Posts Tagged ‘Cardiff University’

Abby Martin on the Jimmy Dore Show Talks about US Crimes of Empire: Part 3

November 18, 2017

This is the third part and final part of my article on the interview with Abby Martin on the Jimmy Dore Show. She’s a tireless critic of American imperialism, and the presenter of the Empire Files on TeleSur English, and before that, on RT.

Dore and Martin discuss how the Empire and the Deep State loathes Trump because he ain’t good for the Empire’s image. After Bush had nearly pushed Americans towards revolution, Obama managed to placate people, and win them back to the Empire. But Trump is worse for the Empire because he’s such an a**hole and psychopath. There are people, who are just as psychotic. Paul Ryan, another Republican, hates the poor. But Trump is ramping up the Empire to colossal levels. There are now troop surges in Afghanistan, and the formation of Africom to deal with Somalia. Everybody’s heard of a horrific massacre committed by one of the warlords, and blamed on al-Shabaab. But what you aren’t being told is that week before his village was subject to a bombing raid which killed a load of kids. Martin talks about Trump’s hypocrisy and cynicism. He attacked Killary for the way she sold arms to the Saudis, but has been more than willing to sell them arms himself so they can kill civilians in Yemen. Under Trump, there has been a 400 per cent increase in drone strikes, and a 75 per cent increase in civilian deaths. Under Bush and Obama, the US military just killed every military-age male in a given locality. Now they’re carpet-bombing whole villages. Just like the Israelis kill Palestinians. Well, Trump said he would kill not only the terrorists, but also their families, in direct violation of the Geneva Convention. Unfortunately, he has not honoured the promises Martin hoped he would, like normalising relations with Russia.

And then they get on to MOAB – the Mother Of All Bombs. This ‘mini-nuke’ – actually a conventional bomb that approached some of the destructive power of a nuclear device – was dropped on a cave system in Afghanistan. They said it only killed terrorists, but there were people in that area, and we won’t know if it only killed terrorists, because nobody’s allowed in there. Martin describes ISIS as a barbaric death cult – which is true – but states that this doesn’t give us the right to kill the people, who live in these countries. She makes the point that the applause which greeted the MOAB attack was a dehumanisation of the Afghan people and the victims of this weapon.

They then discuss whether some of the people on the Right, who supported Trump, may now be disillusioned with the orange buffoon. Many people probably voted for him because they thought he was anti-interventionist. But he hasn’t been. This might be because the military-industrial complex and the warfare state are beyond his control. Martin hoped that this part of the Republican based would speak out, but she was disappointed. The base is just interested in having a more efficient War On Terror. They aren’t speaking out about Venezuela, nor about the push for war with North Korea, they just don’t want us to fund al-Qaeda. As for Trump himself, he was never anti-interventionist. He just appeared so as it was a useful stance against Killary. He doesn’t have to surround himself with generals, who just want war because with every new invasion they launch, they get another star on their jacket. They two then discuss how nobody knows why America was in Niger.

I realise that this is an American programme, discussing American issues. But it also directly and acutely affects us. A number of our politicos have attended Republican conventions, and one of Trump’s British buddies was Nigel Farage. The Tories have been copying and utilising Republican policies since Maggie Thatcher took over as premier in the 1970s. And New Labour did the same with the Clintonite wing of the Democrats, adopting their stance against the welfare state, and introducing neoliberalism, deregulation and privatisation, including the privatisation of the NHS, into the Labour Party.

The situation is rather different over here in Blighty, as we are now lucky enough to have a real Socialist as leader in the shape of Jeremy Corbyn. But New Labour is desperately trying to hang on in the shape of Progress, Labour Friends of Israel and the Jewish Labour Movement. And they have been using the smearing of decent anti-racists, the majority of whom are Jewish, as anti-Semites and their expulsion from the party as a weapon to purge their left-wing opponents.

As for imperialism, we are still riding on the back of America’s coat-tails, trying to be a world power by exploiting the ‘Special Relationship’. And so we support their wars in the Middle East, and the looting of these countries’ state industries and the brutalisation and impoverishment of their peoples.

Our media isn’t quite as bad as the Americans’ just yet. The news over here does accept that climate change is real at least, and there are still news reports about the poverty caused by austerity and Tory cuts to the welfare state and health service.

But it is heavily biased towards the Tories. The Beeb is full of public school, very middle class White guys, and its news and editorial staff have contained a number of high profile Tories, several of whom have left their posts to work for the party under Cameron and May. ‘Goebbels’ Robinson and ‘Arnalda Mussolini’ Kuenssberg are members of the Tory party. Robinson led a whole series of Tory groups, while Kuenssberg spoke at a fringe meeting in the Tory party this year.

The Kushners noted in their book, Who Needs the Cuts, that the Beeb does not allow anyone to question austerity, and it is just assumed, entirely falsely, as true and necessary by the rest of the media. And academics from Cardiff, Edinburgh and Glasgow Universities have noted that the Beeb is far more likely to talk to Tory politicians and managing directors about the economy, than Labour politicos and trade unionists.

And the war on alternative media is happening in this country as well. The Tories would love to close down RT. We’ve already seen them join in the baying mob accusing it of being Putin’s propaganda arm interfering with British democracy over here. All the while being very silent about how the Israelis were caught trying to get the people they don’t like removed from May’s cabinet. We’ve seen them criticise Labour MPs for appearing on the network, while ignoring their own people, who also have. And May got on her high horse to write a letter to Alex Salmond telling him not to take up a job as presenter with the Network.

And the bots and algorithms cooked up by Google and Facebook to protect us all from ‘fake news’ are having an effect on ‘controversial’ read: left-wing bloggers and vloggers. They direct potential readers away from the sites the corporations have decided are a threat to democracy. Mike’s suffered an inexplicable fall in the readership of some of his articles, and some of his posts have had to be reposted after mysteriously vanishing from Facebook. Even before then, there was an attempt to censor Tom Pride over at Pride’s Purge by claiming that his site was unsuitable for children. The pretext for that was some of the coarse humour he employs in his satire. This is nothing compared to some of the language you will hear on YouTube. It looked very much like his real crime was sending up Dave Cameron and the other walking obscenities taking up space on the Tory benches.

What Abby Martin says about the media and the crimes of Empire describe the situation in America. But it also describes what the neoliberal elites are doing over here.

We have to stop this. We have to take back parliament, and end the warmongering. Now.

Advertisements

Kevin Logan’s Satirical Email to the ‘Heil’ Spoofing Brexit University Witch-Hunt

October 27, 2017

Yesterday, Mike put up several articles reporting and commenting on the antics of Chris Heaton-Harris, a Tory whip, who took it upon himself to write to university lecturers teaching international relations, asking for their names and details of their courses. He was specifically concerned about what they were teaching about Brexit.

This rightly aroused very strong fears about the government trying to interfere in academic freedom. One university vice-chancellor, Dr. David Green, told Heaton-Harris that he could have the information he wanted, if he stumped up the £9,000 to study the course that all the other students have to pay. He was also quoted on RT as making the point that this was the beginning of the road to Orwell’s thought police and political censorship.

Exactly the same point was made by Dr. Marina Prentoulis, a lecturer in media and international politics at the University of East Anglia. Dr. Prentoulis also pointed out that it shows how weak the Tory position on Brexit is, if they have to go around trying to intimidate university lecturers. She also explained that she felt that, whatever her own views about Brexit were, and she said that she had campaigned against it, she trusted her students to make up their own minds.

Absolutely. University and should be an environment where young people are encouraged to be open-minded, to look at and evaluate for themselves the arguments and evidence pro et contra different views. And this, I would argue, is exactly what Heaton-Harris fears. He’s not upset at students being indoctrinated. In fact, he’s pantingly all for it. It’s just that he wants it done by right-wing Tory lecturers, who share BoJo’s attitude about ‘pinko’ papers being full of depressing predictions about how it will fail. Or Michael Gove, and his bug-eyed rant a few years ago about schoolchildren being taught the Blackadder view about the First World War in history.

As I said in my previous post about this, all totalitarian societies, including Nazi Germany and Soviet Russia, persecute and carefully control education because of the threat it poses to their attempts to indoctrinate the young people of their states. It includes the control of school and university curricula, the expulsion of dissident lecturers, including Jews in Nazi Germany, their imprisonment and murder. Both Hitler and Stalin butchered tens, if not hundreds of thousands of teachers and university lecturers when they invaded Poland, in order to deprive its people of their intellectual freedom and independence.

All over the country lecturers and professors have been massively unimpressed. Afshin Rattansi in his interview with Prentoulis said that he understood that most of Heaton-Harris’ letters were thrown in the bin.

Others fought back by sending Heaton-Harris their satirical reply. Yesterday, Mike published a piece about how Peter Coles, an astrophysicist at Cardiff Uni, had responded to Heaton-Harris’ missive with a letter detailing how his course on cosmology and the Early Universe, (EU), also included Brexit, culminating in the line “Unanswered Questions: Limitations of the Standard Model and why the fuck are we doing Brexit?” </em

See: http://voxpoliticalonline.com/2017/10/26/astrophysics-professors-response-to-universities-brexit-letter-is-sharp-and-hilarious/

The Daily Heil has taken up Heaton-Harris’ cause, and asked students to send in their stories about anti-Brexit propaganda being taught by university lecturers. And so other academics and members of the general public have also joined in, and today Mike has put up a selection from them.

These have included Steve Peers, professor of law at the University of Essex, whose letter begins ‘Dear Witchfinder General’.

‘Aaron’ sent a message beginning

“I attend updog university, and we are being taught anti Brexit propaganda by our left wing professors. We are now made to gather in the study hall once a week and salute an EU flag whilst the professor slowly eats a croissant.”

Will Davies said that his lecturer in Communism and Masculinities stated he believes in free speech, but only if its in a language other than English.

Tom Goodwin sent an email about how outrageous it was that his lecturers could not give him a straight answer about Brussels and curved bananas, and how infuriating it was that they should fill his head with true facts.

And Tim Brudenell sent in a piece about how he was just saluting the National Anthem, when his history lecturer broke in and forced him to eat a copy of Karl Marx’s Das Kapital.

It isn’t just the Heil that is publishing demonstrably fake, sensational news. It’s also the Torygraph, which is just as frantically Eurosceptic and hysterical about the Labour party and Jeremy Corbyn. Yesterday the weirdo Barclay brothers’ esteemed organ and the Heil ran the story that Lola Olufemi, Cambridge University’s Student Union’s women’s officer, had written a letter demanding that the university replace White authors with Black and Ethnic Minority writers to ‘decolonise’ the curriculum.

This was another bogus story. Olufemi had made no such demand. Yes, she wanted the curriculum ‘decolonised’, but certainly did not say that she wanted White authors replaced. It’s probably no coincidence that both papers have published piece after endless piece protesting against non-White immigration and the growth of communities of ‘unassimilable’ immigrants.

Mike’s article makes the wider point that these newspaper are effectively shooting down the mainstream press’ claim to be trustworthy and reliable, as opposed to all the fake news coming out of the alternative media outlets, like the Internet. He states that their reputation is now in such a sorry state, that people are starting to lampoon them, and includes a piece satirising the Daily Mail, which claims that Jeremy Corbyn met Lee Harvey Oswald prior to the assassination of JFK. Which he didn’t, being only 14 at the time.

http://voxpoliticalonline.com/2017/10/27/right-wing-press-stories-have-backfired-so-often-people-are-creating-their-own-spoofs/

One of the funny spoof replies sent to the Mail I’ve seen is by Kevin Logan, a male feminist on YouTube, who posted this reply. Logan’s a male feminist and supporter of transgender rights, as well as being very anti-racist. His channel consists of a number of videos, such as his series ‘The Descent of the Manosphere’, in which he tackles the outrageous far-right, and the very genuine misogyny, homophobia and racism by members of the Alt-Right and their fellow travellers on YouTube. He’s very highly educated, but is quite a sweary bloke, so be warned: the video below contains ‘colourful metaphors’, as Spock describes foul language in Star Trek 4: The Voyage Home. (Gratuitous reference for Trekkers).

His spoof letter to the Heil reads

Hello there fellow patriots at the Daily Mail.

I am writing to you concerning the troublingly pro-cheese eating surrender monkey turn of events in the Gimpology Department of Wankchester University, where I am currently reading stuff and that.

I was in my compulsory ‘Communism and Being Gay Studies’ lecture on Thursday of last week and was astonished at the behaviour of my lecturer, professor Karl Stalin Trotsky-Marx, Ph.D.

Upon my raising concerns about his reMOANer sympathies, he made me stand at the front of the class and masturbate furiously while singing ‘les Marseillaise’, which is normally only something we are forced to do during our compulsory ‘White Genocide 101’ classes. Can you please send help, as I am afraid my support of Brexit may end up with me getting bummed by a German called Helmut.

Yours spiffingly, Herbert P. Wiff-Waff.

Yes, I realise swearing ain’t big or clever. But it is the reply the Heil deserves. Just as it deserves all the others.

As for Mr. Heaton-Harris, he claimed that he was writing the letters not to intimidate, but because he was writing a book on the issue. This just makes it worse, as it means that he was using his position in government for his own pecuniary gain. Which is fraud.

Now it seems that the Honourable Gentleman, and I use the words loosely, has mysteriously disappeared, just as he should and his wretched government should have done long ago. All correspondence addressed to him on this issue is now going to Tory Central Office.

And I hope it won’t be too long before these closet totalitarians follow him into obscurity.

Book on Conservative, Anti-Left Bias at the BBC

August 24, 2017

The BBC: The Myth of a Public Service, Tom Mills (London: Verso 2016).

I managed to pick up a copy of this book, which came out last year, yesterday while poking around one of the secondhand book shops in Cheltenham. The BBC has become increasingly very blatantly biased against the Labour party, trade unions and the left in general. The Corporation has huffily denied this, but it’s been the subject of academic critiques by Edinburgh, Glasgow and Cardiff academics, who have concluded that there is a very real bias towards the Tories and business leaders, and against Labour MPs and trade unionists. According to the back flap of the dust jacket, Tom Mills is another academic – a lecturer in sociology and policy at Aston University, and a former co-editor of the New Left Project.

The blurb on the front flap states

The BBC is one of the most important institutions in Britain; it is also one of the most misunderstood. Despite its claim to be independent and impartial, and the constant accusations of a liberal bias, the BBC has always sided with the elite. As Tom Mills demonstrates, we are only getting the news that the Establishment wants aired in public.

Throughout its existence, the BBC has been in thrall to those in power. This was true in 1926 when it stood against the workers during the General Strike, and since then the Corporation has continued to mute the voices of those who oppose the status quo: miners in 1984; anti-war protesters in 2003; those who offer alternatives to austerity economics since 2008. From the outset much of its activity has been scrutinized by the secret services at the invitation of those in charge. Since the 1990s the BBC has been integrated into the market, while its independence from the government and big business has been steadily eroded. The BBC is an important and timely examination of a crucial public institution that is constantly under threat.

Barry and Saville Kushner have also pointed out how the Beeb and its journos unquestioningly accept the necessity of austerity, rarely inviting on their programmes anyone dares say otherwise. When they do, the interviewer promptly throws a fit and shouts them down. They heard one instance of this while listening to a radio interview on Radio 4 with a leading trade unionist, who was very abruptly stopped when he tried explaining that there was absolutely no need for it. See their book, Who Needs the Cuts.

The anti-Labour bias is acutely obvious in Laura Kuenssberg’s treatment of the Labour leader, Jeremy Corbyn. It was also very evident with the reports on the Six O’clock news by John Pienaar and George Alagiah. Any number of people have complained about Kuenssberg’s flagrant bias, and got the same shirty treatment from the people in the media bubble. Those, who dare to complain, like Guy Debord’s Cat, get a haughty letter from one of its apparatchiks pompously informing them how the Corporations journalists are all scrupulously impartial, and they are mistaken. And the hackettes in the Groaniad immediately got on their high horses to claim that those criticizing la Kuenssberg were just doing it because they were sexist chauvinists, like the Bernie Bros in America. Which also didn’t exist, but were made up by Killary and her minions as a way of explaining why few people, including women, actually like this highly entitled, neoliberal, establishment figure, who befriends blood-soaked war criminals like Henry Kissinger.

And despite the Beeb’s protestations, several of their own journos don’t buy this rubbish either. Robert Peston, now the Beeb’s economics editor, was asked three years ago what he thought about the claims that it had a liberal bias. Peston replied that, on the contrary, the Corporation was ‘completely obsessed with the agenda set by newspapers’, naming the Heil and Torygraph. He added that it ‘quite often veers in what you might call a very pro-establishment, rather right-wing direction’. He forthrightly said that the claims that the Beeb is left-wing is ‘bollocks’. (p. 106).

But such claims have been around since the BBC was formally incorporated as a nationalized industry. When it was just a cartel of radio manufacturers and broadcasters, the Conservatives were accusing it of a Socialist bias. Glancing through the book reveals that there have been repeated attempts by the Tories to make it reflect their views. In 1947 Churchill launched one of these. Some of the most significant occurred in the 1970s with Keith Joseph and the other neoliberals around Maggie Thatcher. They got very upset in 1974 when the respected American economist, J.K. Galbraith, presented a series critiquing corporate power and the rise and crisis of industrial society, including Marxist and Keynsian perspectives, The Age of Uncertainty. This was too much for Joseph and the rest of the frothing mad Tory right. Galbraith was no liberal. He identified as Conservative, but had said the unsayable. Galbraith stated in the introduction to the ninth episode of that, ‘The Big Corporation’, that it was a myth that the consumer is sovereign and the corporation respond to their preferences, efficiently allocating society’s resources. The reality was that ‘corporations influence government, influence the consumer. Only the textbooks say otherwise.’ Joseph and Geoffrey Howe then organized a campaign to have another series set up, examination the question from a pro-Hayekian, free market perspective, presented by Milton Friedman. This was the Milton Friedman, who enthusiastically rejected democracy after realizing that his Chicago School would always been a minority. He therefore championed General Pinochet, who was also an enthusiastic Monetarist, when he overthrew the Marxist president of Chile, Salvador Allende, in a Fascist coup.

One of the most revealing sections is the chapter discussing how the Beeb’s massive pro-business bias was established about nine or so years ago, way back at the start of century around the year 2000. It was set up, and the treatment of business affairs expanded, by Greg Dyke. Dyke was a member of the Labour party, and a crony of Tony Blair. This explains why the Tories were constantly howling about how he was a dangerous Socialist, and there was a left-wing bias at the Beeb. In fact, Dyke had imbibed the same Thatcherite, neoliberal views as Blair, despite the continued whines that the Beeb had an ‘anti-industry culture’. It’s another example of how politicians on the nominal left, like Blair, took over and expanded the Conservatives’ neoliberal programme.

As for pro-Fascist bias, this even afflicted that great founder of the Beeb, Lord Reith. In 1933 Reith made a speech declaring that it was possible for someone to spread democratic values without being a democrat. Two years later, in 1935, he made a speech praising Mussolini. He personally believed the country needed a dictatorship. Fortunately, the rest of the Beeb’s governors and controllers didn’t, and forced him out.

This is interesting, as it’s an aspect of Reith’s life I hadn’t heard about before. There have been biographies of him – one of which was published in the 1990s, and, I think, reviewed by the Financial Times. However, from what I can remember, what was said about Reith’s personal failings was about his own puritanism, repressed homosexuality, and guilty infatuation with another man. I can’t recall any mention of Reith being a supporter of Fascist style dictatorship, although it should also be said that he despised the Fascists’ thuggery.

It would be too much to say that the corporation is pro-Fascist. They’re very proud of a quote made during the crisis of 1974, when one of the journos announced that the Beeb isn’t impartial – it’s strongly pro-democratic, and passionately feels this needs to be cherished. On the other hand, broadcasters tend to be Conservatives. And one aspect of the Conservative mindset is authoritarianism. See some of the pieces on YouTube discussing this by left-wing news sites like Democracy Now and so on. This would explain why they give more respect than they should to extreme right-wing movements like the BNP and UKIP. Guy Debord’s Cat has written about this over on his blog, if you want further information.

The book also places Mary Whitehouse, the moral crusader, who became the scourge of broadcasters from the 1960s onwards. Whitehouse is still a notorious figure today for her campaign against all manner of smut and filth on television with her group, the Viewers’ and Listeners’ Association. A year or so ago there was a book about her and her correspondence with the Corporation, Ban This Filth. Mills states that she is looked upon as an eccentric figure. Misguided, but essentially harmless. This isn’t quite the case.

Whitehouse was linked the Tories, and a friend of Maggie Thatcher. She and they thought that there was a plot by a left-wing elite to foist all this degeneracy and moral chaos on the British public. It’s a view that’s now become firmly established within the Right. And there was a very strong political dimension to her campaign. She believed that the liberal elite wanted to create sexual permissiveness and anarchy in preparation for a state of political anarchy, in which the fundamental institutions of British society would be torn down. And like many a bonkers conspiracy theorist, she was convinced that this was all being coordinated by Moscow. These days she’d probably be on Infowars with Alex Jones, along with nutters frothing about imaginary satanic paedophile rings operating out of Boston pizza parlours by Hillary Clinton, and those who think that the government is run by a secret cabal of aliens from Zeta Reticuli.

As for her views about political anarchism, this was also held by MI5, much to the amusement of the real anarchists in the Anarchist Federation. See one of the pieces on modern anarchism in the anthology of anarchist literature, Anarchism, edited by George Woodcock.

The book concludes that Reith’s vision of the Beeb’s role was the same as that as Matthew Arnold, the headmaster of Rugby, in his book Culture and Anarchy. The alienated laboring poor were to be incorporated into the culture and political structure of British society, but firmly under the leadership of the upper classes. The brief period when British society and the BBC had become more egalitarian due to rising affluence and the economic and social changes of the 1960s, has disappeared. This is partly due to the collapse of Communism. There is now no longer an exterior threat demanding that certain concessions be made to the working and lower middle classes, so that they don’t become too radicalized. Neoliberalism has increased poverty and jobs are precarious. At the same time, power has become more distanced and centralized amongst a powerful coterie of Oxbridge-educated managers. And just as this has occurred in industry and wider British society, so it as has also occurred in the Beeb.

This is an important study of the Beeb’s institutional right-wing, pro-Establishment bias. It’s another refutation of the Beeb’s repeated, and increasingly spurious claims of impartiality. Since Corbyn became leader, more people have become aware of how hypocritical and specious these claims are. It’s why more people are getting their news and information from the internet, and sites you can really trust. Sites like Vox Political, Tom Pride, Johnny Void, Another Angry Voice, DPAC, Kitty S. Jones, the Canary, the Squawkbox, Guy Debord’s Cat, Tony Greenstein and others too numerous to mention.

These people convey real news, and their under threat from the big corporations Google and Facebook, who only want you to view and read approved corporate, neoliberal propaganda. It’s why they’re demonetizing left-wing news shows like Democracy Now, The Young Turks, the David Pakman Show, Secular Talk and Sam Seder’s Majority Report, and changing the rules on Facebook to make it difficult for people to access the left-wing blogs.

Don’t let them get away with this. Support your favourite left-wing blogs and news shows.

‘1990’ – The BBC’s anti-Socialist 1970s SF Drama

July 27, 2017

Looking through the chapter on British television in John Clute’s Science Fiction: The Illustrated Encyclopedia (London: Dorling Kindersley 1995), I found this entry for the forgotten SF drama 1990. Produced by Prudence Fitzgerald, with scripts mainly written by Wilfred Greatorex, this ran for 16 episodes from 1977 to 1978. Clute writes

In 1990s totalitarian Britain the welfare state is all-powerful. A maverick journalist helps infiltrators from the freedom-loving United States, and assists British rebels in fleeing there. Intended as a dire warning of trade-union socialism, the series’ caricatures in fact make the venture risible. (P. 101).

The Wikipedia entry for the series also adds the following details along with other information on its plot, characters, cast and crew:

The series is set in a dystopian future in which Britain is under the grip of the Home Office’s Public Control Department (PCD), a tyrannically oppressive bureaucracy riding roughshod over the population’s civil liberties.

Dubbed “Nineteen Eighty-Four plus six” by its creator, Wilfred Greatorex, 1990 stars Edward Woodward as journalist Jim Kyle, Robert Lang as the powerful PCD Controller Herbert Skardon, Barbara Kellerman as Deputy PCD Controller Delly Lomas, John Savident, Yvonne Mitchell (in her last role), Lisa Harrow, Tony Doyle, Michael Napier Brown and Clive Swift.Two series, of eight episodes each, were produced and broadcast on BBC2 in 1977 and 1978. The series was never repeated but was released on DVD in 2017. Two novelisations based on the scripts were released in paperback by the publisher Sphere; Wilfred Greatorex’s 1990, and Wilfred Greatorex’s 1990 Book Two.

and includes this description of the show’s fictional background to its vision of a totalitarian Britain:

Exposition in this series was mainly performed by facts occasionally dropped into dialogue requiring the viewer to piece together the basic scenario.

This state of affairs was precipitated by an irrecoverable national bankruptcy in 1981, triggering martial law. In the general election, only 2% voted. The economy (and imports) drastically contracted forcing stringent rationing of housing, goods and services. These are distributed according to a person’s LifeScore as determined (and constantly reviewed) by the PCD on behalf of the union-dominated socialist government. As a consequence, the higher-status individuals appear to be civil servants and union leaders. An exception to this are import/export agents, which appear to be immune to state control due to their importance to the remnants of the economy. The House of Lords has been abolished and turned into an exclusive dining club. State ownership of businesses appears to be near-total and prohibition of wealth and income appears to be very high. The reigning monarch is male due to the unfortunate death of the previous monarch (queen Elizabeth the 2nd) but his identity is never made clear. The currency is the Anglodollar (replaced the pound sterling in 1982 due to economic collapse) which appears to have little value overseas due to the international boycott of British exports. The armed forces have been run down to the extent that they are little more than an internal security force. This is made clear in one episode where the RAF is depicted as consisting of little more than a handful of Harrier Jump Jets and a few dozen counter-insurgency helicopters. Despite this National Service has been re-introduced (via the Youth Behaviour Control Act 1984 which enforces conscription and Genetic Crimes Act 1985, which makes sexual offences punishable by hanging). It is said that in 1986 two Army Generals and a retired Air Chief Marshal attempted a coup against the government, but it failed.

See: https://en.wikipedia.org/wiki/1990_(TV_series)

There’s also a Wikipedia entry for Greatorex, the show’s creator, which states

Wilfred Greatorex (27 May 1921–14 October 2002)[1] was an English television and film writer, script editor and producer. He was creator of such series as Secret Army, 1990, Plane Makers and its sequel The Power Game, Hine, Brett, Man At The Top, Man From Haven and The Inheritors.[2] He also wrote the screenplay for the 1969 film Battle of Britain.[1] He was described by The Guardian newspaper as “one of the most prolific and assured of television script-writers and editors from the 1960s into the 1980s”.[3] Starting off as a journalist, he got his big break as a TV writer on Lew Grade’s ATV service writing dramas about journalism, such as Deadline Midnight and Front Page Story.[3]

As a TV script editor he also worked on series such as Danger Man[1] and was also creator/producer of The Inheritors, Hine and The Power Game.[1] Papers discovered at a Norfolk auction house in 2011 reveal that ‘Hine’ had a budget of £84,000, the equivalent of close to £1m some forty years later.

In 1977, he came up with the dystopian drama series 1990 for BBC2, starring Edward Woodward. Greatorex dubbed the series “Nineteen Eighty-Four plus six”.[4] Over its two series it portrayed “a Britain in which the rights of the individual had been replaced by the concept of the common good – or, as I put it more brutally, a consensus tyranny.”[3] The same year he also devised (with Gerard Glaister) the BBC1 wartime drama Secret Army. The show later inspired the sitcom parody ‘Allo ‘Allo!.[5]

https://en.wikipedia.org/wiki/Wilfred_Greatorex

The show’s clearly a product of the extreme paranoia that gripped the Tories in Britain during the mid-1970s. The total collapse of the economy seems to have been inspired by the country’s bankruptcy in the mid to late 1970s, when the country was forced to go to the IMF. It also shows the fears that the Labour party was planning some kind of extreme left-wing coup. This was the decade when the Times was urging the formation of a national government, and various figures in intelligence and politics were considering organizing a military coup against the minority Labour government. Ken Livingstone also states in his 1987 book, Livingstone’s Labour, that MI5 had also compiled a list of subversives, including journalists, politicians and trade unionists, who were to be rounded up and interned in a camp somewhere in the Hebrides. Behind much of this paranoia was the belief, held by James Jesus Angleton, the head of the CIA, and many others in the Tory party, including Maggie Thatcher, that Harold Wilson was a KGB spy.

The series has long been forgotten. I can’t remember ever hearing or reading about it, apart from the entry in Clute’s Encyclopedia and the Wikipedia pages. The show was clearly quite successful at the time, as it lasted two seasons, but I can’t remember anyone I knew having watched it, or even mentioning it in the school playground.

Nevertheless, this is interesting, as the series was clearly written from an extreme right-wing stance, albeit one of that was shared by much of the Tory media during the 1970s. It definitely shows the alarm the Tories and a large section of the middle class clearly felt at trade union militancy and the Labour left’s desire to extend nationalization, as well as the experiments with worker’s control under Tony Benn. In fact, despite the accusation often heard during the ’70s and ’80s that Labour wanted to nationalize everything, the party only wished to take into public ownership 25 more companies. This is far from complete nationalization. As for worker’s control, this was confined to three firms, which were failing anyway. These eventually collapsed, but many of the workers involved in these projects felt that the experiments had been worthwhile and had shown that workers could run businesses.

And it also shows how blatantly biased the BBC could be against the Left.

There’s been considerable discussion on blog’s like mine and Mike’s about the Beeb’s bias against the Labour party and especially Jeremy Corbyn. Mike’s put a number of articles commenting on this bias. The BBC claims it is impartial, and whenever anybody complains about the bias in its programmes, as Guy Debord’s Cat did recently, they receive a bland, and slightly pompous reply telling them that they’re wrong. Researchers at Cardiff, Edinburgh and Glasgow universities have found, however, that the Corporation is far more likely to interview, and treat respectfully the opinions offered by Conservative MPs and experts from the financial sector, than trade unionists and members of the Labour party. Barry and Saville Kushner have commented on how the Beeb uncritically accepts and promotes the idea of austerity in their book, Who Needs the Cuts, to the point of shouting down anyone, who dares to disagree. There’s even been a book published exposing the Corporation’s bias, The BBC and the Myth of Public Service Broadcasting.

The existence of this explicitly anti-Socialist SF drama shows how far back this bias goes. In many ways, I’m not surprised. The corporation is largely staffed by members of the upper middle class. It’s one of the country’s central institutions, and so reflects the views of the established political, business and media elites. Hence it shared the British right’s groundless fears of some kind of radical socialist takeover in the 1970s, and their bitter hatred the Labour party and Jeremy Corbyn today.

BBC Claims of Impartiality Shattered as Another Newsman Joins May’s Campaign Team

July 8, 2017

The Beeb constantly answers any criticism that it is biased towards the Tories by repeating its claim that it’s impartial, bound by its official charter and so on. Anyone writing to the Corporation to complain about its egregious bias, such as against Jeremy Corbyn and the Labour, as shown in its coverage of the last general election and the barrage of lies and sneers long before by Laura Kuenssberg, John Pienaar et al are given this standard reply. The Beeb, you are sanctimoniously and haughtily told, is above suspicion, so you should go away and mind your own business.

Mike, as he reminds us, received one of these letters when he complained about the Beeb’s bias. So have many of his commenters, after they complained. Buddy Hell, over at Guy Debord’s Cat, got a similarly sniff missive from the Corporation when he did.

But the bias is real. Researchers at the media units at Edinburgh, Cardiff and Glasgow universities concluded that the Beeb was far more likely to interview Tory MPs and financial experts, and accept their comments, than talk to Labour MPs and trade unionists. Barry and Saville Kushner, in their book, Who Needs the Cuts, described how they were moved to campaign about austerity partly by the way the Corporation uncritically accepted the need for its savage cuts against the poor and working class. They cited one example where a leading trade unionist was effectively shouted down by a BBC presenter on the radio when he dared to say that they were unnecessary and the arguments for them didn’t hold water. The proles were getting uppity and questioning the impeccable logic of their lords and masters, and so had to be shut down.

You can hear the same claim of impartiality repeated ad nauseam on the Beeb’s own public relations programme, Points of View, where the Beeb takes a look at the letters its received about its programmes. Private Eye has criticised this many times over the years as simply an exercise for allowing the BBC to answer its critics while playing very fast loose and with the actual evidence. For example, if one programme comes under fire from a section of the public, the Beeb will cites correspondence it has received in support of the programme. However, it won’t mention the actual volume of correspondence it has received on the issue. So if it receives, say, 30 letters of complaint about a programme, and only two or three letters of support, those two or three letters will still be trotted out, along with a few remarks from the show’s producers, to give the impression that opinion was equally divided when it was anything but.

As for political bias, when this is raised the BBC will trot out the remark that all administrations have felt that the BBC was biased against them. This is probably true. Way back in the 1990s under John Major the Tories were constantly screaming how the ‘left-wing BBC’ were biased against them. They do the same today, on website like Biased BBC, where right-winger – and often extreme Rightists – whine about how the Corporation is pro-Islam and full of ‘cultural Marxists’.

These claims of impeccable impartiality were seen to be increasingly threadbare this week, as two more of the Beeb’s news managers vied with each other to join Theresa May’s team. The two candidates for the post of head of May’s communications team were Robbie Gibb, the head of the BBC news team at Westminster, and editor of the Daily and Sunday Politics, and John Landale, the deputy political editor at the Corporation. Landale, it seems almost needless to say, is another Old Etonian. One of the previous heads of communications for the Tories was Craig Oliver, another newsman from the Beeb. Oliver was responsible for revamping the News at 10 at organising the coverage for the 2010 Election.

See: http://voxpoliticalonline.com/2017/07/05/pro-tory-bias-confirmed-as-bbc-news-men-vie-to-be-theresa-mays-comms-chief/

In the end, Gibb got the job. Well, he is the brother of Tory politico Nicolas Gibb, the former chief of staff for Tory Francis Maude, and was best man for another Tory candidate, Mark MacGregor. He was also the vice-chair of the Federation of Conservative students.

Other Tories, who have found agreeable posts at the Corporation include James Harding, who is head of news and current affairs across the Corporation. He’s another Murdoch employee and a friend of George Osborne. Then there’s Andrew Neil, who was editor of the Sunset Times under Murdoch, a chairman of Sky TV, and chairman of the Press Holdings Group, which own the Spectator. Among the commenters on Twitter, who remarked on this latest blatant link between the Beeb and the Tories was Owen Jones, who reminded his readers that Cameron, Boris Johnson and George Osborne all took their spin doctors from the Beeb. Another commenter, Will Black, said that with the numbers of Tories at the Beeb, the news should be written off as a Tory election expense, rather than be paid for by the licence fee.

http://voxpoliticalonline.com/2017/07/07/proof-of-dodgy-link-between-bbc-and-tories-robbie-gibb-is-theresa-mays-new-communications-chief/

This latest move of a high-ranking newsman at the Beeb makes it even more difficult for the Corporation to deny that it has a right-wing bias. Although I have no doubt that they won’t stop trying. Expect more guff about how the corporation is utterly impartial and above reproach, even when the careers of editors and presenters and the content of the news itself screams otherwise.

The Tory, Privatise Enterprise Cure for Stressed Teachers: Electrostimulate their Brains!

July 3, 2017

Everything about this says Bad Science, as in the book by Ben Goldacre. And ‘bad’ in every definition of the word. Not only wrong scientifically, but also morally. But it’s what you get all too often with the Tories in charge.

Mike over at Vox Political has today posted up a piece commenting on a story in today’s Torygraph, hyping the use of an electronic device, the Alpha-Stim, which Leigh Academies Trust are offering to their staff at seven secondary schools, seven primary schools and a special educational needs school in Kent to treat the symptoms of stress amongst their staff. The Torygraph says that the device is the size of a mobile phone, and works by sending micro-pulses of electricity to the brain to stimulate the production of alpha waves. This supposedly helps relieve anxiety, depression and sleep disorders. The Trust is offering it along with other therapies. The extract Mike includes in his piece quotes one Peter Caunt of Nottinghamshire Healthcare Trust, who says ‘We know this type of therapy works’ before going on to say that the question is whether it is cost-effective.

Mike compares it to the shock treatment used on very disturbed people, which works by burning out part of their frontal lobes. He states that he personally knows people, who’ve had it done, and they have not been the same afterwards.
He asks why the schools management company isn’t trying to solve the problem by making teachers’ lives less stressful.

He wonders if the real reason is that the company’s bosses want to turn their staff into compliant little teaching zombies, who won’t complain, because they’ve had their conscience burned out of them along with the stress.

He also makes the point that the Trust used to be headed by Frank Green, who was appointed to a two-year stint as schools commissioner by Michael Gove. This shows the strong connection between the company and the Tory party.

The device should, apparently, be used for 20 minutes each, but some teaching staff are using it twice or three times. So Mike asks the obvious question of what kind of teachers they’re like afterwards.

http://voxpoliticalonline.com/2017/07/03/the-tory-cure-for-stressed-teachers-is-electrocute-their-brains/

Everything about this is highly dubious. It looks very much like something straight out of the accounts of bad, if not pathological science, from the pages of Ben Goldacre, Martin Gardner and others. Ben Goldacre, you may remember, wrote a book, Bad Science, about this kind of nonsense a few years ago. the Sceptic, Martin Gardner also attacked bad and pernicious science a few decades ago in his Fads and Fallacies in the Name of Science. This looks like a prime example of it, to go with other, earlier pseudo-sciences like eugenics, lobotomies, Lysenkoism, Nazi ‘race science’ and monkey glands.

As for electro-convulsive therapy, it was devised by a German Jewish doctor, who fled Nazi Germany to Fascist Italy. Deciding that it could be an effective method of treating the mentally ill, he started by testing it on tramps he and the authorities rounded up off the street. Adam Parfrey published an essay on it, ‘Gimme Shock Treatment’, in one of his books on the extremes of belief in 1990s America, Apocalypse Culture or Cult Rapture. That essay made it very clear just how nasty it was.

It’s still used, but proper medical professionals only resort to it in the case of severely disturbed people, where there really isn’t much choice.

And everything known about the brain should say that tinkering with it, unless you know exactly what you’re doing, is an appallingly bad idea. The brain is the most complex structure in the known universe. Modern neuroscience has succeeded in identifying which parts of the brain produces which mental function, but even so, there is a vast amount we don’t know. Raymond Tallis, who is a Humanist and former neurologist and neurosurgeon, wrote a book, Aping Mankind, with the aim to show that much human thought and mind couldn’t be reduced to neurological functions. He stated clearly that he wanted to show that thinking was ‘as mysterious as walking on water’. Given the vast complexity of the brain, and its vulnerability, it really is stupid and dangerous to mess around with it in this manner.

Remember a few years ago, when many doctors started to worry about possible brain damage caused by putting mobile phones next to your ear? They were afraid of the health risks posed by putting what is a microwave source next to your brain when talking on the phone.

It also reminds me of the ‘feedback cult’ of the ’70s. This also noted the connection between alpha waves and mood. It therefore encouraged people to hook themselves up to special monitors, which registered their alpha waves, and then learn how to control them and so altered their mood, all for supposedly beneficial purposes. That was also debunked some time ago.

The alpha-stim also sounds to be me like something that escaped from the Human Potential labs in the ’60s and ’70s. The Human Potential movement was one of those weird movements based on psychology that emerged in the 1960s, promising to bring people fulfilment and happiness through their programme of therapies. It still survives in various forms, and developed strong links with corporate capitalism, to the point where its detractors have called it a corporate mind control cult.

Adam Curtis devoted a programme to it in his documentary about the legacy of Freudianism, The Century of the Self, over a decade ago now. And what the programme revealed about it was truly chilling. The movement and its doctors managed to convince the medical profession to let them try to treat a selection of patients suffering from schizophrenia. The treatment consisted of dosing these poor souls up to the gills with LSD, and then attaching electrodes to electrify their brains. And all the while they were taught to repeat to themselves, ‘I am comfortable in myself’.

They interviewed one poor young woman, who’d been a victim of this nonsense. The treatment was a horrible, ghastly failure. It was perhaps a mercy that the woman said that she couldn’t remember much about it now, except that sometimes she had it done several times a day. It was this kind of appalling medical experimentation that the producers of Classic Star Trek took solid aim at in the episode ‘Dagger of the Mind’.

As for this latest rubbish, it also reminds me of an episode in Star Trek: Deep Space 9, when Doctor Bashir is called on treat Garak, the station’s Kardassian tailor and spy. Garak, like many other Kardassian secret agents, had a device implanted in his brain to stimulate his pleasure centres, so he could get through being tortured. Garak, however, has become so miserable that he started using it recreationally, and so has become addicted. Bashir has no choice but to find out what he can about the device, and try to remove it from his friend.

Which all sounds dangerously close to what’s going on here, with the exception that it’s teachers being treated with it, not alien spies.

I am really not at all surprised that it’s the Tories, or a company that’s associated with them, that’s peddling this nonsense. The Tories just love pseudoscience. I’ve reblogged stuff from Kitty S. Jones and other disability bloggers about the model of sickness devised by Unum and their pet psychiatrists at Cardiff University to have people thrown off benefit and declared fit for work, has been roundly debunked by other medical professionals.

And a little while ago, Private Eye in its ‘Rotten Boroughs’ column took a pot shot at a Tory-controlled council in Kent or that part of the world, where the local authority had cut council services, but was funnelling tens of thousands of pounds to a company headed by one of its female members, which specialised in using Neuro-Linguistic Programming or some other kind of dodgy therapy to offer spurious treatment to council staff.

Which, again, sounds very much like what’s going on here.

And then there was the case of the Leaderene herself, Maggie Thatcher. Thatcher was into Ayur Veda, a system of alternative therapies brought to the world by one of the dodgy Indian gurus, who rocked up here in the 1960s. Thatcher treated herself to baths, where along with the water there was a weak electric current. Obviously, she thought it would do her some good. I’m quite sure there were many others, who wish the voltage had been somewhat stronger.

This looks to me very much like a potentially harmful pseudoscience. As for Caunt’s statement that ‘we know it works’, that’s what Tory spokespeople have said about work improving people’s mental health, and other mental professionals, not to mention normal, ordinary people without a financial or ideological stake in it, pointing out that it’s rubbish. And I’ve no doubt it’s the same here.

This is just bad science, which is being hyped by company that obviously finds it cheaper to have their staff trying to make themselves less miserable by running electricity through their brains, than actually trying to do something more positive and concrete to improve conditions for them.

Pretty much like British society as a whole, where instead of offering real guidance and support to the unemployed, their harangued and demeaned by Jobcentre Staff through stupid, nonsensical models of unemployment and disability supported as government policy.

Vote for Corbyn to Stop the Work Capability Tests

June 8, 2017

This is the text of another of my table-top pamphlets, this time against the notorious Work Capability Tests. These were also introduced by New Labour at the behest of Unum and other private healthcare providers.

These are not objective tests to assess who is well enough to support themselves. They are simply a callous, bureaucratic mechanism for throwing people with disability off the benefits they need to support themselves. These have included severely disabled people, including terminal cancer patients in comas!

This iniquitous system has been retained and expanded by the Tories – David Cameron and his Lib Dem lackey, Nick Clegg, and now Theresa May.

It is killing people. As I’ve mentioned far too many times before, about 600 + people have died in misery and despair after having their benefit withdrawn due to these tests. Stilloaks, Johnny Void, Mike at Vox Political and DPAC have put together lists and videos putting names to faces, to show the human reality of these statistics – whose mothers, fathers, sons, daughters, brothers and sisters were killed thanks to the Thatcherite insistence of cutting down on welfare.

The number of people, who have died after having been assessed as ‘fit for work’ is well above ten thousand, though the true figure may never be known. Mike and the other disability activists, who tried to get the figures were blocked by IDS and the DWP at every turn when they tried to get them.

Jeremy Corbyn has also promised to end workfare.

So vote for him. Don’t let the Tories kill more disabled people under the pretence of saving money.

Stop the Work Capability Test –
Before More People Die

by David Sivier

One of the very worst policies introduced by various governments as part of their campaigns to dismantle the welfare state over the past decade has been the Work Capability Test. This was introduced by New Labour in October 2008 along with a new benefit for the disabled and long-term sick, the Employment Support Allowance, which replaced Incapacity Benefit. The Work Capability Test is intended to show if the person claiming benefit really cannot work. It consists of questionnaire, in which boxes are to be ticked in answer to particular questions about the claimant’s health and disability. 2Ten of these tests were on the claimant’s physical health, and another ten are on their ‘mental, cognitive and intellectual’ fitness. There may also be a brief physical examination. The tests are performed by medical doctors working on behalf of a government outsourcing company. This was given to the French company, Atos, but the company was forced to terminate its contract a year early in 2014 following public anger at the system’s incompetence and maladministration. The contract was then given to an American company, Maximus. The tests may be repeated as often as the JobCentre Plus decides. If the disabled person scores low in the tests, they are judged fit for work. They lose their ESA and are told to apply for Jobseeker’s Allowance.

The tests are based on a monograph, The Scientific and Conceptual Basis of Incapacity Beneft, by Gordon Waddell and Mansel Aylward, of 2005 and a succeeding work, Is Work Good for Your Health and Wellbeing? By Gordon Waddell and Kim Burton. They were also strongly influenced by a 2001 New Labour conference, in which Aylward was a contributor, Malingering and Illness Deception. These led in turn to the publication of a Green Paper in 2006, A New Deal for Welfare: empowering people to work – an independent assessment of the arguments for the proposed Incapacity Benefit reform. Both Waddell and Aylward were professors at the Unum Provident Centre for Psychosocial and Disability Research at Cardiff University, which was funded by the American insurance giant from 2004-9. The Work Capability Test uses a form of Bio-Psychosocial model of assessment, developed in America by Unum Provident. This model of assessment is considered to have been devised by George Engel in 1977. In 2006 a paper produced by Professor Christopher Butler and his colleagues attacked the model as ‘wanting’ and inadequate. Waddell and Aylward’s 2006 paper has also been attacked and discredited by Emeritus Professor Alison Ravetz.

Unum, and pseudo-medical testing actually became part of the disability benefits system twelve years or so prior to the Waddell and Aylward’s paper, in 1993, when the-then Conservative Health Secretary, Peter Lilley, introduced tougher testing designed to evaluate whether claimants were totally incapable of work. They had previously been awarded benefit if they were unable to do their job. Lilley considered that this approach was to open to sentimental interference by doctors, and so set up an ‘Incapacity benefit medical valuation group’, whose members included Dr John Le Cascio, the second vice-president of Unum Corporation. Lo Cascio had recently been seconded to its British branch, Unum Ltd, based in Dorking in Surrey. In 1994 Lo Cascio was appointed to train the British doctors charged with carrying out the tests by the Benefits Agency Medical Services. New Labour claimed that the purpose of the Work Capability Tests has been ‘to get people back into work’. This was always a misleading claim. New Labour had a ten-year plan to remove one million people from the 2.8 million receiving disability benefits. Their Secretary of State for Health declared ‘We know that being in work can be good for your wellbeing’, echoing the title of the paper by Waddell and Burton. 13 Years before that, Lilley introduced the tests with the aim of cutting £2 billion from the benefits bill.

And Unum itself regarded the benefit cuts as a great commercial opportunity. In their report in 1994, Chairman Ward E. Graffam was enthusiastic about ‘exciting developments in Britain’, saying ‘the impending changes to the State ill-health benefits system heralded in the November 1993 Budget will create unique sales opportunities across the entire disability market and we will be launching a concerted effort to harness the potential in these.’

Atos immediately decided that three-quarters of those in receipt of benefit were fit for work.16 Between the introduction of the tests in October 2008 and February 2012, the Department for Work and Pensions made over 1.36 million decisions on whether to award ESA following the administration of the tests on claimants. It declared 794,000 sick and disabled people ‘fit for work’. From the very beginning, the tests were criticised as being vastly inaccurate, and the treatment of claimants under it as cruel and degrading. ‘We Are
Spartacus’, a network of disability researchers and campaigners, denounced the way claimants were ‘wrongly assessed, humiliated and badly treated’. In response to repeated requests by disability campaigners, the DWP finally released the figures for the number of people dying over 11 months in 2011 while in receipt of ESA. 10,600 people in total had died. Of these, 1,300 had died after being taken off benefit following the decision that they were ‘fit to work’. Some of the people, who have died, committed suicide in despair at having their income terminated. One of these was a 47 year old man, who took a drug overdose. Others experienced a deterioration in their mental health due to the stress of assessment. Between 2008 and 2014, there were 600,000 appeals. This constitutes a third of all assessments, and in 2012-13 there were 465,000 appeals, with a success rate of 39 per cent. In some areas, lawyers had a success rate of over 80 per cent overturning decision by Atos against the claimant receiving benefits. 60 per cent of those, who had successfully appealed had scored zero. That is, Atos had declared them entirely fit for work. In 2013, however, the Conservative government took the decision to end legal aid for claims for welfare payment, which meant that fewer people would be able to afford to take the government to court.

In America, Unum Provident was fined $31.7 million in a class action lawsuit in California in 2003 for running ‘disability denial factories’. Two years later in 2005, John Garamendi, the California Department Insurance Commissioner, fined the company $15 million, declaring ‘Unum Provident is an outlaw company. It is a company that has operated in an illegal fashion for years’. The insurance commissioners of 48 American states had made a settlement with the company by 2006 that required it to review 200,000 claims and pay a $15 million fine. In 2008 the American Association of Justice declared that the company was the second most discredited insurance provider in America.

Despite public anger at Atos’ conduct of the Work Capability Test for ESA, the government in 2012 awarded the company another contract, worth over £400 million, for assessing whether disabled people were suitable for the Personal Independence Payment that was scheduled to replace the Disability Living Allowance in 2013. The Disability Living Allowance provided the handicapped with up to £130 per week to help them look after themselves. This was mostly awarded to help people cook, wash, and assist those with mobility problems. In the three years from April 2013 to 2016, this is to be phased out and replaced with the PIP, which is designed to get people back into work. The government was determined to cut spending on the PIP by twenty per cent during these three years, after the number claiming DLA rose by 30 per cent to 3.2 million people between 2002 and 2011. This was expected to throw 500,000 people off disability benefit.

As with their administration of the ESA fitness to work tests, Atos has proved to be less than efficient in its administration of the PIP. Those applying for the benefit may have to wait months before being notified that they are entitled. The cancer charity, MacMillan Cancer Support, stated that there were serious delays in the approval of payments. As well as leaving the terminally ill without this benefit, it also meant that they were unable to claim other vital benefits with which PIP was linked. As a result, some were forced in their desperation to take out loans from payday loan companies, which have a truly exorbitant interest rate. The number of problems with ESA dealt with by Citizens Advice rose by 54 per cent from 2011 to 2012, when the bureaux dealt with 450,000 of them.

Paul Farmer, the head of the mental health charity, Mind, criticised the tests for failing to consider the effects of mental health on people’s ability to work. In an interview with the Guardian in 2012, he said

The system is based on assumptions that claimants need to be forced back to work, rather than supported on their own terms, and that those not well enough to go back to work are somehow perceived as scroungers. These attitudes only serve to further damage individuals’ mental health and increase the time until they may be ready to return to work.

Richard Hawkes, the chief executive of Scope, another disability charity, stated that the tests ‘should be more than an exercise in getting people of benefits. It should make sure disabled people get the specialist, tailored and flexible support they need to find and keep a job.’ The House of Commons Work and Pensions Committee condemned the tests, stating that the system was so flawed it needed to be completely overhauled.

Guy Standing in his A Precariat Charter states that governments have been able to cut benefits for the disabled far more than for other groups, because they are a minority and so there is likely to be fewer objections to their treatment and lost votes. He also recommends that any firm hired by the government to provide services for the disabled should be bound by three commitments. The first should be to the disabled themselves; the second should be to the government; and the third should be to the whole of society, as the rest of us could be next. The employment contract awarded to such outsourcing firms should include penalty clauses requiring them to compensate the disabled claimant directly when they do not award them the correct benefits. This compensation should be much more than the benefits the disabled person did not receive. They should also be penalised for their mistakes. This would be a start, but it is not enough. The problem lies not with the companies administering the tests, but with the whole system of tests itself. The cause of the problem is attitude of successive governments, from John Major’s Conservatives, through Blair and Brown’s New Labour and then the Conservative-led governments of David Cameron, that the disabled should automatically have their benefits reduced, regardless of the poverty and hardship involved. The goal should be to provide benefits to support the poor and disabled, rather than cuts intended to reduce the tax burden for the rich. The Work Capability Test and the poverty and stress it inflicts should be stopped. Now.

Jimmy Dore Mocks New York Times Add

February 3, 2017

In this short segment from the Jimmy Dore Show, the American comedian and his team rightly tear into an add for the New York Times. The newspaper has been running an ad campaign with the slogan ‘The truth isn’t cheap’. This provokes mocking laughter from Dore and his team, who comment that the lies come free and are posted above the centre line. He also makes a pointed comment about Judith Miller, one of the Time’s journalists, getting a job with Fox News. He also states that in the case of the NY Times, the truth definitely isn’t free, as if you tell it, it could cost you your job. The segment ends with the comedians attacking various Democrat politicos for not protesting against Trump as much as they should, and stating that they need to ‘drain the swamp’ on their side of the House because of the terrible state the Democrats are in.

Dore is quite right to attack the Times, and its specious claim to truthful journalism. In fact, the newspaper has acted as the conduit for government lies, especially during the run up to the Iraq Invasion. The editors of the American radical magazine, Counterpunch, Patrick Cockburn and Jeffrey St Clair, have published a series of articles about the way the Times carried the lies from the Bush administration about Saddam Hussein’s non-existent ‘weapons of mass destruction’ in order to whip up popular support for the invasion. And one of the few journalists on the newspaper, who did try getting the truth out, was summarily sacked.

I’m well aware that Dore is an American, commenting on an American newspaper, but this also has implications over here. Since Donald Trump’s elections we’ve had organisations like the BBC state that they are going to set up special taskforces and departments to critique and refute ‘fake news’. The Beeb, however, has stated that it will confine this to the internet, and not take on the fake news coming out of Fleet Street. While there is a problem with racist fake news on the internet, the most pernicious lies are those retailed by the mainstream media. Like the New York Times and Fox News in America. In the case of the latter, media researcher found that 75 per cent of the news broadcast by Fox was actually false. Watching Fox News actually makes you less informed than if you didn’t watch it. And the same could be said for the right-wing media over here, comprising the Murdoch press and the rags owned by Paul Dacre, Dirty Desmond and the rest of them. And this also includes the Beeb, which has a very definite right-wing bias. The Beeb’s news programmes do not like anyone challenging the idea that austerity is somehow necessary, as shown by Barry and Saville Kushner in their book, Who Needs the Cuts. Researchers at Edinburgh, Cardiff and Glasgow Universities have shown that the Beeb prefers to accept the views and give coverage to Conservatives and business leaders than members of the Labour party and trade unionists. And this is quite apart from the grotesque and flagrant anti-Labour, anti-Corbyn bias of La Kuenssberg.

Never mind the New York Times. The British media also desperately needs a few well-placed sneers at its pretensions to tell the truth. And that means the Beeb and the Times, as well as well-worn targets like the Scum.

TYT: Actor James Cromwell Blasts Oil Police Thugs and Corporate Media

November 27, 2016

This is another clip from The Young Turks about the protests against the oil pipeline at Standing Rock. In this piece, James Cromwell, the Hollywood actor, talks to The Turks’ Jordan Cheriton about how the thuggish behaviour of the rozzers at Standing Rock and the way the protests have been completely ignored by the mainstream corporate media shows the racism against Native Americans. When there are demonstrations elsewhere, the cops react decently. They arrest people, but don’t usually attack or maltreat them. Here it’s different. And this shows the racism against Native Americans. He also notes that when there are protests and riots in the east, the mainstream media are there. But they’re not covering this protest, with the exception of The Young Turks, because they’re really controlled by the oil companies and the bottom line of not doing anything that would upset their sponsors. The only way to be informed in this country [America] is by people looking it up on YouTube. The clip ends with another Native American chant, which I believe must be in the Sioux language, against the pipeline.

Cromwell’s appeared in a number of Hollywood blockbusters. I remember him from Star Trek: First Contact and Deep Impact. He’s not the first big name Hollywood actor, who’s lent their voice to Native protests. Marlon Brando also did so in the 1970s, when he joined one of the peoples on the West Coast defending their fishing rights against another company. Cromwell is also right about people turning to the internet to see what’s really going on. This applies to both left and right, though sometimes people from radically opposed parts of the political spectrum look at the same news sources. I was talking the other day to someone, who clearly viewed themselves as a supporter of small government, who also watched RT as well as Fox News.

The mainstream media and the Beeb in particular are complaining about the way their ability to shape the political consensus is breaking down. They moan that it is making people more polarised in their opinions through people of different political views watching only the news channels that share their opinions. But the underlying problem is not addressed or even acknowledged. The mainstream media has a very pronounced corporate bias. Cromwell describes how it works in America. Over here in Britain, where we supposedly have the impartial BBC, the Corporation is still biased. Books and studies have been published, most recently by Cardiff, Edinburgh and Glasgow universities, showing that the Beeb is very much biased towards the establishment. They are far more likely to interview Conservative MPs and managing directors than Labour MPs and trade unionists, and when they do, they are far more likely to accept automatically the views of the Tories and businessmen as being true. And I’ve quoted Barry and Saville Kushner, the authors of Who Needs the Cuts?, how they were constantly infuriated by the Corporation’s automatic assumption that cuts were necessary and the way BBC announcers and reporters shouted down Labour leaders and politicians, who dared to contradict them. And the other year Mike reported how the Beeb was very definitely not reporting on the massive demonstration against its bias that was occurring on its very doorstep. It did report it online, but definitely not as an item on the television.

If people are abandoning mainstream media, it’s because that media is flagrantly biased. It therefore deserves to lose viewers until it corrects this.

New Book on BBC Bias

November 18, 2016

Looking through the Cheltenham branch of Waterstone’s today I found a new book on institutional bias at the BBC. It’s Tom Miller’s The BBC and the Myth of Public Service Broadcasting. I didn’t buy it, but glancing at the blurb on the back cover, it seemed to be about how the Beeb is biased towards power, and the establishment.

This really should come as no surprise to anyone. Despite the frothings of the right, which claims that the Beeb has a liberal bias, Edinburgh, Glasgow and I think, Cardiff University have studied the Beeb’s news bias, and found that it is significantly biased towards the Right. The two Scots universities found that it was far more likely to talk to Conservative MPs and businessmen, than to Labour MPs and trade unionists. The Kushner brothers, in their book, Who Needs the Cuts? state that they were prompted to write the book because of the way the Beeb and the rest of the media automatically accepted, quite uncritically, that the cuts were needed. When trade unionists appeared on the Today programme on Radio 4, and said that the cuts weren’t needed and were harmful, he was interrupted by the presenter. And then there’s Laura Koenigsberg, who is outrageously and blatantly biased. But you mustn’t accuse her of beings so, according to the Graoniad, because if you do you are only doing so because you’re a misogynist. Rubbish. People are criticising her because she is biased, and she’s a disgrace. It has nothing to do with her gender. Another of the Beeb’s reporters, who is also flagrantly biased is Nick Robinson. Remember how Robinson and his team careful cut footage of a question and answer session with Alex Salmond, the leader of the SNP, during the Scots Referendum? Robinson asked Salmond about whether he was worried that the main Scots financial firms would move down to London if Scotland gained independence. Salmond said no, and explained why he believed they wouldn’t. The Beeb then edited the video, first to make it appear that he evaded the question, and then claimed he hadn’t answer it all. I’m not fan of the SNP and its attacks on the Labour Party, but Salmond had answered the question, calmly and fully. It was pure falsification, a lie of the type you’d expect from the state dominated media in eastern Europe under Communism, for example. But it didn’t come from a wretched totalitarian dictatorship. It came from the Beeb, which is constantly congratulating itself on how ‘impartial’ it is, and what a world leader in quality broadcasting it constitutes.

Well, it’s biased towards the right, and more and more people are waking up to that fact, as this book appears to show.