Posts Tagged ‘Points of View’

BBC Claims of Impartiality Shattered as Another Newsman Joins May’s Campaign Team

July 8, 2017

The Beeb constantly answers any criticism that it is biased towards the Tories by repeating its claim that it’s impartial, bound by its official charter and so on. Anyone writing to the Corporation to complain about its egregious bias, such as against Jeremy Corbyn and the Labour, as shown in its coverage of the last general election and the barrage of lies and sneers long before by Laura Kuenssberg, John Pienaar et al are given this standard reply. The Beeb, you are sanctimoniously and haughtily told, is above suspicion, so you should go away and mind your own business.

Mike, as he reminds us, received one of these letters when he complained about the Beeb’s bias. So have many of his commenters, after they complained. Buddy Hell, over at Guy Debord’s Cat, got a similarly sniff missive from the Corporation when he did.

But the bias is real. Researchers at the media units at Edinburgh, Cardiff and Glasgow universities concluded that the Beeb was far more likely to interview Tory MPs and financial experts, and accept their comments, than talk to Labour MPs and trade unionists. Barry and Saville Kushner, in their book, Who Needs the Cuts, described how they were moved to campaign about austerity partly by the way the Corporation uncritically accepted the need for its savage cuts against the poor and working class. They cited one example where a leading trade unionist was effectively shouted down by a BBC presenter on the radio when he dared to say that they were unnecessary and the arguments for them didn’t hold water. The proles were getting uppity and questioning the impeccable logic of their lords and masters, and so had to be shut down.

You can hear the same claim of impartiality repeated ad nauseam on the Beeb’s own public relations programme, Points of View, where the Beeb takes a look at the letters its received about its programmes. Private Eye has criticised this many times over the years as simply an exercise for allowing the BBC to answer its critics while playing very fast loose and with the actual evidence. For example, if one programme comes under fire from a section of the public, the Beeb will cites correspondence it has received in support of the programme. However, it won’t mention the actual volume of correspondence it has received on the issue. So if it receives, say, 30 letters of complaint about a programme, and only two or three letters of support, those two or three letters will still be trotted out, along with a few remarks from the show’s producers, to give the impression that opinion was equally divided when it was anything but.

As for political bias, when this is raised the BBC will trot out the remark that all administrations have felt that the BBC was biased against them. This is probably true. Way back in the 1990s under John Major the Tories were constantly screaming how the ‘left-wing BBC’ were biased against them. They do the same today, on website like Biased BBC, where right-winger – and often extreme Rightists – whine about how the Corporation is pro-Islam and full of ‘cultural Marxists’.

These claims of impeccable impartiality were seen to be increasingly threadbare this week, as two more of the Beeb’s news managers vied with each other to join Theresa May’s team. The two candidates for the post of head of May’s communications team were Robbie Gibb, the head of the BBC news team at Westminster, and editor of the Daily and Sunday Politics, and John Landale, the deputy political editor at the Corporation. Landale, it seems almost needless to say, is another Old Etonian. One of the previous heads of communications for the Tories was Craig Oliver, another newsman from the Beeb. Oliver was responsible for revamping the News at 10 at organising the coverage for the 2010 Election.

See: http://voxpoliticalonline.com/2017/07/05/pro-tory-bias-confirmed-as-bbc-news-men-vie-to-be-theresa-mays-comms-chief/

In the end, Gibb got the job. Well, he is the brother of Tory politico Nicolas Gibb, the former chief of staff for Tory Francis Maude, and was best man for another Tory candidate, Mark MacGregor. He was also the vice-chair of the Federation of Conservative students.

Other Tories, who have found agreeable posts at the Corporation include James Harding, who is head of news and current affairs across the Corporation. He’s another Murdoch employee and a friend of George Osborne. Then there’s Andrew Neil, who was editor of the Sunset Times under Murdoch, a chairman of Sky TV, and chairman of the Press Holdings Group, which own the Spectator. Among the commenters on Twitter, who remarked on this latest blatant link between the Beeb and the Tories was Owen Jones, who reminded his readers that Cameron, Boris Johnson and George Osborne all took their spin doctors from the Beeb. Another commenter, Will Black, said that with the numbers of Tories at the Beeb, the news should be written off as a Tory election expense, rather than be paid for by the licence fee.

http://voxpoliticalonline.com/2017/07/07/proof-of-dodgy-link-between-bbc-and-tories-robbie-gibb-is-theresa-mays-new-communications-chief/

This latest move of a high-ranking newsman at the Beeb makes it even more difficult for the Corporation to deny that it has a right-wing bias. Although I have no doubt that they won’t stop trying. Expect more guff about how the corporation is utterly impartial and above reproach, even when the careers of editors and presenters and the content of the news itself screams otherwise.

BBC Reluctantly Admits Lying about Anti-War Protest

September 12, 2016

Mike also put up today a piece from EvolvePolitics, which reports that the BBC on its Feedback page on its website, has admitted misleading the public about the anti-war demonstration it claimed in December last year had been staged outside Labour MP Stella Creasy’s home. The protests were aimed against MPs supporting further airstrikes against Syria. The Beeb’s report claimed that the protesters were ‘far left’, and the demonstration was bullying and intimidatory. Neither of these details were true. The protest was a peaceful vigil. It was not held outside the Walthamstow MP’s home, but her constituency office at a time when no-one was there. The Beeb’s retraction of the distorted report states that it ultimately came from a single Facebook post, that was picked up by a number of other social media commenters and reputable news sources, including the Independent and the Guardian. A few days later, the Beeb issued a partial correction, which changed the location of the story, but still retained the falsehood about the mood of the protesters.

Mike states

So the BBC had decided to run with the inaccuracy because other “reputable” news outlets had done so – and even misled the shadow chancellor into believing the lie.

It had allowed listeners to go on believing the lie that the demonstration was violent and intimidating, even after broadcasting a correction that only revised the location of the event – and not the mood.

Most damning of all is the fact that the full correction appeared – on a little-visited feedback page – on July 8 this year, and has only just been picked up (by the EvolvePolitics site – I had no idea this BBC page even existed).

It seems clear the BBC is quite happy to mislead the public in order to help the Conservative Government. This is not the behaviour of a reputable news outlet.

My advice: Stick to social media sites like Vox Political. We may not always have the full facts but we don’t actively lie to you.

See: http://voxpoliticalonline.com/2016/09/11/post-truth-bbc-quietly-admits-lying-about-anti-war-demonstration-over-syria/

Mike’s statement that the BBC is quite willing to mislead the public to support the Tory government should no longer be a surprise to anyone. A few years ago Mike’s blog, along with, I think, Johnny Void and the Angry Yorkshireman, reported that Scots academics at Glasgow and Edinburgh universities had found that there was a pronounced right-wing bias at the Beeb. They found that the Corporation was something like three times more likely to interview Conservative politicians and businessmen than Labour MPs and trade unionists. My feeling is that the Beeb sees itself as part of the establishment, and interprets its duty as the state broadcaster to produce programming, or at least news reporting, that broadly supports the status quo. Its managers and senior staff come from the same social class as those in industry and the civil service, and many of its journalists and programme makers are part of the same social circle as the Conservative leadership. At least they were during David Cameron’s tenure at No. 10 with the Chipping Norton set. I don’t believe things have changed since Theresa May took over.

I also found it interesting that the Beeb should partly try to excuse itself by stating that it came from other reputable news sources, explicitly naming the Independent and the Guardian. This looks like the Beeb is trying to head off any claims of Conservative bias by citing two supposedly liberal papers. Except when it comes to Jeremy Corbyn, they’re not. Both papers, like the rest of the press, are strongly biased against him. Moreover, there have been reviews of books in Lobster, which have shown that the so-called left-wing press in Britain actually isn’t terribly left-wing at all. In the 1990s, the Guardian regularly used to appear in Private Eye’s ‘Street of Shame’ column for the way it promoted various brutal dictatorships, from Nigeria to Indonesia, praising them as excellent places to do business while ignoring these nation’s appalling human rights records. Some of the articles written in praise of these countries were straightforward PR pieces written by companies specially set up to promote them abroad.

And the excuse that others were following the same line really doesn’t excuse the BBC. Newspapers and the news media are supposed to check their stories. There are even specialist media organisation in America which do so. The Beeb, as the state broadcaster, surely should have had the sense and the resources to check that story as well. But it didn’t. This shows that either the Beeb was simply being lazy, or that the repeated purges of its journalism and newsgathering staff in favour of cutting costs, and boosting the salaries and expanding the jobs available in senior management, has had a detrimental effect on the Corporation’s ability to provide reliable news. Which is exactly what Private Eye has been saying every time more redundancies have been announced at the Beeb of the people, who actually make programmes and produce the news.

The BBC isn’t the sole culprit in this regard. The newspapers have also been shedding large numbers of journalists in order to remain afloat, and give their senior executives, proprietors and shareholders the bloated salaries and dividends they’re accustomed to expect. And several times their journos have been similarly caught out using entirely spurious reports on Wikipedia, posted as pranks, as their sources. For example, when Ronnie Hazlehurst, the composer of a number of well-remembered signature tunes for the BBC, such as that for 80 comedy series To the Manor Born, passed away a few years ago, someone altered his Wikipedia page so that it read that he had composed one of the Spice Girls’ hits. He hadn’t, as presumably any one of the Girls’ fans could have told them. But that didn’t stop the journo, and others in the rest of the press, repeating the story. They were also caught out during the World Cup one year, when someone altered the entry for one of the football teams from the Greek islands. This claimed that its supporters had a special name for themselves, wore discarded shoes on their heads, and had a song about a potato. All rubbish, but the journos decided it had to be true, ’cause it was on Wikipedia. Now it seems that Facebook is being used in the same way for journalists too stressed or too lazy to check their facts.

Of course, the other possibility is that they didn’t bother checking the details, and dragged their heels about correcting the statement that the protesters were out to threaten and intimidate, because the Facebook story told them exactly what they wanted to hear. All the prejudice about peace protesters and ‘hard left’ trade unionists – like the miners at Orgreave colliery, presumably – being violent thugs came flooding back, just like they had from Fleet Street during the 1980s. One of the daftest stories to come out about the peace movement then was a report that the Greenham Common women had managed to knock ‘Tarzan’ Heseltine to the ground, when he visited the base. Heseltine’s a big fellow – 6’3″, and so not easy to deck. He did fall over, but even he admitted that it was an accident. I think he fell over a guy rope or something. But whatever was the cause, he wasn’t pushed, shoved, punched, knocked or anything else. But Fleet Street published the story, ’cause as radical protesters, clearly the Greenham women had to be pathologically violent. Even when they said they weren’t, and gave interviews saying that they didn’t want men at the camp because they were afraid that any men present would start a violent confrontation.

As for hiding the correction on an obscure webpage, this seems to be part of common journalistic practice. Whenever a newspaper or magazine is forced to make a correction, it’s always tucked away in an obscure corner of the publication. The Beeb in this instance is no different. But their does seem to be a change of policy involved. I recall several previous instances, where the regulatory authorities had ruled that one of the Beeb’s programmes had misled the public. The ruling was announced on television or the radio itself. I can remember hearing such rulings on the 7.15 pm slot, or thereabouts, just after The Archers on the radio. For television, they used to issue the notifications of such rulings on Sunday evening just after Points of View and before Songs of Praise. This is a time slot when there would be relatively few people watching, but it’s still not as obscure as a very obscure webpage. Perhaps this is the new way the Beeb hopes to bury the news when its caught bending the facts.

Vox Political on On-Line Petition to Have Laura Kuenssberg Sacked for Pro-Tory Bias

May 8, 2016

Mike over at Vox Political reports that an on-line petition has been revived to get Laura Kuenssberg, the politics editor of BBC news, sacked for her pro-Tory bias. There had previously been a petition to have her fired after she made a bitter tirade against the Labour Party and its leader, Jeremy Corbyn, on the News at Ten on the 6th January 2016. It seems that her outspoken bias against Labour during the council elections has been the final straw, and the campaign to have her lose her job has been revived.

Mike’s article is at http://voxpoliticalonline.com/2016/05/08/election-coverage-seems-last-straw-as-petition-to-sack-bbc-political-editor-is-revived/, and there’s a link to the 38 Degrees page for the petition. I also include the petition’s website address below:

https://you.38degrees.org.uk/petitions/sack-laura-kuenssberg

I’ve signed it, as Kuenssberg anti-Labour bias is very obvious. Mike has previously put up an article showing that her discussion of one issue was nearly identical to a Tory press release, with but a few words changed. The BBC is supposed to be unbiased, but academic studies of the contents of their news programmes shows they’re far more likely to invite speakers from the Conservatives or right-wing organisations on to speak, and the general bias is much more to the right than other news broadcasts by their competitors, like Channel 4. And there is a movement within the Beeb to become overtly biased. I’ve mentioned before one article a year or so in the Radio Times in which the author discussed the possibility of broadcasters over here regaining ratings by becoming politically biased and abandoning impartiality, like Fox News. This isn’t a good role model. Fox News hasn’t got its monicker ‘Faux News’ for nothing. Somebody worked out that it only tells the truth 30% of the time, which means it’s effectively Murdoch’s own little Pravda for Republicans. it does not seem to me to be remotely surprising that the BBC should boast that it’s trusted the most by the managerial classes. It has a profoundly Establishment bias, reflecting their own attitudes and hostility to the working and lower middle classes.

And I don’t think writing letters to the Beeb’s programme, Points of View, will help. This has had a number of presenters since it was set up in the 1960s, and is supposed to be a show where the Beeb responds to their critics. Private Eye has run a number of pieces on the programme over the years, commenting on how it’s subtly constructed to show that the BBC was correct in whatever approach they adopted to a particular subject after all, or that they had plenty of other letters applauding them or accusing them of the opposite bias. Part of this tactic involves not actually telling the audience how many letters from the opposite point of view they’ve received. If say, they’ve received 50 letters attacking a programme, and only five letters supporting it, Points of View will nevertheless present an image that the number of letter received from both pro- and anti- camps were roughly equal. The Eye has attacked the programme for being condescending, coming from the age when Auntie Beeb knew best, and its critics had to shut up and take what was good for them.

The Beeb has a duty as a public service broadcaster to provide unbiased news, or at least, as close to unbiased as is humanly possible. The fact that they’re not is a threat to free speech and informed, public debate and political involvement. I don’t know if the petition to sack Kuenssberg will be successful. Possibly not. But at least it will show the Beeb that the great British public aren’t the naïve rubes they take us for, and that people are very much aware of their bias. If you feel the same, please take the opportunity to sign the petition above.