Posts Tagged ‘Cable Television’

Rupert Murdoch and the Privatisation of the BBC

June 9, 2016

One of the major forces behind the Tory’s demands for the privatisation of the BBC is Rupert Murdoch. It is well-known that Murdoch owns the Sky satellite TV network, and so bitterly resents the state broadcaster as an obstacle preventing his own continuing expansion into broadcasting. Murdoch isn’t the only media mogul to demand the break-up of the Beeb in favour of their own interests as private broadcasters. Until recent, Richard ‘Dirty’ Desmond, the proprietor of Express newspapers and various grubby mags found on the top shelves on newsagents also owned Channel 5, along with his Fantasy X porn channel. The situation was much the same in the 1980s, when one of the other newspaper magnates, the late, unlamented Robert Maxwell, owned Rediffusion, which was also looking to expand, and so attacked the Beeb. But because of his domination of the market, Murdoch is perhaps the leading voice demanding the Beeb’s privatisation.

Mark Hollingworth discusses Murdoch’s self-interested attacks on the BBC in his book, The Press and Political Dissent: A Question of Censorship. While this section isn’t particularly surprising in itself, as the Dirty Digger has been doing it for decades, what is shocking is how viciously and single-mindedly the old brute prosecuted his attacks on the Beeb in the 1980s. He writes:

The attacks on the BBC began in January 1985, during the corporation’s negotiations for an increased licence fee, and were sustained through the year. On 14 January 1985, the Times published the first of three successive leading articles extolling the virtues of advertising the need for deregulation of the BBC: ‘The BBC is today accused of inefficiency, unaccountability, self-aggrandisement and feather-bedding its employees…Are the critics justified? In their main principles, yes.’ The next day Labour MP Joe Ashton launched his private member’s bill calling for advertising on the BBC. That morning the Times’ editorial was headlined-‘Wither the BBC’- and called for the break-up of the corporation: ‘Advertisers can clearly pay some part in generating the revenue to pay for many programmes…We need a more open, less monolithic system of broadcasting in which customers can choose what qualities they want from their TV screens.’ The next day the Times thundered again at its 1,300,000 readers: ‘Lord Annan’s Committee recommended a break-up of the BBC into its radio, TV and local radio components. The government should now prepare to go further than this. It should consider quickly the establishment of a new broadcasting commission to auction franchises that are currently operated by the BBC.

Now, what the Times fails to tell its readers is who will directly benefit if these franchises are auctioned. At the front of the queue will be a certain R. Murdoch, proprietor of the Times, who will benefit commercially if the BBC is broken up. Murdoch’s company, News International, owns Sky Channel-a cable and satellite operation which transmits 73 hours a week of alternative television and has three million subscribers in 11 countries. In 1983 Murdoch also took control of Satellite TV, Sky’s parent company, at a cost of £5 million and has a 75.5 per cent shareholding. Satellite began transmitting in 1982, beaming English language programmes to Norway and Finland for two hours a night. In 1985 the Times’ owner acquired the biggest stake in 20th Century Fox to provide films for his satellite Sky Channel to beam across Europe. Clearly, if even parts of the BBC are privatised, these Murdoch-owned companies will make a lot of money.

Murdoch’s views on the BBC are quite clear. ‘I would like to see it privatized,’ he said in November 1985. But this was not just his private opinion. According to the Mirror’s Paul Foot, Murdoch ‘has personally ordered a sustained attack on the BBC and all its people.’ Alastair Hetherington, former editor of the Guardian, added weight to this assertion when he accused the Times of conducting ‘a vendetta against the BBC in its leaders, news stories and features’. This is certainly borne out by the evidence. The Times published at least eight anti-BBC editorials throughout 1985. The paper also published a series of news reports, often based on the thinnest material, which suggested extravagance and incompetence among BBC management. ‘BBC Condemned As Licence Fee Monster’ was the headline for one story which was merely a report of an article by an obscure ex-BBC employee in a trade journal.

Moreover, when angry readers have written to complain about the coverage or offer and alternative point of view, the Times has refused to publish their letters. this was revealed by Paul Fox, Managing Director of Yorkshire Television. On 2 November 1985, the Times published another leader attacking the BBC, the IBA and ITV companies and misquoted comments that Fox had made about public service broadcasting. Fox wrote to the paper to set the record straight about his misrepresented remarks, but his letter was not published. Three days later, on 5 November 1985, David Plowright, the Managing Director of Granada TV and Chairman of the ITV Companies Association, also wrote to the Times to complain about front-page news report of a MORI opinion poll on advertising on the BBC. In his letter, Plowright pointed out that the Times opinion poll showed that more people were either ‘very’ or ‘fairly’ satisfied with the quality of TV in Britain than those who took the opposite view. How curious, wrote Plowright, that the paper’s news story had failed to include these facts. The letter was not published and the issue was not corrected.

The Times was not the only Murdoch paper to attack the BBC. His tabloids have joined in the fun. Here’s the Sun on 23 January 1985: ‘Oh, what superior people they are at the BBC. Here is the Director-General, Alastair Milne, raising his hands in horror at the idea of accepting adverts…Just where is the BBC superior to the commercial channels… There is only one area where the Beeb shines. No-one could possibly match its overbearing, totally unjustified smugness. And again on 2 September 1985: ‘The BBC should compete in the market so it ceases to be such a burden on the public.’ The Sun’s sister paper, the News of the World, began its campaign a trifle later than most but soon made up for lost ground. Every week throughout April 1985 there was a news story about the expenses of BBC staff which were reaching ‘scandal’ proportions. The next month News of the World journalists were instructed to file detailed reports of the eating and drinking habits of fellow reporters on the BBC during a royal tour. One brave woman journalist refused, because she said this was not her job. A News of the World executive then telephoned from London to accuse her of being disloyal. However, halfway through his lecture, the editorial executive was much dismayed to find that he had been put through by mistake to Kate Adey-a BBC television news reporter. (pp.12-14).

The News of the World executive probably left the phone with his ears ringing. ‘Kats Adie’ is the formidable woman, who was thrown out of Libya after she put the fear of the Almighty into Colonel Gaddafy. She is most certainly not afraid to ask awkward questions of the powerful.

The Beeb does have its faults. Its biased news coverage enrages me, and has been criticised many times for its bias against Labour and to the Conservatives. On the other hand, at its best it does provide good, solid public service broadcasting that few of its commercial rivals are able or even willing to provide. And advertising increasingly cannot provide the needed funding for some TV programmes today. A few years ago there were plans to bring back Spitting Image, the much-loved satirical puppet show screened on Channel 4 on Sunday evenings. This was eventually dropped because it was simply too expensive.

And no matter how biased the Beeb is, Murdoch’s worse. The more he goes on, the more he resembles the Bond villain, a media-mogul, who planned to start a war between America and China simply for its news value. That particular piece of Bondage ended with Commander Bond and his mates killing the villain, who was then reported as sinking in the South China Sea along with his stealth yacht. An end very similar to the drowning of Robert Maxwell. After something like five decades of lowering media standards across the globe, you feel it’s about time someone from the world’s covert intelligence agencies made him put a sock in it.

In the meantime, here’s Spitting Image on the Dirty Digger and his nearly subterranean journalistic standards.

Advertisements

The Young Turks on the Dwindling Audience for Cable News

February 14, 2016

This is a very interesting piece pointing to the future of the news media from The Young Turks’ anchor, John Iadarola. Iadarola states that the Turks are always warning their audience to be wary of cable news because of its bias: its support for whoever happens to be in power at the time, its defence of powerful corporate interests and the establishment. But it seems that there may not be anything to worry about for much longer, according to figures about where the different generations in American society get their news.

In a poll inquiring where Americans were getting the news of the present presidential election campaign, amongst 18 to 29 year olds, 35% said they got their news from social media. 18% said they got it from news websites and apps, 12% from cable news, 11% from radio and 10% from local TV.

Adults over 30 primarily relied on cable news, and for adults 50 and older, the proportion getting their news from cable was 43%; network nightly news 17% and local TV 10%. Collectively, cable TV has 24% of the total audience across the generations for news.

To Iadarola, however, the message behind these figures is very clear. While cable TV is the news source of choice for more mature viewers, its influence with the young is waning. These are the people, who are still forming their political opinions, and they are going to vote in more elections than the over 65s. The future’s with the internet, in other words, not cable, despite cables massive budgets, traditional dominance of the media, and ability to get the presidential candidates on air.

While this clearly is about Americans’ viewing habits, it has profound implications for British television and news media as well. More and more people on this side of the Atlantic are turning to the Net for their news, with the result that newspapers have massively declining readerships. On Friday the Independent announced that it would cease printing, and its sister publication, the I, was to be sold off. The Guardian is similarly losing about £45 million every year, and the Torygraph is also in trouble. In its case, this has much to do with its ‘doddery’ chief executive, Murdoch McLellan, not understanding the way the internet works, and appointing advisors who know even less, as well as its craven grovelling towards its advertisers, as commanded by the weirdo Barclay Twins. It also shot itself in the foot by ordering its readers to go out and join the Labour party to get Corbyn elected for the benefit of the Tories.

Not even the Times is immune. The paper’s also losing money hand over fist, and it’s been said that the time is long gone when it would have been axed in the normal course of events. It hasn’t, because it is supposed to be the paper of record, and its ownership gives Rupert Murdoch a place at the political table with the premier and other leading politicians.

Television is also feeling the bite from the Internet, with the Beeb also looking worried about competition from cyberspace. So much so that one article in the Radio Times mooted abandoning the policy of impartiality to produce biased news like Fox, which at least has an audience. This piece shows that Fox does indeed have an audience, but possibly not for much longer. Somebody did a poll of the average age of Fox viewers. Their average ago is 69. Somebody jocularly called them an on-line retirement community.

Satellite and cable TV in Britain now has a much larger audience than it did previously, and people are turning to the internet to watch blockbusting series like House of Cards or Game of Thrones. But my guess is that in Britain, at least, the main TV channels are just about managing to hold their own. Just about.

This means that I suspect that there will be increased interest by American broadcasters to buy into British TV. Channel 5 has been bought up by the Americans, and Rupert Murdoch would desperately, desperately like the Beeb privatised so his empire of filth can move in. (I say that, but actually I like the X Files, so I’ll make an exception for Mulder and Scully). Expert even more demands from the Murdoch press for the Beeb to be sold off in the coming months and years. Murdoch and the other cable barons have got their backs to the wall, and the internet is coming up to bite them.