Posts Tagged ‘Barry Gardiner’

Aaron Bastani of Novara Media Exposes BBC Anti-Labour Bias

March 16, 2019

The Beeb has been hit with several scandals recently about its right-wing bias, and particularly about the very slanted debates and the selection of the guests and panel in Question Time. Members of the audience have been revealed as UKIP and Tory plants, the panels frequently consist of four members of the right against only one left-winger, chair Fiona Bruce intervenes to support Conservative speakers and repeat right-wing falsehoods. When she and other members of staff aren’t making jokes for the audience against Diane Abbott, of course.

In this eleven minute video from Novara Media, presenter Aaron Bastani exposes the anti-Labour, anti-socialist bias across BBC news programming. He begins with Brexit, and a radio interview by Sarah Montague of the Beeb’s World at One and Labour’s John Trickett. Trickett talks about how they’ve been to Europe, and suggests changing the red lines and forming a consensus. He is interrupted by Montague, who tells him that May’s deal has been struck, and gives Labour the customs union they want. She asks him why Labour would not support it. Bastani points out that the government is not in favour of a customs union. If they were, the Irish backstop would not be an issue. Does Montague not know this, or is she laying a trap for the opposition when now, more than ever, it is the government that needs to be held to account.

The Beeb’s Emily Barnett asked a simply question of Labour’s Emily Thornberry the same day. Barnett states that the EU have said that it’s May’s deal, and asks her if she has any evidence that they’re open to another deal. Thornberry replies with the letter Labour had written to the EU, with its entirely viable suggestions. Barnett repeats that they aren’t supported by the EU. Thornberry responds by saying that Michel Barnier said that it was an entirely reasonable way they could have negotiations. Bastani points out that Barnett’s assertions aren’t true. Guy Verhofstadt, Michel Barnier and Donald Tusk have all welcomed Labour’s suggestions. Tusk even told May that Corbyn’s plan could break the deadlock.

Bastani states that it isn’t just on radio that there’s bias, where basic facts are not mentioned or denied and where there is a great emphasis to hold Labour to account than the government. He then goes on to discuss the edition of Newsnight on Tuesday, the day before those two radio broadcasts, where presenter Emily Maitlis talked to the Tories’ Nadim Zahawi and Labour’s Barry Gardiner. This was the evening when May’s withdrawal agreement was voted down for the second time, but it looked like there was a tag-team effort between Maitlis and Zahawi against Gardiner. He then plays the clip of Maitlis challenging Gardiner about what will be on Labour’s manifesto. Gardner replies that it will all be discussed by the party, which will decide what will be put in the manifesto. Maitlis rolls her eyes and then she and Zahawi join in joking about how this is ‘chaos’. Bastani says that the eye roll was unprofessional, and states that the Guardian talked about it because it was anti-Labour.  He goes on to describe how Maitlis has form in this. In 2017 she tweeted a question about whether the Labour party still had time to ditch Corbyn. She’s not impartial and, when push comes to shove, doesn’t have much time for democracy. He plays a clip of her asking a guest at one point does democracy become less important than the future prosperity of the country.

Bastani goes on to discuss how the Beeb had a live feed outside parliament during the Brexit vote. This was, at one point, fronted by Andrew Neil, who had as his guests Ann McElroy from the Economist, Julia Hartley-Brewer and Matthew Parris. He submits that this biased panel, followed by Maitlis’ eye roll and the shenanigans the next day by Barnett shows that the Beeb’s current affairs output simply isn’t good enough.

He then moves on to Question Time with its terrible audience and panel selection. He says that there is an issue about right-wing activists not only getting access to the audience, but to the audience question, but on last week’s edition with Owen Jones the rightists asked five questions. Bastani states that the purpose of Question Time is to show what the public thinks beyond the Westminster bubble. But if the audience is infiltrated to such an extent, then what’s the point. He also argues that it isn’t just the audience that’s the problem. You frequently see the panel set up four to one against the left. There may be some centrist figures like the economist Jurgen Meyer, who voted Tory, but in terms of people supporting a broken status quo against socialists, it is anything but a fair fight. And almost always there’ll be a right-wing populist voice on the panel, whether it be Isobel Oakeshott, Nick Ferrari, Julia Hartley-Brewer, and their function is simple. It’s to drag the terms of the debate to the right. You almost never see someone from the left performing the same role.

He goes on to discuss how some people believe that since in 2017 election, the Beeb has recognised some of its failing and tried to correct them. Forty per cent of the electorate is barely represented in our television and our newspapers. Bastani states that he finds the changes so far just cosmetic. You may see the odd Novara editor here and there – and here he means the very able Ash Sarkar – but the scripts, the producers, the news agendas, what is viewed as important, have not changed. This is because they still view Corbynism a blip. They still think, despite Brexit, Trump, the rise of the SNP and transformations in the Labour party and the decay of neoliberalism, that things will go back to normal. This is not going to happen as the economic basis of Blairism – the growth that came out of financialisation and a favourable global economic system and inflated asset prices – was a one-off. This was the basis for centrist policies generally, which is why the shambolic re-run with the Independent Group is bound to fail. And there is also something deeper going on in the Beeb’s failure to portray the Left, its activists and policies accurately. Before 2017 the Beeb found the left a joke. They would have them on to laugh at. In June 2017, for a short period, it looked like it had changed. But now we’ve seen the Beeb and the right close ranks, there is class consciousness amongst the establishment, who recognise the danger that the Left represents. They don’t want them on.

The radical left, says Bastani, has made all of the right calls over the last 15-20 years. You can see that in innumerable videos on social media with Bernie Sanders in the 1980s, Jeremy Corbyn in the Iraq demonstrations in 2003, or even Tony Benn. They got everything right since 2000. They were right on foreign policy, right on the idiocy of Iraq, right about Blairism, as shown by the collapse of 2008. They were right about austerity and about the public at large being profoundly p***ed off. mainstream print and broadcast journalists missed all of this. They want to be proved right on at least one of these things, which means they have a powerful incentive to prevent Corbyn coming to power and creating an economy that’s for the many, not the few. Corbyn represents a threat to Maitlis and her colleagues, because it’s just embarrassing for them to be wrong all the time.

This is a very good analysis of the Beeb’s bias from a Marxist perspective. In Marxism, the economic structure of society determines the superstructure – its politics and culture. So when Blair’s policies of financialisation are in operation and appear to work, Centrism is in vogue. But when that collapses, the mood shifts to the left and centrist policies are doomed to fail. There are many problems with Marxism, and it has had to be considerably revised since Marx’s day, but the analysis offered by Bastani is essentially correct.

The Beeb’s massive right-wing bias is increasingly being recognised and called out. Barry and Savile Kushner describe the pro-austerity bias of the Beeb and media establishment in their book, Who Needs the Cuts? Academics at Glasgow and Edinburgh universities have shown how Conservatives and financiers are twice as like to be asked to comment on the economy on the Beeb as Labour MPs and trade unionists. Zelo Street, amongst many other blogs, like Vox Political, Evolve Politics, the Canary and so on, have described the massive right-wing bias on the Beeb’s news shows, the Daily Politics, Question Time and Newsnight. And Gordon Dimmack posted a video last week of John Cleese showing Maitlis how, out of 33 European countries polled, Britain ranked 33rd in its trust of the press and media, with only 23 per cent of Brits saying they trusted them. Now that 23 per cent no doubt includes the nutters, who believe that the Beeb really is left-wing and there is a secret plan by the Jews to import Blacks and Asians to destroy the White race and prevent Jacob Rees-Mogg and Boris Johnson getting elected. But even so, this shows a massive crisis in the journalistic establishment. A crisis which Maitlis, Bruce, Barnett, Montague, Kuensberg, Robinson, Pienaar, Humphries and the rest of them aren’t helping by repeating the same tired tactics of favouring the Tories over the left.

They discrediting the Beeb. And it’s becoming very clear to everyone.

Advertisements

Gardiner: Umunna Split from Labour Because Knew He Couldn’t Be Leader

February 26, 2019

Yesterday’s I also carried another interesting piece on page 9 by Adam Forrest, which reported claims that Chuka Umunna split off from Labour for no better reason than frustrated personal ambition. The piece ran

The shadow International Trade Secretary, Barry Gardiner, has claimed that Chuka Umunna only helped to form The Independent Group because “he knew he could never be the leader of the Labour Party”.

Mr Gardiner accused Mr Umunna of being motivated by frustrated personal ambitions. “It was fairly clear to me that the reason he wanted to leave the Labour Party was he knew hye could never by the leader of the Labour Party,” he told Sky News.

Mr Gardiner also cast doubt on anti-Semitic abuse as a primary motivation for leaving the party. Several of the nine Labour MPs who quit last week cited the party’s failure to tackle the abuse as a reason for leaving.

Mr Gardiner said he was “deeply saddened” that one of the MPs, Luciana Berger, felt she had to leave over the harassment she suffered in her Liverpool Wavertree constituency.

“I have no time for the others at all, because actually their reasons are varied by different,” he said. “What I’m clear about is that I don’t believe that [anti-Semitism] is the sole focus of why they’ve left the Labour party.”

No, I don’t believe that they left solely because of anti-Semitism either. It’s more likely because, like Umunna, all of them are Blairite mediocrities. Umunna was asked by Sky News to name a Labour policy he disagreed with. He couldn’t. Or, as has been remarked, he daren’t because they’re all popular. As for Leslie, as I’ve said, in his interview with New Scientist he was against a 50 per cent tax rate, renationalisation of the utilities, and ending tuition fees. Angela Smith’s also for keeping the water industry private. And all of them don’t want to hold an inquiry into the Iraq invasion. And they were all, or nearly all, the subject of ‘no confidence’ votes or threatened with deselection. They were jumping before they were pushed. Six of the original eight were also members of Labour Friends of Israel. And by anti-Semitism, they almost certainly anti-Zionism, or simply criticism of Israel. They’re thus standard Blairite neoliberals and warmongers.

And I don’t doubt, that as Blairites, they’re getting money from Israel. Joan Ryan was caught by the undercover journo for al-Jazeera’s documentary, The Lobby, saying that she met Shai Masot, the disgraced official at the Israeli embassy, most days for discussions. And Blair himself was financed by the Israelis and the Israel lobby through Lord Levy, whom he met at a gathering at the Israeli embassy.

These are almost certainly the real reasons they left: an attempt to preserve Thatcherite capitalism, western, corporate driven imperialism, and the preservation of Israel from justifiable criticism. Everything else is simply lies and propaganda.

More Fearmongering from the Murdoch Press: Times Names British Politicians Appearing on RT as ‘Helpers of Putin’

October 12, 2017

You can really feel the fear coming off the mainstream press in waves now, and with this story Murdoch appears to be the most frightened and desperate. This short clip from RT reports and comments on two pieces in the Times today, which named the British politicians, who had appeared on RT. Most of these were from the Labour party, but there were also a select number of Conservatives. One of the pieces was entitled ‘Helping Putin’, and claimed that the politicos going on the Russian-owned station were guilty of helping the Russian president interfere in British politics. Not only did the Times name the individual politicians, it also gave details of how many times they had appeared on RT, and the amounts they’d been paid. Among those outed are the Shadow Energy Secretary, Barry Gardiner, the Shadow Chancellor John McDonnell, the Welsh MP David Davies, the MP Nigel Evans, and the Shadow Lord Chancellor Richard Burgon.

The RT’s own Polly Boiko remarks that traditionally in Britain, speaking to the media was seen one of our democratic freedoms. She then walks into the studio of RT’s ‘Going Underground’ to talk to the programme’s host, Afshin Rattansi. Rattansi remarks that the story’s ‘pretty shoddy stuff’, and the Times has not come to RT for their comment on this story. He also says that they’ve had not just Labour politicians on the programme, but also Tories as well as those from other parties. They come on the programme as they know they will be listened to. As for ‘helping Putin’, this is an attempt to scare people off the broadcaster by connecting them to Jeremy Corbyn. Boiko asks him if he believes that this will make it difficult for RT to get politicians on to his show. Rattansi states that it was initially difficult, but it has now become much easier as they’ve become established and known for listening to their speakers.

The Russian embassy have also given their response to the accusation, asking if that means that the Russian politicos, who have appeared on the BBC, have been helping the British government.

This looks to me like the Murdoch press doing what it has so often done in the past: kick up a ‘Red Scare’ in order to stop people voting Labour. The Times is copying the attacks on RT America over the other side of the Pond by the Republicans and Corporatist Democrats, who are terrified because increasingly more severely normal Americans are preferring to get their news from alternative media outlets, like RT, rather than believe anything from the biased and compromised mainstream broadcasters. Like Fox News, which is solidly Republican to the core, and whose main host, Bill O’Reilly, and one of its chief executives, Roger Ailes, were both sacked as serial sexual harassers. Obama’s election victory in 2008 was credited to a campaign for him on social media, and it has been social media that’s played a very large part in the massive growth in popularity for Jeremy Corbyn and the Labour party, in opposition to a barrage of lies and smears from the mainstream press and broadcasters.

And Murdoch in particular is threatened by this. Fox News audience is very largely in their late 60s. I think the average age is 68, which means that it is signally failing to attract and influence the younger folks, who are turning instead to Bernie Sanders over in America and Corbyn in Britain. As for the Times, the paper is actually losing money hand over fist, to the point where Private Eye remarked that it would have been closed down long ago if it were not the British ‘paper of record’. Murdoch keeps it propped up so that he has a place at the table influencing our politicians.

Lobster and other commenters have observed that over the past decades, Murdoch has used his power in the British press to make deals with various governments. His papers support them and give them popularity as an a kind of unofficial official press, while in return they give in to Murdoch’s own agenda. This means that they grant him important business concessions, such as purchasing rival satellite and cable networks and generally expanding his squalid little empire. At the same time, they also listen very carefully to his wider political agenda, which has always consisted of smashing workers’ rights, and deregulating and privatising the economy. And that includes the NHS.

Clearly, with this story, Murdoch’s starting to become afraid that time’s running out for this scam. People are turning away from the mainstream media, including and particularly the Murdoch press, which has always had a reputation for sensationalist trash and gross rightwing political bias. And if nobody reads his papers, or watches Sky News, not only is Murdoch’s empire failing in itself, but so is his power to influence British and American politics.

He’s panicking, and it’s clear he’s panicking.

Of course, this isn’t the first time he’s attempted to smear respectable politicos as traitors and agents of Moscow. He’s done that many times before. Way back in the 1990s or early part of this century, the Times under its editor, David Leppard, printed a completely bogus story that Michael Foot, the former Labour leader, had been a KGB agent codenamed ‘Comrade Boot’. This was a highly credible story, as shown by the way Private Eye sent it up on their front page. This showed Foot walking his dog, which was cocking its leg on a tree. The tree, in turn, was attempting to contact Foot in code. Not surprisingly, Foot sued for libel and won.

Then there was the Scum’s attempt to smear various Labour politicians as Commies in the 1987 general election. Among those targeted were Labour politicians, who had spoken to or written for the Marxist press. Shock! Horror! Except that the politicos they tried to smear in this way weren’t actually Communists, nor even necessarily Marxists. They were largely mainstream Labour politicians, who had just written for the Marxist press on a particular issue. They also smeared Red Ken as a Marxist, when those, who knew him, said he wasn’t, though he wasn’t averse to using them and sounding like them on occasion. They also claimed that Peter Tatchell was a member of the Trotskyite entryist group, Militant Tendency, when he was no such thing. As well as making other spurious claims based on his homosexuality.

This is all the kind of stuff the right-wing British press has been doing since the infamous ‘Zinoviev Letter’ of the 1920s. This was an attempt by one of the newspapers to scare people away from voting Labour by publishing a letter from the head of the Comintern, Zionviev, to the Labour party, which purported to show that they were going to collaborate with Russia and turn the country into a Communist dictatorship. Except that the letter was a fake, a forgery, probably cooked up by MI5.

I’ve reposted a number of stories from RT, simply because the broadcaster is doing an excellent job of covering stories that the mainstream British media, including the Beeb, aren’t. This doesn’t mean I support Putin. I don’t. He’s an extremely authoritarian thug, and I don’t doubt that the stories of his own massive corruption are true. But that doesn’t mean that the stories reported by RT are false, or that RT isn’t doing proper journalism when it reveals them. In fact, it seems to me that RT is very much doing this, and it is precisely this that has got Murdoch and the Republicans and Clintonite Democrats in America running scared.

The Russian word for newspaper is ‘Gazeta’. The Russian word for the type of journalism practised by the Murdoch empire is ‘govno’. Which is Russian for ‘Sh*t’.