Posts Tagged ‘The Sunday Times’

Three MPs Split from Tories – But Will Media Ignore It?

February 20, 2019

Here’s an interesting development. Heidi Allen, Anna Soubry and Sarah Wollaston have finally split from the Tory party. They gave a press conference at lunchtime today, which was streamed live by Channel 4 News. The video of it, which is about 3/4 of an hour long, is on YouTube. I won’t put up it up, as I’ve done no more than see five minutes of it so far.

But what is interesting is its virtual disappearance from the videos that first appear in my YouTube feed. All the videos there in the ‘Breaking News’ section instead have been about Shamima Begum and Sajid Javid’s denial of her British citizenship. These are videos that have been put up by the Scum, the Times and Sunset Times, and ITV News, as well as the Guardian. Now these videos are more recent than that about the Tory Splitters. They were all posted within the last couple of hours. However the split should cause considerable embarrassment to the Tories and their lackeys in the press, who yesterday were in a feeding frenzy baying over the Labour Splitters. They were running headlines like ‘Leader Who’s Lost the Plot’, which I think was the headline about Corbyn in the Scum or Heil. But any controversy over the defection of the Tories is going to be very muted. One of the commenters to the Channel 4 video on YouTube remarked that there need only be five more Tories leave the party, and their majority in parliament collapses to the point where even the alliance with the DUP won’t save them.

Which rather puts the Tories in the same position as the minority Labour government in the mid-70s, when Harold Wilson also only had a majority of five MPs. I think this was also the time of the Lib-Lab pact, when Labour had to rely on the support of the Liberals.

Just like Tweezer now has to rely on the DUP, and has to rely for her majority on a pact with the DUP.

But as with the massive racism in the Tory ranks – the party is institutionally islamophobic – the Beeb and the right-wing press will far prefer to dwell on the anti-Semitism allegedly rife in the Labour party and the split from their ranks. Which should also show why people can’t trust the lamestream media, and are better off getting their news from alternative sources, like the Canary, Another Angry Voice, Vox Political, Pride’s Purge and all the other great, Zelo Street and all the other great, left wing news sites and bloggers.

Mike Smeared Again by Fake Anti-Semitism Accusers for Comic Strip

November 3, 2018

The Blairites and the Israel lobby must be getting the jitters about Mike and his forthcoming hearing to clear his name in the Labour party. And it looks like they’re absolutely terrified that he’ll get the money he needs to sue the newspapers and individuals that started the smears for libel. So they’ve decided to smear him again.

In a piece he put up on Thursday, Mike explains how he was told by a friend through email that a bunch of clowns calling themselves JVLWatch were on twitter. They were targeting those, who had contributed to his crowdfunding campaign to raise money for his libel case by misrepresenting a strip Mike created and wrote for his small press comic, Violent. Violent was Mike’s tribute to Action, the 1970s comic that drew outrage for its violent, gory content and ended up being banned. Its creators then went on to produce the mighty 2000AD. The strip JVLWatch cited as proof that Mike’s a Nazi is his satirical strip, ‘Hardboiled Hitler’. In this strip, Der Fuehrer is given superpowers similar to those of captain America. But while Cap’s powers are acquired decently, Hitler instead steals the syringe containing the supersoldier serum, and injects it into himself in a disgusting toilet.

Mike makes the point that he wrote the strip to satirise Adolf and Nazism, and to warn people about the dangers of their return. The Sun and the Sunday Times also tried to use the strip to show that Mike was a Nazi, and their case was dismissed out of hand by IPSO. As for Hitler punching through gas clouds to justify Aryan supremacy and the extermination of Jews, as JVLWatch claim, this is nothing of the sort. Yes, the strip shows Hitler surrounded by clouds of poisonous gas, but it’s the type coming from the Fuehrer’s bottom. Hitler suffered from meteorism – chronic flatulence. Apparently when he was in full rant, the noises from his rear end sounded off like cannonades. This is obviously not the image the Nazis want to present of their Aryan messiah. And so it is definitely one of the images Mike was determined to show in the strip, to present him as a kind of Fascist ‘Barry Fartpants’. And so Mike included in his piece about the accusation this image:

The caption for it on Mike’s blog is:

—Extreme flatulence: According to JVLWatch, this is a sign that Hitler is being portrayed as a superhero. How many superheroes do YOU know who have the farts?

Well, there is one: Mr. Methane, a man who turns up in superhero costume and makes his living breaking wind in supposedly funny and amusing ways. Like the original Le Petomane in 19th century France, who could fart the tune of the Marseillaise, ending with the fall of the Bastille. But he’s the only one.

For further information, go see Mike’s blog, where you can read the defence he gave to IPSO, and a story from the strip to show this mocks Hitler as a clumsy, posturing clown.

See: https://voxpoliticalonline.com/2018/11/01/fake-anti-semitism-accusers-are-fabricating-hate-to-turn-opinion-against-the-innocent/

Now I’ve some interest in the ‘Hardboiled Hitler’ strip, because I studied the rise of Fascist and Communist regimes as part of my history degree at College in the 1980s. Mike asked me for bits of historical information about Hitler and his squalid, murderous band.

And I confirm that Mike’s intention was always to satirise and humiliate the Nazi leader. He very definitely had no intention whatsoever of making him appear glamorous, or glorifying the Nazi regime.

And the literary style Mike is using to satirise Hitler is called ‘mock heroic’. It’s been used in British literature since at least the 18th century. In it, you give the objects of your ire a heroic treatment in order to show up their failings and paltry character. Which Mike has done here admirably.

I can also remember talking to Mike about the serious issues of the Nazi regime. At that stage, I don’t think Mike had any firm ideas regarding the story, but he was determined that if it did cover issues like the Death Camps, these would be presented absolutely straight. They would be written as grim as possible, with every sympathy going to the Nazis’ victims. Because the systematic slaughter of innocents, Jews, Blacks, or anyone else, is never, ever a laughing matter. He made it very clear to me that if he did show that aspect of the Nazi regime, it would be to shock readers with the terrible reality, to make the point that Nazism, although a suitable subject for satire and comedy, was also absolutely horrific. To make the point that the Nazis deserve to be sneered and laughed at, but the danger they represent should never be underestimated.

I should also point out here that the British comics milieu, as it is now, is very definitely not racist. Certainly not the parts I’ve seen. Mike and I grew up reading Marvel Comics, enjoying the creations of Stan ‘the Man’ Lee, ‘Jolly’ Jack Kirby and others. The American comics industry was the creation of American Jews, as shown in the book about the origins of the superhero strip, Men of Tomorrow. The creators of Superman, for example, Jerry Siegel and Joe Shuster, were both Jewish. As is Stan, and Jack Kirby. The Jewish background of Superman’s creators may explain why the Nazis hated the Man of Steel. They attacked him as a Jewish plot to destroy Aryan culture. The last thing Hitler wanted was a guy with superpowers, devised by two Jewish blokes, flying around defending Truth, Justice and the American Way, and particularly not Democracy. If you want to see something of the background in which many of the creators of the American comics industry grew up, try Will Eisner’s A Contract with God and Other Tenement Tales.

American comics often explicitly dealt with racism and prejudice. In one episode of the Superman radio series, the Man of Tomorrow went into action against the Klan. The episode was praised by civil rights and Jewish groups, including the NAACP – National Association for the Advancement of Coloured People. In the 1970s both DC and Marvel characters went out, exploring the contemporary racial issues around them. New, Black characters were created. In Marvel, these were the Falcon, Brother Voodoo, Powerman, alias Luke Cage, hero for hire, and the X-Men’s Storm. In fact the X-Men can be read as a reflection of the position of racial and sexual minorities in America. They’re a persecuted underground of people, set apart from normal society, like people from ethnic minorities and gays.

And these stories would deal explicitly with the horrors the Nazis perpetrated against the Jews, and would still like to do. I can remember reading one comic, in which the transhuman Nazi villains Armin Zola and his buddies were trying to create the Cosmic Cube. This was an object that gave its possessor godlike powers over the entire cosmos. They were using humans, wired up into a computer, to perform the calculations needed to create the artifact. However, the calculations were so difficult, they burned out the brains of the unwilling human components, leaving them mindless, drooling idiots. And so the people they were using in this grotesque experiment were Jews. The strip featured the attempts of the story’s heroine to save to her lover, Yusuf Tov, from this fate. And tragically, she’s unsuccessful.

I’m very much aware that this is a science fictional treatment of the Nazis, and that objects like the Cosmic Cube don’t exist. And Nazis themselves don’t look like Arnim Zola, who had upgraded himself through high technology so that he was now a TV with arms, legs and an aerial where his head should be. But it made the point that the Nazis had absolute contempt for human life, and regarded Jews as worthy only of exploitation and murder.

And on this side of the Atlantic, there was Pat Mills and the recidivists of 2000AD, the Galaxy’s Greatest Comic. Many of the strips there had a very definite anti-racist content. ‘Strontium Dog’ was set in a future Britain devastated by nuclear war. The Strontium Dogs of the title were mutant bounty hunters, named after Strontium 90, one of the products of nuclear fallout. These were deformed men and women, who were forced to live in ghettos. By law, bounty hunting was the only job they could do. And when they travelled anywhere around the galaxy, it was very definitely in steerage. The strip’s hero was Johnny Alpha, his norm partner Wulf, and their alien friend, the Gronk. One story in the 1980s was about the attempts by Nelson Bunker Kreelman, Alpha’s father, to exterminate Britain’s mutants while trying to hide the fact that his son was one of them. It’s definitely not hard to see that the strip was an anti-racist metaphor.

As was ‘Nemesis the Warlock’, set in a far future where Earth was under the control of the Terminators, a Klan-like outfit led by their Grandmaster, Tomas de Torquemada. They were a pseudo-religious order, who had led humanity into a new Dark Age, and were rabidly against all forms of alien life. Their leader took his name from his own hero, the head of the Spanish Inquisition in the 15th century.

Mike was given considerable assistance with Violent by many professional comics writers and artists, many of whom have worked for the mighty 2000AD. They’re great people, immensely talented, and if they had thought for a single minute that Mike’s strip was a genuine glorification of the Nazis, they wouldn’t have touched it or him with a bargepole.

As for the group which made these despicable allegations, their name reveals what they’re really terrified of: left-wing, Israel-critical Jews, and Jewish Corbyn supporters. Like Jewish Voice for Labour. And here we get into real racism and anti-Semitism. As I’ve also blogged about ad nauseam, the Israel lobby hate with a venomous passion self-respecting Torah-observant and secular Jews, who criticize Israel and support Corbyn. Because they give the lie to their propaganda that Zionism, Israel and Jewry are identical. And so they do everything they can to smear them as self-hating, anti-Semitic and use foul language against them, including wishing that they had died in the Holocaust. Tony Greenstein has made the point that Zionism is a Jewish form of anti-Semitism, because it holds that gentiles and Jews are fundamentally incompatible and that gentiles will always hate Jews. Hence their contempt for diaspora Jews, who wish to remain in their parents’ homelands, and who regard Israel with contempt for its colonialist maltreatment of the indigenous Arabs.

It is not Mike and his fellow comics professionals who are at fault here. It is the shabby people of JVLWatch, who had behind internet anonymity to smear and revile decent, anti-racist people and their campaign for a better, more inclusive, tolerant Britain.

Going Into Hospital Tomorrow for Myeloma Treatment

June 18, 2018

This is to let you know that tomorrow I will be going into hospital for about 3 weeks for intensive treatment for myeloma. This is a kind of blood cancer, in which the bone marrow produces toxins called paraproteins. These can cause anaemia, and damage the bones and the kidney, as well as leading to loss of calcium. I was diagnosed with it September-October last year after a routine blood test by the doctor revealed I was slightly anaemic. She referred me to the haematology department of Bristol’s BRI, who commenced treating me.

This is usually done for 6-8 months using a variety of drugs, which are different from those regularly used to treat cancer, and which don’t have some of their side effects, like hair loss. This meant going to the hospital once a week for an injection of the anti-cancer drug, and taking a variety of drugs, including an antiviral, to control the side effects. Most of these were pills, though one of the drugs was an anti-coagulant, which had to be taken twice a day by injection.

After this drug treatment has reduced the paraproteins as far as possible, they then take you into hospital for intensive treatment using the conventional cancer drug. This damages the immune system. In order to get it back up and running, they take stem cells from your own blood, store them, and then give them back to you. This consolidates the effect of the previous cancer treatment, and adds more time to the period of remission before the myeloma returns. I’ve already had my stem cells collected, which took a whole day connected to something similar to a dialysis machine. I’m due to be given the drug, and then the stem cells this week. I’m then due to spend the next several weeks in isolation at the BRI to protect me from disease while my immune system is still weak, and so that they can monitor me and make sure that the stem cells are properly taking hold.

I’ve received excellent care from the staff at Bristol’s various hospitals, not only the BRI, but also the hospitals in Southmead and Whitchurch. You are allowed to bring books and DVDs into hospital, as well as use laptops. I shall be taking a laptop into hospital with me, and hope to continue blogging while I’m there, if I can. If I can’t, for some reason, this is why.

I was in hospital being given a phosphate infusion as part of the anti-myeloma treatment the Sunday last year, when the CAA, the Sunday Times and the other right-wing papers libelled Mike as an anti-Semite and Holocaust denier, which infuriated me at a time when I could well have done without it.

I also understand that a number of other people have also been diagnosed with myeloma after random, routine blood tests. I’d therefore advise people to make sure that they have these done, even though they can appear to be an inconvenience. It could save them from more serious health problems later on.

Is Rupert Murdoch the Biggest Purveyor of Fake News?

January 14, 2017

Yesterday, I put up a piece commenting on a report in the I newspaper that the BBC had decided to set up a special team, Reality Check, to rebut fake news on the internet. James Harding, the head of BBC News, said that this wouldn’t be about policing the internet, and it wouldn’t attack the mainstream press.

This all rings very hollow, as at least in America, faith in the mainstream news outlets is at an all-time low. More people are turning to alternative news sources on the internet as a reaction to the bias and misreporting of the established news outlets and broadcasters. And the Beeb certainly has plenty of form when it comes to bias. Like editing the footage of the battle between the strikers and the police at Orgreave colliery during the Miners’ Strike, so that it appeared to show the miners attacking the police. The reality was the complete opposite. Barry and Savile Kushner in their book, Who Needs the Cuts, point out that the Beeb rarely allows a dissenting voice to be heard against austerity. When one is heard, they are interrupted or shouted down by the presenter, keen to maintain the government, establishment view at all costs. And Nick Robinson himself did a piece of deliberate misreporting worthy of TASS or Goebbels during the Scots referendum. He asked a question Scottish independence might have on the financial sector north of the border. Salmond answered it fully. This was then gradually edited down over successive news programmes, until it vanished altogether, with Robinson claiming that Salmond hadn’t answered the question.

So there’s plenty of very good reasons why you can’t trust the Beeb.

Now there is a considerable amount of fake news on the Net. The American elections have thrown up any amount of pure rubbish. In addition to the usual weirdness from the Ufolks, which claimed that Putin had told the Russian armed forces to prepare to defend the motherland against extraterrestrial invasion, there were the tin foil hatted claims of Alex Jones. Jones, the head of the conspiracy news site, Infowars, had come out with some truly barking, and very dangerous comments about Hillary Clinton. He claimed that she was part of some Satanic cult, which was abusing children from a pizza parlour in Philadelphia. She was also supposed to be demonically possessed, like Barack Obama, and may have been an alien or robot, at least in part. It’s entirely bogus, along with the reports others put up claiming that she suffers from a neurological illness contracting from eating children’s brains.

But the mainstream media has also produced bogus news. And one of the worst offenders is Fox News. Someone analysed how many of the stories Fox reported were actually true, and came out with the statistics that about three-quarters of the time they were rubbish. Put simply, if you watch Fox, you will be less informed that someone who doesn’t. There’s a reason why the network’s earned the nickname of ‘Faux News’. It’s very much like the old clip sometimes added to pieces on the internet, in which a man upbraids another for making an answer so stupid, that it’s lowered the IQ of everyone in the room, and the other needs to apologise. Well, that’s Fox writ large.

Fox News is also on the internet, along with many other newspapers and channels. So you can watch Bill O’Reilly tell lies about his career there. O’Reilly’s one of the channel’s veteran anchors. He was caught out claiming that he was actually in the Falklands or nearby parts of Argentina reporting during the Falklands War. He also witnessed a sectarian riot in Northern Ireland, and was present outside the house of one of the witnesses of the JFK assassination when he committed suicide. In fact, this was all shown to be bilge. In the Falkland’s conflict, for example, he was safely several thousand miles away in Buenos Aires.

Will the Beeb try and rebut some of the barking stories reported by Fox? No, of course they won’t. Fox is a mainstream news source, and is part owned by Rupert Murdoch, who also owns the Times and the Scum over here. The Scum is notorious for its bias and mendacity, but somehow the Times and its sister paper, the Sunday Times, has managed to avoid this. Sometimes you wonder why, as the Sunday Times has also carried bogus stories.

Like the time it claimed Michael Foot was a KGB agent called Comrade Boot, for which the former Labour leader successfully sued for libel. And then there were the ‘Clinton Crazies’. These were a group of journos around the Sunday Times and the American Spectator, who believed that Bill Clinton was a violent mobster. The former governor and US president was supposed to be importing cocaine from South America through an airfield in his state. He was also responsible for ordering the deaths of 20 + aids and other figures, who had displeased him. One of the journos responsible for this nonsense was so paranoid, that during an interview with another journalist he kept the curtains closed, and anxiously peered out into the street at various intervals, in case ‘they’ were watching him from a parked car. One of the hacks, who produced this tripe later saw reason, and appeared on one of Adam Curtis’ documentaries stating very clearly it was all crazy nonsense. But the Sunday Times published it.

But the Beeb very definitely isn’t going to tackle Murdoch’s rubbish, because Murdoch is the favourite of the various parties that have occupied No.10 in recent years, both the Tories and New Labour. In exchange for favourable publicity for the Murdoch press, they’ve been very happy to concede greater advantages to the media mogul, despite numerous conflicts of interest and the construction of a near monopoly in private broadcasting.

Murdoch hates the Beeb with a passion. He’s been demanding its break up since the 1980s, publishing stories attacking the Beeb at every opportunity in his papers, including the Times. And so with the threat of privatisation now made extremely clear by the Tories, the BBC will very definitely not want to show how mendacious Fox is.

So you can expect the Beeb to crack down on the alternative news outlets on the Net, under the pretext that it’s fighting the rubbish put out by Jones and co., while doing nothing about the fake news churned out by the establishment. Like the Murdoch press, and the Beeb itself.

Murdoch’s Editorial Interference and Right-Wing Bias

June 7, 2016

The phone hacking scandal has been rumbling on for what seems like forever now. For a moment it looked like Murdoch himself was going to end up in court, because of allegations that he personally interferes in editing his newspapers. According to Private Eye, he almost appeared before the beak a few years ago on a libel charge, after Michael Foot sued the Times for claiming that he was a KGB agent, based on the unlikely word of Oleg Gordievsky. Gordievsky was a former KGB agent, and self-confessed liar. From what I recall, a number of the Times’ staff were highly sceptical of the allegations, with the exception of the editor, David Leppard. And so the paper printed the story that Foot, a principled democratic socialist, whose loyalty to his country should never have been in doubt, was a KGB agent codenamed ‘Comrade Boot’.

Murdoch’s managed to escape these scrapes with the law, and wriggle out of them when he has been forced to appear before public enquiries and parliamentary committees, by claiming that he doesn’t interfere with his papers’ editorial policies. Mark Hollingworth, in his book The Press and Political Dissent: A Question of Censorship, points out that Murdoch largely doesn’t need to. He appoints editors he knows will follow his political line, like Andrew ‘Brillo Pad’ Neil, who before he became editor of the Sunset Times was one of the editors on the Economist. Neil told his staff at a meeting of the Gay Hussar pub in London that he fully supported Thatcher’s policies on monetarism and privatisation, although on macroeconomic policy he claimed he was further to the left, and more like David Owen. (p. 18).

The News of the World

But Hollingworth makes clear that the Dirty Digger does interfere with the editor’s running of his newspapers, and certainly did so when he took over the News of the World at the end of the 1960s. Hollingsworth writes

However, when Murdoch was faced with an editor who didn’t share his political views and wanted a semblance of independence, the situation changed dramatically. when he took of the News of the World in 1969, Murdoch told the incumbent editor, Stafford Somerfield: I didn’t come all this way not to interfere.’ According to Somerfield, the new proprietor ‘wanted to read proofs, write a leader if he felt like it, change the paper about and give instructions to the staff’. As the paper’s long-serving editor, Somerfield was used to a fair amount of independence and he tried to resist Murdoch’s interference. In 1970 Somerfield was dismissed by Murdoch.

A similar fate befell another News of the World editor a decade later. Barry Askew had been appointed by Murdoch in April 1981 after a successful career as the crusading editor of the Lancashire Evening Post during which he published a series of stories about corruption among local public officials and institutions. However, when Askew and the News of the World declined, like the Times under Harold Evans during the same period to give the Conservative government unequivocal support, Murdoch took action. ‘He [Murdoch] would come into the office,’ said Askew, ‘and literally rewrite leaders which were not supporting the hard Thatcher monetarist line. That were not, in fact, supporting – slavishly supporting – the Tory government.’

Askew believes the big clash came over an exclusive story about John DeLorean, the car tycoon. A freelance journalist, John Lisners, had persuaded DeLorean’s former secretary, Marian Gibson, to reveal details about her boss’ business practices and alleged irregularities. It was a superb story, backed up by other sources and also cleared by Gibson’s lawyer-Clarence Jones.

However, just after noon on Saturday 3 October 1981, Murdoch telephoned Askew, as he invariably did every week, to discuss the main stories. Askew told him about the DeLorean scoop and Murdoch appeared initially to be enthusiastic. Later that afternoon Murdoch arrived at the office in Bouverie Street and went straight to the ‘back-bench’ to read the DeLorean material. One of the key sources was William Haddad, who had worked for Murdoch on the New York Post. On learning of Haddad’s involvement, Murdoch said: ‘He’s a leftwing troublemaker’, although he later denied saying this. ‘I may have referred to Bill’s love of conspiracy theories.’

Murdoch then consulted his legal advisors and they decided the story was legally unsafe. The story was killed. The next day the Daily Mirror published the same story on its front page and the rest of the media followed it up. Interestingly, according to Ivan Fallon and James Srodes’ book DeLorean, it was Murdoch who arranged for Lord Goodman to act as DeLorean’s lawyer to discourage the rest of Fleet Street from pursuing the story. Within a year DeLorean’s car firm was bankrupt. Within two months, in December 1981, Askew was dismissed and he returned to Lancashire a bitter man. ‘I don’t think Fleet Street gives a damn about ethics, morality or anything else. It gives a damn about attracting a readership that will attract an advertising situation which will make a profit which will make the press barons powerful politically.
(pp.18-20).

The Times

This editorial interference did not stop with the News of the World. It also extended to the Times, when that august paper was under the editorship of the highly respected journalist, Harold Evans. Hollingworth continues

But by far the most revealing example of Murdoch’s desire to set the political line of his papers also came during 1981 when the Conservative government was very unpopular because of high unemployment. when Harold Evans was appointed editor of the Times in March 1981, he was given official guarantees by Murdoch about editorial freedom. On 23 January 1981, the new owner of Times Newspapers had given formal undertakings that ‘In accordance with the traditions of the papers, their editors will not be subject to instruction from either the proprietor of the management on the selection and balance of news and opinion.’

Within a year, however, Evans had been dismissed, claiming he had been forced to resign over constant pressure by Murdoch to move the paper to the Right. Evans’ added: ‘The Times was not notably hostile to the [Conservative] government but it wanted to be independent. But that was not good enough for Rupert Murdoch. He wanted it to be a cheerleader for monetarism and Mrs Thatcher.’ Murdoch denied the charge: ‘Rubbish! Harry used to come and see me and say, “Rupert, it’s wonderful to have you in town. What do you want me to say, what do you want me to do, just let me know.”‘ On this crucial point, Evans told me: ‘Lie plus macho sneer with a useful ambiguity. It is a lie that I ever asked him what to say… It is true that I asked his view from time to time on developments of the paper. The truth is that far from asking Murdoch “what to say”, I followed an editorial policy often in opinion at variance with his own Thatcher-right-or-wrong view.’

The evidence certainly gives credence to Evans’ interpretation of events, although he also fell out with some of the staff. According to leader writer Bernard Donoghue, features editor Anthony Holden and executive editor Brian Macarthur, there was political pressure on Evans because of what Mrs Thatcher called ‘the Times centrist drift’. When unemployment had reached three million in the summer of 1981 Murdoch and Gerald Long, Managing Director of Times Newspapers, wanted the Times to emphasize the number of people in work. Evans declined and Murdoch snapped at him: ‘You’re always getting at her [Mrs Thatcher].’ The Times editor and his proprietor continually argued over economic policy and on one occasion Evans received an extraordinary memorandum from Gerald Long: ‘The Chancellor of the Exchequer says the recession has ended. Why are you have the effrontery in the Times to say that it has not.’

Evans believes the Times was simply taking a more detached, independent editorial position. But by early 1982, Murdoch was clearly losing patience. According to Bernard (now Lord Donoghue, a leader writer and now a stockbroker at Grieveson & Grant, Murdoch had promised Mrs Thatcher that the Times would be back in the Conservative camp by the Easter of that year. But the editor refused to submit to what he later called ‘political intimidation and harassment’. On 12 March 1982, Evans wrote the following editorial: ‘ Unemployment is a social scandal… We favour a more competitive society as against one which is subject to the monopoly power of capital or the trade unions. Three days later Evans was dismissed.

Such lack of sovereignty and independence by the editor has been prevalent throughout the Murdoch empire. ‘I give instructions to me editors all round the world, why shouldn’t I in London,’ he told Fred Emery, home affairs editor of the Times, on 4 March 1982. However, since 1983 all four of Murdoch’s London papers have taken a consistently pro-Conservative government line and so there has been no need to interfere. According to a report on the Sunday Times’ ‘Insight’ team, this is how the system works: ‘Murdoch appoints people who are sympathetic to him. Thus most of the senior staff like Hugo Young have left or been completely emasculated or replaced… To survive you have to self-censor. You approach a story in a different way than if you’d run it in the way you wanted to.’ (pp. 20-1).

The Sun

Hollingsworth concludes that Murdoch actually rarely interfered with the Sun, as under its editor Larry Lamb, who was knighted by Thatcher in 1980, it had already moved to the Tory right, a policy that was continued by the succeeding editor, Kelvin MacKenzie. (p. 21).

So while Murdoch may not interfere in the day-to-day editorial matters of his newspapers any more, they do reflect his personal political opinions and his own personal style of journalism, as carried out by compliant, sympathetic editors.
There was an outcry when he tried to buy the News of the World in 1969. The paper’s then-management were worried about how he would change the paper. And the same fears were raised again when he went off and bought the Times in the late ’70s or first years of the ’80s. There were indeed plans to refer his proposed purchase to the monopolies and mergers commission, though that might have been when he bought the Daily Herald and turned it into the Scum.

And his critics were right. He is not a fit and proper person to own a paper, and he should never have been allowed to buy them. It says much about Thatcher’s grubby, domineering leadership that he was.

Bruce Page on Rupert Murdoch

January 27, 2016

I found an entire chapter devoted to Rupert Murdoch in the book, End Times: The Death of the Fourth Estate, by Alexander Cockburn and Jeffrey St. Clair (Petrolia: CounterPunch 2007). The book is about the end of critical, investigative journalism, particularly in America, and the way the press now colludes with and promotes Conservative parties and policies. The chapter on the Dirty Digger, ‘Murdoch’s Game’, describes the Australian media magnate’s rise to global dominance, his role as a right-wing propagandist and his psychopathic psychology. Part of the chapter is an interview with Bruce Page, an Australian-born British journalist and former member of the Insight team at the Sunday Times, before that august journal was bought out, along with the Times proper, by the Chunder from Down Under. Page had written a critical study of Murdoch and his empire of yellow journalism and sleaze, The Murdoch Archipelago. Other books have been written about the media magnate since then, and particularly since the phone hacking scandal. This chapter is still very interesting, and it’s worth reading the whole. However, I was particularly struck by certain passages, which I’ll reproduce here.

Cockburn himself makes a good point about Murdoch as a propagandist for Right-wing regimes.

core thesis is that Murdoch offers his target governments a privatized version of a state propaganda service, manipulated without scruple and with no regard for truth. His price takes the form of vast government favors such as tax breaks, regulatory relief (as with the recent PCC ruling on the acquisition of DirecTV), monopoly markets and so forth. The propaganda is undertaken with the utmost cynicism, whether it’s the stentorian fake populism and soft porn in the UK’s Sun and News of the World, or the shameless bootlicking of the butchers of Tiananmen Square.

Page on Murdoch’s attitude to offshore ownership and democracy:

“On sovereignty: my belief is that Murdoch and his like deeply fear every kind of collaboration between effective democratic entities. They can exist only in an offshore domain from which they truck and barter with comprador elites. Sadly for them, there is an antagonistic tendency which every now and then makes crucial advances: if and when the OECD countries organise a viable tax system, Newscorp is toast. The US and the EC have made more progress in that direction than is generally realised. Only crooks really like offshore, and crooks have no guaranteed monopoly over the world.”

‘Comprador’ is a Marxist term for the elites in subaltern countries, who collaborate in the economic domination of their country by the capitalist West. General Pinochet and his cronies in Chile would constitute such a ‘comprador elite’ after the CIA sponsored coup, for example.

Page makes the case that Murdoch learned his authoritarianism and mendacity from his father, the journalist, media mogul and propagandist Sir Keith Murdoch. Murdoch claimed to be an independent journalist, but worked behind the scenes to impose conscription for Australians during the First World War. He was also involved in a plot against the Ossie general, John Monash, purely because that senior officer was Jewish. This was despite the fact that it was Monash’s volunteers broke the German line at one of the battles. Page goes on and says of the way Murdoch’s own authoritarianism and sheer credulity have allowed him to dominate the world’s media.

“Journalists are insecure, because they must trade in the unknown. Their profession, said the sociologist Max Weber, is uniquely ‘accident prone’. Good management may reduce this insecurity-but Newscorp style actually uses insecurity as a disciplinary tool. And the seeming assurance of the authoritarian has tactical benefits: Murdoch can swap one attitude for another with zero embarrassment, and it enables him to ‘deliver’ newspapers to any power he approves of. Readers naturally grow sceptical. But this does not yet harm Newscorp’s business model.

“It would have been remarkable for Rupert to develop in non-authoritarian fashion, given his inheritance. When his father died, he had neither graduate from university, nor gained any real newspaper tradecraft. In order to take control of what was then News Limited, under the trust Sir Keith established, Rupert had to accept his father as a paragon of journalistic integrity: to convince the trustees, believers in that myth, of his desire to emulate it. Exactly when independence is essential for personal and professional development, a spurious parental image descended on him. And he has emulated the political propagandist, not the mythological paragon.

“The outcome attracts today’s politicians because a sickness afflicts them. In all developed societies trust in politics has declined: while democracy advances in the developing world, it finds itself ailing in its homelands. Finding themselves distrusted, politicians turn for a cure to tabloid journalism-Murdoch’s especially-which they realise is distrusted still more than themselves. They do so just as victims of a slow, fatal disease use quack remedies if the real cure still seems too strenuous.

“The real problem of politics is the increasingly complex, and therefore occult nature of advanced society. We fancy it has become more open, and it somewhat has. But progress has fallen behind the needs of better-educated, less deferential citizens whose problems grow more daunting intellectually. The state for which politicians are responsible cannot explain itself to its citizens. It might change this by opening itself far more freely to scrutiny. But against this the bureaucrats-public and private-on whom politicians rely for administrative convenience conduct relentless guerrilla attack. Should politicians choose to fight back, they will not lack allies, for most Western societies still have some competent, independent news media and the demand exists among citizens. In Britain, real newspapers and broadcasters like the BBC continue to be trusted, as Murdoch’s tabloids will never be. But quack remedies still appeal to governments: and all Murdoch asks in return is a little help in extending his monopolies.

“Of course, if the process goes far enough, only the quack remedy will be available, and democracy’s ailment would then be terminal.”

In other words, modern society is too complex to be easily explained by politicians and civil servants. The complex nature of modern life has meant that the educated want more information, not less. The civil servants don’t want this. The politicians also find themselves distrusted. So to the boost politicos’ popularity and for the civil servants to fob people off with less information than they want or need, both groups of officialdom turn to Murdoch.

I’ve got a feeling that Adam Curtis said something extremely similar in one of his documentaries years ago. I’ve got a feeling it was in the one where he attacked game theory, and its view of people as fundamentally selfish. And since then, the elite’s desire for secrecy and disinformation has come back in spades, as shown in Cameron and co.’s attempts to muzzle the Freedom of information Act. And guess what? They were helped into power by none other than the Dirty Rupe, dubbed in his homeland, ‘the Minister for Public Enlightenment’. This was the title the Nazis gave Goebbels. And if the cap fits, wear it.

General States that Army Would Mutiny against Jeremy Corbyn

October 19, 2015

The Independent yesterday carried a bizarre story about the claim by an unnamed general that the armed forces would revolt if Jeremy Corbyn became Prime Minister. The article began

There would be very little support for a military coup if Jeremy Corbyn won the next election, a poll has found.

An unnamed British army general told the Sunday Times newspaper last month that the Labour leader could face a “munity” from senior military officers, “by whatever means possible, fair or foul”.

But a YouGov poll found that only nine per cent of the population would be sympathetic to a coup if Mr Corbyn became Prime Minister.

British Army ‘could stage mutiny under Corbyn’, says general

“The Army just wouldn’t stand for it. The general staff would not allow a prime minister to jeopardise the security of this country and I think people would use whatever means possible, fair or foul to prevent that. You can’t put a maverick in charge of a country’s security,” the general told the newspaper at the time.

It can be read in full at http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/almost-nobody-would-support-generals-military-coup-against-jeremy-corbyn-poll-finds-a6698521.html

Mike over at Vox Political commented

Does anybody else find it more than a little strange that a military coup against a democratically-elected political leader can be even considered, here in the United Kingdom?

See his coverage of the story at http://voxpoliticalonline.com/2015/10/18/poll-almost-nobody-would-support-a-military-coup-against-jeremy-corbyn/

It is extremely bizarre, though it may not be quite so alarming as it first appears. Firstly, the general is talking about protests by military staff and mass resignations, with the possibility of a coup. The army has protested against decisions by politicians before. I was told by an ex-army friend at College that the army had organised a mass meal at Stonehenge in protest against cuts in military expenditure and mass redundancies by Thatcher’s government. This seems far more likely than any kind of coup, or even, it has to be said, of mass resignations by disgruntled military staff.

The mere talk about a coup does, however, bring back the days in the 1970s, when MI5 and the head of the CIA, James Jesus Angleton, were convinced that Harold Wilson was a Communist spy. Among the others so convinced was one Margaret Thatcher, then merely a Conservative MP. There were rumours of private armies being set up to counter the threat of a Soviet-backed take over by Wilson’s Red troops. As industrial discontent deepened, even the Times started mooting the idea of a coup and the replacement of Wilson’s administration by a caretaker government including more moderate members of the Labour party, like Shirley Williams and Roy Jenkins.

It also reflects some of the hysteria amongst the Republicans in America, who are also talking about coups. The Young Turks in this video, posted on the 12th September this year, discuss a poll which showed that 43% of Republicans would support a military coup against a government. 41% of Americans generally would also support a coup against a government that was beginning to violate the constitution. Cenk Uyghur, the Turks’ main anchor, states that it’s only progressives that oppose a military dictatorship in America, and actually stand up for the values of the Constitution.

Now, an awful lot of Republicans really are convinced that Obama is closet Muslim-Communist-Nazi infiltrator, intent on setting up a ‘one world dictatorship’ and take their guns away.

Somehow, I don’t think that poll and the British general’s treasonous utterances are entirely coincidental. It looks the general has been infected by the same paranoia as the Republicans on the other side of the pond.

Or, more likely, he thinks the British public is.

It also looks to me very much that the Tories are running a Red Scare campaign against Corbyn. Remember Cameron’s foam-flecked rant denouncing Corbyn as anti-British, and their claims that he supports Islamist terrorism? The general’s comments seem to be another attempt to undermine Corbyn’s popularity by presenting him as a dangerous subversive, in league with Britain’s enemies. Cameron attempted to pass that off as reality by misquoting Corbyn as opposing the CIA assassination of bin Laden. Corbyn did oppose it, but not because he supported al-Qaeda, but simply because he wanted the terrorist brought to trial for his crimes.

The Tories are trying to smear Corbyn, and this bizarre remark by an unnamed general is part of it. It also reflects badly on the Times, which has a history of smearing left-wing politicians. Remember the allegation that Michael Foot was a KGB agent, codenamed ‘Boot’? That was also rubbish. So is this, but it does show a certain desperation by the Dirty Digger. In his career as a press baron, Murdoch has shown himself far more of a threat to British democracy, freedom of speech and open and responsible government than Corbyn ever has.