Posts Tagged ‘Peter Oborne’

Arkush and Goldstein Go Pemberton Billing

March 26, 2018

This morning, Mike put up a piece taking a part the letter written by Jonathans Arkush and Goldstein attacking Jeremy Corbyn for being too soft on the supposed rampant anti-Semitism in the Labour party. The story’s also covered in the I newspaper, which doesn’t name the two. It just describes the letter as written by ‘Jewish community leaders’. In fact, one of them is from the Jewish Leadership Council and the other is from the Board of Deputies of British Jews. They accuse Corbyn of ignoring the issues that are important to mainstream British Jews. Their real concern, however, is revealed in their comments about how Cobyn and the Labour party under him are motivated by the Far Left’s hatred of Zionism, Israel, and the Israel lobby. As Mike has shown, Corbyn is not far left. He’s centre-left. He only appears far left compared to the Blairites and the Tories, who want everything privatised, including the NHS, following the ideological dictates of Margaret Thatcher. But then, factual accuracy is not these guys’ concern. Smearing the left and the opponents of Israel’s ethnic cleansing of the Palestinians is.

Mike’s put up a couple of videos showing that Corbyn has always been an opponent of racism and anti-Semitism, so Arkush and Goldstein’s smear of him and his followers as anti-Semites is the purest nonsense. Nor is he an opponent of the state Israel. I was told this by a commenter on one of my posts about Israel and the Israel lobby, who objected to my using the term ‘Zionism’. He felt it played into the hands of those smearing the Labour leader. I am happy to be corrected. But what Corbyn does oppose is Israeli apartheid, its oppression of the indigenous Palestinians, and its seven decades long campaign to purge them from Israel. It is this, which Arkush and Goldstein are defending when the smear the Labour leader, and the other critics of Israel. They cannot defend Israel’s treatment of the Palestinians, as it’s indefensible. So indefensible that they object to anyone even mentioning it or describing Israel as an apartheid state, or comparing it to Nazi Germany, even though the comparison is apt in so far as Nazi policy went as far as 1942 and the launch of the Final Solution. And unable to describe the brutal maltreatment of the Palestinians by the Israelis, all the Israel lobby can do is try to silence its critics by accusing them of anti-Semitism. Any mention of Israeli atrocities in the press will get the journalists responsible for the article smeared as anti-Semites. I put up a documentary from Channel 4’s Despatches, broadcast in 2009 and present by Peter Oborne, which described just how nasty, bullying and mendacious the Israel lobby is. Among those they threatened and accused of anti-Semitism were Alan Rusbridger, the editor of the Guardian, and respected BBC journos Jeremy Bowen. When one of the Dimblebores attacked them for their smears, they also had the BBC investigate him for anti-Semitism.

Mike states that this letter has been written to stop Labour winning the coming council elections. He’s undoubtedly right. This would terrify the Blairites and the Israel lobby, quite apart from the Tories. But the right of both of these organisations to speak on behalf of the wider Jewish community is questionable. The Jewish Leadership Council is very closely connected to explicitly Zionist groups. But it’s under something of a cloud, as its former chief, Jeremy ‘No Morals’ Newmark was embezzling money from Jewish charities. They sacked him, but decided not to call in the rozzers in order to avoid a scandal. As for the Board of Deputies of British Jews, its members are nominated by their synagogues, so it doesn’t speak for secular Jews. Nor are they democratically elected. They are also true-blue Tory establishment. They are determined to maintain themselves as the top Jewish organisation in the UK by exerting a monopoly of control over all other Jewish organisations. One of the reasons the Board hated Ken Livingstone was because Leninspart gave a small grant when he was head of the GLC to a Jewish Socialist group that wasn’t affiliated to them, and which was beyond their control. Temper tantrums and accusations of anti-Semitism followed.

Their letter is also rather desperate. An increasing number of Jewish Americans are turning against Israel because of its maltreatment of the Palestinians. This includes many, who have suffered anti-Semitic abuse and assault themselves. Over here there are Jewish, pro-Palestinian organisations, that very definitely do not accept anti-Semites. But you won’t hear about them from liars and smearers like Arkush and Goldstein. Very many of the people in the Labour party, who have been smeared as anti-Semites, are decent, self-respecting Jews. And many of them have suffered real anti-Semitic abuse and attack by Fascists and racists. But because they have criticised Israel, the Israel lobby has smeared them as anti-Semitic and ‘self-hating’. A grotesque, monstrous libel. As for speaking for the wider Jewish community on the issue of Israel, at the moment something like 77 per cent of British Jews say that Israel is very important to their sense of identity. But how long this will last, if Jewish young people over here follow the lead of Jewish Americans, is a very good point. It looks like the Israel lobby is well aware of this possibility, and are starting to panic.

This is simply another instance of the arch-Tory Jewish establishment smearing anyone, who stands up for the Palestinians, as an anti-Semite. Especially those on the Left. As others have shown, the Tories have a very long history of anti-Semitism and connections to real Fascist organisations. But there’s hardly a mention of this from the Israel lobby and the likes of Goldstein and Arkush.

The Israel lobby’s promiscuous use of accusations of anti-Semitism reminds me of Pemberton Billing and his ‘little black book’. Pemberton Billing was an extreme right-wing Tory MP around the time of the First World War with a particular paranoid hatred of gays. He maintained he had a book with the names of 50,000 ‘devotees of Sodom and Lesbia’, who were aiding the Germans. Of course, British society back then was very homophobic. Homosexuality was illegal, and homosexuals generally bitterly hated. But Billing went far beyond the usual levels of hate and prejudice. He went off and smeared a number of people as supposed gays. And when one sued for libel, the case collapsed because Billing then accused the judge of being one of those in his book.

I am not accusing Arkush and Goldstein of being homophobic. I am accusing them of trying to start another witch hunt against the Labour party using fake accusations of anti-Semitism in the same way that Pemberton Billing libelled many good people with his accusations of homosexuality and treason.

This latest letter is a grotesque, politically motivated attempt to smear Jeremy Corbyn and prevent the Labour party getting into power. It shames the people the two, who wrote it, and the mendacious, biased press, who uncritically repeat its lies.

Advertisements

Channel 4 ‘Dispatches’ Documentary from 2009: Inside Britain’s Israel Lobby – Part One

March 11, 2018

Presented by the Conservative journo Peter Oborne, this is a very hard-hitting and extensive investigation into the malign influence and tactics of the Israel lobby. It covers not just the soft corruption of political lobbying – the various donations in money and paid trips to Israel given to Tory and Labour politicos, but also the co-ordinated smear campaign against anyone who dares to speak out in favour of the Israeli state’s victims. It’s a smear campaign that has seen very respected members of the Jewish community, including senior rabbis, and BBC journos like the late Orla Guerin, Jeremy Bowen and even Jonathan Dimbleby accused of anti-Semitism. The result has been that the Beeb was pressured not to put out an appeal for the victims of Israel’s invasion of Gaza, and there was complaints about its coverage of those murdered by Israel’s allies in the Christian Fascists of the Lebanese Phalange in the Sabra and Shatila refugee camps. And there has been constant pressure by these same bullying thugs on the Groaniad under its former editor, Alan Rusbridger. Who really does look like Harry Potter. Much of this pressure and screaming abuse seems to have come from America. The organisations are carefully structured, so that they keep the total number of donations secret, and their donors hide behind anonymity. When investigated they repeat the same, smooth words about just trying to keep the argument open by presenting Israel’s case, or mutter platitudes about supporting a two-state solution. All the while doing their level best to make sure that their voice is the only the British public hear, and rabidly pursuing business deals on stolen Palestinian land.

I’m afraid I may have misheard some of the names in the programme, and so misspelled them, but they should be roughly accurate.

The documentary begins with the Israeli invasion of Gaza and the Conservative Friends of Israel. Despite the horrendous carnage and destruction wrought, David Cameron in a speech made no mention of this, but instead praised the Israelis and his pledged his lasting support to them if he became Prime Minister. It was this that prompted Oborne to launch his own investigation into the Israel lobby. He makes the point that they have influence on both sides of Parliament, as shown by an exchange between a Conservative MP, who was a member of Conservative Friends of Israel, who asked a question about Israel’s continuing safety. This was answered by a Labour MP, who was a member of the Labour Friends of Israel. Oborne then interviews Michael Ancram, former Tory Shadow Foreign Secretary from 2003-5, about the Israel Lobby’s influence. as well as Sir Richard Dalton, the former British ambassador to Iran from 2003-6. Dalton states clearly that the Israel Lobby does exist, and is important in defining the debate about Israel and the Palestinians. The Conservative Friends of Israel is highly influential, and boasts that it includes 80 per cent of all Tory MPs. Its chair, Richard Huntingdon, received £20,000 last year (2008) in donations, and gave £34,000 to the Conservatives. And the director of the No. 10 club, that exclusive Tory fundraising outfit in which, for a mere £50,000, you can meet David Cameron or have lunch with William Hague, is also included. The Tory Friends of Israel also arrange paid trips to Israel for MPs. So far there have been more of these than equivalent trips to America and Europe combined. Oborne states that in fairness, he has to say that he went on one of these, and there was no pressure to report favourably about Israel. But two MPs, who went on one of these trips, then received afterwards £25,000 in donations. This prompts Oborne to ask Ancram if this explains the soft line taken by the Tories about Israeli influence, and why the Tories don’t like to talk about it.

The documentary then moves on to the Israeli invasion of Lebanon, during which 1,000 Lebanese civilians were killed, and $3.6 billion’s worth of damage inflicted. Michael Howard gave William Hague £25,000 in donations. Hague then made the mistake of making a speech criticising the Israeli response to Lebanese attacks as disproportionate. As a result, Lord Kalms, a CFI donor and head of the Dixons electronics chain, was outraged, and threatened to withhold further funding. Which he did, and Hague never received a penny more. The Israel lobby attacks even the mildest criticism of Israel. The director of the CFI, Stuart Pollak, had a meeting with David Cameron after the speech. Then, at his lunch with the CFI, Cameron didn’t mention the Lebanese invasion at all.

The programme then moves on to the organisation’s income, as revealed by the Parliamentary Accounts Register. For comparison, the pro-Arab lobby revealed that they had been given £43,000 in donations. How many had the CFI been given? No-one knows. They didn’t register any. They’re structured as a group of individuals, and are not incorporated, so they don’t have declare any under the rules. In 2008 the CFI gave the Tories £2 million, but this is not the whole story. One Tory MP said that after a chance meeting with Stuart Pollak, he received two donations from businessmen he had never met, and who did not live in his constituency. The CFI gave £30,000 to Cameron’s team. And in 2005 Cameron met Plocha Zabludowicz, who gave the future Tory PM £15,000 and a further £35,000 to Tory Central Office. The total figure for the donations given by the CFI is £10 million, more than the other lobbies.

Then there’s the incident of the UN vote over a motion censuring both Hamas and Israel for the carnage in Gaza. The CFI rang Hague up to condemn the resolution and demand that he criticise it. Which he duly did.

But the Israel Lobby only became really powerful in Britain under Maggie’s favourite Labour pet, Tony Blair. Jon Mandelsohn, a prominent pro-Israel lobbyist, stated that ‘Zionism is pervasive in New Labour’ and ‘It is axiomatic that Blair will come to Labour Friends of Israel meetings’. There are more Labour MPs in Labour Friends of Israel than their opponents across the benches in the Tory Friends of Israel. The documentary describes how Blair met the rock entrepreneur, Lord Levy, at the Israeli embassy, who then raised £15 million for the Labour party before the row over ‘cash for questions’. When Blair became PM in 1997, he gave Levy a life peerage. Levy, however, was unpaid and never a formal servant of the British state, so that the deals he made as Blair’s special envoy to the Middle East between Israel and the Arab nations could be kept secret. The programme interviews Prof. Avi Shlaim of Oxford University’s Middle East department, who states that he considers Levy has damaged Britain’s reputation in the Middle East.

The documentary then moves back to CFI lobbyists at the Tory party conference. Their purpose there is to make sure Cameron’s policies are in line with Israel’s This means that Michael Kaminski, the Polish leader, who heads a small, far right nationalist party, is lionised by the Tories, despite his record of making anti-Semitic remarks and his refusal to apologise for the suffering of Jewish Poles during the Second World War. Stuart Pollak was most keen not to have Cameron’s speech to the CFI at the Tory conference covered. He is shown waving the camera crew away. The CFI totally support Kaminski. They also plead that they’re totally transparent through the distinction between their donations as a group, and those of individual businesspeople.

Continued in Part Two.

Channel 4 ‘Dispatches’ Documentary from 2009: Inside Britain’s Israel Lobby – Part

March 11, 2018

The documentary then moves on to January, 2009 and the invasion of Gaza, and allegations of Human Rights abuses by Israeli forces were still circulating months later. But Oborne points out that you wouldn’t know it from the contents of the News of the World and the Mirror. Both these rags ran stories instead about the threat to Israel from the surrounding Arab nations. The hacks behind these pieces had been given free trips to Israel by BICOM, one of the wealthiest lobby groups in Britain. Oborne then goes on to interview David Newman in his office in Jerusalem. Newman worked alongside BICOM in disseminating Israeli propaganda in British universities. Newman states that there is indeed a debate within Israel about the status of the settlements in Palestinian territory. Groups like BICOM close down this debate abroad, and instead demand absolute for Israel.

Plocha Zabludowicz, the head of BICOM, is the 18th richest person in Britain. And he is very definitely not part of traditional British Anglo-Jewish society, but came up through the Jewish Leadership Council, who are described as the lords of the big Jewish donors. Oborne then interviews the head of the Liberal Jewish Synagogue, Rabbi Emeritus David Goldberg, and asks if he knows him. Goldberg states that his name doesn’t ring a bell. Zabludowicz is actually of Polish ancestry. He is a Finnish citizen with a house in north London. His father made a fortune peddling Israeli arms, as did Zabludowicz himself before moving into property and casinos. His company is registered in Lichtenstein. He is, in short, ‘a rank outsider’. He was also one of the guests at Madonna’s birthday party in Italy.

Zabludowicz generously bankrolls BICOM, to whom he gave £800,000, who wrote a clause into their accounts recognising his generosity. He had given them £1.3 million in the previous three years, and has business interests in the Middle East. These cast doubt on the possibility of reaching a peace deal between Israel and the Palestinians. Oborne then goes on to discuss the case of one of the illegal Israeli settlements in Occupied Palestine, whose supermarket is owned by Zabludowicz. Newman states this indicates the direction in which BICOM is moving. Rabbi Goldberg states that it shows that Zabludowicz calculates that the settlement won’t be returning to the Palestinians, even under the most generous peace deal. As for Zabludowicz himself, he declined to meet the Dispatches team, but instead released a statement claiming that he was a major supporter of the creation of a separate Palestinian state, and that he understood that concessions would need to be made. Oborne was, however, successful in talking to Lorna Fitzsimons, BICOM’s chief executive. She claimed that BICOM was very open, that their donors do not influence policy. When asked about Zabludowicz, she claimed he was different from anyone else and she didn’t know about his business connections. All the organisation was doing was to make journos and people aware of the different strands of the debate on Israel.

Oborne moves on to the other groups involved in the Israel lobby – the Jewish Leadership Council, the Board of Deputies of British Jews and the Zionist Federation, and states that some members of these groups are very aggressive towards the TV and press. He then interviews Alan Rusbridger about his experiences of dealing with them. Rusbridger states that some TV editors warned him to stay away from them and the whole subject of Israel and the Palestinians. The Guardian was attacked for criticising Israel in a way that no other country does. There was a special meeting at the Israeli embassy between the ambassador, Zabludowicz, Grunewald of the Board of Deputies of British Jews and the property magnate Gerald Reuben. They were unhappy about a Groaniad article comparing the Israeli’s occupation of Palestine with apartheid South Africa. So Grunewald and his mate, Roman Leidel, decided to pay Rusbridger a visit. Grunewald is a lawyer, claimed that the article was fomenting anti-Semitism, and would encourage people to attack Jews on the street, a risible accusation which Rusbridger denied. This was followed by complaints to the Press Complaints Commission about the article by the pro-Israel American group, CAMERA, or Committee for Accuracy in Middle East Reporting in America, which specialising in attacking journos critical of Israel. The Press Complaints Commission duly investigated the article, and found that only one fact was wrong. When asked about this, Rabbi Goldberg states that Israel is indeed an apartheid state. There are two road systems, one for use by Israelis and one for the Palestinians. There are two legal systems in operation. The Israelis are governed by Israeli law, while the Palestinians are governed by military law. When asked what will happen to him when his comments are broadcast, the good rabbi simply laughs and says that he’ll be attacked once against as being an ant-Semitic, self-hating Jew.

Many other Jews are also critical of Israel. Oborne goes on to talk to Tony Lerman, formerly of the Institute for Jewish Policy Research, and now a Groaniad journo. Lerman states that the Israel lobby don’t take into account the diversity of Jewish views on Israel. This is confirmed by Avi Shlaim, who says that there is a split in the Jewish community over Israel. The community’s leaders are largely pro-Israel with a narrow rightwing agenda that is not typical of Jewish Brits. And libelling Israel’s critics as ‘anti-Semitic’ is now common policy.

One example of this use of libel is a New York blogger, ‘Hawkeye’, who hunts through the Guardian’s ‘Comment is Free’ column, claiming it is full of anti-Semitic bias. Rusbridger states that this is dangerous and disreputable. ‘Hawkeye’ attacked Lerman in particular as a nasty anti-Semite. Lerman states that this tactic has been adopted because it’s a useful defence of Israel. Rabbi Goldberg concedes that some people might be seriously anti-Semitic, others are just voicing genuine opinions, which should be respected. Michael Ancram, even, was accused of being anti-Semitic, which he said he takes with a pinch of salt.

But this leads into the whole question of whether the BBC has been corrupted by the influence of the Israel lobby. On record, BBC journos and spokespeople claim that the Corporation’s reporting of Israel is unbiased. Off-record, the stories different. News staff state that there is always pressure from top management for a pro-Israel slant. Oborne then interview Charlie Brebitt, an accountant at the LSE, who was formerly of Channel 4, who confirms that there is a very strong and active Israel lobby, and a sizable body of sympathy with Israel. The BBC has no choice but to respond. Honest Reporting, another pro-Israel media attack dog, and the other parts of the Israel lobby take advantage of this, alleging that there is an institutional bias at the Corporation against Israel.

In 2003 during the Iraq invasion the Beeb broadcast a hard-hitting documentary investigating Israel’s secret nuclear weapon’s programme, entitled ‘Israel’s Secret Weapon’ on the 16th March. The Israeli Press Office issued a statement comparing this to the worst of Nazi propaganda, and imposed restrictions on BBC staff in Israel. When Ariel Sharon, the Israeli leader, visited Downing Street, the only journos banned from covering the meeting were the Beeb. Honest Reporting UK complained that the programme was part of a campaign to vilify Israel. One member of the group, Nathan Sharansky, complained that the late Orla Guerin, here shown with two eyes, was anti-Semitic, and that she shared the goals of Palestinian terror groups.

Continued in Part 3.

Priti Patel and the Shady World of Right-Wing Lobbyists and Thinktanks

November 9, 2017

Hat tip to Michelle, one of the great commenters on this blog, for letting me know about this article.

Priti Patel has finally done the decent thing, and resigned following the revelation of her highly secretive visit to Israel, where she met met leading politicians, while telling everyone she was just on a holiday. Part of the reason behind Patel’s little trip seems to have been to get the British government to divert some of the money it gives for international aid to Israel, so it can spend it on the IDF’s continuing occupation of the Golan Heights. This is territory which Israel nicked from the Syrians during the Six Day War.

Israel is already massively supported by Britain, the US and the EU, where it is treated almost as a member, despite not having formal membership. The IDF is one of the main instruments of the country’s brutal repression and ethnic cleansing of its indigenous Arab people, the Palestinians. During its independence campaign in 1948, the Israeli armed forces were responsible for a series of massacres, rapes and beatings against the Palestinians. The most notorious of these was Deir Yassin. But that was only one massacre out of many. Very many. Israeli soldiers killed people sheltering in a mosque, shot and threw handgrenades at women and children, and in one horrendous incident killed a group of Palestinians, who were coming towards them to offer them rice in the hope of getting some mercy. The IDF today enforces the brutal apartheid regime against the Palestinians, including the fouling of cisterns and wells to make the water undrinkable, and the demolition of houses and seizure of property by Israeli colonists.

I have no desire whatsoever to see my government give aid money to the IDF. And I very much doubt I’m alone.

This isn’t about anti-Semitism. I am very much aware that there is and always has been a very strong Jewish opposition to the ethnic cleansing and terror, which not only includes American and European Jews, but also Israelis such Ilan Pappe and human rights organisations such as BT’salem. Anyone, who dares to criticise Israel, is smeared and abused as an anti-Semite. But many anti-Zionist Jews, or simply Jews critical of the occupation of the West Bank and Israel’s treatment of the Palestinians, feel that they are particularly singled out for abuse and vilification. Tony Greenstein, a veteran anti-Zionist and anti-Fascist campaigner, has quoted in his blog the left-wing comedian, Alexei Sayle. Sayle, the son of Jewish Communists, has said that it seems to him that the majority of people smeared as anti-Semites in the Labour Party were Jews.

Returning to Patel, an article by Adam Ramsay on the Open Democracy site, reveals that she has very extensive links to some very shady right-wing lobbying groups and thinktanks.

Before she was elected MP in 2010, Patel worked for the PR form Weber Shandwick, whose clients included British American Tobacco. Not only does the company produce a highly addictive and lethal drug, it also has links to the dictatorship in Myanmar and child labour. The article notes that some of the PR company’s employees were uncomfortable dealing with BAT. Not so Patel. She was perfectly relaxed.

BAT in their turn fund the right-wing think tanks the Adam Smith Institute and the Institute for Economic Affairs. In 2002, while Patel was working there, Weber Shandwick merged with the Israeli lobbyists Rimon Cohen, whose clients include the Israeli Atomic Energy Commission, the illegal Migron settlement on the West Bank, and Benjamin Netanyahu. Whom Patel coincidentally met on her jaunt.

Weber Shandwick’s clients also included Bahrein, and just months after her election, the Bahreini’s flew her there to meet some of their ministers. This is a Gulf kingdom widely criticised for human rights abuses. In 2012 she went on another trip, this time to the United Arab Emirates, as part of the All Party Group, which went there. She made two return trips in 2013 and 2014. The first time she went with the World Consulting and Research Corporation, based in New Delhi. This outfit describe themselves as a brand equity and management organisation. The second trip was courtesy of Sun Mark Ltd., who are regular donors to her office. Weber Shandwick also added the Dubai firm Promoseven to its list of clients about the same time it merged with Rimon Cohen.

In 2014 she also attended a meeting in Washington, courtesy of the right-wing, and highly secretive British think tank, the Henry Jackson Society. The meeting was organised by AIPAC, the very powerful Israeli lobbying organisation in the US, about security in the Middle East. As for the Henry Jackson Society, they are so secretive about the source of their funds that they withdrew it from two parliamentary groups, rather than reveal where it comes from. Earlier this year the Charity Commission announced they were investigating it following allegations that it was being paid by the Japanese government to spread anti-Chinese propaganda.

Patel’s holiday to Israel also seems to have been sponsored by Stuart Polak, the former head and honorary president of the Conservative Friends of Israel. In 2009 Peter Oborne wrote a piece about the extensive influence the CFI has in the Tory party. Ramsay also notes that trips to Israel funded by the CFI and similar groups are the most consistent entry in the MPs’ and MSPs’ register of foreign interests.

The article concludes

Much has been written about the weakness of the current Conservative government, as exhibited by this scandal, Boris Johnson’s blunders, and last week’s resignation of Defence Secretary Michael Fallon amid allegations of inappropriate sexual behaviour. But here is the problem. When governments are falling apart, special interest groups run riot. Flagrant abuses usually happen at times when minor abuses are normalised. What other powerful lobby groups are pushing ministers around? How did it get to the point that Patel thought she’d get away with this?

https://www.opendemocracy.net/uk/brexitinc/adam-ramsay/we-cant-ignore-patels-background-in-britains-lobbying-industry

It’s a good question, though you’d have to work extremely hard to find out. The Labour MP Colin Challen wrote a piece years ago in Lobster reporting that half of Tory funding remains mysterious. As for the Adam Smith Institute and the Institute of Economic Affairs, they’re extreme right-wing think tanks that provided much of the ideology of the New Right during Thatcher’s grotty rise to power and period in office. They want to privatise everything, including the NHS and schools, as well as social security. I know. I’ve got the IEA’s pamphlets about the last two. The IEA also produced another pamphlet addressing a question vital to today’s women: Liberating Women – From Feminism. Which has been the line the Daily Mail’s taken almost since it was founded.

Mike yesterday put up a piece commenting on the strange verbiage of Patel’s resignation letter, and the reply from Theresa May. Both contained passages stressing that Patel was usually open and transparent about her business. Mike commented that neither of these letters actually looked like they’d been written by the two.

Mike comments that neither May nor Patel have acted transparently and openly, and we still don’t know what Downing Street’s role in this whole affair may have been. The Jewish Chronicle suggests it’s rather more than May and Patel are telling.

He concludes

This matter has demonstrated that Theresa May’s government has no interest in transparency and openness. Quite the opposite, in fact.

The minority Prime Minister will be hoping that it will go away, following the resignation of the offending minister.

It won’t.

We need to know exactly what happened, when it was arranged, with whom, who knew about it, who was there at the time, what was said about it afterwards and to whom, and whether all the information has been made public. My guess that it hasn’t.

Recent events involving Boris Johnson have shown that ministers cannot expect to be able to lie to us and expect us to accept it. We need the facts.

And if Theresa May can’t provide the answers, it won’t be one of her ministers who’ll need to resign.

http://voxpoliticalonline.com/2017/11/08/priti-patel-resigns-resigns-doesnt-theresa-may-have-the-guts-to-sack-anyone/

And Patel’s trip to Israel is just one secretive lobbying trip, paid by some very shady people, of many.

It’s time this government was forced out, and some real transparency put in place.

Labour to End Tory Persecution of Sick, Disabled and Poor

May 16, 2017

This is excellent news for anyone on a low income, or who suffers from a long term sickness or is or cares for a disabled person. And it’s going to send the Tories, the Blairites and the parasites in the private insurance industry, who recommended the current high persecutory disability policies, absolutely incandescent with fury.

Mike over on his blog has reported that Labour have made the following promises in their manifesto:

* to scrap the work capability assessments and Personal Independence Payment assessments.

* to stop the endless reassessments of people with severe long term conditions.

* Scrapping sanctions.

* Scrapping the bedroom tax.

* Increasing ESA for people in the work-related activity group, and reversing the cuts in UC LCW.

* Uprating carers allowance.

* reinstating housing benefit for young people under 21.

* Reversing the cuts to the bereavement support payments.

* Reviewing the cuts to work allowances in Universal Credit.

* Reviewing the decision to limit tax credits and Universal Credit to the first two children in a family. Which is, as Mike points out, the Rape Clause. This odious piece of legislation was defended in Scotland by an equally odious piece of work, Ruth Davidson, the leader of the Tories up there.

Mike states

The Labour Party manifesto, released today (May 16) has confirmed what we all saw in the leaked version last week – a bonfire of the cruel legislation that has led to the deaths of thousands upon thousands of vulnerable people.

But remember – this is only what Labour would do, if elected back into office on June 8.

With the mass media lining up to attack Labour over any slightest quibble, that will be hard to achieve.

So please make sure all 12 million sick and disabled people, and all of the unemployed and under-employed get to see this.

He also applauds Labour’s promises to end the way the Jobcentre staff and the benefit system itself demonises those with disabilities and the unemployed, so that it becomes more supportive and enabling.

He gives due credit to Debbie Abrahams, Labour’s Shadow Work and Pensions Secretary, saying that this confirms what he has known about her, that she is a woman of strong professional integrity, who will act on her promises.

Mike concludes

If YOU have a long-term illness or disability, this is all the reason you need to vote Labour on June 8. If you don’t, but know somebody who does, please share this information with them.

See: http://voxpoliticalonline.com/2017/05/16/confirmed-labour-will-end-tory-persecution-of-the-sick-disabled-and-poor/#comments

I agree with Mike on just about every line of this. And I won’t be remotely surprised when the Tories and their lapdogs in the press and media go absolutely insane at this.

It is a direct reversal of the welfare policies introduced by Blair and the Tories, at the behest of American private healthcare firms and insurers. The wretched work capability tests were recommended by John Lo Cascio, the head honcho of the American insurance fraudster, Unum. This was based on bogus science, that has now been comprehensively refuted. I’ve reblogged material from Johnny Void and Kitty S. Jones and many, many others over the years, which provide a very detailed critique which absolutely demolishes its pretension to scientific fact. But still the Tories tout it.

And Labour’s pledge to stop the demonization of the sick and poor is a direct attack on one of the fundamental principles of Thatcherism: that those dependant on welfare payments, the sick, disabled and unemployed, must be humiliated as much as possible, in order to deter them from becoming a burden to the taxpayer. Meaning the rich, who must be given tax breaks and corporate subsidies at every opportunity.

It’s called the principle of Less Eligibility, and it was the reason why the workhouses were such places of degradation and misery. But Thatcher celebrated it as one of her ‘Victorian values’, which she really wanted to call ‘Victorian virtues’, but her spin doctors wouldn’t let her.

Like the Tories, the Blairites are Thatcherites, who adopted her vicious, spiteful and punitive attitude to poverty.

This is also a comprehensive rebuttal to the refrain you also hear from Tory voters when the work disability assessments are criticised: no, they’re not going to vote Labour, ’cause Labour introduced them.

Well, they can’t use that excuse now, because Labour’s committed to scrapping them.

This will be bitterly resented by the Tory press, not just because it is a strong attack on decades of Tory policies, but because newspapers like the Torygraph make their money from advertising, and are afraid to do anything that will offend their advertisers. The Torygraph is particularly sensitive to this, as they’ve been spiking stories that would offend their advertisers. It was the reason one of the columnists, Peter Oborne, walked out and very publicly denounced them in the rest of the media, including Channel 4, a few years ago. As the Torygraph seems determined to lock itself into a death spiral of continuing cuts and sackings in order to maintain its share price, while its readership plummets, I’m not remotely worried if these policies help put another boot into the Tory paper.

And, of course, it’s going to inflame the already fevered tempers over at the Daily Mail massively. The Heil has been one of the papers that has been at the very forefront of demonising people on disability benefit as scroungers. Mike has shown that the true statistics for benefit fraud is 0.7 per cent – a vanishingly small amount. But thanks to the Tories and the lies of the press, the British public believe that it’s 27 per cent.

And the rich, who have been pushing for these policies so they can enjoy ever greater profits and tax breaks are afraid.

How else can you explain today’s headline in the I, which screams that Labour intends a ‘tax grab on the rich’. The term ‘tax grab’ seems to show a little panic on the part of the editor, no doubt on behalf of the Russian oligarch who owns the paper.

So don’t be deceived by the lies and hysterical denunciations of these policies. Unlike the rubbish spouted by May, these are sincerely meant, and if implemented will lead to a better, fairer, and healthier Britain.

Because the destruction of the sanctions regime and the work capability tests will stop people dying. Look at Stilloak’s website and the site Atos Miracles to see how many have died in poverty, misery and starvation due to these vile and evil policies.

So please vote Labour on May 8.

Northcliffe on the Threat of Coercion by Advertisers

February 21, 2015

Who Runs This Place

I also picked up yesterday a copy of Anthony Sampson’s Who Runs This Place? The Anatomy of Britain in the 21st Century (London: John Murry 2004). This attempts to describe how the country has become less democratic, and government and big business more unaccountable. It’s a very good book, and accurately describes how we have lost power to the governing elites. One of the most immediately significant passages deals with the way newspapers have increasingly come to reflect the interests of their advertisers.

This was brought home most powerfully this last week with the scandal over the suppression of adverse news about HSBC by the Telegraph. HSBC is heavily involved in tax avoidance, and is being investigated by the Swiss, Americans and other nations for money laundering. Yet this was largely kept out of the pages of the Torygraph on the express orders of its chief executive, Murdoch MacLennan. HSBC was the advertiser the newspaper believed it could not afford to lose, and so instructed its journalists to do everything not to offend it. The resulting scandalous lack of coverage, and the suppression of other news stories and their substitution by puff pieces to satisfied other advertisers, so outraged the columnist Peter Oborne that he resigned. Oborne has written a piece on the Net describing his decision and the circumstances that led up to it. Mike has covered this extensively, including linking to Oborne’s piece, on his own blog over at Vox Political.

Sampson notes in his section on the growing power of advertisers that Lord Northcliffe, the press tycoon, was well aware of their power and did everything he could to keep it in check. Northcliffe said in 1922 ‘Do not let the advertisements rule the paper’. Apparently for a brief period he had the hall porter at the Daily Mail censor them. Northcliffe himself was a major pillar of the establishment, but he was absolutely right in this instance. Unfortunately, Murdoch MacLennan and the others weren’t listening.

Insurance Companies Hampering Council Investigation of Child Abuse

February 19, 2015

Radio 4’s File on Four next Tuesday investigates the way council’s insurers are influencing the way local authorities investigate claims of child abuse and are trying to limit the amount paid in compensation. The blurb for the programme in the Radio Times runs

Tim Whewell investigates the role insurance companies play in local authorities’ handling of child sex abuse cases, with many firms wanting to limit the amount of compensation paid. Whewell hears claims from lawyers that getting access to information and files is becoming increasingly difficult, and this is causing further distress to victims. One former senior member of staff alleges that they were made to alter the way they approached investigations, just to protect insurer’s interests.

The programme will be on at 8.00 pm.

Coming after Peter Oborne’s resignation because of corporate corruption at the Telegraph and the on-going investigations into historic sex abuse, this should be a major scandal.

Vox Political on Peter Oborne’s Resignation Article in Open Democracy

February 19, 2015

Mike over at Vox Political has this article on Peter Oborne’s resignation, entitled Oborne’s resignation article lifts the lid on Torygraph corruption. This reports on Oborne’s article giving his reasons for resigning from the Torygraph, including extracts from the article. While the newspaper’s cover-up of tax avoidance and money-laundering was the immediate reason Oborne took the step of walking out, this was only one of a number of instances where the newspapers content had been grotesquely distorted to suit the interests of the advertisers. Other examples include a puff-piece about Cunard’s Queen Mary II; extremely minimal news coverage given to the pro-democracy protests in China, with another puff piece by the Chinese government urging the British people not to let events in Hong Kong ruin the relationship between the two countries; further puff-pieces about the wonders of Tesco, while the false accounting scandal at the company was, like Hong Kong, barely mentioned.

The virtual black-out on any adverse news about HSBC, including its investigation by the Swiss authorities, began two years ago in 2013. Quite simply, the bank was a such a major advertiser, that journalists were told that they simply couldn’t afford to lose the account. And so they did everything they could to appease it.

Oborne further makes the point that the Telegraph is only one case of the corruption of British journalism in general. He attacks the way the newspapers, with the honourable exception of the Guardian, were silent during the phone-hacking scandal, regardless of whether or not they were involved.

He makes the excellent point that this has extremely serious implications for democracy. Newspapers aren’t just entertainment, and they aren’t their to appease big corporations and rich men. ‘Newspapers have a constitution duty to tell their readers the truth’.

Mike himself is a trained journalist, and as he says, has personal experience of this. He walked out on two jobs because of management interference in the contents of the newspapers he was with to suit their advertisers.

The article begins

Peter Oborne has written an enlightening article on OpenDemocracy, covering his concerns about the Daily Telegraph’s editorial enthrallment to its advertising department and the effect on its news coverage.

Passages like the following are particularly disturbing:

The reporting of HSBC is part of a wider problem. On 10 May last year the Telegraph ran a long feature on Cunard’s Queen Mary II liner on the news review page. This episode looked to many like a plug for an advertiser on a page normally dedicated to serious news analysis. I again checked and certainly Telegraph competitors did not view Cunard’s liner as a major news story. Cunard is an important Telegraph advertiser.

The paper’s comment on last year’s protests in Hong Kong was bizarre. One would have expected the Telegraph of all papers to have taken a keen interest and adopted a robust position. Yet (in sharp contrast to competitors like the Times) I could not find a single leader on the subject.

At the start of December the Financial Times, the Times and the Guardian all wrote powerful leaders on the refusal by the Chinese government to allow a committee of British MPs into Hong Kong. The Telegraph remained silent. I can think of few subjects which anger and concern Telegraph readers more.

On 15 September the Telegraph published a commentary by the Chinese ambassador, just before the lucrative China Watch supplement. The headline of the ambassador’s article was beyond parody: ‘Let’s not allow Hong Kong to come between us’. On 17 September there was a four-page fashion pull-out in the middle of the news run, granted more coverage than the Scottish referendum. The Tesco false accounting story on 23 September was covered only in the business section. By contrast it was the splash, inside spread and leader in the Mail. Not that the Telegraph is short of Tesco coverage. Tesco pledging £10m to fight cancer, an inside peak at Tesco’s £35m jet and ‘Meet the cat that has lived in Tesco for 4 years’ were all deemed newsworthy.

The article can be read at http://voxpoliticalonline.com/2015/02/18/obornes-resignation-article-lifts-the-lid-on-torygraph-corruption/.

The Guardian and Observer haven’t exactly been as entirely blameless or free of such contagion as Oborne describes. In the 1990s and 2000s they often featured in the pages of Private Eye’s ‘Street of Shame’ column for running the same kind of puff-pieces Oborne describes. Frequently, these were articles extolling the virtues of extremely authoritarian countries, like Indonesia, which at that time was pursuing its brutal occupation of East Timor through terror and genocide, and similarly harshly suppressing and persecuting political dissidents. Nevertheless, it should be said that Groaniad and Absurder still published articles criticising such regimes.

And Murdoch’s might empire also has form in this. Australia’s Minister for Public Enlightenment was personally horrified by the Tianamen Square massacre. Nevertheless, Murdoch was keen to expand his global empire into the Chung Kuo. Thus when Chris Patten tried to publish his book describing his experiences and perspectives as the last British governor of Hong Kong, it was turned down by HarperCollins. The publisher was owned by Murdoch, who didn’t want to upset the Chinese, and so lose his chance of subjecting the citizens of the Middle Kingdom to the same kind of moronic bilge he inflicts on the rest of the population.

The corruption of the British press goes back decades. The Torygraph and HSBC are merely the most extreme and recent example. Let’s hope this prompts people to strike back and demand a genuinely free and informative press.