Posts Tagged ‘Zinoviev Letter’

Hunt Wrong, Corbyn Right Not to Trust Intelligence Services on Iran

June 18, 2019

Yesterday I put up a piece stating that the Labour leader, Jeremy Corbyn, was quite right to demand evidence that Iran was responsible for the explosions that have destroyed several tankers in the Persian Gulf. This is against the accusations that Trump and the Tory government have hurled against the Iranians, who protest their innocence.

Iran is a very authoritarian theocracy with an abysmal record of human rights abuses. The Iranian secret services are capable of organising terror attacks. In the 1980s they bombed a cafe in Berlin used by Kurdish separatists. More recently they sent out naval vessels to seize the crew of a British warship in the Gulf, whom they eventually released. And there are hardliners in the Iranian government, theocracy and military who would wish to start a war with the West.

The False Claims about Iraq and 9/11

But against this, there is the long history of the American Neocons manufacturing pretexts for attacks on and invasions of countries for no other reason than that they are obstacles to American and Western geopolitical and commercial imperialism. The Iraq invasion is a case in point. George W. Bush and Blair accused Saddam Hussein of supporting Osama Bin Laden 9/11 attack. The Blair creature, as Peter Hitchens calls him, told us all that we had to go and support the American-led invasion of Iraq, because the Iraqi dictator could launch weapons of mass destruction within 45 minutes. It was a lie. All of it. Saddam Hussein had zilch to do with 9/11, and there were no weapons of mass destruction. 17 of the 19 attackers in 9/11 were Saudis. None were Iraqis. The American intelligence agencies were aware that the Saudi spy agencies were involved with the attack, and the evidence pointed that involvement in it went all the way to the top, though direct evidence was lacking as the threads petered out. The American intelligence services were also acutely aware that after their invasion of Iraq, Saudi intelligence was supplying arms and collaborating with al-Qaeda and ISIS in their attacks in Iraq and Syria. Since then, records have been discovered that show that the Iraqis were interested in working with bin Laden against the West. But al-Qaeda overwhelmingly hated and despised Hussein and the Ba’athists because they were secular Arab socialists.

Real Reasons for Iraq Invasion

The real reason the Neocons wanted to oust Hussein was entirely down to western imperial ambitions. The Americans and the Saudis wanted the Iraqi oil industry and its reserves, as the latter is the largest outside Saudi Arabia. American multinationals also wanted to take over Iraqi state enterprises. And the Neocons also hoped to turn the country into the low-tax, free trade economy that they’d like to foist on America itself. And they and the Israelis also wanted Hussein overthrown because he supported the Palestinians.

Neocon and Multinationals’ Motives for Possible Invasion of Iran

I have no doubt that similar reasons are behind the latest accusations against Iran by Trump. I don’t think the American right has quite recovered from the Islamic Revolution of 1979 and the overthrow of the Shah, one of America’s and Israel’s allies in the region. After the Revolution, the Iranians nationalised the oil industry, taking it out of the hands of private, foreign companies. This was exactly like Mohammed Mossadeq, the country’s democratically elected prime minister, had done in the 1950s. The Iranian oil industry at the time was controlled by Anglo-Persian Oil, the British company that became BP. We joined the Americans in a CIA operation which overthrew Mossadeq, a coup which eventually led to the Shah assuming absolute power as a ruthless autocrat. I don’t doubt that American and British oil interests dearly want to grab the Iranian oil industry back. I also don’t doubt that American and western multinationals would also like to get their corporate mitts on the 51 per cent or so of the Iranian economy dominated by the state enterprises and the bonyads, the Islamic charitable foundations also managed by the state theocracy. The Neocons also want the current theocracy overthrown, not because they are genuinely interested in the wellbeing of the average Iranian, but because Iran is a fierce opponent of Israel. The dominant religion of Iran is Twelver Shi’ism, and since the overthrow of Hussein Iran has become increasingly influential amongst Iraqi Shi’a. The Saudis and other Gulf states are Sunni Muslims, who fear and oppress their own Shi’a population. A few years ago one of the leading Saudi clerics declared that the Shi’a were ‘enemies of the faith’ and ‘worthy of death’. They would like to see Iran conquered, I don’t doubt, as part of their religious campaign against Shi’a Islam.

Jeremy Hunt was in the news today as it’s reported he’s trying to calm the situation down and de-escalate tensions before it does come to violence. But he’s still criticising Corbyn for not automatically accepting Iranian responsibility for the attacks. Corbyn has committed the unforgivable sin of demanding evidence. And so he’s been grossly misrepresented as siding with the Iranians against Britain. Hunt has also attacked the Labour leader for not automatically accepting the word of the British intelligence agencies that Iran’s responsible.

But Corbyn’s quite right, and the British spy agencies can’t be trusted. 

There’s ample evidence of this. Let’s go back to the Iraq invasion. Hussein didn’t have weapons of mass destruction, but Blair insisted that they did so he could have an excuse for joining George Dubya’s invasion. And so, under government pressure, the ‘dodgy dossier’ was concocted by the spy agencies, which purported to show that Hussein did.

And British Intelligence has a very long record of publishing disinformation, propaganda and sheer lies against the British Left.

There’s the case of the Zinoviev letter in the 1920s. This was supposedly a letter written by the Russian head of the Comintern to the Labour party encouraging them to start a revolution and turn Britain into a Communist satellite, and it was published by the British press just before a general election. It’s believed that the letter was a major cause of Labour losing it to the Tories. The letter was an utter fabrication, created by MI 5 to discredit Labour. And British intelligence have kept doing it. In the 1970s MI 5 was behind various rumours and attempts to overthrow the Labour leader and Prime Minister, Harold Wilson, because he was a KGB spy. This was part of a wider campaign of disinformation during the Cold War, designed to combat the spread of Communism. The agency responsible for this, the Information Research Department, and the other agencies also manufactured stories claiming that the IRA were collaborating with the Soviet Union, and that high profile members of the Labour left were also either Communist agents or sympathisers or members of the IRA. This has continued to today. Just a year or so ago, the Institute for Statecraft, a propaganda outfit churning out online pieces attacking politicians and other public figures, whom they thought were too close to Putin, was revealed as being funded by the British government. And although it’s a private organisation, it has links to the British intelligence agencies and the section of the SAS responsible for cyberwarfare. It’s no surprise that Jeremy Corbyn was one of those smeared as a supporter or agent of Putin.

And this is quite apart from the agencies’ grubby record rigging elections and doing other dirty tricks in Britain’s former colonies, in order to make sure that they remained loyal to Britain. This is extensively described in a recent book published by a mainstream historian.

And aside from producing propaganda, disinformation and outright lies, British intelligence at one time was also notorious for its incompetence.

Apparently Margaret Thatcher was the only Prime Minister, so it was claimed in the 1990s, who regularly read their reports. Other Prime Ministers didn’t bother for the simple reason that they were rubbish. Among the failures of the western intelligence agencies was the fact that they didn’t predict the Islamic Revolution in 1979. The only organisation that knew that a revolution was coming were the Tudeh, the Iranian Communist party. And they made the mistake of assuming it would be a Communist uprising. The CIA also thought that the Ayatollah Khomeini would be a leader in the mould of Gandhi, preaching non-violent opposition, instead of the radical firebrand he actually was.

Now British intelligence might be right about Iranian responsibility for these bombings, but they need to offer evidence. Evidence that can be subjected to proper scrutiny and independent analysis. If that is not forthcoming, then the long history of the British intelligence agencies in publishing lies and propaganda, including against the Labour party and other elements of the domestic Left, means that their word cannot be trusted.

Corbyn is quite right not to trust the word of the spy agencies automatically, and demand proper evidence. Until that is produced, it seems clear to me that the British and American right-wing political and media elite, and their secret states, are merely producing more smears to prepare for Iran’s invasion. And this is being driven not by anything the Iranians are doing, but simply for the same geopolitical and corporate imperialism behind the invasion of Iraq.

Advertisements

Lobster on Secret State Anti-Labour Smears in National Archives

April 5, 2019

Editor Robin Ramsay has added another update to the ‘View from the Bridge’ section of the conspiracy/parapolitics magazine Lobster, for issue 77, Summer 2019. Amongst the other news and comments is a piece ‘IRD and Fake News’, about the the depositing of 2,000 IRD files in the National Archives. The Beeb’s correspondent, Sanchia Berg, covered it in an article, ‘”Fake News” – sent out by government department’ on the BBC News website.

The IRD – Information Research Department – was a section of the British secret services set up during the Cold War to produce disinformation, black propaganda and psy-ops against the Russians and any other enemies of Britain, real or perceived. Berg in her article states this is the first time the IRD’s own forgeries have been revealed. Ramsay doubts that’s the case, as there were other forgeries in the possession of Colin Wallace, a whistleblower on the government’s dirty tricks during the war against the IRA in Northern Ireland. Others were also sent to Ramsay himself. He states that it was unclear, who concocted them, IRD or MI5. Most seemed to be aimed at foreign journos, who wouldn’t be able to tell if they were authentic or not. He also states that most of them were intended to portray the IRA as a front for the Soviets.

Ramsay gives an example of this black propaganda in his piece, though he acknowledges that it’s a poor copy. It’s a poster for a vigil to commemorate the victims of Bloody Sunday in Derry. The poster is real, but has been altered to include the names of the Labour MPs Merlyn Rees, Stan Orme, David Owen,  Tony Benn and Paul Rose.

See: https://www.lobster-magazine.co.uk/free/lobster77/lob77-view-from-the-bridge.pdf

This just adds more information that the secret state has been smearing the Labour left, with the connivance of the British media, for a very long time. In the case of MI5, such smears go back to the Zinoviev letter in the 1920s. It’s very clear that you cannot believe anything the papers or the British state says about Jeremy Corbyn and the Labour party.

Other items of interest in the recent update include Ramsay’s own comments attacking Boris Johnson’s criticism of the Bloody Sunday inquiry, and evidence that the Americans knew Iran, rather than Libya, was responsible for the Lockerbie bombing. Oh yes, and there is also evidence that they also knew that the Red Army, rather than being a ruthlessly efficient machine ready to roll over the West, was a drunken shambles. But that was suppressed because it didn’t fit the established narrative of the Soviet threat.

Giles Udy Tries Fomenting Red Scare against Corbyn and Labour

February 4, 2019

The Tories must really be in trouble. Not only are their supporters claiming they’re ahead in the polls, based simply on the evidence of one poll, and their fellow travelers in the Labour party are talking of quitting because of anti-Semitism, yet again, but the Tory press is now trying to run another Red Scare campaign.

This type of anti-Labour propaganda began with the Zinovieff letter in the 1920s. This purported to be a letter from the head of the Comintern in Communist Russia urging Labour to turn Britain into Communist state. It may have cost Labour the election that year, though some historians have suggested that Labour would have lost anyway and the letter itself didn’t make much difference. It certainly didn’t come from the Soviet Union, but was cooked up much closer to home by MI5.

In 1987 when Thatcher was up against Neil Kinnock, the Tory press ran it again. This time they claimed that there was a group of Labour MPs, who were secret Communists. If Labour was elected, they would oust Kinnock, seize power and turn Britain into a Communist state. The Scum also ran a double page spread of various left-wing Labour MPs, like Ken Livingstone and Diane Abbott, with quotes underneath them intended to scare the public into believing they were dealing with the ‘loony left’, as the Tories called them. The quote purporting to come from Red Ken had him saying that he didn’t believe in the British army, but in a worker’s army to guard the factories. And Diane Abbott was supposed to have said that ‘all White people are racist’. At the same time, the Tory press had been loudly telling everyone that Livingstone was a Marxist. Those who knew him made it clear that he wasn’t. He could sound like them on occasions, and was quite willing to use them. But he was never a Communist. So it’s a fair bet that Livingstone and Abbott may never have made the comments the Scum attributed to them, or if they did, they were ripped out of context. In any case there was no secret cabal of Commies within the Labour party plotting to seize power and turn us into the UKSSR.

Not that it stopped one of the Thatcher’s favourite novelists, Frederick Forsythe, writing another thriller based on this premise. This was about MI5 working to prevent Moscow turning Britain into a Soviet satellite through a group of infiltrators, who had worked their way into a Labour party headed by someone, who bore more than a little similarity to Michael Foot.

Now it seems the Tories are running the same scare tactics again. Zelo Street today has put up a very interesting piece about historian Giles Udy, who issued a series of Tweets promoting a forthcoming article in Tory political magazine Standpoint. Udy claims that Labour has a ‘shadow manifesto’ which states that capitalism has taken Britain to the abyss and only the seizure of power by the working class can save us. This document predicts that this revolution will be opposed by a Fascist dictatorship run by industrialists and newspaper editors, which will start a White Terror with death squads. This will only be avoided if the police, civil service, armed forces, security services and the judicial system are purged and replaced with supporters of the revolution. The lower ranks will be sent for re-education.

This is, of course, all twaddle. Zelo Street makes it clear that if you actually look at the article, you’ll find that the document in question doesn’t come from Labour. Not at all. It comes from the Communist Party of Britain’s 25,000 word piece, Britain’s Road to Socialism. This might actually cause a problem for a real journalist or historian, who would be well aware that this very obviously does not come from the Labour party. Udy tries to wave this objection away by saying that the words ‘socialist’, ‘democratic socialist’ and ‘communist’ are virtually interchangeable to describe followers of Marx. As Zelo Street remarks, they aren’t at all, and this is fraudulent in the extreme.

See: http://zelo-street.blogspot.com/2019/02/giles-udy-corbyn-red-scare-busted.html

In fact, Udy has previous in trying to smear Corbyn and other members of the Labour party as agents of Moscow. In February last year he issued a series of Tweets touting an article by him in the Torygraph. This was at the time the Tory press were claiming that Corbyn had passed information on to the Czech secret service, despite the fact that he didn’t. Udy claimed that Corby and Abbott must have met party officials when they went on holiday in the former DDR, and that the Stasi would have preserved records of these meetings. Except that Corbyn and Abbott didn’t meet anyone from Honecker’s ruling party, and the Stasi didn’t have any records of them doing so. Those facts did not deter Udy. He claimed that he didn’t believe Corbyn had taken money from the East Germans, but he was only one of various deluded members of the Labour party, who were admirers of socialist totalitarianism, and lamented the fact that Blair’s revolution hadn’t cleaned them all out. The other high-ranking Labour figure and trade unionist, who had taken Soviet money, he claimed, was Jack Jones, the former head of the Transport and General Workers Union, now Unite. He also claimed that Jones’ wife had been a Soviet agent since the 1930s. This was all bilge. He only had one source for this nonsense, and that was the Soviet defector and liar Oleg Gordievsky. But Jones and his wife were safely dead, and so couldn’t sue.

http://zelo-street.blogspot.com/2018/02/corbyn-smear-enter-useful-idiot.html

Udy was supposed to be a historian of the gulags, and was respected on the Right supposedly for his insight into the Labour party and Soviet Union. But Zelo Street said that after this article, he squandered whatever little credibility he had, and was just a paranoid fraud. ‘So no change there’.

None whatsoever. When things get tough for the Tories, run a scare story about them and Communism. This posed a problem when Blair was in power, as he was as right-wing as they were. They solved it then by published various fictions predicting that sometime in the next decade the remains of the European socialist parties would united with the Muslims to start a new Holocaust of European Jews. Frederick Raphael reviewed a book, which had this as its theme, set in France, around about 2004 in the Spectator as I recall. Now that they’ve got a real left-winger to fear and smear in the case of Corbyn, they’ve dropped all the stuff about Islam and are going back to Communism.

As for Standpoint itself, it’d be very interesting to know what connections it has, if any, with the British or American secret state. When the roughly left leaning political magazine, Prospect, first appeared about a decade or so ago, Lobster noted that it was more than a little like Encounter, another political mag from the ’60s – ’70s that was revealed to have been financed by the CIA. The right-wing press in this country has been running articles from the British secret state. It’s therefore quite possible that British intelligence or one of its nominally independent subsidiaries has been feeding it bilge about the Labour party as well. Like the smears against Corbyn and other British, American and European political figures claiming they were agents of Putin by the Integrity Initiative.

Which brings us right back to MI5 and the Zinoviev letter. And how old and shopworn the Tories’ smear tactics are.

Tony Benn on ‘Spycatcher’ and the Wilson Smears

January 8, 2019

Tony Benn was a passionate defender of civil liberties and an advocate of expanding democracy further against the attempts of the establishment to limit it. He was therefore a critic of Britain’s intelligence agencies and their repeated attempts to destabilise and undermine the left. The publication of Peter Wright’s Spycatcher in the ’80s caused massive controversy, because of its description of the activities by them. Thatcher invoked the Official Secrets Act to suppress its publication in Britain, but it was freely available elsewhere in the world. In his 1988 book, Fighting Back, Benn discusses the book and its revelations about just what the CIA and MI5 were up to, including their smears against the former Labour prime minister, Harold Wilson.

Among the pieces Benn quotes and discusses was Wright’s statement that MI5 bugged and burgled their way across London on behalf of the state, while civil servants looked the other way;

that during the Suez crisis, MI6 planned to assassinate Nasser using nerve gas;

that James Angleton, the head of the CIA, wanted to expand their London station and infiltrate and absorb MI5 completely;

that the intelligence agencies had always taken information from peoples’ national insurance files, and were setting up a computer link to do the same;

and that Angleton believed that Wilson was a Soviet agent, based on an anonymous Soviet source. (Benn, Fighting Back, pp. 237-8).

He then goes on to quote Wright on how MI5 was plotting to smear Wilson from the end of the Heath government. Wright wrote

As events moved to their political climax in early 1974, with the election of the minority Labour Government, MI5 was sitting on information, which, if leaked, would undoubtedly have caused a political scandal of incalculable consequences. The news that the Prime Minister himself was being investigated would at the least have led to his resignation. The point was not lost on some MI5 officers.

Wright continued on page 369 of his wretched book

The plan was simple. In the run-up to the election which, given the level of instability in Parliament, must be due within a matter of months, MI5 would arrange for selective details of the intelligence about leading Labour Party figures, but especially Wilson, to be leaked to sympathetic pressmen. Using our contacts in the press and among union officials, word of the material contained in MI5 files, and the fact that Wilson was considered a security risk would be passed around. Soundings had already been taken, and up to thirty officers had given their approval to the scheme. Facsimile copies of some files were to be made and distributed to overseas newspapers, and the matter was to be raised in Parliament for maximum effect. It was a carbon copy of the Zinoviev letter, which had done so much to destroy the first Ramsay MacDonald Government in 1928. [sic] ‘We’ll have him out’ said one of them. ‘this time we’ll have him out.’ Shortly afterwards Wilson resigned. As we always used to say in the office ‘Politicians may come and go, but the security service goes on forever. (Both quotations in Benn, p. 238).

Benn then went on to say about these revelations that

If any of them are true MI5 officers were incited to break the law, have broken the law, did attempt, with CIA help, to destroy an elected government, and any responsible Prime Minister should have instructed the police to investigate, with a view to prosecution, and the Courts should have convicted and sentenced those found guilty. The charge which the Prime Minister, the Lord Chancellor, the Law Officers, the Police, have to face is that they have all betrayed their public trust, and the judges who have upheld them are in clear breach of the Bill of Rights of 1689. For if ministers can arbitrarily suspend the law, and claim that issues of confidentiality, or national security, justify a ban on publication; and if the judges issue an injunction, there could be no limit to the suppression of any information which might embarrass any government. (Benn, p. 239).

The Wilson smears have again become relevant after the recent revelations from the Anonymous hacking group, which the government admitted following a question by Labour minister Chris Williamson, that the Tory government was funding a private company, the Institute for Statecraft, to publish anti-Putin propaganda on the internet as part of its programme, the Integrity Initiative. This propaganda included smearing European and American politicians and officials, who were held to be to close to Putin. And so they smeared Jeremy Corbyn, just as the press a little while ago also tried smearing him as a Czech spy. Investigation has shown that the Institute for Statecraft and the Integrity Initiative uses staff from MI5 and the army’s internet counterintelligence units, to the point where journalists investigating it have described it as a British intelligence cut-out.

It is over forty years since Harold Wilson left office, but the British intelligence services are back up to their old tricks of smearing Labour leaders as Russian agents. Benn wanted legislation put in place to make the British secret state fully accountable to parliament. The British conspiracy magazine, Lobster, has making the same argument since its foundation in the 1980s.

Benn and Lobster are right. Our intelligence agencies are out of control, and a danger to democracy.

Tories Fund ‘Fake News’ Think Tank to Smear Corbyn

December 10, 2018

Mike this morning also put up a very importance piece about how Tweezer’s party has also been seeking to undermine British democracy by providing 2.25 million pounds to a think tank, the Institute of Statecraft, to spread smears against Jeremy Corbyn, the Labour party, and individual Labour politicos.

The Institute is based in an old mill in Fife, and runs a programme, the Integrity Initiative, to counter Russian propaganda. This is supposed to be done through a collection of friendly journos and ‘influencers’ throughout Europe, who will go online and attack Russian propaganda on the Net. Instead, it appears that the think tank has been using the money given it by the Foreign Office to smear Corbyn as an instrument of Moscow on Twitter. One Tweet included an extract from a newspaper article denouncing Corbyn as a ‘useful idiot’, a phrase Lenin used to describe sympathetic individuals in the West, who could be manipulated by the Bolsheviks. The Tweet then said

His open visceral anti-Westernism helped the Kremlin cause, as surely as if he had been secretly peddling Westminster tittle-tattle for money.

Another Tweet ran

It’s time for the Corbyn left to confront its Putin problem.’ A further message refers to an ‘alleged British Corbyn supporter’ who ‘wants to vote for Putin.

Emily Thornberry, Labour’s Shadow Foreign Secretary, stated it was outrageous and said that one of the cardinal rules of British politics was that government funds should not be used for party purposes. She made the point that the smears weren’t outside the government’s control, as it said in its funding agreement with the company that the money would be used in party to expand the Integrity Initiative as well as Twitter and social media accounts. She concluded

So the Government must now answer the following questions: Why did the Foreign Office allow public money to be spent on attempting to discredit Her Majesty’s Opposition? Did they know this was happening? If not, why not? And if they did, how on earth can they justify it?

According to RT, the revelations follow the leak of classified documents to the Sunday Mail.

Chris Williamson commented

What the hell is going on? I tabled a parliamentary question recently and discovered the Foreign Office has given 2 million of public money to a shady organization that’s indulging in black propaganda against Jeremy Corbyn and the Labour party.

Another Labour MP, Jon Trickett, said

If it is true that there is a deep state, taxpayer funded operation against our party it is totally unacceptable and explanation and an enquiry must be conducted immediately.

RT reported that the Foreign Office has now launched an investigation stating that any involvement in domestic politics would be condemned. Alan Duncan, the minister of state for Europe and the Americas, said

I don’t know the facts, but if there is any kind of organization for which we are paying, which is involved in domestic politics in that way, I would totally condemn it.

Here’s RT’s report on the scandal.

Mike in his article about the think tank and its smears also quotes Duncan, who said that

The Institute for Statecraft is an independent, Scottish, charitable body whose work seeks to improve governance and enhance national security. They launched the Integrity Initiative in 2015 to defend democracy against disinformation.

In financial year 2017/18, the FCO funded the Institute for Statecraft’s Integrity Initiative £296,500. This financial year, the FCO is funding a further £1,961,000. Both have been funded through grant agreements.

Mike comments that the statement that Institute for Statecraft was defending democracy was simply untrue, as they should not be posting disinformation on social media. And nobody else should be doing so either.

He also reminded us that less than a year ago, Gollum, I mean, Tweezer, had announced that she was launching a rapid reaction force based in the cabinet office to rebut fake news. Mike had said then that

This is not an attempt to ensure a ‘fact-based public debate’. It is a bid to hijack the news and turn it into Tory propaganda.

He adds in his article that he was right. It’s just that the government has outsourced its propaganda.

Mike’s article also gives the responses of a number of Labour supporters and MPs condemning the Institute’s smears. One of them, Aaron Bastani, states that if the Institute has a list of journos and influencers smearing the leader of the opposition, then it has to be made public immediately. And Dan Carden MP remarked on how, with the exception of the Scottish Daily Record and the Sunday Mail, this was being ignored by the mainstream media. He stated that these were strange times, but we still expected democracy to be defended.

Mike replies

Yes, we should expect democracy to be defended.

Just not by right-wingers like those running the BBC and most of the print news media – or by our democratically-elected government.

Yet this is the government that wants to push us all through Brexit, in the name of democracy.

It doesn’t stack up. We need an election to get the Tories out of office, and then a police investigation to find out who authorised the Foreign Office to fund this offence.

See: https://voxpoliticalonline.com/2018/12/10/to-blazes-with-brexit-its-being-handled-by-a-government-that-used-public-money-to-undermine-the-opposition/

I wondered if the reason the lamestream media have so far ignored the story is because so many of those newspapers and organisations might have been involved in it. Several journos have been named as the conduits for government propaganda in the press. One of these was Andrew Neil, when he was the editor of the Sunday Times.

Actually, the Tories and the British secret state have a long history of smearing the Labour party and its leaders as agents of the Russians. Back in the 1920s there was the notorious Zinoviev Letter, forged by MI5, which purported to come from the head of the Comintern in the Soviet Union, Zinoviev, instructing the Labour party to get ready to stage a revolution and turn the country into a Communist satellite state.

Then in the 1970s the CIA and MI5 smeared Harold Wilson as a Russian spy. This has been extensively discussed by the conspiracy/parapolitics magazine, Lobster. One of those, who believed this tripe was Maggie Thatcher.

Robin Ramsay, in his recent additions to the ‘News from the Bridge’ section of Lobster, has also posted up a piece ‘IRD Reborn’, commenting on a report by Iain Cobain in the Groaniad that the British government has the army’s 77th Brigade conducting ‘information operations’. There’s also the Research, Information and Communications Unit (RICU) in the Home Office. According to Cobaine, the department, founded in 2007

says privately that it aims to “effect attitudinal and behavioural change” through methods including the dissemination of messages on social media, leafleting homes and feeding stories to newspapers, was modelled on a secretive anti-communist body called the Information Research Department (IRD), set up in Britain in 1948.’

Apparently, RICU was set up by Gordon Brown, who read Frances Stonor Saunders’ Who Paid the Piper: The CIA and the Cultural Cold War, and instead of taking the book and its revelations as a condemnation, actually thought it would be a good idea.

Ramsay comments

I think it may be safe to say that Brown knew nothing about the IRD’s activities, especially their role in the British state’s disinformation operations – a.k.a. the ‘Lisburn lie machine’ – in Northern Ireland in the 1970s. This pioneered the business of putting out so much disinformation – fake news – that no-one knows what to believe.

The rest of that section discusses whether or not anyone really believes the kind of fake news spouted by people like Alex Jones and InfoWars. Ramsay concludes that it’s probably very few.

The current issue of Lobster, 76, is at: https://www.lobster-magazine.co.uk/issue76.php
To see the piece, download the ‘View from the Bridge’ by clicking on it, and then scroll down the piece until you get to the right section. There’s also an awful lot of other very important pieces in that section, including government data-gathering on private citizens and implantable bio chips to keep track of us.

Chunky Mark on the Ex-MI6 Chief Richard Dearlove and the Resignation of Ian McNicol

February 25, 2018

Here’s another great piece from Chunky Mark the Artist Taxi Driver, which he posted yesterday. He comments on the remarks in the Torygraph from the former head of MI6, Richard Dearlove. Dearlove was speaking about Jeremy Corbyn’s meeting with a Czech spy, and declared that the Labour leader ‘has questions to answer’. This is part of the continuing attempt to create a ‘Red Scare’ about the Labour party and its leader, comparable to the ‘Zinoviev Letter’ that lost Labour an election in the 1920. The Zinoviev letter was an MI5 forgery, and this is a complete non-story and Tory libel.

Mike’s pointed out that the spy in question was a diplomat. Corbyn met him, just as he met other diplomats and no secrets were passed on. The Czechs, and the academic in charge of their Secret Services library has said they have categorically no evidence that Corbyn ever worked for them, or passed on any secrets at all. And in the week Andrew Neill, who is the former editor of the Sunday Times and the Economist, told his viewers precisely what a load of rubbish it this story is on the Daily Politics.

Corbyn is threatening to sue for libel. Gavin Williamson, the Tory apparatchik who repeated in a Tweet, is trying to backtrack without giving Corbyn the apology or money to charity that he demanded.

But the bug-eyed slander-merchants of the Torygraph are still carrying on with it.

Chunky Mark makes the point that Dearlove himself is hardly reliable, because he was involved in the concoction of the ‘Dodgy Dossier’ that served to bring us into Blair’s illegal and murderous war in Iraq. And he’s repeating the libel that Corbyn handed secrets over to a Commie spy, simply because he hates and fears him.

He also comments on the resignation of Ian McNicol, the Labour Party chief, who presided over the massively unjust suspension and expulsion of tens of thousands of Labour members, because they had the audacity to vote for Corbyn rather than endorse the preferred Blairite Thatcherite entryists. Chunky Mark says that we shouldn’t celebrate his departure, because this is a man who poured his life and blood into the Labour party. Before going on to say precisely why we should. One of those he expelled was a trade unionist. She committed the terrible offence of saying that she ‘f***ing loved Dave Grohl’ in a post she put up about the Foo Fighters. This apparently brought her union and the Labour party into disrespect. Actually, considering the fruity language on the internet, I’m surprised anyone even noticed, let along took offence.

So McNicol’s walked, and hopefully we’ll get a better, fairer person in to do his job. Hopefully.

The redoubtable Tony Greenstein, anti-racist, anti-Fascist and very definitely not an anti-Semite, put up a post yesterday commenting on McNicol’s departure, with the restrained title ‘Rejoice – The Witch is Dead – Crooked McNicol Rides No More’. He gives further information on McNicol’s resignation. Apparently he was given his marching orders on Tuesday. Greenstein also points out that this is just the beginning of making the Labour party’s bureaucracy more just.

But this does give up to everyone libelled, smeared and unfairly expelled, simply for their opposition to the Blairites and their wretched neoliberalism.

See: http://azvsas.blogspot.co.uk/2018/02/rejoice-witch-is-dead-crooked-mcnicol.html

Declassified Irish Documents: MI5 Tried to Get UVF to Assassinate Charles Haughey

January 3, 2018

There’s an interesting article in Counterpunch today by John Wight, which might add a new dimension to the government losing around 2,000 files from the National Archives last week. The files were supposed to have been taken out by Home Office civil servants, and covered a range of very sensitive incidents, from the notorious Zinoviev Letter, through to the assassination in the 1970s of the Bulgarian dissident Georgi Markov, and the dirty war in Northern Ireland. Human Rights campaigners were alarmed in case this was an attempt to cover up human rights violations by the British state in Ulster in the long campaign against the IRA and related terror groups. The Zinoviev Letter, you will remember, was the forged letter by the British security services, which purported to be from Zinoviev, the head of Stalin’s Comintern, congratulating the Labour party on preparing to take over Britain in a revolution.

A number of Labour MPs have already made their feeling about the disappearance of the files clear, stating that this is another Orwellian attempt by the Tories to rewrite or obscure history.

It is, and this isn’t the first time the Tories have borrowed sensitive files to make sure they’re out of circulation. Anyone remember a similar incident a few years ago, when government documents similarly went missing from the archives, only for the minister responsible to claim that he had just ‘innocently’ taken them away to help him with a book he was writing? I didn’t believe that story then. The Tories have offered no excuse now, which does make you wonder what they’re trying to hide.

Some clue to this comes from Irish government documents from the 1980s that have been released under their 30-year rule. This includes a letter from the Protestant terrorist group, the UVF, to Charles Haughey, informing him that they were approached by an MI5 officer, who wished them to assassinate the Irish president. John Wight in his article about this in today’s Counterpunch writes

Said papers confirm that in 1987 the Ulster Volunteer Force (UVF), one of the oldest and most notorious of the various loyalist/Protestant paramilitary organizations that were engaged in sectarian violence in the province during the Troubles, wrote to the then Irish Prime Minister Charles Haughey in Dublin, informing him that in 1985 they were approached by Britain’s domestic intelligence service, MI5, with a request to assassinate him.

We learn that in the letter the UVF told Mr Haughey, “In 1985 we were approached by a MI5 officer attached to the NIO (Northern Ireland Office) and based in Lisburn, AlexJones was his supposed name. He asked us to execute you.” The letter subsequently goes on to allege that Britain’s MI5 supplied the group with information such as pictures of Haughey’s home, his private yacht, and details of the vehicles he travelled in.

The UVF refused follow through on MI5’s request, telling Mr Haughey, “We have no love for you but we are not going to carry out work for the Dirty Tricks Department of the British.”

https://www.counterpunch.org/2018/01/03/britains-dirty-war-in-ireland-revisited/

In fact, MI5 and the British government probably weren’t the only ones making covert plans to overthrow the opposite side. Way back in the 1980s or ’90s, Lobster covered a piece in the Irish Republican newspaper, An Phoblacht, which claimed that there had been a scheme during Haughey’s premiership to stir up sectarian violence in order to provide a pretext for an invasion of Ulster from the Republic. The plan was that after rioting and sectarian violence, armed forces from the south would enter the Six Countries as a peace-keeping force. If this is also true, then nobody, on either side of the Irish border, ends up looking good. Or anything other than deeply duplicitous and murderous.

In fact, there is plenty of evidence that the British state was supplying intelligence to the loyalist terror gangs, so that they could assassinate leading Republicans, as Wight’s article goes on to discuss. And there is also evidence that secret SAS units were being embedded within regular army units in Northern Ireland to act as death squads. All of which makes it very clear that there’s much in the files that this Tory government would very, very much want to hide.

Mike has already suggested that a way to stop files going missing in the future would be for the National Archives to be run like a proper library: those borrowing books have a ticket, and it is known who has borrowed what, and that they must return it on time. I completely agree, but this is too efficient, and would prevent the government from having a convenient pretext with which to lose files when their contents prove inconvenient.

And the government’s behaviour in this respect is very much like the Russian authorities during the old Communist system. Foreign researchers were at liberty to use files in the Soviet archives. However, if you wanted something sensitive or incriminating, you’d be told that those files were out. Which sounds exactly like what has been going on here.

More Fearmongering from the Murdoch Press: Times Names British Politicians Appearing on RT as ‘Helpers of Putin’

October 12, 2017

You can really feel the fear coming off the mainstream press in waves now, and with this story Murdoch appears to be the most frightened and desperate. This short clip from RT reports and comments on two pieces in the Times today, which named the British politicians, who had appeared on RT. Most of these were from the Labour party, but there were also a select number of Conservatives. One of the pieces was entitled ‘Helping Putin’, and claimed that the politicos going on the Russian-owned station were guilty of helping the Russian president interfere in British politics. Not only did the Times name the individual politicians, it also gave details of how many times they had appeared on RT, and the amounts they’d been paid. Among those outed are the Shadow Energy Secretary, Barry Gardiner, the Shadow Chancellor John McDonnell, the Welsh MP David Davies, the MP Nigel Evans, and the Shadow Lord Chancellor Richard Burgon.

The RT’s own Polly Boiko remarks that traditionally in Britain, speaking to the media was seen one of our democratic freedoms. She then walks into the studio of RT’s ‘Going Underground’ to talk to the programme’s host, Afshin Rattansi. Rattansi remarks that the story’s ‘pretty shoddy stuff’, and the Times has not come to RT for their comment on this story. He also says that they’ve had not just Labour politicians on the programme, but also Tories as well as those from other parties. They come on the programme as they know they will be listened to. As for ‘helping Putin’, this is an attempt to scare people off the broadcaster by connecting them to Jeremy Corbyn. Boiko asks him if he believes that this will make it difficult for RT to get politicians on to his show. Rattansi states that it was initially difficult, but it has now become much easier as they’ve become established and known for listening to their speakers.

The Russian embassy have also given their response to the accusation, asking if that means that the Russian politicos, who have appeared on the BBC, have been helping the British government.

This looks to me like the Murdoch press doing what it has so often done in the past: kick up a ‘Red Scare’ in order to stop people voting Labour. The Times is copying the attacks on RT America over the other side of the Pond by the Republicans and Corporatist Democrats, who are terrified because increasingly more severely normal Americans are preferring to get their news from alternative media outlets, like RT, rather than believe anything from the biased and compromised mainstream broadcasters. Like Fox News, which is solidly Republican to the core, and whose main host, Bill O’Reilly, and one of its chief executives, Roger Ailes, were both sacked as serial sexual harassers. Obama’s election victory in 2008 was credited to a campaign for him on social media, and it has been social media that’s played a very large part in the massive growth in popularity for Jeremy Corbyn and the Labour party, in opposition to a barrage of lies and smears from the mainstream press and broadcasters.

And Murdoch in particular is threatened by this. Fox News audience is very largely in their late 60s. I think the average age is 68, which means that it is signally failing to attract and influence the younger folks, who are turning instead to Bernie Sanders over in America and Corbyn in Britain. As for the Times, the paper is actually losing money hand over fist, to the point where Private Eye remarked that it would have been closed down long ago if it were not the British ‘paper of record’. Murdoch keeps it propped up so that he has a place at the table influencing our politicians.

Lobster and other commenters have observed that over the past decades, Murdoch has used his power in the British press to make deals with various governments. His papers support them and give them popularity as an a kind of unofficial official press, while in return they give in to Murdoch’s own agenda. This means that they grant him important business concessions, such as purchasing rival satellite and cable networks and generally expanding his squalid little empire. At the same time, they also listen very carefully to his wider political agenda, which has always consisted of smashing workers’ rights, and deregulating and privatising the economy. And that includes the NHS.

Clearly, with this story, Murdoch’s starting to become afraid that time’s running out for this scam. People are turning away from the mainstream media, including and particularly the Murdoch press, which has always had a reputation for sensationalist trash and gross rightwing political bias. And if nobody reads his papers, or watches Sky News, not only is Murdoch’s empire failing in itself, but so is his power to influence British and American politics.

He’s panicking, and it’s clear he’s panicking.

Of course, this isn’t the first time he’s attempted to smear respectable politicos as traitors and agents of Moscow. He’s done that many times before. Way back in the 1990s or early part of this century, the Times under its editor, David Leppard, printed a completely bogus story that Michael Foot, the former Labour leader, had been a KGB agent codenamed ‘Comrade Boot’. This was a highly credible story, as shown by the way Private Eye sent it up on their front page. This showed Foot walking his dog, which was cocking its leg on a tree. The tree, in turn, was attempting to contact Foot in code. Not surprisingly, Foot sued for libel and won.

Then there was the Scum’s attempt to smear various Labour politicians as Commies in the 1987 general election. Among those targeted were Labour politicians, who had spoken to or written for the Marxist press. Shock! Horror! Except that the politicos they tried to smear in this way weren’t actually Communists, nor even necessarily Marxists. They were largely mainstream Labour politicians, who had just written for the Marxist press on a particular issue. They also smeared Red Ken as a Marxist, when those, who knew him, said he wasn’t, though he wasn’t averse to using them and sounding like them on occasion. They also claimed that Peter Tatchell was a member of the Trotskyite entryist group, Militant Tendency, when he was no such thing. As well as making other spurious claims based on his homosexuality.

This is all the kind of stuff the right-wing British press has been doing since the infamous ‘Zinoviev Letter’ of the 1920s. This was an attempt by one of the newspapers to scare people away from voting Labour by publishing a letter from the head of the Comintern, Zionviev, to the Labour party, which purported to show that they were going to collaborate with Russia and turn the country into a Communist dictatorship. Except that the letter was a fake, a forgery, probably cooked up by MI5.

I’ve reposted a number of stories from RT, simply because the broadcaster is doing an excellent job of covering stories that the mainstream British media, including the Beeb, aren’t. This doesn’t mean I support Putin. I don’t. He’s an extremely authoritarian thug, and I don’t doubt that the stories of his own massive corruption are true. But that doesn’t mean that the stories reported by RT are false, or that RT isn’t doing proper journalism when it reveals them. In fact, it seems to me that RT is very much doing this, and it is precisely this that has got Murdoch and the Republicans and Clintonite Democrats in America running scared.

The Russian word for newspaper is ‘Gazeta’. The Russian word for the type of journalism practised by the Murdoch empire is ‘govno’. Which is Russian for ‘Sh*t’.

Article on the Guardian’s Bias against Jeremy Corbyn

March 22, 2017

Michelle, one of the many great commenters on this blog, sent me the link to this article by Novara Media’s Alex Nunns, ‘How the Guardian Changed Tack on Corbyn, Despite Its Readers’. This describes the way the Guardian initially supported Corbyn, but only when it thought that he was an outside candidate, who was unlikely to win the Labour leadership election. When Corbyn did indeed win, the Guardian’s furious reaction was to publish a series of articles attacking the Labour leader for being too left-wing. The Groaniad’s companion paper, the Observer, also reacted with the same outrage. And despite the Groan’s claim to be an impartial observer in the Labour leadership contest, it ran articles strongly backing the contenders Andy Burnham, Liz Kendall and Yvette Cooper.

The piece also discusses some of the individual hacks at the Groan attacking and sniping at Corbyn. These are Polly Toynbee, Michael White, Andrew Rawnsley and Jonathan Jones. It points out that Rawnsley had a personal interest in making sure the Blairites stayed in power: he had written several books on them, and they had given him privileged access and information. By challenging them, Corbyn was threatening to cut of his access to people at the centre of power. One of the other columnists, Patrick Wintour, may have had an even more personal reason for attacking Corbyn. Many on the Left believe that ‘Wintour’ is the nom de plume of Peter Mandelson. As for Jones, his article was almost bug-eyed with hysteria. He described how he joined the Communist party when he was a student, but abandoned it when he saw the reality of life in the Soviet Union for himself, noting that the Soviet regime killed 6m under Stalin. Corbyn, he decided, represented this kind of totalitarian government. He then started trying to defend the free market by saying that ‘markets are human’. Well, so are many things. But they are also subject to manipulation, and do not necessarily bring wealth to the majority of the population. Thatcherite trickle-down economics don’t work in practice. As for Corbyn himself, this is the standard Red scare the Right has been running against Socialism and the Left since the days of the Zionviev Letter. They ran it again under Thatcher against Tony Benn, Ken Livingstone and about 30 other Left Labour MPs in the 1980s. I’ve seen absolutely no evidence that Corbyn is a Marxist, or that he wanted absolute nationalisation. But it just shows how far the Labour right has been infected with the Neoliberal virus.

Jones is also guilty of a bit of holocaust minimalisation in his article as well. The Soviet Union under Stalin didn’t kill 6m Soviet citizens. It murdered about 30 million, at least 8m in Ukraine alone during the manufactured famine in the collectivisation of agriculture.

The article notes that Guardian is convinced Labour needs to keep to the centre-ground, but doesn’t understand how this has changed and will change in the future. It also acknowledges that there are many left-wing columnists on the Groan. However, their presence ironically supports the dominant bias against Corbyn, as it allows the newspaper to present their opinions as views, which have been heard and then discarded. It makes the point that the newspaper has absolutely no understanding why people support Corbyn, including 78 per cent of its own readers, nor the way the media itself shapes public opinion. Nunns states that the best comment on this came from Frankie Boyle, who observed

“It’s worth remembering that in the press, public opinion is often used interchangeably with media opinion, as if the public was somehow much the same as a group of radically right wing billionaire sociopaths.”

http://novaramedia.com/2017/01/08/how-the-guardian-changed-tack-on-corbyn-despite-its-readers/

The Press and Accusations of Communist Influence/Infiltration in the Labour Party

June 5, 2016

Mark Hollingworth’s book, The Press and Political Dissent: A Question of Censorship, also does an excellent job of showing how the press, at just about every general election since the 1920s, repeats the lie that the Labour party has been infiltrated by Communists and others from the hard left, or that their policies hardly differ from those of the Communist party. He writes

Ever since the Labour Party have been in a position to form a government – by themselves or in coalition – Britain’s press have tried to portray them as being Communist wolves in sheep’s clothing. In their polling day edition for the 1923 general election, the Daily Mail produced the headline: ‘Moscow Funds For Rowdies – Labour Candidates Subsidized’. The paper alleged that Labour’s parliamentary candidates ‘received £300 apiece’ from Bolshevik sources. Two years later, on 25 October 1925, the Daily mail produced – ‘Civil War Plot by Socialist Masters-Moscow’s Orders To Our Reds’. the basis for this story was a letter supposedly written by Zinoviev, president of the Third Communist International in Moscow, to the British Communist Party which the Mail described as ‘the masters of Mr Ramsey MacDonald’s [minority Labour] government’. Despite clear indications that the Zinoviev letter was a forgery, the story was given uncritical coverage by all the popular papers. Six years later, in 1931, MacDonald and his supporters deserted the Labour Party and formed a National Government with the Conservative Party.

Very little has changed. At almost every election various lists of Labour candidates with alleged Communist or Marxist sympathies are displayed with great prominence on the front page of the popular papers. The 1983 campaign was no exception. In fact, Fleet Street tried harder than usual to show that the Labour Party was, as the Sun put, ‘penetrated at all levels by sinister Marxist forces’. This section of the chapter describes how the press repeated the claims of Douglas Eden, a member of the Council for Social Democracy, that 55 members of the Labour party, later expanded by the Daily Express to 70, had extreme left-wing, Marxist-Leninist sympathies.

The chapter also discusses the way the press decided that there were marked similarities between Labour’s manifesto and that of the Communists at the 1983 election.

That same day, 19 may, the Communist Party manifesto was published. The next morning ‘Red Shadows’ headlined the Daily Express editorial:

Pick up the Communist Manifesto and it might be Labour’s. The two have chilling similarities. From unilateral nuclear disarmament to withdrawal from Europe, from economic controls to nationalisation. The difference is that the Communists will not win a seat… The voters rumbled them long ago. That is why the clever Marxists have gone into the Labour party. Mr Foot is no Communist. Doubtless he finds their support thoroughly distasteful. But his policies have made him a tool of those who are foes of the democratic freedom he upholds.

This was not a sudden discovery by the Express. The paper produced an identical response to the Labour and Communist manifestoes in the previous general election in 1979. ‘The Red Face of Labour-Communists Pick Same Policies’, was the headline to a front-page news report by John Warden on 11 April 1979. ‘The Communist Manifesto made an astonishing appearance yesterday as the Red Face of Labour. This “carbon copy” of policies is embarrassing for Mr Jim Callaghan.

One of those smeared as a Communist was Robert Hughes, who was the MP for Aberdeen North, and a member of the left-wing Tribune group. The evidence for his supposed Communist sympathies was that he had written for the Morning Star, Marxism Today, and Labour Monthly and Straight Left, the last two pro-Soviet magazines. The Express also claimed he was a member of three other pro-Soviet organisations, the World Peace Council, British-Soviet Friendship Society and Friends of Afghanistan. In fact, the World Peace Council had made him a member unilaterally, without consulting him or even telling him. Hughes didn’t know anything about the two other organisations, nobody he asked knew either, and he concluded they didn’t exist. When Hughes contacted the Express, they claimed that he had also been a member of Liberation and Voice of the Unions, which they also stated were Communist front organisations. Hughes had indeed been a member of them, but they weren’t fronts for the Communist party. The only evidence that they were was the fact that some of the leadership were former members of the Communist party. Hughes took the Express to the Press Complaints Council, which issued an adjudication in his favour, ruling that it had published inaccurate information.

Under Tony Blair, the Labour party managed to avoid being smeared as being infiltrated by Communists, as Murdoch had switched sides and was backing the Neoliberal future warmonger. But they were back on course with the gibes at ‘Red’ Ed Miliband, and they’re repeating the smears against Jeremy Corbyn. Well, it’s nonsense – nasty, pernicious nonsense intended to scare the public, but still nonsense. And once you find that it’s been more or less tried against the Labour party at just about every general election the party has fought, the allegation soon loses its force.