Posts Tagged ‘Grunewald’

Channel 4 ‘Dispatches’ Documentary from 2009: Inside Britain’s Israel Lobby – Part

March 11, 2018

The documentary then moves on to January, 2009 and the invasion of Gaza, and allegations of Human Rights abuses by Israeli forces were still circulating months later. But Oborne points out that you wouldn’t know it from the contents of the News of the World and the Mirror. Both these rags ran stories instead about the threat to Israel from the surrounding Arab nations. The hacks behind these pieces had been given free trips to Israel by BICOM, one of the wealthiest lobby groups in Britain. Oborne then goes on to interview David Newman in his office in Jerusalem. Newman worked alongside BICOM in disseminating Israeli propaganda in British universities. Newman states that there is indeed a debate within Israel about the status of the settlements in Palestinian territory. Groups like BICOM close down this debate abroad, and instead demand absolute for Israel.

Plocha Zabludowicz, the head of BICOM, is the 18th richest person in Britain. And he is very definitely not part of traditional British Anglo-Jewish society, but came up through the Jewish Leadership Council, who are described as the lords of the big Jewish donors. Oborne then interviews the head of the Liberal Jewish Synagogue, Rabbi Emeritus David Goldberg, and asks if he knows him. Goldberg states that his name doesn’t ring a bell. Zabludowicz is actually of Polish ancestry. He is a Finnish citizen with a house in north London. His father made a fortune peddling Israeli arms, as did Zabludowicz himself before moving into property and casinos. His company is registered in Lichtenstein. He is, in short, ‘a rank outsider’. He was also one of the guests at Madonna’s birthday party in Italy.

Zabludowicz generously bankrolls BICOM, to whom he gave £800,000, who wrote a clause into their accounts recognising his generosity. He had given them £1.3 million in the previous three years, and has business interests in the Middle East. These cast doubt on the possibility of reaching a peace deal between Israel and the Palestinians. Oborne then goes on to discuss the case of one of the illegal Israeli settlements in Occupied Palestine, whose supermarket is owned by Zabludowicz. Newman states this indicates the direction in which BICOM is moving. Rabbi Goldberg states that it shows that Zabludowicz calculates that the settlement won’t be returning to the Palestinians, even under the most generous peace deal. As for Zabludowicz himself, he declined to meet the Dispatches team, but instead released a statement claiming that he was a major supporter of the creation of a separate Palestinian state, and that he understood that concessions would need to be made. Oborne was, however, successful in talking to Lorna Fitzsimons, BICOM’s chief executive. She claimed that BICOM was very open, that their donors do not influence policy. When asked about Zabludowicz, she claimed he was different from anyone else and she didn’t know about his business connections. All the organisation was doing was to make journos and people aware of the different strands of the debate on Israel.

Oborne moves on to the other groups involved in the Israel lobby – the Jewish Leadership Council, the Board of Deputies of British Jews and the Zionist Federation, and states that some members of these groups are very aggressive towards the TV and press. He then interviews Alan Rusbridger about his experiences of dealing with them. Rusbridger states that some TV editors warned him to stay away from them and the whole subject of Israel and the Palestinians. The Guardian was attacked for criticising Israel in a way that no other country does. There was a special meeting at the Israeli embassy between the ambassador, Zabludowicz, Grunewald of the Board of Deputies of British Jews and the property magnate Gerald Reuben. They were unhappy about a Groaniad article comparing the Israeli’s occupation of Palestine with apartheid South Africa. So Grunewald and his mate, Roman Leidel, decided to pay Rusbridger a visit. Grunewald is a lawyer, claimed that the article was fomenting anti-Semitism, and would encourage people to attack Jews on the street, a risible accusation which Rusbridger denied. This was followed by complaints to the Press Complaints Commission about the article by the pro-Israel American group, CAMERA, or Committee for Accuracy in Middle East Reporting in America, which specialising in attacking journos critical of Israel. The Press Complaints Commission duly investigated the article, and found that only one fact was wrong. When asked about this, Rabbi Goldberg states that Israel is indeed an apartheid state. There are two road systems, one for use by Israelis and one for the Palestinians. There are two legal systems in operation. The Israelis are governed by Israeli law, while the Palestinians are governed by military law. When asked what will happen to him when his comments are broadcast, the good rabbi simply laughs and says that he’ll be attacked once against as being an ant-Semitic, self-hating Jew.

Many other Jews are also critical of Israel. Oborne goes on to talk to Tony Lerman, formerly of the Institute for Jewish Policy Research, and now a Groaniad journo. Lerman states that the Israel lobby don’t take into account the diversity of Jewish views on Israel. This is confirmed by Avi Shlaim, who says that there is a split in the Jewish community over Israel. The community’s leaders are largely pro-Israel with a narrow rightwing agenda that is not typical of Jewish Brits. And libelling Israel’s critics as ‘anti-Semitic’ is now common policy.

One example of this use of libel is a New York blogger, ‘Hawkeye’, who hunts through the Guardian’s ‘Comment is Free’ column, claiming it is full of anti-Semitic bias. Rusbridger states that this is dangerous and disreputable. ‘Hawkeye’ attacked Lerman in particular as a nasty anti-Semite. Lerman states that this tactic has been adopted because it’s a useful defence of Israel. Rabbi Goldberg concedes that some people might be seriously anti-Semitic, others are just voicing genuine opinions, which should be respected. Michael Ancram, even, was accused of being anti-Semitic, which he said he takes with a pinch of salt.

But this leads into the whole question of whether the BBC has been corrupted by the influence of the Israel lobby. On record, BBC journos and spokespeople claim that the Corporation’s reporting of Israel is unbiased. Off-record, the stories different. News staff state that there is always pressure from top management for a pro-Israel slant. Oborne then interview Charlie Brebitt, an accountant at the LSE, who was formerly of Channel 4, who confirms that there is a very strong and active Israel lobby, and a sizable body of sympathy with Israel. The BBC has no choice but to respond. Honest Reporting, another pro-Israel media attack dog, and the other parts of the Israel lobby take advantage of this, alleging that there is an institutional bias at the Corporation against Israel.

In 2003 during the Iraq invasion the Beeb broadcast a hard-hitting documentary investigating Israel’s secret nuclear weapon’s programme, entitled ‘Israel’s Secret Weapon’ on the 16th March. The Israeli Press Office issued a statement comparing this to the worst of Nazi propaganda, and imposed restrictions on BBC staff in Israel. When Ariel Sharon, the Israeli leader, visited Downing Street, the only journos banned from covering the meeting were the Beeb. Honest Reporting UK complained that the programme was part of a campaign to vilify Israel. One member of the group, Nathan Sharansky, complained that the late Orla Guerin, here shown with two eyes, was anti-Semitic, and that she shared the goals of Palestinian terror groups.

Continued in Part 3.