Posts Tagged ‘Cold War’

Lobster on Secret State Anti-Labour Smears in National Archives

April 5, 2019

Editor Robin Ramsay has added another update to the ‘View from the Bridge’ section of the conspiracy/parapolitics magazine Lobster, for issue 77, Summer 2019. Amongst the other news and comments is a piece ‘IRD and Fake News’, about the the depositing of 2,000 IRD files in the National Archives. The Beeb’s correspondent, Sanchia Berg, covered it in an article, ‘”Fake News” – sent out by government department’ on the BBC News website.

The IRD – Information Research Department – was a section of the British secret services set up during the Cold War to produce disinformation, black propaganda and psy-ops against the Russians and any other enemies of Britain, real or perceived. Berg in her article states this is the first time the IRD’s own forgeries have been revealed. Ramsay doubts that’s the case, as there were other forgeries in the possession of Colin Wallace, a whistleblower on the government’s dirty tricks during the war against the IRA in Northern Ireland. Others were also sent to Ramsay himself. He states that it was unclear, who concocted them, IRD or MI5. Most seemed to be aimed at foreign journos, who wouldn’t be able to tell if they were authentic or not. He also states that most of them were intended to portray the IRA as a front for the Soviets.

Ramsay gives an example of this black propaganda in his piece, though he acknowledges that it’s a poor copy. It’s a poster for a vigil to commemorate the victims of Bloody Sunday in Derry. The poster is real, but has been altered to include the names of the Labour MPs Merlyn Rees, Stan Orme, David Owen,  Tony Benn and Paul Rose.

See: https://www.lobster-magazine.co.uk/free/lobster77/lob77-view-from-the-bridge.pdf

This just adds more information that the secret state has been smearing the Labour left, with the connivance of the British media, for a very long time. In the case of MI5, such smears go back to the Zinoviev letter in the 1920s. It’s very clear that you cannot believe anything the papers or the British state says about Jeremy Corbyn and the Labour party.

Other items of interest in the recent update include Ramsay’s own comments attacking Boris Johnson’s criticism of the Bloody Sunday inquiry, and evidence that the Americans knew Iran, rather than Libya, was responsible for the Lockerbie bombing. Oh yes, and there is also evidence that they also knew that the Red Army, rather than being a ruthlessly efficient machine ready to roll over the West, was a drunken shambles. But that was suppressed because it didn’t fit the established narrative of the Soviet threat.

Advertisements

Belgian MPs Claim British Pensioners Receiving ‘Hitler Handouts’

February 22, 2019

I found this grimly fascinating snippet in today’s I for 22nd February 2019 on page 2, entitled ‘British pensioners on Hitler handouts’. It runs

Dozens of British pensioners are still receiving secret payments from Germany for collaborating with the Nazis, a group of Belgian MPs claim. They say the former collaborators, along with ex-SS guards, could be receiving up to £1,100 tax-free cash per month, thanks to a decree made by Hitler that was not revoked.

I can very well believe it. And how these Nazis and collaborators got here is a real scandal that the British secret state most definitely does not want the public to know about. They were recruited by the British intelligence agencies after the War, because they were believed to be useful in tackling the threat of Soviet espionage during the Cold War. I’ve got a feeling the West German secret service also recruited them for the same reason. This is probably also the reason why Hitler’s decree giving these horrors pensions was never revoked. And their presence in the West German intelligence agencies didn’t do them any good whatsoever. Markus Wolf, the head of the East German secret service still turned the West German spy agency into Swiss cheese.

Ken Livingstone discusses the scandal of the recruitment of former Nazis and their collaborators in his 1987 book, Livingstone’s Labour. He describes how some of them were giving jobs in the mining industry, and the disgust of the other miners at seeing them and their Nazi tattoos in the showers. Livingstone’s book, with its strong condemnation of any kind of racism, amply demonstrates that whatever Red Ken was, he definitely wasn’t an anti-Semite. Indeed one Jewish blogger, who belonged to the Jewish Socialist Group, posted up a piece stating that the man Private Eye dubs ‘Leninspart’ drew the ire of the Board of Deputies on one occasion because he gave the Jewish Socialists a small grant. This angered the Board, which is in any case very Conservative establishment, because the Jewish Socialist Group were not affiliated to them and so were outside their control. They were, to quote another anti-Semitic trope ‘the wrong kind of Jews’. You know, not nice, cosy, right-wing Jews that are part of the British right-wing establishment. The other kind of Jews, all those awkward fellows from eastern Europe, who were into anarchism, socialism and Marxism. The kind of people in the Jewish Bund in Poland and the former Russian Empire, who wanted to live in their ancestral homelands in peace, friendship and equality with their gentile compatriots. The type of Jews the British Zionist establishment is trying to smear as ‘anti-Semitic’ and ‘self-hating’.

Livingstone called out these Nazis thirty years ago, which is probably one of the reasons the British establishment cordially hates him. And the Blairites and Israel lobby in the Labour party despise him because he dared to tell the truth about Israel: that the Zionists did collaborate with Hitler for a while to send Jewish colonists to Israel. And the Board despises anyone who does not automatically and uncritically support Israel and its ethnic cleansing of the Palestinians, just as they really despise genuinely socialist Jews.

It’s almost certainly true that British Nazis are receiving pensions from the Third Reich. And it’s a glaring scandal that they were ever recruited in the first place. Those pensions should be stopped, the British secret state’s recruitment of them should be made very public. And Livingstone and all the others, who have been unjustly smeared as anti-Semites should be readmitted into the party and duly given apologies.

Is Margaret Hodge an Hysterical, Paranoid Lunatic?

February 21, 2019

I wonder about the sanity of some of the witch-hunters accusing people of anti-Semitism in the Labour party. Or at least their sense of proportion. Margaret Hodge, who claimed that Ruth George’s perfectly reasonable inquiry into whether the Labour Splitters were funded by Israel, is a case in point. She caused outrage and disgust a few months ago when she screamed at Corbyn in the House of Commons, and reviled him as ‘a f***ing anti-Semite’. For which she was duly suspended under Labour party rules that apply to everyone.

This was too much for her sensitive soul, and she compared the stress this had caused her with the fear Jews in the Third Reich felt, waiting for the knock on the door from the Gestapo ready to send them to the death camps. People, who really had had family imprisoned in the concentration camps were rightly outraged. Hodge was attacked for her grossly insensitive comments by Jews, whose family had been sent to these murder factories, and also by non-Jews, who had also had family members incarcerated for their opposition to Hitler’s Reich. Like a young man, whose Sudeten German grandfather was sent there because he was a Communist.

The witch-hunters were also outraged a week or so ago when Jenny Formby dared to reveal the truth about anti-Semitism in the Labour party: there actually wasn’t a lot of it, and only a very few people had actually been expelled. This was too much for them, who can’t stand the thought that anyone they’ve denounced could possibly be innocent. Hodge herself whined that this couldn’t possibly be true, as she’d denounced 200 people.

200? What party did she think she was in? The BNP, the Klan or something? The Labour party is now, thanks to Corbyn, the largest Socialist party in Europe, and as a mass party it obviously is going to include some anti-Semites. But real research shows that anti-Semitism in the Labour party has actually fallen under Corbyn, and is lower than in wider British society. Also, other Jews and Jewish groups have come forward, like Jewish Voice for Labour, and a group of Orthodox rabbis. The good rabbis said that they had absolute confidence in Corbyn, while the peeps at Jewish Voice for Labour said that although there was anti-Semitism in the party, they had never personally, or only very rarely, ever personally experienced it. These were Labour members of long standing, who had been active in their local constituency parties.

But the accusations of anti-Semitism aren’t really about anti-Semitism. Not as it is defined by Wilhelm Marr, the founder of the German Bund Anti-Semiten, who coined the term. He said that it was hatred of Jews, simply as Jews. This is the standard dictionary definition. What Hodge and co see as anti-Semitism is actually criticism of Israel. And long term Jewish critics of the Israeli state and its brutal maltreatment of the Palestinians, like Norman Finkelstein, have made the point Israel defends itself by accusing its critics of being anti-Semites. And this is what has been going on here.

And what the witch-hunters decide is a basis for an accusation of anti-Semitism is very, very wide. One young man was accused of anti-Semitism and expelled, or suspended, because he posted a picture of a Jobcentre sign carrying the slogan ‘Arbeit Macht Frei’, the infamous inscription above the gates of Auschwitz. His accusers maintained that he was somehow denigrating Jewish suffering in the Holocaust. But he wasn’t. He was denigrating the suffering of the jobless inflicted by the DWP under Ian Duncan Smith. Who had begun an article actually quoting this infamous slogan, and saying that it should be rehabilitated because of its usefulness in getting people back into work. It was, he wrote, part of his ethos. Not surprisingly, his editors weren’t impressed, and this part of his article was removed a few hours later. But the Gentleman Ranker had said, nonetheless. And Tony Greenstein and others also pointed out that the inscription was on all the concentration camps, whose members also included the long-term unemployed, people declared arbeitscheu, or ‘workshy’, by the Nazis.

In fact Hodge’s denunciation of 200 hundred people doesn’t remind me of serious accusations, so much as the hysterical persecutions that have occurred in very repressive societies in the past. Like the witch craze in 16th and 17th century Europe, in which people could be accused of witchcraft for the flimsiest of reasons. Or the horrific purges of Stalin’s Russia, where voicing even the slightest comment, which could be considered disrespectful of the tyrant could see you arrested by the NKVD and sent to the gulags. One man was arrested simply for remarked that Stalin didn’t seem quite well when the dictator coughed or something similar during a speech. It also reminded me of all the nutters that wrote into the FBI denouncing anyone and everyone as a Communist agent during the Red scare of the Cold War. Or indeed of the quarter of the East German population that were spying on their friends and neighbours to the Stasi.

It also reminds me of a very dark joke I heard once by an American comedian years ago on one of Bob Monkhouse’s shows on the Beeb in the 1980s. This was a series in which Monkhouse interviewed other comedians, including Pamela Stephenson before she returned to psychiatry. One of his guests was an American comedian, whose act included a parody of the stereotypical, racist southern sheriff. Putting on the accent and persona, the comedian told the following joke.

‘You know, I can tell if someone’s a murderer simply by the look in their eye. And if they got that look in their eye, I hang them. Well, one day I saw this black man, and he had that look in his eye. So I hung him.’

If you know the history of lynching in the Deep South, then it’s probably not a joke. Blacks – and other minorities – were lynched for almost no reason at all, simply for being ‘disrespectful’ to Whites. And the local community would celebrate their deaths, holding a mass party and even breaking pieces off the victims bodies to take home as souvenirs. Cenk Uygur of The Young Turks has described this in one of their videos. British anti-racist YouTuber Kevin Logan has also mentioned it in one of his, complete with a photograph taken as one such lynching, showing the crowds gathering and rejoicing around two lynched Blacks. Some idea of the pressure and fear of that environment came across very clearly in the Dr. Who story at the beginning of the season about Rosa Parks.

I’m not accusing Hodge of being racist. But I am accusing her of having the same paranoia that has motivated witch-hunters and persecutors, like those in Stalin’s Russia and the anti-Communist fanatics of the ’50s.

So what did those 200 people do, that made her accuse them of anti-Semitism. Does she think she has the ability to see if someone’s an anti-Semite, just by looking in their eye? And did she accuse those 200 simply because they looked at her funny? It might not have been quite because of that, but I very much doubt that the reason she gave was much stronger.

‘I’ Newspaper: NASA Planning Permanent Return to the Moon

February 12, 2019

Before the deep political stuff, a piece of space news. According to yesterday’s I for 11th February 2019, NASA is planning to go back to the Moon and found permanently manned bases. The article by Clark Mindock, ‘NASA wants to station humans on the Moon’ on page 23 ran

NASA is planning to send astronauts to the Moon again, but this time it wants to keep them there.

The US space agency’s administrator, Jim Bridenstine, called yesterday for “the best and brightest of American industry to help design and develop human lunar landers”, in response to what he said was a clear mandate from President Donald Trump and Congress to once again get astronauts out of Earth’s orbit.

In a post detailing Nasa’s lofty goals – to return astronauts to the Moon, and one day send them to Mars for the first time in human history – Mr Bridenstine said that the US was playing for keeps this time.

“I am thrilled to be talking once more about landing humans on the Moon,” he wrote on the Ozy website.

“To some, saying that we are returning to the Moon implies that we will be doing the same as we did 50 years ago. I want to be clear – that is not our vision.

“We are going to the Moon with innovative new technologies and systems to explore more locations across the surface than we ever thought possible. This time, when we go to the Moon, we will stay.”

Mr Bridenstine said that the ambitious plans would begin later this week, with partners from private industry and elsewhere invited to NASA headquarters in Washington DC to discuss the next generation of lunar landers.

So far, Nasa has already co-operated with nine companies to send cargo tot he Moon, with the ultimate goal being to develop landers that can take astronauts back there.

As a space fan, all I can say is that it’s about time. Way back in the 1970s and 1980s space experts and commenters, like Sir Patrick Moore, the presenter of the Sky At Night, were predicting that we’d have bases on the Moon and elsewhere in solar system by now. But that was before space budgets were drastically cut and NASA instead concentrated on the Space Shuttle. This was supposed to open space up to just about anybody who could afford the cost of a ticket and was in reasonable health. Its crews experienced 3Gs at lift-off, but this was considered to be so low that a 70-year old man could tolerate it. Unfortunately the Shuttle was massively overengineered and the Challenger disaster put the programme on hold while its causes were investigated and corrected. Even then its use remained risky, as we saw a few years ago when one disintegrated during re-entry over America and the programme was subsequently cancelled.

There were plans in the 1990s for a private, commercial return to the Moon, according to Focus Magazine, but that didn’t seem to get anywhere.

My guess is that NASA is finally getting round to putting a permanent human presence on the Moon not just because Trump fancies going back to the glory days of the Cold War space race, but because the EU and the Chinese are also planning the serious exploration of the Moon. A little while ago ESA – the European Space Agency – announced they were planning to put people on the Moon, while last week the Chinese successfully landed a probe on the Moon’s far side. The Chinese are putting such effort into their space programme that the quantum physicist and SF writer, Stephen Baxter, predicted back in the 1990s that the first person on Mars would probably be Chinese sometime in the next decade. Under Reagan, one of the big aerospace conglomerations and think tanks published a report arguing that America needed to develop its space technologies and industries, and move out onto the High Frontier, in order to secure its place as world leader. It’s likely that this is the same thinking behind this announcement by NASA.

As for exploring the next generation of lunar landers, I wonder if they’ll be able to use any data or blueprints remaining from the original lunar modules that landed Armstrong, Aldrin and co all those years ago. After the Apollo programme was cancelled, the massive Saturn 5 rockets were broken up, with the exception of those on display at the Kennedy Space Centre, and the plans destroyed. This has outraged many space scientists like John S. Lewis, the author of Mining the Sky, who compared it to the destruction of Chung He’s fleet by the Chinese eunuchs in the 14th century. Chung He was a Chinese admiral, who led a fleet of ships on an exploratory mission to the outside world, going as far as the Bight of Benin in West Africa. However, when he returned the eunuchs at the imperial court had his fleet destroyed and further exploration banned because they feared that opening the country up to foreign contact would have a destabilizing effect on its society. The result of this was that the country remained isolated and stagnated until it fell prey to foreign colonialism in the 19th century, most famously through the Opium Wars.

Hopefully NASA’s announcement will mark the beginning of a new, serious wave of interplanetary exploration which aims to put people on the Moon and other planets, as space scientists, engineers and SF fans and writers have been dreaming about and working towards since before the great German director Fritz Lang made his epic movie Die Frau im Mond (‘The Woman in the Moon’) about a German moon landing back in the 1920s.

Radio Programmes Next Week on Homelessness, Conspiracy Theories and Aliens

February 6, 2019

Looking through next week’s Radio Times for 9th-15th February 2019 I found a number of programmes which might be of interest to some people following this blog.

On Monday, 11th February at 8.00 pm on Radio 4 there’s Beyond Tara and George, about rough sleepers. The blurb for this programme reads

Last year there were nearly 600 deaths on the streets of the UK. In this follow-up to last summer’s Radio 4 series on east London rough sleepers Tara and George, presenter Audrey Gilan catches up with the pair to ask what it would take to prevent the unnecessary deaths of homeless people. (p. 137).

Then a half hour later at 8.30 on the same channel, Analysis covers conspiracy theories. The Radio Times says of this

Professor James Tilley explores the current spate of political conspiracy theories, and examines what belief in them tells us about voters and politicians.

The next day, Tuesday 12th February, at 1.30 pm on the Beeb’s World Service there’s Documentary: So Where Are the Aliens?, which the Radio Times describes thus

Space, to quote the late, great Douglas Adams, is mindboggling big. So huge, in fact, that the probability of there being civilized life elsewhere in the universe is almost a mathematical certainty. This begs an obvious question, to which Seth Shostak – chief astronomer of the Seti institute (Search for Extraterrestrial Intelligence) has devoted his career. He speaks with fellow scientists Frank Drake and Jill Tarter about their pioneering work chasing extraterrestrial radio signals as well as the new listening and light-based techniques designed to open up the sky like never before. Last year’s tantalizing fly-by of the mysterious cigar-shaped Oumuamua has revived interest in this topic, although in 2019 ET could be forgiven for giving Earth a wide berth. (p. 138).

Regarding the programme on preventing the homeless dying, one way to stop it would be to fix the welfare state so that poor and vulnerable people didn’t become homeless in the first place. Giving more funding and expanding the number of homeless shelters so that they were safe and able to provide accommodation for rough sleepers would also be very good. As would support schemes for those with drug, alcohol or mental health problems. And as Mike’s pointed out in his reports on attacks on the homeless, it would also be very good idea for the right-wing media to stop portraying the homeless, as well as the disabled, the unemployed and those on benefits generally all as scroungers committing welfare fraud and generally demonizing them. But as the Tory party, the Scum, Express and Fail all depend on this for votes and sales, it isn’t going to happen.

The prgramme on conspiracy theories could be interesting, but I doubt it will actually face up to the fact that some conspiracies are real. Not the malign and bogus myths about a Jewish plot to destroy the White race, or that the business and political elite are really evil Reptoid aliens, a la David Icke, or have made a demonic pact with grey aliens from Zeti Reticuli to allow them to abduct us for experimentation while giving them the benefits of alien technology. Or similar myths about the Illuminati, Freemasons or Satanists.

The real conspiracies that exist are about the manipulation of politics by the world’s secret services, and secret big business think tanks and right-wing pressure groups. Such as the various front organisations set up by the CIA during the Cold War, the smears concocted by MI5 during the 1970s presenting Harold Wilson as a KGB agent, and the contemporary smears by the Integrity Initiative, funded by the Tory government, claiming that Corbyn and other left-wing figures across Europe and America were agents of Putin. And, of course, the real conspiracy by Shai Masot at the Israeli embassy to have Tory cabinet ministers, who didn’t support Israel, removed from government. As well as the embassy’s role in making fake accusations of anti-Semitism against entirely decent people in the Labour party.

But I’ve no doubt that the Beeb will shy well away from these real conspiracies, not least because of Britain’s sordid role in the West’s history of regime change in Developing nations that dared to defy the Americans and ourselves. The Beeb has put on similar programmes before, and the person being interviewed or presenting the argument was former Independent journo David Aaronovitch. And his line has always been to ignore these real conspiracies, and concentrate on all the mythical rubbish, which he presents as typical of the conspiracy milieu as a whole. Which you’d expect from an establishment broadcaster, that now seems to see itself very much as the propaganda arm of the Conservative British state.

Moving on to the programme on SETI, Shostak, Tarter and Drake are veterans not only of the search for intelligent alien life, but also of programmes and documentaries on the search. Drake was the creator of the now famous equation which bears his name, which is supposed to tell you how many alien civilisations we can expect to exist in the galaxy. He was one of the brains behind Project Ozma, alias ‘Project Little Green Men’ in the 1960s to listen for alien signals from two nearby, roughly sun-like stars, Tau Ceti and Epsilon Eridani. Which found zilch, unfortunately. Shostak and Tarter were two of the leaders of the new wave of SETI researchers in the 1990s, and Shostak wrote a book about the possibility of alien life and what they would possibly be like. This concluded that they wouldn’t be anything like us, ruling out aliens like Mr Spock in Star Trek. In size they would probably be the same as Labradors.

It’s been known now that the Galaxy is old enough and big enough, with the right kind of stars and an increasing multitude of known planets, some of them possibly suitable for life, for alien civilisations to have emerged several times. And if they only advanced at the speed of light, they should be here by now. But they’re not. So far we’ve detected no sign of them. Or no absolutely indisputable signs. So where are they? This problem is called the Fermi paradox after the Italian-American physicist, Enrico Fermi. Suggested answers are that life, or perhaps just intelligent life, is extremely rare in the universe. Space travel may be extremely difficult. Aliens may exist, but they may be completely uninterested in talking to us. In this respect, we may even be a ‘protected species’ considered too fragile at our current level of civilization for contact with the rest of the Galaxy. Or perhaps there really are predatory alien intelligences and civilisations out there, who automatically attack any culture naïve and trusting enough to announce their presence. In which case, all the alien civilisations out there are paranoid and keeping their heads well down. One of SF writer even wrote a collection of short stories, each of which gave one solution to the Paradox.

‘I’ Newspaper Publishing Economist Articles to Promote Economic Orthodoxy?

January 6, 2019

The I proudly announced yesterday, 5th January 1919, that it had now made an agreement with the Economist to print articles from that magazine. Now the Economist has a reputation for excellent journalism, and for clearly explaining complex issues for a lay readership. But it is, unsurprisingly as a business magazine, firmly behind the current economic orthodoxy. Which is that capitalism is great, and state intervention and the unions are to be strongly resisted.

The I started out as a digest version of the Independent, which adopted its name in order to show that it was independent of party political bias. The I undercut its parent paper, which has now, I believe, gone on the internet. As for the I itself, while it is supposedly free of overall political bias, it has shown itself to be consistently and fiercely biased against Jeremy Corbyn and his supporters in the Labour party. If followed the rest of the press, for example, in promoting the anti-Semitism smears against the Labour leader and his supporters.

It’s becoming increasingly clear that capitalism in the west is now in serious trouble. In Britain a quarter of a million people now have to rely on food banks to fend off starvation, a sizable proportion of whom are actually working. Tens of thousands of people are homeless, and the present generation of young people in Britain and America are now looking at a future in which they will never be able to afford to buy their own home. Even rented property may be out of their reach. Recent polls show that 55 per cent of American young people now have no faith in capitalism.

And in Britain this is all set to get worse, much worse, with Brexit. Which is why Tweezer has set up a department to deal with food shortages, and has prepared to put 3,500 squaddies on Britain’s streets in the event that Britain crashes out without a deal with the EU.

This must worry the ruling elite, which worked hard throughout the Cold War to stop the peoples of the world taking up Communism and has consistently attacked, destabilized and overthrown liberal and left-wing governments and political leaders around the world. This has not prevented the business papers in the past recognizing that there were profound problems with current economic policy. In the 1990s, for example, the Financial Times carried a number of articles demonstrating very clearly that poverty was increasing, and that the majority of the new poor in America and elsewhere were actually working, not unemployed. This was when the newspaper supported the Lib Dems, though that didn’t stop one of its columnists telling his readers that he supported workfare. According to Private Eye the FT is, like the rest of the lamestream press, losing readers. It has tried to reverse this by switching its support to the Tories, but this hasn’t stopped its readers from leaving it.

Looking at this arrangement between the I and the Economist, it seems that these journals are also in trouble. The I‘s management seems to hope that this arrangement will encourage some of the Economist’s readers will also start reading the paper, while it can be inferred that the Economist’s management probably hope that some the I’s will start looking at theirs.

Now this doesn’t mean that the I will start having a strong political bias towards one party, although it has always attacked Corbyn and his supporters in Labour. But that doesn’t mean that it won’t have a political bias at all. It does. Like the Groaniad, it is biased towards the current worn-out Thatcherite political and economic consensus. Hence both magazines’ attacks on Corbyn because he and his supporters have rejected it and are determined to overturn it.

It seems to me very strongly that the I has therefore made this arrangement with the Economist, not just to boost sales, but also to try to reinforce and promote the popular acceptance of Thatcherite economic orthodoxy, an orthodoxy that is accepted uncritically by the Blairites and the Lib Dems outside the Conservative party, but which is rejected by the Corbynites. An economic orthodoxy that is increasingly shown to be wrong, and catastrophically wrong, to an increasingly large number of this country’s citizens.

The I and its owners, like the press, are terrified of this, as is the rest of the press. Hence the decision to try and bolster Thatcherite capitalism through the republication of Economist articles, even when claiming still to be politically independent. But it’s only independent of particular parties. Ideologically, it’s still Thatcherite.

Gordon Dimmack on Government Funded Disinformation House, the Integrity Initiative

December 30, 2018

A week or so I ago I put up an article looking at a piece by Mike about the Integrity Initiative. This is a government-funded disinformation programme run by the Institute for Statecraft, a private company whose funding also comes from the government and various right-wing think tanks, and whose staff appears to be drawn from the British military intelligence establishment.

The Integrity Initiative has caused a scandal because it claims that it was set up to combat Russian propaganda on the Net. It has expanded this, however, to include running smears against Jeremy Corbyn and Brexit. The company was first exposed when Labour MP Chris Williamson asked a question about it in parliament. The revelations about the organization’s political interference, both here and abroad, were truly shocking, but Duncan refused to say anything more about it, pleading that further information would reduce its effectiveness. One of those outraged at the Integrity Initiative and its malign activities was left-wing vlogger Gordon Dimmack, who states that this story is bigger than Brexit.

Dimmack has run a series of video about Integrity Initiative and its parent body, the Institute for Statecraft. In this one, he reveals the identities of three British journalists, who have worked for the organization in spreading disinformation and fake news. They are Ben Nimmo, and the Guardian’s Nick Cohen and Carole Cadwalladr.

Dimmack begins his discussion by running with Labour MP Chris Williamson’s own video about how his question about the government’s funding for the Institute revealed its dirty tricks campaign. It was revealed that last year it received 2.2 million pounds of government money, and was responsible for running political campaigns against various politicians and public figures across Europe. It and its pet journos put out disinformation to stop the attempts to by the Spanish Socialist party to get one of their country’s senior army officer, Pedro Banos, made its security leader. This was even before the Institute’s Spanish cluster got involved. One of the Initiative’s hacks is Ben Nimmo of DFR Labs, the DFR standing for ‘Digital, Foreign and Research’. Nimmo and his employers are funded by the Foreign and Commonwealth Office and the Atlantic Council. Nimmo wrote a piece in the Scum claiming that Russia supported Corbyn, and then used his own piece as evidence to argue that Russia was not only promoting Corbyn as part of a disinformation campaign to sow division across the UK. Alan Duncan, the minister who answered Williams’ questions, then refused to reveal any more information. Dimmack comments on his excuse that it would damage the programme’s effectiveness, stating this means they’re frightened because they’ve been caught out. Williamson states that this is a threat democracy, and wants a public inquiry.

Dimmack himself notes that there have been four Labour MPs in parliament calling for an official investigation into the Initiative and its shady activities, including Jeremy Corbyn. But the media’s response has been to give it no coverage at all. The BBC wrote one article about it, which could have come from the Foreign Office. He states that the Guardian, or as he calls it, GCHQ’s propaganda rag, is very heavily implicated. Two of its journos, Carol Cadwalladr and James Ball, have attended Integrity Initiative sponsored events. They’ve also defended the Institute in the media and helped to cover this scandal up. They show that the media is not the ‘fourth estate’ holding government to account, but, in Dimmack’s phrase, ‘a fifth column’. Another Groaniad hack, Nick Cohen, has also attended events sponsored by the Initiative. Dimmack states that 90 per cent of Cohen’s articles are either attacks on Corbyn or Brexit.

He then moves on to an article by Craig Murray revealing the true location of the Institute for Statecraft’s headquarters. The lamestream media tracked it down to a disused timber mill in Auchtermuchtie, Fife, Scotland, owned by Daniel Lafeedney. Lafeedney, born with the more prosaic surname Daniel Edney, was formerly of D Squadron in the SAS and Military Intelligence. But Murray said that a quick search through relevant documents and a few phone calls revealed that the Institute’s real headquarters is in the basement of 2 Temple Place, London. This is definitely not a barn – it’s truly palatial, and was the London mansion of the millionaire William Waldorf Astor. The building has a website advertising itself as available for special functions, and showing off its opulent construction and decoration. It also invites people to donate to its maintenance. The Institute claims that it has no permanent staff, and shows nothing for rent, utilities or office expenses. In fact, the rent is paid by the Ministry of Defence. All of this is funded through MOD and the Foreign Office. Dimmack is naturally outraged, as the Ministry of Defence, as its name states, should be defending us rather than interfering in domestic politics or the affairs of foreign, allied states.

Lobster have also run a piece on the Initiative and its wretched parent, discussing government funding and its links to British intelligence, including MI6 and the cyberwarfare section of the SAS. It was set up apparently by Gordon Brown after he read a book on CIA’s sponsorship of the arts during the Cold War by an American academic. The book was actually a condemnation of the agency, but Brown missed the point and thought getting the intelligence services to launch propaganda campaign through the arts and media was a good idea.

As for the attacks on Corbyn, this seems very much like a return to hackneyed form by the British secret state. During the Cold War the IRD, the intelligence services’ propaganda department, ran fake stories attacking the Nationalists in Ireland and the British left. One of the most infamous examples of this was the smears made by MI5 against ’70’s Labour Prime Minister Harold Wilson as a KGB spy. The media’s silence on this issue is easily explained: very many newspapers were complicit in running government disinformation. According to Lobster, the Sunday Times under Andrew Neil ran stories for MI5 in the 1970s, while Tony Greenstein did a piece a little while ago about Cohen and the fake news the Guardian was printing to smear Julian Assange of Wikileaks.

Chris Williamson is right. We need a genuine investigation into the Institute for Statecraft and the Integrity Initiative. But this is just the tip of the iceberg. Lobster has been arguing for years that the British intelligence establishment is corrupt and out of control. And New Labour when they were in power aided this by showing a complete lack of interest in investigating or controlling it and its surveillance and smears of decent people to support the Tory establishment. There not only needs to be an investigation into the Integrity Initiative and the Institute for Statecraft, but tough questions need to be asked of the British intelligence esta

Tories Fund ‘Fake News’ Think Tank to Smear Corbyn

December 10, 2018

Mike this morning also put up a very importance piece about how Tweezer’s party has also been seeking to undermine British democracy by providing 2.25 million pounds to a think tank, the Institute of Statecraft, to spread smears against Jeremy Corbyn, the Labour party, and individual Labour politicos.

The Institute is based in an old mill in Fife, and runs a programme, the Integrity Initiative, to counter Russian propaganda. This is supposed to be done through a collection of friendly journos and ‘influencers’ throughout Europe, who will go online and attack Russian propaganda on the Net. Instead, it appears that the think tank has been using the money given it by the Foreign Office to smear Corbyn as an instrument of Moscow on Twitter. One Tweet included an extract from a newspaper article denouncing Corbyn as a ‘useful idiot’, a phrase Lenin used to describe sympathetic individuals in the West, who could be manipulated by the Bolsheviks. The Tweet then said

His open visceral anti-Westernism helped the Kremlin cause, as surely as if he had been secretly peddling Westminster tittle-tattle for money.

Another Tweet ran

It’s time for the Corbyn left to confront its Putin problem.’ A further message refers to an ‘alleged British Corbyn supporter’ who ‘wants to vote for Putin.

Emily Thornberry, Labour’s Shadow Foreign Secretary, stated it was outrageous and said that one of the cardinal rules of British politics was that government funds should not be used for party purposes. She made the point that the smears weren’t outside the government’s control, as it said in its funding agreement with the company that the money would be used in party to expand the Integrity Initiative as well as Twitter and social media accounts. She concluded

So the Government must now answer the following questions: Why did the Foreign Office allow public money to be spent on attempting to discredit Her Majesty’s Opposition? Did they know this was happening? If not, why not? And if they did, how on earth can they justify it?

According to RT, the revelations follow the leak of classified documents to the Sunday Mail.

Chris Williamson commented

What the hell is going on? I tabled a parliamentary question recently and discovered the Foreign Office has given 2 million of public money to a shady organization that’s indulging in black propaganda against Jeremy Corbyn and the Labour party.

Another Labour MP, Jon Trickett, said

If it is true that there is a deep state, taxpayer funded operation against our party it is totally unacceptable and explanation and an enquiry must be conducted immediately.

RT reported that the Foreign Office has now launched an investigation stating that any involvement in domestic politics would be condemned. Alan Duncan, the minister of state for Europe and the Americas, said

I don’t know the facts, but if there is any kind of organization for which we are paying, which is involved in domestic politics in that way, I would totally condemn it.

Here’s RT’s report on the scandal.

Mike in his article about the think tank and its smears also quotes Duncan, who said that

The Institute for Statecraft is an independent, Scottish, charitable body whose work seeks to improve governance and enhance national security. They launched the Integrity Initiative in 2015 to defend democracy against disinformation.

In financial year 2017/18, the FCO funded the Institute for Statecraft’s Integrity Initiative £296,500. This financial year, the FCO is funding a further £1,961,000. Both have been funded through grant agreements.

Mike comments that the statement that Institute for Statecraft was defending democracy was simply untrue, as they should not be posting disinformation on social media. And nobody else should be doing so either.

He also reminded us that less than a year ago, Gollum, I mean, Tweezer, had announced that she was launching a rapid reaction force based in the cabinet office to rebut fake news. Mike had said then that

This is not an attempt to ensure a ‘fact-based public debate’. It is a bid to hijack the news and turn it into Tory propaganda.

He adds in his article that he was right. It’s just that the government has outsourced its propaganda.

Mike’s article also gives the responses of a number of Labour supporters and MPs condemning the Institute’s smears. One of them, Aaron Bastani, states that if the Institute has a list of journos and influencers smearing the leader of the opposition, then it has to be made public immediately. And Dan Carden MP remarked on how, with the exception of the Scottish Daily Record and the Sunday Mail, this was being ignored by the mainstream media. He stated that these were strange times, but we still expected democracy to be defended.

Mike replies

Yes, we should expect democracy to be defended.

Just not by right-wingers like those running the BBC and most of the print news media – or by our democratically-elected government.

Yet this is the government that wants to push us all through Brexit, in the name of democracy.

It doesn’t stack up. We need an election to get the Tories out of office, and then a police investigation to find out who authorised the Foreign Office to fund this offence.

See: https://voxpoliticalonline.com/2018/12/10/to-blazes-with-brexit-its-being-handled-by-a-government-that-used-public-money-to-undermine-the-opposition/

I wondered if the reason the lamestream media have so far ignored the story is because so many of those newspapers and organisations might have been involved in it. Several journos have been named as the conduits for government propaganda in the press. One of these was Andrew Neil, when he was the editor of the Sunday Times.

Actually, the Tories and the British secret state have a long history of smearing the Labour party and its leaders as agents of the Russians. Back in the 1920s there was the notorious Zinoviev Letter, forged by MI5, which purported to come from the head of the Comintern in the Soviet Union, Zinoviev, instructing the Labour party to get ready to stage a revolution and turn the country into a Communist satellite state.

Then in the 1970s the CIA and MI5 smeared Harold Wilson as a Russian spy. This has been extensively discussed by the conspiracy/parapolitics magazine, Lobster. One of those, who believed this tripe was Maggie Thatcher.

Robin Ramsay, in his recent additions to the ‘News from the Bridge’ section of Lobster, has also posted up a piece ‘IRD Reborn’, commenting on a report by Iain Cobain in the Groaniad that the British government has the army’s 77th Brigade conducting ‘information operations’. There’s also the Research, Information and Communications Unit (RICU) in the Home Office. According to Cobaine, the department, founded in 2007

says privately that it aims to “effect attitudinal and behavioural change” through methods including the dissemination of messages on social media, leafleting homes and feeding stories to newspapers, was modelled on a secretive anti-communist body called the Information Research Department (IRD), set up in Britain in 1948.’

Apparently, RICU was set up by Gordon Brown, who read Frances Stonor Saunders’ Who Paid the Piper: The CIA and the Cultural Cold War, and instead of taking the book and its revelations as a condemnation, actually thought it would be a good idea.

Ramsay comments

I think it may be safe to say that Brown knew nothing about the IRD’s activities, especially their role in the British state’s disinformation operations – a.k.a. the ‘Lisburn lie machine’ – in Northern Ireland in the 1970s. This pioneered the business of putting out so much disinformation – fake news – that no-one knows what to believe.

The rest of that section discusses whether or not anyone really believes the kind of fake news spouted by people like Alex Jones and InfoWars. Ramsay concludes that it’s probably very few.

The current issue of Lobster, 76, is at: https://www.lobster-magazine.co.uk/issue76.php
To see the piece, download the ‘View from the Bridge’ by clicking on it, and then scroll down the piece until you get to the right section. There’s also an awful lot of other very important pieces in that section, including government data-gathering on private citizens and implantable bio chips to keep track of us.

Maoist Rebel News on Nazi Coup Plot in Germany

November 30, 2018

I’ve absolutely no respect for Chairman Mao. Far from being a liberator, the former Chinese dictator was a ruthless butcher, who killed and brutalized millions during the ‘Cultural Revolution’. Over 60 million people died in the artificial famine his regime created. He and his comrades were also vandals and barbarians, who tried to destroy China’s millennia old culture by smashing monuments and priceless art treasures, as well as the ruthless persecution of religion, including Buddhism and Taoism, as well as Christianity.

But Jason Unruhe of Maoist Rebel News says some very interesting things and makes some very acute observations of contemporary capitalism. In this piece, he discusses reports, found only in the Mail and RT, that the German authorities discovered a Nazi plot by serving members of the armed forces to overthrow the government. The plot including 14,000 soldiers, who were members of Nazi organisations. It’s a trivial number compared to the vast numbers in the German armed forces, but it’s serious because they were genuine Nazis. In the event of widespread unrest, the plotters in the military planned to leave the civilian government to its fate, and start re-opening concentration camps, in which they would incarcerate leftists and members of ethnic minorities.

Unruhe notes that this story seems to have been comprehensively buried by all of the media, with the exception of the two above, because of its explosive nature. He also states that we don’t know how many people have been arrested. This is a serious threat to democracy and justice in Germany. It means anti-Fascists have to become better organized and equipped, with German antifas now in a dangerous position. This plot means that they are Europe’s first and best line of defence against a real Nazi resurgence.

I can’t say I’m surprised at the high number of real Nazis in Germany’s military. The Baader-Meinhof Gang in the 1970s were spurred on to carry out their terror attacks from the realization that the denazification campaign after the War had only affected a comparatively small number of those serving Hitler’s vile regime. Many others had escaped, and despite their horrific crimes were living peaceful, comfortable lives. The British and Americans recruited Nazi agents and collaborators, including men responsible for vicious pogroms and massacres against Jews, for the intelligence agencies during the Cold War. It thus really wouldn’t surprise me if they let many Nazi members of the armed forces keep their jobs in the Cold War as part of Europe’s defence against Stalin. Just as they set up Gladio, a left-behind resistance network that would fight Communism if the Warsaw Pact successfully invaded and conquered the West. The feared invasion mercifully never happened, but various elements of the Gladio network were involved in far right-wing terrorism. It’s possible something similar could have been behind the persistence of real Nazism in the armed forces. Also, the neo-Nazi papers on sale in the eastern parts of the Federal Republic after the War styled themselves as the newspapers for soldiers and peasants.

Fascism is now a very real threat in Europe, with the election of Far-right wing parties to power in Poland, Hungary and other countries in eastern Europe, Marine Le Pen’s Front National in France, and the Fascist Alternative fuer Deutschland on the rise in Germany. The leaders and senior members of the latter do have Nazi, or neo-Nazi connections. They’ve made speeches denouncing Germany’s Holocaust memorial as a ‘national shame’, and declared that if they got into power they’d open an underground railway to Auschwitz.

But I’m not as pessimistic as Unruhe is here. I got the distinct impression that young Germans are very anti-totalitarian, and that German anarchists, who are very ready to fight Fascism on the streets, are very well organized.

This is, of course, if there’s anything to this story at all. I think it probably is true, but it may be fake news concocted for some strange reason, and released only by those two sources. I also wonder about the figures involved. 14,000 sounds very high. I’m not sure that the National Democrats or the German Republican Party, two of the main neo-Nazi parties before the AfD a few years ago, had anywhere near that number of members. They certainly didn’t have much popular support, as they always came very low down the list in German elections, although the NDP did manage to get something like four members elected to the Reichstag or somewhere in Germany before they were banned.

But if this is true, then it’s a frightening demonstration of how serious a threat Fascism now is. It has to be fought wherever it’s found, right across Europe, before it seizes power again and begins another Holocaust.

Private Eye on Sunday Times’ Smear of Michael Foot as KGB Agent

October 3, 2018

The media this week has been full of the news about a book about the KGB defector, Oleg Gordievsky. Gordievsky was a high-ranking KGB officer, whose father was also a KGB officer, and who had been slated to be the next chief of the Soviet spy agency and secret police. When he defected, Gordievsky brought with him whole dossiers of KGB records, which were invaluable for ending the Cold War. However, Gordievsky himself was a self-admitted liar. And one of those lies was that the former leader of the Labour party, Michael Foot, was a KGB agent codenamed ‘Comrade Boot’.

This falsehood was published in 1995 by the Times, and was promptly answered by a libel action by Foot and a cover by Private Eye sending the whole thing up. Foot won the case, and the Eye also published an article taking apart the whole story and exposing the Times’ article for the libel it was.

Now with the publication of the new biography, the Sunday Times has decided to repeat the libel again. And Private Eye has responded again with another article effectively demolishing this sorry piece of gutter journalism. The piece was published in last fortnight’s Eye for the 21 September to 4 October 2018, and entitled ‘Shooting Yourself in the Foot’, and runs

<strong>”MI6 believed Michael Foot was paid Soviet informant,” a Times front-page headline announced last Saturday. “Truth about former Labour leader emerges 23 years after he sued Sunday Times for libel.” The editor of the Times, John Witherow, also published the Sunday Times story about the former Labour leader in 1995 – and is clearly still sore about the embarrassment and ridicule it earned him.

It’s not only the editor, it’s the same story-based entirely on a claim by former double agent Oleg Gordievsky that he once saw a KGB file marked “Agent Boot”, which apparently referred to Michael Foot. The only difference is that the previous version was taken from Gordievsky’s memoirs while the latest one comes from a new biography of the spy.

According to the Times, The book “presents the first corroboration by MI6 officers of the allegations made by the Soviet defector”. No it doesn’t, at least not in the normal meaning of corroboration, ie additional proof or confirmation. In 1995 the Sunday Times reported Gordievsky’s allegation that the KGB regarded Foot as an agent of influence; now the Times says some people in MI6 thought the Russians regarded him as an agent of influence. And why did they think that? Because, er, Gordievsky had told them so. In short, not a smidgin of supporting evidence has “emerged” since Witherow last ran the story.

At the time of the earlier farrago, the Sunday Times claimed that it was “based on interviews with Gordievsky and six other former KGB officers”. But it omitted to add that only Gordievsky believed in “Agent Boot”. Although the paper claimed that the London-based KGB colonel Mikhail Lyubimov had recruited Foot, Lyubimov himself promptly denied it.

So the allegations were not made by “the KGB”, as Witherow told his readers 23 years ago and again last Saturday. They came solely from a single ex-KGB man, Gordievsky – whose unreliability was officially confirmed in May 1995, just three months after the Sunday Times splash, by the then solicitor-general Sir Derek Spencer. Speaking on behalf of the government during an appeal by Michael Smith, who had been convicted of spying for the Russians, Spencer told the Lord Chief Justice that some boasts made by Gordievsky in his memoirs were “not correct”. He described one of Gordievsky’s claims, about identifying undercover KGB agents to his British controllers, as “another exaggeration”. As the judge observed: “He must have lied to everybody at one time or another.”

With just one witness to rely one, it’s no surprise that Witherow and the Sunday Times couldn’t defend a libel action against Foot. More surprising is that the editor is now repeating even the most egregious howlers from his previous debacle. According to the 1995 story, for instance, Foot regarded Moscow as “a beacon of world peace” until 1968, when the Soviet invasion of Czechoslovakia brought him “down to earth with a bump” and he ceased to be a fellow-traveler. Exactly the same narrative appeared in last Saturday’s Times. From the 1940s to the 1960s, it claimed, Foot was an “agent of influence” who could be “fed pro-Soviet ideas and reproduce them in articles and speeches” – but in 1968 he became “intensely critical of Moscow in the wake of the Prague Spring”. After that, his “enthusiasm for the Soviet Union appears to have waned”.

The claim that Foot was a pro-Soviet mouthpiece until 1968 is easily disproved. As long ago as 1946, a Labour MP wrote to Tribune complaining of the “jaundiced prejudice against Russia” in Foot’s articles. In 1948, soon after becoming Tribune’s editor, he published a leader attacking left-wingers who “are still gulled by the monstrous delusion that the Russians are the friends, not the enemies, of democratic socialism”. During the Soviet blockade of Berlin, he urged the West to “drive a land passage through the Russian zone against Russian resistance and if necessary by force of arms”.

When Ian Mikardo MP resigned from Tribune’s board of directors in protest at the editor’s anti-Soviet stance, Foot was unapologetic. “The Soviet leaders … believe as a matter of theory that the end of establishing Soviet Communism wherever they can justifies any means for its attainment,” he wrote. “They believe also as a matter of theory in secrecy, censorship, dictatorship and the ruthless annihilation of the rights of individuals.” And so it went on. When the Russian tanks crushed the Hungarian uprising in 1956, Foot was quick to condemn this “hideous outrage”.

Odd behavior for a man who, the Times alleges, wa sbeing paid to publicise “pro-Soviet ideas”. Why didn’t they ask for their money back. (p. 10).

Foot was right: the Soviet Union and the Communists were always hostile to democratic socialism, though Stalin used the existence of democratic socialist parties and other left-wing organisations to provide a spurious democratic justification for his transformation of their countries into Soviet satellites after the end of the Second World War. Stalin would amalgamate the Communist parties of the various countries the USSR had liberated with the largest left-wing party. This was usually the mainstream, democratic socialist under the pretext of reuniting the two forms of Socialism. Before the First World War in Germany and Italy, for example, there was only one socialist party, which included not only democratic socialists – reformists – but also radical Marxist revolutionaries. After the First World War, the radical Marxists split away from the reformist majority parties to form their countries’ Communist parties. In countries where the socialism was weak, Stalin amalgamated the Communists with the largest and most popular left-wing party, such as the various Peasants’ Parties. The new, umbrella Socialist party would then make a statement adopting Marxism-Leninism – the Communism of the Soviet Union – their official ideology, and the democratic socialists would find themselves purged and either executed or sent to the Gulags.

In the West there were some mainstream socialists, who really did believe that Stalin represented Socialism, such as the Fabians. But Foot, to his immense credit, clearly wasn’t one of them.

However, Maggie Thatcher hated socialism, because it came from the same ideological roots as Communism, and the Tory press in the 1980s was very quick to smear any Labour politician or activist as a potential traitor or agent of Moscow. Foot came in for particular abuse because of his support for CND and unilateral nuclear disarmament. It was therefore inevitable that one of the Tory papers would eventually smear him as a KGB agent.

As it stands, the Sunday Times has form on libeling people. As well as smearing Foot, it also libeled Mike as an anti-Semite and Holocaust denier. Since that article came out, the Sunset Times has repeated the smear and tried to back it up, and the Eye has published yet another tearing it to shreds.

The satirical rag has done an excellent job attacking the lies and falsehoods against Foot. Too bad that it also seems to have swallowed the lies and falsehoods about Jeremy Corbyn.