Posts Tagged ‘Journalists’

Philip Hammond Urges Economic Sabotage to Stop Labour Coming to Power

October 7, 2017

On Thursday Mike put up another article, which also shows the Tories’ massive contempt for British parliamentary democracy. Paul Mason of the Politico website revealed that Hammond had told an assembled audience of CEOs and other industrialists at a £400 a head dinner that they should

“back the Tories. “I know you don’t engage in party political activity but I expect you to face up to when the principles that undermine our economic structure and your business are placed at risk,” Hammond said. “You have to decide to combat this menace or collaborate with it and let it get into power.”

Mr. Mason goes on to state that in private, Hammond’s language is even more extreme, presenting Labour under Jeremy Corbyn as a threat to capitalism. As Mike points out, it isn’t. It’s a Social Democratic party. This means it promotes a mixed economy along with a welfare state and government spending in the economy as a means of stimulating economic growth and development. It has not advocated total nationalization since the Second World War. And in the governments it formed before then, in practice its economic policies were entirely orthodox. This undoubtedly contributed to the party’s defeat as voters were disappointed by its failure to pursue a more radical programme to tackle poverty and unemployment.

Mason makes the point that Hammond risks being sacked for ‘unparliamentary conduct’, as his speech has urged captains of industry to break their bond of fiduciary trust. This is notion that they will act for the benefit of their companies and shareholders, regardless of their own personal politics.

Mike makes the point that it’s moot whether the issue of fiduciary trust has ever carried much weight amongst business management. Certainly sections of industry, particularly the financial sector, have been hostile to Labour and sought to undermine Labour governments.

Mr. Mason and Mike also point out that historically the economy has always benefited under Labour. Mason states that Labour will stabilize and re-invigorate the private sector. And Mike says, quite rightly, that the Labour government of 1945-51 led to over three decades of economic growth and prosperity in the UK. A period that only came to an end when Thatcher became PM in 1979.

And Mason also warns that Hammond may have made even more extreme claims in private to MI5.

http://voxpoliticalonline.com/2017/10/05/now-philip-hammond-is-bidding-to-be-sacked-for-unparliamentary-behaviour/

You therefore start to wonder if Hammond is a serious, democratic politician, or a barking mad Fascist sympathizer, who’s read too much Ayn Rand. He clearly thinks of himself as John Galt, the hero of her novel, Atlas Shrugs, who joins a strike by senior management to bring down a despotic socialist government. By implication, this also shows Hammond’s complete support for the poor and those on welfare. For Ayn Rand, only business leaders, artists and intellectuals matters. Ordinary working people, including and especially those supported by welfare, were just ‘moochers’ and ‘takers’. Which is ironic, because Rand was one of them. She spent some time living on social security.

As for Hammon, he has the same attitude as the industrialists and upper classes of the various South American and other developing nations, who as soon as a vaguely left-wing government came to power immediately yelled ‘Communism!’ as fast and as hard as they could, and then started plotting how they could overthrow it. This included backing military coups, supported by the Americans.

And you can guess the kind of extremism he may have been preaching to MI5 and the security services by reading Ken Livingstone’s book, Livingstone’s Labour, and Francis Wheen’s book on the 1970s, Strange Days. During the crisis hit period of the Labour minority government of 1975-6, various businessmen, and even the Times, were urging the army to organize a coup to overthrow the government. Livingstone describes how there were plans in place to intern left-wing activists, including journos, in political camps in places like the Hebrides.

It also shows the Tories’ own immense hypocrisy. They and their lickspittles in the press have been the first to denounce working class unrest as a threat to democracy, including strike action by trade unionists. You can find a video on YouTube by one person, who clearly takes John McDonnell’s demand for coordinated strike action and protests as a literal threat to democracy. McDonnell states that this type of activism has previously been called ‘insurrection’, a term he prefers. Which for that YouTuber makes McDonnell and Corbyn members of the revolutionary left.

McDonnell’s language is extreme, but it isn’t quite the language of revolution. He has not called for people to take up arms against their government. And when you think how this government is treating the poor, the unemployed and the ordinary working people of this country, you can see McDonnell’s point, even if you don’t agree with it.

And right-wing organisations have done their best to stamp out trade unions and bar the members from proper employment as true subversives. Way back in the 1990s there was a documentary uncovering the sordid history and activities of the Economic League. This was an organization that compiled and circulated blacklists of trade union members and those of left-wing organisations to employers. It’s full name was the ‘Economic League against Industrial Subversion’. It was started in the 1930s or so. It suffered a crisis after it was exposed, and found itself fending off awkward questions by people asking if they were on its lists after they were repeatedly turned down for work. In the 1990s it was succeeded by another bunch, Hakluyt, who, along with their predecessor, appeared in Lobster.

This shows very clearly the hypocrisy of the Tories and the businessmen, who support them. When it’s the left and trade unionists planning strikes and protests against them, it’s a horrendous plot to overthrow capitalism and little short of treason. But it’s fine and dandy when they’re planning to subvert democracy by overthrowing an elected social democratic government.

Hammond’s a danger to democracy. His ideal would be for Britain to be a banana republic, in which the peons have no rights, and the government is either dominated by a single party, or at best the political system as a number, none of which represents real hope or radical change for its working people.

He should not be in government. Get him out.

Advertisements

The Privileged Class Background of BBC Staff, and the Problem of Oxbridge Public School Elitism

August 26, 2017

Earlier this week I put up a piece reviewing Tom Mills’ The BBC – Myth of a Public Service. This contributes immensely to the debate about the Corporation’s bias by showing how it consistently allies with the elite against the left and the working class.

And Mills makes a very strong case that, apart with the institutional methods of control the government exercises over the Beeb through the license fee and the appointment of its governors, the BBC also sides with the elite because of the elite, upper and very middle class origins of its managers and staff. Mills describes this background on pages 29 and 30. He writes

A 2014 report of the quasi-official Social Mobility and Child Poverty Commission had no qualms about identifying these top BBC executives, and over a hundred other senior BBC managers, as members of ‘Britain’s elite’ – along with politicians, civil servants, the super-rich, FTSE 350 CEOs, newspaper columnists and other groups. The Commission’s survey of 125 BBC executives found that 26 per cent had attended private school (compared with 7 per cent of the population), 33 per cent had attended Oxbridge (compared with just 0.8 per cent of the population) and 62 per cent had attended one of the Russell Group of leading universities (compared with 11.4 per cent of the population) – figures which were comparable with those for other factions of Britain’s power elite, as the report shows. Senior BBC managers are also extremely well paid: in 2014/15, the seven executive members of the BBC’s Executive Board earned an average of over £424,000. Meanwhile, around eighty BBC executives are thought to earn over £150,000, even after policy measures were put in place to reduce executive pay following fierce criticism from the press. Among this executive cadre are around a hundred or so senior managers in editorial policy who on average earn just over £100,000, and the most senior of whom can earn two or three times that.

Below these senior editorial managers, we see similar patterns of privilege. In 2006, the Sutton Trust examined the educational backgrounds of 100 leading news journalists in the UK, of whom 31 worked at the BBC. It found that 54 per cent were privately educated and a remarkable 45 per cent had attended Oxbridge. Educational background is of course an indicator of shared class background. But it is also in itself a profoundly important basis for elite cohesion, forging along with other formative experiences, if not a shared set of ideas, then at least a shared demeanour and set of dispositions. Elitist recruiting practices – which are naturally justified in meritocratic terms, even if they are recognized to create serious problems in terms of legitimacy – thus create subtle forms of institutional and cross-institutional cohesion.

This bears out a comment made by one of the television directors Mike and I heard speak over two decades ago at a Doctor Who convention here in Bristol. He stated that it was very difficult to become a director at the Beeb unless you had been to Oxford or Cambridge. If you hadn’t, it was very difficult. If you had, on the other hand, it was very easy.

As for Oxbridge, I’m currently reading Gregory Benford’s SF novel Timescape (London: Gollancz 1980). The novel’s plot is split between the devastated Britain of 1998 and the optimistic California of 1963, as a group of scientists in Cambridge attempt to use tachyons to carry a message back to their counterparts in La Jolla to warn them of the coming ecological crisis which is gradually causing global civilization to collapse. Benford is an American, and one of the team of Cambridge scientists, Gregory Markham, also hails from across the Pond. The book therefore includes descriptions and meditations on Britain’s relationship to its past, compared with America, and the class structure of British society. On page 182, Benford comments on the educational segregation at Cambridge High Table.

He walked back towards the colleges, letting this feel of the press of time seep into him. He and Jan had been to High Table at several of the colleges, the ultimate Anglophile experience. Memorial plate that gleamed like quicksilver, and crested goblets. In the after-dinner room of polished wood, gilt frames held glowering portraits of the college founders. In the great dining hall Jan had been surprised to find de facto segregation: Etonians at one table, Harrovians at another, the lesser public schools’ alumni at a third, and, finally, state school graduates and everyone else at a motley last table. To an American in such a citadel of education, after the decades of ferocious equality-at-all-costs politics, it seemed strange. There persisted a reliance on inherited advantages, and even the idea that such a system was an inherited virtue as well.

This is not too far removed from the description of outright class snobbery Thackeray describes in his Book of Snobs. Casting his eye about England’s great, and at the time, only universities, he noted the way the class system affected even the type of gowns undergraduates wore:

If you consider, dear reader, what profound snobbishness the University system produced, you will allow that it is time to attack some of those feudal middle-age superstitions. If you go down for five shillings to look at the ‘College Youths’, you may see one sneaking down the court without a tassel to his cap; another with a gold or silver fringe to his velvet trencher; a third lad with a master’s gown and hat,, walking at ease over the sacred College grass-plats, which common men must not tread on.

Me may do it because he is a nobleman. Because a lad is a lord, the University grants him a degree at the end of two years which another is seven in acquiring. Because he is a lord, he has no call to go through an examination. Any man who has not been to College and back for five shillings [the price of the train fare to Oxford and Eton], would not believe in such distinctions in a place of education, so absurd and monstrous do they seem to be.

The lads with gold and silver lace are sons of rich gentlemen, and called Fellow Commoners; they are privileged to feed better than the pensioners, and to have wine with their victuals, which the latter can only get in their rooms.

The unlucky boys who have no tassels to their caps, are called sizars – servitors at Oxford – (a very pretty and gentlemanlike title). A distinction is made in their clothes because they are poor; for which reason they wear a badge of poverty, and are not allowed to take their meals with their fellow-students.(pp. 60-61).

One of the other, British characters in Benford’s novel, Renfrew, who has the idea of using tachyon radiation to transmit to the past, is also an outsider. He’s the son of a working class Yorkshireman, and because of this is also an outsider amongst the public schoolboys. At one point Renfrew remembers how, as an undergraduate walking down Oxford’s corridors, he passes another pair in gowns. One of these says very loudly in an Oxbridge drawl, ‘Oh God, not another oik come up on a scholarship!’

Oxford has been under considerable pressure to make its more democratic, and Robert Peston has said in his book, Who Runs Britain, that there’s an element of hypocrisy amongst some of the Scots universities, who tried to capitalize on the class scandals that have erupted over Oxbridge in recent years. Some of the Scots universities, particularly St. Andrews’, are even more elite and class-ridden.

It’s tempting to think of those days of class snobbishness as having vanished along with scholarships. However, as the Tories are intent are privatizing the British school system, and really, desperately, want to bring back grammar schools if they can get away with it, as well as cut away the last vestiges of the student grant to the poor, it’s likely that they’ll come back.

Jimmy Dore Show: Putin Refutes Western Media Lies about Syrian Gas Attack

April 19, 2017

This is another video from the Jimmy Dore Show, in which the comedian tackles and refutes the lie promoted by the American government and its lackeys in the mainstream media, that Assad was responsible for the terrible sarin poison gas attack on Khan Shaykhun last week. He begins by showing how long ago the Americans and the West were manoeuvring for regime change in Syria with a clip from an interview between Susan Amanpour and President Bashar on CNN from 2005. Amanpour states that the Americans are trying to isolate him, are organising meetings with his enemies and opposition groups, and she states baldly that they are aiming at ‘regime change’, before asking him how he feels about that. This was after Iraq, and Dore makes the point that it was almost like General Wesley Clarke said when he stated that the Americans wanted to take out seven countries, including Iraq, Iran, Somalia, and Syria. Dore goes on to make the point that this is not about fighting terrorism, but about putting an oil pipeline through Assad’s country, which Assad does not want.

He then shows a clip of Putin answering the media’s questions about whether Assad was responsible for the attack. Putin responds clearly, correctly stating that Assad had the rebels surrounded and is on the verge of victory. Why would he throw this away by enraging the international community with a chemical weapons attack, especially when a UN observer was in the country. He states that it looks like it was staged to draw other countries into the war. As for the claim by our American friends – his words – that they have evidence Assad was responsible, let them show this to the UN. If they do, then they’ll have proved it. If they don’t, then there is no evidence at all.

Dore goes on to make the point that the pretext for western military intervention in Syria is rubbish. The West doesn’t care about murdered babies. We have killed a million innocents in Iraq and bombed hospitals. But you won’t see this reported on MSNBC or CNN, or the New York Times, as they are all pro-War. As it Rachel Maddow and other supposedly leftwing broadcasters shilling for the regime. This is what the military-industrial complex wants, and it doesn’t matter who’s in power. Trump campaigned on getting American troops out of Afghanistan. Now he’s in power, that’s all vanished. Just like people’s hopes of ending the wars with the election of Barack Obama. You vote for a Black man with a Muslim name, you get more war. You vote for a billionaire orange racist rightwinger, you get more war. It doesn’t matter, who the American people vote for, they get the same militaristic policies – policies that are promoted by the lies of the mainstream media.

Dore’s absolutely right, as is Putin. The Russian leader is a thug and an autocrat. His regime is credibly linked to the murder of opposition politicians, including the defector Litvinenko here in Britain. Those journalists, who dare to write or broadcast something Putin doesn’t like, are beaten and intimidated. But that does not mean that Putin here is not speaking the truth. He is. This has nothing to do with humanitarianism, and everything to do with the geopolitics of oil.

Jimmy Dore on the MIT Professor Showing Trump Wrong about Sarin Gas Attack in Syria

April 18, 2017

As well as appearing on Counterpunch’s website, Theodore A. Postol also appeared on RT, and his analysis of the Sarin gas attack in Syria was also covered by Jimmy Dore. Postol is the emeritus professor of Science, Technology and National Security at MIT. He concluded that, contrary to what the American government and Syrian rebels were saying, the poison gas that killed the people of Khan Shaykhun was not dropped as a bomb from a plane, but was released from an improved ground-based weapon, about 12 cm long. Trump and the American media have claimed that the attack was the responsibility of Assad, and launched an attack by Tomohawk missiles on the air force base, from which the attack was supposedly launched, in reprisal.

In this video, Dore savagely critiques the statements of Trump, Sean Spicer and other members of the White House. He makes the point that the American government is simply interested in regime change in Syria. They are not interested in protecting civilians, as is shown by the American military’s own cavalier indifference to the number of civilian deaths their strikes have brought about in Syria and Iraq. Nor are they against chemical weapons. The American armed forces have used depleted uranium, which has caused birth defects in Iraq.

He also points out that the White Helmets, the rescue team that moved into treat the survivors, are hardly an impartial source. They are allied with the Islamist rebels – al-Qaeda, al-Nusra, ISIS and the western forces seeking to overthrow Assad. This is ignored by the American media, who don’t have reporters in the country. And those reporters that have been there, such as Eva Bartlett, who has appeared on Dore’s show, have been dismissed.

Dore also criticises the American media for their complicity in promoting every war since Reagan’s invasion of Grenada in the 1980s. The reporters on these programmes, such as CNN, MSNBC, and so on, earn $30,000 a day and are not willing to do anything that might jeopardise their position. If they do, they’re sacked. This is what happened when Phil Donohue opposed the Iraq Invasion on his show, stating clearly that all the pretexts for it were false. The broadcaster immediately took him off the air. They claimed that it was because of low ratings, a lie, as he had the highest ratings on the network. A little while later an internal memo surfaced stating that the real reason he was sacked was because the network did not want someone who was against the invasion, and therefore appeared unpatriotic, to front their network.

Dore urges his viewers not to believe CNN, MSNBC and the other news networks, nor Rachel Maddow, Jake Tapper, Wolf Blitzer and other celebrity broadcasters, as they are also lying to support the war. Nor should the mainstream newspapers, like the New York Times also be believed, as they too have published nothing but lies and propaganda for the various wars. As are the corporate, establishment Democrats. This is all about what Chomsky called ‘manufacturing consent’. He shows a clip of Postol on RT stating his conclusions and that the report claiming the attack was launched from the air is so poor, that none of the intelligence analysts he knew would have signed off on it. Dore states that this evidence will be dismissed, despite the professor’s immense expertise, because he’s only a professor and he contradicts what the government and media are saying. He also points out that the American establishment has also been trying to close RT down, just as YouTube is trying to close down the alternative news outlets on their platform, both left and right, because they’re producing better, more objective news than corporate television. YouTube has blocked adverts on these news shows, so that they don’t get the advertising revenue they need. Nevertheless, Dore vows that he’ll continue making these programmes.

Dore points out the similarities to the 2013 poison gas attack, which again was a false flag operation designed to draw America into the war by the rebel forces. He also makes the point that it is like the Iraq war all over again. While he doesn’t know quite what form the government will take if the rebels win, he believes it will probably be a Sunni theocracy where women have no rights, just like Saudi Arabia and Qatar, who are pushing this war. As for the rebels themselves, these so-called moderates beheaded a child on a roundabout, but this was glossed over by the American media.

Damian Green Excited about Taking Away Worker’s Rights to Stable Hours, Pensions, Sick Pay and Holiday Pay

March 23, 2017

Iain Duncan Smith’s loathsome successor at the DWP, Damian Green, has described his government’s moves to strip workers of the rights to stable working hours, holiday pay, sick pay and pensions as ‘exciting’ and with ‘huge potential’, Mike reports over at Vox Political. Mike makes the point that Green, as a former journalist, has enjoyed all the rights that he now wants to see taken away from working people in Britain.

He wants to see the majority of people consigned to poverty, job insecurity and the fear of contact with the assessors at his draconian department. And if this is viewed alongside the government’s other policies, it’s very clear that he’s delighted at employees not being able to afford to take time off when they’re ill. And in any case, after the Tories privatise the NHS, they’ll never be able to afford treatment any way. Just as he wants people to be unable to afford to retire, so that they have to keep on slaving for exploiters like him right up to the moment they did.

Mike concludes

Please, Britain, get a clue. This man – and his friends – hate you. They only want to hurt you. Put a stop to their plans while you still can. Never vote Conservative.

See: http://voxpoliticalonline.com/2017/03/23/twisted-damian-green-thinks-its-exciting-that-future-jobs-may-not-have-stable-hours-holiday-pay-sick-pay-or-pensions/

Be prepared also for the drivel that the Tories will spout to justify this. If challenged about this, we’ll doubtless hear how such reforms are needed in order to make the labour market more ‘flexible’. It’s the same drivel the Tories and Blairites have spouted, when they started stripping workers of their rights and introduced such wonderful, exciting, reforms as making it easier to sack workers, introducing zero hours contracts and the like. The same journalists and business managers also found it wonderful when John Major’s governments introduced the legislation that permitted employees to be kept on short-term contracts. I can remember the Financial Times raving about how workers would be able to move from job to job, and create ‘job portfolios’ to impress employers. Thus was the beginnings of the current precarity introduced under the Tories back in the 1990s, and sold to the public, or at least the financial class. I think some of the journalists have woken up to the fact that short-term contracts and the idea of ‘job portfolios’ are nonsense. Not that the press hasn’t gone so far as to scrap the whole idea of job insecurity. That would mean scrapping one of the key planks of Thatcherism and Blairite ‘New Labour’.

American State Censored TV Programme on American Nerve Gas Atrocity in Laos

February 13, 2017

I’ve blogged before about the way the Thames TV documentary, Death On the Rock, about the killing of an IRA terror squad by the SAS in Gibraltar, angered Maggie Thatcher so much that she destroyed Thames. The documentary presented evidence that the British army knew about the group’s movements, and could have picked them up peacefully at any time. They deliberately chose not to. The shootings were therefore a targeted assassination, with the SAS acting as a South American-style death squad.

This was, of course, too much for Maggie. She had Thames’ broadcasting licence removed, and they were replaced by Carlton. This is something to remember the next time John Humphries or anyone else at the Beeb tells you that she never interfered with the state broadcaster, and that this only began under Blair. I’m not arguing that Tory Tony didn’t interfere or throw his weight around with the Beeb. And there’s plenty of evidence that Maggie also had programme censored. She had the documentary, ‘Maggie’s Militant Tendency’, produced by Panorama, censored because it argued that the Conservatives had been infiltrated by card carrying neo-Nazis, just like the Labour party had been infiltrated by Militant. Perhaps in Humphries’ case, the Conservatives didn’t interfere with the news coverage, because they didn’t need to. It already reflected their own bias.

Such censorship isn’t confined to Britain. It also happened in America. William Blum, a very long time critic of US foreign policy, has a section describing the censorship of a documentary on American television in 1998 in his book Rogue State: A Guide to the World’s Only Superpower (London: Zed Books 2014). The company aroused the ire of the political, economic and media elite because it dared to tell the truth about a US gas attack in Laos that resulted in the deaths of civilians and American servicemen. He writes

In September 1970, American forces in Laos, acting under “Operation Tailwind”, used aerosolized Sarin nerve agent (referred to also as CBU-15 or GB) to prepare their entry in an attack upon a Laotian village base camp, with the object of killing a number of American military defectors who were reported to be there. The operation succeeded in killing in excess of 100 people, military and civilian, including at least two Americans. How many died before the attack from the gas and how many from the attack itself is not known.

Sarin, which was developed in Germany in the 1930s, can kill within minutes after inhalation of its vapor. A tiny drop of it on the skin will do the same; it may even penetrate ordinary clothing. It works by inhibiting an enzyme needed to control muscle movements. Without the enzyme, the body has no means of stopping the activation of muscles, and any physical horror is possible.

When the invading Americans were making their getaway, they were confronted by a superior force of North Vietnamese and communist Pathet Lao soldiers. The Americans called for help from the air. Very shortly, US planes were overhead dropping canisters of sarin upon the enemy. As the canisters exploded, a wet fog enveloped the enemy soldiers, who dropped to the ground, vomiting and convulsing. Some of the gas spread towards the Americans, not all of whom were adequately protected. Some began vomiting violently. Today, one of them suffers from creeping paralysis, which his doctor diagnoses as nerve-gas damage.

This story was reported on June 7, 1998, on the TV programme “NewsStand: CNN & Time”, and featured the testimony of Admiral Thomas Moorer, who had been Chairman of the Joint Chiefs of Staff in 1970,, as well as lesser military personnel, both on and off camera, who corroborated the incidents described above.

Then all hell broke loose. This was a story too much in conflict-painfully so-with American schoolbooks, Readers Digest, the flag, apple pie and mom. It was damage-control time. The big guns were called out-Henry Kissinger, Colin Powell, Green Beret veterans, the journalistic elite, the Pentagon itself. The story was wrong, absurd, slanderous, they cried. CNN retracted, Moorer retracted, the show’s producers were fired…lawsuits all over the place.

Like the dissidents who became “non-persons” under Stalin, Operation Tailwind is now officially a “non-event”.

Notwithstanding this, the program’s producers, April Oliver and Jack Smith, put together a 78 page document supporting their side of the story, with actual testimony by military personnel confirming the use of the nerve agent. (pp. 139-141).

This is truly Orwellian. Orwell, of course, based 1984 on Stalin’s Russia, and the way party functionaries rewrote history to suit the needs of the party and Stalin. The most famous example of this was the way the regime turned Trotsky from a hero and co-author of the Revolution with Lenin, to its arch-enemy and betrayer.

This incident shows how the American military-industrial complex and its puppets and paid shills in the media are quite prepared to do the same, and vilify and expel anyone who commits the same cardinal crime of exposing state lies and atrocities.

Cockburn and Sinclair in their book, End Times: The Death of the Fourth Estate, describe the way the American military and media have managed news reporting to support the Iraq invasion, up to and including the killing of journalists. Now the situation seems ready to get worse under Fuhrer Trump. But this would have been under Bill Clinton’s presidency. And Blum’s book shows that the corruption goes back further than that, right back to the Second World War.

It really makes you start to wonder how free the American press and media is, or if it ever was.

Canadian Journalist Exposes BBC Lies over Syria

December 18, 2016

It’s not just the BBC of course. It’s the whole corporate media. But the journalist explicitly mentions the Beeb and the New York Times as lying about the situation in the country.

In this video from The Jimmy Dore Show, the comedian and occasional guest on The Young Turks talks about the revelations about the war in Syria from an independent Canadian journalist, Eve Bartlett. Bartlett was speaking at the United Nations, and described how the situation in Syria is precisely the opposite of what we’re being told by the corporate media here in the West. She’s been to Syria, and particularly Aleppo several times. She states that the people of Syria are 100 per cent behind Assad, and want to be rid of the terrorist groups occupying their country. These are the same ‘moderate’ terrorist groups that the West is funding to overthrow Assad, some of which have connections to extremists like ISIS. Dore states that this is nothing to do with democracy. It is simply about overthrowing Assad to force a pipeline through his nation.

Bartlett states that she was personally at the Costello Road humanitarian centre when the Syrians and Russians opened up a humanitarian corridor to allow civilians to leave the areas that they’re bombing. They’ve done this eight times before in different parts of the country. Contrary to western propaganda, the Syrians and Russians actually care about not killing civilians. However, the terrorist factions opposing Assad do not want them to leave. They are keeping them hostage. When civilians have tried to leave, several times they’ve been attacked by those same terrorists. There have also been times, when the Syrian army has stepped in to protect them, firing back at their kidnappers. She talks about one old man, who expressed his gratitude to the Syrian army for saving them from the terrorists, who were holding him and others hostage.

She states that the western media concentrates on the damage to buildings in the city. This is not what concerns the Russians and Syrians. They’re actually worried about the people in the city. The terrorists occupy bunkers deep underground – about three stories – and emerge to fire on Russian and Syrian planes before retreating back underground.

She also describes the truth behind the Syrian and Russian bombing of a school. It had been taken over by the terrorists, who were using it to manufacture bombs. She states that she was saw the bomb-making equipment. She also states that several of the terrorist factions, that are supposed not to exist, are still very much around, such as the Free Syrian Army amongst a number of others, evidence for which was shown to her.

Dore and his off-camera team make the point that the western news media is deeply compromised. Our governments do not want the Russian and Syrian side to be heard. He talks about the closure of the Syrian embassy by the Canadian government. He also describes how, when CNN sends journalists to cover these war zones, they’re embedded within army units. This was done when the veteran American newsman, Ted Koppel, went to Iraq. The result was, in Dore’s words, ‘a love letter’ to the US army. This is done deliberately so that the journalist only sees the country from the army’s point of view. Dore ends by repeating his point that the media is deeply corrupt, and that this war is all about big oil. As for MSNBC, the so-called ‘liberal’ US network, all it’s executives are millionaires, making more money in a day than most Americans make in a year. It’s a club to which we’re not invited. And so they’re lying to us, with news slanted to suit their corporate agenda. This is all about western corporate profit and imperialism.

Counterpunch ran an article years ago on the way the US army uses embedded journalists to present their side of international conflicts, specifically of the Iraq War. The article is in the Counterpunch book End Times: The Death of the Fourth Estate, which is about media bias. This, and other tactics, were formulated following the lessons of the Vietnam War. The US military and political establishment realised that the Vietnamese had very astutely used the American media’s coverage of the war to undermine public support. This was particularly true of the Tet offensive. Although this was beaten off within hours, coverage by the US media showed that the American army had been unprepared for the attack, which took place during the Vietnamese New Year. This persuaded many Americans that their armed forces were incompetent and could not fight their opponents effectively. Americans’ perception of the competence and moral integrity of their own side was also disastrously affected by the footage of continuing dead and maimed soldiers returning home, and war crimes against the Vietnamese people themselves. And so the US political and military authorities devised policies to structure media coverage so that it showed only what they wanted to be shown. Coverage of the repatriation of the dead and mutilated was to be minimised. Journalists were deliberately embedded in army units, so that they became dependent on their comrades in the army, and so presented sympathetic views of their performance. Hence Ted Koppel’s ‘love letter’.

Bartlett states that what she says about the terrorists holding civilians hostage, and that they have been liberated by the Syrian army instead of massacred and fired upon, has been documented, and that footage exists elsewhere, outside of the Beeb and New York Times. These news organisations, which pride themselves as institutions ‘of record’ are blatantly lying to us. In the case of the Beeb, you may remember the adverts for itself it ran a few years ago, in which various foreign correspondents were heard talking about how people in despotic foreign regimes around the world preferred to listen to the Beeb, as unlike their own state broadcasters, it was telling the truth. This is now a lie. The BBC is pushing corporate, state propaganda as the willing accomplice of western imperialism. But I’ve no doubt that, come the summer and the festival season, BBC spokesmen, broadcasters and journalists will be speaking at literary festivals up and down the country, along with other intellectual events, making speeches about the Corporation is internationally respected and an important British institution. I agree that it is an important institution. And I don’t want it sold off. But I don’t want it to be a state, corporate propaganda mouthpiece.

And so I don’t respect it, its news service nor its executives. They are lying to promote a war, which is destroying a country simply for the enrichment of western big business and Gulf oil despotisms, like the Saudis and Qatar. They are lying when they tell us that murderous jihadis are moderates and freedom fighters.

The Beeb cannot be trusted.

Take your news from other, better, alternative sources.

Daily Mail: Democrat Party WikiLeaks Information Was Not Hacked by Russians

December 17, 2016

Now this is a very strange story, as it seems the Daily Mail may just about have done some independent reporting, rather than just following the anti-Russian line the Clintonite Democrats and their allies in the media have been trying to whip up.

Strange days, indeed.

In this video from The Jimmy Dore Show, Dore and his guests discuss an article in the Daily Mail, which reports that Craig Murray, a former British ambassador closely involved with WikiLeaks, has come forward to claim that the material published by the organisation came from an insider from within the party, and not from Russian hackers. Mr Murray is the former British ambassador to Uzbekistan, who was relieved of his post and then charged with misconduct, of which he was cleared. He is a close associate of Julian Assange. He stated that he was handed the material published by WikiLeaks in a wooded area of a park in Washington D.C. by a member of the Democrat Party, who was disgusted with the corruption of the Clinton team and the Party’s bias against Bernie Sanders.

This contradicts Killary herself, and the CIA, who have claimed that the material was obtained by Russian hackers. Murray states that the Russians may have hacked the Democrat Party, but they weren’t the source of the information published by WikiLeaks.

Dore and his production team discuss how the Democrats have tried to blame everybody except themselves for the leak, and for losing the election to Trump. The latest excuse is that the material was obtained after John Podesta, one of Killary’s aides, fell for a Nigerian phishing scam. You know, the type where a Nigerian prince or somebody claims that he has all this money lying around, which he would like to put into your account for safekeeping, if only you would give him the details. Dore makes the point that if the story was true, then it would raise the question of what a grown man, who was taken in by such a blatant piece of fraud, was doing holding a position so far up in the party. He also notes Podesta also lost of his mobile phone in a taxi, and it took a day for that to be returned.

Dore makes the point that all these comments and accusations about Russian hackers were an attempt by the Clinton team to deflect attention away from the embarrassing content of the leaked material itself. He concludes this piece by wondering if anyone in the media will now go to Murray himself for this side of the story. He bets they won’t.

Dore doesn’t mention it in the video, but Murray is a rare example of a high level civil servant with an independent conscience. He was relieved of his ambassadorial post as he spoke out about the brutal, corrupt nature of the Uzbek regime and made it very clear that he did not think her majesty’s government should be supporting such a despotism. This was at the precisely the time when the British government was very keen to support the regime, especially through trade deals, which I think were to secure oil contracts. Murray also has his own website, giving his profound and controversial views on international politics and its corruption. I also think he’s contributed at least one article to Counterpunch.

This article should also embarrass Killary and her team, as well as the CIA, as Hillary has been using the accusations of Russian hacking not only to attack Trump, but also to whip up hatred against the Russians and the independent media. She was so incensed about being hacked by the Russians – despite the fact that there was no evidence – that she wanted a military response. And last week the Washington Post ran a piece by Craig Timberg which seems to have drawn on material from the Democrat Party, Ukrainian Fascists and a pseudo-scientific eugenicist and biological racist think tank listing 200 different alternative news organisations and journalists. These were smeared as the promoters of Russian propaganda. Just as the Ukrainian Ministry of Truth has smeared independent journalists there.

Now Mr Murray has shown that this is based on another lie. It’s a lie intended to stop serious discussion about what is wrong with the Democrat Party, the corruption and mendacity of the Clintons, and which is adding to the plethora of other lies, bringing us dangerously close to war with Russia.

As I said, it’s a bizarre thing to say, but this time the Daily Mail may have done the right thing and the world a service.

Have I Got News For You and the Bias in BBC News Satire

December 17, 2016

As I said in the previous blog post, I’ve stopped watching Have I Got News For You, because I’m sick of its bias. This is partly because I’m fed up with the show constantly repeating the anti-Corbyn, anti-Labour line of the mainstream newspapers. I also think its because, after having read some of the alternative news outlets and organisations about various issues, like Counterpunch, Lobster and seen Abby Martin and Amy Goodson on RT and Democracy Now, as well as The Young Turks, Secular Talk, the Jimmy Dore Show and Sam Seder’s Majority Report, I’ve become acutely aware of how far the reporting of the corporate media, including the mendacious BBC, is from the real situation in Britain and other nations around the world.

I was particularly struck by it during an edition of Have I Got News For You a month or so ago. One of the guests that week is the new head of the Conservative part in Scotland. I can’t remember her name. I did, however, find her very smug, self-satisfied and sneering, as you’d expect from a Tory official. She was also introduced as being ‘openly gay’, as if it were part of the changes the Tories had made to make themselves more electable to the guid people north of the Border. The Tories have been fielding many openly gay candidates around the country for several years now, ever since Dave Cameron took over the party and very ostentatiously set about his modernisation policy. This was about trying to make the Conservatives look more left-wing than the Labour party, then under Tony Blair and Gordon Brown, which wasn’t exactly the most difficult task. Part of this involved them trying to break the image of the ‘nasty party’ by endorsing more female and minority candidates. This is presumably calculated to impress that part of the liberal middle class, who are worried about the lack of representation of women, ethnic minorities and gays in parliament, but only if they come from respectable upper and middle class backgrounds like themselves. If they’re working or lower middle class, then they had better know their place along with the rest of the proles, and not threaten the wonderful Thatcherite utopia the Tories and Blairites have created.

At one point, the Tory went off on a rant about how the Ukraine was under threat from Putin, as part of his campaign to annexe the whole country, beginning with the eastern part of the country and the Crimea, before taking over the Sudetenland and invading Poland. The view pushed very much by her was that the Russians are the aggressor, who need to be stopped at all costs from victimising the innocent Ukrainian regime.

It’s a tissue of lies. The Ukrainian regime is hardly innocent. It is stuffed full of Nazis from the Pravy Sektor, individuals and organisations that have adopted the full regalia and rituals of the SS auxiliaries that fought for the Nazis during the Second World War. These Ukrainians Nazis fully participated in the Holocaust and were responsible for some of the most horrific pogroms against Jews in the occupied Soviet territories during the War. These groups have shot at and savagely beaten left-wingers, including trade unionists. Just as the regime is intent on clamping down on independent journalists, who do not follow Kyiv’s ultranationalist line. This has included compiling and publishing a black list online of several hundred offending journalist, who have subsequently received death threats.

It is also a lie that the current regime is the product of spontaneous democratic demonstrations, like that of the Maidan Revolution. It isn’t. It is essentially the creation of a clique of very corrupt oligarchs, backed by quangos from America and the EU. The orange uniforms the protestors wore were handed out to them at a tent run by these semi-official US organisations.

And instead of being the aggressors, it is the Russians and Russian-speaking Ukrainians, who are the victims. Simply looking online, you can find reports of these people being beaten and murdered by the Ukrainian army, and of the Ukrainian government sending troops in to prevent them from reaching polling stations. This is to stop them putting in their votes for the opposition. I realise that some of this is going to be Russian propaganda, but not all.

But this is very much not the image presented by the corporate media and the Beeb. Including Private Eye’s editor, Ian Hislop. Hislop cut into the woman’s spiel. However, instead of challenging her about the real situation in Ukraine, he instead decided to ask her questions about whether or not she had contradicted Boris Johnson.

This is an issue, especially if you like to see the Tories tear themselves apart. But it’s not the most important issue here.

Which is that the British people are being fed lies by their media, and the British, American and EU authorities to whip up hatred of the Russians and strengthen ties with a brutally intolerant and persecutory Nazi regime. There’s obviously a very good reason why the Beeb and the corporate media want to silence any mention of Nazism in Ukraine. Despite the vile antics of National Action, the sight of a real Nazi politico, like those in the Ukrainian rada, in full SS gear, giving the Nazi salute would appal the vast majority of people in this country, regardless of whichever side of the political spectrum they came from. Except, perhaps, the Tory right and parts of UKIP.

And so in the interests of furthering this international, corporatist agenda of incorporating the Ukraine into the web of western-orientated, free-trade governed countries, any reporting and discussion of just how murderous and undemocratic the Ukrainian regime is, is rigorously censored.

And this incident also showed how the Beeb’s political bias works, even in a show which proclaims itself as ‘irreverent’. In an interview a while ago at the Edinburgh television festival, the genuinely irreverent – amongst many other things – Scots comedian Frankie Boyle discussed political bias at the Beeb. Boyle, you will remember, had been a regular guest on Mock The Week, another news comedy show. This was more like What’s My Line, in that the guests were given subjects to joke about by the question master, Dara O’Brien. Boyle disappeared as some of his jokes were too extreme and dark for the Beeb, even if the show was broadcast after nine O’clock. Boyle commented that the Beeb’s idea of remaining impartial is simply to lampoon all of the parties. It does not, however, like criticism or jokes about particular issues. And so Boyle’s humour was too edgy for the Corporation.

He was also critical of Have I Got News For You and the cosy relationship the show has with the politicians it lambasts and lampoons. Boyle had been to Romania. While he was there, he watched a Romanian comedian on television, who was making jokes about the country’s government, members of which were in the audience. The comedian pointed them out, and the politicos and comedian exchanged quips and greetings. Boyle found it all far too cosy and complacent, and said so to his Romanian guide. The man defended the show, saying that Boyle had it in his own country. How so, asked the Scots comedian. ‘I’ve seen it. Have I Got News For You‘, replied his Romanian friend, who stated it was just like that.

And Boyle concurs that it is. He stated that if the show rips into a politico one week, the next week they’ll have him on the panel, laughing and joking with them. He gave the example of Boris Johnson, who was a regular guest on the show. He could have mentioned many others. Such as Cecil Parkinson, who father a love child with his secretary, Sarah Keays, and then did his best to prevent the story getting out and imposing legal restrictions on Keays and her disabled daughter that led to great hardship. I have to say, I don’t know many women, who find Parkinson at all attractive. Far from it. I think most women find him smarmy. And my mother and her friends described him as ‘the type of man you would not like to be caught behind the filing cabinet with’. But Parkinson’s charm certainly worked on Hislop. After he appeared on Have I Got News For You, the editor of Private Eye talked about he charmed all of them on the programme. Perhaps you have to meet him in person to feel it.

I’m very much aware that Frankie Boyle is very much a controversial figure. Some of his jokes are too dark and tasteless for most people. But in this case, he’s absolutely right. The BBC has a very pronounced bias, even on ‘satirical’ shows such as Have I Got News For You, where the presenters and guests very definitely keep away from certain topics, and keep their criticisms within the very narrow compass prescribed by the official media.

Counterpoint on the Washington Post’s Journalist Blacklist and the CIA, Eugenicist Nazis and Ukrainian Fascists

December 12, 2016

Last week the American radical news magazine, Counterpunch, carried a report analysing a piece by Craig Timberg in the Washington Post, falsely accusing about 200 journalists, websites and news organisations of being disseminators of Russian propaganda. This followed Hillary Clinton’s accusations that her defeat by Trump at the presidential elections was due to Russian hacking. There’s no evidence for this, and Clinton’s accusation and the smears in the Washington Post suggest that the blacklist was compiled and published as an attempt by the corporate mainstream media to close down its rivals, and by the Democratic Party as part of Killery’s campaign to blame anyone and everyone except her for her failure, and to force some kind of confrontation with Russia. Craig Timberg, the author of the piece, was a national security editor at the Post, and was unusually deferential to Eric Schmidt, the head of the world’s largest spying organisation. The Washington Post is closely involved with the American deep state. It’s proprietor, Jeff Bezos, is one of the three richest people in America. His main firm, Amazon, is a contractor to the CIA.

Last weekend Counterpunch also published a story tracing the apparent connections between the authors of the blacklist, a shadowy group calling itself PropOrNot – as in ‘Propaganda or Not’, and the CIA, Ukrainian Fascists, including their sympathisers in the Democrat Party, and the Foreign Policy Research Institute, a far right think tank, which specialised in defending colonialism, advocated eugenics and thought that America could win a nuclear war with the former Soviet Union.

The article’s author was Mark Ames, owned a satirical newspaper in Russia, which was closed down by the Kremlin on charges of ‘extremism’. Which in the modern Russian context means basically criticising or making fun of Tsar Putin. Ames took the hint, and returned to America. So whatever Timberg or PropOrNot may claim, Ames himself is not a supporter of Putin or traitor to his country.

Ames reveals that one of the news sites smeared was Truthdig, one of whose founders is the veteran newspaperman Robert Scheer. In the mid and late ’60s Scheer was an editor and journalist for Ramparts, a news magazine respected for its investigative journalism. Scheer and Ramparts drew the ire of the CIA when they exposed the agency’s funding of the National Student Association. The CIA then began an illegal campaign of spying on Scheer and his magazine, as they were convinced they were Soviet spies. They weren’t, and the CIA’s intense efforts failed to turn up anything on them. This was, however, just the beginning. The programme was expanded into MK-CHAOS, the CIA operation under which hundreds of thousands of Americans were under the agency’s surveillance. The programme lasted until 1974, when it was exposed by Seymour Hersh.

PropOrNot is anonymous, but there are some clues to the identities of the people behind it. One of its contributors on Twitter goes by the monicker “Ukrainian-American”. Even before PropOrNot was known, this user had revealed their ethnic identity in Tweets in Ukrainian, repeating Ukrainian far right slogans. A PropOrNot Tweet of November 17th, 2016, saluted the efforts of Ukrainian hackers in combating the Russians with the phrase “Heroiam Slavam” – ‘Glory to the Heroes’. This salute was adopted by the Organisation of Ukrainian Nationalists at their congress in Nazi-occupied Cracow in 1941. The OUN was a Fascist organisation, which fought for the Nazis as auxiliary SS regiments during Hitler’s invasion of the Soviet Union. Two months after the adoption of the slogan, the Nazis allowed the OUN to control Lvov for a brief period. This resulted a horrific pogrom in which thousands of Jews were tortured, raped and murdered.

The article then goes on to describe how the present Ukrainian regime, installed in the 2014 Maidan Revolution, has rehabilited the wartime Fascist and Nazi collaborators as national heroes, and the links many members of the Rada, the Ukrainian parliament, have with Fascist organisations. Ames writes

Since the 2014 Maidan Revolution brought Ukrainian neo-fascists back into the highest rungs of power, Ukraine’s Nazi collaborators and wartime fascists have been rehabilitated as heroes, with major highways and roads named after them, and public commemorations. The speaker of Ukraine’s parliament, Andriy Parubiy, founded Ukraine’s neo-Nazi “Social-National Party of Ukraine” and published a white supremacist manifesto, “View From the Right” featuring the parliament speaker in full neo-Nazi uniform in front of fascist flags with the Nazi Wolfsangel symbol. Ukraine’s powerful Interior Minister, Arsen Avakov, sponsors several ultranationalist and neo-Nazi militia groups like the Azov Battalion, and last month he helped appoint another neo-Nazi, Vadym Troyan, as head of Ukraine’s National Police. (Earlier this year, when Troyan was still police chief of the capital Kiev, he was widely accused of having ordered an illegal surveillance operation on investigative journalist Pavel Sheremet just before his assassination by car bomb.)

Ames also argues that the Washington Post’s wretched article is modelled on a similar blacklist compiled by the Ukrainian secret state and associated hackers. The regime has been attempting to silence and intimidate independent and dissenting journos. It has set up a ‘Ministry of Truth’, which sounds straight out of Orwell, as well as a website, Myrotvorets, which means ‘Peacemaker’. This has the backing of the Ukrainian answer to the KGB, the SBU, Avakov, the head of the Interior Ministry, and his Nazi deputy, Anton Geraschenko. The website publishes the names and personal information of 4,500 journalists, including westerners and Ukrainians working for western media companies. Those so doxed for not obeying the government’s demands to publish only articles from the required ultra-nationalist viewpoint have suffered death threat, many of which ended with ‘Ukraini Slavam!’ ‘Glory to Ukraine’, the other Fascist salute adopted by the OUN at its 1941 congress.

One of the lobbyists working for the Democratic National Committee is Alexandra Chalupa, who is the head of the Democratic National Committee’s opposition research on Russia and on Trump, and founder and president of the Ukrainian lobby group “US United With Ukraine Coalition”. In October 2016, Yahoo named her one of the 16 most important people, who shaped this year’s election. It was Chalupa, who blamed Shrillary’s defeat on Russian hackers, and that Trump’s campaign was aided by the Kremlin. This was because Trump had appointed Paul Manafort as his campaign manager, who had ties to Putin. Chalupa worked with Michael Isikoff, a journalist with Yahoo News, to publicise her views on Russian influence on the election campaign. She has also hysterically accused Trump of treason, even requesting the Department of Justice and other official government departments to investigate Trump for this alleged crime.

Ames is very careful, however, to state that he is not arguing that Chalupa is one of those behind PropOrNot. Rather, he is using her to show how PropOrNot is part of a wider, venomously anti-Russian movement within the Democrat party. He states that in his opinion, it is a classic case of blowback. After the Second World War, the US supported Ukrainian Fascists, despite their collaboration with the Holocaust and the massacre of the country’s ethnic Polish population, because they were seen as useful agents and allies against the Russians. Now that policy is beginning to blow back into domestic American politics.

Timberg’s other source for his blacklist was the Foreign Policy Research Institute, citing its ‘fellow’, Clint Watts, and a report Watts wrote on how Russia was trying to destroy America’s democracy. The Institute was founded on the campus of the University of Pennsylvania by Robert Strausz-Hupe, who had fled Austria in the 1920s. It was funded by the Vick’s chemical company, which sponsored a large number of initiatives devoted to rolling back the New Deal. It was also clandestinely funded by the CIA. Strausz-Hupe’s collaborator was another Austrian émigré, Stefan Possony. Possony had been a member of the Fascist governments of Dollfuss and Schuschnigg, but fled in 1938 after the Nazi annexation. Possony was the co-author of nearly all of the institute’s publications until he moved to the Hoover Institute at Stanford in 1961. He also continued publishing in the FPRI’s Orbis magazine, and was one of the contributors to Mankind Quarterly. This was one of the leading proponents of pseudoscientific racism and eugenics. Possony also wrote books advocating the same vile policy with another White supremacist, Nathaniel Weyl.

Possony claimed that Black Africans, along with the peoples of the Middle East, Latin America and Southeast Asia, were mentally inferior to Whites. He stated that giving them independence was high dangerous. Instead, they benefited from White rule, which was gradually improving them. Whites dedicated to overthrowing colonialism were derided as ‘fashionable dupes’ who would be responsible for a ‘White genocide’. Possony defended William Shockley’s theories on racial eugenics, which argued that spending money on welfare was wasteful, because non-White races were too inferior to improve their conditions. Possony also supported Reagan’s Star Wars programme, as he believed it gave America first strike capability, and thus would allow it to win a nuclear war with Russia.

Strausz-Hupe believed that America was losing the propaganda war with the Soviet Union, and demanded a series of reforms to strengthen the American propaganda machine and close the gap between Soviet and American propaganda. And when Kubrick’s Cold War black comedy, Doctor Strangelove, came out, he accused the great cineaste of either being a conscious Soviet propaganda agent, or a willing dupe.

Ames’ article concludes

Today, the Foreign Policy Research Institute proudly honors its founder Strausz-Hupe, and honors his legacy with blacklists of allegedly treasonous journalists and allegedly all-powerful Russian propaganda threatening our freedoms.

This is the world the Washington Post is bringing back to its front pages. And the timing is incredible—as if Bezos’ rag has taken upon itself to soften up the American media before Trump moves in for the kill. And it’s all being done in the name of fighting “fake news” …and fascism.

See: http://www.counterpunch.org/2016/12/09/the-anonymous-blacklist-promoted-by-the-washington-post-has-apparent-ties-to-ukrainian-fascism-and-cia-spying/

These are very disturbing and dangerous times for western democracy. Not only is it under threat from Trump and the Nazis and White Supremacists in his supporters, but it’s also under attack from the corporatist Democrats, the Clintonite wing, desperate to expand American military and industrial power throughout the world, and using Cold War-era McCarthyite rantings and persecution to stifle dissent at home. If we are to enjoy peace and genuine democracy, it means effectively combatting both of these threats.