Posts Tagged ‘Nisar Malik’

Private Eye and Lobster on the Pinay Circle

January 24, 2019

This fortnight’s Private Eye, for 25th January to 7th February 2019 also published a very interesting article for conspiracy watchers on the Pinay Circle, now simply known as ‘Le Cercle’. This is a secret organization of extreme right-wing politicians, intelligence agents and businessmen. The Eye’s article reports how two Tory MPs, Mark Garnier and Greg Hands, attended one of their meetings in Washington last June. The article, ‘Spooky Circles’ on page 11, runs

DESPITE the convulsions in the Tory party, two former trade ministers still found time before Christmas to attend a secretive conference in the US stuffed with spies and business people.

Wyre Forest MP Mark Garnier, sacked as international trade minister a year ago after calling his secretary “sugar tits” and asking her to buy sex toys, and Chelsea and Fulham MP Greg Hands, a minister in the same department until he resigned over Heathrow expansion last June, both attended a Washington meeting of Le Cercle, a hush-hush foreign affairs group with a strong interest in international security.

According to the latest parliamentary register, the MPs’ four-to-five day trips cost 4,000 pounds per MP. Hands says he spoke on “international trade”. Given their former ministerial posts, it seems likely both men discussed the UK’s prospects post-Brexit.

Le Cercle was founded in the 1950s by a former French prime minister and a former German chancellor as a pro-European body that would cement Franco-German relations and strengthen US-European alliances. Today it has strong links with the intelligence world and to hawkish US politicians. Former Tory minister Alan Clark claimed it was funded by the CIA.

As Wikileaks revealed via a letter from former Tory defence secretary Michael Ancram, who chaired Le Cercle in 2012, its meetings are “attended by about 80 to 100 people” who are “largely European and American – Members of Parliament, diplomats, members of the intelligence community, commentators and businessmen from over 25 countries”. Who they are and what they discuss is never fully disclosed as “there is no Press and everything that is said is off the record”.

Hawkish free marketer US politicians like Paul Wolfowitz and Donald Rumsfeld have been notable Le Cercle attendees. There is widespread suspicion the group receives corporate as well as intelligence funding, but the source is also secret. What better way for Tories to explore possible new trade relations with the US and Europe than a secretive trip to DC to meet un-named spies, Republicans and business people?

Hands is particularly well placed to make sure multinationals influence new trade relations. In November, five months after resigning, he accepted a part-time job as a “political consultant/adviser” to giant French bank BNP Paribas which is reported paying him 108,000 pounds a year on top of his MP’s salary.

The long-running conspiracies/parapolitical magazine Lobster has published several articles on the Pinay Circle, as it used to be called, way back in issues 11, 17, and 18. Issue 17 contained two reports from the German intelligence agencies on the circle, analyzing a piece of correspondence which suggested that it was running plots in Britain, Germany and elsewhere to promote right-wing politicians – Thatcher over here, and the notorious Franz-Josef Strauss in the Bundesrepublik. David Teacher’s article, ‘The Pinay Circle and Destabilisation in Europe’ in Lobster 18, page 22, contains more information on the Circle itself, and its possible involvement in various plots to destabilize left-wing or opposition governments across the world. This contained the following passage briefly describing the organization and its activities.

The Pinacy Circle (also called the Cercle Violet) is an international right-wing propaganda group which brings together serving or retired intelligence officers and politicians with links to right-wing intelligence factions from most of the countries in Europe. The intelligence community has been represented by SIS Chief from 1978-82, Arthur ‘Dicke’ Franks, SIS Department Head Nicholas Elliott, CIA Director William Colby, Swiss Military Intelligence Chief of Provisions, Colonel Botta, SDECE chief from 1970-81 Alexandre de Marenches, and, last but not least, the man who took over the running of the Circle when Pinay got too old, Jean Violet, a Parisian Lawyer who worked for the SDECE from 1957-70. violet became so much an ’eminence grise’ in the SCESE that Alexandre de Marenches had to dispense with his services in order to assert his authority as new SDECE chief in 1970. This episode has however not prevented them from working together within the Circle. At the time the Langemann papers were written, both Franks and Marenches were serving heads of British and French intelligence respectively.

On the political side, Pinay – a former French Prime Minister – forged links with Nixon, Kissinger and Pompidou. The Circle’s present members include Giulio Andreotti, former Italian Prime Minister; Portuguese putschist General Antonio de Spinola; former Franco minister and senior Opus Dei member Silvio Munoz; and Vatican prelate and BND agent Monsignore Brunello. Paul violet, Jean Violet’s son, is one of Chirac’s closest advisors, nicknamed ‘the adjutant’ by Canard Enchaine. Langemann also reports that Sir Arthur Franks and Nicholas Elliott were invited to Chequers for a working meeting with Mrs Thatcher, after her election. But perhaps the key political figure was the late Franz Josef Strauss, Bavarian Premier and Langemann’s boss.

Strauss was a close friend of Alexandre de Marenches and was a frequ8ent visitor to the SDECE’s headquarters during Marenches’ time. The Hanns-Seidel-Stiftung, the political trust attached to Strauss’ Christian Social Union party, is an important group in international parapolitical manipulation. Active in Latin America for the Contras, supporting Mobuto in Zaire, involved in the Fiji coup in 1987, it was caught diverting state development aid from Germany into right-wing party coffers in Ecuador in the same year. Strauss and CSU were the main beneficiaries of identified Pinay Circle activities; i.e. the promotion of right-wing European politicians through Brian Crozier, Robert Moss, Fred Luchsinger of the Neue Zurcher Zeitung and Gerhard Luwenthal, anchorman on current affairs programmes for ZDF television, the major German network.

The Pinacy Circle has a wide range of contacts and its members interlock with the whole panoply of right-wing/parallel intelligence and propaganda agencies – WACL, Heritage Foundation, Western Goals, ISC, Freedom Association, Interdoc, the Bilderberg Group, the Jonathan Institute, P2, Opus Dei, the Moonies’ front CAUSA, IGFM ((International Society for Human Rights), and Resistance International. Lowenthal, for instance, is a member of IGFM, Resistance International, WACL, CAUSA, the Jonathan Institute, Konservative Aktion and the European Institute on Security.

The Pinay Circle’s significance lies in the fact that it is a forum which brings together the international linkmen of the Right like Crozier, Moss and Lowenthal, with secret service chiefs like Franks and Marenches. Through such contacts it can intervene by media action or covert funding whenever and wherever a political friend is in need of support. (p. 22).

The minutes of the Pinay Circle’s meeting in Zurich in June 1980s discussed the possibilities of securing the election of Strauss in Germany and Ronald Reagan in the US. It also discussed the Saudis opening a radio transmitter to broadcast into Russia and supporting the Israeli intelligence unit. The evidence linking the Circle to attempts to remove left-wing politicians across the world was so strong that Teacher concluded that

It is becoming more and more apparent that the treatment reserved for Harold Wilson at the hands of the intelligence services was only the UK end of an international phenomenon. Around 1973-5 a surprising number of governments were targeted by their own 9or others’) intelligence agencies because of their radical policies. If the world political scene in the 1960’s was one of the decolonization, then the 1970’s was the decade of destabilization. Among those cases of destabilization we were already aware of are:

– the UK: the concerted effort by elements in the British intelligence and security services, with CIA and BOSS, to bring down Wilson, Thorpe and Heath.

– the USA: the CIA’s Operation Chaos, the FBI’s Cointelpro programme and, of course, Watergate

– Australia: the loans scandal and other destabilization of Gough Whitlam by the CIA and SIS.

– West Germany: the destabilization of Willi Brandt because of his overture to ‘the other Germany’ through Ostpolitik. The CIA and MI5 (5) suspected Brandt of being recruited by Moscow during his wartime service with the resistance in Scandinavia. (p. 23).

The article also pointed out that Nicholas Elliott was a member of the Wilkinson/McWhirter/Ivens group, the Research Foundation for the Study of Terrorism, and speculate whether the Pinay Circle was involved in attempts to destabilise Mitterand’s government in France in 1974, the murder of Olof Palme in Sweden, and a possible attempted Fascist coup in Belgium in 1973. Of this latter, Teacher writes

Issue 17 of Celsius devotes six pages to the study of a coup d’├ętat planned by gendarmerie officers and extreme right-wing groups in 1973. The article – ‘The big bad look of the 1970’s: the destabilization of the State’ – is based on the confessions of Martial Lekeu, a former gendarme who fled to the USA when sought for questioning in the ‘Killers of the Brabant Wallon’ enquiry. The killers, who specialized in holding-up supermarkets with maximum violence and minimum loot, killed 28 people between 1982 and 1985, always attacking the same chain of supermarkets on the same day of th week with the same kind of car, needlessly gunning people down and then escaping with cash rarely more than a few thousand pounds. Leukeu stated what many suspected: the killers were part of a political psy ops campaign aimed at reinforcing the State structures. Whether there is a link between the 1973 coup plans and the 1980’s destabilization remains to be seen: various parliamentary enquiries and comm9issions have so far failed to get to the bottom of the affair. (p. 24.) Teacher regrets, however, that information on the group and its activities are very limited, consisting of the 1972 ISC memo and the minutes released by Langemann in the Bavarian parliament in 1979-80.

It’s clear from this that the Circle is a very sinister organization with connections to other extreme right-wing groups, like WACL, whose name stands for World Anti-Communist League, and whose members include real Fascists and Nazis. I’m not surprised that the Tories sent two of their MPs to its meeting last year. The Tories’ right wing has always overlapped with some deeply unpleasant groups and organisations. Western Goals, an American Republican organization, according to Lobster, had a British subsidiary, Western Goals UK, which was also linked to them.

What is also interesting is that Private Eye published its piece on the Pinay Circle at all, considering how it called Nisar Malik a conspiracy theorist for believing in the Zionist control of the media. It seems the Eye is open to discussing real conspiracies, so long as they don’t involve the real, documented subterfuge and plotting of the Israeli state.

Advertisements

Private Eye Still Keeping up Media Anti-Semitism Smear against Labour

January 23, 2019

The media smears claiming that Jeremy Corbyn and the Labour party are viciously anti-Semitic seem to have died down somewhat recently. This is no doubt due to Labour having folded and succumbed to the immense pressure to adopt the IHRA definition of anti-Semitism in toto, which is being used, against the wishes of the man who devised it, to silence criticism of the state of Israel and its murderous oppression of the Palestinians. But Private Eye seems determined to maintain the smear.

In last fortnight’s issue, for 11-24 January 2019, the magazine chortled in a piece, ‘What the Papers Don’t Say’ on page 7, about how the Groaniad did not report how Emily Thornberry, the Shadow Foreign Secretary, was jeered when she said at a Jewish charity event when she said that Jeremy Corbyn had been too upset to address the Labour party’s anti-Semitism claims. Which was in contrast to the Torygraph, Scum, Fail and the Times.

Then in the ‘Rotten Boroughs Awards 2018’ on page 18 there’s the piece ‘Jewish Humour Award’, which gives this dubious honour to Hounslow for Labour councillor Nisar Malik, whom it describes as ‘something of a conspiracy theory enthusiast, especially when it comes to the you-know-whos.’ Malik tweeted that “the Zionist lobby controls all the media”. This amused the Eye’s contributor, as ‘the Z-word’ was spelt ‘zaniest’. ‘Those screwball Illuminati jokesters get everywhere!’ the Eye guffaws.

Ian Hislop’s mighty organ has shown how determined it is to repeat the anti-Semitism smear against Labour by posting a reply to a female Momentum member, who sent them a letter denying it. They replied by saying that Momentum itself had admitted that there was an anti-Semitism problem in the Labour party. This is the view of Jon Lansman, Momentum’s founder, but is very much denied by many of the organization’s members and especially its former vice-chair, Jackie Walker, and her fellows on Labour Against the Witch-Hunt. But the Eye hasn’t bother to talk to them, or showed any inclination to do so. It’s thus no surprise that it sneers at the Groaniad for not reporting the jeers against Thornberry at the Jewish charity event, rather than questioning the other papers and those jeering Thornberry for their acceptance and determination to promote nothing but a vile Zionist smear.

As for Nisar Malik, I don’t know anything about him rather than what the Eye has said about him. It might be that he’s as anti-Semitic as the Eye claims, but that’s not clear after the newspapers smeared Mike as one, along with Ken Livingstone, Mark Wadsworth, Jackie Walker and so on. Malik’s wrong about the Zionists controlling the media, but they are under very heavy pressure from the Israeli state and the Jewish establishment over here not to report Israeli atrocities or crimes against humanity. I’ve posted up on this blog the documentary Peter Oborne made eleven years ago for Channel 4’s Despatches on the Israel lobby, in which the former editor of the Groaniad, Alan Rusbridger and Jewish media figures, and academics, including the respected Oxford professor of Middle Eastern studies, Avi Shlaim, described how the Israel lobby and the Board of Deputies of British Jews had tried to close down accurate reporting of atrocities committed by Israel and its allies, the Christian Phalangists in Lebanon, with accusations of anti-Semitism. These were made not only against Rusbridger, but also the Beeb and its reporters Jeremy Bowen, Orla Guerin and then Dimblebore when said the accusations were ridiculous. Malik has a very, very good point to attack this very strong Zionist bias.

And now in this fortnight’s issue for 25th January to 7 February 2019 the magazine is trying to maintain the smear by very carefully reporting the accusations leveled at some of those smeared as anti-Semites in the Labour party. This is in the article ‘Unskilled Labour’ by ‘Ratbiter’ in the mag’s ‘HP Sauce’ page. This is about how Labour is supposedly unprepared for a snap general election, due to subscription income falling. Other allegations are that the party doesn’t have the strategy and isn’t putting in the funding to fight marginal seats, various candidates have been dropped because they are unsuitable due to conspiratorial beliefs about the Manchester Arena bombing and the murder of Jo Cox and unpaid tax. But what is remarkable is how it reports that the party is also suffering pressure on its finances due to legal action by those it has smeared and unjustly expelled as anti-Semites. ‘Ratbiter’ writes

While subscription income falls, costs are rising – not least thanks to legal bills from Corbyn’s friends, who cannot take exclusion from the fold now that they feel the party has power in its grasp.

Marc Wadsworth, an old Corbyn ally, is suing Labour for expelling him after he reduced the Jewish MP Ruth Smeeth to treats at the launch of a report on, of all things, anti-Semitism. Rebecca Gordon-Nesbitt, candidate for South Thanet, has raised more than 4,000 pounds and retained leftish brief Michael Mansfield QC to challenge the national executive’s decision to block her candidacy because she brought the party into disrepute by banging on about Hitler, Zionism and Ken Livingstone.

Some, but not nearly all of this, is true, but even the truthful bits are very misleading. Labour Against the Witch-Hunt was formed long before the media started admitting that Labour had a chance of winning a coming election. The same with those members, who have been unjustly and foully smeared as anti-Semites, like Mike. They are friends of Corbyn, but they’re motives are getting proper redress and admission back into the party they’ve always supported, and would still demand this whatever the party’s electoral chances were. But putting it that way makes it seem that they’re all infiltrators, just in it for power. It’s a continuation of the Blairite/ Tory smear that they’re entryists.

Now let’s deal with the Eye claim about Wadsworth. Yes, at least one of the papers did accuse him of making the odious Ruth Smeeth cry. No, that’s not why the party expelled him. They accused him of anti-Semitism because he had made a comment about her handing material to a journo from the Torygraph. She tried to claim that he was using an anti-Semitic trope of being party of a Jewish conspiracy to smear her. The Blairite/Zionist kangaroo court couldn’t make that stick, because it was all too clear that Wadsworth was anything but an anti-Semite. For crying out loud, he worked with the Board of Deputies of British Jews to get tougher legislation passed in the 1990s to combat real Nazi attacks on Jews in Thanet. This was dropped in favour of the catch-all claim that he had brought the party into disrepute. He hadn’t. Smeeth had with a completely and utterly false and libelous claim, which the gutter press was all too keen to repeat.

Going on to Rebecca Gordon-Nesbitt, it seems she was smeared and expelled for precisely the same reason Mike was. He also wrote a piece taking apart the smears against Ken Livingstone. These were that he had claimed that Hitler was a Zionist. He wasn’t, and Leninspart never said he was. The Leninist newt-fancier had outrageously told the truth and said that the Nazis had made a deal with the Zionists to send Jews to the nascent Jewish colony. This is the Ha’avara agreement, which is accepted, documented historical fact. It is mentioned on the website of the Holocaust memorial museum at Yad Vashem in Israel, and by Zionist historians of the Shoah. But this is too much for the Blairites, the Israeli state and the Israel lobby to stomach. And so they’ve libeled entirely decent, anti-racist individuals as anti-Semites.

The intention behind these smears has been to purge the party of Corbyn’s supporters, a move of which ‘Ratbiter’ evidently approves from the tone of the article. And the way these smears were done looks very much like an infringement of electoral law. Like the way Mike was smeared as a Jew-hater and Holocaust denier when he was standing as a candidate for his local council. Someone within the Labour party was obviously very much afraid that he would win, and so they leaked the smear to their friends in the press, a smear that was heartily taken up by Mike’s loudmouthed Tory opponent.

But there is absolutely no mention of this from the Eye.

Which makes you wonder how much of the rest of the material in ‘Ratbiter’s’ article is true. As for ‘Ratbiter’ himself, I believe Tony Greenstein on his blog outed this person’s real identity after he made similar misleading claims about Labour and anti-Semitism in Private Eye.

Despite the fact that Eye’s founders were all public schoolboys, as is Hislop and his deputy editor, Francis Wheen, the Eye has something of a countercultural reputation because of its irreverent approach to authority. But here the magazine seems to be staunchly following a very establishment line to prevent real change for this country by maintain the press narrative of Labour anti-Semitism.