Posts Tagged ‘Willie Rushton’

Press TV: Palestinian Authority Calls on Britain to Apologise for Balfour Declaration, Recognise Palestinian State

November 17, 2017

This is a very short video from the Iranian state news service, Press TV. It’s about a couple of minutes long. It was put up on the 2nd of November 2017, just a couple of weeks ago, and reports the call by the Palestinian authority for Britain to apologise for the Balfour Declaration, and recognise an independent Palestinian state.

It was the Balfour Declaration that pledged Britain to support the creation of a Jewish state in Palestine ‘without prejudice to the Arabs’. This part of the Declaration was soon broken, and while Britain tried to give at least the appearance that it was maintaining an even hand between the Jewish settlers and indigenous Arabs, in fact it favoured the European Jewish colonialists.

In fact the British government has refused to apologise for the Declaration, and said that it was ‘proud of it’. This little bit is accompanied by everyone’s favourite braggart, Old Etonian, and lethally incompetent ego maniac, Boris Johnson. He’s shown chuntering away, but it’s silent so normal folks don’t have to put up with his god-awful braying, blustering voice.

The clip also includes a brief interview with Richard Silverstein in Seattle, who notes how the Declaration led to the disinheritance of the Palestinians, and describes the recognition of an independent Palestine as ‘a no-brainer’. He believes that the importance of the Balfour Declaration was overstated, and says that there isn’t much of a case for paying reparations to the Palestinians, as Britain didn’t pay the Israelis for what they had suffered under the Mandate either. He also puts Palestine into the wider context of colonial politics and oppression, saying that Britain treated the Arabs in Palestine the same way it treated its other colonial possessions in India, across the Middle East and Africa.

Political and Corporate Corruption in Iran

I’ve previously refrained from putting material up from Press TV, because I heartily despise the Iranian government. It’s an extremely authoritarian state, which oppresses ordinary working people and its constituent ethnic minorities for the benefit of the mullah-merchant princes. These are members of the ulema, who also have extensive links to the merchants of Tehran bazaar and their own business interests. There’s a special term in Farsi, the ancient language of Persia, for the merchant-mullahs, and the ulema currently running the country definitely don’t like. I think they had the last journo or political dissident jailed for using it. There is also a massive underground Christian church in Iran, which, unlike its Chinese counterpart, is very much unknown in the West. It’s very heavily persecuted, contrary to various Hadith and passages in the Qu’ran, where Islam’s Prophet states that ‘there should be no compulsion in religion’. And I shall blog about that little injustice further, as it says as much about the cynical use of religion by the American military-industrial complex to advance their interests.

Iran Diverse and More Tolerant than Expected

I am also very much aware of the bloodcurdling nature of the Iranian rhetoric about Israel, and how former president Ahmedinejad’s speeches have been very plausibly interpreted as advocating the complete destruction of the state of Israel. However, Iran’s remaining Jewish community is quite well treated. I also understand that the country’s ancient Zoroastrian community, who were the country’s official religion under the Persian Empire, is also tolerated and respected. About three per cent of the Iranian population are Armenian Christians, who historically took refuge in Iran to escape persecution elsewhere in the Middle East.

It’s a very diverse country ethnically. Only 51 per cent of the country speaks the official language, Farsi. Other ethnic groups include Kurds, Baluchis, Arabs, Reshtchis and various tribes speaking languages related to Turkish. The Iranians I’ve met have been very relaxed and matter of fact about the different religious monuments and places of worship that are scattered across their ancient nation. I was asked a few years ago by a Shi’a Muslim Iranian friend if I’d ever seen the Christian churches, that had been built around the Black Sea. There is an Anglican church, whose membership is composed of indigenous Iranians in Tehran, and I personally know people, who have been sent Christmas by Muslim friends, which they purchased in this church.

In short, whatever I think of the mullocracy, the country itself has always struck me as modern, tolerant and cultured. The last should come as no surprise. This is the nation that produced the great poets Firdowsi, who composed the epic history of the Iranian nation, the Shah-Name, and Saadi. Looking through the library, I found an English translation of the latter illustrated by none other than Private Eye’s Willie Rushton. Iran’s government are not its people.

The Balfour Declaration against Wishes Diaspora Jews

But I’ve decided to reblog this piece, because what it has to say about the Balfour Declaration is important. With the Declaration, Britain gave away land, which was not ours to give, and which we had absolutely no right to give away. I’ve already blogged about the way the majority of Britain’s Jewish community at the time were dead against the Declaration. They had absolutely no wish to move once again to another foreign country. They wanted to be accepted for what they were – Brits, like everyone else. The only difference is that they were of a different religion, Judaism.

I’ve also read the same thing about Hungarian Jewry, in a book I borrowed on the history of Judaism a couple of decades ago from one of my aunts. The book’s author, if I recall correctly, was a Christian priest, who admired the Jews and hated anti-Semitism. It stated there that most Hungarian Jews in the late 19th and early 20th century considered themselves ‘Magyars of the Israelitish religion’. You can see that by the way Stephen Fry talks about his Jewish grandfather. He was a Hungarian Jew, but Fry always talks about him as a ‘Magyar’ – the ethnic Hungarians’ term for themselves. Georgy Ligeti, the avant-garde composer, whose weird pieces Lux Aeterna and Atmospheres formed part of the sound track to Stanley Kubrick’s epic 2001: A Space Odyssey, is also of Hungarian Jewish heritage. He has said in an interview that his family’s surname was originally something very German or Yiddish, but that they changed it to a Hungarian equivalent out of patriotism and national pride. Which disproves so much of that awful, vile bilge Viktor Orban and his wretched Fidesz party are either claiming or insinuating about the country’s remaining Jewish population.

And I’ve blogged before about how Tony Greenstein, one of Zionism’s greatest critics, has pointed out that the Yiddish-speaking Jewish masses in pre-War Poland supported the Socialist Bund, and wanted to be accepted as equal citizens with the same rights as their gentile Polish compatriots. Britain’s Jews were not isolated in wishing to remain in their ancestral European countries. They were part of the mainstream. A mainstream that the Israel lobby in the Tories, the mainstream media, and spurious anti-racism groups like the Campaign Against Anti-Semitism and the squalid, malicious libellers of the Jewish Labour Movement in the Labour Party, are desperately trying to conceal and obscure. Heaven forfend if you try to mention this, or that the Zionists occasionally collaborated with Nazis and their fellow-travellers to persecute diaspora Jewry. They get terribly upset and start ranting that you’re an anti-Semite.

Suppression of Alternative Media by Western Neoliberal Elite

I also reblogged this because it was from Press TV. I despise the Iranian government, but I also heartily despise the way the American political-military-industrial caste is now trying to suppress alternative news sources. This means going after RT, because, er, they actually do their job as journos and cover issues like racism, growing poverty, the crimes of empire and the exploitative nature of capitalism. And so they’ve created another Red Scare, in which RT is the secret hand of Vladimir Putin corrupting American politics. And the Tories over here are doing exactly the same.

The Censorship of Alex Salmond by the Beeb

Alex Salmond now has his own show on RT in Britain. I can’t think of a single reason why he shouldn’t, and at least one good reason why he should: the Beeb heavily censored and deliberately misquoted and then edited out his own words at the Scots independence referendum t’other year. Nick ‘Macclesfield Goebbels’ Robinson asked Salmond if he was worried that the big financial houses would leave Edinburgh for London if Scotland got its independence. Salmond gave him a full answer, stating that he was not worried, and was confident that this would not happen. He quoted various sources from within the financial sector.

Oops! Salmond wasn’t supposed to do that. So over the course of the day, the footage was carefully edited down so that it first appeared that Salmond gave only a cursory reply without much substance. Then it was edited out completely, and ‘Goebbels’ Robinson blithely told the camera that Salmond had not answered his question.

Which was a sheer, blatant, unashamed lie.

Apart from this, Salmond as the former leader of the Scots Nats is in a particularly good position to take up a job for RT. Scotland has always had particularly strong links with Russia. I can remember attending an academic seminar on this when I was hoping to do a degree in Russian at one of the unis in Birmingham. That went by ’cause I didn’t get the grades. I can also remember being told by an aunt, whose husband was Scottish, and who had very pro-Soviet opinions, that the Russians were particularly keen on the works of Rabbie Burns. It was part of the curriculum when they learned English.

This has not stopped Theresa May urging Salmond not to take up the job. Which just follows all the Tories, like Boris Johnson’s equally demented father, who criticised the Labour party because some of their MPs and activists appeared on RT. While conveniently ignoring the various Tories, who had.

So more hypocrisy and scaremongering. No change, there then!

Galloway and Press TV

George Galloway also has, or had, his own show in Press TV, and is an outspoken supporter of Palestinian rights. I’ve been wary about him ever since he launched the Respect party, and the way the media monstered him when he saluted Saddam Hussein for his indefatigueability. But I’ve developed a considerable respect for him since then, because so much of what I’ve heard him say about the neoliberal elites and their warmongering attempts to start a conflict with Russia is absolutely correct.

The Anti-Muslim Right and al-Jazeera

The Republicans in America and the anti-Islamic right also hated Al-Jazeera. The Qatar-based broadcaster is supposed to be another source of evil propaganda and disinformation, this time covering for ‘radical Islam’. I think this might be because Al-Jazeera, like RT and Press TV, are showing us in the West what we are doing in the Middle East. Like the hundreds of thousands our bombs are killing, and the millions, who are being thrown out of their homes and forced into refugee camps and exile. The masses, who don’t have food, water, electricity and medical care, because the secular welfare states that have provided this have been destroyed in pursuit of big profits by the multinationals. Just like their people are being persecuted and butchered by sectarian killers, and their women and children enslaved by those savages in ISIS as Daesh tries to roll back the gains they have made. And yes, there has been a Muslim Feminist movement. Just like there has been one in Christianity and Judaism. But you count on Tommy Robinson and the English Defence League not to tell you that. Just as you can count on ISIS, with the backing of the Saudis, in trying to destroy it. Or at least leave it severely restricted.

The War on Domestic Alternative News

And once the elite have finished with the alternative news networks, they’ll try and finish off domestic American and British alternative news sources. Like The Young Turks, the Jimmy Dore Show, the David Pakman Show, Sam Seder’s Minority Report and Democracy Now! in the US. As well as the alternative, left-wing bloggers and vloggers, Google and Facebook are trying to marginalise as ‘fake news’. They’ve even developed algorithms to take traffic away from these sites. I’ve a very strong suspicious Mike’s been hit with it over here, as have several other bloggers. If I remember correctly, they’ve even tried to censor Tom Pride of Pride’s Purge, claiming he wasn’t suitable for children as his material was ‘adult’. It was, but only in the sense that you had to be a mature adult, who actually thought about the issues, to read it.

And once the people at the margins are suppressed, the elite are going to go for the mainstream.

And all we can expect from the mainstream broadcasters is more propaganda denying the reality of poverty, of climate change, of the misery created by the destruction of the welfare, the privatisation of the NHS over here and the refusal to implement single-payer in America, and the sheer, catastrophic lies about how climate change isn’t really occurring.

And as the media gets censored, the brutality of the police and the military will get worse. Black Lives Matter has raised the issue of the cavalier way some cops kill Blacks for the slightest of reasons. But recent arrests and brutalisation of White protesters have also demonstrated that this casual thuggery is also moving towards the White population as well. Counterpunch a few weeks ago put up a piece about a secret US forces report, which predicted that in the next couple of decades, US policing would become more militarised. The army would be used to quell the riots and disturbance that would break out thanks to poverty and increased racial friction.

Orwell’s going to be proved right. In 1984 he asks what the future will be like. The chilling, famous reply is: a jackboot stamping on a human face. Forever.

Without any alternative media to protest, because they’re all in jail or hiding on trumped up charges of treason.

Instead, we’re going to be treated to the lies of shills and hacks like ‘Goebbels’ Robinson and ‘Arnalda Mussolini’ Kuenssberg. And fed racist, Tory drivel by the Murdoch media, the Weirdo Barclay Twins and Paul Dacre.


The Flippant Jokes about Sexual Harassment – Partly Due to Public School Education?

November 4, 2017

Earlier this week, Mike put up a post commenting on this week’s cover of Private Eye and an off-colour joke about sexual harassment by Michael Gove and a letter Labour’s Dawn Butler had written to Theresa May, condemning not only the culture that turns a blind eye to the sexual harassment of female staff at best, and at worst actively condones it, but also finds the whole subject hilariously funny.

Private Eye’s cover is a joke about the venue for the next meeting of the Tory party: it’s a sex shop. And Gove’s joke was about how an interview on the radio was like entering Harvey Weinstein’s bedroom. In both cases you weren’t likely to emerge with your dignity.

Last night, the BBC news comedy show, Have I Got News For You, made the same joke as the Eye, with the same picture. This week’s host, Jo Brand, got an enthusiastic round of applause, however, when she rightly pointed out that to the women, who had suffered such harassment, it wasn’t a joke but a very unpleasant experience.

So why turn it into a joke? Why dismiss it so flippantly? I’m aware that some of it probably goes back to the old double standard, where men are expected to be sexually active and predatory, while women are condemned as whores if they behave the same way. I’m also aware that attitudes may be better or worse towards it amongst different societies. For example, a book I read on Japan in the 1990s said that the Japanese didn’t take the issue seriously at all. There was even a nightclub in Tokyo called Seku Hara, or something like that, which is the Japanese for ‘sexual harassment’. And in parts of the Islamic world, it’s also regarded with amusement as ‘Eve teasing’.

I’m also very much aware that people will make jokes about all kinds of things, no matter how dark or tasteless, such as sexual abuse, disability, murder, rape, and so on. In these instances sexual abuse is just another subject amongst these to make tasteless jokes about.

I am also very much aware that there is, or there was until very recently, an attitude that those subjected to such abuse should just grow a thick skin and endure it. I can remember reading one piece by a female journo in one of the right-wing papers, possibly the Mail, back in the 1990s. She said that when she started working in journalism, female hacks regularly had to deal with lewd comments and jokes, and wandering hands. Women just had to endure it and get used to it. It was even beneficial in that it spurred them on to become better journalists.

You can see there the ‘macho management’ attitude that was common in the Thatcherite ’80s. I’ve heard tales of how the hacks working in various papers were called into the office every morning by their editors to be insulted and belittled on the grounds that this would make them better journalists. I think it was abandoned long ago in the 1990s. Though the attitude just seems to have shifted to the unemployed, who are insulted and belittled at Jobcentre interviews, while their ‘job coaches’ ring them up at odd hours to insult them further, all on the spurious grounds that they are ‘motivating’ them.

But I also wonder how much of this attitude goes back to the public schools. I’ve blogged before about how bullying, and sexual abuse including rape, was common amongst the feral children of the rich. A number of readers commented on this piece, and wrote about the stories they’d heard from their friends of horrific abuse in the schools for the British elite. You can read some of these tales in Danny Danziger’s book, Eton Voices, reviewed in Private Eye when it came out in the 1980s, and reprinted in Lord Gnome’s Literary Companion, edited by Francis Wheen. Punch also reviewed the book shortly before it folded, commenting that the abuse described was so horrific that if Eton had been an ordinary state school, it would have been very loudly denounced by the Tories as part of a failing and brutally neglectful state school system.

The younger boys in public schools were subjected to all manner of physical and sexual abuse by the older boys. But the public school ethos seems to be that they were expected to take it, and not blub. They were to ‘play up, and play the game’. Now this is part of the ‘rules of the schoolyard’, as Homer Simpson put it in an episode of the cartoon comedy back in the 1990s. Bullying goes on, but you don’t break ranks and tell the teacher, or else you’re a sneak. But it is slightly different in British state schools over here. Bullying goes on, but it is not supposed to be tolerated. Whether it is in fact depends very much on the individual head master/mistress/principal. I’ve known headmasters, who were very definitely strongly against it. Others much less so.

Public schools are supposed to be the same, but the attitude revealed in Danzier’s book suggested that Eton, and presumably the others, in fact tolerated it. The reviews almost gave the impression that despite the disgust by many of the interviewees about how they had been mistreated, the dominant attitude was almost that it was just jolly schoolboy japes. Nothing more. Don’t worry, they’ll get over it. One ex-public schoolboy told me that the attitude is that after you’ve been bullied, you go on to bully the younger boys in your turn as you go up the school.

And power is very much involved. I’ve also been told by those, who have gone through the system that the elite send their children to the public schools not because they necessarily give them a better education – and indeed, stats show that actually state school kids do better at Uni than public schoolchildren – but because it gives them access to the same kind of people, who can help their careers.

It’s about the old boy’s club, and the old school tie.

Which, together with the abuse, means that the boys preyed upon are expected to take it, because one day their abuser will be able to do something for them in turn, in politics, finance, business, whatever.

Which sounds exactly like the mindset behind the abuse here. Powerful men, who tell those they’re preying on that they’ll help them out if they just submit to their advances. But if they don’t, they’ll never work again.

Private Eye, in itself, isn’t a radical magazine. it’s founders – Peter Cook, Willie Rushton, Richard Ingrams and co. were all solidly middle class, ex-public schoolboys. As is Ian Hislop. With a few possible exceptions, the Tory cabinet is solidly aristo and upper-middle class, as is the senior management at the Beeb.

Which probably explains why the Eye and Have I Got News For You yesterday night decided to treat the subject of sexual harassment as a joke, even if Jo Brand, as a feminist comedian, made it very clear that to many women it wasn’t funny.

Vox Political on Ian Hislop and the Beeb’s Anti-Corbyn Bias

December 17, 2016

Mike early today put up a post commenting on another example of the Beeb’s bias against Jeremy Corbyn, this time on last night’s Have I Got News For You. Hislop had made the comment, When you find yourself agreeing with Jeremy Corbyn, you know the country is in a mess.’

Mike states

If the BBC had any real interest in its stated commitment to political impartiality, one of the other panel members, or guest host Gary Lineker, would have jumped in to say that agreeing with Theresa May and the Tories is what put the country in a mess in the first place. But that didn’t happen.

And concludes

This man is the editor of Private Eye. Do you think he bothers to keep his political bias out of the magazine? Neither do I.


I don’t have to speculate if Hislop is keeping his own personal political bias out of Private Eye. I’ve stopped reading it because he blatantly hasn’t. There are plenty of stories attacking Corbyn and the ‘click-bait’ web site that supports him, The Canary, but absolutely none supporting the Labour leader. The satirical magazine has been running a feature, Focus on Fact, which is devoted to attacking him. This seems to come from embittered Blairites, as many of the stories in there seem to be about internal party disputes from the 1980s.

I’ve blogged before about how I’ve stopped reading the Eye because of this consistent bias against Corbyn, despite the excellent work the magazine has also done attacking privatisation, including that of the NHS. But it needs to remembered that Private Eye and its founders were very much part of the establishment. Richard Ingrams, Willie Rushton, Auberon Waugh, Peter Cook and Ian Hislop himself are all very middle class, ex-public schoolboys. Auberon Waugh was notorious for his own extremely Tory and reactionary views, writing columns for the Torygraph sneering at the Greenham women and teachers, for example. His family were also connected to MI5, and he may have been one of the conduits for the intelligence agency’s attempt to smear Harold Wilson as a KGB agent in the 1970s, according to Lobster.

The Eye is not just biased about domestic politics. It has frequently run pieces about the Ukraine in its Letter from… column, which has unwaveringly presented the line that the current vile regime in Kyiv is entirely democratic and is under threat from Putin, the new Grand Duke of Moscow, who is trying to set himself up as the next Tsar of all the Russias and the true heir to Ivan the Terrible. There is no mention that the current Ukrainian regime includes neo-Nazis, determined to persecute genuinely independent journalists, and who have beaten and brutalised members of the Ukrainian left, just as the regime is genuinely responsible for persecuting ethnic Russians and Russian-speaking Ukrainians.

As for the BBC, I recently posted a piece about a book I found in Waterstones, The BBC and the Myth of Public Broadcasting, which makes the case that the BBC is extremely biased towards the corporate establishment and the Conservatives. This should surprise no-one on the left. Mike and several other left-wing blogs have published articles about the finding by academics at Glasgow, Edinburgh and Cardiff Universities that the Beeb is more likely to favour Conservative MPs and managing directors and spokespeople for the stock exchange over Labour MPs and trade unionists. And the Corporation is also very culpably silent about the privatisation of the NHS.

Hislop’s comment last night is another example of this bias. It’s also the reason why I don’t buy Private Eye, and indeed, can no longer stand watching Have I Got News For You.


Harry Ryder on Why He Also Doesn’t Buy Private Eye

September 6, 2016

On Saturday I put up piece about how I hadn’t bought Private Eye last Friday, because once again it was bashing Corbyn for the Blairites. The Eye has published a lot of excellent pieces attacking the privatisation of the NHS, workfare, benefit sanctions and the work capability test, policies that ultimately have their origins in Thatcherism, and which have been supported, if not actually introduced by Tony Blair and New Labour. But the magazine, like the rest of the media, is determined to attack Corbyn and anyone who supports him. Which suggests that Corbyn might just be a bit too serious about reversing Thatcher’s legacy of misery and impoverishment for the magazine’s corporate backers and the comfort of its editor, Ian Hislop.

The post clearly resonated with a lot of people. Ulysses, one of the regular commenters, remarked that it was part of the reason he hadn’t bought a paper for years, preferring to rely on bloggers like Mike over at Vox Political, Johnny Void and myself. Thanks, Ulysses!

Another commenter, Harry Ryder, also posted this comment about his own dissatisfaction with the magazine.

I just can’t buy Private Eye since their attacks on Corbyn. Before that it was my favourite magazine and I’d really look forward to buying it every other Wednesday. Never thought that would come to an end, or that the Eye would take such a stance on the Establishment’s corrupt attempt to remove Corbyn. I mean sure, I would expect them to take the piss out of him, not expecting it to act as a fan sheet, but they seem to be actually waging a campaign against him. They exhibit exactly the same level of indignation against Corbyn as they did against Blair, which is weird because Blair was a corrupt, dodgy, unscrupulous right winger and Corbyn isn’t. All the stunts being pulled by the PLP and NEC at the moment are exactly the sort of things that the Eye used to expose amongst Local Councils and Local Party Organisations writ on a National Scale. Yet for some reason they’re ignoring it, sometimes even cheerleading it.

I always had a strong personal identification with this magazine and so feel kind of personally betrayed by their stance on Corbyn. And yes I am guessing I am far from unique in this so hopefully The Eye will start to feel some pain in their back pocket because of this.

It’s not that I have stopped buying it as a protest. It’s just that I don’t identify with its values any more.

Very many people are feeling the same. I don’t know why the Eye should be so biased against Corbyn, but I can make a few guesses. Firstly, the magazine’s founders were all very establishment. Peter Cook, Willie Rushton, Richard Ingrams and Auberon Waugh were all very middle class and privately educated. So’s Ian Hislop. Waugh had extensive connections to MI5, which may play a part in it as Corbyn was sceptical of British policy in Northern Ireland, and doesn’t share the raging eagerness of the establishment to start a war with Russia, as predicted by a former NATO general in book about how by May next year Putin will have invaded Latvia and we’ll be at war. Having lived through the fear of nuclear Armageddon in the ‘new cold war’ begun in the 1980s by Thatcher and Reagan, I can say categorically that this is an insanely stupid idea. The apparent eagerness of the establishment to start a war can be gauged from the way one of the journos deliberately misreported Corbyn’s comments about the possibility. He stated that Corbyn had said that he wouldn’t defend a NATO ally if it were attacked by Russia. He said no such thing. He made it plain he would defend a fellow NATO country, but would do everything he could to stop it coming to armed conflict first. But clearly, that wasn’t good enough for the journo, who had to lie to give the story the anti-Corbyn spin his corporate masters and editors clearly wanted.

I also suspect that part of this desperation to smear Corbyn is motivated by the need to find advertising revenue. The Observer, which is nominally a left-wing paper, actually has a very wealthy readership, and this was one of the reasons it was so hostile to the Labour Party under Michael Foot in the 1980s. My guess is that the Eye’s readership is similarly better educated and rather more affluent than other groups. All the newspapers are taking hits from the internet and the rise of alternative news sources online, and I think the same might be happening to the Eye. In which case, they’re going to be under the same pressure as other newspapers and magazines to maintain their appeal to advertisers. Following the Second World War, many of the left-wing or radical British papers folded, or became more right-wing, as the cost of running a paper increased, coupled with the difficulty they faced finding advertising. With a few notable exceptions, advertisers didn’t want to appeal to the working class, preferring the social classes with higher disposable income. I think the same process is going on here, including with Private Eye.

The result is that the Eye, which should be treating Corbyn no better or worse than other politicos, has firmly joined the rest of the press in attacking him. And so it’s effectively turn to defending Thatcherism against the politician most determined to overturn it.


Lobster on Private Eye’s Smearing of Harold Wilson

August 13, 2016

Private Eye’s continued attacks and smears against Jeremy Corbyn on behalf of the New Labour establishment aren’t the first time they’ve run smears against a Labour leader. Of course, the Eye’s business is mocking just about every public figure, including and especially politicians. But sometimes this becomes something much more sinister: deliberate disinformation on behalf of the Secret State.

In the 1970s the British and American secret services were convinced that Harold Wilson was a KGB agent, including the head of the CIA, James Jesus Angleton. Various individuals connected with MI5 discussed overthrowing him in a coup, and imprisoning radical journalists, along with other subversives, in an internment camp in the Outer Hebrides. I’ve blogged about this before. It’s in ‘Red’ Ken’s 1987 book, Livingstone’s Labour. Francis Wheen, a Guardian journalist and frequent guest on BBC Radio Four’s topical comedy quiz, The News Quiz, also discusses the paranoia about Wilson and the plots to unseat him, including the formation of private armies and articles by the Times demanding that he be replaced by a coalition government. One of those, who also believed Wilson was a Soviet agent was a junior Conservative politician, Margaret Hilda Thatcher. Many of these conspiracy theories were based on forged documents circulating in the media, which look very much like they were concocted by MI5 as a deliberate attempt to spread dissatisfaction. And one of the magazines that ran this disinformation was Private Eye.

Lobster, in issue 17 for November 1988 ran an article by Steven Dorril, then the magazine’s co-editor with Robin Ramsay. Entitled ‘Five at Eye’, this reported and commented on a piece published the year previously by the Guardian that the Eye may have been used to spread this deliberate black propaganda. Much of the material was published in the Eye by Auberon Waugh, who predictably denied any secret service involvement. In fact, Waugh had extensive connections to MI5 and also the extreme Right. He tried to join the Foreign Office, being recommended by MI5’s head, Roger Hollis. Hollis’ brother, Christopher, was his godfather. Christopher Hollis had been a member of Oswald Mosley’s British Union of Fascists, was a contributor to various far right periodicals like Action and the World Review. During the War Waugh’s family had connections to those working in Middle East intelligence including Tom Driberg, the Labour politician, who also contributed to the Eye and MI5. Another colleague was Roger Fulford, who had also worked with Hollis. Auberon Waugh’s first job was at the Torygraph, and Dorril comments that it looked very much like an internal MI5 posting. In the 1970s the Washington Post claimed that the London papers were ‘flooded’ with intelligence assets, specifically referring to the Torygraph. One of Waugh’s closest collaborators at the Eye was Patrick Marnham, a contributor to the magazine’s ‘Grovel’ column.

When Wilson was re-elected in 1974, Marnham started receiving information packs from MI5 through a colleague on the Times. This material discussed Wilson’s position at the Board of Trade issuing import licences to a group of import-export dealers, known as the ‘East-West Traders’, who did business with the Soviet Union. Martin Tomkinson, another Eye journalist, stated he had a contact with the intelligence agencies, who believed that Wilson was too concerned with promoting Anglo-Soviet trade. The traders, who included Sir Rudy Sternberg, Lord Plurenden and Lady Beattie Plummer, were suspected by MI5 of being Soviet agents. In fact, Wilson discovered that Sternberg was a spy, but for MI6. Dorril’s article also contains a selection of pieces from the Spectator and the Eye, and the MI5 documents leaked to Marnham, with appropriate comments. The article also contains snippets from Dr Kitty Little’s pamphlet, Treason at Westminster, which was similarly paranoid about the East-West Traders, and by Peter Dally, who wrote for Asian Outlook. Both Dally and Birdwood were British representatives to the World Anti-Communist League, a far-Right organisation that included extreme Conservatives and outright Fascists and Nazis.

Reading between the lines, my guess is that there still is a link to MI5 at the Eye, despite the fact that it has, on occasion, been quite prepared to challenge the official line, such as over the Lockerbie bombing. All of the Eye’s founders – Richard Ingrams, Peter Cook, Willie Rushton, Auberon Waugh were British public school establishment. One other frequent contributor was John Wells, who was the French teacher and headmaster at Eton. Its present editor, Ian Hislop, comes from the same background. The real radical at the Eye was Paul Foot, of the ‘Footnotes’ column, which has continued after his death as ‘In the Back’. Foot was accepted, however, because he also came from the same middle class, public school background, and shared their tastes.

If the intelligence services are involved, it’s probably because Corbyn and the Labour left threaten the dominance of the Israel lobby within the Labour party. Blair was very close to the Zionists through Lord Levy, and the accusations of anti-Semitism directed against Jeremy Corbyn and members of the Labour left stem from the fact that they have criticised Israel for its persecution and the ethnic cleansing of Palestine. The Zionists have become particularly shrill and defensive because the BDS campaign is having an effect in forcing Israeli businesses out of the occupied territories on the West Bank. Despite the inquiry and its finding that Blair was what his opponents had told the world all along – a warmonger – this is all about protecting Israel and maintaining the neocon policies in the Middle East.


Losing Patience with the Anti-Corbyn Bias in Private Eye

August 7, 2016

I’ve finally lost patience with the persistent bias against Jeremy Corbyn in Private Eye. I read the magazine regularly, and much of it I agree with and admire. It has over the years published some superb pieces attacking privatisation, the dismantling of the welfare state, the privatisation of the NHS, and the persecution of the severely disabled by Atos and its successor Maximus. It has also shown itself quite willing to challenge British foreign policy. For example, it has published numerous pieces rebutting official claims that the Libyans were responsible for the Lockerbie bombing, and instead pointed the finger at Syria, who were not accused as George Bush senior needed their help during the first Gulf War. It has also done admirable work defending the bereaved relatives in the Deepcut inquiry, challenging the official story that all of the victims committed suicide and attacking the Army’s and police’s apparent cover-up of what looks very much like murder on an army base that was out of control, with rampant bullying and the sexual abuse of female squaddies.

And yet, despite all this, the magazine has joined the rest of the press pack in attacking Corbyn as ‘unelectable’, mocking, smearing and denigrating his leadership at every turn. For the past few weeks, it has been running a strip, ‘Focus on Fact’, which appears to have been written by the Blairites, and mostly revisits spats with Jeremy Corbyn and the extreme Left back in the 1980s. They’ve also published other pieces firmly showing their pro-Blairite bias. For instance, in this fortnight’s issue, there’s a piece defending Angela Eagle’s claim that Corbynistas threw a brick through her window, and attacking the good folks on the internet that have attempted to refute it as ‘conspiracy theorists’. They’ve also decided to criticise Corbyn because – gasp – he’s dared to appear on RT and Press TV. I intend to blog more deeply about both these issues. However, for now I’ll just say that the story about the brick thrown at Eagle’s office is false. It didn’t come through her window, and the area is marked by vandalism. There’s no evidence linking it to the Corbynites, and the entire accusation just comes from Eagle. As for RT and PressTV, this is more or less a return to the ‘red baiting’ of the Thatcherites in the 1980s, when they attacked Ken Livingstone and his group as Communists. This included members of the left-wing Tribune group, who had written articles for Soviet and Marxist magazines, but were themselves not Communists. RT stands for Russia Today, and is the Russian state broadcaster, while PressTV is run by the Iranian state. Both of these are extremely authoritarian countries which are notorious for their persecution of independent journalists. But I’ve used material from RT, because it gives a genuinely left-wing perspective on politics and events in America and the West, such as American imperialism and the exclusion of radical voices from official American politics. Very few others broadcasters are going to discuss these issues, with the noble exceptions of internet programmes like The Young Turks and Democracy Now. They put on the stuff that you won’t read about in our papers, or see on BBC TV, and increasingly not on Channel 4.

So what has prompted the Eye to attack Corbyn? I can’t be sure, but it strikes me that it’s probably due to the very upper middle class background of the magazine itself, and the fact that, despite its excellent record in many areas, none of its founders were in any sense radicals. Peter Cook, Willie Rushton, Richard Ingrams and John Wells were all stout fellows, but they were very ‘establishment’. They were public schoolboys, a point I can remember being made by the panel at an event on the late Peter Cook one year at the Cheltenham Literary Festival. John Wells, who in my opinion was one of the funniest of British comedians and comic actors, was the former French teacher and headmaster of Eton. You don’t get much more establishment than that. I once heard Humphrey Carpenter describe Auberon Waugh as a ‘Tory anarchist’, presumably meaning he that he was instinctively a man of the Right, but was also acutely aware of their stupidities and failings as well. I think this characterisation probably applies much more to Peter Cook. Cook seemed to me to be resolutely cynical in his politics. When he was at university, he joined all three mainstream political parties so he could laugh at them equally. By contrast, Waugh, who also wrote columns for Private Eye, always struck me as just a sarcastic right-winger sneering at the Left. Ingrams was notorious for having a bitter hatred of gays. After leaving the editorship of Private Eye, he founded the Oldie, a magazine for the elderly. I asked my mother once if she’d read it. She had, but didn’t like it, declaring it to be ‘snobby’. The only genuine left-winger on the team was Paul Foot, and he fitted in because he came from the same privileged background, and had the same very upper-middle class tastes in food and drink as the rest of them.

Ian Hislop, the current editor, is no different. He’s very public school, and his father was some kind of army officer or colonial administrator in Nigeria. And he also shares other parts of the accepted political wisdom. A few years ago on Have I Got News For You he declared that, regardless of the attacks the Tories were getting for their austerity policies, Labour would also be required to cut spending on the welfare state. This is very much the standard view, which is also followed slavishly by Beeb broadcasters. The Kushners attacked it, and the media consensus surrounding it, in their book Who Needs the Cuts?, which contains numerous examples of BBC broadcasters and journos uncritically repeating what is basically Neoliberal propaganda. Hislop wasn’t mentioned, but he was clearly another who had uncritically accepted this view.

And Corbyn isn’t the only Left-wing politician to be have been unfairly attacked by the Eye. Tony Benn was regularly pilloried as a ‘swivel-eyed loon’, despite the fact that the people, who knew him said that he wasn’t a fanatic, but a thoughtful man who carefully considered what the people around him were saying and consulted their opinions before reaching a decision. But the received, Fleet Street wisdom in the 1970s and ’80s was that Benn was a fanatic and a madman.

As was ‘Red’ Ken Livingstone. Livingstone was also attacked as a ‘Communist’, despite the fact that he wasn’t. He used them, and occasionally used the same type of language, but wasn’t, in fact, a Marxist. But hasn’t stopped the Eye from calling him Ken Leninspart. And most of what Livingstone talked about in his interviews with the press when he was head of the GLC was boringly mundane. However, this was routinely ignored, and the only parts of the conversation – which in actual fact were only very small parts of what he said – which were printed and repeated were those which presented him as an extremist – profoundly anti-racist, pro-feminist and pro-gay. Which was too much for a Britain that was much more traditional and conservative in its attitudes towards race and gender than today. This was a time when the Black and White Minstrels were mainstream TV with a mass audience, despite being based on 19ith century parodies of Black, slave entertainment.

Benn and Livingstone were both attacked by the media because they were left-wing Socialists. Benn advocated extending nationalisation to a further 25 companies, as recommended in a report by his own party. One journo for the Sunday Times said that this was probably the reason why the press hated him, because editors and proprietors feared that eventually he would nationalise them. And ‘Red’ Ken was similarly reviled because he was in favour of industrial democracy and worker’s control, which shocked and outraged the media. The press did not, however, try to refute their ideas, and so took the tactics of sheer ad hominem abuse. My guess they were afraid to, because either they couldn’t, or they were afraid that simply discussing them would make them popular with the proles.

And I think this is true of the press today and its attacks on Corbyn. They’re motivated by the same fear of genuine Socialism after the neoliberalism and privatisation of the Blairites. And this terror is shared by Hislop and Private Eye, which despite its subversive tradition of satire and exposing abuse of power, isn’t really a radical magazine. Hislop and no doubt many of his contributors come from the upper middle classes, which own industry and continue to expect to take a leading role in British government and society. Jeremy Corbyn threatens them, just as Tony Benn and Ken Livingstone did before him. And so Private Eye joins in the abuse sneering and smearing him.


Adam Curtis’ Bugger: A Century of Paranoia, Incompetence, Failure and Smears in MI 5

January 11, 2015


Agent ‘Whisters’ of the elite Gerbil Squadron. Danger Mouse and Penfold were unavailable for comment.

As the Human Rights Blog has warned, this week the government is trying to rush through further legislation that will diminish traditional British freedoms as part of its anti-terror campaign. These measure are ill thought out, and represent potentially serious breaches of human rights and justice. Yet they have apparently support from both sides of the House, and criticism has been extremely muted. Anyone who genuinely believes that these measures will be administered by a sober, professional intelligence service, concerned for justice and with a clear and objective view of the threats to Britain from without and within should read the post on Adam Curtis’ blog ‘Bugger’ on the BBC site at It has the slogan ‘Maybe the real state secret is that spies aren’t very good at their job, and don’t know very much about the world’.

MI5’s Real History: Incompetence and Paranoia

Curtis’ point is that MI5’s history from its inception at the First World to the end of the Cold War in the 1980s is largely one of incompetence and abject failure. It’s few successes were either the result of accidents, or actually due to efforts by outside agencies, like the police. Some of them have even fabrications by the agency itself, designed to promote itself. The image of cold efficiency promoted in John Le Carre’s novels, Tinker, Tailor, Soldier, Spy and Smiley’s People are completely opposite to the reality. In reality the agency has been riddled with failure and incompetence and torn by factionalism. And rather than having a clear, objective view of the world, the spies have been massively paranoid to the point where they suspected Prime Minister Harold Wilson of being a KGB agent, and did not actually believe that Communism had fallen.

William LeQueux, The 1906 Invasion Scare and the Foundations of MI5

Curtis’ post includes the story of how William LeQueux, who feared a coming war with Germany, offered his 1906 book The Invasion of Britain to the Daily Mail. The book was set in 1910, and designed to warn the British of the dangers of a possible German invasion. Lord Northcliffe accepted the book, but changed the German invasion route through East Anglia and the east coast, so that the Germans conquered towns, where there were actually Daily Mail readers. The result was a runaway success for the book, and an invasion scare, which saw people writing into the Mail informing on neighbours they suspected – falsely- of being German spies.

The scare led, however, to the creation of MI5. In 1914, the agency boasted that it had successfully broken a German spy ring, and imprisoned the captured agents. But as recent historians have uncovered, this was completely false. It was a lie designed to promote the new agency.

Cecil Day-Lewis and the Magnetic Mountain

During the 1930s, when the Agency was determined to guard Britain against the threat of revolutionary Communism, they placed Cecil Day-Lewis, Damian Day-Lewis’ father, under surveillance as a suspected Communist. This was because he had made a £5 donation to the British Communist party. However, they failed to find any further evidence that he was a revolutionary Marxist, despite the fact that he was the author of the poem, The Magnetic Mountain, hailed as the most revolutionary poem by an Englishman, which actually called for Communist revolution.

Factionalism and Percy Sillitoe

In the 1940s the agency had real success in turning German agents against their masters and sending them false information. But this success was offset by the development of vicious factionalism within the spy agencies. Curtis quote the journalist Philip Knightley on the atmosphere of failure and nepotism within the organisations. After the War, the new Labour government tried to clean the mess up by placing in charge Percy Sillitoe. Sillitoe had had great success before the War when, as Chief Constable of Glasgow, he cracked down on the razor gangs in the city. Sillitoe was treated with contempt and insubordination by the spies, he had been brought in to sort out. He was eventually forced out after a string of traitors were found, like Klaus Fuchs, who had passed nuclear secrets to the Russians. None of these had been unmasked by MI5, however.

Anthony Blunt

And the situation got worse with the scandal around Philby, Maclean, Burgess and co. When the agency was told that Anthony Blunt was a Communist mole in 1965, they were so embarrassed that they gave him immunity from prosecution, and he carried on with his job as the ‘surveyor’ of the Queen’s art collection. In fact the Queen Mother had known he was a Communist as far back as 1948.

Oleg Lyalin

The agency suffered a further setback in 1971 by one of its few real successes. This was the success of the Soviet agent Oleg Lyalin for drunk driving. Lyalin wanted to stay in Britain with his British mistress, and in exchange for this he named 105 Soviet spies, who were then deported. This effectively broke the Soviet spy network in Britain, and left the agency with very little to do. The British government and the civil service were extremely suspicious about the agency’s claims that there was a continuing Soviet threat in the UK. Ted Heath, the Tory Prime Minister, also had a low view of them. He stated they talked the most dreadful nonsense, and were even paranoid of about Mirror readers they saw on the underground as a threat to British security.

The Hunt for the ‘Fifth Man’

Curtis also discusses the agency’s hunt for the ‘fifth man’ in Burgess and Maclean case. This was prompted by the fact that MI5 actually couldn’t accept the fact that the reason they hadn’t uncovered the moles was simply their own incompetence. No, there were further moles, secretly helping the Soviet spies, further up in the organisation. And so they accused a string of highly placed figures, including the head of MI5, Roger Hollis, the Labour Prime Minister, Harold Wilson and Sir Andrew Cohen, the former governor of Uganda.

Chapman Pincher, Nigel West and Peter Wright

Chief among those publishing these stories and accusations in the press were Chapman Pincher in the Daily Express, and Nigel West. I remember both of these journalists from their columns in those newspapers, and how they were promoted as almost infallible experts in the weird world of the spies. It’s interesting and amusing to find how misguided they were, and says much about the paranoid mindset of both those newspapers. One of the main people behind the accusation that Wilson was a spy was Peter Wright, the author of Spycatcher, whose publication also upset Maggie. Wright revealed one too many official secrets in the book, and so it was duly banned in Britain. But it remained freely available in the rest of the world, and so people in this country simply took the step of ordering it from America, Australia and New Zealand instead. The result was a farce, which Private Eye’s cartoonist, the humourist Willie Rushton, sent up in his book, Spythatcher.

And what was Wright’s reason for suspecting that Wilson was a spy? He had made a series of business trips to the USSR before becoming Prime Minister. And, er, that’s it. and he surrounded himself with people the agency didn’t like and didn’t trust. He did. Yes, really.

It got to the point where Maggie herself accused Lord Rothschild of being the ‘fifth man’, to the incredulity of both Labour and Tories. In 1986 the deputy leader of the Labour party, Roy Hattersley, backed by some of the Prime Minister’s own party, called in parliament for her to retract this spurious accusation.

Graham Mitchell and the Chess Conspiracy

The paranoia continued, however, with MI5 suspecting the international chess expert, Graham Mitchell, of passing on British secrets in the letters describing the chess moves he was playing by correspondence with other chess players in the USSR. The journalist James Rusbridger attempted to end all this by making clear that he believed the accusations were false, and journalists and the government misled by right-wing loonies in MI5. Unfortunately, he was found dead from a bizarre game of auto-erotic asphyxiation, and so the paranoia continued. Curtis quotes John Le Carre on the reality behind his novels about MI5. Rather than being cold professionals, they were really mediocre failures.

Michael Bettaney and Geoffrey Prime

The revelation of further moles in MI5 continued with the cases of Michael Bettaney and Geoffrey Prime. Bettaney was a former University Nazi, who admired Adolf and sang the Nazi party anthem in pubs. Despite this, he was recruited into MI5. After being posted to Northern Ireland, where he witnessed some of the horrors of the terrorist campaign first hand, he announced that was now a Communist. He was caught, because he began taking secrets home. He stuffed some of these into the letterbox of Arkady Gouk, the deputy head of the Russian embassy. Gouk didn’t know anything about Bettaney, however, and thought MI5 were trying to frame him. He thus took the secrets back to MI5 and informed on Bettaney.

Geoffrey Prime was a former RAF officer and a member of staff at GCHQ in Cheltenham. He left to work as a taxi driver, while also passing official secrets onto the Russians. He was caught as he was vicious paedophile, and his car was spotted in the area of one of the girls he assaulted. After the police came round to interview him about it, he confessed to his wife, who then, three weeks later, informed the cops.

Percy Craddock and the End of Communism

What finally discredited MI5 and the spies was their utter failure to predict the end of Communism, or even to accept that it had actually occurred when it had. The head of MI5, Percy Craddock, believed that the apparent collapse of the USSR and the Soviet bloc was a ruse, and that the USSR still remained, poised for world domination.

This was precisely the same attitude as various far-right conspiracy nutters in the American mid-West in the 1990s. They too didn’t accept that the USSR had collapsed, and so devised elaborated conspiracy theories in which it was still covertly existing. Among some of the more bizarre of these theories was that the Russians had secretly established bases just across the border in Canada and Mexico. On a given, tanks would pour out of these bases in preparation for the invasion of the Land of the Free. I don’t think Craddock was as far gone as to believe that, but from the sound of it he was still very far from reality.

Failure to Predict Fall of Shah in Iran

Faced with this manifest failure to accept facts, even Thatcher lost patience with them. The parapolitical magazine, Lobster, has been saying since the 1980s that the British intelligence agencies were corrupt, out of control and incompetent. They point out that the only Prime Minister in the ’70s and ’80s who actually bothered to read their reports was Maggie Thatcher. All the others thought they were rubbish. And on the international scene, none of the intelligence agencies predicted the fall of the Shah and the Islamic Revolution in Iran. The closest they came was the CIA’s prediction that the Ayatollah Khomeini would return to Iran to act as a Gandhi-like figure of peaceful protest.

If only.

The Gerbil Counterspies

One of the weirder schemes of the spooks at MI5 was to use gerbils to identify spies and terrorists. The idea was that they would identify them from the smell of their extra sweat they produced from fear. This had to be abandoned, as the gerbils couldn’t tell the extra sweat from terrorists on airplanes from that of people who were simply scared of flying. Hence the photo at the top of the post.

How Competent are the Spies Now?

Curtis makes the serious point that the spies are in control of vast budgets, and claim that they have reformed. The mistakes of the past could not be made today. But we, the public, cannot be sure, because the agencies are secret, and we can’t be informed how they’ve changed for security reasons.

Wrongful Internment Iraqi Students

This has very serious implications for human rights abuses in this country. Curtis begins his piece with the story of 33 Iraqi Ph.D. students, who were interned as potential terrorists and spies in 1991 during the War with Iraq. The students were all listed in a letter the Iraqi embassy had sent to the Bank of England, requesting that their student grants should not be frozen. The letter had been signed by the Iraqi deputy military attaché. MI5 considered this clear evidence that they were spies, and so they were interned at Rollestone Camp in Salisbury Plain. IN fact the military attaché was also the official in charge of administering the grants.

The students were later released after MI5 was challenged to produce the evidence showing that they were spies. They hadn’t any.

In the meantime, the students had been detained without either they or their lawyers knowing the reasons for it.

Threat from Secret Courts and the New Anti-Terrorism Act

The Human Rights Blog, in their post about the new anti-terror legislation, has raised its concerns that these measures are a further attack on British freedom, and that the potential for terrible miscarriages of justice is great.

The Angry Yorkshireman over at Another Angry Voice, Tom Pride, Johnny Void, and Mike over at Vox Political, have also raised their concerns about the secret courts planned by the Tories and Lib Dems. These courts will examine the cases of suspected terrorists in closed session, so that the accused and their lawyers may not know what they evidence against them is.

The danger that British citizens will be either exiled or interned as terrorists without an open trial, on the flimsiest evidence, is thus very real. So real it cannot be ignored.

The Tories, Lib Dems and the supporters of this bill across the House have shown that they fear British freedom as much as they fear the terrorists. They are knee-jerk authoritarians, and this bill should be stopped immediately.