Posts Tagged ‘Daily Mail’

Murdoch Hacks Now Begging People to Buy Papers

April 7, 2020

Okay, no sooner had I put up my piece earlier today arguing that the reason the Scum’s journo, Trevor Kavanagh, wanted the lockdown lifted was because it was causing Murdoch’s papers to lose money, then confirmation of a sort came. Zelo Street had put up a piece reporting that various hacks from the Scum and the Times had written pieces begging people to #buyapaper. They included the Scum’s political editor, Tom Newton Dunn, Jack Blackburn of the Thunderer, Mark Lawton, another Times hack, the Scum on Sunday’s political editor, David Wooding, Sathnam Sangera, Matt Chorley, Martyn Ziegler, all of the Times, and the Scum’s Ryan Sabey and Dan Wootton. They said that the press was in trouble, but journalists, production staff, printers and distributors were all working hard during the crisis to bring us all trusted information, not myths. We would all miss the papers if they vanished. That included the local papers, whom they condescended to mention were also experiencing problems.

Zelo Street commented at the end of this litany that in times like these, people realised what was essential and what was not. ‘A daily paper is rapidly falling into the latter category, especially when, unlike the claims of the Murdoch goons, it is bringing not trusted stories, but an incessant diet of bigotry, hatred, political propaganda, and worthless and uninformed punditry.

Our free and fearless press is bottom of the European trust league. The Murdoch titles play their full part in that ranking. Karma can be a beast sometimes.’

See: https://zelo-street.blogspot.com/2020/04/murdoch-goons-pass-begging-bowl.html

This is correct. I think Zelo Street, or perhaps one of the other left-wing blogs, has put up the stats for the most trusted, and trustworthy, papers in Europe. And they don’t include Britain’s. Murdoch’s own papers have been leading the decline in quality in the British press since he acquired the Herald in 1969 or thereabouts, and turned it from a quality socialist paper into a Tory propaganda rag. Murdoch’s journalistic standards were so low that his staff in New York and Australia went on strike against the way his direction for their journals had turned them into a laughing stock. But Murdoch ploughed on, and the malign influence he exerted through his press and media empire has contributed to Britain becoming a spiteful, hateful place for ethnic minorities, the disabled, and the unemployed, low paid and other folks on welfare. Murdoch’s not alone by any means. The Heil, Depress, and Torygraph have all played their part. But the Scum has become proverbial for its gutter journalism.

This country does have some very good journalists – Mike is one, obviously. But its newspapers are disgusting. Many of them are effectively kept running by unpaid interns and freelance staff, whom they try to find every means they can not to pay. According to the Eye, the worst newspaper for using interns was the Groaniad. Meanwhile, the name hacks get salaries in the tens of thousands, and the proprietors and board all give themselves very handsome salaries and bonuses. As for content, it’s almost entirely shameless Tory propaganda. That, in my view, reached a new nadir last year in the massive smear campaign against Jeremy Corbyn and his supporters, in which Mike and very many others were libelled and smeared as anti-Semites and Nazis. This included decent, self-respected Jews like Jackie Walker. This all comes from Murdoch himself, although I very much doubt he personally ordered any of it. It’s just the direction he’s taken these papers from the start. He is reported to have a very cavalier attitude to libel. Apparently he isn’t deterred from publishing a libelous story by the mere fact that it is libelous, only by whether the fine from a successful prosecution would be more than the sales gained through publishing it. If the number of copies sold wouldn’t be worth more than the fine, the story’s spiked. If the sales and the profits from them are more, then he goes ahead. And heaven help the poor soul at the other end.

According to the Eye, the Times is losing money hand over fist. So much so, that if it were any other paper it would have been axed or sold years ago. But it’s Britain’s paper of record, and so gives Murdoch a place at the political table. Murdoch’s empire as a whole is also in dire financial trouble. Zelo Street a little while ago put up a piece about what News International’s published accounts showed, and instead of a tidy profit they showed a massive, staggering loss. Some of that is due to the fines and out of court settlements Murdoch has had to make for the phone hacking scandal. I’ve forgotten the precise figures, but it’s tens of millions – a truly eye-watering amount.

The Murdoch press’ concern for local papers is also, as you might guess, hypocritical. Going back to Private Eye again, that paper reported in its ‘Street Of Shame’ column that in terms of sales, local papers are actually doing rather well. They’re bucking the decline in newspaper sales. However, they’re under immense financial pressure to the point where many are folding because they’re owned by the same corporations who own the big national papers, and their profits are being used to keep the national papers going.

Now many businesses are suffering because of the crisis and the necessary lockdown, especially small businesses like local shops and the self-employed. Many of these are seriously worried, because they don’t qualify for the government’s promised payment of 80 per cent of their income. Or if they do, it’ll come too late, as the first payment will come in June. But I have little sympathy for the Tory press because of their role in cheering on and propagandising for 40 years of Thatcherism and the poverty, unemployment, and now starvation they’ve caused. All for the profit of the rich few.

If Murdoch’s squalid empire went under tomorrow, it would just be too bad. Except that the people who’d suffer would be the junior writers, the production staff, printers and distributors. The big, star writers, editors and management, including Murdoch himself and his family, would all get generous payouts for their part in degrading British culture and its working paper for all these decades.

 

Mail on Sunday Blames EU for BoJob Catching Coronavirus

March 31, 2020

Here’s a question: how utterly bonkers and desperate is the Mail’s and its sister paper’s hatred of the EU? From last Sunday’s edition of the Mail on Sunday, pretty desperate and insane indeed. The paper devoted a two-page spread to claiming that the EU’s Michel Barnier may have infected Boris. No, there’s no evidence for this, no spokesman has come forward to say that it’s true. The paper just says that it’s a ‘theory’. Which I presume is the Mail on Sunday’s way of saying that they made it up, but want it to look credible. We officially left the EU at the end of January, though we’re still in the transition period. We really can’t blame the European Union for our problems any more. Or at least, we can’t blame them for Johnson coming down with the Coronavirus. It’s his own fault. He meets countless people every day, and shook hands with them against the advice of the experts. He knew better, you see, and decided that all you needed to stop yourself coming down with it was to wash your hands. Well, now that he’s got it and is self-isolating in No. 10, he knows better. But the MoS just can’t let all that hate go, and still has to blame someone for BoJob’s failings and illness. So it has to be the EU.

And if that wasn’t enough xenophobia, there was another two-page spread by the vile Iain Duncan Smith blaming the virus on China and demanding ‘a reckoning’. ‘We must stop kowtowing to these despots’, he thunders. The use of the term ‘kowtow’ is almost certainly deliberate. It’s from the Chinese word for the ‘nine knockings’, the traditional form of prostration before the Emperor or one’s superiors during the Chinese Empire. Naturally, the peeps on Twitter weren’t impressed with this display of blatant bigotry and attempts to deflect blame for the virus onto foreigners. Zelo Street in their article on this quotes a number of them. One of those was Annette Dittert, the London correspondent for German broadcaster ARD. And the Sage of Crewe also makes the point that this is all about trying to find someone else to blame for BoJob’s failure to tackle the disease. The Street comments

Our free and fearless press knows that the crisis response from alleged Prime Minister Alexander Boris de Pfeffel Johnson was hesitant, slow – and late. He knew what was unfolding in Italy, the actions that were being taken in China, the mass testing that was being enacted in Germany, and he knew more needed to be done to properly equip the NHS for the onslaught of sick and indeed dying patients. He dithered and delayed.

Absolutely. But the MoS has seriously miscalculated the effect their pieces have had on the British public. I don’t doubt that many of their readers will have been taken in, and there is a certain section of the right that sides with Trump when he says that the Chinese should be made to pay. But for many other people, these two pieces have just shown how freakishly ridiculous the rag is. One commenter on Twitter, Martin Rowson, compared the newspaper to a mutant dog kept in pickle jar in Ripley’s ‘Believe It Or Not’ freak show. It’s a deformed creature that elicits amazement, disgust and laughter rather than being taken anywhere near seriously.

https://zelo-street.blogspot.com/2020/03/mail-on-sunday-says-eu-done-it.html

Boris Getting the Coronavirus Shows How Seriously He Took It

March 27, 2020

The big news today is that the charlatan passing himself off as prime minister has personally come down with Covid-19. He showed mild symptoms of the virus, including a temperature, was tested for it, and the results were positive. He is therefore self-isolating in some corner of No. 10. Nevertheless, he was still keen to show that he was, in the words of one BBC news presenter this morning, ‘Tiggerish’. He was not incapacitated, and would carry on the business of government through teleconferencing and other methods. And if he does become too ill to govern, then the Foreign Secretary, Dominic Raab, will take over. Lord preserve us!

Boris, as the Prime Minister, was in an especially exposed position because his duties mean that he has to meet many different people every day. Just like Prince Charles has, who has also contracted the disease. Fortunately, Boris has come down with it several weeks after he met her Maj, so she doesn’t have it. But it’s partly BoJob’s own fault that he’s got it. Mike today put up an article reporting and commenting on the fact that Boris was warned not to shake hands. But he carried on regardless, even boasting that he was. He would be all right, you see: all you needed to do was wash your hands, that was the important thing. Er, no. That’s why the health authorities have been telling everyone to stand 2 metres away from each other. Hand washing’s important, but on its own it won’t stop anyone getting the virus. As BoJob has just found out.

But this shows very clearly how seriously Boris and the Tories, or at least his circle, took the virus: not very. Mike quotes the New York Times, which comments on the woeful leadership our comedy prime minister has shown in this crisis. He’s been cheerful when he should have been grave, and presented a muddled message when clarity was needed. It’s a poor performance from someone who was selected because of their communication skills.

I think part of the problem comes from Boris’ own attitude to his briefs. George Galloway remarked during an interview that he’s know Boris for 20 years, and he doesn’t read the information given him. It’s why his performance as Foreign Secretary was such an embarrassing disaster. He went to Moscow to soothe relations with Putin, only to make matters worse with remarks about the Russian autocrat when he returned. And then there was that embarrassing episode when he visited Thailand, and the British ambassador had to ask him to be quiet when he was being shown round the country’s holiest temple. He started to recite Kipling’s ‘Road to Mandalay’, and couldn’t understand why that may not have been appropriate.

But there’s more than an element of willful ignorance in his attitude. Medical experts have said that he should have imposed the lockdown seven weeks ago. Boris didn’t, because he accepted Cummings’ bonkers, malign idea that all that was needed was herd immunity. The disease should be allowed to spread through the general population. No lockdown should be imposed, as that would damage the economy. This took priority over people’s health, and if some old people died it was just too bad. This policy is nonsense, the kind of Bad Science Ben Goldacre attacked in his book of that title. But even after Boris took the decision to close some businesses, pubs, clubs and other social gatherings were allowed to continue. Many Tories said that they were still going out for their pint, despite the government advising them – but not actually forbidding them – not to. Those still heading down the boozer included Boris’ own father, Stanley. The pubs and other establishments were only shut down, apparently, because Macron told Boris that if he didn’t, he’d close the French border. And that would seriously harm the economy.

And this lunatic attitude is still fervently embraced by some parts of the Tory establishment. This afternoon the Sage of Crewe put up a piece about another bonkers article in the increasingly desperate and bizarre Torygraph by a hack called Sherelle Jacobs. Jacobs has decided that Cummings was entirely correct, and BoJob has been panicked into adopting the present strategy by Imperial College research. She claims that there is ‘no consensus’ on how to handle the virus, but, as Zelo Street points out, she cites no sources for that view. And she also rants about how the strategy is also due to ‘liberal managerialism’ and ‘global elites’. She’s spouting dangerous nonsense, but she was supported in her delusion by Toby Young. Young declared that Boris was spooked by ICL’s modelling, but we don’t know how reliable that is, and that it’s beginning to look as if ICL exaggerated the risks of not adopting hard suppression measures. Which is more nonsense for which Tobes provides absolutely no data to back it up.

I’ve said in several previous blogs, as have many others, like Buddyhell and Vox Political, that Boris’ attitude is rooted in the Tories’ own eugenicist views. They regard the poor and disabled as ‘useless eaters’, who should be allowed to die so that the fit and the able, and most of all, the rich, should be allowed to prosper. Boris was content to tell the nation that many of their loved ones would die before the time, but wasn’t going to do anything about it, because their lives simply weren’t important. He and the others in his circle were fit and, as the rich and privileged, biologically superior according to their Social Darwinist views. Only the biologically inferior would catch it, whose lives don’t count and are an encumbrance to the right of the rich to do what they want and pay as little tax as possible. Now Boris has shown how irresponsible and stupid that attitude is by coming down with it himself. Positive thinking and a clean pair of mitts are important, but they won’t save you on your alone.

But the Torygraph’s refusal to accept that a lockdown is necessary is part of the Tories’ wider refusal to believe experts. The Heil and other right wing papers have published claptrap telling the world that global warming is a myth. Michael Gove famously declared a few years ago that people were tired of listening to experts. And I believe I recall that when one of the Tories – I think it was Iain Duncan Smith – was actually confronted with evidence showing his policies wouldn’t work, he had nothing to say except that he believed it.

Well, the Tories prefer belief and pernicious pseudoscience over reality. As a result, Boris has now got the disease and thousands more people are in danger of dying from it.

See: https://zelo-street.blogspot.com/2020/03/toby-young-jumps-virus-shark.html

Has hand-shaking Johnson taken his whole cabinet down with coronavirus?

Melanie Philips Pushing the Anti-Semitism Smears Again

March 7, 2020

Okay, it’s the beginning of March, Boris Johnson’s government has settled into its new round of incompetence and personal vindictiveness, and the Tories have been caught in another islamophobia scandal. According to the Mirror, 20 Tory members were expelled for their horrendous views on Islam. BBC Politics Live in its wisdom decided to discuss the issue of race. Unfortunately, one of the guests they chose to talk about it was Daily Heil hack Melanie Phillips. The author of Londonistan, which claims that London is now seething with Islamist terrorists and that Muslims are intent on destroying western society, her views on race are closer to Tommy Robinson than Dr. Martin Luther King. And like the rest of the Israel lobby, she confuses anti-Semitism with anti-Zionism. According to Zelo Street, she began by expressing her views on the leading contender for the Labour leadership. Keir Starmer, she opined, was a ‘very decent guy’, and she was sure he was going to put in eye-catchingly good measures to get rid of people, who have not been got rid of.  As for Rebecca Long-Bailey’s response to questioning the day before, she declared that Long-Bailey was trying to avoid the fact that she had gone along with something she should never have gone along with, along with many other members of the Labour Party. Which was, she then explained, that Starmer wasn’t going to get on top of this problem. And that problem went beyond the Labour Party and permeated progressive politics. And it was all about hostility to Israel. She said

It’s wrapped up in attitudes to Israel. It’s wrapped up with beliefs that what’s being talked about isn’t really anti-Semitism, it’s not really prejudice, it’s simply an attempt to stop criticism of Israel. In other words, even among people of goodwill, there is a very widespread failure to understand quite what this thing is that has come out of the woodwork, and until and unless people are prepared to acknowledge precisely what it is, and acknowledge the enormity of it, and the depth of it, no-one’s going to get on top of it”.

As Zelo Street points out, not only is Phillips highly presumptuous in arrogating to herself the authority to define what anti-Semitism is, she expands it so that it includes legitimate criticism of Israel. Even the IHRA definition of anti-Semitism, which includes amongst its examples criticisms of Israel, also allows legitimate criticism.

And Zelo Street also pointed out that Philip’s opinions were at variance with the facts. After all the evidence of anti-Semitism was passed to the cops, the rozzers only charged one person. Five were arrested, but four of them – three men and a woman – were released and told they would face no further action. That’s out of a party with nearly half a million members.

The Street concludes

‘If what Melanie Phillips was talking about “goes very deep”, how come only one person was charged with an offence? After all that evidence was handed over to the Police? After all the hype, if there was such a serious problem, wouldn’t one expect the numbers to be rather more significant than that? It’s almost as if someone was exaggerating.

Not that one could ever accuse Melanie Phillips of such behaviour. Perish the thought!’

See: https://zelo-street.blogspot.com/2020/03/melanie-phillips-racism-hypocrisy.html

In fact nearly all the allegations of galloping anti-Semitism in the Labour Party are fact-free. The people accused and expelled, like Tony Greenstein, Jackie Walker, Marc Wadsworth, Martin Odoni, Mike Sivier, Cyril Chilson and many others, were smeared because they were supporters of Corbyn and/or critics of Israel. They are all genuine anti-racists, but the whole point of the anti-Semitism witch hunt is to close down criticism of Israel and its barbarous treatment of the Palestinians, regardless as to truth or legitimacy. Eleven years ago Peter Oborne, a former Telegraph journalist of immense integrity, who just before the election announced his support for Corbyn, present a Dispatches documentary on Channel 4 on the Israel lobby. He talked to former Groaniad editor Alan Rusbridger, who told him that whenever the newspaper published a piece on Israeli atrocities, the head of the Board of Deputies of British Jews would turn up with his pet lawyer, moaning that coverage of such events would result in a rise in anti-Semitism. He also discussed how the Board had accused the Beeb of anti-Semitism because it dared to cover the massacre of Palestinians by the Lebanese Christian Phalange in the Sabra and Shatila refugee camps during that country’s civil war. The Phalange were allied to Israel, and therefore the coverage was anti-Semitic. And so were the very respected Beeb foreign correspondents, Jeremy Bowen and Orla Guerin, who reported it. When the Beeb tried to defend them, the defenders, in true witch hunt fashion, were also accused of anti-Semitism. And that included David Attenborough, the very well respected wildlife presenter and former head of BBC 2 many decades ago. The documentary interviewed the Oxford academic Avi Shlaim, an expert on Middle East affairs, who revealed that the Board’s complaints had been examine by the broadcasting regulators, and rejected except on a minor point. The Beeb’s reportage had been correct.

But this is immaterial to the Board and the rest of the Israel lobby. What matters is defending Israel, whatever it does. Even when that includes shooting nurses and unarmed protesters dead and torturing children. And the IHRA definition of anti-Semitism is an important weapon in its defence. Because it states that some criticism of Israel may be anti-Semitic. This is expanded to mean all, or as many as the Israel lobby can get away with. It’s why Kenneth Stern, the Zionist American academic, who was one of those who formulated the definition, has criticised it for having a chilling effect on free speech about Israel.

The Tories and the Israel lobby are terrified of legitimate criticism of Israel. So terrified in fact, that they ignore the fact that anti-Semitism is far more prevalent in right-wing parties, and that almost all of it in this country comes from the far right. And so Melanie Phillips and her ideological ilk have precious little to say about members of the Met police having connections to real Nazi organisations, or Tommy Robinson greeting his supporters with ‘Shalom’ and appealing for more money to overthrow the White race – a clear reference to the real anti-Semitic conspiracy theories.

No, they’re far more worried about a united, resurgent Labour Party. A party that would allow legitimate criticism of Israel. And that says much about their racism and hypocrisy.

 

 

Rejoice! Murdoch Press Losing MILLIONS

February 23, 2020

Here’s a bit of good news amidst the horrors of this Tory government, the floods, deportations, rampant racism and the Coronavirus: the Murdoch press is losing money. Very big money. Zelo Street has just put up a very revealing piece about their accounts for the period ending June 2019. This reveals that the Murdoch empire has been hit with a charge of £26,721,000 for one-off payments for legal fees and damages paid to the claimants in the phone hacking scandal. They’ve also incurred other one-off costs for UK newspaper matters of £25,737,000. Other charges include £1, 549,000 for the Management and Standards Committee. This means that the total damage is £54,007,000. Mind you, the directors still remain handsomely rewarded. They have been paid £5,191,000. Of which Rebecca Wade got £2,787,000. Overall, the company lost a total of £67, 952,000. The total loss for the financial year is £67,952,000. Which means that even without the phone hacking scandal, the company would have lost £14 million.

Zelo Street comments

‘Will the Murdoch press make money again in the next few years? Given the claims keep on coming, and the potential downside for the Sun titles if there is serious blowback (as happened with the Screws over the Dowler hacking), it’s not such a daft question.

Or is Rupe just in it for the political leverage? There’s a $64,000 question for you.’

See: https://zelo-street.blogspot.com/2020/02/murdoch-press-still-losing-money.html

That’s a very good question. A little while ago Private Eye raised the same issue regarding the Times. The actual amount of income generated by the Thunderer is so small, and its losses correspondingly so high, that if it was any other paper it would have been closed down years ago. But because it’s the British paper of record, Murdoch keeps it going because it gives him a seat at the same table as the politicos.

The Sage of Crewe recognises how influential the Murdoch titles still are. Tim remarks that the Murdoch’s goons still exceed the other titles, even those of the Heil, in the hate they can lay on their targets. The rest of the press follows their lead, and knows better than to mess with them. But the costs of the phone hacking scandal show all this is catching up with Dirty Rupe and his empire of sleaze.

Tony Benn in his book, Arguments for Democracy, points out that the Daily Herald didn’t fold because it lacked a popular readership. It collapsed, and then was subsequently bought by Murdoch and transformed into the scabby rag it is now, because it lacked advertisers. At the time its readership was bigger than the Times, the Groaniad and the Financial Times added together. What killed it is that its working class readers were too poor to appeal to the advertisers.

I’ve no doubt the paper’s sales increased massively after it was transformed into the Scum. But I also think that it was kept afloat because it was a Tory paper. It was the first working class Conservative newspaper, and so companies that would have had second thoughts about advertising in a socialist paper were probably more prepared to place adverts with Rupe’s mighty organ.

The question is, will that continue. If the Murdoch papers continue to lose readers, will there come a point when the advertisers demand that they’re not getting enough exposure for the money they’re spending, and demand that his newspapers cut their advertising rates. Which will mean another financial hit for them. And what will happen if Murdoch doesn’t shake off his newspaper’s reputation for gross breaches of journalistic standards. Of course the Scum’s journalistic reputation always was low, but in the 1980s and ’90s there was also a tendency to laugh it off as a joke. One of the silly parties standing in Gloucestershire in either the 1983 or 1987 election was the ‘Have the Sun Redesignated as a Comic’ Party. This shows how seriously some people viewed it. Which is unfortunate, as while the Scum certainly deserved its mockery, the joke also created a kind of complacency. For the more intelligent, the Scum was dire and a joke, but it still was massively influential, and the policies it and its master promoted – rampant militarism, welfare cuts, privatisation and a culture of ruthless selfishness and greed – were anything but funny.

But with the phone hacking scandal, some of that laughter has died, quite apart from the bitterness the good folk of Liverpool still feel about the paper’s gross libel of their fair city. How long before the paper’s reputation gets just that bit too toxic that the advertisers don’t want to risk their reputations by being associated with it. And if they go, the Scum goes too.

And hopefully, there’ll be a few more years where the Murdoch press makes such spectacular losses, that it won’t be too long in coming.

Does Sarah Vine Look like Two Doctor Who Villains?

February 20, 2020

Okay, I know this is ad hominem, but it’s been niggling away at me for some time. This is one for Dr. Who fans, and the question is: does Michael Gove’s equally odious wife, Sarah Vine, look two of the villains from the classic series, the Black Guardian of Time and the Valyard.

Sarah Vine

The Black Guardian of Time, as played by Valentine Dyall

The Valeyard, as played by Michael Jaystone

The Valeyard was an evil version of the Doctor, made up of pieces from his 12th and 13th incarnations. He acted as the prosecution in the Colin Baker story, ‘Trial of a Time Lord’. The Black Guardian of Time was the opposing force to the White Guardian. He first made his appearance in the Tom Baker ‘Key to Time’ story, ‘The Armageddon Factor’, and later reappeared during Peter Davidson’s time as the Doctor. Whereas the White Guardian stood for Good, the Black Guardian stood for evil, seeking to destroy the universe and plunge it into chaos and evil.

Which sounds pretty much like the policies of the Tories and Daily Mail. It’s been established in Dr. Who that the Time Lords can change sex when they regenerate. The Doctor’s done it, and before him/her the Master became Missy.

So perhaps the Black Guardian has also done it and is now hiding undercover in the Daily Fail’s office, seeking her chance to once again overthrow the forces of order and spread evil across time and space.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Channel 4 Threatened by the Tories with Privatisation… Again

February 6, 2020

The ‘Viewpoint’ column in next week’s Radio Times, for the 8th to 14th February 2020, contains an article by Maggie Brown, ‘Saving Thatcher’s baby’, about the problems confronting Channel 4. It begins

In 2020, Channel 4 is facing a number of challenges. Its staff are scattered to the winds, Channel 4 News is under attack from the Government, and the threat of privatisation looms. Is the pioneering broadcaster, which was launched in 1982 by Margaret Thatcher, facing an endgame?

She then describes how the broadcaster has moved its headquarters out of London and into Leeds, with hubs in Glasgow and Bristol with more programmes filmed in the regions, such as Manchester and Wales, and changes to the broadcasting schedules with the introduction of new programmes. One of these will be Taskmaster, taken from the Dave digital channel. Brown comments that the programme’s acquisition by Channel 4 is an attempt to boost audiences, but is also ‘a symptom of the tricky compromises and tightrope that C4 has to walk.’ She continues

It is a public service broadcaster “funded by advertising, owned by you”. It must also rally support as an alternative public service broadcaster to the BBC in the face of a hostile Conservative government that is needled by its mischievous independence and most recent mockery (that melting ice sculpture after Boris Johnson failed to show up for a climate change debate).

But relations with Conservative governments have always been tense, with liberal Channel 4 News and tough current affairs programmes such as Dispatches the lightning conductors. After the climate change debate last November, privatisation was immediately threatened again: a knee-jerk response.

She ends the piece by stating that the broadcaster’s business team will remain in London. She sees this as an indication that the broadcaster will not only confound the pessimist’s predictions of its impending demise, but will actually thrive. The business team have the Thatcherite values of self-reliance, and it’s this quality that will allow the broadcaster not only to survive but flourish.

Hm. Possibly. My own feeling is that if Channel 4’s business team manages to save the broadcaster, it won’t be because of an nebulous ethos of ‘self-reliance’, but because it will reflect the views and demands of metropolitan business. The same businesses that fund the Tory party.

She is, however, right about the Tories having a persistent distrust of the broadcaster. Thatcher set Channel 4 up in order to be an alternative to BBC 2. It was to serve communities that the Beeb channel didn’t, like ethnic minorities. It was also to excel in news coverage, as well as alternative arts and sports. By the latter, Denis Thatcher actually meant yachting. What that meant in practice was that the programme broadcast opera, as well as Indian cinema, a serial of the Hindu epic, the Mahabharata, a history of the madrigal, the pop show, The Tube, and a variety of comedy shows. These included Who Dares  Wins, a sketch show whose cast include Rory McGrath and Tony Robinson, the classic satirical puppet show, Spitting Image, and Desmond’s, which was set in a Black barbers, and launched a wave of Black comedian in Britain. It also had a history of Africa presented by the White afro-centric historian, Basil Davidson, and a news programme about the continent with Black presenters and reporters.  It also showed Max Headroom, which consisted of pop videos hosted by the eponymous Max, the world’s first computer-generated video jockey. Offsetting all the highbrow stuff were sexually explicit films and programmes, which was the closest teenage schoolchildren could get to viewing porn before the internet. It was the sexually explicit stuff that particularly annoyed the Daily Mail, who branded the broadcaster’s controller at the time, Michael Grade, ‘Britain’s pornographer in chief’. The Channel responded to this by broadcasting programmes for gays and lesbians. Amid the furore, one of the most sensible comments was made by the archdeacon of York. When they asked the good churchman what his view of the broadcaster showing a series about lesbians, he replied, ‘Well, who’s going to watch that if there’s Clint Eastwood on the other?’ Quite. Now I understand that one of the channels is bringing back The ‘L’ Word, a lesbian soap opera first shown at the beginning of this century. Quite apart from Channel 4’s own gay soap opera, Queer As Folk.

Private Eye seemed to regard Channel 4 back then as condescending and pretentious. Its literary reviewer sharply criticised a book by its then chief, Jeremy Isaacs, because he made it plain he wanted to bring the British public material like miner’s oral history and so on. When people complained that people didn’t want some of this, Isaacs replied that they had latent needs, needs they didn’t know they had, until someone showed them the material they’d been missing. It was this comment that particularly aroused the reviewer’s ire. But Isaac’s was right. Sometimes you don’t know if there’s a demand for a subject, until you offer people the chance of trying it. And Channel 4 really tried to expand, create and satisfy a market for culture. Oliver Letwin, the former sketchwriter for the Daily Mail and now the Times, actually praised the broadcaster for this in his book, Bog Standard Britain. The broadcaster’s programming always hit and miss. Amid the good stuff there was also much material that was rubbish. And while it had the reputation as rather left-wing, it also carried a programme of political discussion for Conservatives, Right Talk. On the other hand, its opera performances actually managed to reach a decently sized audience, showing that ordinary Brits wanted and would watch highbrow culture.

Its average audience, however, was tiny, and there was pressure on the broadcaster, like the Beeb, to produce more popular programmes to give the British public value for money. Hence the channel became much more mainstream in the 1990s. Its audience grew as expected, but the country lost out as the channel no longer tried to expand the public’s minds and tastes as it once had. And as I said, this was lamented by Letwin, among others, a supporter of the very party that had spent so much time decrying and criticising the channel for being too daring and alternative.

If I remember correctly, the Tories have privatised the channel before. There have been at least two part-privatisations, where the government has sold off some of its share in it. One was under Thatcher, when she was privatising everything. I think the other may have been under Major, who continued her programme. I have a feeling that the second privatisation may have been a cynical move by the Tories to try and work up some enthusiasm for the government. It was announced with the fanfare the Tories usually gave the privatisations, presenting them as some kind of exciting generous opportunity granted to Britain’s workers. Thatcher was trying to create a shareholder democracy, where ordinary people would own shares as participants in capitalism. That’s all died the death a long time ago. The shares given to the workers in the privatised industries have all been sold on, and are now in the hands of a few big businessmen. The council houses she sold off have been bought by private housing associations for profit, and there’s now a housing shortage. And the privatisations were never as popular as the Tories tried to make us all believe to begin with. Support for them, according to polls done at the time, never rose about fifty per cent.

Channel 4 news has a reputation for excellence. Which is undoubtedly why the Tories now despise it and are discussing privatisation again. Britain’s publicly owned broadcasters are under threat because they are obstacles to Murdoch, the Americans and the British private broadcasters, who fund the Tories, dominating British television. They also despise them because they’re supposed to be impartial, unlike the private networks, which would be free to have whatever bias their proprietors chose. And besides, as this week’s attempts to dictate to the media, who could and could not attend BoJob’s precious lobby briefings shows, the Tories want to impose ever more restrictive controls over the media. The end result of that process, if it goes on is, is the rigorous, authoritarian censorship of totalitarianism.

I dare say that if the Tories do go ahead and privatise the Beeb and/or Channel 4, it’ll be presented as some kind of great liberalisation. The British public will be freed from having to support them, and they will have to take their chances in the market place, according to the tenets of Thatcherism. But if that happens, public service broadcasting will have been destroyed along with what should have been cornerstones of media impartiality.

But considering how relentless biased the Beeb has been against Labour and in favour of the Tories, their news desk has done much to destroy that already.

Sinn Fein Attends Recruitment Drive for Ulster Police

February 6, 2020

If this was done in genuine good faith, then it’s truly a massive step forward. According to yesterday’s I, the Ulster police have hailed as ‘seismic’ the attendance of Sinn Fein at a police recruitment drive. The report on page 2 ran

Sinn Fein’s attendance at a police recruitment drive in Northern Ireland has been hailed as “seismic and historic” by the region’s chief constable. Stormont Deputy First Minister Michelle O’Neill joined Simon Byrne at the event at the PSNI training college in east Belfast.

When the British government initially sent the troops into Ulster, they were welcomed by Roman Catholics because the RUC was dominated by Protestants, and biased and brutal in its treatment of Catholics. Of course the good will towards the army didn’t last, and they became primary targets in the hideous violence and civil war that followed. In the ’90s the government began a move to reform the RUC and recruit more Roman Catholics. This was criticised by newspapers from the Daily Mail to Private Eye. The latter magazine also published a letter from an Ulster Catholic stating that, as dominated by Protestants as it was, they preferred the RUC to the ruthless community enforcement of the IRA.

I hope this means that Sinn Fein is now confident that the police is in impartial in its treatment of people in the Six Counties, and that RUC officers may carry out their duties without threat from the Nationalist community. I also profoundly hope that Sinn Fein is now able to represent and stand up for Ulster Catholics and a united Ireland peacefully through democracy and the ballot box. And also that they continue to receive the support of the Nationalist community, who don’t see this as some kind of sell-out and turn to the men and women of violence for the achievement of those goals instead.

 

Journos Walk Out As Boris Tries to Control Press

February 5, 2020

The Tory attempts to impose rigid, authoritarian control over the press continues. One of the big stories yesterday was the news that the assembled hacks and hackettes of the media had walked out of a press briefing organised by No. 10. There was going to be a ‘technical briefing’ on Brexit by David Frost, our comedy Prime Minister’s adviser on Europe. However, only selected members of the fourth estate were invited. A list was read out of those favoured journos were going to be allowed to go to No. 10, splitting the media into two groups as those who were and were not invited were told to stand on different sides of the room. The media outlets that were definitely not invited included the I, Daily Mirror, Independent, Evening Standard, HuffPost UK and PoliticsHome. Those papers not on BoJob’s list also tried to get into the briefing. This assault on press freedom was too much even for those invited, and other journos walked out of the meeting in protest. They included Laura Kuenssberg for the Beeb, ITV.s political editor Robert Peston and the senior political correspondents from the Heil, Torygraph, Scum, Financial Times and the Groaniad. A row broke out, with Lee Cain, BoJob’s director of communications, declaring “We are welcome to brief whoever we want, whenever we want’.

The Mirror’s political editor, Pippa Crerar, described the shenanigans as ‘sinister and sad’. The SNP’s culture spokesman, John Nicholson, commented that Johnson already hid from interviewers he found too tough, a tactic he learned from Trump. The Shadow Culture Secretary, Tracy Brabin, said that it was concerning that Johnson was using Trump tactics to hid from scrutiny. Dame Eleanor Laing, the deputy Speaker of the House of Commons, also condemned BoJob’s actions, and said, ‘Accredited lobby journalists are indeed part of our parliamentary community and so, of course, must be, should be, and normally are treated with respect’. And the NUJ general secretary Michelle Stanistreet said: ‘As ministers are now boycotting certain programmes and journalists, this represents another very dangerous step.’

The I covered this in yesterday’s edition, for 4th February 2020. Their description of the events on page 10 was accompanied by an analysis by Richard Vaughan, ‘No 10 has started to chip away at freedom of press’, describing how this was just the latest step in Boris’ attempts to restrict press freedom and hostile reportage. The article ran

Since entering No 10 last year, Boris Johnson’s senior advisers have wanted to exert greater power when it comes to the media. Up until the election, Dominic Cummings, the Prime Minister’s de facto chief of staff, and his direct of communications Lee Cain, were too distracted to do much about it.

But having secured an 80-seat majority, the pair have all but declared war on the parliamentary “lobby” journalists in a bid to exercise their new-found strength.

First was change to the lobby briefing system – the twice-daily meetings where journalists can fire questions at the Prime Minister’s official spokesman.

Cain insisted that all meetings would be held in Downing Street rather than the Commons. This raised concerns that it would give No 10 the power to refuse entry for any journalists who had fallen out of favour.

And so it has proved. Last week, a select group of journalists were invited to a briefing by security and intelligence officials on allowing Huawei to run part of the UK’s 5G network. Representatives from I, the Daily Mirror, HuffPost, the Independent, the Press Association, Reuters and several websites were barred.

Yesterday, No 10 repeated the move, attempting to freeze out several journalists from a Downing Street briefing with the Government’s lead Brexit negotiator David Frost, only this time it prompted a walkout.

It follows similar decisions by Mr Johnson’s team to boycott BBC Radio4’s Today and ITV’s Good Morning Britain as well as avoiding Andrew Neil during the election.

It is a power play by Cummings and Cain, who prioritise “message discipline” above all else and who view the favoured outlets as being essential to getting their message out. The move has been described as Trumpian by opposition MPs, due to its similarity to the way the US President excludes certain reporters he does not like.

It would be very easy to dismiss this as sour grapes at not being one of the chosen few titles, but it is a worrying sign of things to come. Shutting out certain publications damages the bedrock of a free media which exists to help hold the Government to account.

In fact, as the media coverage of the Labour Party and Jeremy Corbyn has shown, it’s been a very long time since the Tory media held the government to account. They were also very heavily favoured by the Beeb. John Major, when he was in power in No. 10, used to ask his cabinet how their friends in the media could help them spin certain issues and stories. And former cabinet ministers of Tony Blair’s have described how he was always concerned to have the press on his side, and that Rupert Murdoch was always an invisible presence at meetings due to his switch to supporting Blair.

Now with this attempt by Boris to exclude the media outlets he dislikes and Johnson debating whether or not to abolish the licence fee and privatise the Beeb, the media just might be waking up to what a threat Johnson poses to freedom of speech and of the press.

And this is a very dangerous step. Trump, who started this tactic, also pondered whether or not he could have certain newspapers closed down. He can’t, at least not at the moment. But that’s another step in the sequence of imposing a rigid state censorship over the media comparable to that of Hitler’s Germany and Mussolini’s Italy.

The media were fine about supporting Boris when it was voluntary. He was standing up for capitalist freedom against that evil Commie Corbyn. Well, Corbyn wasn’t a Commie, and they’re just now starting to find out that under Boris, supporting him is going to be  compulsory.

Private Eye Attacks Hypocrisy of Non-Dom Tax Dodging Press Barons

January 29, 2020

Five years ago in 2015 the then leader of the Labour Party, Ed Miliband, outraged the press barons in Fleet Street by suggesting the abolition of non-dom tax status for people actually living in the UK. This frightened them, as many of them, such as Evgeny Lebedev, the owner of the I and Evening Standard, David and Frederick Barclay, the weirdo owners of the Torygraph, and Heil owner Viscount Rothermere, also avoid paying British tax through non-dom status. There was therefore a flurry of articles in their papers scorning Miliband’s suggestion and declaring that if it came in, it would bankrupt Britain by forcing all the millionaires in London and elsewhere to flee the country. And the papers certainly did not tell their readers that there was more than a bit of self-interest behind their attacks on Miliband.

Private Eye, which, according to editor Ian Hislop, skewers humbug, therefore published an article in their ‘In the Back’ section, ‘Street of Sham’ in the issue for 17th to 30th April 2015 attacking this fine display of gross hypocrisy. The piece ran

So consuming was the Tory press’s rage at Ed Milibands’s plan to make Russian oligarchs and gulf petro-billionaires in London liable for the same taxes as British citizens, its hacks forgot to declare their interest.

“London backlash over Ed’s non-dom attack,” boomed the front-page of the London Evening Standard, as if a mob had descended on Labour HQ to defend London’s much-loved oligarchs and hedge-fund managers. “Attacking non-doms could backfire on us,” continued an editorial inside. Sarah Sands, the Standard’s Uriah Heepish editor, did not risk her career by saying who the “us” included – namely her boss, Standard proprietor Evgeny Lebedev, the Russian who last year dodged the Eye’s repeated questions over his own domicile.

Silence infected the Telegraph too, where not one of the reporters who warned that Labour’s “cataclysmic” decision would drive away “tens of thousands of entrepreneurs and business leaders” mentioned that their owners, the weirdo Barclay twins, reside in Monaco and the Channel Islands to avoid British tax.

Instead they quoted James Hender, head of private wealth at Saffery Champness accountants, who warned that the rich may leave. The Telegraph didn’t tell its readers that Hender boasts of his long experience ensuring that “the most tax efficient strategies are adopted for non-UK situs assets” for his non-dom clients.

It was the same at the Mail, which failed to declare that its owner, 4th Viscount Rothermere, is treated by the tax authorities as a non-dom. And at Sky, political editor Faisal Islam reported that “Baltic Exchange boss Jeremy Penn slams Labour non-dom plans” without declaring that his owner, Rupert Murdoch, does not pay UK tax and that Penn acts for super-rich shipping owners.

Jolyon Maugham QC, who has advised Labour and the Tories on tax reform, tells the Eye that any reader silly enough to believe the Tory press and tax avoidance industry should look at what they said in 2008, when Labour introduced the first levies on non-doms.

Back then the Mail then said the central London property market would crash as non-doms sold up and moved to Switzerland. In fact, between Labour introducing the levy and 2014, prime central London property prices rose 41 percent. At the end of 2014, Knightsbridge estate agent W.A. Ellis said 54 percent of sales were to overseas buyers.

The Mail was equally certain the City would suffer. On 8 February 2008 it cried that the levy “risks the City’s future”. The British Banking Association warned of “a devastating blow”. The Telegraph of 12 February 2008 said that “the country’s wealthiest individuals are being bombarded with leaflets and letters explaining how easy it would be to relocate to Switzerland, Monaco and a host of other countries”. Not to be outdone, Mike Warburton, senior tax partner at accountants Grant Thornton, said the levy was the “final straw”.

If a word of this had been true, there would be no non-doms left for Milband to tax. As it is, there are 115,000 because, as Maugham says, London remains a “very nice place to live, if you’re wealthy. And that won’t change.” Or as the Financial Times put it: “The many advantages of London as a financial centre do not dissolve simply because of a change in a hitherto generous tax treatment of resident non-domiciles.”

The pink ‘un has only recently realised the iniquity of the non-dom rule, with an editorial last month calling for its abolition. Editor Lionel Barber modestly claims some credit for Miliband’s stance. But as editor for almost a decade, why was he so late to the party? Surely not because, until 2013, FT owner Pearson was run by US-born Dame Marjorie Scardino, who would certainly have qualified for non-dom status and whose London flat, the Eye revealed, was owned via an offshore company?

The Daily Mail’s owner, Lord Rothermere, is a particularly flagrant tax dodger in this regarded. The current Rothermere inherited the status from his father, who really was not resident in the UK. He lived in Paris. But Rothermere junior appears very much to have made Britain his permanent or at least primary residence. He has a parking space in London, and the Eye reported a few years ago he was extensively renovating his stately home in the West Country.

The non-dom tax status, offshore banking and other ways used by the corporate and super rich to avoid tax are part of the reason for the increasing impoverishment of everyone else. They aren’t paying their fair share of the tax burden, but receiving massive tax handouts instead. Thus the NHS and other important services are deprived of money. The tax burden is then passed onto ordinary, working people. This reduction in taxes for the rich used to be justified under Thatcher with the argument that the money the rich saved would somehow trickle down to the rest of us. This hasn’t worked. It doesn’t encourage the rich to open any more businesses or employ more people. The money just sits in their accounts earning more interest.

It also doesn’t the rich closing businesses and laying people off either. This was shown a year or so ago in America, when one of the corporate recipients of the Republicans’ tax cuts closed a branch or a factory, laying hundreds of workers off.

And the purchase of London property by foreigners is also a further cause of poverty. Ordinary people in the Smoke can’t afford to buy homes as rich foreigners – not asylum seekers or migrants – push property prices up far out of their reach. Some of these homes are simply left empty as an investment in what is known as ‘land banking’. This has a knock-on effect for the rest of the UK. Here in Bristol property prices have also risen to extremely highly levels through Londoners forced out of the capital relocating to the city. And in turn, some Bristolians are looking for cheaper homes elsewhere in places like Wales.

London still is a ‘very nice place to live, if you’re wealthy’, but the tax cuts which make Britain so comfortable for the global rich are causing poverty, misery and homelessness for everyone else.

And this is applauded and cheered by hypocritical press magnates and editors.