Posts Tagged ‘Monopolies and Mergers Commission’

If the Press Can Publish Harry and Megan’s Correspondence, then We Should See Murdoch and Co’s

January 15, 2020

Harry and Meghan and suing the Mail on Sunday for publishing a letter from Megan to her father. And today, that bastion on the British press – and as the late Terry Wogan used to say of the Beeb, ‘there are many basty ‘uns in there’  – the MoS set out its defence. It’s the old ‘public interest’ argument. They’re going to argue that Meghan and Harry don’t have the same right to privacy as the rest of us, because they’re private correspondence and activities are of interest to the public. Zelo Street has put up a piece demolishing it by showing how circular the argument is. The letter, and anything else the royal couple writes or does, is of interest to the public because the press tells them it is. Zelo Street states

What the MoS is setting out in its defence is that what it did is OK, because that is what the paper expects to be able to get away with. Hal and Meg should not expect to have any privacy because that would impact on the MoS’ business. Hence that paper and all the others kicking off like so many spoilt children at the prospect of the couple being out of reach very soon. How dare they stop the press scoring copy off of them?

In mounting this defence, then, the MoS has proved the Duchess’ point for her. But she and her family are not there merely to provide cheap copy. The press just doesn’t get it.’

See: https://zelo-street.blogspot.com/2020/01/mail-on-sunday-proves-meghans-point.htm

The public interest argument does, however, also justify the publication of the private correspondent of the newspaper magnates, who make their bloated fortunes exploiting the private correspondence not just of Harry and Meghan, but of anyone else in the public eye. Murdoch, Geordie Grieg, the weirdo Barclay twins and the rest of the whole unsavoury crew play a powerful role in modern politics. They have intimate connections to the Tory government, and not only shape public opinion in its favour, they also arrogantly assume that they have a right to dictate the political direction not just of the government but also of the opposition. Former cabinet members have reported that Rupert Murdoch was always an invisible presence at the meetings of Blair’s government, and the former Labour Prime Minister worried how his policies would go down with the owner of the Scum and the Times. That’s why the Mail, the Times and the Scum have been running pieces telling the Labour party what it should do to become electable – unsurprisingly this the expulsion of the Corbynites and the return to Blairism – and viciously attacking left-wing candidates for the Labour leadership, like Rebecca Long-Bailey.

The press barons are unelected, massively powerful, and have what amounts to a monopoly on news in this country. Murdoch’s empire should have been broken up under the Monopolies and Mergers’ Commission years ago, but it wasn’t because he was a supporter of the Tories. They also have huge business interests, that also dictate the views their papers take on various stories. Way back in the 1980s, for example, Tiny Rowlands, the owner the Absurder, wouldn’t publish pieces critical of Zimbabwe because he had interests in a mining corporation working there. But these same press magnates are absolutely unaccountable. Yet they arrogantly assume they have the right to dictate governmental policy, while zealously keeping their own affairs private. 

But if the Royals have no reasonable right to privacy, neither do Grieg, Murdoch et al. If they are shaping policy and public opinion, we should know their private business to judge for ourselves whether they are correct and acting in our interest. It’s only fair. And as they acted as the unofficial Tory propaganda office at the last election, it should all be accessible under the Freedom of Information Act.

How’s that for governmental transparency, Rupert?

Murdoch’s Editorial Interference and Right-Wing Bias

June 7, 2016

The phone hacking scandal has been rumbling on for what seems like forever now. For a moment it looked like Murdoch himself was going to end up in court, because of allegations that he personally interferes in editing his newspapers. According to Private Eye, he almost appeared before the beak a few years ago on a libel charge, after Michael Foot sued the Times for claiming that he was a KGB agent, based on the unlikely word of Oleg Gordievsky. Gordievsky was a former KGB agent, and self-confessed liar. From what I recall, a number of the Times’ staff were highly sceptical of the allegations, with the exception of the editor, David Leppard. And so the paper printed the story that Foot, a principled democratic socialist, whose loyalty to his country should never have been in doubt, was a KGB agent codenamed ‘Comrade Boot’.

Murdoch’s managed to escape these scrapes with the law, and wriggle out of them when he has been forced to appear before public enquiries and parliamentary committees, by claiming that he doesn’t interfere with his papers’ editorial policies. Mark Hollingworth, in his book The Press and Political Dissent: A Question of Censorship, points out that Murdoch largely doesn’t need to. He appoints editors he knows will follow his political line, like Andrew ‘Brillo Pad’ Neil, who before he became editor of the Sunset Times was one of the editors on the Economist. Neil told his staff at a meeting of the Gay Hussar pub in London that he fully supported Thatcher’s policies on monetarism and privatisation, although on macroeconomic policy he claimed he was further to the left, and more like David Owen. (p. 18).

The News of the World

But Hollingworth makes clear that the Dirty Digger does interfere with the editor’s running of his newspapers, and certainly did so when he took over the News of the World at the end of the 1960s. Hollingsworth writes

However, when Murdoch was faced with an editor who didn’t share his political views and wanted a semblance of independence, the situation changed dramatically. when he took of the News of the World in 1969, Murdoch told the incumbent editor, Stafford Somerfield: I didn’t come all this way not to interfere.’ According to Somerfield, the new proprietor ‘wanted to read proofs, write a leader if he felt like it, change the paper about and give instructions to the staff’. As the paper’s long-serving editor, Somerfield was used to a fair amount of independence and he tried to resist Murdoch’s interference. In 1970 Somerfield was dismissed by Murdoch.

A similar fate befell another News of the World editor a decade later. Barry Askew had been appointed by Murdoch in April 1981 after a successful career as the crusading editor of the Lancashire Evening Post during which he published a series of stories about corruption among local public officials and institutions. However, when Askew and the News of the World declined, like the Times under Harold Evans during the same period to give the Conservative government unequivocal support, Murdoch took action. ‘He [Murdoch] would come into the office,’ said Askew, ‘and literally rewrite leaders which were not supporting the hard Thatcher monetarist line. That were not, in fact, supporting – slavishly supporting – the Tory government.’

Askew believes the big clash came over an exclusive story about John DeLorean, the car tycoon. A freelance journalist, John Lisners, had persuaded DeLorean’s former secretary, Marian Gibson, to reveal details about her boss’ business practices and alleged irregularities. It was a superb story, backed up by other sources and also cleared by Gibson’s lawyer-Clarence Jones.

However, just after noon on Saturday 3 October 1981, Murdoch telephoned Askew, as he invariably did every week, to discuss the main stories. Askew told him about the DeLorean scoop and Murdoch appeared initially to be enthusiastic. Later that afternoon Murdoch arrived at the office in Bouverie Street and went straight to the ‘back-bench’ to read the DeLorean material. One of the key sources was William Haddad, who had worked for Murdoch on the New York Post. On learning of Haddad’s involvement, Murdoch said: ‘He’s a leftwing troublemaker’, although he later denied saying this. ‘I may have referred to Bill’s love of conspiracy theories.’

Murdoch then consulted his legal advisors and they decided the story was legally unsafe. The story was killed. The next day the Daily Mirror published the same story on its front page and the rest of the media followed it up. Interestingly, according to Ivan Fallon and James Srodes’ book DeLorean, it was Murdoch who arranged for Lord Goodman to act as DeLorean’s lawyer to discourage the rest of Fleet Street from pursuing the story. Within a year DeLorean’s car firm was bankrupt. Within two months, in December 1981, Askew was dismissed and he returned to Lancashire a bitter man. ‘I don’t think Fleet Street gives a damn about ethics, morality or anything else. It gives a damn about attracting a readership that will attract an advertising situation which will make a profit which will make the press barons powerful politically.
(pp.18-20).

The Times

This editorial interference did not stop with the News of the World. It also extended to the Times, when that august paper was under the editorship of the highly respected journalist, Harold Evans. Hollingworth continues

But by far the most revealing example of Murdoch’s desire to set the political line of his papers also came during 1981 when the Conservative government was very unpopular because of high unemployment. when Harold Evans was appointed editor of the Times in March 1981, he was given official guarantees by Murdoch about editorial freedom. On 23 January 1981, the new owner of Times Newspapers had given formal undertakings that ‘In accordance with the traditions of the papers, their editors will not be subject to instruction from either the proprietor of the management on the selection and balance of news and opinion.’

Within a year, however, Evans had been dismissed, claiming he had been forced to resign over constant pressure by Murdoch to move the paper to the Right. Evans’ added: ‘The Times was not notably hostile to the [Conservative] government but it wanted to be independent. But that was not good enough for Rupert Murdoch. He wanted it to be a cheerleader for monetarism and Mrs Thatcher.’ Murdoch denied the charge: ‘Rubbish! Harry used to come and see me and say, “Rupert, it’s wonderful to have you in town. What do you want me to say, what do you want me to do, just let me know.”‘ On this crucial point, Evans told me: ‘Lie plus macho sneer with a useful ambiguity. It is a lie that I ever asked him what to say… It is true that I asked his view from time to time on developments of the paper. The truth is that far from asking Murdoch “what to say”, I followed an editorial policy often in opinion at variance with his own Thatcher-right-or-wrong view.’

The evidence certainly gives credence to Evans’ interpretation of events, although he also fell out with some of the staff. According to leader writer Bernard Donoghue, features editor Anthony Holden and executive editor Brian Macarthur, there was political pressure on Evans because of what Mrs Thatcher called ‘the Times centrist drift’. When unemployment had reached three million in the summer of 1981 Murdoch and Gerald Long, Managing Director of Times Newspapers, wanted the Times to emphasize the number of people in work. Evans declined and Murdoch snapped at him: ‘You’re always getting at her [Mrs Thatcher].’ The Times editor and his proprietor continually argued over economic policy and on one occasion Evans received an extraordinary memorandum from Gerald Long: ‘The Chancellor of the Exchequer says the recession has ended. Why are you have the effrontery in the Times to say that it has not.’

Evans believes the Times was simply taking a more detached, independent editorial position. But by early 1982, Murdoch was clearly losing patience. According to Bernard (now Lord Donoghue, a leader writer and now a stockbroker at Grieveson & Grant, Murdoch had promised Mrs Thatcher that the Times would be back in the Conservative camp by the Easter of that year. But the editor refused to submit to what he later called ‘political intimidation and harassment’. On 12 March 1982, Evans wrote the following editorial: ‘ Unemployment is a social scandal… We favour a more competitive society as against one which is subject to the monopoly power of capital or the trade unions. Three days later Evans was dismissed.

Such lack of sovereignty and independence by the editor has been prevalent throughout the Murdoch empire. ‘I give instructions to me editors all round the world, why shouldn’t I in London,’ he told Fred Emery, home affairs editor of the Times, on 4 March 1982. However, since 1983 all four of Murdoch’s London papers have taken a consistently pro-Conservative government line and so there has been no need to interfere. According to a report on the Sunday Times’ ‘Insight’ team, this is how the system works: ‘Murdoch appoints people who are sympathetic to him. Thus most of the senior staff like Hugo Young have left or been completely emasculated or replaced… To survive you have to self-censor. You approach a story in a different way than if you’d run it in the way you wanted to.’ (pp. 20-1).

The Sun

Hollingsworth concludes that Murdoch actually rarely interfered with the Sun, as under its editor Larry Lamb, who was knighted by Thatcher in 1980, it had already moved to the Tory right, a policy that was continued by the succeeding editor, Kelvin MacKenzie. (p. 21).

So while Murdoch may not interfere in the day-to-day editorial matters of his newspapers any more, they do reflect his personal political opinions and his own personal style of journalism, as carried out by compliant, sympathetic editors.
There was an outcry when he tried to buy the News of the World in 1969. The paper’s then-management were worried about how he would change the paper. And the same fears were raised again when he went off and bought the Times in the late ’70s or first years of the ’80s. There were indeed plans to refer his proposed purchase to the monopolies and mergers commission, though that might have been when he bought the Daily Herald and turned it into the Scum.

And his critics were right. He is not a fit and proper person to own a paper, and he should never have been allowed to buy them. It says much about Thatcher’s grubby, domineering leadership that he was.

Fluck and Law’s 1987 Caricature of Rupert Murdoch

March 16, 2016

I found this grotesque photo of Fluck and Law’s rubber model of the Dirty Digger in Private Eye’s issue for 22nd July-4th August 2011. It was originally done for their issue 667, of July 1987. This marked the decision of Lord Young, Maggie Thatcher’s Trade and Industry Secretary, not to refer the Digger’s attempts to take over the Today newspaper to the Monopolies and Mergers Commission. The censor flash is mine, as the original is very explicit, and I didn’t want to put anything that might be considered too indecent up, one consideration being that such imagery can be used as pretext for blocking the site because of its political content. The good Mr Pride had experience of this when some people were finding their attempts to go to his page blocked because of ‘adult content’. It does indeed have such, but not in the sense his detractors meant. And I’m not willing to let the same excuse be used to stop people looking at this site.

Apart from its historical context, it’s pretty much what Murdoch has been doing to British media, culture and politics ever since he was allowed to take over the Herald and turn it into the Sun in the late ’60-’70s.

Fluck Law Murdoch