Posts Tagged ‘Scots Independence Referendum’

More Problems for Tweezer and Biased Beeb as Corporation Withdraws Offer to Host Debate

December 6, 2018

Last week Mike also put up a series of articles discussing the Beeb’s proposal to host the debate over Brexit between Corbyn and Tweezer, and showed why Corbyn should choose ITV instead. It seems the Corporation had been in negotiations with May to host the debate through Robbie, one of Tweezer’s spin doctors, who used to work at the Corporation. This had been done weeks before May issued her challenge to Corbyn, which suggested that Tweezer was hoping for some help from the ever biased BBC.

The Beeb didn’t just want a straightforward, head-to-head debate between the two party leaders. They also wanted this to be

followed by a discussion between eight panellists, including politicians, with a wide range of views on Brexit, and ending with further head-to-head debate and closing statements.

This was in contrast to ITV’s offer, which was just for a straight head-to-head debate between May and Corbyn. As Mike points out on his blog, the Beeb had no right to change the format of the debate, and suggested that their doing so may have been part of their negotiations with Tweezer. The inclusion of a panel, with members that included other politicians, also gave the Corporation too much freedom to pack the show with pro-Tory viewpoints. Like the Corporation has been doing every Thursday evening on Question Time, and on just about every news programme. If they can get in an attack against Corbyn, they will.

On Tuesday Mike put up a piece reporting that the Beeb had withdrawn their offer, and published their official reply. Which he also critiqued. Apart from the above comments about possible bias in the format, and its origins with Tweezer, Mike also commented that the Beeb’s disappointment at being unable to bring the British people this programme and its wide variety of views, shows why the Corporation still deserves its nickname of ‘Auntie’. It’s still trying to tell the British public what to think.

The Corporation did, however, say that it would have a Brexit edition of the One Show, which was apparently broadcast yesterday, and would show a programme completely devoted to Brexit on Monday, 10th December.

Mike concluded his article on this by saying that the Beeb’s withdrawal puts May into a quandary. He writes

It seems clear she has been trying to manoeuvre Mr Corbyn into a position where she can accuse him – of not understanding her Brexit plan; of trying to sabotage Brexit; or even of running away from a TV debate.

But now, with her BBC set-up scotched and all the smart money saying she won’t agree to the ITV plan, it seems that – once again – Mrs May will be the one accused of “running away”.

In fact, the Labour Party has done that already.

https://voxpoliticalonline.com/2018/12/04/rumbled-agony-for-auntie-as-bbc-bid-to-host-brexit-debate-is-canned/

In fact many people said on Twitter that Corbyn would be far better off going to ITV, Channel 4 or Sky for the debate, rather than the Beeb. Because the Beeb simply can’t be trusted. Lord Adonis, one of Blair’s former cabinet ministers said it. And Tom Pride gave four good reasons in one of his tweets. These were about Andrew Neil, the host of the Daily Politics, Nick ‘Macclesfield Goebbels’ Robinson, Sarah Sands, a Beeb politics editor, and Lynn Hayter, the fake vicar.

Neil before he joined the Beeb was a former chair of the Confederation of Conservative Students, Robinson was also a chair of the Young Tories, Sands was a former editor at the Mail and Torygraph, while Hayter is an actor the Beeb dragged on claiming she was a proper, accredited member of the clergy. Instead of a self-appointed pastor of an internet church flogging the Prosperity Gospel heresy.

He also commented on how May threw a strop at the Philip Schofield for asking her an awkward question over on ITV’s This Morning. Schofield’s a good professional interviewer, but This Morning is very definitely not the Spanish Inquisition. Which May definitely didn’t expect, and couldn’t handle the torment of the comfy chair (gratuitous Monty Python reference). So Mike went on to argue that, from past evidence of May running away from a debate with Corbyn at the last election, if anyone’s going to do a runner, it’s her.

See: https://voxpoliticalonline.com/2018/12/04/if-anyones-running-scared-of-a-tv-debate-on-brexit-it-isnt-jeremy-corbyn/

As for the Neil and Robinson, they’re only two of a newsroom packed with Tories. Mike and the other left-wing bloggers have discussed many other Tory spin doctors, who used to work at the Corporation before deciding that even trying to put up a pretence of being impartial was too much for them, and went off to join Cameron and Tweezer. Neil was also the editor of the Neoliberal The Economist, and then the Sunday Times, where, according to Lobster, he ran fake stories and disinformation for MI5. And Robinson showed how massively biased he was in his editing of an exchange between him and former SNP leader Alex Salmond during the Scots Referendum debate the other year. Goebbels Nick asked Salmond whether he was afraid that the big financial houses in Edinburgh would flee south if the Scots gained independence. Salmond gave him a full answer, denying that this would happen. Confronted by awkward facts, Robinson and his team went off and edited the exchange. First of all they made it appear as if Salmond hadn’t really answered the question, then they removed his response completely and claimed that he ignored the question.

It was one of the most blatant falsification of news that I’ve seen.

And the Beeb has a long history of this, which they’re desperately trying to deny. They’ve launched a campaign against ‘fake news’, which is risible, considering they and the lamestream media are responsible for a fair number of fake and spurious news stories. And in next week’s Radio Times, there’s a feature praising Question Time to the roof, complete with a piccie of Dimblebore with a quizzical smile on his mug.

But older readers remember how the Beeb faked footage of the police attacking the miners at the Orgreave colliery during the 1980s miners’ strike, to make it look like the miners were attacking the rozzers. And too many people have now woken up to how Question Time is consistently biased against the Left. Quite apart from the systemic bias against Corbyn on nearly every Beeb news show.

The Beeb’s withdrawal of their offer to host the Brexit debate seems to confirm just how deeply the British public are suspicious about the Beeb and its Tory bias. They don’t trust it, and will continue turning away from it until it does something to correct its bias. But this may be far too much for a state broadcaster, that automatically follows the Tory, establishment line.

Advertisements

Vox Political: BBC Takes Three Quarters of its Statistics from the Tories

August 13, 2016

Mike also put up a very interesting piece last week, reporting and commenting on an article in the Guardian on a report on the Corporation’s use of statistics by the BBC Trust. The report, Making Sense of Statistics, used the Cardiff School of Journalism to analyse not just its use of stats generally, but also in particularly issues, such as health, the junior doctors’ strike and migration. It found that 73 per cent of the statistics it took from politicians came from the Tories. As a rule, the Beeb does not place these figures in their context, nor does it challenge them.

Mike drily comments that this will surprise no-one, but…

See his article at: http://voxpoliticalonline.com/2016/08/10/bbc-impartiality-in-tatters-as-report-reveals-corporation-relies-on-tories-for-statistics/

This is another damning piece of evidence showing the immense, pro-Tory bias at the Corporation. A few years ago, media analysts at Glasgow university showed that Conservative politicians were far more likely to be interviewed and quoted than Labour or the other parties. And Mike and very many other bloggers have also pointed out particularly cases of very obvious bias at the Beeb. One of the most flagrant was when the Beeb edited a question to Alex Salmond by Nick Robinson during the Scots referendum debate. Salmond replied, but this was clearly too much for the BBC, who edited out his answer and then claimed that Salmond had failed to answer. It was a piece of falsification that would have made Goebbels proud. In another example, the BBC decided it was not going to report, at least on air, on a campaign against its bias despite the fact that this had attracted tens of thousands of supporters and was occurring right outside the BBB’s own front door.

The Corporation proudly shows statistics which claim that it overwhelmingly has the support of Britain’s industrialists and governing classes. Of course it has, as it just presents their own views, and regurgitates their own bias towards privatisation, welfare cuts and attacks on the working class and trade unions back at them.

Viva Zapatero: The Beeb, Sarkozy, Berlusconi and Political Censorship in Television

February 24, 2016

One of the issues that comes up regularly is the question of BBC bias. In actual fact, there doesn’t seem to be much question there. BBC News is very biased against the left and in favour of the Tories. There have been studies done by media monitoring organisations in Glasgow, Edinburgh and elsewhere. Mike over at Vox Political has pointed out that the Beeb will ignore certain strikes, or grudgingly give them coverage only online. There was anger the other week when the panel on Question Time was nearly all composed of right-wingers. Nick Robinson censored and distorted one of Alex Salmond’s speeches during the Scots independence campaign to make it appear he didn’t answer a question when he did. Robinson was the former head of the Young Conservatives at Manchester University. And Laura Kuenssberg doesn’t really bother writing her own material any more. She just recycles press releases from Tory central office.

But ’twas ever thus. One of the commenters on this blog pointed out that the Beeb ran government propaganda against the strikers during the General Strike. Yet still the right jumps up and down ranting about ‘liberal’ bias at the BBC. There are liberal voices there, but they’re increasingly kept away from the main news and comment.

Kampfner in his book Freedom for Sale: How We Made Money and Lost Our Liberty describes the development elsewhere in the world of similar political bias and censorship in television. He looks at the way Sarkozy in France and Berlusconi in Italy both overtly sought to extend state control over television in order to suppress or censor unfavourable broadcasting. In the case of Sarkozy, the centre-right president passed a series of legislation in 2009 which reinforced government control over publicly owned television stations. This was aimed at phasing out commercial advertising, which would be replaced by government funding. Kampfner states that this made French television dependent on the goodwill of the central government. He also removed the responsibility for nominating the Chief Executive of France Televisions, and instead made it one of the powers of the presidency. He also ensure that the contract could be severed at any time, and the CEO dismissed. (p. 181).

It’s not hard to see parallels between this and the way the government has continually exerted pressure on the BBC. I can remember John Major’s administration threatening the Beeb with cuts in the licence fee, or refusing to raise the licence fee to extent desired by the broadcaster. The Tories have also made noises about not renewing the Corporation’s charter, and privatising it, either wholly or in part.

The most extreme example of state political control of television in Europe outside Putin’s Russia and the former Soviet bloc is probably Berlusconi in Italy. Kampfner states that Berlo not only owned the major private broadcasters, but also very strictly controlled state television. Editors and managers, who refused to toe his line were removed from their posts after the diminutive Duce had a few words with the board. Those TV shows he didn’t like, or which criticised him, were taken off the air. One of the most notorious of these was the satirical show, Raiot, shown late nights on Rai Tre, Italian TV’s third channel. This directly lampooned Berlo himself, and so not only did the vain squadristo with the dodgy hair implants have it pulled from television, his private TV station, Mediaset, sued. Sabina Guzzanti, the show’s writer, made a film about this debacle, entitled Viva Zapatero. This became a surprise hit and the Cannes Film Festival It’s title is not just a homage to the film, Viva Zapata, but also a tribute to the Spanish centre-left president, Jose Zapatero, who removed the right to nominate the head of the state television authority from presidential control.

Censorship and political bias at the Beeb long predates the modern, insistent Tory bias, but it seems to be a part of the increasing right-wing authoritarianism across Europe, a process that needs to be tackled before free speech is gradually snuffed out across the continent.

More about the Raiot affair can be read here, on the site for US Citizens for Peace and Justice: http://www.peaceandjustice.it/o25-viva-zapatero.php

I found this English language interview from 2008 with Guzzanti, where she talks a bit about the Raiot incident, and her forthcoming movie, Sympathy for the Lobster. Influenced by Jean-Luc Godard’s film about the Rolling Stones, she says that this movie is about what happens when you want to change society politically, but can’t because politics is too corrupt. She also mentions that she has two more films in production, one on satirists and censorship, and another which was to be a straightforward documentary on Italian society.

If you can speak Italian or Spanish, here’s the trailer for the film Viva Zapatero itself. It’s in Italian, with Spanish subtitles. There are piece of English. This includes a sketch she did as Berlusconi with our own Rory Bremner as Tony Bliar, and a Spitting Image-like puppet sequence where Dubya and the other leaders sing ‘We fight the world’. Oh yes, and at one point two of the characters from Pulp Fiction leap out and shoot Berlusconi.

Young Turks on Fox New’s Attacks on Homeless Black People in New York

July 19, 2015

Okay, it’s been some time since I posted anything up here. As I’ve said, this is partly because I’ve been depressed by the Tory victory at the election, and partly simply because I’ve been caught up doing other stuff. However, time waits for no man and the sheer pressure of events calls on me to start commenting again.

This is another piece from the American internet news programme, The Young Turks. In it, John Iadarola and Anna Kasparian comment on another squalid piece from Fox News. In this piece, Bill O’Reilly, one of Fox’s main anchors and a notorious liar, talks to their journalist Jesse Watters about the increasing numbers of homeless people sleeping rough in New York’s Penn Station.

Watters interviews travellers using the station about seeing homeless people seeking shelter in the station. These people are mostly sympathetic to the rough sleepers. Including a Black child, who says they feel upset seeing people, who don’t have enough money for food and can’t afford a home of their own. It’s a sweet piece of simple, innocent compassion and pity. Unfortunately, as the programme goes on, it most certainly ain’t shared by Watters or his fellow perp, O’Reilly.

The rail passengers interviewed are nearly all White. The homeless people Watters and O’Reilly shows are all Black. As The Turks point out, this seems to be quite deliberate. It’s to paint homelessness as essentially a Black problem. They also show those with some kind of government income, like a stipend, and drug problems. You can hear Fox News almost shouting at you ‘Look! It’s their own fault. They’ve got money! They’re on drugs! They could get their act together, but they just don’t want to. It’s their fault, not that of the system!’

The answer to that one is the old Bill Hick’s line about coming to New York and being surprised by the sheer numbers of the homeless. ‘Now, what makes you think our system doesn’t work.’

Iadorola and Kasparian point out that you don’t know why one man has a government stipend. It could be because he’s a military vet. In which case, it’s probably no surprise he’s got problems that have led to him being homeless. As for drug use, they point out that people turn to drugs for escape, and so it points to there being a larger problem in their lives, rather than simply addiction being the result of personal choice.

Then Watters comes to the real point of his investigation. He doesn’t have any interest or sympathy with the homeless themselves. He’s just annoyed that White people see them. He states that it’s against the law for them to be sleeping in the station, and asks why they aren’t in the homeless shelters. The Turks point out that one reason is that the homeless shelters may not be safe.

They may well be right. This was certainly a very urgent problem two and half decades ago in the 1990s when New York began to suffer the massive increase in homelessness that has ultimately led to this situation. The city started closing down and moving people out of its homeless shelters and into private institutions due to the crime and personal violence that was breaking out in the municipal shelters.

Finally, there’s a party political angle in this nasty piece of biased reporting. Watters and O’Reilly seem to be covering the story in order to get at New York’s mayor de Blasio. But as they point out, it isn’t de Blasio’s problem. The rise in homelessness began long before, in 1991. New York’s population as a whole grew by 16 per cent from 1991 onwards, but the number of homeless people tripled.

They also point out a solution to the problem that Watters does not mention: building homes for the homeless. Arizona was faced with putting up their homeless in ER Rooms. This cost the state $16,000 dollars per person, while building a house for them only cost $11,000. So they built homes for them as that was by far the most cost effective strategy.

But not, it seems for anywhere else in America, or for the Tories over here. They’ve decided that homes should only be for the very rich, and everyone else should go back to living with their parents, or in cellars and basements, like they did in the 19th century before the Victorians started slum clearances and building improved homes for the poor.

As for homelessness being a Black problem, clearly, it ain’t. There’s a large number of hidden homeless in New York, including university graduates and young people staying on friends’ floors after failing to find places of their own after graduation. It may well be the case that a larger proportion of homeless people are Black, because of the economic deprivation and lack of opportunities for Black Americans in general. But the problem isn’t going to be unique to them.

It suits, however, Fox’s racist attitude towards the issue to present it as such. There’s a viciously racist streak running right through Fox News, reflecting the same bias in the Republican party. This sees Blacks very much in the same racist terms as previous centuries – morally weaker than Whites, and strongly inclined to criminality. Hence, many of their viewers would be inclined to shrug the problem off if it’s presented as a condition from which only Blacks suffer, or bring about on themselves. They’re not going to show the White poor or homeless, because that would destroy the illusion they’re so carefully trying to create. And they definitely aren’t going to show any White folks, who lost their jobs or businesses under Dubya.

Here’s the show:

I’ve reblogged this because, although it is an American programme commenting on American issues, it’s acutely relevant to what’s happening over here.

This includes both the despicable attitudes to homelessness, and the real danger of what will happen to responsible news reporting if the government get their way and privatise the Beeb.

One of the major issues in American homelessness is how it’s ceased to be a political issue, despite the fact that it’s increased since the 1990s. Back then it was very much a pressing issue, yet after Bill Clinton won the presidency it dropped from public consciousness. My guess is that it’s partly because the homeless became such an obvious presence in American streets. They were swept away from city cores to more marginal parts of the urban landscape.

Pretty much the way the government and local authorities are doing their best to clear Britain’s homeless out of town, and away from the eyes of the public. Go and see Johnny Void’s Blog for his very detailed and passionate coverage of this and the issue of homelessness in general.

It’s also important because Fox News could very much be the future of British broadcasting, if the Tories have their way. Fox is part owned by Murdoch, who has consistently attacked the BBC, largely because it’s the biggest impediment to him acquiring a commanding monopoly over British broadcasting. As for ITV, the formerly independent broadcasting companies swallowed each other up, one by one in the 1980’s and ’90s, and the network itself seems to have been bought, or come under the control of American companies.

The Tories this week made another attack on the BBC and the licence fee in what looks very much like a very partisan attack to see it sold off to their private backers, including multinational donors like Murdoch.

If that happens, then not only will far more of our television consist of American imports, but there’s a real threat that even the semblance of political impartiality now presented by British broadcasters could disappear. Murdoch claims his wretched propaganda outlet is, in the words of its slogan, ‘fair and balanced reporting’. Like so much of his channel’s content, it’s a lie. So much so, that Fox were incensed when, of all the news broadcasters, they were not given an interview with Obama on the grounds that they were ‘a hostile political advocacy group’. Which is exactly right – the network blatantly supports and has donated extensively to the Repugs. They just don’t want people to know it. And especially not when it becomes a major political embarrassment.

As for the BBC, it’s certainly not free of political bias by any means. I’ve covered before the way Nick Robinson, the Macclesfield Goebbels, flagrantly altered the reporting of his questions to Alex Salmond during the Scots Referendum debate. This was to give the impression that Salmond hadn’t answered his question, when in fact he’d given a fairly detailed rebuttal to Robinson’s objection.

And that isn’t the only case of the Corporation’s bias. Academic media watchdogs have found it to be consistently biased against Labour. It has also repeatedly either ignored, or deliberately under-reported, protests against austerity, including one held right on its very own doorstep. Even as it is, it’s far better than Fox News and the avowedly Right-wing media that would replace it.