Posts Tagged ‘Michael Foot’

BoJob Covering Up Report into Russian Activities?

November 5, 2019

Zelo Street published a very interesting piece on Sunday about our buffoonish Prime Minister’s signal lack of action in passing a report on possible Russian interference in British election. This report was prepared by the Commons Intelligence and Security Committee, chaired by Dominic Grieve, who appeared on Sky News to give an interview about it. The Committee is cross-party and non-partisan, considering topics like espionage, actions against our partners and subversion. The report was passed to Johnson to sign off on the 17th of October. The Prime Minister should have taken a maximum of ten days to clear it. He still hasn’t, which means that it will have to wait until April or May 2020 for publication. Downing Street replied that the process usually took six months. This was flatly denied by Grieve, who reiterated that it was only programmed to take 10 days, and added

The suggestion that six weeks are needed is just astonishing. I really begin to worry about what the No 10 spokesmen are saying nowadays. They’re going out with things which are quite simply whopping untruths”.

What makes this particularly suspicious is that Johnson was not passed to see certain confidential information when he was our disastrous Foreign Secretary. And questions have been asked about his, Dominic Cummings and Matthew Elliott, Cumming’s former colleague on Vote Leave, connections to Russia.

The Sage of Crewe writes

From there, one has to ask why Cummings, and perhaps Elliott and Bozo, want to stall the publication of that report. If there are credible accusations of interference by Russian state actors, let’s see them and see how they stand up. Likewise claims of interference by other foreign states in UK affairs – and especially elections.

For the report to be stalled, and a pack of lies advanced to excuse the stalling, merely compounds the suspicion that one or more of Dom, Matt and Bozo may not come out of publication smelling of roses. It could, of course, be leaked next week. Just a thought.’

See: https://zelo-street.blogspot.com/2019/11/bozo-russia-report-cover-up-busted.html

But hold on! Isn’t Corbyn and the Labour party, who are evil subversives working for the Russians? Wasn’t there that allegation that Corbyn was a Czech spy, and that Michael Foot was the KGB agent codenamed ‘Comrade Boot’? Yes there were, and they were both lies. As was the deranged belief amongst the CIA, including the chief, James Jesus Angleton, that Harold Wilson was also a KGB agent, which Maggie also believed.

Now it seems that perhaps it’s the Tories and Boris, who are really in league with the Russians and have something to hide. Just like the allegations against Trump, whom BoJob resembles more and more.

Frustration and Dismay at Private Eye Pushing the Anti-Semitism Smears

October 19, 2019

This kind of follows on from the post I put up on Thursday, criticising a piece in Private Eye by their correspondent ‘Ratbiter’ celebrating Stop Funding Fake News and its attempts to cut off funding from what it considers to be extremist websites. Stop Funding Fake News has been the subject of a series of posts by Zelo Street, which has shown how the organisation is itself deeply suspect. For all its avowed concern to stop fake news, SFFN itself is less than transparent. It won’t tell you who its members are for one thing. And while it has attacked right-wing sites, like Breitbart and Tommy Robinson’s wretched website, as described in Ratbiter’s article, it’s also gone after those on the Left, like the Canary.  They’re also supposed to be extremists sites peddling fake news, but as I pointed out, the Canary’s politics are those of the old social democratic consensus. The consensus that Corbyn wishes to bring back, of a mixed economy, strong welfare state, proper, effective trade unions, a nationalised and properly funded NHS, and proper rights for working people. You know, proper, constructive policies that will save this country and its people from poverty, starvation and exploitation. But Thatcherites, whether in the Tory party, or the Lib Dems and Blairites in Labour, can’t stand any of this. They can’t bear the thought that Thatcher is a goddess who failed, and that neoliberalism has run its course and been found threadbare. So Corbyn and his supporters have been accused of being Trots, Commies, Stalinists and other epithets by the papers and right-wing Labour MPs like Jess Philips.

Israel Lobby Using Anti-Semitism Smears to Suppress Criticism

But these policies are actually popular with the British public, and so the Right has taken to trying to discredit Corbyn and his followers, and more broadly the Labour party, with accusations of anti-Semitism. As I’ve blogged about endlessly, the actual incidence of genuine anti-Semitism in the Labour party is low. Very low. What riles the witch hunters is that Corbyn and his supporters are critics of Israel’s policy of oppression, apartheid and the ethnic cleansing of the Palestinians. The Israel lobby’s only defence against these entirely justifiable criticisms is to scream ‘anti-Semitism!’ and demand that their critics should be removed from office, silenced and even prosecuted for hate crimes. And ‘Ratbiter’ and Private Eye itself has been pushing this as strenuously as the rest of the media. In his article about Stop Funding Fake News, ‘Ratbiter’s’ praise for SFFN’s attack on the Canary claimed that not only was the Canary pushing fake news, but it was also anti-Semitic and pushing conspiracy theories about Jews. None of which is true. There is a concerted campaign by the Conservative Jewish establishment in this country to close down debate about Israel in line with the demands of the Israeli government. The Israeli state even as a special government office for promoting this hasbara. This is substantiated fact. But it’s suppressed by the British establishment and media, which wants you to believe that when the Board of Deputies of British Jews and the Jewish Leadership Council scream at Corbyn for supporting speeches by Holocaust survivors and anti-Nazi activists, like Hajo Meyer, attacking the maltreatment of the Palestinians, these right-wing organisations speak for all British Jews. They don’t, as is very clear by the number of Jews involved in the Palestinian rights movement, the BDS campaign and who support Corbyn in the Labour party. Still, why bother about awkward facts when you’re the media, eh?

Private Eye Part of Press Smears of Anti-Semitism

I’m particular dismayed and frustrated that Private Eye has joined in with this vilification and smearing. I’m not surprised by the right-wing press – the Fail, Scum, Depress, Times and Sunset Times, as they’ve always lied about and slandered the Labour party and left-wing activists. You only have to go back two years to when the Sunset Times smeared Mike as an anti-Semite and Holocaust denier. Or how it tried to tell the world that Michael Foot was a KGB agent, against all evidence. I’m disappointed that the Absurder, Groaniad and the Mirror have joined in with these accusation. But the Groan is in dire financial straits and has supported the Liberals in several elections. Kath Viner, the new editor, would like to make it a general political newspaper, not tied to the Left. And the Absurder and Mirror look like they’re run by Blairites.

Private Eye’s Liberal Stance and Challenge to Authority

But Private Eye’s support for the smears I find more puzzling and exasperating. OK, I realise that despite its attacks on NHS privatisation, Tory housing policy, the attacks on the disabled, the failings of the privatised water companies, probation service, and outsourcing companies like Capita and Serco, the magazine’s not actually left-wing. Its founders – Peter Cook, Richard Ingrams, Willie Rushton and Auberon Waugh were all thoroughly middle class public school boys. John Wells was the headmaster at Eton. But the magazine does have a proud tradition of standing up for those wrongly accused and questioning the actions of the security services. Paul Foot was a staunch advocate for people he believed were wrongly accused of murder. The magazine is still covering the Deepcut scandal, and what looks very much like an attempt to hide the evidence and protect the guilty by the army and the police. They’ve also covered deaths in police custody and other cases of official incompetence, corruption and wrongdoing. They even published several pieces and then a final report in the mid-90s questioning the official assertion that the Libyans were responsible for the Lockerbie bombing. They believed instead that Syria was responsible, and that blame was placed on the Libyans for political reasons: Major and George Bush senior needed Syria to join their coalition against Saddam Hussein’s invasion of Kuwait. It has also defended asylum seekers, both collectively and individually, from racist discrimination, incarceration, beatings and abuse, and the threat of deportation. It is because the magazine has this proud tradition of questioning authority that I find its current support for the anti-Semitism smears infuriating.

Private Eye also Repeating British Intelligence Propaganda?

I am also aware that, as well as probing some of the actions of the British intelligence agencies, like when they have leaned on journalists to reveal their sources, they’ve also acted to promote them. There is ample evidence that the Maidan Revolution in Ukraine in 2012, which overthrew the pro-Russian president, was anything but popular. It was instead a staged coup overseen by the US statement and the National Endowment for Democracy. But from reading the ‘Letter from…’ column in Private Eye dealing with events in that country, you are told that it is all the fault of the Russians and their supporters. It also appears that the magazine does, or at least, did, have connections to MI5. Auberon Waugh was related to one of its directors or senior officials, and Lobster a decade or so ago ran a piece, ‘5 at Eye’, speculating the magazine and particularly Waugh were responsible for running the smear stories about Harold Wilson being a KGB spy. I am also aware that as a magazine that is unaligned to any political party, and which criticises and satirises all of them, it’s going to attack Labour. Corbyn, as head of the party, is fair game. And those attacks are going to come from his opponents. Which include ‘Ratbiter’, real name Nick Cohen, and whichever Blairites used to run the ‘Focus on Fact’ cartoon attacking the Labour leader.

Private Eye Shares Journalists with Other Papers

But nevertheless, I am extremely annoyed at the way it has joined in with the smearing of decent, anti-racist, Jewish and gentile people as anti-Semites. Like the rest of the press and media, they largely haven’t contacted them for their opinion, or given them space to explain how they were smeared. When a letter has been published in Private Eye rebutting their claim that anti-Semitism is rife in Labour, they’ve replied by quoting Jon Lansman, the founder of Momentum, who believes it is. And who has been roundly criticised for this by Tony Greenstein. Part of this might just be standard press groupthink. Private Eye, for all its attacks on the press and media in its ‘Street of Shame’ and television columns, is part of it, and some of its anonymous correspondents are no doubt journalists working for other papers. Nick ‘Ratbiter’ Cohen is a hack for the Graon and Absurder, while one of the editors and probably a reviewer for their books page was Francis Wheen, another Guardian journo. The press seem to have decided en masse that Corbyn is an anti-Semite, and for all its professed independence and criticism of the fourth estate, the Eye really doesn’t seem to want to break ranks with them in that regard.

And I also suspect that they don’t want to counter that narrative for geopolitical reasons. Israel’s one of the pillars of our foreign policy in the Middle East, and although the paper has criticised it for its treatment of the Palestinians, its attack on Corbyn and his supporters as anti-Semites show that there are limits to how far the magazine will go in challenging foreign policy.

Private Eye also Afraid of Being Smeared as Anti-Semitic?

I also wonder if there are more selfish reasons. As Peter Oborne showed in his documentary on the Israel Lobby for Channel 4’s Despatches eleven years ago, the Conservative Jewish establishment and the Israel lobby will smear any and all newspapers and media organisations as anti-Semitic if they criticise Israel. Even, and perhaps especially, when that criticism is justified, as when the Guardian and BBC reported on the massacre of Palestinians in the Sabra and Shatila refugee camps in Lebanon by the Christian Phalange, who were allied to Israel. The Groan’s former editor, Alan Rusbridger, described how the president of the Board used to troop into his office, with his pet lawyer, demanding the withdrawal of articles critical of Israel on the grounds that they would incite the general public to hate Jews.

The Beeb’s respected Middle East correspondents Jeremy Bowen and Orla Guerin were also accused of anti-Semitism when they covered the above massacres. When senior Beeb officials like Sir David Attenborough defended them, they too were ridiculously accused. That should have destroyed the Board’s credibility. Instead it seems to have succeeded in emboldening the Israel lobby. Since then Israel has also denounced and lied about the Beeb’s coverage of the blockade of Gaza and the bombing campaign against Palestinians, claiming that journalists were anti-Semitic and expelling them. This does seem to have had a chilling effect at the Beeb. And not just at the Beeb – the Groan and the Absurder have also fallen in line. And I think Private Eye’s determined promotion of the anti-Semitism smears may also be part of this. They’re also, I suspect, afraid of the Board turning up in their offices to accuse them of anti-Semitism. Back in the ’60s and ’70s when the magazine appeared more louche and subversive than it is now, some newsagents refused to stock it. In the 1990s WH Smith withdrew one edition from its shelves because of a joke on the cover about the prurient public interest in the death of Princess Di. I think the magazine is still terrified of some kind of boycott by distributors, which may well be the result if the Board did decide to start accusations of anti-Semitism against them.

What Can Be Done?

So there are a variety of reasons why Private Eye is pushing the anti-Semitism smears. But speculating on their motives doesn’t make it any less infuriating that they’re doing it. I’ve thought in the past of writing letters of complaint to the Eye, explaining that the accused aren’t anti-Semites, and asking for an explanation. But what’s the point? The letter would either be ignored, or a short, edited version would appear in the magazine, which would allow them to reply quoting Lansman or someone else that anti-Semitism is rife, etc. And I might be unfair here to the magazine, but I don’t want to find myself smeared as an anti-Semite in turn and have my name or address passed onto the trolls that appear online to howl abuse at Mike, Jackie Walker and Tony Greenstein.

And so there doesn’t seem to be much hope of challenging the Eye in its pages. The only option left is to carry on critiquing its lies and those of the rest of the media in the hope that more and more people will realise that it and they are smearing decent people simply for political advantage and to keep a vicious, corrupt government installed.

Mail on Sunday about to Dox Jolyon Maugham

September 21, 2019

The lamestream media really are becoming vile and dangerously vindictive. Of course, we knew that all too often they were absolute scumbags already from the way they’ve smeared and libeled decent left-wingers like Michael Foot, Mike from Vox Political, Jackie Walker, Ken Livingstone, Marc Wadsworth and so many, many others. Foot was libeled as a KGB agent, something that even Private Eye found ridiculous and disgusting. Mike, Walker, Wadsworth and Livingstone were all smeared by the press as Jew haters and Holocaust deniers, simply for the horrendous crime of being true Labour folks, and daring to criticise Israel for its apartheid and ethnic cleansing of the Palestinians. Or because they dared to stand up for those who had. As a result, they’ve had to endure unspeakable abuse on social media. Walker’s been told by racists that she can’t be Jewish, ’cause she’s Black, and that she should be lynched, set on fire and her body dumped in bin bags. And Mike showed me the other day the splenetic abuse he gets from bigoted morons, who’ve swallowed the lies about him. But the media seems to be digging ever lower depths.

Laura Kuenssberg yesterday revealed that Omar Salem, the father of a sick child at a hospital BoJob was visiting, was a Labour activist and gave out his twitter handle. This has resulted in this principled man getting a mountain of abuse from the indignant, vitriolic right. Because Salem had the temerity to tell BoJob how disgusting his destruction of the health service is. It doesn’t matter that a doctor at the hospital shares Salem’s disgust and outrage at the poor service the hospital is providing because of the cuts. The Beeb and the rest of the Tory propaganda machine laughingly called the mainstream media cannot tolerate any criticism of the party. Dissenters must be crushed, vilified, humiliated and terrorised into silence.

Now it seems they’re going to do it to Jolyon Maugham, a long time critic of government policy. According to Zelo Street, Maugham has tweeted that the Mail on Sunday is going to dox him. That is, they’re going to reveal his private address. This comes after he has received death threats because he opposes Brexit. This is mentioned in an article discussing how the Mail on Sunday’s hack, ‘Whinging’ Dan Hodges, has lied on twitter about Jon Lansman’s move to replace the post of deputy leader of the Labour party, which was vetoed by Jeremy Corbyn. Said veto has the support of Lansman, but never mind. Hodges has lied about the decision, claiming that the Labour office now resembles a scene from the Death of Stalin but without the jokes. When this was very obviously shown to be wrong, Hodges claimed that Lansman was going to be set up to take the fall for the decision by  Corbyn. He was going to be the patsy, just like Lee Harvey Oswald was for the JFK assassination. Peter Oborne, who left the Torygraph because he was disgusted at the way the editors were slanting stories in line with the wishes of their advertisers, said it was part of the ‘deformation professionelle’ of journalism. For which he also claimed partial responsibility. Oborne’s very definitely a man of the right, but he does have journalistic integrity which is more than the hacks at the MoS have. And he’s been reviled by the press for it. Tim Fenton, the man behind the Zelo Street blog, also has experience of this kind of intimidation. After he published an article criticising the Speccie for supporting Tommy Robinson, Robinson and his islamophobic stormtroopers turned up on his doorstep.

And if all this wasn’t sordid enough, apparently the ‘Fake Sheikh’ Mazher Mahmood is also working behind the scenes at the Mail on Sunday. This is the scam artist, who used to work for the News of the World trapping unwitting slebs into saying or doing something indiscreet or illegal. He dresses up and poses as an Arab sheikh in order to ingratiate himself with his victims. He’s got some aristos into trouble for saying something uncomplimentary about the royals, got a Radio 1 DJ the sack after persuading him to buy drugs for him, and tried to get George Galloway to say something monstrous about the Holocaust. But Galloway recognised him and didn’t fall for it, stating instead that the Holocaust was a crime against humanity. Mahmood’s employment was supposed to have stopped due to the phone hacking scandal, but apparently he’s still running around doing the same old tricks. Still, the Zelo Street article has a handy photo of him, so keep it handy if you’re a public figure. And bear in mind that he’s as much Arab nobility as I am, even if he is Asian.

See: https://zelo-street.blogspot.com/2019/09/dan-hodges-cut-righteous-crap.html

But doxing people after they’ve received death threats. This looks like the media’s way of putting people in genuine fear for their lives, but in a manner that allows them to deny any responsibility. Hitler and Goebbels used to do that kind of thing against their enemies in Weimar Germany, before they moved on to outright assassination themselves. Joachim C. Fest describes in his book, The Face of the Third Reich, the way they’d smear political opponents, including members of the Weimar police and civil authorities, as Jews even when they weren’t simply for propaganda purposes. It was deliberately dangerous, as other right-wing groups were also carrying out attacks and assassinations on the ‘traitors of Versailles’, as they called the mainstream Weimar parties. Now the Mail and its sister paper are doing exactly the same and for the same reason: they also believe that the people they smear are traitors, though because of their opposition to Brexit.

And so BoJob and the Tory press and media are leading us ever further into real Fascism and state terror.

My Review of Russian UFO Conspiracy Book Now Up At Magonia Blog

September 12, 2019

My review of Nick Redfern’s Flying Saucers from the Kremlin (Lisa Hagen Books 2019) is now up at Magonia Review of Books. Magonia was a small press UFO magazine, which ran from the 1980s to the early part of this century. It took the psycho-social view of the UFO phenomenon. This is a sceptical view which sees the UFO phenomenon as an internal experience generated by poorly understood psychological mechanism, whose imagery was drawn from folklore and Science Fiction. It took the name ‘Magonia’ from Jacques Vallee’s groundbreaking UFO book, Passport to Magonia. Vallee, a French-American astronomer and computer scientist, along with the American journalist and writer on the weird and Fortean, John Keel, took the view that UFOs weren’t real, mechanical spacecraft piloted by beings from other worlds, but were created by the same paranormal phenomenon behind encounters with fairies and other paranormal entities. The name ‘Magonia’ itself comes from a statement by a sceptical 7th-8th century Frankish bishop, that the peasants believed that storms were caused by men in flying ships, who came from a country called Magonia.

The magazine didn’t just discuss UFOs. It also covered other paranormal phenomena and subjects, such as witchcraft. It provided a very necessary sceptical corrective to the Satanism scare of the ’80s and ’90s. This was a moral panic generated by conspiracy theories, largely from the Christian right but also from some feminists, that Satanic groups were sexually abusing and ritually sacrificing children. The Fontaine Report, published by the British government over 20 years ago now, concluded that there was no organised Satanic conspiracy. This effectively ended a real witch-hunt, which had seen innocent men and women accused of terrible crimes through warped, uncorroborated testimony. It needs to be said, however, that sociologists, social workers and law enforcement authorities do recognise that there are evil or disturbed individuals responsible for horrific crimes, including the molestation of children, who are or consider themselves Satanists. But the idea of a multigenerational Satanic conspiracy is absolutely false. See Jeffrey S. Victor’s excellent Satanic Panic.

Nick Redfern is a British paranormal investigator now resident in Texas. In this book, subtitled ‘UFOs, Russian Meddling, Soviet Spies & Cold War Secrets’, he proposes that while the UFO phenomenon is real, the terrible Russkies have been manipulating it to destabilise America and her allies. This comes from the Russians attempting to interfere in the American presidential elections a few years ago. In fact, the book doesn’t actually show that the Russians have. Rather it shows that the FBI, Airforce Intelligence and CIA believed they were. Prominent figures in the UFO milieu were suspected of Russian sympathies, and investigated and question. George Adamski, the old fraud who claimed he’d met space people from Venus and Mars, was investigated because he was recorded making pro-Soviet statements. Apparently he believed that the space people were so much more advanced than us that they were Communists, and that in a coming conflict Russia would defeat the West. Over here, the founder and leader of the Aetherius Society, George King, who also channeled messages from benevolent space people on Venus and Mars, was also investigation by special branch. This is because one of the messages from Aetherius called on Britain to respond to peace overtures from the Russians. This was seized on by the Empire News, which, as its name suggests, was a right-wing British rag, that denounced King for having subversive, pro-Commie ideas and reported him to the rozzers. King willingly cooperated with the cops, and pointed out that his was a religious and occult, not political organisation. But he and his followers were still kept under surveillance because they, like many concerned people, joined the CND marches.

It’s at this point that Redfern repeats the Sunset Times slur about the late Labour leader, Michael Foot. Foot also joined these marches, and the former Soviet spy chief, Oleg Gordievsky, had declared that Foot was a KGB spy with the codename ‘Comrade Boot’. It’s malign rubbish. Redfern notes that Foot sued the Sunset Times for libel and won. But he prefers to believe Gordievsky, because Gordievsky was right about everything else. So say. Actually, Gordievsky himself was a self-confessed liar, and there’s absolutely no corroborating evidence at all. And rather than being pro-Soviet, Foot was so critical of the lack of freedom of conscience in the USSR that he alarmed many of his Labour colleagues, who were afraid he would harm diplomatic relations. The accusation just looks like more Tory/ IRD black propaganda against Labour.

Other people in the UFO milieu also had their collar felt. One investigator, who told the authorities that he had met a group of four men, who were very determined that he should give his talks a pro-Russian, pro-Communist slant, was interrogated by a strange in a bar on his own patriotism. The man claimed to be a fellow investigator with important information, and persuaded him to take a pill that left his drugged and disorientated. Redfern connects this the MK Ultra mind control projects under CIA direction at the time, which also used LSD and other drugs.

But if Redfern doesn’t quite show that the Russians are manipulating the phenomena through fake testimony and hoax encounters, he presents a very strong case that the Americans were doing so. During the Second World War, Neville Maskelyn, a British stage magician, worked with the armed forces on creating illusions to deceive the Axis forces. One of these was a tall, walking automaton to impersonate the Devil, which was used to terrify the Fascists in Sicily. Redfern notes the similarity between this robot, and the Flatwoods monster that later appeared in America. The Project Serpo documents, which supposedly show how a group of American squaddies had gone back to the Alien homeworld, were cooked up by one of the classic SF writers, who was also a CIA agent. And the scientist Paul Bennewitz was deliberately given fake testimony and disinformation about captured aliens and crashed saucers by members of the agency, which eventually sent the poor bloke mad. He was targeted because he was convinced the saucers and the aliens were kept on a nearby airforce base. The American military was worried that, although he wouldn’t find any evidence of aliens, he might dig up military secrets which would be useful to the Russians. And so they set about destroying him by telling him fake stories, which he wanted to hear. And obviously, there’s more.

It’s extremely interesting reading, but Redfern does follow the conventional attitude to Russian. The country was a threat under Communism, and is now, despite the fact that Communism has fallen. He is silent about the plentiful evidence for American destabilisation of foreign regimes right around the world during the Cold War. This included interference in elections and outright coups. The most notorious of these in South America were the overthrow of Salvador Allende in Chile by General Pinochet, and Jacobo Arbenz in Guatemala. He also doesn’t mention recent allegations, backed up with very strong evidence, that the US under Hillary Clinton manufactured the Maidan Revolution in Ukraine in 2012 to overthrow the ruling pro-Russian president and install another, who favoured America and the West.

If you want to read my review, it’s at

http://pelicanist.blogspot.com/2019/09/ufology-meets-kremlinology.html

 

 

Giles Udy Tries Fomenting Red Scare against Corbyn and Labour

February 4, 2019

The Tories must really be in trouble. Not only are their supporters claiming they’re ahead in the polls, based simply on the evidence of one poll, and their fellow travelers in the Labour party are talking of quitting because of anti-Semitism, yet again, but the Tory press is now trying to run another Red Scare campaign.

This type of anti-Labour propaganda began with the Zinovieff letter in the 1920s. This purported to be a letter from the head of the Comintern in Communist Russia urging Labour to turn Britain into Communist state. It may have cost Labour the election that year, though some historians have suggested that Labour would have lost anyway and the letter itself didn’t make much difference. It certainly didn’t come from the Soviet Union, but was cooked up much closer to home by MI5.

In 1987 when Thatcher was up against Neil Kinnock, the Tory press ran it again. This time they claimed that there was a group of Labour MPs, who were secret Communists. If Labour was elected, they would oust Kinnock, seize power and turn Britain into a Communist state. The Scum also ran a double page spread of various left-wing Labour MPs, like Ken Livingstone and Diane Abbott, with quotes underneath them intended to scare the public into believing they were dealing with the ‘loony left’, as the Tories called them. The quote purporting to come from Red Ken had him saying that he didn’t believe in the British army, but in a worker’s army to guard the factories. And Diane Abbott was supposed to have said that ‘all White people are racist’. At the same time, the Tory press had been loudly telling everyone that Livingstone was a Marxist. Those who knew him made it clear that he wasn’t. He could sound like them on occasions, and was quite willing to use them. But he was never a Communist. So it’s a fair bet that Livingstone and Abbott may never have made the comments the Scum attributed to them, or if they did, they were ripped out of context. In any case there was no secret cabal of Commies within the Labour party plotting to seize power and turn us into the UKSSR.

Not that it stopped one of the Thatcher’s favourite novelists, Frederick Forsythe, writing another thriller based on this premise. This was about MI5 working to prevent Moscow turning Britain into a Soviet satellite through a group of infiltrators, who had worked their way into a Labour party headed by someone, who bore more than a little similarity to Michael Foot.

Now it seems the Tories are running the same scare tactics again. Zelo Street today has put up a very interesting piece about historian Giles Udy, who issued a series of Tweets promoting a forthcoming article in Tory political magazine Standpoint. Udy claims that Labour has a ‘shadow manifesto’ which states that capitalism has taken Britain to the abyss and only the seizure of power by the working class can save us. This document predicts that this revolution will be opposed by a Fascist dictatorship run by industrialists and newspaper editors, which will start a White Terror with death squads. This will only be avoided if the police, civil service, armed forces, security services and the judicial system are purged and replaced with supporters of the revolution. The lower ranks will be sent for re-education.

This is, of course, all twaddle. Zelo Street makes it clear that if you actually look at the article, you’ll find that the document in question doesn’t come from Labour. Not at all. It comes from the Communist Party of Britain’s 25,000 word piece, Britain’s Road to Socialism. This might actually cause a problem for a real journalist or historian, who would be well aware that this very obviously does not come from the Labour party. Udy tries to wave this objection away by saying that the words ‘socialist’, ‘democratic socialist’ and ‘communist’ are virtually interchangeable to describe followers of Marx. As Zelo Street remarks, they aren’t at all, and this is fraudulent in the extreme.

See: http://zelo-street.blogspot.com/2019/02/giles-udy-corbyn-red-scare-busted.html

In fact, Udy has previous in trying to smear Corbyn and other members of the Labour party as agents of Moscow. In February last year he issued a series of Tweets touting an article by him in the Torygraph. This was at the time the Tory press were claiming that Corbyn had passed information on to the Czech secret service, despite the fact that he didn’t. Udy claimed that Corby and Abbott must have met party officials when they went on holiday in the former DDR, and that the Stasi would have preserved records of these meetings. Except that Corbyn and Abbott didn’t meet anyone from Honecker’s ruling party, and the Stasi didn’t have any records of them doing so. Those facts did not deter Udy. He claimed that he didn’t believe Corbyn had taken money from the East Germans, but he was only one of various deluded members of the Labour party, who were admirers of socialist totalitarianism, and lamented the fact that Blair’s revolution hadn’t cleaned them all out. The other high-ranking Labour figure and trade unionist, who had taken Soviet money, he claimed, was Jack Jones, the former head of the Transport and General Workers Union, now Unite. He also claimed that Jones’ wife had been a Soviet agent since the 1930s. This was all bilge. He only had one source for this nonsense, and that was the Soviet defector and liar Oleg Gordievsky. But Jones and his wife were safely dead, and so couldn’t sue.

http://zelo-street.blogspot.com/2018/02/corbyn-smear-enter-useful-idiot.html

Udy was supposed to be a historian of the gulags, and was respected on the Right supposedly for his insight into the Labour party and Soviet Union. But Zelo Street said that after this article, he squandered whatever little credibility he had, and was just a paranoid fraud. ‘So no change there’.

None whatsoever. When things get tough for the Tories, run a scare story about them and Communism. This posed a problem when Blair was in power, as he was as right-wing as they were. They solved it then by published various fictions predicting that sometime in the next decade the remains of the European socialist parties would united with the Muslims to start a new Holocaust of European Jews. Frederick Raphael reviewed a book, which had this as its theme, set in France, around about 2004 in the Spectator as I recall. Now that they’ve got a real left-winger to fear and smear in the case of Corbyn, they’ve dropped all the stuff about Islam and are going back to Communism.

As for Standpoint itself, it’d be very interesting to know what connections it has, if any, with the British or American secret state. When the roughly left leaning political magazine, Prospect, first appeared about a decade or so ago, Lobster noted that it was more than a little like Encounter, another political mag from the ’60s – ’70s that was revealed to have been financed by the CIA. The right-wing press in this country has been running articles from the British secret state. It’s therefore quite possible that British intelligence or one of its nominally independent subsidiaries has been feeding it bilge about the Labour party as well. Like the smears against Corbyn and other British, American and European political figures claiming they were agents of Putin by the Integrity Initiative.

Which brings us right back to MI5 and the Zinoviev letter. And how old and shopworn the Tories’ smear tactics are.

Daily Mail Labeled ‘Fake News’ by Microsoft News Software

January 23, 2019

Ho ho! Another fascinating story Mike put up today is a piece reporting that Microsoft Newsguard, a piece of plug-in software designed to warn users if the news website they’re looking at is unreliable, has flagged up the Daily Mail’s Mail Online as fake news. If you onto the Daily Mail while using the software, you get a message telling you that

“this website generally fails to maintain basic standards of accuracy and accountability” and “has been forced to pay damages in numerous high-profile cases”.

Mike quotes the Guardian on the software, which says that it is run by veterans of the news industry, who are trying to establish industry-standard benchmarks for judging how trustworthy news sites are. It employs experts to analyse sites to see if they meet certain journalistic standards. It makes all its judgments public and invites news outlets to respond to criticism and improve their standards.

So how bad is the Fail? Well, according to the site Tabloid Corrections, it’s pretty terrible. In fact, it’s worse even than the Scum. It was sanctioned 28 times by the press regulator, IPSO, last year, 2018. The Times was second with 18 sanctions. Behind the Times came the Scum, with 16, the Mirror with 10, the Express and Torygraph with 7, and the Star with 4. Still, the Fail has improved. In 2017 it violated journalistic rules 50 times.

Mike comments that this probably won’t affect the Daily Mail, as most people regard it more as a comic. They only read it to laugh at the nonsense inside. And, sadly, some probably read it only to ogle the scantily clad women in the very sexist newsroll on the right of its webpage. I’m not so sure about this. Years ago a friend of mine said that he thought the Mail was more dangerous than the Scum, because while the people who read the Scum treated it as a joke, those who read the Heil take it seriously. I think he’s partly right, but even this is far too optimistic. Yes, the Scum and the Mail are viewed with contempt by very many people, with more sophisticated tastes and attitudes to the news and journalism, at the same time I’m sure that their readers do take them absolutely seriously.

Mike also states that the Beeb’s Politics Live has also been discussing fake news, but hasn’t mentioned the Mail, concentrating instead on a piece about the UK parliament but which confuses it with the American political system.

Mike concludes

The issue is one that This Site has highlighted recently – that anyone claiming to quote facts about political issues must provide proof, usually in the form of references to their sources. Then readers can check those sources.

If there aren’t any references then you assume the claim isn’t true – and draw your own conclusions about the person or organisation making it.

See: https://voxpoliticalonline.com/2019/01/23/daily-mail-website-flagged-as-fake-news-by-microsoft-mobile-web-browser/

Mike’s piece is interesting not just because of what it says about the Heil, but about the rest of the UK media. The Heil is Britain’s worse paper for misreporting, but the second and third worse are the Murdoch papers the Times and the Scum. The Scum will be no surprise to anyone. But the Times prides itself on being Britain’s paper of record. This shows how vacuous and spurious that claim is. And I don’t regard its sister paper, the Sunday Times, as any better. Not after the repeated way it has libeled Labour party leaders and members, like Michael Foot and Mike himself. It’s not up there on the list, but it still slanders and smears decent people simply for the benefit of the Tories, big business, and in Mike’s case, for New Labour and the Israel lobby.

It will also be interesting to see if Private Eye reports this in their ‘Street of Shame’ column. It’s always reported the findings of press regulators, particularly when one of the most notorious rags has been claiming that it is the paragon of journalistic standards and has never made anything up or libeled anyone ever. And Private Eye is now casting its critical gaze over the alternative news sites. Last issue, for the 11-24 January 2019, it carried the article ‘Skwawk-boxed’, reporting that ‘Britain’s sole state-approved press regulator’, Impress, had made its eighth ruling against the Skwawkbox because it misrepresents or distorts the facts, and confuses fact with comment. It claims the regulator oversees 111 titles, but over the past two years has been called in to deal with 15 complaints. More than half of these have been against the same publication, and at least five have been upheld. This is against the Skwawkbox, which it describes as

‘the ultra-partisan Corbynite website run by Labour activist Steve Walker, which specializes in paranoid conspiracy theorizing and simultaneous attacks on the “MSM” for fake news.’

I dare say that this piece is correct, as far as it goes, and its criticism of the failure of journalistic standards in the Skwawkbox is probably correct. But I trust the Skwawkbox far more than I trust mainstream news. The MSM does present appallingly slanted news, including the Beeb, which it hypocritically maintains is objective, trustworthy fact. The massively biased coverage of Corbyn and the Labour party is a case in point. The media has smeared him and his supporters as Trotskyites, misogynists and anti-Semites, when the opposite is true. And there are organisations with very hidden agendas manipulating both the news and government policy. These are the various intelligence agencies, right-wing thinktanks, and industry groups trying to manipulate official policy to promote the neoliberal agenda of privatization, poor wages, destruction of the welfare state and workers’ rights and the invasion and exploitation of the Middle East under the pretense of combating terrorism. You can read about this over at Lobster, Counterpunch, and in the books of and website of Greg Palast and the now sadly departed William Blum and his Anti-Empire Report. Walker might have to tighten up his journalistic performance, but I don’t doubt that there’s more truth in what he writes than in the Fail or the rest of the mainstream media.

And he and the other left-wing news sites supporting Corbyn and genuine socialism in the Labour party clearly are frightening Private Eye along with the rest of the old media. Otherwise the Eye wouldn’t have published this, and another story attacking the excellent the Canary. The genuine left-wing news sites are catching up on the old media very quickly. It’ll be interesting to see if next fortnight’s Eye includes this story, as it did the piece on the Skwawkbox.

Private Eye on the Integrity Initiative and Its Links to American Intelligence

December 30, 2018

I’ve just put up a piece by left-wing British vlogger Gordon Dimmack on the Integrity Initiative and its parent organization, the Institute for Statecraft, which have been revealed as British intelligence operations running smears against Jeremy Corbyn, claiming that he’s supported by the Russians. It’s pretty standard British establishment disinformation. In the 1970s MI5 ran a similar campaign against Harold Wilson, claiming that he was a KGB spy. The Sunday Times smeared the former Labour leader, Michael Foot, the same way in the 1990s, and have repeated the same libels recently. And then there are all the absurd attacks on Jeremy Corbyn in the press that he’s a Communist, Trotskyite or Stalinist.

Private Eye also ran a piece about the Integrity Initiative in this fortnight’s Christmas issue, for 22nd December 2018-10th January 2019. The article, entitled ‘Hot News, Cold War’, runs

The Integrity Initiative, ostensibly a campaign against “Russian disinformation”, faced Labour Party anger and a Foreign Office (FCO) inquiry when it emerged recently that the supposedly “independent” initiative was backed by 2m pounds of government money and had been circulating anti-Jeremy Corbyn articles.

Private Eye can now reveal that the project to “defend democracy against disinformation” has also relied on help from one John Rendon, the US political PR supremo dubbed “the man who sold the Iraq war” after his company, Rendon Group, was paid millions by the US government to build the Iraqi National Congress, the supposed “dissident” group behind fake tales about weapons of mass destruction that helped launch the Iraq war.

The Integrity Initiative was launched in 2016 by the Institute for Statecraft, a charity that claims to be “totally independent and impartial, not dependent on funding from political or government agencies”. However, documents released by hacktivist group Anonymous in November revealed that it got nearly 2m pounds from the Foreign Office in 2017/18 specifically to run the Integrity Initiative-figures subsequently confirmed by an embarrassed Sir Alan Duncan, Foreign Office minister, in a written parliamentary answer.

The Anonymous documents included detailed FCO plans to build up secretive “clusters” of friendly journalists and academics to spread their messages, with monthly reports back to government.

Integrity Initiative staff have intelligence links. The documents name as part of the team one Harold Elletson, a former Tory MP identified by the Observer in 1996 to have been an MI6 agent (see Eye 916). Another team member, Chris Donnelly, is a reserve officer in the British Army Intelligence Corps.

Integrity Initiative “clusters” across Europe push articles “written by independent journalists in newspapers” which were “based on material provided anonymously by the cluster”. The documents show the FCO-funded “clusters” were not just aiming at “Russian disinformation”. Instead the attacked European politicians they believed were too “pro-Putin”.

The papers show how John Rendon helped shape this FCO-funded campaign. He was a top speaker at a 45,000 pound programme of Integrity Initiative seminars to “educate core team and clusters”, and his firm helped write Integrity Initiative dossiers.

The Rendon Group works extensively for the CIA, Pentagon and other US agencies. Famously, it was paid nearly $100m to help shape the Iraqi National Congress (INC) from the 1990s onwards. The INC built its western media contacts to pump out fake stories about WMDs. After Saddam’s fall, the INC proved to have little support in Iraq itself. Rendon’s experience shows the danger of secretive government PR supposedly aimed at foreign opponents distorting domestic politics.

The FCO says the Integrity Initiative documents were exposed by a Kremlin hack and “amplified” by “Russian disinformation”. Russian media are certainly delighted by the news, and Russia may well have hacked the press, but they are real. (p. 11).

The people thus smearing Jeremy Corbyn and the Labour left as Russian stooges are aided by an outfit that the helped to cause the illegal invasion of Iraq, an outfit that works for the American intelligence establishment. This makes sense. The Boston-based alternative news network, The Real News, have also put up a video about Initiative revealing that it doesn’t just smear British politicians and activists, but also American. This is a real scandal, and there needs to be a proper exposure of this organization and inquiry. And especially of the hacks, who are putting the organization’s lies into print to undermine real democracy across Europe and America.

‘I’ Newspaper and Sunday Times Claim David Miliband May Lead Blairite ‘Centrist’ Party

November 12, 2018

Today’s I newspaper for the 12th November 2018 also ran an article following a piece in yesterday’s Sunday Times, which suggested that the launch of the new, Blairite ‘centrist’ party is coming nearer, and that David Miliband, the brother of the former Labour leader Ed, may return to Britain to head it. The article by Richard Vaughan stated

David Miliband is mulling a return to frontline politics as head of a new centrist party, it has emerged.

Plans are under way to launch a fresh political party, with speculation mounting it could be just months away.

Labour MPs, unhappy with the direction of the party under Jeremy Corbyn, are believed to be in talks about forging a breakaway party from the centre ground and looking at Mr. Miliband to lead it.

According to the Sunday Times, the former foreign secretary is eyeing a return to London, having spent the last four years running the aid charity, the International Rescue Committee in New York.

The newspaper also reported that Mr. Miliband met prominent Labour donors Sir Trevor Chinn and Jonathan Goldstein.

His decision to leave UK politics followed his unexpected defeat to his brother Ed for the Labour leadership in 2010. Mr. Miliband sparked rumours of a return in the summer wyhen he said in an interview that he brought PG Tips and Marmite back to his home in the US, adding: “Of course I’ll come back. It’s my home. I’m British.”

Centrist Labour backbenchers still view Mr. Miliband as the “king over the water”, harbouring hopes that he will step back into the political limelight under a new party.

It comes amid persistent reports that Tony Blair is in discussions to create a new party, with suggestions that his one-time political apprentice could take on the job of leading it. Another favourite to lead such a party is the former business secretary Chuka Umunna, who has been one of the most vocal critics of the Labour leadership.

Should there be any chance of a new centrist party being established in time for a general election before Britain leaves the EU, then it would have to be launched before the end of January.

Under parliamentary procedure, 28 January is the latest possible date that an election can be called before Brexit day on 29 March. (p. 15).

Okay, there’s a lot to unpack here. Let’s get started. Firstly, the source of this bit of speculation – and speculation is all it is, rather than news – is the Sunday Times. This is the entirely trustworthy establishment paper, owned by the honest, deeply moral newspaper magnate, Rupert Murdoch, that libeled Mike as an anti-Semite last year. And it is this paper, which is repeating the nonsensical smear that the former Labour leader, Michael Foot, was a KGB spy. Despite the fact that when they ran this story 20 or so years ago, Foot defended his name in the courts, sued ’em for libel, and won. One of the reasons the rag is repeating the smear is because Foot’s dead, and the dead can’t sue for libel. But there is no further corroborating evidence, the charge is still malicious nonsense, and the editor publishing this is still a complete slimeball. In my opinion, of course.

Now let’s attack the claims about the proposed ‘centrist’ party, which might have members from ‘centrist’ Labour MPs. Firstly, there is nothing centrist about the Labour right. They are Thatcherite infiltrators, who follow their former leader Tony Blair, in rejecting socialism and embracing Thatcherite neoliberalism. Thatcher hailed Blair as her greatest achievement. The Blairites thus stand for more privatization, including that of the NHS, and a similar attack on the welfare state and workers’ rights. Blair and his cronies continued Thatcher’s policy of ‘less eligibility’, taken over from the workhouses, to make applying for benefits as difficult and humiliating as possible in order to deter people from claiming them. And I personally know people who didn’t sign on when they unemployed, because of the degrading way they were treated. It was the Blairites too, who introduced the work capability tests for those applying for disability benefit. This was on the advice of the American insurance fraudsters, Unum, based on spurious medical research, which has been criticized as scientific nonsense. Again, this was following the Tories. Unum had been advising Peter Lilley, when he was their health secretary in the 1990s. Lilley introduced the Private Finance Initiative as a deliberate policy to open up the health service to private enterprise. And this was following Thatcher, who would have liked to privatise the NHS wholesale, but was only prevented by a cabinet revolt. As for the unemployed, the Blairites’ contempt for the jobless was clearly shown more recently when one of them – can’t remember whether it was Rachel Phillips or Reed, said a few years ago that if Labour got into power, they would be even harder on the unemployed than the Tories. Which is a very good argument for making reselection of MPs in the party mandatory.

The Labour centrists are nothing of the kind. They are actually extreme right. The real moderates are Jeremy Corbyn and the Labour left, who are a return to the Social Democratic politics of the traditional Labour party. They are definitely not ‘Communists’, ‘Trotskyites’, ‘Stalinists’ or whatever other insults Joan Ryan and the press hurl at them.

Now let’s analyze this ‘centrist’ party that the press have been speculating about for nearly a year. At the moment, it has zero policies and precious few members. One of those, who was part of the project, fell out with the others and left. The early newspaper reports stated that it was being launched with the aid of donors. This should ring warning bells with everyone concerned with the corruption of today’s corporate state. Blair’s Labour party was a part of the corporate takeover of politics. They took funds from corporate donors, like David Sainsbury, and put them into government posts, where they influenced government policy to their benefit. George Monbiot describes the way this corrupted the Labour government and its policies in his book, Captive State. It looks like the centrist party, if it is ever launched, will be intended to maintain the dominance of corporate power over the political parties, against Jeremy Corbyn’s leadership of the Labour party, which has actually expanded its membership to become the largest socialist party in Europe and which actually represents the wishes of grassroots members. Its other policy seems to be that Britain should remain in the EU. I believe this, but the party otherwise represents too much of a threat to ordinary people’s lives, health and livelihoods to ever be worth voting for.

The party’s Blairite foundations also mean it is going to be Atlanticist in geopolitical orientation. That is, it will support America and American policies. Blair and the other architects of New Labour were members of BAP, or the British-American Project for the Successor Generation. This was a Reaganite project to recruit future political and media leaders, give them sponsored study trips to America, so that they would return staunch supporters of the Atlantic alliance. Blair’s pro-American stance could clearly be seen by the way many of the companies lining up to run Britain’s privatized industries or manage what was left of the state sector, including the NHS, were American. Miliband is part of this. I really don’t think it’s any accident that he scarpered off to America after he lost the leadership contest to his brother. And Blair’s own extreme right-wing views is shown by the fact that he accepted an invitation to attend an American Conservative convention at the request of former president George Bush.

The other policy is likely to be staunch support for Israel and its continuing ethnic cleansing of the Palestinians. I don’t know who Jonathan Goldstein is, but one of the possible funders of the new party, Trevor Chinn, was revealed a few months ago as one of the big donors to the Israeli lobby in the Labour party, giving money to Labour Friends of Israel. He’s one of the people behind the Israel lobbyists and their smears of anyone standing up for the Palestinians as anti-Semites. These smears are vile, libelous and deeply offensive. Those smeared as anti-Semites include not just non-Jewish anti-racists, like Mike, but also self-respecting secular and Torah-observant Jews, like Jackie Walker, Martin Odoni, Tony Greenstein and so on. Some of those they’ve smeared are the children of Holocaust survivors, and people, who’ve suffered real racist and anti-Semitic attacks.

If launched, this supposedly centrist party will represent nothing but corporate greed, especially of transatlantic multinationals. Oh yes, and support for the Likudniks and other members of Benjamin Netanyahu’s increasingly Fascistic government coalition, and their persecution of Israel’s indigenous Arabs. It will not support the welfare state, the NHS or the rights of British working people to decent jobs, working conditions, dignity and pay.

That’s if this wretch party ever gets launched at all. It’s been debated for about year now, and the Labour right have been threatening to desert the party and found a new one for even longer. So far, fortunately, they haven’t done so. And it’s possible they never will. Mike over at Vox Political published a piece a little while ago pointing out that new parties find it very difficult to establish themselves as major forces in politics. UKIP was founded in the 1990s, and despite decades of hard campaigning, it’s still -fortunately – pretty much a fringe party. And some of us can remember the Labour party split in the 1980s, when the right-wing rebels left to form the SDP. There was much noise then about them ‘breaking the mould’ of British politics. The result was that they had no more than a handful of MPs, and after forming an alliance with the Liberals then merged with them to become the Lib Dems. Which remains smaller than either Labour or the Tories.

As for right-wing Labour MPs splitting off on their own, Mike showed very clearly why they wouldn’t really want to do that, either. Independents also struggle to get themselves elected. If they ever left the party to run as independents, they’d almost certainly lose their seats at the next election.

The centrist party will thus very likely be a complete non-starter, funded by businessmen to maintain their power over British politics at the expense of the NHS, the welfare state and working people, and preserve British alliance with right-wing parties and business elites in America and Israel. But it is being touted by the newspapers like the Sunday Times and the I, because they fear and hate Jeremy Corbyn’s Labour party, and see it as a way of destroying it and the chance of real change for working people in this country.

A Few Sharp Quotes about Thatcher and the Tories

October 21, 2018

I also found a couple of sharp quotations about the Margaret Thatcher and Ronald Reagan in the same issue of Focus, which had a comment from Martial. Martial said that man loved malice, but only against the fortunate and proud, not the unfortunate. It’s completely the opposite case with the Tories, who are only too full of malice towards the unfortunate. Here are the quotes printed in the magazines against Maggie.

She sounded like the Book of Revelations read out over a railway public address system by a headmistress of a certain age wearing calico knickers.

Clive James.

She only went to Venice because someone told her she could walk down the middle of the street.

Neil Kinnock.

A semi-house trained polecat

Michael Foot on Norman Tebbit.

And on Ronald Reagan:

A masterpiece of the embalmer’s art.

Gore Vidal.

And there are many others about the Tories. I think it might have been Roy Hattersley, who said that there wasn’t a British tradition Thatcher hadn’t struck with her handbag, and described her as a ‘bargain-basement Boadicea. And it was also him, or someone else from the Labour party who described being attacked in parliament by Douglas Hurd as like being savaged by a dead sheep.

And a friend of mine, who used to be a member of the Tory party, was fond of the quote, ‘The Tory party is an organized hypocrisy’.

Private Eye on Sunday Times’ Smear of Michael Foot as KGB Agent

October 3, 2018

The media this week has been full of the news about a book about the KGB defector, Oleg Gordievsky. Gordievsky was a high-ranking KGB officer, whose father was also a KGB officer, and who had been slated to be the next chief of the Soviet spy agency and secret police. When he defected, Gordievsky brought with him whole dossiers of KGB records, which were invaluable for ending the Cold War. However, Gordievsky himself was a self-admitted liar. And one of those lies was that the former leader of the Labour party, Michael Foot, was a KGB agent codenamed ‘Comrade Boot’.

This falsehood was published in 1995 by the Times, and was promptly answered by a libel action by Foot and a cover by Private Eye sending the whole thing up. Foot won the case, and the Eye also published an article taking apart the whole story and exposing the Times’ article for the libel it was.

Now with the publication of the new biography, the Sunday Times has decided to repeat the libel again. And Private Eye has responded again with another article effectively demolishing this sorry piece of gutter journalism. The piece was published in last fortnight’s Eye for the 21 September to 4 October 2018, and entitled ‘Shooting Yourself in the Foot’, and runs

<strong>”MI6 believed Michael Foot was paid Soviet informant,” a Times front-page headline announced last Saturday. “Truth about former Labour leader emerges 23 years after he sued Sunday Times for libel.” The editor of the Times, John Witherow, also published the Sunday Times story about the former Labour leader in 1995 – and is clearly still sore about the embarrassment and ridicule it earned him.

It’s not only the editor, it’s the same story-based entirely on a claim by former double agent Oleg Gordievsky that he once saw a KGB file marked “Agent Boot”, which apparently referred to Michael Foot. The only difference is that the previous version was taken from Gordievsky’s memoirs while the latest one comes from a new biography of the spy.

According to the Times, The book “presents the first corroboration by MI6 officers of the allegations made by the Soviet defector”. No it doesn’t, at least not in the normal meaning of corroboration, ie additional proof or confirmation. In 1995 the Sunday Times reported Gordievsky’s allegation that the KGB regarded Foot as an agent of influence; now the Times says some people in MI6 thought the Russians regarded him as an agent of influence. And why did they think that? Because, er, Gordievsky had told them so. In short, not a smidgin of supporting evidence has “emerged” since Witherow last ran the story.

At the time of the earlier farrago, the Sunday Times claimed that it was “based on interviews with Gordievsky and six other former KGB officers”. But it omitted to add that only Gordievsky believed in “Agent Boot”. Although the paper claimed that the London-based KGB colonel Mikhail Lyubimov had recruited Foot, Lyubimov himself promptly denied it.

So the allegations were not made by “the KGB”, as Witherow told his readers 23 years ago and again last Saturday. They came solely from a single ex-KGB man, Gordievsky – whose unreliability was officially confirmed in May 1995, just three months after the Sunday Times splash, by the then solicitor-general Sir Derek Spencer. Speaking on behalf of the government during an appeal by Michael Smith, who had been convicted of spying for the Russians, Spencer told the Lord Chief Justice that some boasts made by Gordievsky in his memoirs were “not correct”. He described one of Gordievsky’s claims, about identifying undercover KGB agents to his British controllers, as “another exaggeration”. As the judge observed: “He must have lied to everybody at one time or another.”

With just one witness to rely one, it’s no surprise that Witherow and the Sunday Times couldn’t defend a libel action against Foot. More surprising is that the editor is now repeating even the most egregious howlers from his previous debacle. According to the 1995 story, for instance, Foot regarded Moscow as “a beacon of world peace” until 1968, when the Soviet invasion of Czechoslovakia brought him “down to earth with a bump” and he ceased to be a fellow-traveler. Exactly the same narrative appeared in last Saturday’s Times. From the 1940s to the 1960s, it claimed, Foot was an “agent of influence” who could be “fed pro-Soviet ideas and reproduce them in articles and speeches” – but in 1968 he became “intensely critical of Moscow in the wake of the Prague Spring”. After that, his “enthusiasm for the Soviet Union appears to have waned”.

The claim that Foot was a pro-Soviet mouthpiece until 1968 is easily disproved. As long ago as 1946, a Labour MP wrote to Tribune complaining of the “jaundiced prejudice against Russia” in Foot’s articles. In 1948, soon after becoming Tribune’s editor, he published a leader attacking left-wingers who “are still gulled by the monstrous delusion that the Russians are the friends, not the enemies, of democratic socialism”. During the Soviet blockade of Berlin, he urged the West to “drive a land passage through the Russian zone against Russian resistance and if necessary by force of arms”.

When Ian Mikardo MP resigned from Tribune’s board of directors in protest at the editor’s anti-Soviet stance, Foot was unapologetic. “The Soviet leaders … believe as a matter of theory that the end of establishing Soviet Communism wherever they can justifies any means for its attainment,” he wrote. “They believe also as a matter of theory in secrecy, censorship, dictatorship and the ruthless annihilation of the rights of individuals.” And so it went on. When the Russian tanks crushed the Hungarian uprising in 1956, Foot was quick to condemn this “hideous outrage”.

Odd behavior for a man who, the Times alleges, wa sbeing paid to publicise “pro-Soviet ideas”. Why didn’t they ask for their money back. (p. 10).

Foot was right: the Soviet Union and the Communists were always hostile to democratic socialism, though Stalin used the existence of democratic socialist parties and other left-wing organisations to provide a spurious democratic justification for his transformation of their countries into Soviet satellites after the end of the Second World War. Stalin would amalgamate the Communist parties of the various countries the USSR had liberated with the largest left-wing party. This was usually the mainstream, democratic socialist under the pretext of reuniting the two forms of Socialism. Before the First World War in Germany and Italy, for example, there was only one socialist party, which included not only democratic socialists – reformists – but also radical Marxist revolutionaries. After the First World War, the radical Marxists split away from the reformist majority parties to form their countries’ Communist parties. In countries where the socialism was weak, Stalin amalgamated the Communists with the largest and most popular left-wing party, such as the various Peasants’ Parties. The new, umbrella Socialist party would then make a statement adopting Marxism-Leninism – the Communism of the Soviet Union – their official ideology, and the democratic socialists would find themselves purged and either executed or sent to the Gulags.

In the West there were some mainstream socialists, who really did believe that Stalin represented Socialism, such as the Fabians. But Foot, to his immense credit, clearly wasn’t one of them.

However, Maggie Thatcher hated socialism, because it came from the same ideological roots as Communism, and the Tory press in the 1980s was very quick to smear any Labour politician or activist as a potential traitor or agent of Moscow. Foot came in for particular abuse because of his support for CND and unilateral nuclear disarmament. It was therefore inevitable that one of the Tory papers would eventually smear him as a KGB agent.

As it stands, the Sunday Times has form on libeling people. As well as smearing Foot, it also libeled Mike as an anti-Semite and Holocaust denier. Since that article came out, the Sunset Times has repeated the smear and tried to back it up, and the Eye has published yet another tearing it to shreds.

The satirical rag has done an excellent job attacking the lies and falsehoods against Foot. Too bad that it also seems to have swallowed the lies and falsehoods about Jeremy Corbyn.