Private Eye. Describing SFFN’s attacks on The Canary and its effects, Cohen says

While far-right sites target Muslim immigrants, far-left sites target Jews. “The Canary”, the campaign tells its followers and advertisers, “regularly publishes fake news and attempts to justify anti-Semitism”. it also feeds the conspiracy theories of the far left. One hideous example came when the campaign discovered that Unicef, which tends to the victims of the Syrian and Venezuelan regimes, was advertising on the Canary, which has denied the humanitarian crisis in Venezuela and pretended that Syrian president Bashar al-Assad did not use chemical weapons against Syrian civilians in Douma. In August, the Canary cut its staff from 25 to seven. Perhaps inevitably, it blamed “political Zionists” targeting advertisers.

The toppling of the Canary is “the strongest evidence yet that the clickbait business model can be defeated”, the campaign said. Combine it with changes to Facebook’s algorithms to reduce the prominence of media businesses, and fake news in the UK is taking a hit.

Let’s go through and critique this pile of driveling hogwash. 

Firstly, the Canary isn’t a ‘far left’ site. As I understand it, it supports Jeremy Corbyn. Corbyn’s programme of nationalisation, the restoration of the NHS, welfare state, worker’s rights and trade unions, isn’t extreme left, except in the addled brains of convinced Thatcherites. It’s actually a return to the social democratic consensus, which was actually the centre left before the appearance of Thatcher and her campaign of privatisation, deregulation and the destruction of the welfare state and the decimation of working class organisations.

Secondly, it doesn’t promote anti-Semitism. What it has done is attack, rebut and refute the anti-Semitism smears against the Labour party and specifically Corbyn’s and his supporters. And these are very much politically motivated. It comes from the Blairites, who are determined to cling to power whatever the cost, the British political and media establishment, which is simply terrified of anyone giving back any power to working people, and the Israel lobby. And a large part of it comes from the Israel lobby. Tony Greenstein, Jackie Walker, Asa Winstanley of the Electronic Intifada, and the Jewish American academic and critic of Israel, Norman Finkelstein,  have described at length how Israel and its supporters have been smearing any and all critics of Israel as anti-Semites since the 1980s, even when they are anything but Jew-haters, as in the case of those above. It’s their only defence against the justifiable criticism and condemnation of Israel’s government for its crimes against the Palestinians. It’s hasbara, the Hebrew term for Israeli civilian propaganda. The campaign against Israel’s critics, including Corbyn, is run by a special department of the Israeli state. This is why one of those smeared as an anti-Semite is Cyril Chilson. Mr Chilson is the son of a Russian Red Army pilot and a holocaust survivor.  He’s Israeli, and served in the IDF and then an intelligence unit producing such propaganda. It’s because of his work for the Israeli military that he recognised the attacks on Corbyn and his supporters for what it was, and denounced it. And as result, this man, the son of people whose resistance and survival of Nazism was truly heroic, has been smeared as a Jew-hater. Disgusting.

Thirdly, the Anglo-American media have been producing fake news about Venezuela and Syria. Some of the footage of refugees supposedly fleeing persecution by Maduro’s regime was faked. Independent experts analysing the footage and evidence of the chemical weapons attack at Douma have come to the conclusion that this was also faked. Assad is a monster, who has killed and tortured in order to maintain power, and he does oppress his country’s Sunni Muslim population. But it doesn’t look like he was responsible for that atrocity. That lies instead with the ‘freedom fighters’ – ahem- which we’re supporting. You know, groups connected with ISIS and what evolved from the Syrian branch of al-Qaeda. But the neocons have been pushing for the overthrow of the Syrian regime since the 1990s, because Assad is a Shi’a, like the Iranian regime, although of a much more radical branch of that faith. He’s therefore allied to Iran, which the Americans also want to overthrow. See the pieces produced by the Jimmy Dore Show about this.

Cohen in his attack on the Canary for rightly rejecting the received view of these events is therefore parroting Neocon propaganda.

Zelo Street has written extensively about Stop Funding Fake News, exposing how it attacks decent left-wing social media sites, while at the same time remaining very shadowy itself. No-one knows who runs it, as their identities and connections are very much hidden. The Sage of Crewe has therefore advised companies not to be influenced by their misinformation and pronouncements, until they themselves become much more transparent.

And then there’s Private Eye’s hypocrisy for printing this drivel.

Ian Hislop, the magazine’s editor, appeared on Radio 4 a few years ago in a piece about satire down the centuries, explaining that what his magazine attacked was humbug, double standards. Private Eye is one of the few mainstream magazines that tries to bring the public the news behind the news, exposing double-dealing, lies and hypocrisy in the press, the government and industry. But publishing this attack on the Canary is very hypocritical, consisting as it does of nothing but lies and propaganda.

The Defunding of Arab Satirists Al-Hudood

And it’s especially hypocritical as a few pages before Cohen’s wretched piece, there’s a little article in the magazine’s ‘Street of Shame’ column, ‘Joke Now, Pay Later’, about how the Arabic satirical website, Al-Hudood, was experiencing a funding crisis. Metro Bank has told them it will no longer act as their bank, and they have not been able to find anyone else to do so. There has been no explanation from the banks for this refusal to deal with them.

This seems to be the same tactics Stop Funding Fake News are taking with the Canary and other left-wing bloggers and vloggers: try to take them down through preventing people from supporting them financially. Perhaps whichever oppressive regime or organisation has leant on the banks to withdraw their support for al-Hudood also considers that they’re ‘fake news’ and a dangerous, extremist organisation.

Private Eye does much good in its exposure of some of the underhand dealings in Britain and around the world. But this attack on the Canary is, like their attacks on Corbyn and his supporters, just pure hypocritical establishment lies.

Rachel Riley’s Awesome Scientific Knowledge

October 17, 2019

Rachel Riley, the Z-list TV celebrity suing Mike and 15 others for libel, ’cause he reblogged material showing her bullying a sixteen year old schoolgirl, has appeared in Private Eye. More specifically, she’s in their ‘Commentatorballs’ column for a fine display of scientific ignorance. They quote her as saying

“Popular science has come a long way. I think Brian Cox has done amazing things for astrology.”

Apparently, she made this startling pronouncement on Radio 3. This would have irritated the late Patrick Moore, the former Presenter of the Sky At Night and author of countless books on astronomy and space. As Moore used to point out, astrology is the pseudoscience which claims that the positions of the stars and planets influences events on Earth. It’s astronomy, which is the scientific study of the stars, planets and space. Brian Cox has indeed done amazing things poplarising science and astronomy. The distinction between astronomy and astrology, however, has gone over Riley’s head.

As has the fact that criticising Israel and its persecution of the Palestinians does not make you an anti-Semite. And nor does smearing those, who do criticise Israel, or accusing them of libel when they stand up to you, make you popular. 

Lobster Reviews Boris Johnson’s Biography of Churchill

October 9, 2019

There have been a couple of deeply critical reviews of books by leading Tories. Last fortnight Private Eye reviewed and dissected David Cameron’s self-serving tome. In it, Cameron tries persuading the rest of his that his time at No. 10 resulted in us all being more prosperous, with a strong economy and political stability. The satirical magazine trashed this nonsense by showing instead that Cameron comprehensively wrecked Britain by calling the referendum on EU membership.  And last week Lobster added to its number for Winter 2019 a review by John Newsinger of Boris Johnson’s 2014 biography of Churchill.

Newsinger is the professor emeritus of history at one of the universities in Bath. As such, he knows what he’s talking about – and makes it very clear that BoJob, on the other hand, doesn’t. It’s a comprehensive demolition of both Johnson’s book and the aspirations behind it. Newsinger argues that Johnson’s reason for writing this unnecessary piece – there are hundred of others published every year – is not to prevent Churchill from being forgotten, as he claims, but to try to burnish his own reputation through identification with Churchill. And it’s here that Newsinger is also brilliantly critical. He makes it very clear that Churchill was far from the greatest of the great men, who make history, as Johnson seems to believe. He was a deeply flawed man, who enjoyed war for the opportunities it gave him and members of his class for greatness, while viewing those lower down the social scale as mere cannon fodder. The review begins

When this book was first published back in 2014 it did not seem to be worth the trouble reviewing. It was a truly appalling volume that no one except the right-wing press could possibly take seriously; and they only praised it to advance the career of its author. As a supposed biographical study of Winston Churchill it was altogether worthless, even worse than Johnson’s earlier ‘histories’ of the Roman Empire and London and they were pretty dire. And dire books are obviously a reflection of their author. Johnson is a serial liar and casual racist, a homophobe, a sexist and a xenophobe. He is akin to a cross
between Benny Hill and Benito Mussolini: completely without principles, wholly
irresponsible and unfit for any public office. However, as we know, the incredible has happened and a desperate Conservative Party has actually installed him as Prime Minister! Thus, the book is now worth some critical attention – not for anything it has to say about Churchill but, as I have already indicated, for what it tells us about the author.

Churchill’s reputation for heroic leadership during the War is the product of very careful state propaganda comparable to Stalin’s. He had nothing in common with ordinary people. He didn’t meet them and only once used public transport. As for Churchill’s concern for ordinary people, Johnson believes he found it in the great warleader’s concern for his nanny. Newsinger bitingly observes that only a public schoolboy could think that concern for their nanny equals concern for ordinary people.

Newsinger is also suitably derisive about Johnson’s claim that Churchill resonated with the British public for four reasons. These are 1) our national sense of humour, 2) our massive capacity for booze, 3) our suspicion of people who are unusually thin, and 4) our view of Britain as the homeland of eccentrics. Newsinger comments

Really! It is difficult to know what to make of this moronic garbage. The whole discussion is positively embarrassing. One is shocked that the author of this nonsense is a Member of Parliament, let alone the Prime Minister, and can only hope that the book never falls into the hands of someone studying for their History GCSE.

As for Churchill not being a warmonger, Newsinger acknowledges that Churchill fought bravely in the campaign against the Mahdi in the Sudan, and in the Anglo-South African War. The battle of Omdurman was more of a massacre than a battle. British casualties number only 48, while 16,000 Sudanese were killed, many of them when they were trying to surrender or lying wounded. Newsinger does, however, credit Churchill with opposing the shooting and bayoneting of the wounded. As for Churchill not being a warmonger, Newsinger writes

Quite how he squares this with his account of how Churchill ‘loved’ – yes, loved – war is
difficult to see. On one occasion, Churchill actually told Margot Asquith that war was ‘delicious’ – and this was during the horror that was the First World War. He was ‘excited by war’ and ‘without war he knew there could be no glory – no real chance to emulate Napoleon, Nelson or his ancestor Marlborough’. ‘War sent the adrenalin spurting from his glands’. (pp. 168-169) But while he ‘loved’ war, he did not support wars of aggression. Once again, this is so much nonsense. In 1914 Britain was a satisfied Empire intent on holding on to what it had already conquered but, as soon as the war began, the country’s war aims encompassed the dividing up of enemy colonies with its allies. As Johnson himself admits, the British Empire was in control of 9 per cent more of the world after the War than it had been before. This was not just by chance. This was what the war was really all about, what millions had died for – that and the glorification of men like Churchill.

Johnson admires Churchill’s support for all the reforms brought in while he was a liberal under Asquith, reforms Newsinger notes were opposed by the Tories at the time. He also tries to give Churchill credit for the achievements of Attlee’s government, though objects to the pension age having been lowered from 70 to 65. He states that the government will have to correct this, which, as Newsinger also notes, will leave millions with no pension entitlement.

Johnson also tries to equate Churchill’s own views and policies towards India with that of himself and his relations with the EU. He claims that Churchill largely ignored India, and was chiefly concerned with positioning himself as the successor to Stanley Baldwin. But this ignores the fact that Churchill was determined to maintain the British position in India. He also doesn’t mention the Bengal Famine, which killed three million Indians, which Churchill caused. He does mention it in his previous book on The Spirit of London, which Newsinger also criticises in the review. Johnson gives it two, very critical comments in that book. However, Johnson isn’t alone in ignoring the Famine. And he doesn’t include it because it would cast doubt on his view of Churchill as the great man, and the British Empire as a benevolent institution towards the indigenous peoples.

Newsinger particularly attacks one chapter in Johnson’s book about the great man’s errors and mistakes. These are given ratings for the Churchill Factor and the Fiasco Factor. Newsinger calls it the most stupid part of the book. Gallipolli, which resulted in 55,000 British and imperial troops dead and 123,000 wounded. Johnson gives this debacle a rating of 10 in each category. Newsinger writes

what that actually means is anyone’s guess. While Johnson is attempting to be witty, what he actually displays is an astonishing degree of callous disregard for the immense suffering and enormous loss of life that the battle cost. In many ways, this sums up his own particular version of the Great Man view of History.

He also comments that when Johnson describes how Churchill was regarded with distaste and suspicion by the Conservatives in 1940 as an outsider and ‘rotter’, he’s talking about himself. The difference, however, is that by that time Churchill had considerable experience in government. The promiscuous Johnson also seems somewhat concerned about Churchill’s sexual appetite, or lack of it. He finds this remarkable in a man with such otherwise titanic appetites. As Newsinger says, this tells us nothing about Churchill but much about Johnson. And he concludes

One thing that we can be certain of is that, whatever one thinks of Churchill, there is no way he would ever have let someone like Boris Johnson anywhere near the levers of power.

This is an article that deserves to be read because it lays bare how Johnson regards himself and Churchill, and exposes some of the myths about Churchill that we’re still taught through the mass media. If you want to read it, it’s at

https://www.lobster-magazine.co.uk/free/lobster78/lob78-churchill-factor.pdf

Leave.UK and Boris Now Using Racism to Push Brexit and Get Votes

October 9, 2019

I suppose it was inevitable. I realise not everyone, who voted for the Leave campaign is racist by any means. A lot of working class and left-wing peeps voted to leave the EU no doubt because of the very real problems with it. Private Eye has been describing for years its corruption, its lack of democracy and accountability of its senior officials, and the high-handed way it deals with member states that don’t toe the line. Years ago it described how the-then president of the Czech Republic, Vaclav Klaus, was aghast at the terms it presented him and his country for membership. He complained that his country hadn’t been treated like that for over thirty years. Which meant that he was comparing it to the way it had been pushed around when it had been a Soviet satellite. This drew an outraged reaction from two of the MEPs in the EU delegation, both of whom, I think, were left-wing. One of them was Daniel Cohn-Bendit, French politician, who had been a radical leader during the ’68 revolution. They screamed at Klaus that the EU was definitely democratic, and the architect and keep of peace after the Second World War.  Robin Ramsay, the editor of the conspiracy website Lobster, is an old-fashioned left-wing Eurosceptic. He objects to the EU because economic Conservatism and neoliberalism is built into it. He regards a strong nation state with nationalised industries as the best political and economic system and protector of the rights of working people. Tony Benn was the same, noting in one of his books the real harm membership of the EU actually did to our economy and industry.

But Benn was also realistic, and recognised that we were now also economically dependent on the EU, and that leaving it would also cause severe disruption and damage. 

All of which is not considered by the right-wing supporters of Brexit. They’re not interested in protected our nationalised industries, like what remains of the NHS, because they want to sell it off to the highest bidder. And that means, at the moment, Donald Trump. Thus for all their posturing, they were quite happy to see our railways owned by the Bundesbahn, the German state railway network, and our water by the French, and then the Indonesians. And our nuclear power stations built and owned by the French and Chinese. They’ve got no objections with other states and nations owning our infrastructure, as long the British state doesn’t.

And there is and has always been a nasty undercurrent of racism in the Right’s attitude to the EU. Now with the latest poster from Leave.UK it’s all out in the open. As Mike’s shown in his article, they’ve now put up a poster showing Chancellor Angela Merkel, with her arm raised in a quasi-Nazi salute, or what could be interpreted as one. And there’s a slogan ‘We didn’t Win Two World Wars to be Pushed Around by a Kraut’.

This is just pure racism, expressed in racist language. And the imagery is offensive and wrong. As Tony Greenstein showed in his article, the CDU had its share of former Nazis amongst its members. And incidentally, so was the Freie Demokraten, the German equivalent of the Liberal party. Back in the 1980s there was a massive scandal when it was revealed that neo-Nazis had all been infiltrating them. Even the odd member of the SPD has been outed as a former member of the Nazi party. But that doesn’t mean that the CDU, or any of the other German democratic parties are really Nazi, simply because they’re German. I think Merkel herself is genuinely anti-racist, and tried to demonstrate how far her country had moved from the stereotype left over from the Third Reich when she invited the million or so Syrian and North African refugees to settle in the Bundesrepublik. It backfired badly on her, as people, not just in Germany, were afraid their countries were going to be swamped by further Islamic migrants and the wave of 200 or so rapes by a minority of them provoked an vile islamophobic reaction. But Merkel herself, and her people, aren’t Nazis and aren’t engaged in some diabolical plot to dominate Europe by stealth. As I’ve blogged about endlessly, ad nauseam.

Mike’s article cites the comments from three continental papers, who I believe have rightly assessed the situation and BoJob’s shenanigans with the EU. They differ in that some of them think the Blonde Beast is aiming for a no-deal Brexit, or that, denied that, he wants a Brexit extension. But whatever the outcome, he wants most of all to blame it on the EU. Those nasty foreigners are responsible! He and the Tory press are trying to present it as though Boris and the Tories have done everything they can to secure a deal, and it’s all due to those horrible, intransigent foreigners, and particularly the Germans, that they haven’t. Thus they’re seeking to work up nationalist sentiments so that they’re voted back in with a massive majority, having seen their lead in the polls.

I can well believe it. It’s what they’ve always done.

I remember how the Tories became the Patriotic Party under Thatcher in the 1980s. Thatcher stood for Britain, and anyone, who opposed her and the Tories more widely was definitely not One Of Us. They were some kind of traitor. The Labour party was full of Commies and IRA sympathisers, as well as evil gays determined to corrupt our youth in schools. Thatcher represented Britain’s warrior heritage and island independence. She constantly and consciously harked back to Winston Churchill. Their wretched 1987 general election video showed Spitfires zooming about the skies in what Alan Coren drily called ‘the Royal Conservative Airforce’. Over the top of this an excited male voice declaimed ‘We were born free. It’s our fundamental right’. Actually, the quote comes from Rousseau’s Social Contract, and is ‘Man was born free, but everywhere he is in chains’. Which is a far better description of the free trade, low tax world Thatcher wanted to introduce and her destruction of workers’ rights and the welfare state. Thatcher was our bulwark against domestic terrorism and the IRA at home – even though she was secretly negotiating with them – and the Communists and Eurofederalists of the EU abroad.

The Tories continually used the imagery and memories of the Second World War and the Empire to drum up support.

It’s a crude, nationalistic view of British imperial history. The idea that somehow we stood alone against Hitler during the Second World War is a myth, but one that all too many of us buy into. We survived and were victorious because we had the support of our empire. We were fed, and our armies staffed, by the colonies, including those in the Caribbean, Africa and India. If it hadn’t been for them and the Americans, we would have fallen as well.

And the history of the British empire and its legacy is mixed. Very mixed. I don’t deny that many of the soldiers and administrators that founded and extended it were idealists, who genuinely believed they were creating a better order and were improving the lives of their imperial subjects. But there was also much evil. Like the history of the Caribbean and the slave colonies in North America, or the treatment of the Amerindians and other indigenous peoples, like the Maoris or Aboriginal Australians. They weren’t noble savages, as portrayed in the stereotypes that have grown up around them. But they didn’t deserve the massacre, displacement and dispossession they suffered. The Irish patriot, Roger Casement, was a British imperial official, and was radicalised by the enslavement of South American Amerindians by the British rubber industry in the Putomayo scandal. This turned him against British imperialism, and made him an ardent fighter for his own people’s independence. To get a different view of the empire, all you have to do is read histories of it from the perspective of the colonised peoples, like the Indians or the slaves in the Caribbean. Or, for that matter, the horrific treatment of Afrikaner civilians in the concentration camps during the Anglo-South African ‘Boer’ War. In too many cases it was a history of persecution, dispossession and oppression, fueled by greed and nationalism.

Ah, but the British Empire stood for democracy!

It was largely founded before the emergence of democracy, which everywhere had to be fought for. And parts of the British imperial establishment remained anti-democratic after the Liberals extended the vote to the entire working class and women at the beginning of the 20th century. Martin Pugh in his history of British Fascism between the two world wars states that sections of it were not happy with the extension of the franchise in the 1920s, especially the diplomats and administrators in the Indian office, like Lord Curzon. It’s highly dubious how much of a patriot Churchill was. In the years before the outbreak of the Second World War, Orwell remarked in one of his press articles how strange the times were, with Churchill ‘running around pretending to be a democrat’. And there was a very interesting article years ago in the weekend edition of the Financial Times that argued that it was only because Britain needed allies during the Second World War, that the English Speaking Union appeared as one of the leading organisations in the spread of democracy.

But still we’ve had it drummed into us that the Empire was an unalloyed, brilliant institution, our country is uniquely democratic, and the Tories represent both and our national pride and heritage against the depredations of Johnny Foreigner.

Salman Rushdie and the rest are right. We need proper, balanced teaching about the Empire to correct some of these myths.

Supporters of the Labour Party and Remain campaign in response to the latest eruption of bilious racism and xenophobia have released their own posters. One shows Boris Johnson and has the slogan ‘We Didn’t Win Two World Wars to Be Pushed Around by a Fascist’. Another shows Nigel Farage with the slogan ‘We Didn’t Win Two World Wars to Be Pushed Around by a Fraud’. At the bottom is another legend, reading ‘Let’s Not Leave EU’.

See: https://voxpoliticalonline.com/2019/10/09/leave-campaigns-response-to-angela-merkel-is-racism/

They’re right. And the Tories and the Leave campaign are whipping up racism simply for their own benefit. If they get a no-deal Brexit, or win a general election, they will privatise the NHS, destroy what’s left of the welfare state. Our industries will be massively harmed, and whatever’s left of them will be sold to the Americans. 

It will mean nothing but poverty and exploitation for working people. That’s how the Tories use racism and xenophobia.

Don’t be taken in by their lies. Stand up for democracy and peace and harmony between peoples and nations. Get rid of Boris, Farage and Aaron Banks. And support Corbyn and Labour.

 

Ian Hislop Tackles Fake News with Reassurances about Lamestream Media

October 8, 2019

I watched Ian Hislop’s Fake News: A True Story last night. I blogged about it a few days ago after reading the blurbs for it in the Radio Times. It seemed to me that part of the reason for the programme’s production was the Beeb, and by extension, the mainstream media as a whole, trying to reassure the public that they were truthful and reliable by tackling what is a genuine problem. I don’t think I was wrong. Hislop is a good presenter, and the programme was well-done, with eye-catching graphics. As you might expect from Hislop’s previous programmes on British heroes and the the British education system, it was strong on history. He pointed out that while Donald Trump used it to described factual news that he didn’t like, because it criticised him, the term actually predated Trump all the way back into the 19th century. He illustrated this with quotes and contemporary cartoons. But it was also a very much an establishment view. The last piece of fake news created by the British state it mentioned was a story concocted during the First World War that the Germans were boiling down human bodies for their fat and other chemicals. It presented the main threat to truthful reporting as coming from the internet, specifically software that allows the mapping of a public figure’s face onto the body of another to create fake footage of them, Alex Jones and Infowars, and, of course, the Russians and their adverts and propaganda for the American election. We were assured that the British state no longer interfered in the politics of other countries. A former BBC official, now running the New York Times, appeared to talk to Hislop about how papers like his now spend their time diligently fact checking stories. He also talked to the MP, who called for an inquiry into fake news in parliament. All very reassuring, and very misleading.

The New York Sun Moon Hoax and the Spanish-American War

The programme began with the 1836 Moon hoax story run by the New York Sun. The Sun was one of the first tabloid newspapers, aimed at a working class audience with the low price of only a cent, a price a sixth that of its competitors. It published a series of articles claiming that an obscure British astronomer had discovered man-bats, unicorns and bison on the Moon. The story ran for six days until it was exposed as a hoax by a rival newspaper. The next item in this list of journalistic infamy was about the attempts by Pulitzer and William Randolph Hearst to start a war with Spain in support of Cuban rebels at the end of the 19th century. There wasn’t much fighting going on, and there weren’t any available reports of Spanish atrocities to inflame the patriotic, moral sentiments of the American public. So they made them up. The papers first claimed that a young American woman had been brutally strip-searched by suspicious Spanish male officials. Well, not quite. She had been searched, but privately by a respectable older Spanish woman. When that didn’t work, they seized on an explosion that destroyed an American ship in harbour. In all likelihood, the ship was destroyed by an accident. The papers claimed, however, that it had been destroyed by the Spanish, while issuing a small caveat stating that the cause had yet to be determined. And so the papers got the war they wanted.

The programme then moved on to the American Civil War, and the exploits of one of the world’s first photojournalists. This gentleman used photography to bring home with hitherto unknown realism the horrors of that conflict. But he was not above faking some of the photographs. One of these was of a young Confederate soldier lying dead in a trench. In fact, the photographer had dragged the corpse into the trench from elsewhere, move the head so that it faced the camera to make it even more poignant, and added a rifle that the photographer himself always carried. This little episode was then followed by the story of William Mumler and his faked spirit photographs. Mumler ended up being prosecuted for fraud by one of the papers. However, while the judge sympathised with the papers, the prosecution hadn’t proved how he had faked it. They merely showed he could have done it in nine different ways. And so the case was dismissed, Mumler went back to faking his photos for a satisfied, grieving clientele, one of whom was the widow of Abraham Lincoln.

Deepfake and the Falsification on Online Images

This brought Hislop on to the Deepfake software, used by pornographers for adding the features of respectable actors and actresses onto porn stars. This was used to map Hislop’s own features onto the mug of a dancer, so that he could be shown doing the high kicks and athletic moves. He also interviewed a man, who had used it to parody Barack Obama. Obama’s face was mapped onto a Black actor, who mimicked the former president’s voice. This produced fake footage in which Obama said, with statesman like grace and precision, that Donald Trump was a complete dipsh*t. He also interviewed another young man, who was producing fake stories on the internet, which were nevertheless clearly labeled satire, intended to rile the Alt-Right by feeding their hate and paranoia. Hislop asked him if he wasn’t actually encouraging them. The man stated that he wasn’t converting anyone to the Alt-Right. They were already angry, and stupid if they didn’t read the statements that what they were reacting to was fake. He was just showing up their stupidity.

The Protocols of the Elders of Zion

The programme then moved on to the noxious Tsarist forgery, the Protocols of the Elders of Zion, which is one of the main sources for the bogus conspiracy theories about the Jews running everything. He pointed out that it was first run in Russian newspaper, which blamed them for introducing capitalism and democracy into Russia. Then in 1917, they were updated to claim that the Jews once again were responsible for the Bolshevik Revolution. Hislop said very clearly, waving a copy of the infamous book he’d managed to get hold of, that it was long and contradictory. It had also been disproved as long ago as the 1920s, when the Times in a series of articles showed that it was based on an 18th century novel that had nothing to do with Jews. This showed how the press could correct fake news. He himself said that, whereas when he started out as journalist, he spent move of his time trying to get new stories, now he spent most of his time checking them. Despite its falsehood, the Protocols were seized on by Goebbels, who insisted that it was spiritually true, if not literally, and had it taught in German schools. This was a different approach to Hitler, who had argued in Mein Kampf that it’s very suppression by the authorities showed that it was true. Nevertheless, the wretched book was still available all over the world, illustrating this with Arabic versions on sale in Cairo bookshop.

Infowars and Pizzagate

The programme also showed a contemporary conspiracy theory. This was the tale spun by Alex Jones on Infowars that the Comet pizza parlour was supplying children to be abused and sacrificed by the evil Democrats. Talking to the parlour’s owner, Hislop heard from the man himself how he and his business still suffer horrendous abuse because of this fake story. But it got worse. One day a few years ago a young man, incensed by what he had heard online, came into the story with a high-powered rifle, wishing to free the children. The conspiracy theory about the place claimed that there was a basement and tunnels running to the White House. The proprietor tried explaining to the man that there was no basement and no tunnels. The gunman went through the building until he found a locked door. He fired a few rounds into it, destroying the store’s computer. Hislop found this ironic, considering computers were the medium that spread it in the first place. The man then lay his gun down, put his arms up and let himself be arrested. It was a peaceful end to a situation which could have resulted in many people dead. But even this horrible incident hadn’t silenced the conspiracy theorists. They still believed that the stories were true, and that the incident had been faked with an actor as a false flag.

Russian Interference

The programme then went on to talk about Russian interference in American politics, and how they had set up a bot army to spread adverts aimed at influencing the result of the American election. RT was deeply involved in this, as the Russian state-owned news service was defending the country and its leader, Putin, from allegations that this had been done. It had also spread lies denying that Russia was responsible for the Skripal poisoning.

British Propaganda and the First World War

Had the British state done anything similar? Yes, in 1917. This was when the War Office, tired of the First World War dragging on, had seized on the news that the Germans were boiling down animal carcasses for their fat, and elaborated it, changing the corpses into human. Some might say, Hislop opined, that this was justified, especially as the German had committed real atrocities. But if we told lies like that, that meant we were no better than they. Stafford Cripps, who served in Churchill’s cabinet during the War, said that if winning it meant using such tactics, he’d rather lose. The fake story about human carcasses also had an unforeseen, and deeply unpleasant aftereffect. Following the realisation that it was fake, the first news of what the Nazis were doing in the concentration camps was also initially disbelieved. We don’t do things like that now, he said. And in a side-swipe at the ‘Dodgy Dossier’ and Saddam Hussein, he said, that no-one would believe stories about a mad dictator possessing weapons of mass destruction.

The Message: Trust the Mainstream Media

Hislop and his interlocutors, like the MP, who’d called for an inquiry into fake news, agreed that it was a real problem, especially as over half of people now got their news from online media. But the problem wasn’t to regard it all with cynicism. That is what the retailers of fake news, like Putin and RT want you to do. They want people to think that it is all lies. No, concluded Hislop, you should treat online information with the same scepticism that should apply to the mainstream media. Because there was such a thing as objective truth.

The Mainstream Media and Its Lies: What the Programme Didn’t Say

Which is absolutely right. There is an awful lot of fake news online. There’s also an awful lot of fake news being retailed, without any objection or scepticism by the lamestream media. And the only people tackling this fake news are the online blogs, vlogs and news sites. I’ve mentioned often before the anti-Semitism smears against Jackie Walker, Marc Wadsworth, Ken Livingstone, Mike, Martin Odoni, Tony Greenstein, Chris Williamson, and too many others. It’s all fake news, but there is not a word against it in the lamestream press, including the Eye. I’ve also mentioned how the British state during the Cold War had its own disinformation department pushing fake news, the IRD. This also turned to smearing the domestic, democratic Left in the shape of the Labour party and CND by claiming that they had connections to the Communist bloc. And in the case of Labour, that they supported the IRA. This is documented fact. Is it mentioned by the Beeb and the rest of the lamestream media? Don’t be daft! Is it still going on today? Yes, definitely – in the shape of the Democracy Institute and the Institute for Statecraft, which have connections to British intelligence and the cyberwarfare section of the SAS. And they are smearing Corbyn as too close to Putin, along with other European dignitaries, officials and high ranking soldiers. And we might not seek to overthrow government, but the Americans certainly do. The CIA has a long history of this, now given over to the National Endowment for Democracy, which kindly arranged the 2012 Maidan Revolution in Kiev, which threw out the pro-Russian president and installed a pro-Russian one. As for the New York Times, the editors of Counterpunch showed in their book on official propaganda in the American media, End Times: The Death of the Fourth Estate, how the Grey Lady ran a series of articles of fake news to support George Dubya’s invasion of Iraq. The Beeb has also done its fair share of broadcasting fake news. It’s supported the bogus allegations of anti-Semitism against Corbyn and his supporters. It altered the footage of the fighting between police and miners at the Orgreave colliery during the miners’ strike to show falsely the miners attacking the police. In reality, it was the other way round. And then there was the way they edited Alex Salmond in a press conference during the Scottish Referendum. The Macclesfield Goebbels, Nick Robinson, had asked Salmond a question about whether the Edinburgh banking and big financial houses would move south if Scotland gained its independence. Salmond replied with a full answer, explaining that they wouldn’t. This was too much for the Beeb, which edited the footage, subsequently claiming that Salmond hadn’t answered fully, and then denying that he had answered the question at all. It was fake news, courtesy of the Beeb.

Mike and the Sunday Times’ Smears

None of this was mentioned, unsurprisingly. The result is a cosy, reassuring view of the mainstream media. Yes, fake news is out there, but it’s being done by internet loons and nasty foreigners like the Russians. But never fear, all is well. The mainstream media can be trusted to check the facts, and give you the truth. Except that they don’t check the facts, or when they do, immediately ignore them. As Gabriel Pogrund and the editor of the Sunday Times did when they wrote their nasty hit piece on Mike. Pogrund rang Mike up, Mike explained very clearly that he certainly was no kind of Jew-hater and certainly did not deny the Holocaust. Pogrund and his editor ignored that, and published their piece anyway. Complaints to IPSO then followed. Mike won, but some people still continue to believe the lies.

You can’t trust the lamestream media. Instead, I thoroughly recommend you go for corrections and alternative views to the left-wing blogs, vlogs and news sites like Mike’s, Vox Political, Another Angry Voice, Zelo Street, the Skwawkbox, Gordon Dimmack and the American sites, Sam Seder’s Majority Report, The Michael Brooks’ Show, the David Pakman Show, Democracy Now! and the work of Abbie Martin attacking the American Empire and Israeli apartheid and ethnic cleansing. Those sites provide an important corrective to the lies and falsehood being daily fed to us by the lamestream media. Including the Beeb.

 

 

IPSO and the Press Story about Princess Di’s Warning to Meghan Markle from beyond the Grave

October 6, 2019

I found another interesting snippet from Private Eye while I was looking through a pile of old copies last night, which adds a slightly different perspective Prince Harry’s decision to prosecute the press.  Harry is rightly angered at the way his and other’s phones were hacked, and it appears that one of the other victims was his mother, Princess Diana. It looks like one of those bearing responsibility for that was Piers Morgan, who was editor of the Mirror and then News of the World when it happened.

https://zelo-street.blogspot.com/2019/10/prince-harry-says-they-hacked-diana.html

I’m afraid I’ve misplaced the snippet, but if anyone’s really interested, I’ll try to find it again. But it was a report on a later sent to a complainant by IPSO about an article published in one of the newspapers. This claimed that a pair of ‘psychic twins’ had been contacted by the late Lady Di, who had given them warning from her to be given to Meghan Markle. If the Eye’s account is correct, it was deeply tasteless story. I’m not a sceptic regarding life after death and the possibility of the dead contacting the living, but this is right up there with some of the nonsense spread by mediums like the late Doris Stokes in her prime. And the various celebrity mediums, who’ve come out with messages from everybody from Henry VIII, Julius Caesar and Queen Victoria. It’s nonsense. The person, who complained to IPSO about it apparently objected to it because these claims were being reported as fact. IPSO stated that they decided that it had not. The article had included plenty of terms indicating neutrality towards the truth of the twins’ claim, like ‘perhaps’, and indicated that they were only reporting what they claimed through statements like ‘they said’. And so IPSO turned the complaint down.

The article didn’t say, who had complained to IPSO, carefully preserving their anonymity. And it could have been anyone. Princess Di may be over twenty years’ dead, but she still has her fans. Just as Meghan Markle and Harry also have their admirers amongst the general public, quite apart from their personal friends.

I was never a fan of Princess Diana. She did some good as Prince Charles’ consort, notably in her campaign against landmines. But she was also adept at manipulating the press, and her spat with Charles did diminish the general esteem of the monarchy, even if Charles was the adulterer. Nevertheless, she was killed with Dodi Fayed trying to escape the paparazzi press that followed and exploited her.

This story reminds me of comments Robbie Williams made a few years ago on a programme hosted by Jon Ronson on Radio 4. Ronson and Williams were going to a UFO and alien abductions convention in the US. When asked how he got interested in ufology, the 90s singing sensation replied that it was partly due to the rubbish he had suffered from the press about his mother. She was a medium, and so the papers had run endless stories about Williams, his mother and spooks until he was so sick and tired of it that he couldn’t read the papers. It was then that he started getting into UFOs, as something of a diversion. And on the subject of UFOs, Williams sounded remarkably sensible and grounded. When asked about some of the absurdities of the alien abduction phenomenon and Indigo Children – supposedly aliens incarnated as children to guide us here on Earth – he simply replied that he didn’t believe it or disbelieve it.

You can well understand why Williams would be upset with the press stories about himself and his mother. Just as it would be no mystery to anyone if Harry was upset about similar stories about his own mother and wife. Lady Di was certainly no angel, but she was hounded to her death by the papers. And the papers have been attacking Meghan Markle, with more than an undercurrent of racism beneath. How dare this American woman of colour marry a royal! And anyone would be annoyed at the press for hacking their and their family’s phones.

I therefore have every sympathy for Prince Harry’s decision, and wish him the very best in his suit against the press, particularly Rupert Murdoch and Piers Morgan. I’m sure that many Conservatives will too. I know one, who hated the Sun despite its right-wing bias, because it had taken every opportunity to exploit and run down the monarchy. It looks like now one of the royals is biting back. 

 

 

More from Private Eye on BoJob’s Connections to the Hedge Funds

October 6, 2019

I’ve found a few more little snippets from Private Eye about how Boris is being funded by hedge funds, the financial speculators looking forward to a no deal Brexit, as they’ll clean up when the country and its businesses go bust. In their issue for 14th-27th June 2019, the Eye ran an article, ‘Backing Boris’, about how Boris’  campaign to be selected leader of the Tory party was being funded by Jon Wood, another hedge fund manager. The article, on page 7 of the magazine, ran

The launch video for Boris Johnson’s leadership campaign was full of soft “Cameroon” social messages, fretting that “too many people feel left behind” and excluded from “opportunity and success”. Odd, then, that his largest financial backer seems keener for the government to look out for the big guy.

Hedge-fund manager Jon Wood gave Johnson £25,000 in May, according to the latest register of MPs’ interests. (He had already given the former foreign secretary a £50,000 donation for “office and staffing costs” in October). His hedge fund, SRM Global, was a major investor in Northern Rock, the bank that collapsed in the financial crisis and was nationalised by the Labour government in 2008. Shareholders like Wood’s firm got nothing: the government judged it had made a bad bet.

Wood’s company argued, however, that it had a human right to compensation for its bad investment, and took the government to the high court and then to the European court of human rights. In 2012, the latter rejected the laughable claim brought by SRM Global and other investors, calling it “manifestly ill-founded and therefore inadmissible”.

The court said the government was quite right to take over the bank but not to compensate the big investors. There was “no duty owed by the State to the shareholders to protect their investments in Northern Rock”. That Johnson’s biggest backer is a man with experience of “manifestly ill-founded claims” is perhaps, er, no surprise.

The edition for the 26th July – 8th August carried another such story on page 7, ‘Fine By Them’, reporting how Johnson was being funded by a private equity boss, who had been an officer in the Vote Leave campaign. The article ran

Why should breaching electoral law stand in the way of becoming key backer to the favourite in the prime ministerial race?

Boris Johnson certainly saw no problem as he accepted £100,000 for his leadership bid, declared last week, from private equity boss Jon Moynihan. The hard Brexit-favouring businessman also happens to have been finance director of the official Vote Leave 2016 referendum campaign. That’s the same Vote Leave that was fined £61,000 by the Electoral Commission for breaching campaign spending limits by channelling large sums to young Darren Grimes’ BeLeave youth group (Eyes passim).

The 25-year-old “BeLeaver”, meanwhile, was jubilant last week after he successfully challenged his £20,000 fine from the commission, incurred for acting as a funnel for the over-spend. The judge, who upheld Grimes’ appeal said that even if the wee scamp had committed an offence, it wouldn’t have justified fining him £20,000, the maximum allowed.

While Darren basks in congratulations from Vote Leave pals, less attention has been paid to the main Vote Leave appeal against its £61,0000 fine. This appeal has been quietly dropped, with Vote Leave admitting defeat and covering the Electoral Commission’s legal costs, footing a £200,000 bill.

The Electoral Commission itself now looks embattled on all sides, with both Leavers and Remainers furious over its handling of the 2016 referendum, and with all major parties irate at past fines for election spending irregularities. Defenders of the agency argue that if it’s annoying everyone, it must be doing something right.

Our boorish, anti-democratic joke of a prime minister is being funded by financial speculators, who are determined to have Brexit, and have not been above breaking the law to make sure they get it. And they stand to make millions from the misery it will cause if their puppet, Johnson, does manage to deliver it.

Get them out of politics – get him out of No. 10!