Posts Tagged ‘The Observer’

If the Press Can Publish Harry and Megan’s Correspondence, then We Should See Murdoch and Co’s

January 15, 2020

Harry and Meghan and suing the Mail on Sunday for publishing a letter from Megan to her father. And today, that bastion on the British press – and as the late Terry Wogan used to say of the Beeb, ‘there are many basty ‘uns in there’  – the MoS set out its defence. It’s the old ‘public interest’ argument. They’re going to argue that Meghan and Harry don’t have the same right to privacy as the rest of us, because they’re private correspondence and activities are of interest to the public. Zelo Street has put up a piece demolishing it by showing how circular the argument is. The letter, and anything else the royal couple writes or does, is of interest to the public because the press tells them it is. Zelo Street states

What the MoS is setting out in its defence is that what it did is OK, because that is what the paper expects to be able to get away with. Hal and Meg should not expect to have any privacy because that would impact on the MoS’ business. Hence that paper and all the others kicking off like so many spoilt children at the prospect of the couple being out of reach very soon. How dare they stop the press scoring copy off of them?

In mounting this defence, then, the MoS has proved the Duchess’ point for her. But she and her family are not there merely to provide cheap copy. The press just doesn’t get it.’

See: https://zelo-street.blogspot.com/2020/01/mail-on-sunday-proves-meghans-point.htm

The public interest argument does, however, also justify the publication of the private correspondent of the newspaper magnates, who make their bloated fortunes exploiting the private correspondence not just of Harry and Meghan, but of anyone else in the public eye. Murdoch, Geordie Grieg, the weirdo Barclay twins and the rest of the whole unsavoury crew play a powerful role in modern politics. They have intimate connections to the Tory government, and not only shape public opinion in its favour, they also arrogantly assume that they have a right to dictate the political direction not just of the government but also of the opposition. Former cabinet members have reported that Rupert Murdoch was always an invisible presence at the meetings of Blair’s government, and the former Labour Prime Minister worried how his policies would go down with the owner of the Scum and the Times. That’s why the Mail, the Times and the Scum have been running pieces telling the Labour party what it should do to become electable – unsurprisingly this the expulsion of the Corbynites and the return to Blairism – and viciously attacking left-wing candidates for the Labour leadership, like Rebecca Long-Bailey.

The press barons are unelected, massively powerful, and have what amounts to a monopoly on news in this country. Murdoch’s empire should have been broken up under the Monopolies and Mergers’ Commission years ago, but it wasn’t because he was a supporter of the Tories. They also have huge business interests, that also dictate the views their papers take on various stories. Way back in the 1980s, for example, Tiny Rowlands, the owner the Absurder, wouldn’t publish pieces critical of Zimbabwe because he had interests in a mining corporation working there. But these same press magnates are absolutely unaccountable. Yet they arrogantly assume they have the right to dictate governmental policy, while zealously keeping their own affairs private. 

But if the Royals have no reasonable right to privacy, neither do Grieg, Murdoch et al. If they are shaping policy and public opinion, we should know their private business to judge for ourselves whether they are correct and acting in our interest. It’s only fair. And as they acted as the unofficial Tory propaganda office at the last election, it should all be accessible under the Freedom of Information Act.

How’s that for governmental transparency, Rupert?

When Private Eye Stood Up to Zionist Bullying

January 11, 2020

Yesterday I bought a copy of Patrick Marnham’s The Private Eye Story: The First 21 Years (London: Andre Deutsch/Private Eye 1982). This was partly because I still have some affection and respect for the magazine for the really good work it has done exposing the effects of austerity and privatisation. But it’s also because I’m still really perplexed at it continuing to push the anti-Semitism smears. And there was a time when it actually stood up to Zionist bullying and accusations of anti-Semitism.

The book tells how the Israelis attacked Private Eye as anti-Semitic because of its reports of Israeli atrocities during the 1967 war. They also caught the Zionist Federation attempting to close down criticism of Israel in the Guardian by threatening to withdraw Marks and Spencer’s advertising. Marnham writes

In the first half of 1966, sales were 39,868. In the first half of 1972, when Paul Foot left, they were 98,047. Not all the readers were equally pleased about this success. Among the least enchanted were Zionist sympathisers who objected to Private Eye reporting Israeli atrocities after the 1967 war.

In fact that war found Private Eye, with the rest of the press, generally sympathetic to Israel. But the balance quickly shifted as news of events behind the Israeli publicity screen began to reach Greek Street. An article about Moshe Dayan’s political ambitions (‘One Eyed Man for King’) in July 1967 led to many cancelled subscriptions. By November the novelist Mordechai Richler had become so offended by Private Eye’s line that he complained in The Observer that the paper was making jokes worthy of the Storm Trooper, the organ of the American Nazi party. Shortly afterwards two Labour MPs who were ardent Zionists followed this up by likening Private Eye to Der Sturmer, the organ of the German Nazi party in the thirties. Unlike Der Sturmer, Private Eye published these letters, although at that time it had no regular readers’ letter column.

In 1972 Private Eye was able to show how Zionists brought pressure on more orthodox publications. It revealed that Lord Sieff, then president of the Zionist Federation of Great Britain and chairman of Marks and Spencer, had written to The Guardian in 1967 to protest against reports of the Middle East war, while threatening to withdraw all Marks and Spencer advertising unless there was an improvement. After the editor of The Guardian had been confronted by the source of the Eye’s story, he agreed that the letter had indeed been written. (pp. 127-9).

Marnham also gives the magazine’s reply to accusations that it is anti-Semitic. Former editor Richard Ingrams felt that Jews were now too sensitive, and many of those accusing the magazine of anti-Semitism were Jews, who had been caught in wrongdoing. This passage contains a nasty racial epithet for Jews, which I’ve censored. It is, however, in full in the original.

To the criticism that Private Eye is anti-semitic Ingrams replies that it is no more anti-semitic than it is anti-any other minority. He told Ann Leslie of the Daily Mail that he thought the Jews had ‘become much too sensitive; they should be more tolerant of criticism, as they used to be.’ Anne Leslie interpreted this to mean that he yearned for a Golden English Age, ‘when Jews knew their place and laughed bravely when called “***s”; not a word Private Eye has ever used, though quite a useful one for adding a little read racialist meat to Miss Leslie’s article.

Others, apart from Zionists, who accuse Private Eye of anti-semitism are those who are attacked by it. Esther Rantzen once seriously claimed that Private Eye only wrote about her husband, Desmond Wilcox, because she herself was ‘both a successful woman and a Jew’. Sir James Goldsmith also tried to explain the Eye’s hostility on the grounds that he was a Jew. The Jewish Chronicle was not very impressed. Its columnist Ben Azai wrote on 13 May 1977: ‘Apart from an intermittent concern about Israel, Goldsmith was only vaguely aware of his Jewishness until Private Eye began what he regarded as a personal vendetta against him. Scratch a semi-Jew and one will discover a full one.’ (p. 205).

The Eye has also been accused of anti-Semitism for its ‘In The City’ column, where many of the crooks and fraudsters it has exposed have been Jewish. The magazine also strongly rebuts this accusation.

The only remark made about ‘Slicker’ by Richard which I really object to is his line over Jews. When he is asked why people say Private Eye is anti-semitic he usually says that there just happen to be a lot of Jews in the City and so we happen to expose a lot of Jewish crooks. In ‘Slicker’ has attacked more non-Jews than Jews. If Jews are there it is because they are crooks, not Jews. And we have twice run stories in ‘Slicker’ attacking the City for being anti-Semitic’. (pp. 135-6).

The Eye still runs some excellent articles criticising Israel. In last fortnight’s issue, for example, it ran a story about how the Israeli authorities were not releasing the bodies of Palestinians they’d shot as ‘terrorists’ for burial. But this has not stopped it pushing the line with the rest of the press that Corbyn and his supporters are anti-Semitic, and that the very credible, authenticated allegations of Israeli involvement in the smear campaign is nothing but ‘conspiracy theories’.

I intend to talk about this in greater depth in another article, but I think there are several reasons for it. Firstly, while the Eye was first left-wing, that shifted during the Wilson era, as the book says, when it attacked the Labour governments of the day. Its network of contacts extends into the political establishment. American left-wing commenters and activists like Jimmy Dore have said that it’s because of this that the American media simply regurgitates the material they’ve been fed by establishment politicos. They’re afraid that if they criticise the people giving them this information and granting interviews, it’ll all dry up. I think the same is probably true of the Eye. I’ve also pointed out how the magazine’s founders were all very definitely members of the establishment, as is its current editor, Ian Hislop. And while there was a time when the magazine was disreputable – so much so that the Monday Club once accused it of being an organ of Commie subversion – it’s now very respectable. And I also think another strong motive is fear. Hislop and the rest may well be afraid that if they step out of line, they will suffer the same treatment as Corbyn and Momentum. And one of the accusations against the Eye is that it is the victim of its success. Other magazines were able to pursue a solid left-wing line, because they didn’t have the Eye’s assets. But the Eye isn’t poor, and so successful libel actions against it are profitable. Hislop and the others may simply feel that supporting the people – including Jews – who’ve been falsely accused simply isn’t worth it.

‘I’ Article About Research into Artificial Wombs and their Morality

January 8, 2020

This is another science story from yesterday’s I for 7th January 2020. It’s about current research into developing artificial wombs. At the moment, these would be for very premature babies, but they could in theory go much further, which raises some serious ethical issues.

The article by Alla Katsnelson, ‘Baby in a bag: could humans be grown in an artificial womb?’ runs

Critically preterm babies face an uncertain future. Although a foetus is considered viable at 24 weeks of gestation, only about 60 per cent of babies born so young will survive, and many will experience life-long complications.

For those born a couple of weeks earlier, the statistics are even more dire: just 10 per cent of babies born at 22 weeks are likely to survive.

building a so-called artificial womb could potentially save these babies. In October, researchers from Eindhoven University of Technology in the Netherlands announced that they had received a grant for E2.9m (£2.5m) to develop a prototype of such a device. But the project isn’t the only artificial womb on the horizon. In 2017, researchers in Philadelphia transferred foetal lambs, aged between 105 and 115 days of gestation (equivalent to about 28 to 30 weeks human gestation), into a so-called biobag filled with artificial amniotic fluid. After several weeks in the bag, the lambs developed normally. And in March 2019, an Australian and Japanese research team kept younger lambs, about 95 days’ gestational age, alive in a different system.

Dr Matthew Kemp, who led the latter work, admits that researchers don’t fully understand foetal growth in the womb, which makes replicating it a challenge. The Dutch group noted plans to roll out a clinic-ready prototype in five years, but Dr Kemp says it will probably take much longer. And because the technology is so costly, it’s unlikely to be widely available any time soon.

So far, what researchers call artificial wombs are essentially souped-up incubators. They provide a fluid-filled space in which a foetus can receive nutrients and oxygen through a ‘placenta’. From there to full-on ectogenesis – incubating foetuses outside a human for the full duration of a pregnancy – is an enormous leap.

But many bioethicists note that technology moves quickly, and proactively thinking through the possibilities is important.

In this more futuristic vision, artificial wombs can do a lot for society, says Dr Elizabeth Yuko, a bioethicist at Fordham University in New York. It could allow people who can’t carry a pregnancy for whatever reason – illness, infertility, age, or gender – to do so. It might also shift some of the childbearing responsibilities carried by women. But it also raises concerns. For example, ex-utero gestation would probably turn reproductive rights on their head, says Elizabeth Chloe Romanis, a lawyer and bioethicist at the University of Manchester. If a foetus can gestate outside a woman’s body, the choice fo whether or not to have the baby might be deemed out of her hands.

Another issue is that our legal rights are predicated on having been born alive. “I don’t think that a gestating subject in an artificial womb necessarily meets that requirement,” says Romanis. “That raises some questions about human entities ex-utero that have never existed before.

There have been newspaper articles about the development of artificial wombs since the 1980s, at least. The Absurder published one c. 1985, and I think the Independent also published one in the 1990s. And the whole area of artificial reproduction has been a live issue since the first ‘test tube’ baby created through in vitro fertilisation in the 1970s. But it also raises the spectacle of the kind of dystopian society Aldous Huxley portrayed in Brave New World, where humans are bred in hatcheries, engineered and conditioned for their future role in society. The Auronar, the telepathic race to which Cally, one of the heroes of the Beeb’s SF series, Blake’s 7, also reproduced through artificial gestation.And one of the predictions in Brian Stableford’s and David Langford’s future history, The Third Millennium, is that during this millennium this will be the preferred method of human reproduction, at least in some extraterrestrial colonies. And over a decade Radio 4 broadcast a series in which various intellectuals created fictional museums. One was ‘the museum of the biological body’, set in a post-human future in which people were neuter cyborgs born from hatcheries. This is obviously very far off, and I doubt anywhere near the majority of humans would ever want to reject gender and sexuality completely, whatever certain sections of the trans community might believe.

As with cloning and Dolly the Sheep, it raises very profound and disturbing questions about humanity’s future and how far technology should expand into the area of reproduction.

Don’t Believe the Media Propaganda: Tory Lead in Polls Is Falling

November 28, 2019

Mike has put up a very informative piece contradicting today’s latest piece of media propaganda about Tory popularity. According to today’s I and a number of other papers, a polling company has predicted that the Tories will get a 68 seat majority in the Commons at the coming election. This apparently comes from a company that got the result of the 2017 election right.

But Mike notes that the information used as the basis for the poll is dated. And an analysis of the Tories election strategy by Dr Moderate has shown that they moved from offence to defence. They’ve shifted from targeting Labour seats with large majorities to ultra-marginals and trying to defend Tory seats. And Mike’s article also notes that Johnson’s own behaviour hardly demonstrates the calm confidence with which their supporters are trying to impress us. Johnson is showing his made of the kind of mettle Tweezer was: he’s running scared, and running away from tough interviews. Andrew Neil interviewed the Labour leader last week, and was supposed to give Boris the same kind of grilling he dished out to Corbyn. But this ain’t happening, folks. Johnson has scarpered. He is also not going to appear on Channel 4’s election leaders’ debate today on the climate crisis. And he isn’t going to attend the Beeb’s 7-way leaders’ debate tomorrow, though Corbyn won’t either.

Mike comments

It seems the cowardly Johnson is afraid that he may face questioning over his own sexism, racism and attempts to spread Islamophobia, the many lies he has told – including to the Queen, and perhaps about his alleged financial connections with Russian money and with hedge fund bosses who apparently supported his bid to become Tory leader in return for a “no deal” Brexit.

It seems Boris was originally going to be represented at the debate by Dominic Raab. But Raab isn’t going to be there. He’s been replaced instead by Chief Secretary to the Treasury Rishi Sunak. Raab has some questions to answer himself, as he deliberately excluded the family of Harry Dunn, the teenager allegedly killed by Anne Sacoolas at a constituency hustings.

And the polls over the past few weeks have also been all over the place. For example, on Monday, 25th November 2019, the I carried a story by their political editor, Nigel Morris, that the Observer had published a poll at the weekend stating that the Tories had a 19 point lead over Labour. Their popularity was at 47 per cent, while Labours was at 28 per cent. Other polls, the article said, had given the Tories leads of 13, 12, 11, and 10 points. And the article opened by claiming that polls showed that the Conservatives had an average lead of 12-13 points.

Which is interesting, as I seem to remember that a week before that, the papers, including the I, had been yelling that the Tories had a 20 point lead.  

And the Tory lead in the polls seems to have fallen still further. The following day, Tuesday, 26th November 2019, another article by Morris revealed that after the publication of the Labour manifesto the Tories’ lead fell to just 7 points. The new poll findings placed the Tories on 41 per cent and Labour on 34 per cent.

And Dr Moderate in his Twitter analysis has noted that Labour’s polling has increased by 4.3 per cent. This is despite the Tories launching their own manifesto and trying to revive the anti-Semitism smear campaign.

Mike concludes his article with

Support for Labour is increasing day by day and Tory attempts to stop it have failed.

But the Tory-supporting media, including the BBC, are telling you the opposite at a time when the law says they must be impartial.

Never mind the polls – the Tories are terrified and Boris Johnson is running away from scrutiny

Quite. The trend for Labour in the polls is upward. And the Tory press and media are terrified of people being inspired by it.

 

European Haredi Jewish Organisation Condemns Chief Rabbi’s Attack on Corbyn and Labour

November 27, 2019

Here’s a story from Mike’s blog that, as he points out, you won’t find in the mainstream press. A leading rabbi for the Haredi Jewish organisation, United European Jews, Mayer Weinberger, has written a letter on behalf of his organisation’s Executive Board condemning Chief Rabbi Ephraim Mirvis’ attack on Jeremy Corbyn. Not only does Rabbi Weinberger defend Corbyn for his support of the British Jewish community, but actually thanks him.

Mike makes the point that this shouldn’t be too surprising, as the organisation comes from the True Torah Jews, which thoroughly rejects Zionism. True Torah and Haredi Jews believe that the Jewish people should stay in exile until – and only until – the coming of the Messiah. Only he has the divine right to restore the Jewish people to their ancient homeland. Until then they are to remain and, in the words of the Hebrew Bible, ‘pray for the health of the city’. That is, they are to live as members of the nations in which they live, working and praying for their common good.

R. Weinberger writes

I write to you on behalf of the Executive Board of the United European Jews organisation regarding an unusually disturbing declaration that was … reported in the media claiming that the overwhelming majority of British Jews are “gripped by anxiety” at the prospect of a Labour victory in the forthcoming general election.

Please not that we totally reject and condemn in no uncertain terms these remarks, which [do] not represent the views of the mainstream chareidi Jews that live in the UK.

We believe that such assertions are due to propaganda with a political and ideological agenda. An agenda which, I might add, is diametrically opposed to fundamental Jewish values as well as the opinions of tens of thousands of Jews in our community.

At this time, we also relay our gratefulness for your numerous acts of solidarity with the Jewish community over many years and also welcome your assurances that Labour will do everything necessary to defend the Jewish way of life and protect our rights to practise our religion.

For all this, we take this opportunity to say: Thank you! Mr Corbyn.

R. Weinberger is quite right when says that the Chief Rabbi’s remarks are propaganda based on a political and ideological agenda. The Chief Rabbi is a Zionist, as many Chief Rabbis before him have been. He is a friend of Netanyahu and Boris Johnson, and has made comments in the past supporting the bombing of Palestinians.

Mike reminds us in his post about the letter that this should show that R. Mirvis’ claims about the opinion of British Jews towards the Labour leader are not as conclusive as the Chief Rabbi claims.

See: https://voxpoliticalonline.com/2019/11/27/chief-rabbis-rant-condemned-as-political-and-ideological-propaganda/

Many Jews from all walks of life and all shades of religious opinion – from secular people to members of the clergy – have written or taken to social media to express their support for Jeremy Corbyn. Earlier today Mike put up a piece on his blog  about the messages of support for Corbyn and anger and condemnation Jewish Labour supporters had posted against Chief Rabbi Mirvis’ comments.

Unafraid: Jews respond to Chief Rabbi’s (and other) claims that they fear a Corbyn Labour government

And it is a mistake to assume that the Jews have a monolithic cultural or religious identity. The Talmud is full of the debates between the great rabbis of the past regarding the interpretation of Scripture and the Law. Even minority opinions are preserved, and many of these accounts end with no conclusion having been reached. The text simply says, ‘And so they disagreed’. And I think the Jewish people also see themselves as being particularly disputatious. There’s a Jewish saying, ‘Two Jews, three opinions’. I got the impression that debate is a vital part of the teaching at the yeshivas, the rabbinical colleges, so that the students can properly learn how to interpret scripture and form correct, reasonable opinions on its observance. The I stated in its coverage of Mirvis’ comments that he represents the United Synagogue, which they claimed was the largest Jewish denomination in Britain. That may be so, but the Jewish community also includes secular Jews, who obviously aren’t represented because they don’t attend synagogue, nor Orthodox Jews. And even within the United Synagogue you can wonder how many people he really speaks for. As Tony Greenstein and other Jewish critics have pointed out in their rebuttals to the Board of Deputies’ attacks on Corbyn, not all synagogues allow women to vote or stand for election as deputies, and some haven’t changed their deputies for years. Which means that even here, Mirvis may only be speaking for a Zionist, Tory clique.

However, the British media is determined not to show Jewish support for Corbyn and the Labour party. Some of the newspapers, including supposedly left-wing journals like the Observer, have refused to publish letters from Corbyn’s Jewish supporters. There is also a similar reluctance to cover anti-Zionist, or Israel-critical Jewish opinion generally. A few years ago I put up a video on this blog of a public meeting in New York of ultra-Orthodox, anti-Zionist Jews. I believe they were members of ‘True Torah’. The video claimed there were 30,000 people there. I don’t know if that’s true, but it was very clear that there were very many and the meeting was huge. But it received no press or media coverage, from what the video said.

I believe this also points to one of the underlying reasons why the British and American political and media establishments have been so keen to smear Corbyn on this side of the Atlantic as an anti-Semites, and left-wing Democrats, including supporters and staffers working for Bernie Sanders. Who is himself Jewish. It is not simply a profoundly Conservative establishment trying to discredit left-wing threats to its continued dominance. It is not only because of the power of the Israel lobby in our two countries. I think it is also because Israel has played a vital part in Western great power policy in the Middle East since the days of the British Mandate. Geopolitical considerations demand that Britain supports Israel in the Middle East as a way of maintaining power and influence in the region.

And to the supporters of this policy, Corbyn is a real threat. Not because he wants the destruction of Israel, but simply because he wants an end to Israeli apartheid and a just peace between Israel and the Palestinians. A policy supported by many Jews, who feel that to be Jewish means always identifying with the oppressed, never the oppressor.

And that means making sure that the Jewish voices supporting Labour must not be allowed real coverage by our Tory press and media.

 

‘I’ Review of Movie About British Iraq War Whistleblower

October 25, 2019

One of the flicks coming to our cinemas, if it isn’t there already, is Official Secrets, the film about whistleblower Katharine Gun’s attempt to prevent Blair’s illegal and criminal invasion of Iraq by leaking government emails about it. The I printed a review of it by Demetrios Matheou in last Friday’s edition for the 18th October 2019. Entitled ‘Spies, lies and a drama that resonates’, this ran

Early in the political drama Official Secrets, Keira Knightley’s real-life whistle-blower Katharine Gun watches Tony Blair on television, giving his now-infamous justifcation for the impending Iraq War, namely the existence of weapons of mass destruction. “He keeps repeating the lie,” she cries. “Just because you’re the prime minister doesn’t mean you get to make up your own facts.”

There’s simply no escaping the resonance. The current occupant of No 10 isn’t the first to economical with the truth; the real shock is that we keep on putting up with it. And the power of the film resides in the fact that the idealistic, courageous Katharine Gun would not.

The film opens with Gun about to face trial for breaching the Official Secrets Act – Knightley’s face expressing the sheer terror of someone in that position – before winding back a year to explain how she got there.

Katharine is working as a Mandarin translator at the intelligence agency GCHQ in Cheltenham. One day, she and her colleagues receive a classified email from America’s National Security Agency, requesting that the Brits spy on delegates from the United Nations Security Council, with a view to blackmailing them to vote for the resolution in favour of war.

In the UK, the very idea of the war is historically unpopular with the public. And here is evidence of its illegality. Katharine secretly copies the memo and smuggles it out to a friend who is an anti-war activist, through whom it reaches Observer journalist Martin Bright (Matt Smith). 

Until now, the film has been operating on something of a whisper. Once Smith appears on screen – quickly followed by the equally energetic (nay, combustible) Rhys Ifans as fellow journalist Ed Vulliamy – there is a sonic boom. From her, the action switches urgently between the paper’s investigation of the memo’s authenticity and Katharine’s personal hell as the leak is revealed, which includes the threat of deportation from her Muslim husband, Yasar.

Gavin Hood is an intriguing director, alternating between mainstream fare (X-Men Origins: Wolverine) and issues-based dramas charting government malfeasance, such as rendition (Rendition) and the use of drone strikes (Eye in the Sky). He is on strong form here, with a film that’s gripping, righteous, relevant, moving – in short, a very good yarn that just happens to be true.

At the heart of it is Knightley, impressively commanding as a woman who is principled and defiant, but also deeply vulnerable as the government cranks up its intimidation. Around his star, Hood has assembled a comprehensively find cast, with a particularly lovely turn by Ralph Fiennes as the lawyer determined to defend Gun against the odds. 

This looks like a brilliant movie, and I’d like to see it if and when it comes to my neck of the woods. Over one million people marched against the invasion, not just Muslims, but also people of all races and religions and none. One of the marchers was a priest from my local church. I’ve reviewed a book on this site presenting a very strong case that Blair’s invasion constitutes a war crime, for which the slimy creature should be prosecuted along with Bush. According to the late William Blum, there were attempts to do just that, but they were stymied by the British and American governments. The demonstrators’ chant is exactly right: ‘Blair lied, people died’. But despite this and subsequent books exposing his venality and legal tax-dodging through a complex mass of holding companies and off-shore tax havens, he still seems to think that he’s somehow the great champion of British politics. He’s been one of the figures behind the attempts to create a new ‘centrist’ party, and every now and again he pushes his head up from wherever pit in which he’s been hiding to make some comment about contemporary politics. Usually about Jeremy Corbyn and the Labour party. 

Hopefully this picture will remind people that ‘Teflon Tony’ wasn’t some kind of visionary statesman. He was a butcher, who backed the illegal invasion of a country for no better reason than the multinationals’ desire to loot their oil wealth and state industries. Oh yes, and cut off Hussein’s occasional support for the Palestinians. Thanks to him and his master, Bush, hundreds of thousands of people in Iraq and the Middle East have died or been displaced, a country has been wrecked and its secular, welfare state dismantled and reduced to chaos and sectarian violence. This bloody, illegal war has also claimed the lives of good men and women in the forces and in the civilian organisations trying to rebuild the country.

As for the reason why people like Blair keep getting elected – if government in this country had been genuinely accountable, they wouldn’t. It shows a flaw in our political system, a system in which the media must take its share of the blame. Warmongers like Blair get elected because they have the full support, with some exceptions, of the Thatcherite press and Murdoch papers. The same papers that are trying to bring down Jeremy Corbyn. 

 

 

Frustration and Dismay at Private Eye Pushing the Anti-Semitism Smears

October 19, 2019

This kind of follows on from the post I put up on Thursday, criticising a piece in Private Eye by their correspondent ‘Ratbiter’ celebrating Stop Funding Fake News and its attempts to cut off funding from what it considers to be extremist websites. Stop Funding Fake News has been the subject of a series of posts by Zelo Street, which has shown how the organisation is itself deeply suspect. For all its avowed concern to stop fake news, SFFN itself is less than transparent. It won’t tell you who its members are for one thing. And while it has attacked right-wing sites, like Breitbart and Tommy Robinson’s wretched website, as described in Ratbiter’s article, it’s also gone after those on the Left, like the Canary.  They’re also supposed to be extremists sites peddling fake news, but as I pointed out, the Canary’s politics are those of the old social democratic consensus. The consensus that Corbyn wishes to bring back, of a mixed economy, strong welfare state, proper, effective trade unions, a nationalised and properly funded NHS, and proper rights for working people. You know, proper, constructive policies that will save this country and its people from poverty, starvation and exploitation. But Thatcherites, whether in the Tory party, or the Lib Dems and Blairites in Labour, can’t stand any of this. They can’t bear the thought that Thatcher is a goddess who failed, and that neoliberalism has run its course and been found threadbare. So Corbyn and his supporters have been accused of being Trots, Commies, Stalinists and other epithets by the papers and right-wing Labour MPs like Jess Philips.

Israel Lobby Using Anti-Semitism Smears to Suppress Criticism

But these policies are actually popular with the British public, and so the Right has taken to trying to discredit Corbyn and his followers, and more broadly the Labour party, with accusations of anti-Semitism. As I’ve blogged about endlessly, the actual incidence of genuine anti-Semitism in the Labour party is low. Very low. What riles the witch hunters is that Corbyn and his supporters are critics of Israel’s policy of oppression, apartheid and the ethnic cleansing of the Palestinians. The Israel lobby’s only defence against these entirely justifiable criticisms is to scream ‘anti-Semitism!’ and demand that their critics should be removed from office, silenced and even prosecuted for hate crimes. And ‘Ratbiter’ and Private Eye itself has been pushing this as strenuously as the rest of the media. In his article about Stop Funding Fake News, ‘Ratbiter’s’ praise for SFFN’s attack on the Canary claimed that not only was the Canary pushing fake news, but it was also anti-Semitic and pushing conspiracy theories about Jews. None of which is true. There is a concerted campaign by the Conservative Jewish establishment in this country to close down debate about Israel in line with the demands of the Israeli government. The Israeli state even as a special government office for promoting this hasbara. This is substantiated fact. But it’s suppressed by the British establishment and media, which wants you to believe that when the Board of Deputies of British Jews and the Jewish Leadership Council scream at Corbyn for supporting speeches by Holocaust survivors and anti-Nazi activists, like Hajo Meyer, attacking the maltreatment of the Palestinians, these right-wing organisations speak for all British Jews. They don’t, as is very clear by the number of Jews involved in the Palestinian rights movement, the BDS campaign and who support Corbyn in the Labour party. Still, why bother about awkward facts when you’re the media, eh?

Private Eye Part of Press Smears of Anti-Semitism

I’m particular dismayed and frustrated that Private Eye has joined in with this vilification and smearing. I’m not surprised by the right-wing press – the Fail, Scum, Depress, Times and Sunset Times, as they’ve always lied about and slandered the Labour party and left-wing activists. You only have to go back two years to when the Sunset Times smeared Mike as an anti-Semite and Holocaust denier. Or how it tried to tell the world that Michael Foot was a KGB agent, against all evidence. I’m disappointed that the Absurder, Groaniad and the Mirror have joined in with these accusation. But the Groan is in dire financial straits and has supported the Liberals in several elections. Kath Viner, the new editor, would like to make it a general political newspaper, not tied to the Left. And the Absurder and Mirror look like they’re run by Blairites.

Private Eye’s Liberal Stance and Challenge to Authority

But Private Eye’s support for the smears I find more puzzling and exasperating. OK, I realise that despite its attacks on NHS privatisation, Tory housing policy, the attacks on the disabled, the failings of the privatised water companies, probation service, and outsourcing companies like Capita and Serco, the magazine’s not actually left-wing. Its founders – Peter Cook, Richard Ingrams, Willie Rushton and Auberon Waugh were all thoroughly middle class public school boys. John Wells was the headmaster at Eton. But the magazine does have a proud tradition of standing up for those wrongly accused and questioning the actions of the security services. Paul Foot was a staunch advocate for people he believed were wrongly accused of murder. The magazine is still covering the Deepcut scandal, and what looks very much like an attempt to hide the evidence and protect the guilty by the army and the police. They’ve also covered deaths in police custody and other cases of official incompetence, corruption and wrongdoing. They even published several pieces and then a final report in the mid-90s questioning the official assertion that the Libyans were responsible for the Lockerbie bombing. They believed instead that Syria was responsible, and that blame was placed on the Libyans for political reasons: Major and George Bush senior needed Syria to join their coalition against Saddam Hussein’s invasion of Kuwait. It has also defended asylum seekers, both collectively and individually, from racist discrimination, incarceration, beatings and abuse, and the threat of deportation. It is because the magazine has this proud tradition of questioning authority that I find its current support for the anti-Semitism smears infuriating.

Private Eye also Repeating British Intelligence Propaganda?

I am also aware that, as well as probing some of the actions of the British intelligence agencies, like when they have leaned on journalists to reveal their sources, they’ve also acted to promote them. There is ample evidence that the Maidan Revolution in Ukraine in 2012, which overthrew the pro-Russian president, was anything but popular. It was instead a staged coup overseen by the US statement and the National Endowment for Democracy. But from reading the ‘Letter from…’ column in Private Eye dealing with events in that country, you are told that it is all the fault of the Russians and their supporters. It also appears that the magazine does, or at least, did, have connections to MI5. Auberon Waugh was related to one of its directors or senior officials, and Lobster a decade or so ago ran a piece, ‘5 at Eye’, speculating the magazine and particularly Waugh were responsible for running the smear stories about Harold Wilson being a KGB spy. I am also aware that as a magazine that is unaligned to any political party, and which criticises and satirises all of them, it’s going to attack Labour. Corbyn, as head of the party, is fair game. And those attacks are going to come from his opponents. Which include ‘Ratbiter’, real name Nick Cohen, and whichever Blairites used to run the ‘Focus on Fact’ cartoon attacking the Labour leader.

Private Eye Shares Journalists with Other Papers

But nevertheless, I am extremely annoyed at the way it has joined in with the smearing of decent, anti-racist, Jewish and gentile people as anti-Semites. Like the rest of the press and media, they largely haven’t contacted them for their opinion, or given them space to explain how they were smeared. When a letter has been published in Private Eye rebutting their claim that anti-Semitism is rife in Labour, they’ve replied by quoting Jon Lansman, the founder of Momentum, who believes it is. And who has been roundly criticised for this by Tony Greenstein. Part of this might just be standard press groupthink. Private Eye, for all its attacks on the press and media in its ‘Street of Shame’ and television columns, is part of it, and some of its anonymous correspondents are no doubt journalists working for other papers. Nick ‘Ratbiter’ Cohen is a hack for the Graon and Absurder, while one of the editors and probably a reviewer for their books page was Francis Wheen, another Guardian journo. The press seem to have decided en masse that Corbyn is an anti-Semite, and for all its professed independence and criticism of the fourth estate, the Eye really doesn’t seem to want to break ranks with them in that regard.

And I also suspect that they don’t want to counter that narrative for geopolitical reasons. Israel’s one of the pillars of our foreign policy in the Middle East, and although the paper has criticised it for its treatment of the Palestinians, its attack on Corbyn and his supporters as anti-Semites show that there are limits to how far the magazine will go in challenging foreign policy.

Private Eye also Afraid of Being Smeared as Anti-Semitic?

I also wonder if there are more selfish reasons. As Peter Oborne showed in his documentary on the Israel Lobby for Channel 4’s Despatches eleven years ago, the Conservative Jewish establishment and the Israel lobby will smear any and all newspapers and media organisations as anti-Semitic if they criticise Israel. Even, and perhaps especially, when that criticism is justified, as when the Guardian and BBC reported on the massacre of Palestinians in the Sabra and Shatila refugee camps in Lebanon by the Christian Phalange, who were allied to Israel. The Groan’s former editor, Alan Rusbridger, described how the president of the Board used to troop into his office, with his pet lawyer, demanding the withdrawal of articles critical of Israel on the grounds that they would incite the general public to hate Jews.

The Beeb’s respected Middle East correspondents Jeremy Bowen and Orla Guerin were also accused of anti-Semitism when they covered the above massacres. When senior Beeb officials like Sir David Attenborough defended them, they too were ridiculously accused. That should have destroyed the Board’s credibility. Instead it seems to have succeeded in emboldening the Israel lobby. Since then Israel has also denounced and lied about the Beeb’s coverage of the blockade of Gaza and the bombing campaign against Palestinians, claiming that journalists were anti-Semitic and expelling them. This does seem to have had a chilling effect at the Beeb. And not just at the Beeb – the Groan and the Absurder have also fallen in line. And I think Private Eye’s determined promotion of the anti-Semitism smears may also be part of this. They’re also, I suspect, afraid of the Board turning up in their offices to accuse them of anti-Semitism. Back in the ’60s and ’70s when the magazine appeared more louche and subversive than it is now, some newsagents refused to stock it. In the 1990s WH Smith withdrew one edition from its shelves because of a joke on the cover about the prurient public interest in the death of Princess Di. I think the magazine is still terrified of some kind of boycott by distributors, which may well be the result if the Board did decide to start accusations of anti-Semitism against them.

What Can Be Done?

So there are a variety of reasons why Private Eye is pushing the anti-Semitism smears. But speculating on their motives doesn’t make it any less infuriating that they’re doing it. I’ve thought in the past of writing letters of complaint to the Eye, explaining that the accused aren’t anti-Semites, and asking for an explanation. But what’s the point? The letter would either be ignored, or a short, edited version would appear in the magazine, which would allow them to reply quoting Lansman or someone else that anti-Semitism is rife, etc. And I might be unfair here to the magazine, but I don’t want to find myself smeared as an anti-Semite in turn and have my name or address passed onto the trolls that appear online to howl abuse at Mike, Jackie Walker and Tony Greenstein.

And so there doesn’t seem to be much hope of challenging the Eye in its pages. The only option left is to carry on critiquing its lies and those of the rest of the media in the hope that more and more people will realise that it and they are smearing decent people simply for political advantage and to keep a vicious, corrupt government installed.

Private Eye Cheers Defunding Campaign Against the Canary

October 17, 2019

I’ve blogged many times before about Private Eye’s hatred of Jeremy Corbyn and their poisonous support for the anti-Semitism smear campaign against Labour. One of those pushing it in the Eye is ‘Ratbiter’, revealed by Tony Greenstein a little while ago to be the pseudonym of Groaniad/Absurder hack Nick Cohen. Cohen, who isn’t actually Jewish despite his name, is clearly one of those miffed that Labour has elected someone who’s actually going to do something for Britain’s working people, and isn’t prepare to ignore or support crimes committed by the British establishment’s favourite colonialist state in the Middle East. He’s the author of a piece, ‘Faking Hell…’ in this fortnight’s issue of the satirical rag for 18th-31st October 2019, praising the Stop Funding Fake News organisation for their campaign to stop advertisers using those social media sites they consider to be outlets for fake news. Cohen’s article starts by praising the site for doing what he believes Google should be doing in preventing firms advertising with extremist web sites. He starts off by describing how those on the extreme right have had their advertising revenues hit, as firms like Sky, Macmillan Cancer Care, Which?, the World Wide Fund for Nature, Manchester United, Chelsea, Ted Baker, Experian and Ebay have requested Google to take down their advertising on Breitbart, Westmonster, and TR, the site of the notorious islamophobe and jailbird Tommy Robinson. Thanks to their campaign, Robinson’s site has lost 70 per cent of its income. Which might stop some of his jaunts abroad for a little while. But almost inevitable, the article goes on to attack The Canary. This has been a particular bete noir of the Eye for some time. They really don’t seem able to stand the idea that there are any social media sites supporting Corbyn, not least because they’re also a rival to the lamestream media. Which also includes Private Eye. Describing SFFN’s attacks on The Canary and its effects, Cohen says

While far-right sites target Muslim immigrants, far-left sites target Jews. “The Canary”, the campaign tells its followers and advertisers, “regularly publishes fake news and attempts to justify anti-Semitism”. it also feeds the conspiracy theories of the far left. One hideous example came when the campaign discovered that Unicef, which tends to the victims of the Syrian and Venezuelan regimes, was advertising on the Canary, which has denied the humanitarian crisis in Venezuela and pretended that Syrian president Bashar al-Assad did not use chemical weapons against Syrian civilians in Douma. In August, the Canary cut its staff from 25 to seven. Perhaps inevitably, it blamed “political Zionists” targeting advertisers.

The toppling of the Canary is “the strongest evidence yet that the clickbait business model can be defeated”, the campaign said. Combine it with changes to Facebook’s algorithms to reduce the prominence of media businesses, and fake news in the UK is taking a hit.

Let’s go through and critique this pile of driveling hogwash. 

Firstly, the Canary isn’t a ‘far left’ site. As I understand it, it supports Jeremy Corbyn. Corbyn’s programme of nationalisation, the restoration of the NHS, welfare state, worker’s rights and trade unions, isn’t extreme left, except in the addled brains of convinced Thatcherites. It’s actually a return to the social democratic consensus, which was actually the centre left before the appearance of Thatcher and her campaign of privatisation, deregulation and the destruction of the welfare state and the decimation of working class organisations.

Secondly, it doesn’t promote anti-Semitism. What it has done is attack, rebut and refute the anti-Semitism smears against the Labour party and specifically Corbyn’s and his supporters. And these are very much politically motivated. It comes from the Blairites, who are determined to cling to power whatever the cost, the British political and media establishment, which is simply terrified of anyone giving back any power to working people, and the Israel lobby. And a large part of it comes from the Israel lobby. Tony Greenstein, Jackie Walker, Asa Winstanley of the Electronic Intifada, and the Jewish American academic and critic of Israel, Norman Finkelstein,  have described at length how Israel and its supporters have been smearing any and all critics of Israel as anti-Semites since the 1980s, even when they are anything but Jew-haters, as in the case of those above. It’s their only defence against the justifiable criticism and condemnation of Israel’s government for its crimes against the Palestinians. It’s hasbara, the Hebrew term for Israeli civilian propaganda. The campaign against Israel’s critics, including Corbyn, is run by a special department of the Israeli state. This is why one of those smeared as an anti-Semite is Cyril Chilson. Mr Chilson is the son of a Russian Red Army pilot and a holocaust survivor.  He’s Israeli, and served in the IDF and then an intelligence unit producing such propaganda. It’s because of his work for the Israeli military that he recognised the attacks on Corbyn and his supporters for what it was, and denounced it. And as result, this man, the son of people whose resistance and survival of Nazism was truly heroic, has been smeared as a Jew-hater. Disgusting.

Thirdly, the Anglo-American media have been producing fake news about Venezuela and Syria. Some of the footage of refugees supposedly fleeing persecution by Maduro’s regime was faked. Independent experts analysing the footage and evidence of the chemical weapons attack at Douma have come to the conclusion that this was also faked. Assad is a monster, who has killed and tortured in order to maintain power, and he does oppress his country’s Sunni Muslim population. But it doesn’t look like he was responsible for that atrocity. That lies instead with the ‘freedom fighters’ – ahem- which we’re supporting. You know, groups connected with ISIS and what evolved from the Syrian branch of al-Qaeda. But the neocons have been pushing for the overthrow of the Syrian regime since the 1990s, because Assad is a Shi’a, like the Iranian regime, although of a much more radical branch of that faith. He’s therefore allied to Iran, which the Americans also want to overthrow. See the pieces produced by the Jimmy Dore Show about this.

Cohen in his attack on the Canary for rightly rejecting the received view of these events is therefore parroting Neocon propaganda.

Zelo Street has written extensively about Stop Funding Fake News, exposing how it attacks decent left-wing social media sites, while at the same time remaining very shadowy itself. No-one knows who runs it, as their identities and connections are very much hidden. The Sage of Crewe has therefore advised companies not to be influenced by their misinformation and pronouncements, until they themselves become much more transparent.

And then there’s Private Eye’s hypocrisy for printing this drivel.

Ian Hislop, the magazine’s editor, appeared on Radio 4 a few years ago in a piece about satire down the centuries, explaining that what his magazine attacked was humbug, double standards. Private Eye is one of the few mainstream magazines that tries to bring the public the news behind the news, exposing double-dealing, lies and hypocrisy in the press, the government and industry. But publishing this attack on the Canary is very hypocritical, consisting as it does of nothing but lies and propaganda.

The Defunding of Arab Satirists Al-Hudood

And it’s especially hypocritical as a few pages before Cohen’s wretched piece, there’s a little article in the magazine’s ‘Street of Shame’ column, ‘Joke Now, Pay Later’, about how the Arabic satirical website, Al-Hudood, was experiencing a funding crisis. Metro Bank has told them it will no longer act as their bank, and they have not been able to find anyone else to do so. There has been no explanation from the banks for this refusal to deal with them.

This seems to be the same tactics Stop Funding Fake News are taking with the Canary and other left-wing bloggers and vloggers: try to take them down through preventing people from supporting them financially. Perhaps whichever oppressive regime or organisation has leant on the banks to withdraw their support for al-Hudood also considers that they’re ‘fake news’ and a dangerous, extremist organisation.

Private Eye does much good in its exposure of some of the underhand dealings in Britain and around the world. But this attack on the Canary is, like their attacks on Corbyn and his supporters, just pure hypocritical establishment lies.

No, Yasmin Alibhai-Brown, You and the Press Are also Guilty for Enabling Johnson’s Dictatorship

August 29, 2019

Yesterday the I’s columnist, Yasmin Alibhai-Brown took it upon herself to identify the ‘guilty men’ responsible for enabling Johnson’s seizure of dictatorial power yesterday. This followed an anonymous piece by someone calling themselves ‘Cato the Younger’, with the title of ‘The Guilty Men’. ‘Cato’ blames thirteen western leaders, two of whom are women. Alibhai-Brown, however, put up her own, shorter list of six men. They are George Osborne, Nigel Farage, David Cameron, Nick Clegg, Jeremy Corbyn and Boris Johnson. Now I agree with her identification of all the above as causes of the crisis, with the exception of Jeremy Corbyn. She includes him because he

has been another unknowing collaborator. He still can’t find the voice or moral clarity to oppose Brextremism, and is worryingly beholden to his close, maniacally anti-capitalist advisers. He could come out for Remain and let, say, Caroline Lucas lead a temporary government of unity. It won’t happen. Not even in our dreams.

This is utter balderdash, just Centrist, anti-Corbyn propaganda. Corbyn has made his views on Brexit very clear. He was going to get Britain the best deal he could. If he couldn’t, he would hold a general election and/or second referendum. This, however, has not been reported in the press and media, which still continues to trot out the pat lie that he never campaigned properly for Remain. Swinson, the leader of the Lib Dems, was asserting this outright lie again the other day, claiming that Corbyn was ‘nowhere to be seen’ at the Referendum campaign. He certainly was. Matt Thomas posted a tweet declaring that Corbyn made 123 media appearances, attended 15 rallies and posted 118 pro-Remain tweets. Swinson herself posted only a couple of tweets for Remain.

And Tory Fibs also tweeted

That is a provable lie. During the EU Referendum Campaign 7 May-22 June 2016, Corbyn, over 46 days, campaigned as follows:

• Traveled 5851km
• Spoke at 15 rallies
• Sent 100 Remain Tweets
• Achieved 33,760 retweets
• Received media exposure 120 times

and contrasted this with Swinson’s own lamentable performance. While Professor Andrew Russell pointed out that the Lib Dems, by contrast, were ‘conspicuous by their absence’.

Academic exposes ‘invisible’ LibDem’s Brexit hypocrisy. Swinson pushing UK toward no-deal Brexit

As for Corbyn being ‘worryingly beholden’ to ‘maniacally anti-capitalist advisers’, this is just a bit of doubletalk trying to stir up the Red Scare about Corbyn and the Labour party a little more. One of Corbyn’s advisors is hard Left. Seumas Milne is, I believe, a real Stalinist. But Corbyn isn’t, neither is he a Trotskyite, or any other kind of Communist. And the Labour party’s programme is simply a return to the mixed-economy, strong welfare state with strong unions that gave Britain three to four decades of prosperity and economic growth after the War.

And then there’s Alibhai-Brown’s whinge that he didn’t make way for Caroline Lucas’ female-only unity government. But this was never a realistic proposal. It was profoundly sexist, and ignored the profound differences between all of the women Lucas invited to join her. It looks to me far more like an attention-grabbing stunt than a serious proposal. It also belies Alibhai-Brown’s claim to be concerned about the poor. Earlier in her article, attacking George Osborne, she states quite correctly that he

punished the neediest, weakened the welfare state and rewarded the richest. Those “left behinds” who voted for Brexit were deliberately left behind by this coldly ideology, small-state Tory.

All of which is correct. And it also describes precisely many of the women Lucas invited to join her unity government. They were also ideological Thatcherites, determined to punish the poor, reward the rich, and destroy the welfare state. And it’s remarkable that Alibhai-Brown, who has spent her journalistic career fighting racing, hasn’t pointed out that not one BAME woman was included on Lucas’ list.

Of course, the real reason Alibhai-Brown is trying to dump on Corbyn yet again, is because she shares her masters’ fears about a Corbyn government that would really empower working people and bring the profiteering super-rich to heel. And so a fair amount of the blame for BoJob’s seizure of power should go to the men and women of the Fourth Estate. 

Murdoch’s papers naturally share a very large part of the blame, because they have relentless hyped and promoted the Tories and particularly Boris Johnson. So have the Torygraph, owned by the weirdo Barclay twins, while the Heil and Depress have also pushed the same extreme right-wing views.

But the nominally left-press should also shoulder their fare share of the blame. The Groaniad, Absurder and the I followed the Tory press in lying about, vilifying and smearing Jeremy Corbyn and his supporters, for exactly the same reasons as the Tory papers: they are afraid of anything that really empowers the working class. The only difference is that they have tried to dress up their Thatcherism with some shreds of progressive ideology. The I, for example, tried promoting Sandi Toksvig Women’s Equality Party. That feminist organisation’s credentials went out the window when Toksvig declared her backing for Hillary Clinton in the American presidential election. Clinton shared her husband’s attack on the American welfare state, such as it was, passed racist legislation designed to come down hardest on Blacks supposedly to tackle the ‘war on drugs’, and presided over an aggressive programme of regime change every bit as militaristic as George Bush’s. Clinton was very much a member of the American establishment, but she tried telling everyone she wasn’t, ’cause of her gender. Now we have Alibhai-Brown trying out the same tactics in promoting Lucas against Corbyn. And in doing so Alibhai-Brown shows what a hypocrite she is.

She, and the rest of the press, have also contributed to Johnson’s resistible rise. All of them have supported the neoliberal economics that have empowered the Tory Brexiteers, even when, like Swinson, they claimed otherwise. The left-wing press could have got behind Corbyn. They didn’t. And so they deserve their share of the blame, along with the Tory rags, for keeping the Tories in power, and allowing Johnson to elevate himself to virtual dictator. 

Observer and CST Attacks Labour Tweeters as Israel Prepares to Build New Homes for Settlers on West Bank

August 5, 2019

Yesterday, the newspaper dubbed by Private Eye ‘the Absurder’ published an article in which the Community Security Trust upheld the great tradition of Zionist fanatics and Labour moderates and libeled 36 pro-Labour Tweeters ‘anti-Semites’. These people, who were not given any space to defend themselves, were denounced as Jew haters simply for attacking Rachel Riley, Tom Watson, and Luciana Berger, used the hashtag GTTO (= Get The Tories Out) and referred to al-Jazeera’s documentary ‘The Lobby’. They were also accused because they dared to point out that accusations of anti-Semitism were being weaponised and used to smear decent people. Shaun Lawson pointed this out in a series of tweets about it, and took apart the CST’s own mission statement. This proclaims that the organisation should ‘speak responsibly at all times, without exaggeration or political favour, on antisemitism and associated issues’ and commented ‘Folks: from a British Jew and grandson of a Holocaust survivor… you could’ve fooled me”. One of those named angrily replied that he could support everything he said about Luciana Berger with evidence, and wanted his name off the list.

See: https://zelo-street.blogspot.com/2019/08/cst-goes-through-looking-glass.html

Needless to say, the Campaign Against Anti-Semitism was also sticking its oar in and attacking these Tweeters as anti-Semites. This is the same organisation that was deliberately set up to defend Israel from criticism after its bombing of Gaza.

After extensively critiquing the article, and showing very clearly that it doesn’t present any evidence that these people are really anti-Semites, rather than simply supporters of Jeremy Corbyn, Mike concludes

Without knowing their side of the story, this is not balanced reporting; it is a smear. From now on, my advice is: Treat the Observer as fake news and avoid anything said by the CST altogether.

See: https://voxpoliticalonline.com/2019/08/04/guardian-cst-anti-semitism-smear-job-prompts-backlash-movement-engineofhope/

Absolutely. The Groaniad and the Absurder have consistently done everything they could to attack Corbyn and his supporters. They supposedly represent the Labour ‘moderates’, which means the far-right Thatcherites, who still support Blair and the New Labour project. And as I’ve said several times before, the two newspapers have also very frequently urged their readers to vote for the Liberals and Lib Dems in general elections. With Boris Johnson down to a majority of one in parliament and Jo Swinson eager to present the Lib Dems as the real alternative to the Tories, while supporting all their policies except Brexit, it seems Kath Viner and her rags are now desperate to smear Labour again.

It also seems to me to be not coincidental that this rubbish was published just after Israel announced that it was going to build 6,000 homes for Jewish settlers but only 700 for Palestinians on the occupied West Bank. The I carried a report by Ilan Ben Zion in its issue for Thursday, 1st August 2019, on page 27. This ran

Israel has approved 700 homes for Palestinians in the West Bank – as it issued building permits for 6,000 new homes for Israeli settlers.

The announcement appears times to coincide with a visit by US President Donald Trump’s son-in-law Jared Kushner, who is the White House’s chief Middle East envoy.

Mr Kushner kicked off a regional tour in Jordan yesterday to promote the Trump administration’s $50bn (£41bn) economic support plan for the Palestinians. The funds would accompany a new peace proposal, which has yet to be released – but which has been widely dismissed by Arab leaders as an attempt to bribe the Palestinians into submission.

The latest permits are for construction in what is known as Area C, which covers around 60 per cent of the West Bank where Israel exercises full control and where most Jewish settlements are located.

Prime Minister Benjamin Netanyahu’s government has approved the construction of tens of thousands of settler homes there, but permits for Palestinian construction are extremely rare. Israel captured the West Bank, along with East Jerusalem and the Gaza Strip, in the 1967 Arab-Israeli war.

Palestinians claim these areas as parts of a future state and most of the international community considers Israeli settlements in the West Bank illegal under international law and an impediment to a two-state solution in the region.

Nabil Abu Rudeineh, a spokesman for Palestinian Authority President Mahmoud Abbas, said yesterday that Palestinians had the right to build on all territory occupied in 1967 without “a permit from anyone”.

Peace Now, an Israeli organisation opposed to West Bank settlements, said that the approval of 700 housing units for Palestinians “is a mockery” because it “will not provide real answers to Palestinians who already live in Area C, and certainly will not help the entire West Bank to be developed as a Palestinian area.”

Corbyn and Jackie Walker, the former vice-chair of Momentum and a Jewish critic of Israeli apartheid, have been jointly denounced by the Israelis as the second most dangerous threat to their country. Corbyn, and his supporters, like Jackie, Tony Greenstein, Mike, Martin Odoni and other decent anti-racists, have been accused of anti-Semitism by the Labour right and mendacious organisations like the Campaign Against Anti-Semitism simply because they criticise Israel’s despicable maltreatment and dispossession of the Palestinians. The Electronic Intifada and Cyril Chilson, another victim of these smears, have pointed out the attacks on Corbyn in the Labour party are hasbara – state propaganda aimed at civilians – naming the department and the official responsible in Netanyahu’s wretched government.

It seems to me that the Israeli state and Zionist propaganda machine are now especially determined to destroy Corbyn and his supporters now that they are expanding their colonies in the Occupied Territories. And they, and their supporters in the British press and media establishment, are also desperate to smear Corbyn now that the Tories are down to a majority of one.

The CST’s and Campaign Against Anti-Semitism’s latest attack in the Groaniad has zero to do with real anti-Semitism in the Labour party, and is really just another, desperate attempt by the Zionists to defend Israel. And the Lib Dem-supporting Graon is determined trash Labour and clear the way for the Lib Dems to continue the New Labour project of pushing Thatcherism while claiming to be somehow left-wing and progressive.