Posts Tagged ‘Dispatches’

Lobster on the Media’s Failure to Report Truth about Labour Anti-Semitism Smears

November 21, 2019

Robin Ramsay, the editor of the online parapolitics/conspiracies magazine, Lobster, has added a few new articles in his ‘View from the Bridge’ section for issue 78. One of these is about the media’s colossal, odious failure to present the real truth about the anti-Semitism smears against the Labour party. Which is, basically, that the conspiracy theorists are exactly right and the whole thing is a disinformation campaign run from the Israeli embassy in London.

He begins by reporting the recent attacks on Labour for being anti-Semitic by Stephen Daisley in the Spectator, Philip Collins in the Times, and then the claim by James Cleverly, the Tory chairman, that British Jews are about to flee the UK in case Corbyn gets in. Because some Jewish friends of his told him so.

He then states that these are symptomatic of the failure of the media as a whole to tackle the real truth about these smears, and suggests why this might be so. He writes

These comments (and there were many similar in the first week of the election campaign) illustrate again the complete failure of the mainstream media to handle the Labour–is–anti-semitic operation run by the Israeli embassy in London and its assets. Why has the MSM failed so completely at this? Maybe one day some of those involved at editorial level will explain their thinking; but until then we can only speculate. Among the factors are:

* The story is too complex for the rolling 24 hour news culture and there
are few journalists left in the MSM with the time to research complex stories.

* Anyone pursuing the story is going to be accused of anti-semitism or
conspiracy theorising or both.

* To acknowledge the existence of the Israeli operations revealed by Al Jazeera’s covert filming, means acknowledging that the version of political reality offered by the MSM is partial at best, and false at worst. This also implies that British political journalists either don’t know what is going on or are too career-minded to stray beyond the carefully delineated boundaries of ‘serious’ or ‘respectable’ journalism.

He concludes by comparing the al-Jazeera documentary, The Lobby, with the Zapruder film in the way this has the potential to alter research into the real conspiracy behind the Corbyn smears. This would be similar to the way the Zapruder film of the Kennedy assassination has provided evidence supporting the idea that there was another shooter beside Lee Harvey Oswald.

The Al Jazeera films on ‘the lobby’ may eventually be a game-changer in the way that the 1975 showing of the Zapruder film on US TV was: after the Z film the official version that all the shots came from behind Kennedy became an absurdity. After ‘the lobby’ films no-one can seriously deny the existence of the Israel lobby.

See: https://www.lobster-magazine.co.uk/free/lobster78/lob78-view-from-the-bridge.pdf

For many people outside the milieu, the Kennedy assassination really is the archetypal modern conspiracy theory with various obsessives convinced that Oswald didn’t do it, and that it was all down to the CIA and American intelligence establishment instead. While I believe that there probably was another shooter and that the question of whether there was a wider conspiracy to kill Kennedy is a good one, Ramsey’s comparison may not be so convincing to others.

But he’s right about the conspiracy to remove Corbyn and the Israelis. The Israeli government does have an office that deals with attacking and smearing critics of the Israeli state for their brutal policies towards the Palestinians. Al-Jazeera did catch Shai Masot at the Israeli embassy trying to get a Tory minister removed from the government and replaced with Boris Johnson, because the minister, Alan Duncan, was too pro-Palestinian. And one of the Labour supporters smeared as an anti-Semite is Cyril Chilson, the son of a Holocaust survivor and Soviet airman, an Israeli, who worked in the IDF’s propaganda department. He was smeared because he recognised the libels as hasbara – the Israeli term for civilian propaganda, and called it as such.

As for the reasons the media isn’t calling it out, I think it’s probably a mixture of all three. Peter Oborne’s documentary for Channel 4’s Dispatches showed eleven years ago how the Israel lobby in this country would stop at nothing to destroy and smear critics of Israel. Independent Jewish monitoring groups were put under pressure to merge their magazines with Israeli state periodicals. Newspapers like the Guardian and its editor were accused by the Board of Deputies of anti-Semitism for accurately reporting atrocities committed by Israel and its allies, the Christian Phalange, in Lebanon. As was the Beeb and highly respected journalists like Orla Guerin when they did the same. They even tried to smear David Attenborough when he defended the Beeb’s Middle East correspondents.

The media are pushing lies by repeating these smears against Jeremy Corbyn, lies which have their origin in attempts by the Israeli state and its supporters to prevent the rise of a Labour government which genuinely wants a just peace between Israel and its indigenous Arab peoples.

Tories Planning to Sell Out NHS to Trump

October 31, 2019

Mike covered this story a few days ago, but it’s another one that bears repeating: the Tories want to privatise the NHS and sell it off to American corporations.

This was revealed on Monday night’s Dispatches programme on Channel 4, broadcast at 8 pm. The description of the programme in that day’s I ran

Earlier this year, Donald Trump sparked a row when he said that the NHS would be “on the table” in any future trade talks between the UK and America – swiftly performing a U-turn over his comments. Now Antony Barnett shows that US drug giants are busy lobbying trade negotiators in Washington and London to make the health service pay more for their medicines and to ban cheaper alternatives.

This is another story which Mike covered on his blog, reproducing the tweets issued by Dispatches showing that there had been six secret meetings in both London and Washington about this, and that they began under Tweezer. See https://voxpoliticalonline.com/2019/10/29/shock-revelation-liar-boris-johnson-has-been-secretly-selling-out-the-nhs/

This should come as no surprise. The Tories voted against Labour’s bill setting up the NHS, even after claiming that they welcomed it. A few years later under Harold Macmillan, the Tory Right tried to privatise it on the grounds that we could not afford it. And Thatcher wanted to privatise it, but was prevented by a cabinet revolt. Since then there has been an encroaching privatisation of the NHS by both the Tories and New Labour. It’s described in Ray Tallis’ book, NHS – SOS, and I’ve self-published a book on Lulu and a small desktop pamphlet discussing this. There have also been a series of short videos presented by Stephen Fry on YouTube against the Tory attempts to sell out our NHS to the Americans. In one of them, the former presenter of QI tells you that under the American private healthcare system, simply being taken to hospital in an ambulance can cost you £200. The Tories have been lying for years that the NHS is safe with them, but the truth is that they have consistently run it down, closing hospitals and A&E departments, all while claiming that they are doing no such thing. Or are actually going to reverse this policy. Remember when Dave Cameron and Iain Duncan Smith were running around protesting against Blair’s hospital closures when they were in opposition? Soon as Cameron got his foot in the front door of No. 10, that policy was reversed and they went on closing hospitals and outsourcing services to private healthcare companies.

You cannot trust the Tories with the NHS – not now, not ever. If you want to continue having a National Health Service that provides everyone in Britain with healthcare, free at the point of service, you have to vote for Corbyn and Labour.

If you vote for the Tories, you are voting for a private system, which will profit the big healthcare and pharmaceutical companies, but will be unaffordable to a large part of the British people. Can you afford private health insurance?

 

Channel 4 ‘Dispatches’ Documentary from 2009: Inside Britain’s Israel Lobby – Part One

March 11, 2018

Presented by the Conservative journo Peter Oborne, this is a very hard-hitting and extensive investigation into the malign influence and tactics of the Israel lobby. It covers not just the soft corruption of political lobbying – the various donations in money and paid trips to Israel given to Tory and Labour politicos, but also the co-ordinated smear campaign against anyone who dares to speak out in favour of the Israeli state’s victims. It’s a smear campaign that has seen very respected members of the Jewish community, including senior rabbis, and BBC journos like the late Orla Guerin, Jeremy Bowen and even Jonathan Dimbleby accused of anti-Semitism. The result has been that the Beeb was pressured not to put out an appeal for the victims of Israel’s invasion of Gaza, and there was complaints about its coverage of those murdered by Israel’s allies in the Christian Fascists of the Lebanese Phalange in the Sabra and Shatila refugee camps. And there has been constant pressure by these same bullying thugs on the Groaniad under its former editor, Alan Rusbridger. Who really does look like Harry Potter. Much of this pressure and screaming abuse seems to have come from America. The organisations are carefully structured, so that they keep the total number of donations secret, and their donors hide behind anonymity. When investigated they repeat the same, smooth words about just trying to keep the argument open by presenting Israel’s case, or mutter platitudes about supporting a two-state solution. All the while doing their level best to make sure that their voice is the only the British public hear, and rabidly pursuing business deals on stolen Palestinian land.

I’m afraid I may have misheard some of the names in the programme, and so misspelled them, but they should be roughly accurate.

The documentary begins with the Israeli invasion of Gaza and the Conservative Friends of Israel. Despite the horrendous carnage and destruction wrought, David Cameron in a speech made no mention of this, but instead praised the Israelis and his pledged his lasting support to them if he became Prime Minister. It was this that prompted Oborne to launch his own investigation into the Israel lobby. He makes the point that they have influence on both sides of Parliament, as shown by an exchange between a Conservative MP, who was a member of Conservative Friends of Israel, who asked a question about Israel’s continuing safety. This was answered by a Labour MP, who was a member of the Labour Friends of Israel. Oborne then interviews Michael Ancram, former Tory Shadow Foreign Secretary from 2003-5, about the Israel Lobby’s influence. as well as Sir Richard Dalton, the former British ambassador to Iran from 2003-6. Dalton states clearly that the Israel Lobby does exist, and is important in defining the debate about Israel and the Palestinians. The Conservative Friends of Israel is highly influential, and boasts that it includes 80 per cent of all Tory MPs. Its chair, Richard Huntingdon, received £20,000 last year (2008) in donations, and gave £34,000 to the Conservatives. And the director of the No. 10 club, that exclusive Tory fundraising outfit in which, for a mere £50,000, you can meet David Cameron or have lunch with William Hague, is also included. The Tory Friends of Israel also arrange paid trips to Israel for MPs. So far there have been more of these than equivalent trips to America and Europe combined. Oborne states that in fairness, he has to say that he went on one of these, and there was no pressure to report favourably about Israel. But two MPs, who went on one of these trips, then received afterwards £25,000 in donations. This prompts Oborne to ask Ancram if this explains the soft line taken by the Tories about Israeli influence, and why the Tories don’t like to talk about it.

The documentary then moves on to the Israeli invasion of Lebanon, during which 1,000 Lebanese civilians were killed, and $3.6 billion’s worth of damage inflicted. Michael Howard gave William Hague £25,000 in donations. Hague then made the mistake of making a speech criticising the Israeli response to Lebanese attacks as disproportionate. As a result, Lord Kalms, a CFI donor and head of the Dixons electronics chain, was outraged, and threatened to withhold further funding. Which he did, and Hague never received a penny more. The Israel lobby attacks even the mildest criticism of Israel. The director of the CFI, Stuart Pollak, had a meeting with David Cameron after the speech. Then, at his lunch with the CFI, Cameron didn’t mention the Lebanese invasion at all.

The programme then moves on to the organisation’s income, as revealed by the Parliamentary Accounts Register. For comparison, the pro-Arab lobby revealed that they had been given £43,000 in donations. How many had the CFI been given? No-one knows. They didn’t register any. They’re structured as a group of individuals, and are not incorporated, so they don’t have declare any under the rules. In 2008 the CFI gave the Tories £2 million, but this is not the whole story. One Tory MP said that after a chance meeting with Stuart Pollak, he received two donations from businessmen he had never met, and who did not live in his constituency. The CFI gave £30,000 to Cameron’s team. And in 2005 Cameron met Plocha Zabludowicz, who gave the future Tory PM £15,000 and a further £35,000 to Tory Central Office. The total figure for the donations given by the CFI is £10 million, more than the other lobbies.

Then there’s the incident of the UN vote over a motion censuring both Hamas and Israel for the carnage in Gaza. The CFI rang Hague up to condemn the resolution and demand that he criticise it. Which he duly did.

But the Israel Lobby only became really powerful in Britain under Maggie’s favourite Labour pet, Tony Blair. Jon Mandelsohn, a prominent pro-Israel lobbyist, stated that ‘Zionism is pervasive in New Labour’ and ‘It is axiomatic that Blair will come to Labour Friends of Israel meetings’. There are more Labour MPs in Labour Friends of Israel than their opponents across the benches in the Tory Friends of Israel. The documentary describes how Blair met the rock entrepreneur, Lord Levy, at the Israeli embassy, who then raised £15 million for the Labour party before the row over ‘cash for questions’. When Blair became PM in 1997, he gave Levy a life peerage. Levy, however, was unpaid and never a formal servant of the British state, so that the deals he made as Blair’s special envoy to the Middle East between Israel and the Arab nations could be kept secret. The programme interviews Prof. Avi Shlaim of Oxford University’s Middle East department, who states that he considers Levy has damaged Britain’s reputation in the Middle East.

The documentary then moves back to CFI lobbyists at the Tory party conference. Their purpose there is to make sure Cameron’s policies are in line with Israel’s This means that Michael Kaminski, the Polish leader, who heads a small, far right nationalist party, is lionised by the Tories, despite his record of making anti-Semitic remarks and his refusal to apologise for the suffering of Jewish Poles during the Second World War. Stuart Pollak was most keen not to have Cameron’s speech to the CFI at the Tory conference covered. He is shown waving the camera crew away. The CFI totally support Kaminski. They also plead that they’re totally transparent through the distinction between their donations as a group, and those of individual businesspeople.

Continued in Part Two.

Channel 4 ‘Dispatches’ Documentary from 2009: Inside Britain’s Israel Lobby – Part

March 11, 2018

The documentary then moves on to January, 2009 and the invasion of Gaza, and allegations of Human Rights abuses by Israeli forces were still circulating months later. But Oborne points out that you wouldn’t know it from the contents of the News of the World and the Mirror. Both these rags ran stories instead about the threat to Israel from the surrounding Arab nations. The hacks behind these pieces had been given free trips to Israel by BICOM, one of the wealthiest lobby groups in Britain. Oborne then goes on to interview David Newman in his office in Jerusalem. Newman worked alongside BICOM in disseminating Israeli propaganda in British universities. Newman states that there is indeed a debate within Israel about the status of the settlements in Palestinian territory. Groups like BICOM close down this debate abroad, and instead demand absolute for Israel.

Plocha Zabludowicz, the head of BICOM, is the 18th richest person in Britain. And he is very definitely not part of traditional British Anglo-Jewish society, but came up through the Jewish Leadership Council, who are described as the lords of the big Jewish donors. Oborne then interviews the head of the Liberal Jewish Synagogue, Rabbi Emeritus David Goldberg, and asks if he knows him. Goldberg states that his name doesn’t ring a bell. Zabludowicz is actually of Polish ancestry. He is a Finnish citizen with a house in north London. His father made a fortune peddling Israeli arms, as did Zabludowicz himself before moving into property and casinos. His company is registered in Lichtenstein. He is, in short, ‘a rank outsider’. He was also one of the guests at Madonna’s birthday party in Italy.

Zabludowicz generously bankrolls BICOM, to whom he gave £800,000, who wrote a clause into their accounts recognising his generosity. He had given them £1.3 million in the previous three years, and has business interests in the Middle East. These cast doubt on the possibility of reaching a peace deal between Israel and the Palestinians. Oborne then goes on to discuss the case of one of the illegal Israeli settlements in Occupied Palestine, whose supermarket is owned by Zabludowicz. Newman states this indicates the direction in which BICOM is moving. Rabbi Goldberg states that it shows that Zabludowicz calculates that the settlement won’t be returning to the Palestinians, even under the most generous peace deal. As for Zabludowicz himself, he declined to meet the Dispatches team, but instead released a statement claiming that he was a major supporter of the creation of a separate Palestinian state, and that he understood that concessions would need to be made. Oborne was, however, successful in talking to Lorna Fitzsimons, BICOM’s chief executive. She claimed that BICOM was very open, that their donors do not influence policy. When asked about Zabludowicz, she claimed he was different from anyone else and she didn’t know about his business connections. All the organisation was doing was to make journos and people aware of the different strands of the debate on Israel.

Oborne moves on to the other groups involved in the Israel lobby – the Jewish Leadership Council, the Board of Deputies of British Jews and the Zionist Federation, and states that some members of these groups are very aggressive towards the TV and press. He then interviews Alan Rusbridger about his experiences of dealing with them. Rusbridger states that some TV editors warned him to stay away from them and the whole subject of Israel and the Palestinians. The Guardian was attacked for criticising Israel in a way that no other country does. There was a special meeting at the Israeli embassy between the ambassador, Zabludowicz, Grunewald of the Board of Deputies of British Jews and the property magnate Gerald Reuben. They were unhappy about a Groaniad article comparing the Israeli’s occupation of Palestine with apartheid South Africa. So Grunewald and his mate, Roman Leidel, decided to pay Rusbridger a visit. Grunewald is a lawyer, claimed that the article was fomenting anti-Semitism, and would encourage people to attack Jews on the street, a risible accusation which Rusbridger denied. This was followed by complaints to the Press Complaints Commission about the article by the pro-Israel American group, CAMERA, or Committee for Accuracy in Middle East Reporting in America, which specialising in attacking journos critical of Israel. The Press Complaints Commission duly investigated the article, and found that only one fact was wrong. When asked about this, Rabbi Goldberg states that Israel is indeed an apartheid state. There are two road systems, one for use by Israelis and one for the Palestinians. There are two legal systems in operation. The Israelis are governed by Israeli law, while the Palestinians are governed by military law. When asked what will happen to him when his comments are broadcast, the good rabbi simply laughs and says that he’ll be attacked once against as being an ant-Semitic, self-hating Jew.

Many other Jews are also critical of Israel. Oborne goes on to talk to Tony Lerman, formerly of the Institute for Jewish Policy Research, and now a Groaniad journo. Lerman states that the Israel lobby don’t take into account the diversity of Jewish views on Israel. This is confirmed by Avi Shlaim, who says that there is a split in the Jewish community over Israel. The community’s leaders are largely pro-Israel with a narrow rightwing agenda that is not typical of Jewish Brits. And libelling Israel’s critics as ‘anti-Semitic’ is now common policy.

One example of this use of libel is a New York blogger, ‘Hawkeye’, who hunts through the Guardian’s ‘Comment is Free’ column, claiming it is full of anti-Semitic bias. Rusbridger states that this is dangerous and disreputable. ‘Hawkeye’ attacked Lerman in particular as a nasty anti-Semite. Lerman states that this tactic has been adopted because it’s a useful defence of Israel. Rabbi Goldberg concedes that some people might be seriously anti-Semitic, others are just voicing genuine opinions, which should be respected. Michael Ancram, even, was accused of being anti-Semitic, which he said he takes with a pinch of salt.

But this leads into the whole question of whether the BBC has been corrupted by the influence of the Israel lobby. On record, BBC journos and spokespeople claim that the Corporation’s reporting of Israel is unbiased. Off-record, the stories different. News staff state that there is always pressure from top management for a pro-Israel slant. Oborne then interview Charlie Brebitt, an accountant at the LSE, who was formerly of Channel 4, who confirms that there is a very strong and active Israel lobby, and a sizable body of sympathy with Israel. The BBC has no choice but to respond. Honest Reporting, another pro-Israel media attack dog, and the other parts of the Israel lobby take advantage of this, alleging that there is an institutional bias at the Corporation against Israel.

In 2003 during the Iraq invasion the Beeb broadcast a hard-hitting documentary investigating Israel’s secret nuclear weapon’s programme, entitled ‘Israel’s Secret Weapon’ on the 16th March. The Israeli Press Office issued a statement comparing this to the worst of Nazi propaganda, and imposed restrictions on BBC staff in Israel. When Ariel Sharon, the Israeli leader, visited Downing Street, the only journos banned from covering the meeting were the Beeb. Honest Reporting UK complained that the programme was part of a campaign to vilify Israel. One member of the group, Nathan Sharansky, complained that the late Orla Guerin, here shown with two eyes, was anti-Semitic, and that she shared the goals of Palestinian terror groups.

Continued in Part 3.

Channel 4 ‘Dispatches’ Documentary from 2009: Inside Britain’s Israel Lobby – Part Three

March 11, 2018

Honest Reporting claims to have 175,000 subscribers, and organises letter writing campaigns against the Beeb. The BBC Trust censured Jeremy Bowen for comments he made about the history of the conflict. His piece was withdrawn. But Bowen had published an article the week before in the Jewish Chronicle, using the same phrases that Honest Reporting found so objectionable, and which was still up at that rag’s website. CAMERA and the other parts of the Israel lobby complained, forcing the Beeb to investigate Bowen. This had a chilling effect on the other staff in the newsroom, who felt that they too were under attack. Jonathan Dimbleby thought the BBC had caved in under pressure from them. Which meant that he too came under investigation for anti-Semitism for making the above comments. The BBC Trust went to Oxford to interview Avi Shlaim about Bowen. Shlaim said that he couldn’t fault Bowen’s comments, concludes that some people in the Jewish community are too quick to criticise reporting. As for Honest Reporting, their office is not in Britain but Jerusalem. Their managing Director Simon Flosker is British, but worked for BICOM and the Israeli Army Press Office. Flosker declined to be interviewed, but issued a statement claiming that the BBC and the Guardian were biased against Israel, more so than other countries such as America.

And then there is the noxious incident, where these scum stopped the BBC raising an appeal for the victims of the Gaza invasion. The BBC has a long history of raising appeals for the victims of disasters. During Israel’s invasion 1,000 civilians in Gaza were killed. There was a move for the BBC to broadcast an appeal, but this was turned down by the Beeb’s Director-General, Mark Thompson. Ben Bradshaw, the Labour Minister for Media, was outraged. He stated that the Israel lobby was showing all the qualities of a bully. A BBC spokeswoman then explains to Oborne that the issue was too much trouble, and that it would cause people to lose confidence in the Corporation’s impartiality. She claims that the corporation took the advice of an independent committee. But Niam Alam, who was a member of the Committee, resigned over it. He said that the Committee never met to discuss the issue, and was never consulted. The appeal was eventually broadcast on Channel 4, where there were absolutely no complaints about its impartiality. Oborne’s documentary includes the appeal to show that it is, indeed, apolitical and impartial. The other members of the Committee refused to speak in public. When he tried to get them, and other charities and aid agencies, to talk about general humanitarian issues, they too declined. They included Oxfam, Christian Aid, Catholic Aid, and Cathod.

The Beeb’s decision not to broadcast the appeal is unusual, and breaks with the Corporation’s long tradition of making such broadcasts. In 1982 the Corporation broadcast an appeal for the victims of the Israeli invasion of Lebanon, during which Palestinian men were butchered in the Sabra and Shatila refugee camps by the Christian Phalange, who were Israel’s allies during the invasion. Oborne states that the BBC is in danger of losing its reputation for impartiality around the world. The Israel Lobby has good access to politicos, and their loyalty is not to Britain, but to a mixture of interests, which may include Britain, but also the interests of another country. Oborne states that in making the documentary they have found nothing like a conspiracy, but a lack of transparency and the influence of the Israel lobby continues to be felt.

Of course, Oborne was accused of anti-Semitism for this piece, which he was successfully able to defend himself against. Looking at his denial of finding a conspiracy, you can see how he is attempting to fend off one of the accusations that has been levelled at Mike. He was accused of promoting Nazi-style conspiracy theories because he called the meeting between Shai Masot and the Tory Israel Lobby about arranging, who they wanted in the cabinet a conspiracy. This is what it is. It had nothing to do with stupid theories about international bankers financing communism to destroy the White race. it was a real conspiracy, just as there have always been real conspiracies of secretive groups meeting to pursue distinct political goals. Like the various CIA and British Secret Service intelligence operations run against Communism during the Cold War, and the various other lobbying groups now infesting parliament.

The picture that emerges of the Israel lobby is that it is a collection of very wealthy, very well-funded groups determined to suppress even mild criticism of Israel through ruthless bullying and intimidation. And it seems clear to me that Mike, and the others libelled as anti-Semites by the Sunday Times, the Mail, Express, Scum and Jerusalem Post, were the subjects of an organised campaign by the Tory Friends of Israel, possibly with the collusion of the Israeli embassy.

It also raises profound questions about Mike’s suspension from the Labour party. He was given no formal charges, and the identity of his accuser was never disclosed. How convenient. So who were they? Jonathan Mendelsohn, perhaps? One of the other high-ranking Blairites, scared that Mike was giving their former beloved leader a dam’ good, and very well deserved bashing? And behind them is their another pro-Israel donor, someone like Lord Levy, who will get into a ‘fearful bate’, as Molesworth would sa, and take his money elsewhere if the Labour party didn’t dance to his tune.

These groups are vicious, nasty, bullies, who libel and smear with impunity. It’s high time they were stopped in their tracks. Too many decent people, including self-respecting Jews, have been smeared as anti-Semites by these scoundrels. But from the comments of one of the Israel lobby’s leaders, Schanzer, it appears that they may be overreaching themselves. The claims of anti-Semitism have been overused. They’re not having the same effect. Well, soon I hope these accusations in this context will have no effect at all. And the time can’t come soon enough when that will happen, and when those who make those smears will have to face justice for their lies.

Here’s the video:

There’s a full transcript of it at Open Democracy Net.

Pride’s Purge: Same Production Company Behind BBC and Channel 4 Anti-Corbyn Documentaries

September 20, 2016

Yesterday, Tom Pride at Pride’s Purge put up a piece pointing out that the same production company was behind two documentaries attacking Jeremy Corbyn and his supporters in the Labour party, one made for the BBC last year for Panorama, and the other broadcast this week on Channel 4’s Dispatches. The company behind both is Films of Record, whose managing director and executive producer is Neil Grant. Grant is a former chair of Brent East Labour party, who has had a feud going back twenty years with Ken Livingstone.

Mr Pride also concludes this piece with the news that it is cases like this

which have prompted the idea for a new investigative organisation – TORCHLIGHT UK – which will be shining a light into the dark corners of the UK establishment, revealing hidden connections between UK politicians, the media and big business. Keep an eye out in the next few weeks on how you can help. We will be naming names.

See: https://tompride.wordpress.com/2016/09/19/hidden-britain-same-private-production-company-behind-both-bbc-and-ch4-anti-corbyn-programmes/

Of course, none of this exonerates either the Beeb or Channel 4 of breaking rules on broadcasting impartiality. The commissioning editors at both broadcasters presumably knew the company, and who Neil Grant was and his political history. They would also have made the decision whether or not to broadcast the programmes when they were finally made and submitted. The fact that they did, despite these films’ bias, shows that they are fully complicit. They wanted the programme to smear Corbyn and his supporters, and that’s precisely what they got.

I look forward to hearing more from Tom about TORCHLIGHT UK. This sounds like the kind of thing Lobster has been doing in the field of parapolitics for years now, connecting the dots between big business, the spooks and their influence on the parties and the trade unions. Robin Ramsay’s complaint was that there wasn’t enough of this kind of research being done by the Left any more. This was because the far right had started doing it, and so the Left had dropped it in order to avoid becoming discredited by association. The announcement of the forthcoming appearance of TORCHLIGHT looks like reversing that, and so shining some light into some very murky, grubby little places.

Welfare Weekly: Cost of Benefit Sanctions to Unemployed Soared 3,000%

March 10, 2015

Welfare Weekly has this article, Cost To Jobseekers Of Benefit Sanctions Rockets 3,000% reporting on the analysis of government unemployment statistics by the PCS union. It begins by describing the massive increase in the costs to the unemployed of benefit sanctions, the numbers forced to use foodbanks because of these, and, most worrying, the number of children, who were penalised last year by the new regime. It begins

The cost to job seekers of having their benefit payments stopped has rocketed by 3,000% under the Tory-led coalition Government, new figures show.

Analysis of Government figures by the PCS union reveals that the value of Jobseeker’s Allowance (JSA) payments sanctioned in the year to September 2014 was £355 million, compared to just £11 million in 2009/2010.

PCS says the shocking figure explains why benefit sanctions have been directly linked to a surge in food bank users.

The food bank charity Trussell Trust supported more than 913,000 people with three-days worth of emergency food in 2013/14.

The new research from PCS is published ahead of a Dispatches investigation to be broadcast this evening into the government’s sanctions regime.

The documentary will feature details of a new report from a coalition of major churches, which reveals that nearly 100,000 children were affected by benefit sanctions last year.

Under changes to the sanctions regime, the length of time sanctions can be imposed for has increased, with the minimum set at four weeks, rising to 13 weeks and up to three years.

The article quotes Mark Serwotka, the General Secretary of the PCS Union and TUC General Secretary Frances O’Grady on the injustice and cruelty of the sanctions system. Serwotka remarked on the way the regime punishes and vilifies the unemployed for their inability to find work. They do not help them to find jobs, and should be scrapped immediately. O’Grady also comments on the failings and injustice of a system that has reduced 100,000 children to poverty, and which has become a maze in which even the most hard-working and desperate to find a job can be sanctioned for the most trivial infraction of the rules. She also criticised the system for the way Jobcentre staff no longer provide positive help, but merely bully both claimants and their frontline staff.

The article can be read at http://www.welfareweekly.com/cost-to-jobseekers-of-benefit-sanctions-rockets-3000/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+welfareweekly+%28Welfare+Weekly%29.

Serwotka has spoken out many times about the failings of the benefits system and its victimisation of claimants. Owen Jones quotes him extensively in his book Chavs. His and O’Grady’s comments are entirely accurate summaries of the present grim, degrading state of the benefits system. It’s a regime entirely based on the humiliation and degradation of the very poorest in our society, promoted by fake science and the fear-mongering and naked hatred of right-wing rags, particularly those owned by Murdoch and Dacre. And it takes its lead from the incompetent bully at the top, IDS, who seems to be trying to make up in vindictiveness for his manifest unsuitability for real power.