Posts Tagged ‘News International’

Guy Debord’s Cat on the Scum and the Heil’s Smear of Corbyn as Supporter of Terrorism

May 25, 2017

Yesterday the French philosophical feline, Guy Debord’s Cat, put up a great article rightly condemning the Scum and the Daily Heil for claiming that Jeremy Corbyn is somehow a supporter of terrorism. This follows leaked information that MI5 kept a file on him in the 1980s because he, along with many other members of the Labour party and the Left at the time, advocated talking to the IRA in order to end the cycle of violence in Northern Ireland.

I’ve already posted a couple of pieces about this smear. It also appeared in the Torygraph and the Sunday Torygraph, as well as the Scum and Mail. Buddy Hell describes how the Sun’s editorial column, ‘The Sun Says’ claimed that innocent people were murdered because Corbyn and John McConnell ‘sucked up to the IRA’. Mr Hell states that this was an attempt to make Corbyn appear somehow responsible for Monday nights horrific terrorist attack in Manchester.

Equally grotesque was the cartoon by the Daily Mail’s ‘Mac’, real name Stanley McMurty. This shows a couple peering out from behind their curtains as a couple of men with Kalashnikovs and black ski masks head up the drive. Below is the hilarious caption, “Oh dear. Will you answer the door? I think they’re canvassing for Jeremy Corbyn”.

The Cat describes the Sun’s attack on Corbyn as what it is: libel. He says

isn’t journalism or anything like it. It’s a blatant smear; a character assassination that is based entirely upon a historical revisionism. But The Cat has a question: who signed this off? This is evidently libellous and we know Murdoch has pockets that are as deep and as wide as the Pacific Ocean, but did The S*n’s editorial team think it could swerve around the law? Clearly it did and the paper has learned nothing from the Leveson Report.

As for Mac’s wretched cartoon,

Mac can claim he’s being humorous, but it doesn’t wash: this is a blatant piece of propaganda dressed up as humour. In this, it is reminiscent of the cartoons found in Der Sturmer, the official newspaper of the Nazi Party (below).

Underneath is a cartoon from the Nazi newspaper showing a cowed, blonde ‘Europa’, being shown off by a stereotypical evil Jew to a stereotypically thuggish Black man. Unfortunately, this type of racism and the racist conspiracy theory it produced didn’t die when Hitler blew his brains out in the Berlin bunker. The real, anti-Semitic neo-Nazis really do believe that the Jews are promoting racial intermixing between Whites, Blacks and other people of colour in order to destroy the White race. This presumably includes the members of the Alt-Right screaming about ‘White genocide’ whenever they see a film or TV series with a non-White as the star. And especially if the lead is female.

The Cat goes on to make the point that

What is quite absent from the claims about Corbyn’s non-existent sympathy with terrorists, is any acknowledgement on the part of the media’s interviewers and commentators of the role of the British state in Loyalist violence. Worse, perhaps is the morbid nostalgia that seems to accompany these claims. It’s as though the Good Friday Agreement never happened and the power-sharing government never existed. Instead, what we’re treated to are selected fragments of Tory memory larded with a narrative that’s been constructed from misrepresentations and outright lies. For the Tories and others, the Provisional IRA is still active and still bombing the country. Meanwhile, the Loyalist paramilitaries are treated, in not so many words, as heroes or simply not mentioned.

He also points out that May is trying to look like a stateswoman again, after her party cut the police, army and firefighters over the past seven years. He concludes

Who’s the bigger threat to the country? I’d say it’s Theresa May and the British press. (Emphasis mine).

https://buddyhell.wordpress.com/2017/05/24/this-is-not-journalism-or-anything-like-it/

There’s an abundance of evidence showing that the British secret state colluded with Loyalist terrorists in Ulster, and that the SAS operated in secret there, beyond the control of the regular army, as a death squad murdering prominent republicans. The parapolitics magazine, Lobster, has published any number of articles on this over the years.

http://www.lobster-magazine.co.uk/

Regarding the question of who signed off on the Scum’s smear of Corbyn, it may well have been the paper’s editor, without any referral to the Dirty Digger himself. One of the facts that emerged about Murdoch’s sordid empire has been that, while Murdoch has tried to present himself as being a ‘hands-off proprietor’, he still bears the responsibility for the actions of his underlings. They’re very carefully selected to do exactly what he wants them to do. He doesn’t have to interfere in the day to day running of his empire of filth, because he knows they’ll do exactly what he wants anyway.

And in cases where the Digger’s own views are required, Murdoch has a very cavalier attitude to libel. It was reported by one of his underlings that when the question of libel comes up, Murdoch used to look over to his legal advisor, who would hold up the number of fingers representing the thousands of pounds or so that News International would have to pay in fines and damages if the victim sued. Murdoch would take note of the figure, and if it was low enough compared to the number of papers he hoped to sell with the smear, authorise its publication.

As the judge tells Norman Stanley Fletcher in the voiceover in the opening titles of the Beeb’s prison comedy, Porridge, he’s ‘an habitual criminal’. Unfortunately, unlike the character played by Ronnie Barker, he has never been sent to HM Prison Slade for five years.

The Sun itself also has form for publishing racist material. Way back in the 1990s, or the first years of this century, Private Eye reported that the Scum had had 19 judgements against it by the Press Complaints Commission on this score. This includes its cartoons. One of the most noxious showed a couple peering at a line of pigs marching in the street waving placards. The caption read ‘Now the pigs are protesting against being compared to Arabs’.

And Mac in the Daily Mail has also published other racist, or racially offensive, cartoons. This seems to clash with the effort of at least one of their cartoonists to appear hip and bohemian. I remember a documentary on TV back in the 1990s, which featured the Heil and showed its cartoonist at the time. From what I recall, he seemed to be dressed in the Beatnik style of 1950s intellectuals. This made an impression, as the Daily Mail is anything but hip and bohemian. It’s ferociously anti-intellectual to the point where I get the distinct impression that Paul Dacre and the entire editorial staff would have a fit if they caught someone in the office reading Sartre or any of the French phenomenologists.

Also, the title of the Sun’s editorial column is surely a misnomer. The Scum has slavered, screamed, shrieked, yelled, ranted, raved, accused, denounced, thundered and harangued, but it has never, ever merely ‘said’ anything.

And through its history, it has spread lies and smears about the Labour party and its leaders. It’s started doing it again, doing to Corbyn precisely what it did to Michael Foot, Ken Livingstone and the others back in 1983.

Don’t be taken in by the lies and hysteria.
Vote Labour on June 8th for a genuinely safer Britain. Without the Sun’s and Daily Mail’s xenophobia and ultra-nationalism.

Advertisements

Rupert Murdoch and the Privatisation of the BBC

June 9, 2016

One of the major forces behind the Tory’s demands for the privatisation of the BBC is Rupert Murdoch. It is well-known that Murdoch owns the Sky satellite TV network, and so bitterly resents the state broadcaster as an obstacle preventing his own continuing expansion into broadcasting. Murdoch isn’t the only media mogul to demand the break-up of the Beeb in favour of their own interests as private broadcasters. Until recent, Richard ‘Dirty’ Desmond, the proprietor of Express newspapers and various grubby mags found on the top shelves on newsagents also owned Channel 5, along with his Fantasy X porn channel. The situation was much the same in the 1980s, when one of the other newspaper magnates, the late, unlamented Robert Maxwell, owned Rediffusion, which was also looking to expand, and so attacked the Beeb. But because of his domination of the market, Murdoch is perhaps the leading voice demanding the Beeb’s privatisation.

Mark Hollingworth discusses Murdoch’s self-interested attacks on the BBC in his book, The Press and Political Dissent: A Question of Censorship. While this section isn’t particularly surprising in itself, as the Dirty Digger has been doing it for decades, what is shocking is how viciously and single-mindedly the old brute prosecuted his attacks on the Beeb in the 1980s. He writes:

The attacks on the BBC began in January 1985, during the corporation’s negotiations for an increased licence fee, and were sustained through the year. On 14 January 1985, the Times published the first of three successive leading articles extolling the virtues of advertising the need for deregulation of the BBC: ‘The BBC is today accused of inefficiency, unaccountability, self-aggrandisement and feather-bedding its employees…Are the critics justified? In their main principles, yes.’ The next day Labour MP Joe Ashton launched his private member’s bill calling for advertising on the BBC. That morning the Times’ editorial was headlined-‘Wither the BBC’- and called for the break-up of the corporation: ‘Advertisers can clearly pay some part in generating the revenue to pay for many programmes…We need a more open, less monolithic system of broadcasting in which customers can choose what qualities they want from their TV screens.’ The next day the Times thundered again at its 1,300,000 readers: ‘Lord Annan’s Committee recommended a break-up of the BBC into its radio, TV and local radio components. The government should now prepare to go further than this. It should consider quickly the establishment of a new broadcasting commission to auction franchises that are currently operated by the BBC.

Now, what the Times fails to tell its readers is who will directly benefit if these franchises are auctioned. At the front of the queue will be a certain R. Murdoch, proprietor of the Times, who will benefit commercially if the BBC is broken up. Murdoch’s company, News International, owns Sky Channel-a cable and satellite operation which transmits 73 hours a week of alternative television and has three million subscribers in 11 countries. In 1983 Murdoch also took control of Satellite TV, Sky’s parent company, at a cost of £5 million and has a 75.5 per cent shareholding. Satellite began transmitting in 1982, beaming English language programmes to Norway and Finland for two hours a night. In 1985 the Times’ owner acquired the biggest stake in 20th Century Fox to provide films for his satellite Sky Channel to beam across Europe. Clearly, if even parts of the BBC are privatised, these Murdoch-owned companies will make a lot of money.

Murdoch’s views on the BBC are quite clear. ‘I would like to see it privatized,’ he said in November 1985. But this was not just his private opinion. According to the Mirror’s Paul Foot, Murdoch ‘has personally ordered a sustained attack on the BBC and all its people.’ Alastair Hetherington, former editor of the Guardian, added weight to this assertion when he accused the Times of conducting ‘a vendetta against the BBC in its leaders, news stories and features’. This is certainly borne out by the evidence. The Times published at least eight anti-BBC editorials throughout 1985. The paper also published a series of news reports, often based on the thinnest material, which suggested extravagance and incompetence among BBC management. ‘BBC Condemned As Licence Fee Monster’ was the headline for one story which was merely a report of an article by an obscure ex-BBC employee in a trade journal.

Moreover, when angry readers have written to complain about the coverage or offer and alternative point of view, the Times has refused to publish their letters. this was revealed by Paul Fox, Managing Director of Yorkshire Television. On 2 November 1985, the Times published another leader attacking the BBC, the IBA and ITV companies and misquoted comments that Fox had made about public service broadcasting. Fox wrote to the paper to set the record straight about his misrepresented remarks, but his letter was not published. Three days later, on 5 November 1985, David Plowright, the Managing Director of Granada TV and Chairman of the ITV Companies Association, also wrote to the Times to complain about front-page news report of a MORI opinion poll on advertising on the BBC. In his letter, Plowright pointed out that the Times opinion poll showed that more people were either ‘very’ or ‘fairly’ satisfied with the quality of TV in Britain than those who took the opposite view. How curious, wrote Plowright, that the paper’s news story had failed to include these facts. The letter was not published and the issue was not corrected.

The Times was not the only Murdoch paper to attack the BBC. His tabloids have joined in the fun. Here’s the Sun on 23 January 1985: ‘Oh, what superior people they are at the BBC. Here is the Director-General, Alastair Milne, raising his hands in horror at the idea of accepting adverts…Just where is the BBC superior to the commercial channels… There is only one area where the Beeb shines. No-one could possibly match its overbearing, totally unjustified smugness. And again on 2 September 1985: ‘The BBC should compete in the market so it ceases to be such a burden on the public.’ The Sun’s sister paper, the News of the World, began its campaign a trifle later than most but soon made up for lost ground. Every week throughout April 1985 there was a news story about the expenses of BBC staff which were reaching ‘scandal’ proportions. The next month News of the World journalists were instructed to file detailed reports of the eating and drinking habits of fellow reporters on the BBC during a royal tour. One brave woman journalist refused, because she said this was not her job. A News of the World executive then telephoned from London to accuse her of being disloyal. However, halfway through his lecture, the editorial executive was much dismayed to find that he had been put through by mistake to Kate Adey-a BBC television news reporter. (pp.12-14).

The News of the World executive probably left the phone with his ears ringing. ‘Kats Adie’ is the formidable woman, who was thrown out of Libya after she put the fear of the Almighty into Colonel Gaddafy. She is most certainly not afraid to ask awkward questions of the powerful.

The Beeb does have its faults. Its biased news coverage enrages me, and has been criticised many times for its bias against Labour and to the Conservatives. On the other hand, at its best it does provide good, solid public service broadcasting that few of its commercial rivals are able or even willing to provide. And advertising increasingly cannot provide the needed funding for some TV programmes today. A few years ago there were plans to bring back Spitting Image, the much-loved satirical puppet show screened on Channel 4 on Sunday evenings. This was eventually dropped because it was simply too expensive.

And no matter how biased the Beeb is, Murdoch’s worse. The more he goes on, the more he resembles the Bond villain, a media-mogul, who planned to start a war between America and China simply for its news value. That particular piece of Bondage ended with Commander Bond and his mates killing the villain, who was then reported as sinking in the South China Sea along with his stealth yacht. An end very similar to the drowning of Robert Maxwell. After something like five decades of lowering media standards across the globe, you feel it’s about time someone from the world’s covert intelligence agencies made him put a sock in it.

In the meantime, here’s Spitting Image on the Dirty Digger and his nearly subterranean journalistic standards.

Hackers Have Their Revenge on Rupert Murdoch

December 10, 2015

There was a little moment of pure comedy amongst a very serious piece on the Beeb’s The One Show Tuesday evening. The programme was discussing hacking, and showing how easy it is for hackers to get into your computer. One of the guests on this segment of the show was a former hacker, who had been arrested and jailed for his activities. One of the stunts he had pulled during his career was hacking into the Sun’s website. He’d was angry at the way New International journalists had hacked private phone conversations, and decided to take revenge. He hacked into the Sun’s website, and put up a piece on their on-line edition announcing that Rupert Murdoch had died. Obviously, this is not the case, and we are sorry to say that the Dirty Digger remains in rude health, and lowering standards across the globe as we type. The incident was completely scurrilous. It was also, as Ian Hislop, who was also on the programme, observed, very funny. And the Lord only knows what would have happened if Anonymous had attacked.

Oddly enough, there is an ethical hacker community. They have their own magazine back in the 1990s, which if I recall properly, was called 2400, or something similar, and their own code of conduct. This pledged that they would only peer around the machines, websites and databases into which they hacked. They wouldn’t change anything, or commit other crimes. Along with articles on phone phreaking and phishing, the magazine also had a regular column, ‘Payphones of the World’, where its geeky readers sent in pictures of phone boxes and their equivalents from across the globe.

Unfortunately, most hackers ain’t so benign, and you do need to put security on your computer and be wary, because of the sheer amount of cyber crime out there. But the idea of hackers taking their revenge on Dirty Rupe for hacking is funny, and definitely poetic justice.

Vote Labour to Get Murdoch Out!

April 22, 2015

According to the Indie, Rupert Murdoch has told the hacks in News International to redouble their efforts to stop ‘Red’ Ed Miliband getting into No. 10. The paper quoted the Dirty Digger as saying, ‘If he gets in, we’re finished.’

In my opinion, this is another reason why every decent person in this country should go out and vote for Miliband.

Murdoch, and to a lesser extent the other Fleet Street press barons, have been a pernicious influence on this country, and indeed, across three continents, ever since he turned up in the 1970s to buy the Herald, as the Sun then was, and then the Times. The quality of the journalism went down, while extreme nationalism went up, along with an extremely anti-working class bias. Recent biographies have Murdoch have pointed out that his goals have been consistent, despite him notoriously changing from supporting one party to another. He has always demanded the destruction of trade unions and the privatisation of the NHS, as well as gaining a monopolistic control of the press and television networks for himself. Hence his frequent rants at the BBC, parroted ad nauseam by his obedient puppets in the Sun and Times. He’d like that sold off too, to be bought either by himself, or for his companies to fill the broadcasting vacuum left by its demise.

In the 1980s and for part of the 1990s he loudly promoted Maggie at every opportunity. Then he decided that Tony Bliar would be far more agreeable to his ambitions, and so switched allegiance to New Labour. Commenters have described Blair’s concern for the opinions of the press barons as entirely malign. Murdoch was an unseen, spectral presence at every cabinet meeting with the Prime Minister wondering how the latest policy would go down with Rupe, and he was also keen to win over Dacre and the Mail. Blair himself probably didn’t need much help in pushing Labour towards pretty much the same neo-Liberal economic stance as the Tories, but Murdoch’s assistance acted to encourage him further to move in that direction.

The press sees itself as the ‘Fourth Estate’, holding politicians to account in the absence of more effective political checks and balances. But the Indie’s columnist reporting Murdoch’s remarks today turned this assumption on its head. Rather than promoting democracy and political accountability, they had actually worked against it by manipulating public opinion.

If, despite Murdoch’s best efforts, the Tories lose this election, it will mean that the press has lost some of its immense power. And that will actually be good for democracy.

So, let’s get Murdoch out of No. 10. Vote for Miliband!

From 1999: Empower America Suitably Honours Rupert Murdoch’s Services to American Culture

September 30, 2013

With Murdoch’s News International still in the headlines over the phone-tapping scandal, this item from Private Eye fourteen years ago seems a particularly appropriate comment on the Dirty Digger’s contribution to artistic standards worldwide. In their edition from the 1st October, 1999, the Eye reported that Australia’s ‘minister for public enlightenment’ had been awarded a prize for his achievements by a campaigning Right-wing group over the other side of the Pond. The article read

‘When Rupert Murdoch was awarded the Humanitarian of the Year award by an obscure American body two years ago, this well-deserved tribute received copious coverage in his newspapers.

Strangely there has been no mention of his latest triumph: being “dishonoured” by right-wing media lobbying group Empower America.

Even before Murdoch’s 20th Century Fox releases Brad Pitt’s sick new film Fight Club, Rupert has scored a double, picking up two awards. He wins the third annual Silver Sewer Award for his “outrageous contribution to the degradation and coarsening of our culture and unswerving dedication to the pursuit of profit above principle.” And he also picks up a “Lifetime Achievement Award” for his “personal role in the corrosion of American values.’

Now I actually like Fight Club, and I do think it made an excellent point about the existentialist despair, lack of direction and emasculation some men felt in consumerist modern American society. But it definitely ain’t family viewing.

As for Empower America and their Silver Sewer Award to Dirty Rupe, all I can do is say what the great wit and philosopher, Voltaire, would probably have said in these circumstances. ‘I may not agree with your political views, but I will defend to the death your right to stick it to this horrible old media tycoon’.

12 Per Cent of Workers’ Income Now Eaten Up by Job Costs

September 28, 2013

According to this item on yesterday’s MSN News, http://money.uk.msn.com/news/workers-spend-12percent-on-job-costs, workers are now spending up to 12 per cent of their annual income on job costs, such as commuting to work, child care, work clothes and computer equipment. These cost the average full-time employee £2,681 per year. The report notes that although wages have risen by 1.4 per cent, the cost of working has increased by ten per cent. The report comes from a survey of about 2,000 people for Santander’s cards department. The chief executive of Santander’s cards department, Alan Mathewson said: “Earning a living can be an expensive task, particularly against a backdrop of rising living costs. The price of going to work has increased significantly since last year but average salaries have not and, as a result, workers are considerably worse off.’

With companies increasing trying to cut down on costs by turning to workfare and internships to recruit unpaid labour, employees are having to bear the costs of their own employment. In the case of unpaid internships, they are effectively having to pay for the privilege of having a job. This also partly explains why the government is so keen to cut benefits to the unemployed on the grounds that they should not be better off than the poor souls fortunate enough to be working. In the current jobs market, where having a job may effectively mean a reduction in salary in real terms due to inflation and rising job costs, or indeed are forced to pay for the privilege of working as an unpaid intern or volunteer, many people would feel that they are effectively being penalised for working to the point where they may wonder why they bothered taking the job at all. In order to keep the supply of low or unpaid labour going, the Coalition is forced to cut benefits to the unemployed as far as possible and beyond. The reduction in unemployment benefits and the shabby treatment of those out of work is directly connected and part of the same employment strategy that sees the salaries of those in work reduced, and their conditions of employment lowered. And all the while the Tories announce loudly that in penalising the unemployed, they are somehow preserving the dignity and morale of the aspirational employees, who don’t want to go to work while others in their street still have their curtains closed. The real benefit of these policies isn’t to the employees, but to the Tories’ immensely wealth paymasters in Tesco, ASDA, News International and the like. For their company executives, it is, as Private Eye would say, very much a case of ‘trebles all round’.

New Labour and the Abandonment of Socialism and the Working Class

July 11, 2013

Yesterday Ed Milliband announced that he was ending the automatic contribution to the Labour party from the subscriptions of individual members of the trade unions. It marks a continuation of the New Labour policy of distancing the party from its origins in the unions. Way back in the 1990s, Tony Blair threatened to end the party’s ties to the unions altogether if they did not toe his line. It’s also part of the New Labour campaign of presenting itself as more middle class party. This process began under Neil Kinnock. The satirical British magazine, Private Eye, satirised Kinnock’s new middle class direction for the party by showing him shouting ‘Ich bin ein shareholder!’ Other spoof photographs on the same theme showed Kinnock shouting declaring, ‘I am an estate agent, and the son of estate agents’. Later Tony Blair was shown next to John Prescott saying, ‘We’re all middle class now’, to which Prescott replied ”appen I am, you middle class ponce’. Or words to that effect. We’ve come a long way since the Fabian Society published the pamphlet Natural Allies: Labour and the Unions, by Martin Upham and Tom Wilson in the 1980s.

New Labour and its Pursuit of the Middle Class and Increasing Alienation of the Working Class

The British conspiracy magazine, Lobster, has published a series of pieces charting and strongly criticising the rise of New labour and its abandonment of socialism and the working class. Simon Matthews in his review of Anthony Selden’s biography, Blair notes that the core of New Labour was a group of ‘modernising’ Labour MPs, the Project, consisting of Blair himself, Peter Mandelson, Margaret Hodge, John Carr, Jack Dromney and Sally Morgan, amongst others. It was essentially a response, shared by many other demoralised Leftists in Britain, the US and Australia, to Reagan and Thatcher’s electoral triumphs and the apparent victory of Neo-Liberal economics. Matthews considers that at the heart of New Labour’s political philosophy are the following ideas:

1. Middle class support is absolutely critical at every level. They must not be alienated through raising direct personal taxation.

2. The immense power of the media means that it is impossible to challenge them. They are therefore to be flattered and given good stories. The press are to be allowed to work in a deregulated market place.

3. If extra money is needed to pay for domestic projects, this may only be raised through the importation of cheap foreign labour. This increases the working population and lowers labour costs, so allowing an increase in tax revenue. This last policy has led to the increasing alienation of the White working class, that feels that Labour and the other mainstream political parties has abandoned them. The result is a resurgence in right-wing parties with anti-immigration policies, such as UKIP, or the English Defence League, which campaigns against radical Islam. This alienation has been noted by the BBC. A few years ago the BBC ran a series of programmes devoted to the issue of race in contemporary Britain. The trailer for this showed a White, working class man standing in front of a black background, slowly having his face covered in black ink until he became invisible. A gravelly voice then asked if the White working-class were being written out of Britain today. American critics of Neo-Conservatism have noted much the same attitudes in both the Democrat and Republican parties. The middle-class White members of these parties support affirmative action programmes, so long as they do not affect their children. See the volume, Confronting the New Conservatism.

American Commercial and Political Interests

Critical to the New Labour project has been collaboration with the Democrats in America, and the Australian Labour Party, but not with the Centre-Left European socialist parties. In the summer of 1993 Blair and Brown visited America, a trip arranged by the British embassy. There they met Alan Greenspan, the chairman of the Federal Reserved, who recommended that the Bank of England should set the interest rates in the UK. This was put into practice four years later when they gained power. Blair, and many of the other leading figures of New Labour – Gordon Brown, Ed Balls, David Miliband, Mo Mowlam, Patricia Hewitt and Tessa Blackstone, amongst others, had extensive transatlantic connections. They studied at American Universities, and/or worked for American companies.
Robin Ramsay, Lobster’s editor, has noted that New Labour represent American interests, and those of the British Foreign Office, determined to preserve both the ‘special relationship’ with the US and British commercial interests overseas. Blair himself stated as much in a speech he gave to Rupert Murdoch’s News International.

‘The Americans have made it clear they want a special relationship with Europe, not with Britain alone. If we are to be listened to seriously in Washington or Tokyo, or the Pacific, we will often be acting with the rest of Europe … The real patriotic case, therefore, for those who want Britain to maintain its traditional global role, is for leadership in Europe … the Labour government I hope to lead will be outward-looking, internationalist and committed to free and open trade, not an outdate and misguided narrow nationalism’.

The Primacy of the Financial Sector over Manufacturing

The privatisation and deregulation of the economy under Mrs Thatcher resulted in British companies having the largest overseas investments after the United States. The Blairites supported continued American power and international hegemony because it offered the best global protection to British commercial interests. Manufacturing industry and the public sector became merely special interest groups, which were simply taken for granted and ignored. Gavyn Davies in his comments supporting an independent Bank of England stated that the ‘one quarter of the economy that is affected by the exchange rate’ – in other words, manufacturing, could not be allowed to ‘take precedence over the inflation target’. In others, it should not prevent interest rates being kept high to attract capital to London.

A major part of the New Labour programme was the promotion of the interests of the City of London. The first draft of the Labour Party policy document, Meet the Challenge Make the Change: A New Agenda for Britain by a committee chaired by Bryan Gould stated in its section on finance:

‘The concentration of power and wealth in the City of London is the major cause of Britain’s economic problems’. It further argued that Britain’s economic policies had been for too long ‘dominated by City values and run in the interests of those who hold assets rather than those who produce’.

Seven years later, however, when New Labour had become dominant, the power of the City was seen as a source of economic strength. Peter Mandelson and Roger Liddle, in their book The Blair Revolution, published in 1996, claimed that

‘Britain can boast of some notable economic strengths – for example, the resilience and high internationalisation of our top companies, our strong industries like pharmaceuticals, aerospace, retaining and media; the pre-eminence of the City of London.’

The Blind Trusts, Labour Finance and Industry Group and Commercial Donors as Alternative Funding Sources to Traditional Membership Fees and Union Contributions

Tim Pendry, another contributor to Lobster, has described his experience with the Labour Finance and Industry Group and its use by Labour to construct an alternative source of funding from the trade unions and constituency activists. He considers that the party deliberately constructed an opaque and highly centralised funding system. The idea was that this would remove the party’s reliance on its traditional supporters, who as a demographic were considered to be aging and declining. The constituency system was believed to be costly and impossible to police. Moreover, it was vulnerable to being captured by the activists, who would make the party once more unelectable. The funds raised could be used by the Party to fund the kind of mass marketing that the Tories had achieved with Saatch and Saatchi. This policy was to result in the scandalous creation of a series of blind trusts. Pendry notes that the scandals surrounding New Labour and business came from their complete ignorance of the Puritanical ethics of the business community. He considered that many business leaders were horrified by the type of conduct that was considered acceptable in politics. Pendry wrote this in 2006. After the near collapse of western Capitalism under Goldman Sachs, Lehmann Brothers and the other major banks, these comments now seem somewhat ironic. Pendry himself has strong affection for the members of the Labour Finance and Industry Group. He describes them as decent, clubbable people, and notes that they themselves tended to be very much Old Labour – Gordon Brown, rather than Tony Blair. The result of the current parties’ reliance on funding from rich donors has resulted in the membership of both Labour and Tories plummeting. He estimated that Labour had about 200,000 members, while the Conservatives are around 300,000. The Conservative parliamentary leadership has also had problems recently with the apparent contempt with which it holds its members. Yesterday Cameron delivered a speech stating that grassroots Conservatives were highly valued by the party. This followed previous comments by senior party figures describing them as ‘swivel-eyed loons’.

Conclusion: Labour as Centre-Right Pary; Alienation of Working Class

The result of all this is that the Labour party has been transformed from a Centre-Left to Centre-Right party, keen to promote Neo-Liberal economic policies and distance itself from its roots in the 19th and early 20th century trade union movement. The result has been the gradual erosion under Labour of worker’s rights and the encroachment of the market through the Private Finance Initiative. Apart from the continued legacy of Mrs. Thatcher’s destruction of Britain’s manufacturing economy, the British working class has felt disenfranchised and alienated. A minority of its White members have been turning to more extreme nationalist organisations, such as UKIP, which are perceived as far more receptive to their interests.

Sources

Simon Matthews, ‘Our Leader’, in Lobster 48, Winter 2004, 34-5.

Tim Pendry, ‘The Labour Finance and Industry Group: A Memoir’, Lobster 51, Summer 2006, 3-9.

Robin Ramsey, ‘Contamination, the Labour Party, Nationalism and the Blairites’, Lobster 33, Summer 1997, 2-9.

A Note on Lobster

I’ve described Lobster as a conspiracy magazine, which makes it sound like one of those magazines devoted to insane, and frequently dangerous theories about secret governing elites like the Freemasons, Jews and now Reptoid aliens from the Pleiades. It’s not. It’s devoted to what its founder and editor, Robin Ramsey, describes as ‘parapolitics’. This is the study of politics as affected and influenced by genuine covert groups, such as funding lobbies, think tanks and the intelligence and security services. It bases its material on published studies and memoirs from the various groups involved, newspaper articles, and the personal experience of its contributors. It’s also on the web, and has an archives of some articles on-line.