Posts Tagged ‘MI6’

MoD Records Show Britain Training Repressive States

August 30, 2020

There was a very interesting piece by Cahal Milmo in yesterday’s edition of the I, for Saturday, 29th August 2020. The MoD has released a series of papers in response to a question in parliament, showing that the British armed forces are training those of 17 states guilty of human rights violations. The article, ‘Britain trains soldiers for repressive regimes’ runs

The British military has provided training to the armed forces of a succession of repressive regimes from Belarus to Bahrain, according to official records.

A list of countries receiving training from UK armed forces since 2018 includes 17 nations formally designated by the British government as “human rights priority countries”, where there is particular concern about repression or other abuses. 

The training ranges from instruction on piloting state-of-the-art fast jets for allies such as Saudi Arabia to officer training for China.

In Belarus, where the authorities have this month been condemned for a brutal crackdown on pro-democracy demonstrators and armed forces have been placed on a state of high alert, Britain provided an advanced command course for senior officers.

The training,k detailed in records released by the Ministry of Defence (MoD) following a parliamentary question, drew condemnation from campaigners who said it put Britain at risk of becoming “complicit” in gross breaches of human rights.

Andrew Smith, of Campaign Against Arms Trade, said: “Many of these armies have appalling human rights records and have been linked to brutal oppression as well as international aggression.

“By training and collaborating with despots, dictatorships and human rights abusers, the UK risks making itself complicit in the abuses that are being inflicted.” The group said it wanted to see an investigation into precisely which military forces the UK had given training to and whether they had been subsequently linked to repressive actions or other breaches of basic liberties.

However, the defence ministry insisted that all of its training abroad emphasised the observation of human rights protections.

A spokesman for the MoD said: “Every defence relationship is taken on a case-by-case basis. Any defence engagement is designed to educate where necessary on best practice and compliance with international humanitarian law.”

The figures suggest that more than half of the 30 countries on the Foreign and Commonwealth Office’s human rights priority list have received training assistance from British forces. They include Uzbekistan, Sir Lanka, Bahrain, Egypt and Pakistan.

I’m not surprised by any of this. We already sell armaments to vicious, repressive regimes like Saudi Arabia. Britain has also used private mercenary companies as a method of unofficially sending military assistance to repressive regimes, such as Keenie Meenie Services, (KMS), founded by retired Brigadier Mike Wingate Gray, a friend of Maggie Thatcher, and whose son Arthur is a mate of princes William and Harry. Among other nasty regimes, KMS has provided troops for Sri Lanka, the Nicaraguan Contras and the Mujahideen in Afghanistan, as well as Sultan Qaboos of Oman. On the other hand, they don’t seem to have provided any assistance to the Khmer Rouge during the 1980s. This was probably done by the SAS. See ‘Profiting from War’, John Newsinger’s review of Phil Miller’s Keenie Meenie: The British Mercenaries Who Got Away with War Crimes (London: Pluto Press 2020) in Lobster 79, Summer 2020 . See https://www.lobster-magazine.co.uk/free/lobster79/lob79-keenie-meenie-review.pdf

I’ve no doubt that the training given by the official British armed forces does stress the observance of human rights. However, this still does not absolve us of training the troops of brutally oppressive regimes, which those providing the assistance must know will ignore anything they are taught about observing human rights.

The mercenaries, however, are rather different. They don’t just providing training, but have actually participated in atrocities. During the proxy war against the Soviet Union in Afghanistan, the head of the CIA’s Afghan Task Force declared that Thatcher was to the right of Attila the Hun and remarked on the lack of any legal restraint on MI6. Miller’s book quotes him as saying that they had a willingness to do jobs he wouldn’t touch. This comes from a senior figure in the organisation that helped overthrow Salvador Allende in Chile and install the Fascist dictatorship of General Pinochet.

Britain has spent too long training and providing guns and troops to the world’s thugs and butchers. It’s long past time we stopped. But the last time anyone suggested we should have an ethical foreign policy was Robin Cook under Tony Blair. Which after the Iraq invasion sounds like a very sick joke.

‘I’ Feature on New Iranian Film about 1953 British-CIA against Mossadeq

August 21, 2020

Yesterday’s I, for 20th August 2020, published a very interesting piece by the Independent’s Kim Sengupta about a new Iranian film coming out today. It’s on the 1953 coup against Mohammed Mossadeq, the last democratically elected Prime Minister of Iran. Mossadeq was overthrown because he nationalised the Iranian oil industry, then the company Anglo-Persian Oil, now BP, which was majority owned by us. The result was the gradual establishment of the Shah’s personal dictatorship during his ‘White Revolution’, a brutal dismantlement of human rights and rule by torture and secret police, which finally ended with the Islamic Revolution of 1979 and the equally brutal and repressive rule of the ayatollahs. The coup is yet one episode in the long list of countries, in whose politics we’ve interfered and whose governments we’ve helped to destabilise or overthrow in our long campaign to retain some vestiges of our imperial power. And as Sengupta’s article points out, it has left a legacy of distrust for Britain among the Iranian people. According to John Simpson, they’ve got a saying: ‘If you find a stone in your path, it was put there by an Englishman.’ In fairness, Simpson also says in his book on Iran that when he was there reporting, he found absolutely no personal animosity towards him or Brits because of our nationality. The hatred was directed against the British state and its leaders, like Thatcher, rather than the British people.

The I article was titled ‘How MI6 and the CIA overthrew an elected leader’. It ran

Iran has a deep mistrust about Britain, dating back to an event that is unlikely to be forgotten or forgiven in the near future, and is the subject of a new documentary. Coup 53, released tomorrow, examines the overthrow of the democratically elected prime minister of Iran, Mohammed Mossaddegh, and his replacement by the Shah of Iran, all instigated by London and Washington.

The film, a fine production by Iranian director Taghi Amirani, features interviews with many of those involved – Iranian nationalists who supported the prime minister, royalists loyal to the Shah, and British and US officials.

Mossaddegh, a progressive and secular leader, earned the antipathy of the British government chiefly by nationalising the Anglo-Persian Oil Company – now BP – in which the UK held 51 per cent of the shares. The company had exclusive rights to pump Iranian oil. As relations worsened, the Iranian government broke off diplomatic ties with the UK and expelled embassy staff.

The documentary recalls how the Americans were initially disinclined to support the UK’s plans to overthrow a democratically elected government that, they thought, would be a check against totalitarian communism.

Such was the British sense of entitlement that the US secretary of state, Dean Acheson, under President Harry Truman, condemned it witheringly as “destructive and determined on a rule-or-ruin policy on Iran”.

This changed, however, with the election of Dwight Eisenhower. Winston Churchill claimed to the new president that Mossaddegh – who had been openly critical of communism – wou8ld veer towards the pro-Russian Tudeh Party. And with the Cold War, and fear of Soviet expansion, at its height, the US changed its position.

Operation Ajax was launched in 1953 to depose Mossaddegh, initially through a propaganda campaign and proposed election interference, with the CIA chief, Allen Dulles, authorising $1m to be used “in any way that would bring about the fall” of the prime minister.

The coup succeeded. Many of Mosaddegh’s supporters were arrested, imprisoned and tortured; some, including the foreign minister Hossein Fatemi, were executed.

The prosecutors demanded a life sentence for Mosaddegh, but a tribunal jailed him for three years in a military prison. After that, he was kept under house arrest until his death in 1967. He was denied a public funeral because of apprehension that his grave may become a political shrine, and was buried under his living room.

Coup 53 features Ralph Fiennes reading the words of Norman Derbyshire, an MI6 officer based in Cyprus whom the British claim was the real mastermind of the coup.

Only one photograph of Darbyshire, in dark glasses, is seen in the documentary. He died in 1993 and his account comes from an interview he gave to Granada TV’s End of Empire film in 1985, which was not shown because he refused to appear on screen.

Fiennes’ delivery is melodramatic. Through him, Darbyshire is a sort of Roger Moore-ish version of James Bond, licensed to coup.

Darbyshire claims he organised the kidnapping of the chief of police in Tehran, Mohammed Afshartous. The general was tortured and strangled, and news of his death was met with shock and anger.

Darbyshire claimed that was not his fault. “Something went wrong; he was kidnapped and held in a cave. Feelings ran very high and Afshartous was unwise enough to make derogatory comments about the Shah. He was under guard by a young army officer and the young officer pulled out a gun and shot him. That was never part of our programme.”

One wonders what would have happened if the Americans had stuck to their initial sceptical instincts about the coup in Iran – and reports of weapons of mass destruction held by Saddam Hussein in Iraq. They did not, and we see the legacy of that in the strife and suffering that unfolded in the Middle East.

I think I first came across the 1953 coup in a long article about it in the conspiracies/ parapolitics magazine Lobster back in the ’90s. But it is established history, and very definitely not a ‘conspiracy theory’ in the derogatory sense. It’s mentioned, for example, in a very mainstream History of the World published by W.H. Smith/ Hamlyn in the early 1980s, and is one of the long list of similar coups, electoral meddling and destabilisation in Rory Cormac’s Disrupt and Deny: Spies, Special Forces, and the Secret Pursuit of British Foreign Policy, published by the Oxford University Press in 2018.

And some of the same dirty tricks have been used in this country by the secret state to smear left-wing politicos, like Tony Benn, with accusations of pro-IRA and communist sympathies. It was done by the IRD before that was wound up, and carried on against Jeremy Corbyn by the Institute for Statecraft, ostensibly a private company but with extensive links to the British intelligence establishment.

And I would not be at all surprised if British and American intelligence aren’t involved in the apparent news blackout of the latest Israeli aggression against Gaza and the Palestinians. All to defend our ally in the Middle East, which seems to be done solely through libellous and malicious accusations of anti-Semitism. Because Israel’s actions are absolutely indefensible in themselves.

The late Labour MP Robin Cook wanted an ethical foreign policy. Unfortunately, he served under Tony Blair. It’ll never happen, not under New Labour, and not under the Tories. Which is why the establishment did everything they could to smear and vilify Corbyn and his supporters, because he did take such noble goals seriously.

The Tories would like hide shameful episodes like the 1953 coup under the imperial carpet, in order to retain an approved historical view of British imperial benevolence. Which is why films like Amirani’s are so vitally important.

 

Channel 4 Programme on the Queen’s Role in the 1953 Coup against Iran’s Mossadeq

June 10, 2020

Another interesting programme listed in next week’s Radio Times is Channel 4 documentary on Sunday, 14th June 2020, The Queen and the Coup. This is about how MI6 and the CIA conspired to overthrow Iran’s last democratically elected prime minister, Mohammed Mossadeq, and how the Queen was manipulated by the intelligence agencies as part of it. Mossadeq had committed the crime of nationalising his country’s oil industry, which was owned by the British company Anglo-Persian Oil, which eventually became BP.

The blurb for the programme runs

It’s February 1953, the first anniversary of Queen Elizabeth’s reign, but the monarch is unaware that she is about to be deployed in a US plot to topple Iran’s democratic leader in favour of an all-powerful shah. Planned by MI6 and executed by the CIA, the coup destroyed Iran’s democracy and damaged relations between Iran and the West for many decades; this documentary reveals how the truth about the Queen’s role was hidden, even from her.

The piece about it by David Butcher a few pages earlier reads

This is one of those brilliantly detailed documentaries on recent history that uses declassified documents to explore a bizarre and little-known episode.

Professors Rory Cormac and Richard Aldrich have unearthed a paper trail in national archives showing how the 1953 coup d’etat to unseat Iran’s elected leader (Mohammed Mossadeq, whose crime had been to national British oil assets) relied at a crucial moment on using the young Queen Elizabeth’s name – unbeknownst to her.

It’s a fascinating, at times farcical yarn of MI6 and CIA intrigue, and the events had a huge effect on global politics; relations between Iran and the West never recovered.

The programme’s on at 9.00 pm.

Historians have known about the 1953 coup against Mossadeq for some time. The parapolitics/conspiracies magazine Lobster has published articles about it. I’ve posted pieces about it on this blog. However, it’s been largely ignored by the establishment because it is a real, genuine government conspiracy of the type that Britain and the US supposedly don’t commit. Lobster has been lamenting for decades how the majority of historians don’t take seriously the existence of real conspiracies committed by covert governmental, political or industrial groups as it contradicts the accepted idea of how politics operates and is conducted.

One of the presenters, Rory Cormac, is the author of a book on British official conspiracies and plots, Disrupt and Deny: Spies, Special Forces, and the Secret Pursuit of British Foreign Policy (Oxford: OUP 2018). This revealed how the British government, armed forces and intelligence agencies had secretly conspired and interfered in countries right across the globe from Northern Ireland in Britain itself, to Africa, Indonesia and elsewhere, removing leaders, rigging elections and overthrowing regimes that were an obstacle to British foreign policy. One of those countries was Iran, and the anti-Mossadeq coup is discussed in Chapter 5, ‘Operation Boot: Regime Change in Iran.’

This is all historical fact. But the coup was authorized and supporter by Boris’ hero, Winston Churchill. I wonder what the reaction of the Tory press to it will be? Assuming they deign to notice, of course.

Beeb’s John Sweeney Attack Parliamentary Lobby System as Source of Fake News

November 14, 2019

Very interesting article in next week’s Radio Times for 16th-22nd November 2019. John Sweeney, a former journo with the Corporation’s Panorama, has written a piece attacking the parliamentary lobby system, ‘Time to name your sources’, on page 9. The subtitle states very clearly why he objects to it ‘Why are political reporters feeding us fake news?’

The article runs

As the country gears up for a general election, TV viewers and newspaper readers are being lied to from within a secretive system that reduces political journalists and Westminster correspondents to underbutlers, protects power and poisons our democracy. It’s called the lobby and its two most powerful players are a career psychopath (Conservative) and a neo-Stalinist (Labour).

The lobby was created after an Irish terrorist bomb in 1885 caused MPs to lock out the journalists who used to mingle freely inside Westminster. Reporters complained and a permitted few were allowed back, so long as they followed rule number one: when a source says a story is on lobby terms, you don’t identify that source. 

The lobby’s most elegant defender, Andrew Marr, wrote in his book, My Trade: A Short History of British Journalism, “Sophisticated social animals are necessarily hypocrites… who really wants to know less?”

But Marr wrote that before King Brexit turned everything it touched to Novichok. So where do those political stories based on anonymous oft-quoted “sources close to…” come from?

The PMS (the Prime Minister’s Official Spokesman) is a many-headed beast, but one set of jaws is snapped by James Slack, who, as Nick Cohen pointed out in the The Spectator, in a previous life wrote the words underneath the infamous 2016 Daily Mail headline “Enemies of the People”, attacking three judges. Another set of jaws are those of Rob Oxley, Boris Johnson’s press secretary, but the sharpest teeth belong to “career psychopath” Dominic Cummings. David  called him that five years ago. It was an understatement.

Cummings, Slack and Oxley jointly and separately use reporters in the lobby system to tell unattributable whoppers while the system as a whole is given coverage by BBC, ITV, Channel 4, Sky and the papers. Veteran political reporter Peter Oborne nailed a series of lies about Brexit on “lobby terms” recently. Perhaps the most poisonous was the “lobby terms” claim, reported in the Mail on Sunday in October, that Remainers Dominic Grieve, Oliver Letwin and Hilary Benn were being investigated by the government because of their involvement with foreign powers. The story was a lie. The BBC, etc, didn’t tell that lie. But they prop up the system in which the lie could be told.

That system also encourages acquiescence among political hacks. If you don’t toe the line and ask awkward questions instead you are excluded from the regular drip-feed of anonymous briefings. It was reported that Boris Johnson when Foreign Secretary was considered a security risk by MI6 because of his dodgy private life. But has the lobby asked if Boris will launch an inquiry into himself? Nyet.

Another potential security risk is Jeremy Corbyn’s spin commissar, Seumas Milne. He oversees Labaour’s lobby operation but the system shields his shenanigans behind the arras. In 2014 Milne appeared on a panel at a summit in Sochi alongside Vladimir Putin. Milne, a former Guardian journalist, has in the past bigged up both Stalin and East Germany. Creepy.

Has the lobby asked Putin’s pal Milne if he is a security risk? Again, nyet.

In these toxic times, the lobby has become a lie factory. We need to scrappy “lobby terms”. If power speaks with a forked tongue, we need to know whose tongue it is that’s lying.

Okay, Sweeney’s correct to call out the lobby system. I’m irritated myself by stories that begin ‘sources close to the Prime Minister’ or ‘Ministers are considering’, as quite often this means that the source is sounding out a policy. And that policy is quite often something monstrous. I remember a story in the Sunday Express back in the early 1980s, when AIDS first appeared and everyone really was afraid it would decimate the global population like a new Black Death. It was so strongly associated with gays that a Beeb science documentary on it had the title ‘AIDS: The Gay Plague’. In this climate of fear, the Sunday Depress announced that ‘ministers’ – who were never named – were considering a radical solution to the problem. This was the construction of an ‘AIDS island’ following the Swedes’ example, where AIDS victims could be isolated and treated. It harkens back to the location of lazarettos – leper hospitals – on islands. But it was also frightening coming as it did from a government that had very far right tendencies and a reputation for aggressive homophobia. Maggie had just tried to introduce her law banning the positive teaching of homosexuality in schools. To many people, this seemed like the beginning of a campaign against homosexuals and the left which would end up with internment camps. The nightmare Fascist Britain of Alan Moore’s and Dave Lloyd’s V for Vendetta, running in the comic Warrior, seemed all too possible.

Others have also challenged the very close relationship between the press and the political class. When David Cameron was PM, it was pointed out that many leading journos, including editorial staff at the Guardian, I believe, also lived in Cameron’s village of Chipping Norton. Over on the other side of the Pond, some of the left-wing news shows on the Net, like The Young Turks, Sam Seder’s Majority Report and the David Pakman Show, have also commented on the way the press is content to parrot stories and claims by right-wing politicians, because they’re afraid that if they start challenging them, those politicians will simply stop talking to them and they’ll lose their stories. The result has been a decline in journalistic standards, as papers no longer attempt to hold politicos to account, but simply repeat their lines and lies. I’ve no doubt that this also partly accounts for the utter complicity of the press in repeating the claims and assumptions of the neoliberal right over here.

But this also doesn’t exonerate the Beeb. Despite the protestations of its political editor, the Beeb does platform right-wing figures over the left. Mike put up a graphic from Tory Fibs a few days ago, which showed very clearly how massively biased the Beeb was in its inclusion of figures and spokesmen for the right on its news shows and panels. Its newsroom is stacked full of Conservatives, like Nick Robinson, and Fiona Bruce and her producers on Question Time scarcely hide their right-wing bias. And the Beeb is still under investigation for the massive bias in its Panorama documentary on anti-Semitism in the Labour party.

The lobby system is a major part of the problem, but not the whole. The whole journalistic system and its cosy relationship with right-wing politicians is rotten, and needs to be overturned. And the Beeb is very much part of it.

Kate Maltby Smears Corbyn and his Supporters as Conspiracy Theorists

August 25, 2019

Last Thursday, 22nd August 2019, Kate Maltby decided to give us all the benefit of her views on Boris Johnson, Jeremy Corbyn and the ‘Trumpification of British politics’ in the pages of the I. She opined that both BoJo and Corbyn were like the megalomaniac manbaby over the other side of the pond. She was also irritated by the fact that the similarity between Corbyn and Trump hadn’t been picked up by the public in the same way the similarity between Johnson and Trump had. She then went on to whine that both Trump and Corbyn’s politics were based in conspiracy theories undermining western democratic politics, conspiracies which she thought came straight from Putin and the Kremlin. She wrote

Yet to those of us hwo have followed Corbyn’s rise closely, the sight of him comparing any other politician to Donald Trump felt like an act of such shamelessness that it might only be matched by the Ponzi President himself. If there is a single line running through Tump’s politics, it is the practice of rule by conspiracy theory. Yet it is from those who believe that the existing democratic order is essentially a conspiracy that Corbyn also draws his base. As researcher Peter Pomerantsev writes in his superb new book, This Is Not Propaganda, “we live in a world of mass persuasion run amok, where the means of manipulation have gone forth and multiplied”. The digital imprint of the Russian state has been particularly successful in undermining the confidence of voters in western democracies in our own democratic norms and even our ability as voters to understand our political realities.

The analyst Ben Nimmo has summed up the Russian approach to disinformation as “dismiss, distort, distract, dismay”. Hence, the birth of a whole new online culture populated by voters who don’t even share a basic epistemology with existing “elites”. Johnson and the Brexit campaign benefited most clearly from this crisis of trust, but so does their fellow Eurosceptic, Jeremy Corbyn. Track the pro-Corbyn and pro-Trump networks online, and you’ll find a commitment to anti-vax theories that tell you the Government wants to make your children ill. Johnson, to his anti-Trumpist credit, has just announced a campaign to counter this particular theory.

Both are surrounded by supporters who trade in conspiracy theories about Jews. While Corbyn’s party is under formal investigation for anti-Semitism, only this week Trump was manically R’Ting the conspiracy anti-evangelical Wayne Allyn Root, who attacked Jewish Democrats for not supporting him.

She then goes on to take Corbyn to task for not coming down hard enough on the Russians about the Skripal poisoning, and for using the memory of the lies over the Gulf War to cast doubt on the Russian’s guilt.

This is all shameless bilge and propaganda itself. The I also reviewed Pomerantsev’s book, and declared that while it was very good on the subject of Russian propaganda, there was very little material about how the West also manipulates information.

And manipulate it the West certainly does. The conspiracy magazine Lobster has been showing since the beginning of the 1980s how the British and American secret state and other covert organisations have manipulated information and worked secretly to influence state policy to their advantage. During the Cold War there was an entire department, the IRD, or Information Research Department set up within the British state to counter Russian and other enemy propaganda. It also tried to undermine the Labour party by producing disinformation and fake texts linking Labour politicians with the IRA and Soviet espionage. And we’ve seen this campaign start up again under the Tories in the form of the Integrity Initiative, with its extensive links to British intelligence and the cyberwarfare division of the SAS producing smears trying to link Corbyn to the Russians. When various right-wing loons and shameless liars haven’t been trying to claim that Corbyn was somehow an agent for the Czechs.

That the British secret state has also done its best to undermine democracy is solid fact. Britain’s disinformation campaign against its foreign enemies is the subject of a book, Disrupt and Deny: Spies, Special Forces, and the Secret Pursuit of British Foreign Policy, by Rory Cormac, (Oxford: OUP 2018). The blurb for this reads

It has long been an open secret that British leaders use spies and special forces to interfere in the affairs of others-as discreetly as deniably as possible.

Since 1945, Britain’s Secret Intelligence Service, MI6, has spread misinformation designed to divide and discredit targets from the Middle East to Eastern Europe and Northern Ireland. It has instigated whispering campaigns and planted false evidence on officials working behind the Iron Curtain, whilst GCHQ now uses the internet to undermine terrorist recruiters. MI6 has tried to foment revolution in Albania, and to instigate coups in Congo, Egypt, Syria, Saudi Arabia and Iran. It has sabotaged ships to prevent the passage of refugees to Israel, secretly funnelled aid to insurgents in Afghanistan, and launched cultural and economic warfare, not only against Cold War enemies such as Communist Czechoslovakia, but also NATO allies.

Through bribery and blackmail, Britain has rigged elections as colonies moved to independence. It has fought secret wars in Yemen, Indonesia, and Oman-and discreetly used special forces to eliminate enemies, from colonial Malaya to Libya during the Arab Spring. This is the world of covert action: a vital, though controversial tool of statecraft and perhaps the most sensitive of all government activity. If used wisely, it can play an important role in pursuing national interests in a dangerous world. If used poorly, it can cause political scandal-or worse.

In Disrupt and Deny, Rory Cormac tells the remarkable true story of Britain’s secret scheming against her enemies, as well as her friends. He uncovers a world of intrigue and manoeuvring within the darkest corridors of Whitehall, where officials fought to maintain control of this most sensitive and seductive work. A fascinating tale of covert operations in its own right, it is also the story of Britain’s attempt over the decades to use smoke and mirrors to mask its decline as global power.

As readers of this blog will be aware, it’s blatantly untrue that Corbyn and his supporters, or at least the vast majority of them, have conspiracy theories about Jews. What they are aware of is the way accusations of anti-Semitism have been levelled at Corbyn and the Labour left for purely political reasons. The Right, including the Blairites in the party, like Tom Watson and John Mann, are using it to try to maintain the Thatcherite status quo. And the Israel lobby is doing it simply to smear and discredit anyone critical of that nation’s apartheid system and its slow-motion ethnic cleansing of the Palestinians.

I am at a loss, however, to know where Maltby got the idea that Corbynists are opponents of vaccination. The American anti-vaxxers, from what I’ve seen, tend to be on the political right, Conservatives and Libertarians. The kind of people who watch Alex Jones’ InfoWars and have the same bizarre ideas of ‘Purity Of Essence’ as the mad American general Jack D. Ripper in Stanley Kubrick’s Cold War satire, Dr. Strangelove. The type of people, who think putting fluoride in the water is a globalist plot, and any kind of welfare state is a horrendous Commie assault on democracy. Definitely not the kind of people, who support Jeremy Corbyn. In fact, it looks like the accusation is simply a shameless invention of Maltby herself.

I’m not surprised that Maltby has come out with this lying screed. Along with her CV, in which she informs us she’s written for The Financial TimesThe Spectator, The Telegraph, The Guardian, The TLS, The Times, and The New Statesman, and appeared on various TV and radio programmes, she also declares that

Much of what I’ve gleaned about the workings of Westminster I’ve learned from my time on the team behind Bright Blue, the liberal Conservative pressure group and think tank. 

See: http://www.katemaltby.com/about-me/

She’s a Tory, and the only difference I can make out between ‘liberal’ and right-wing Tories, is that the ‘liberals’ are less open in their hatred of the poor and disabled, and their determination to punish, humiliate and kill them. Oh yes, and their better at deceiving the Tory rank and file that they don’t want to destroy the welfare state and privatise the health service.

She’s just another right-wing hack, upset and irritated by the fact that an increasingly media-savvy public are aware of how much the lamestream media is manipulated by corporate and right-wing political interests. And she’s just following a well-worn media path by trying to link Corbyn and his supporters to anti-Semitism, conspiracy theories and the Russians. It’s time she, and the various shameless hacks like her, were given the boot. Then people might start believing in their politicians and their media.

 

Lobster Review of Book on Daily Mail, Fascism and Hitler

February 25, 2019

The conspiracy magazine, Lobster, has posted a very interesting review by their long-term contributor, John Newsinger, of a new book about Rothay Reynolds, a Daily Mail reporter, and the paper’s relationship with the Nazis in Germany and at home with Mosley and the British Union of Fascists. The book’s by Will Wainewright, and entitled Reporting on Hitler: Rothay Reynolds and the British Press in Nazi Germany.

Reynolds was a British journalist, who had begun his career reporting on Tsarist Russia. During the War he worked for MI7, another British secret agency, before joining the Daily Mail and covering events in Germany. In 1923 he interviewed Hitler when the Nazis were still a small, fledgling party. The future Fuehrer struck him then as remarkable ‘only as an odd type of unbalanced fanatic’. It also wasn’t really an interviewed, as Hitler simply subjected him to a long diatribe, like one of his rants at public meetings. He met and interviewed Hitler again in 1930, when the Nazi party had grown to become a mass movement on the verge of gaining power. At the same time, Lord Rothermere, the proprietor of the Fail, gave his full support to Hitler and his vile movement. Newsinger writes

Rothermere had already declared his support for the Nazis in the Daily Mail’s pages. His own article celebrating the Nazi electoral success, ‘A Nation Reborn’, had appeared in the Daily Mail on 24 September and was actually reprinted in the Nazi newspaper, the Volkischer Beobachter. Hitler told Reynolds that he was amazed that a foreigner like
Rothermere ‘should understand what we have in our hearts’. The two men were to correspond regularly throughout the 1930s, meeting on a number of occasions, and Rothermere actually sent Hitler a photograph of himself in a solid gold frame as a testimony to their friendship.

At the same time, Rothermere was also a keen supporter of Mosley and his crew, publishing the infamous headline ‘Hurrah for the Blackshirts!’ So keen was Rothermere on them, that for a time he ordered his journos to wear black shirts in the office in solidarity with them. Eventually Rothermere switched position and abandoned them. The usual explanation is that Rothermere was horrified at their violence. Newsinger himself states that a more plausible reason is that the British capitalist class realised they didn’t have to use Fascism to keep the lower orders down, and could rely on the Tories to do it for them. He is also convinced that if the British left had presented a real threat, Rothermere would have been unhesitating in his support for Fascism and its violence and anti-Semitism.

Reynolds himself was horrified by the Nazi’s destruction of democracy, civil liberties and their persecution of the churches and Germany’s Jews. He persevered, trying to write for the Fail while at the same time retaining his journalistic integrity. But it was too much. He resigned, and wrote a book condemning Hitler and his thugs, When Freedom Shrieked, which was published by the left-wing publisher, Victor Gollancz. By this time Reynolds’ own work at the Heil was being increasingly ignored. The break finally came with Kristallnacht, the Nazis’ attack on Jewish businesses. Reynolds resigned, left Germany, and returned to England to write his book.

There are questions why Reynolds stuck it out so long at the Mail. One suggestion may be that Reynolds was a close friend of the MI6 head of station in Berlin, although Wainewright doesn’t believe he was a spy.

Reynolds then joined the Torygraph, where he became its Italian correspondent. After the War broke out he fled to the Middle East, and eventually died of malaria in Jerusalem in 1940.

The review is at: https://www.lobster-magazine.co.uk/free/lobster77/lob77-reporting-on-hitler.pdf

The article is interesting for showing just how strong Rothermere’s support for the Nazis was. Even after he abandoned Mosley and the BUF, he still continued to support Hitler. And the wretched newspaper has continued published extreme right-wing, bitterly xenophobic material to this day. Its now one of the rags trying to smear Corbyn and his supporters as an anti-Semite, which is a matter of the grossest hypocrisy given the newspaper’s own history of racism and anti-Jewish bigotry.

Thatcher Wanted Ulster Loyalists to Assassinate Irish Premier Haughey

January 26, 2019

I found a very interesting piece for conspiracy watchers over at Zelo Street, posted on New Year’s Eve 2017. It discusses a report in the Irish Independent that Charles Haughey, the Irish Taoiseach, was a sent a letter from the Ulster Volunteer Force in 1987 warning him that MI5 wanted them to assassinate him. It said that MI5 and MI6 had set up a smear campaign against him, and that the two intelligence agencies and British special forces had used them to kill Irish nationalists from 1972 to 1978 and again in 1985. The letter was written on UVF headed noted paper, and signed Capt. W.E. Johnston, the pseudonym used by the leaders of the UVF in their correspondence. The letter revealed that the MI5 agent gave the terrorists details of Haughey’s cars, his photographs of his home, his island, Inishvickillane, his yacht, Celtic Mist, and details of his trips to Farranfore airport in Kerry and the aircraft he used. The Loyalists said that they had no love for Haughey, and had killed 17 men using information provided by the British security services, but they weren’t going to be used by the British dirty tricks department.

The letter was released under the Irish government’s 30 year rule. A more detailed version of the story appeared in the Groaniad, which claimed that Gerry Adams had been seeking to find a way to stop the IRA’s campaign of violence in 1987. It was also reported by the Beeb.

Zelo Street commented on the very selective memories that they Tory faithful have about Thatcher. They love her for supposedly standing up to the EU superstate, while forgetting all that guff about Britain being in the heart of Europe. She’s supposed to have taken a stand against terrorism, but there were allegations she ran a shoot to kill policy in Northern Ireland, that led to the SAS blowing away a party of IRA terrorists in Gibraltar. When the Thames Television documentary Death on the Rock revealed that British forces had the IRA unit under surveillance all the time, and could have captured them without bloodshed at any moment, it was stripped of its broadcasting license. Zelo Street describes that as just being a piece of ‘routine vindictiveness’.

The article concludes

‘But the issues raised by this revelation – the manipulation of Loyalist paramilitaries by UK security agencies, and what Mrs T knew and when – remain unaddressed.

And one conclusion can be drawn all too readily: when those on the right start calling “Terrorist sympathiser” on the likes of Jeremy Corbyn, they need to be reminded of exactly who the real terrorist sympathisers are. They aren’t in the Labour Party.

See: http://zelo-street.blogspot.com/2017/12/margaret-thatcher-terrorist-sympathiser.html

Not that Haughey may have been entirely pure and innocent of terrorist plotting himself. Well over a decade ago Lobster reported that the Irish Republican magazine, An Phoblacht, had run a story claiming that Haughey had been funnelling guns and weapons to the IRA in Northern Ireland. They IRA were to start a campaign of unrest, which would allow the Irish military to enter the province as a peace-keeping force. And Lobster has stated since its very beginning in the early 1980s that the British secret state was running all manner of dirty tricks in Northern Ireland, including embedding special SAS undercover units in the regular army as covert death squads.

Thatcher bears the ultimate responsibility for the plot to assassinate Haughey, because, as the Zelo Street article points out, the secret services report to her. Evidence from the other dirty tricks MI5 was running in that period shows that she had exactly the same opinions they did. The head of the CIA, James Angleton, and the leaders of MI5 all thought that Harold Wilson was a KGB agent, as did Thatcher herself, and MI5 ran a smear campaign in order to remove him from office and install the Tories. I don’t doubt for a single minute that the British secret state was very glad that she won the 1979 election, or that they had any reservations about any order they received from her to murder the Irish premier.

This report of an assassination plot by MI5 against Haughey is another piece that there really are conspiracies and covert plots by secretive groups to affect government. They’re run by the world’s intelligence agencies, big business, right-wing pressure groups like the Freedom Association and diplomats, through organisations like the Pinay Circle, the World Anti-Communist League, and Western Goals. They are very real, unlike stupid and murderous conspiracy theories about reptoid aliens from Zeta Reticuli and Jewish Communist bankers. But the latter rubbish is all too often held up by academics and writers like David Aaronovitch to discredit research into these real covert groups by claiming that they are representative of the milieu as a whole. They tar everyone with the same brush so that people won’t accept the reality that there are real extra-parliamentary groups seeking to determine government policy and the fate of whole nations.

There are real conspiracies. This was one of them, and Thatcher was terrorist supporter.

Tony Benn on ‘Spycatcher’ and the Wilson Smears

January 8, 2019

Tony Benn was a passionate defender of civil liberties and an advocate of expanding democracy further against the attempts of the establishment to limit it. He was therefore a critic of Britain’s intelligence agencies and their repeated attempts to destabilise and undermine the left. The publication of Peter Wright’s Spycatcher in the ’80s caused massive controversy, because of its description of the activities by them. Thatcher invoked the Official Secrets Act to suppress its publication in Britain, but it was freely available elsewhere in the world. In his 1988 book, Fighting Back, Benn discusses the book and its revelations about just what the CIA and MI5 were up to, including their smears against the former Labour prime minister, Harold Wilson.

Among the pieces Benn quotes and discusses was Wright’s statement that MI5 bugged and burgled their way across London on behalf of the state, while civil servants looked the other way;

that during the Suez crisis, MI6 planned to assassinate Nasser using nerve gas;

that James Angleton, the head of the CIA, wanted to expand their London station and infiltrate and absorb MI5 completely;

that the intelligence agencies had always taken information from peoples’ national insurance files, and were setting up a computer link to do the same;

and that Angleton believed that Wilson was a Soviet agent, based on an anonymous Soviet source. (Benn, Fighting Back, pp. 237-8).

He then goes on to quote Wright on how MI5 was plotting to smear Wilson from the end of the Heath government. Wright wrote

As events moved to their political climax in early 1974, with the election of the minority Labour Government, MI5 was sitting on information, which, if leaked, would undoubtedly have caused a political scandal of incalculable consequences. The news that the Prime Minister himself was being investigated would at the least have led to his resignation. The point was not lost on some MI5 officers.

Wright continued on page 369 of his wretched book

The plan was simple. In the run-up to the election which, given the level of instability in Parliament, must be due within a matter of months, MI5 would arrange for selective details of the intelligence about leading Labour Party figures, but especially Wilson, to be leaked to sympathetic pressmen. Using our contacts in the press and among union officials, word of the material contained in MI5 files, and the fact that Wilson was considered a security risk would be passed around. Soundings had already been taken, and up to thirty officers had given their approval to the scheme. Facsimile copies of some files were to be made and distributed to overseas newspapers, and the matter was to be raised in Parliament for maximum effect. It was a carbon copy of the Zinoviev letter, which had done so much to destroy the first Ramsay MacDonald Government in 1928. [sic] ‘We’ll have him out’ said one of them. ‘this time we’ll have him out.’ Shortly afterwards Wilson resigned. As we always used to say in the office ‘Politicians may come and go, but the security service goes on forever. (Both quotations in Benn, p. 238).

Benn then went on to say about these revelations that

If any of them are true MI5 officers were incited to break the law, have broken the law, did attempt, with CIA help, to destroy an elected government, and any responsible Prime Minister should have instructed the police to investigate, with a view to prosecution, and the Courts should have convicted and sentenced those found guilty. The charge which the Prime Minister, the Lord Chancellor, the Law Officers, the Police, have to face is that they have all betrayed their public trust, and the judges who have upheld them are in clear breach of the Bill of Rights of 1689. For if ministers can arbitrarily suspend the law, and claim that issues of confidentiality, or national security, justify a ban on publication; and if the judges issue an injunction, there could be no limit to the suppression of any information which might embarrass any government. (Benn, p. 239).

The Wilson smears have again become relevant after the recent revelations from the Anonymous hacking group, which the government admitted following a question by Labour minister Chris Williamson, that the Tory government was funding a private company, the Institute for Statecraft, to publish anti-Putin propaganda on the internet as part of its programme, the Integrity Initiative. This propaganda included smearing European and American politicians and officials, who were held to be to close to Putin. And so they smeared Jeremy Corbyn, just as the press a little while ago also tried smearing him as a Czech spy. Investigation has shown that the Institute for Statecraft and the Integrity Initiative uses staff from MI5 and the army’s internet counterintelligence units, to the point where journalists investigating it have described it as a British intelligence cut-out.

It is over forty years since Harold Wilson left office, but the British intelligence services are back up to their old tricks of smearing Labour leaders as Russian agents. Benn wanted legislation put in place to make the British secret state fully accountable to parliament. The British conspiracy magazine, Lobster, has making the same argument since its foundation in the 1980s.

Benn and Lobster are right. Our intelligence agencies are out of control, and a danger to democracy.

Private Eye on the Integrity Initiative and Its Links to American Intelligence

December 30, 2018

I’ve just put up a piece by left-wing British vlogger Gordon Dimmack on the Integrity Initiative and its parent organization, the Institute for Statecraft, which have been revealed as British intelligence operations running smears against Jeremy Corbyn, claiming that he’s supported by the Russians. It’s pretty standard British establishment disinformation. In the 1970s MI5 ran a similar campaign against Harold Wilson, claiming that he was a KGB spy. The Sunday Times smeared the former Labour leader, Michael Foot, the same way in the 1990s, and have repeated the same libels recently. And then there are all the absurd attacks on Jeremy Corbyn in the press that he’s a Communist, Trotskyite or Stalinist.

Private Eye also ran a piece about the Integrity Initiative in this fortnight’s Christmas issue, for 22nd December 2018-10th January 2019. The article, entitled ‘Hot News, Cold War’, runs

The Integrity Initiative, ostensibly a campaign against “Russian disinformation”, faced Labour Party anger and a Foreign Office (FCO) inquiry when it emerged recently that the supposedly “independent” initiative was backed by 2m pounds of government money and had been circulating anti-Jeremy Corbyn articles.

Private Eye can now reveal that the project to “defend democracy against disinformation” has also relied on help from one John Rendon, the US political PR supremo dubbed “the man who sold the Iraq war” after his company, Rendon Group, was paid millions by the US government to build the Iraqi National Congress, the supposed “dissident” group behind fake tales about weapons of mass destruction that helped launch the Iraq war.

The Integrity Initiative was launched in 2016 by the Institute for Statecraft, a charity that claims to be “totally independent and impartial, not dependent on funding from political or government agencies”. However, documents released by hacktivist group Anonymous in November revealed that it got nearly 2m pounds from the Foreign Office in 2017/18 specifically to run the Integrity Initiative-figures subsequently confirmed by an embarrassed Sir Alan Duncan, Foreign Office minister, in a written parliamentary answer.

The Anonymous documents included detailed FCO plans to build up secretive “clusters” of friendly journalists and academics to spread their messages, with monthly reports back to government.

Integrity Initiative staff have intelligence links. The documents name as part of the team one Harold Elletson, a former Tory MP identified by the Observer in 1996 to have been an MI6 agent (see Eye 916). Another team member, Chris Donnelly, is a reserve officer in the British Army Intelligence Corps.

Integrity Initiative “clusters” across Europe push articles “written by independent journalists in newspapers” which were “based on material provided anonymously by the cluster”. The documents show the FCO-funded “clusters” were not just aiming at “Russian disinformation”. Instead the attacked European politicians they believed were too “pro-Putin”.

The papers show how John Rendon helped shape this FCO-funded campaign. He was a top speaker at a 45,000 pound programme of Integrity Initiative seminars to “educate core team and clusters”, and his firm helped write Integrity Initiative dossiers.

The Rendon Group works extensively for the CIA, Pentagon and other US agencies. Famously, it was paid nearly $100m to help shape the Iraqi National Congress (INC) from the 1990s onwards. The INC built its western media contacts to pump out fake stories about WMDs. After Saddam’s fall, the INC proved to have little support in Iraq itself. Rendon’s experience shows the danger of secretive government PR supposedly aimed at foreign opponents distorting domestic politics.

The FCO says the Integrity Initiative documents were exposed by a Kremlin hack and “amplified” by “Russian disinformation”. Russian media are certainly delighted by the news, and Russia may well have hacked the press, but they are real. (p. 11).

The people thus smearing Jeremy Corbyn and the Labour left as Russian stooges are aided by an outfit that the helped to cause the illegal invasion of Iraq, an outfit that works for the American intelligence establishment. This makes sense. The Boston-based alternative news network, The Real News, have also put up a video about Initiative revealing that it doesn’t just smear British politicians and activists, but also American. This is a real scandal, and there needs to be a proper exposure of this organization and inquiry. And especially of the hacks, who are putting the organization’s lies into print to undermine real democracy across Europe and America.

Gordon Dimmack on Government Funded Disinformation House, the Integrity Initiative

December 30, 2018

A week or so I ago I put up an article looking at a piece by Mike about the Integrity Initiative. This is a government-funded disinformation programme run by the Institute for Statecraft, a private company whose funding also comes from the government and various right-wing think tanks, and whose staff appears to be drawn from the British military intelligence establishment.

The Integrity Initiative has caused a scandal because it claims that it was set up to combat Russian propaganda on the Net. It has expanded this, however, to include running smears against Jeremy Corbyn and Brexit. The company was first exposed when Labour MP Chris Williamson asked a question about it in parliament. The revelations about the organization’s political interference, both here and abroad, were truly shocking, but Duncan refused to say anything more about it, pleading that further information would reduce its effectiveness. One of those outraged at the Integrity Initiative and its malign activities was left-wing vlogger Gordon Dimmack, who states that this story is bigger than Brexit.

Dimmack has run a series of video about Integrity Initiative and its parent body, the Institute for Statecraft. In this one, he reveals the identities of three British journalists, who have worked for the organization in spreading disinformation and fake news. They are Ben Nimmo, and the Guardian’s Nick Cohen and Carole Cadwalladr.

Dimmack begins his discussion by running with Labour MP Chris Williamson’s own video about how his question about the government’s funding for the Institute revealed its dirty tricks campaign. It was revealed that last year it received 2.2 million pounds of government money, and was responsible for running political campaigns against various politicians and public figures across Europe. It and its pet journos put out disinformation to stop the attempts to by the Spanish Socialist party to get one of their country’s senior army officer, Pedro Banos, made its security leader. This was even before the Institute’s Spanish cluster got involved. One of the Initiative’s hacks is Ben Nimmo of DFR Labs, the DFR standing for ‘Digital, Foreign and Research’. Nimmo and his employers are funded by the Foreign and Commonwealth Office and the Atlantic Council. Nimmo wrote a piece in the Scum claiming that Russia supported Corbyn, and then used his own piece as evidence to argue that Russia was not only promoting Corbyn as part of a disinformation campaign to sow division across the UK. Alan Duncan, the minister who answered Williams’ questions, then refused to reveal any more information. Dimmack comments on his excuse that it would damage the programme’s effectiveness, stating this means they’re frightened because they’ve been caught out. Williamson states that this is a threat democracy, and wants a public inquiry.

Dimmack himself notes that there have been four Labour MPs in parliament calling for an official investigation into the Initiative and its shady activities, including Jeremy Corbyn. But the media’s response has been to give it no coverage at all. The BBC wrote one article about it, which could have come from the Foreign Office. He states that the Guardian, or as he calls it, GCHQ’s propaganda rag, is very heavily implicated. Two of its journos, Carol Cadwalladr and James Ball, have attended Integrity Initiative sponsored events. They’ve also defended the Institute in the media and helped to cover this scandal up. They show that the media is not the ‘fourth estate’ holding government to account, but, in Dimmack’s phrase, ‘a fifth column’. Another Groaniad hack, Nick Cohen, has also attended events sponsored by the Initiative. Dimmack states that 90 per cent of Cohen’s articles are either attacks on Corbyn or Brexit.

He then moves on to an article by Craig Murray revealing the true location of the Institute for Statecraft’s headquarters. The lamestream media tracked it down to a disused timber mill in Auchtermuchtie, Fife, Scotland, owned by Daniel Lafeedney. Lafeedney, born with the more prosaic surname Daniel Edney, was formerly of D Squadron in the SAS and Military Intelligence. But Murray said that a quick search through relevant documents and a few phone calls revealed that the Institute’s real headquarters is in the basement of 2 Temple Place, London. This is definitely not a barn – it’s truly palatial, and was the London mansion of the millionaire William Waldorf Astor. The building has a website advertising itself as available for special functions, and showing off its opulent construction and decoration. It also invites people to donate to its maintenance. The Institute claims that it has no permanent staff, and shows nothing for rent, utilities or office expenses. In fact, the rent is paid by the Ministry of Defence. All of this is funded through MOD and the Foreign Office. Dimmack is naturally outraged, as the Ministry of Defence, as its name states, should be defending us rather than interfering in domestic politics or the affairs of foreign, allied states.

Lobster have also run a piece on the Initiative and its wretched parent, discussing government funding and its links to British intelligence, including MI6 and the cyberwarfare section of the SAS. It was set up apparently by Gordon Brown after he read a book on CIA’s sponsorship of the arts during the Cold War by an American academic. The book was actually a condemnation of the agency, but Brown missed the point and thought getting the intelligence services to launch propaganda campaign through the arts and media was a good idea.

As for the attacks on Corbyn, this seems very much like a return to hackneyed form by the British secret state. During the Cold War the IRD, the intelligence services’ propaganda department, ran fake stories attacking the Nationalists in Ireland and the British left. One of the most infamous examples of this was the smears made by MI5 against ’70’s Labour Prime Minister Harold Wilson as a KGB spy. The media’s silence on this issue is easily explained: very many newspapers were complicit in running government disinformation. According to Lobster, the Sunday Times under Andrew Neil ran stories for MI5 in the 1970s, while Tony Greenstein did a piece a little while ago about Cohen and the fake news the Guardian was printing to smear Julian Assange of Wikileaks.

Chris Williamson is right. We need a genuine investigation into the Institute for Statecraft and the Integrity Initiative. But this is just the tip of the iceberg. Lobster has been arguing for years that the British intelligence establishment is corrupt and out of control. And New Labour when they were in power aided this by showing a complete lack of interest in investigating or controlling it and its surveillance and smears of decent people to support the Tory establishment. There not only needs to be an investigation into the Integrity Initiative and the Institute for Statecraft, but tough questions need to be asked of the British intelligence esta